PZC opinie en achtergrond Werkgevers: minder details in regeerakkoord Regering Mozambique wil vrede sluiten, maar met wie? Weinig bekend over gif in moedermelk DONDERDAG 10 AUGUSTUS 1989 Indische- Banktegoeden Politieke prijs Tijd winnen Zuur Hongersnood Te strak Koppeling Centraal akkoord? Oorlogsmoe Slechte ruil Spoorweg TANZANIA Stuwdam ZAMBIA VV, lf| Mogambiqui iQuelimane' 'Chimoi'ó ZIMBABWE] ■Vilanculos' Inhambane AFRIKA ZUID 1 AFRIKA MOZAMBIQUE Amerika en Iran tasten elkaar af (Van onze correspondent in Washington, Charles Groenhuijsen) Kan er ooit nog iets moois groeien tussen Washington en Teheran? Is het denkbaar dat politieke leiders uit de Verenigde Staten en Iran aan tafel zitten om wederzijdse menings verschillen bij te leggen? Vorige week was er ineens hoop. De kersverse en als gematigd bekend staande Iraanse president Rafsjansja- ni bood president Bush zijn hulp aan om te proberen de Amerikaanse gijze laars in Libanon vrij te krijgen. Maar gedurende het weekeinde werd het politieke optimisme al weer voor een deel de bodem ingeslagen. De re gering van Iran weigerde botweg een boodschap van president Bush over de gijzelingszaak in ontvangst te nemen. Dat gebaar leek in strijd met de eerde re verzoenende taal. Een politieke wapenstilstand tussen Iran en Amerika zou niets minder dan een wondertje zijn. Sinds sjah Reza Pahlavi in 1979 werd verdreven door ayatollah Khomeiny is er immers slechts ruzie geweest tussen beide lan den. Een reeks van bloedige incidenten en giftige scheldpartijen lijkt geen vruchtbare voedingsbodem voor vreedzame toenadering. Amerikanen worden nog boos als ze terugdenken aan de schaamte en schande van de gijzeling van het Amerikaanse ambas sade personeel van eind 1979 tot begin 1981. Het bleek slechts het eerste van een groot aantal openlijke conflicten: - de betrokkenheid van Iran bij de ge vangenneming van Amerikanen, - de ruzie tussen Washington en Tehe ran over in Amerika geblokkeerde banktegoeden, - aanvallen van Iran in de Perzische golf op olietankers; - militaire acties (bij wijze van 'straf) van de Amerikanen tegen Iraanse olie platforms, - het 'per ongeluk' neerschieten van een Iraans verkeersvliegtuig door een Amerikaans marineschip. de gematigde nieuwe Iraans presi dent. Hoe groot is de kans dat dit lukt? Rafsansjani zal nog duidelijk moeten maken wat voor beleid hij nu eigenlijk voorstaat. Luisteren we naar de 'echte' Rafsansjani als hij Amerika hulp aan biedt bij de oplossing van het gijze laarsdrama? Of moeten we vooral waarde hechten aan zijn weigering om de boodschap van George Bush in ont vangst? Misschien zijn beide geluiden uit Te heran ook wel waar en is de tegenstrij digheid te verklaren uit een nog niet uitgevochten machtsstrijd binnen de Iraanse regering. Ook president Bush heeft natuurlijk niet al zijn kaarten op tafel gelegd. Hoe hard was en is zijn dreiging aan het adres van Iran om militaire acties uit te voeren bijvoorbeeld tegen Iraanse olievelden? Is Bush bereid concessies te doen aan Iran en wil hij bijvoorbeeld de geblokkeerde Iraan se banktegoeden vrijgeven? Tegenover de weinig hoopgevende po litieke erfenis van de afgelopen tien jaar staat het feit dat beide landen alle belang hebben bij verbeterde verhou dingen. De politieke leiders moeten uitmaken of de ruzies uit het verleden of het politieke en economische eigen belang in de toekomst doorslaggevend zijn. De regering van Iran zit met de proble men van een door de oorlog met Iraq verwoest land. Teheran vecht tegelijk tegen politiek isolement. Herstel van de oorlogsschade wordt eenvoudiger wanneer Iran de verhoudingen bij voorbeeld met het westen kan norma liseren. Dat biedt perspectief voor eco nomische hulp en leningen. De Amerikaanse regering bepaalt (on der meer door invloed binnen het In ternationale Monetaire Fonds en de Wereldbank) mede