Dieleman en Verstraeten exposeren in Kloostergang Sfeer op school moet die in gezin benaderen Belangenstrijd rond Kunstuitleen Onderzoek naar wijzigingen in verkeersstromen De laatste ronde in onze opruiming. De laatste restanten tegen extra lage prijzen. Profiteer nü! provincie DONDERDAG 10 AUGUSTUS 1989 1 3 ELKE ZEEUWSE REGIO EIGEN CENTRUM? Verwantschap Nivellering Beeldtaal Imago Tento onstellingen AFSCHEID DOCENTEN SMIJTEGELTMAVO Geoutilleerd Voorwaarde Zelfstandig Eigenaar van zeifbouwauto meldde zich Langzamer Carrière MIDDELBURG - Dit jaar is het hon derdvijftig jaar geleden dat de Franse wetenschapper Louis Dag- uerre de fotografie uitvond. Ter ge legenheid van deze mijlpaal wordt tijdens september-cultuurmaand een expositie georganiseerd van fo tografisch werk van twee Zeeuwse beeldend kunstenaars, Piet Diele man (33) en William Verstraeten (38), in de Kloostergang van het Mid delburgse abdijcomplex. Enkele maanden geleden kregen zij de op dracht voor deze tentoonstelling van de provincie Zeeland. Met het project is een bedrag van ruim hon derdduizend gulden gemoeid. In de vakbladen voor kunstenaars werden de afgelopen maanden op drachten aangeboden in het kader van de honderdvijftigste verjaardag van de fotografie. Piet Dieleman en William Verstraeten reageerden op deze oproep en kregen het project toegewezen. De opdrachtgeefster is de provincie Zeeland, maar een be langrijk deel van de kosten - zeve nentachtigduizend gulden - wordt gedragen door het ministerie van WVC. De provincie heeft een bedrag van zevenendertigduizend gulden gereserveerd. Dieleman: „Het is puur toeval dat we samen deze opdracht hebben gekre gen". Verstraeten vindt de keuze van Zeeland niet zo willekeurig: „Er zijn in onze provincie niet echt veel men sen die zich direct bezighouden met fotografie als kunst. Het unieke van de opdracht is dat we inhoudelijk he lemaal vrij zijn. Wij kunnen ons werk dus afstemmen op de specifieke ruimte van de Kloostergang. De eni ge verplichting die ons is opgelegd, is dat het werk vóór 1 september af moet zijn." Dieleman en Verstraeten houden zich al lange tijd bezig met het me dium fotografie. Dieleman: „Ik fotografeer vanaf mijn zestiende. Voordat ik naar de kunst academie in Rotterdam ging, heb ik op de MTS fototechniek gedaan." Bij William Verstraeten is de interes se voor de fotografie parallel gelopen met zijn ontwikkeling op ander beel dend vlak. „Ik studeerde aan de kunst-academie in Antwerpen. Aan vankelijk hield ik mij voornamelijk bezig met beeldhouwwerk en schil deren, maar nu fotografeer ik hoofd zakelijk." Voor beide kunstenaars bestaat er geen pricipieel onderscheid tussen schilderen of fotograferen. Verstraeten: „De manier waarop je tegen een foto aankijkt verandert, net als bij een schilderij, in de loop der tijd. Een foto legt een beeld vast dat een bepaalde tijd en gemoeds toestand uitdrukt. Fotograferen moet even serieus genomen worden als bijvoorbeeld schilderen." Dieleman vult aan: „Fotografie heeft net als schilderen een specifiek ka rakter. In feite is een fotofilm niet an ders dan verf." De onderwaardering van de foto grafie als kunst-medium heeft vol gens Verstraeten te maken met het algemene karakter van fotografe ren. „Er is een nivellering opgetreden. Ie dereen denkt deskundig te zijn, om dat bijna iedereen wel eens een kiek je maakt. Maar die kiekjes zijn meestal geen foto's." Enkele kunstenaars hebben gepro beerd een verband te leggen tussen schilderkunst en fotografie. Schilde ren op een foto was voor hen een mid del om deze samenhang aan te ge ven. „Een foto geeft altijd een beeld weer. Het beeld