het succes van de ze toenaderingspogingen. En Was hington heeft ook veel belang bij poli tieke vrede met Teheran. De kans wordt dan immers groter dat het gijze laarsdrama tot een goed einde komt. En het zou definitief de rust terug kun nen brengen in de voor olieaanvoer zo belangrijke Perzische golf. En dit lijstje is bij lange na niet volle dig. President Bush staat nu voor de lasti ge taak deze sfeer van wantrouwen en wederzijdse verdachtmakingen om te buigen. Hij hoopt op toenadering met De politieke prijs voor een misluk king is voor zowel George Bush als Rafsansjani hoog. En voor beiden geldt dat ze op korte termijn ook maar beperkt invloed hebben op het con flict dat nu alle aandacht opeist: het gijzelaarsdrama in Libanon. Amerika is mede afhankelijk van de rol van Israël, die immers beslist over het lot van de door de Israëli's ont voerde Hezbollah-leider sheik Obeid. En de Amerikanen hebben zo weinig greep op de gebeurtenissen in Liba non, dat ze zelfs achteraf niet precies weten waar ze toegeeflijkheid eind vorige week van de ontvoerders van gijzelaar Joseph Cicippio aan te dan ken hadden. Iran op zijn beurt heeft geen recht streekse controle over de verschillen de groepen die in Libanon de gijze laars gevangen houden. En alsof de zaak zo al niet ingewik keld genoeg is: er zijn natuurlijk be langen in het spel die de Amerikaans- Iraanse verhouding ver te boven gaan. Nog maar heel kort geleden im mers ging Rafsansjani op bezoek in Moskou en afgelopen week nog kwam Sovjet-minister Shevardnadze naar Teheran voor overleg. Inmiddels is bekend dat ook Sovjet diplomaten betrokken zijn bij de on derhandelingen over vrijlating van de gijzelaars. Stel dat de Sovjets - na Amerika - ook hun invloed gaan aan wenden om Iran tot een gematigder beleid te bewegen. Dan wordt de prijs voor Rafsanjani nog hoger in het ge val hij vasthoudt aan de radicale poli tiek van zijn overleden voorganger Khomeiny. Het is niet waarschijnlijk dat de hoofdrolspelers in dit wereldwijde stratego-spel op korte termijn met op lossingen kunnen komen. Al was het maar omdat het onoplosbare Mid- den-Oosten-conflict nog altijd ten grondslag ligt aan alle problemen. Wanneer dramatische gebeurtenissen rond de gijzelaars niet weer (zoals afge lopen week) voor een stroomversnel ling zorgen zal president Bush vanuit Washington in elk geval proberen tijd te winnen. Haast is gevaarlijk en niet in overeenstemming met de stijl van politiek bedrijven Zoals Bush die voor staat. Misschien stuurt Bush aan op topover- leg hierover met de Sovjetunie. Bin nenkort is er een ontmoeting in de Ver enigde Staten tussen de ministers van Buitenlandse Zaken van beide landen. Ze praten dan naar verwachting over een spoedige Bush-Gorbatsjov top. Na de gebeurtenissen van afgelopen week is er in elk geval al één onderwerp te bedenken dat daar hoog op de agenda zal staan. Deze week worden in de Keniase hoofdtad Nairobi de eerste be sprekingen gevoerd die moeten leiden tot een einde aan de bur geroorlog in Mozambique. Moei zame onderhandelingen zullen het worden. Want de regering in Maputo weet niet of de partij met wie ze rond de tafel gaat zitten, zich wel aan afspraken kan hou den. Het is dan ook absurd om Renamo met de Angolese Unita te vergelijken. Unita is goed georganiseerd, heeft ook een internationaal erkend leider, Jonas Savimbi, en wordt door grote delen van de Angolese bevolking ge steund. Renamo is in 1976 opgericht door het toenmalige blanke bewind van het huidige Zimbabwe. De rebellen moesten het prille bewind in Mo zambique het leven zo zuur maken, dat de prijs voor de steun aan de be vrijdingsbeweging van Robert Mu gabe, nu president van Zimbabwe, te hoog zou worden. Na de onfhankelijkheid van Zimbab we in 1980 nam Zuid-Afrika de rol van de verdreven minderheidsregering over. De zwarte Zuidafrikaanse be vrijdingsbeweging ANC had zijn ten ten eveneens in Mozambique mogen opslaan. Maputo moest in 1984 ech ter toegeven dat je de régionale su permacht niet ongestraft voor het hoofd kunt stoten. Bij het verdrag van Nkomati ver plichtte Mozambique zich de bases van het ANC te ontruimen; Zuidafri- ka zou de steun aan Renamo staken. Mozambique hield zich stipt aan dit verdrag, maar Pretoria heeft zo zijn eigen opvattingen over het naleven ervan: Renamo heeft tot op de dag van vandaag nooit om wapens verle gen gezeten. Het grote slachtoffer van al deze ma chinaties is de bevolking van Mo zambique. Frelimo begon vrij snel na de onafhankelijkheid met een grootscheepse campagne om de landbouw te 'hervormen'; dat wil zeggen het onteigenen van de zelf standige boeren. Tienduizenden mensen werden naar het noorden van het land gedeporteerd en het re sultaat was precies wat verwacht kon worden: hongersnood. (Van onze economische redacteur Marien van den Bos) In de eerste plaats een niet al te f uitvoerig regeerakkoord. Dat geeft alleen maar starheid later en je kimt bovendien toch niet vier jaar vooruit plannen. Verder zou een nieuwe regeringscombinatie ook meer rekening moeten houden met een tegenvallende economische con junctuur. Dat gebeurt toch ook in het bedrijfsleven: verschillende sce nario's, ook voor als het eens tegen mocht vallen. In de derde plaats vind ik het niet acceptabel dat alle grote partijen de hele beschikbare ruimte ook werkelijk opmaken in hun programma's. Een bedrijf of een privé-persoon zou zoiets voor de ko mende vier jaar niet in z'n hoofd ha len". De voorzitter van het Nederlands Christelijk Werkgeversverbond, dr. J.E. Andriessen, heeft nog wel enkele punten op zijn verlanglijstje voor een nieuw kabinet. Wat ruimte voor ver laging van de btw en de loonbelas ting bijvoorbeeld. Maar een minder star regeerprogramma met meer re serve voor tijden van slechter econo misch weer zegt hij écht belangrijk te vinden. Welke combinatie van partij en er na de verkiezingen ook mee aan de slag zal gaan. Andriessen kent het klappen van de zweep, zowel in het bedrijfsleven als in de politiek. Voor hij gekozen werd tot voorzitter van het NCW - de christelijke zusterorganisatie van het grotere, algemene VNO - was hij onder meer minister van economi sche zaken in het kabinet-Marijnen (1963-1965) en voorzitter van de raad niet altijd helemaal waar je aan toe was". Volgens Andriessen kwam het twee de kabinet-Lubbers mede in proble men door een te strak regeerpro gramma en moet die fout na de ver kiezingen niet herhaald worden. „Op een gegeven moment heeft het strakke akkoord echt gefaald, met name toen de overheidsfinanciën in de problemen kwamen door de da lende aardgas-opbrengsten. Door dat men te weinig gedaan had aan 'echte' beheersing van de overheids uitgaven, kondén de enorme over schrijdingen van de budgetten op den duur alleen maar goed gemaakt worden door de groei van het natio naal inkomen, waardoor ook de be lastingopbrengsten vanzelf gingen stijgen. Als dat niet gebeurd was, was Lubbers II in de grootst mogelij ke problemen gekomen". Met de verkiezingsprogramma's van de drie grote partijen voorziet An driessen in feite hetzelfde risico. „Wat de drie grote partijen doen is in feite het volledig opmaken van het ruimte die wordt verwacht. Dat vind ik ge woon dwaas. Dat zou een bedrijf toch niet in z'n hoofd halen". Problemen met een eventuele PvdA- deelname aan een nieuwe regering heeft de werkgevers-voorzitter niet echt. „Het is misschien niet onze eer ste prioriteit, maar je bent demo craat en als het volk een zodanige uit komst wenst zullen we daar mee moeten leven". Vrij gelukkig zegt An driessen zelfs te zijn met het nogal unieke feit „dat de drie grote partijen in wezen dezelfde uitgangspunten met een PvdA die er heel anders uit ziet dan 6 of 8 jaar geleden. Een hele boel dingen van die nieuwe PvdA zijn niet onredelijk". Een van de punten waar globale over eenstemming over is, is een nieuwe vorm van koppeling van de lonen van ambtenaren, trendvolgers en uitke ringsgerechtigden aan de loonont wikkeling in het bedrijfsleven. An driessen zegt geen verklaard tegen stander te zijn van het optrekken van die salarissen. En „op basis van een stukje solidariteit kun je tegen de uit keringsgerechtigden ook niet blijven zeggen: niks, niks, niks.... Maar een absolute koppeling op basis van een gemiddelde in het bedrijfsleven, zo als de PvdA daar het dichtst bij zit, dat jaagt de zaak alleen maar op." „Bovendien moetje in het bedrijfsle ven loonsverhoging verdienen door eerst efficiënter te gaan werken. Daar zeggen ze: best, die loonsverhoging, maar dan gaan we ook eens dit en dat efficiënter aanpakken, besparen we misschien ergens op arbeidskrach ten of gaan we die arbeidskracht el ders inzetten. Bij de overheid is dat nog niet of mondjesmaat het geval. Voor de uitkeringsgerechtigden zou ik ook meteen over de aantallen gaan praten". Het brengt het gesprek op de moge lijkheid van een nieuw centraal ak koord tussen nieuwe regering, werk gevers en werknemers. Andriessen zit daar allerminst op te wachten. De vakbeweging stelt echter de 'koppe ling' wel als eis voor matiging van de looneisen in het bedrijfsleven. „Maar ik ben toch niet verantwoor delijk voor de lonen in de gesubsi dieerde sector, of van de ambtena ren of voor de uitkeringen. Ik erken een stukje solidariteit. Maar moet ik met de vakbeweging - die daar wel verantwoordelijk voor is, want daar zitten ook leden - gaan praten over zaken waar ik verder niks over te zeggen heb Ik heb niets tegen hoge re lonen en uitkeringen in die secto ren. Maar zolang ik ook geen invloed heb op de aantallen en hoe het daar verder georganiseerd is, hoef ik toch ook niet over hun spelregels mee te praten". „Dan komen er looneisen? Nou, Hof stede (de voorzitter van het CNV - red.) zit nu op 5 procent loonruimte, waarvan naast scholing en werkgele genheid een derde voor lonen. Hof stede is een hele redelijke man en heeft dat allemaal goed bedacht. Maar het is verschrikkelijk theore tisch. Daar heb je in het bedrijfsleven weinig aan." „Er zijn op het ogenblik bedrijfstak ken waar je geen werknemer kunt krijgen en bedrijfstakken waar een werkloosheidsprobleem is. Nee, ge middelden spreken mij in het geheel niet aan. Bovendien loopt het toch best zo, met het meer gedifferentieer de beloningssysteem. Nee, het Cen traal Akkoord van '82 ging er over hoe we uit de ellende moesten ko men. Nu zou het er alleen maar over gaan hoe we het een en ander op moe ten maken". George Bush Ali Akbar Hashemi Rafsanjani van bestuur van Koninklijke Embal lage Industrie Van Leer b.v. (1980- 1987). „Door het kabinet-Lubbers I werd echt een beleid gevoerd om het be drijfsleven te versterken. Daarvóór zaten de ondernemers toch een beetje in het verdomhoekje, maar on der het eerste kabinet-Lubbers gin gen we ons plezieriger voelen. Boven dien ging internationaal de conjunc tuur aantrekken. Nee, daar kijken ondernemers toch wel met enige vriendelijkheid op terug". „Maar Lubbers II zou ik bepaald niet willen aanduiden als een onderne mers vriendelijk kabinet. Niet dat het onevenwichtig, of onvriendelijk was voor ondernemers. Wel is het een beetje een verbrokkeld beleid gewor den; bij grote vraagstukken wist je kiezen voor de komende vier jaar. Ze maken hetzelfde sommetje - dat ove rigens niet helemaal klopt - maar ik kan me niet voorstellen dat in Enge land of Frankrijk alle partijen dezelf de cijfers tot uitgangspunt kiezen". Dat betekent dat de partijen 'in hele grote lijnen' dicht tegen elkaar aan liggen en dat is plezierig. Met de PvdA in de regering zullen er wel een aantal dingen komen waar we niet erg enthousiast over zullen zijn. Maar we krijgen dan toch ook wel te maken NCW-voorzitter dr J. E. Andriessen. (Van onze correspondent Peter van Nuijsenburg in Maputo Poaline Chiziane (50) werd bij zijn voeten gepakt, uit zijn huis ge sleept, uitgekleed en afgeranseld. Een aantal mannen in uniform, hij had ze in zijn paniek niet kunnen tel len, vertelde hem dat hij straf ver diend had. Zijn bijdrage aan de strijd tegen de 'marxistische moor- dernaars' was te mager. Chiziane had zijn belagers nooit eer der gezien. Maar elke twijfel over hun identiteit verdween, toen ze zijn lin keroor afsneden. Want met het afsnij den van oren en geslachtsdelen den ken de rebellen van de Renamobewe- ging de gewone Mozambiquanen voor hun zaak te winnen. In het ziekenhuis van Maputo, de hoofdstad van het straatarme Mo zambique, zei Chiziane dat hij er nog genadig van afgekomen was. Bij de selfde overval werden drie mensen vermoord en twee kinderen ont voerd. Hij had zijn vrouw en kinderen eerder bij vrienden ondergebracht „omuat hij een voorgevoel had gehad". In Maputo werd die week het 'Vredes congres' van de regerende Frelimo- partij gehouden. Het lag in de ver wachting dat de Renamo wilde de monstreren, dat Frelimo niet eens heer en meester is op eigen erf. Als dat inderdaad het oogmerk van de overval was, was zij niet nodig ge weest. Tijdens het congres erkende president Chissano ruiterlijk, wat ie dereen al jaren wist. De burgeroorlog tegen de Renamo was niet te winnen. Hij sprak zich ophieuw uit voor on derhandelingen en herhaalde zijn aanbod van een amnestie voor de re bellen. President Arap Moi van Kenia wilde graag bemiddelen, aldus Chissano. Op 22 juni had president Mobuto Se- se Seko van Zaire geschiedenis ge schreven door een wapenstilstand in Angola tot stand te brengen. Met een een dergelijk huzarenstuk op zijn conto zou Moi toetreden tot het selec te gezelschap van Afrikaanse staats lieden. Het draaiboek kende slechts een manco: het ontbreken van een duidelijke onderhandelingspartner. Er zouden ongetwijfeld figuren op draven die zouden beweren namens 'het verzet' te spreken, maar achter hun mandaat zouden dan toch enige vraagtekens geplaatst moeten wor den. Renamo is namelijk geen hecht georganiseerde beweging met een al gemeen erkend leider. De rebellen kunnen zich evenmin beroepen op steun onder de bevolking: met moord, mishandeling en verkrach ting maak je zelden vrienden. Het tekent het onvermogen van Re namo, dat zij geen munt wist te slaan uit deze tragedie. Een bevolking die al de dupe was van de ideologische verblinding van de heersende partij, werd nu ook nog geterroriseerd door de 'bevrijdingsbeweging'. Groepjes desperado's plunderden het platte land, terwijl ze geacht werden de ze geningen van de vrijheid van me ningsuiting, een meer partijenstelsel en een vrije markteconomie te ver breiden. Van gecoördineerde acties was slechts sprake als de buit te groot was voor een groep. De tol van deze verschrikkingen is enorm: 700.000 doden, 4,5 miljoen ontheemden. Zestig procent van de ongeveer 14 miljoen inwoners is chro nisch ondervoed. Deskundigen zeg gen dat de ramp in Mozambique gro ter is dan die van enkele jaren gele den in Ethiopië. Nu na 13 jaar is behalve de bevol king ook de regering in Maputo oor logsmoe. Het vredesplan van Chis sano werd vrijwel zonder protest door de partij aanvaard. En in Lissa bon liet de 'leider' van Renamo, Dhklama, weten dat hij geen be zwaar had tegen de bemiddeling door de Keniase president. Voor het slagen van het initiatief van Chissano is de houding van Zuidafri ka van doorslaggevend belang. E zijn aanwijzigingen dat Pretoria ziji koers heeft verlegd. De ondermijnini van de buurstaten, jarenlang het be leid voor de regio, heeft plaatsge maakt voor een strategie van verzoe ning. Voor Mozambique betekent dit da Zuidafrikaanse bedrijven miljoei randen investeren in Maputo en om geving en dat Pretoria in wat het top punt van politiek cynisme kan woi den genoemd, Frelimo militaire deren schenkt voor de strijd Jtenamo. Maar niet alleen in Mozambique den de vingers gekruist voor de te sprekingen in de Keniase hoofdstai Nairobi. Zimbabwe spendeert miljoen gulden per dag om de spooi lijn van Harare naar de Mozambi quaanse havenstad Beira te beveili gen. Malawi zou zijn export graag vii een andere haven, Nacala, versche pen, maar is te arm om met troepen deze levensader tegen de re bellen te beschermen. De ontwikkeling en welvaart vat minstens drie staten lijkt af te has gen van een rebellenleider wiens ge zag alleen in de brochures van ziji propaganda-apparaat onomstredei is. Mozambique zal naar moet woi den gevreesd nog lang op rust envre de moeten wachten. (Van onze verslaggever Piet Arp) Het is nog erg moeilijk om zicht te krijgen op het nieuwste milieu probleem: dioxine in moedermelk. Er zijn nog maar heel weinig moe ders onderzocht; onbekend is ook of dioxine in alle delen van het land in de melk is beland. Sprak een hoogle raar op televisie over de grote geva ren van het te hoge gehalte aan dio xine in de moedermelk („als dit in pakken in de winkels verkocht zou worden, werd het uit de handel ge nomen"), volgens andere deskundi gen valt de aanwezigheid van deze giftige stof in moedermelk nog wel mee. Vooral omdat het zelf zogen vaak van slechts beperkte duur is. De Vereniging Borstvoeding Natuiii lijk vindt in ieder geval de voordele: van moedermelk boven flessemel nog zo groot dat de nu bekende ge aanvulling voor lief wordt gi men. „De moeder levert melk die gf heel is afgestemd op de behoefte, van het kind. Als dat te vroeg is g ren, is de moedermelk bij voorbeeli van een andere samenstelling da wanneer het kind drie, vier maande: oud is". De melk bevat noodzakelijke stoffel die flessevoeding nooit kan bieden „Kinderen die met borstvoeding ziji grootgebracht, hebben minder vaal last van allergieën. Een beschermen: laagje in het maagdarmkanaal va: de baby komt pas met de borstvoi ding". Probleem is echter dat, metd moedermelk, ook vetten' wordei doorgegeven. In die vetten zijn deal gelopen jaren giftige stoffen aange troffen. Een paar jaar terug al wase veel ophef over pcb's in moedermelt vorig jaar werd voor het eerst dioxin aangetoond. Borstvoeding om deze reden metee maar afzweren is volgens de veren ging geen oplossing. Misschien ru je het uitgebalanceerde dieet in iets slechters. „Bij flessemelk geefj je kind melkpoeder dat is aangf maakt met water. Daarover hore we ook af en toe verontrustende vei halen. Koemelk blijkt eveneens W eens verontreinigd te zijn, en aluminium en zink van de blikje melkpoeder zorgen voor een te hog concentratie van die stoffen in i flessemelk". De Vereniging Borstvoeding Natuui lijk wil, voordat een definitief advie over de aanwezigheid van dioxine 1 moedermelk wordt geformuleer' eerst de uitslag van een onderzoek a wachten. De gegevens zijn nu nogil compleet. De huidige jonge oude: zijn daarmee niet geholpen, „dat onderzoek onder, zoals een oi derzoeker het omschreef, honden gewone flessebaby's en honderd kil deren die borstvoeding krijgen, vers ongeveer een jaar". Niet alleen wordt gekeken naar? aanwezigheid van pcb's en dioxin ook het voorkomen van andere g® ge stoffen wordt bekeken. „In l toen de pcb's voor ophef zorgde: kwamen we uiteindelijk met het vies dat moeders die hun kind d borst geven tijdens de zoogperiod geen te vet voedsel, zoals vis, eten e. geen vette melk drinken", zegt ee contactvrouw van de verenig® Dergelijke adviezen zijn gebundel' in een foldertje. Begin volg®» maand is er ook een congres met de kundigen om uit te maken in hoeve' re de verontreinigingen in de moede' melk tot extra maatregelen moetei leiden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 4