is per definitie realiteit, of het nu om abstracte fotografie gaat of om 'beestje/boompje'. De foto's voor de tentoonstelling zijn specifiek op de ruimte af gestemd. Zo wordt de omgeving op een natuurlijke manier verduidelijkt," aldus Dieleman. Om kunst te kunnen begrijpen en waarderen vinden de beide Middel burgse kunstenaars noodzakelijk dat de toeschouwer kennis heeft van de 'theorie' achter het werk. Volgens Dieleman ontbreekt het in Nederland aan de nodige kennis om abstracte kunst te kunnen bevatten. Slechts een enkeling kan de beeld taal van dit soort werk lezen, meent hij. „Een grote misvatting over ab stracte kunst is dat de betekenis kan worden verklaard aan de hand van eigen gevoelens. Dat is schijn-demo- cratie. Om abstract werk in het bij zonder en kunst in het algemeen te kunnen begrijpen moetje bereid zijn de taal te leren. Kunst intepreteren is hetzelfde als een krante-artikel le zen. Om het verhaal te kunnen be grijpen moet je ten eerste iets afwe ten van de taal en semantiek en ten tweede moetje enigszins op de hoog te zijn van de inhoud van het stuk", legt Dieleman uit. Verstraeten: „Als je wilt meepraten over kunst moet je het jargon en de beeldtaal beheersen." Als de beeldtaal van de kunstenaar niet overeenkomt met de algemeen aanvaarde beeldtaal ligt het gelijk bij de artiest. 'Een goed kunstenaar is altijd overtuigd van zijn gelijk', is de gezamenlijke mening van Piet Dieleman en William Verstraeten. „Als een volk de aankoop van kunst laat afweten is het de taak van de overheid opdrachtgever en koper te zijn. Deze voorwaarde is de basis voor de culturele ontwikkeling. Kunst heeft nu eenmaal een slecht imago, slechts een enkeling koopt het. Zoals voor elk produkt moet de behoefte gecreëerd worden. Het is in zo'n geval de plicht van de over heid te zorgen dat er vraag naar kunst komt", vindt Verstraeten. De laatste paar jaar is er, ondanks alles, sprake van een hausse in de kunstverkoop. Moderne kunst wordt tegen astronomische bedra gen van de hand gedaan en aange schaft. De opkomst van de yuppies, de jonge - veelal ongebonden - zakenmensen, veroorzaakt(e) een explosieve groei van de vraag naar een kunstvorm die zich gemakkelijk laat veréénzelvi gen met de levenswijze van deze mensen. Toch blijft de kunstverkoop in Nederland op een relatief laag ni veau. „In ons land is de overheid de groot ste opdrachtgever en kunstkoper. Alle particuliere 'kunst-afnemers' te zamen besteden minder geld aan kunst dan de staat. De calvinistische achtergrond speelt nog steeds een grote rol. Het is maatschappelijk niet aanvaard dat iemand veel geld bezit of uitgeeft", zegt Verstraeten. Gelijktijdig met de expositie van Piet Dieleman en William Verstrae ten is in het Roosevelt Studiecen trum in Middelburg (Abdij) de over zichtstentoonstelling Honderdvijf tig jaar fotografie te zien. Deze expo sitie omvat ondermeer werk van be roemde fotografen als Varda, Man Ray en Johan van der Keuken. Van deze laatste fotograaf is tijdens het Zeeuws filmfestival, een andere ac tiviteit gedurende september-cul tuurmaand, ook filmmateriaal te zien. Beide tentoonstellingen zijn de gehele maand september te be zichtigen. Anthonie Dieleman 'William Verstraeten (l) en Piet Dieleman. a VLISSINGEN - Elke Zeeuwse regio een 'eigen' Kunstuitleen? De grote Zeeuwse gemeenten hebben er wel oren naar. Eendrachtig samenwer kend zijn ze erin geslaagd het dage lijks provinciebestuur te vermur wen tot een vergaand streven: split sing van de Zeeuwse Kunstuitleen (gevestigd te Middelburg) in een aantal zelfstandig functionerende gemeentelijke uitleencentra. De gemeenten lonken gretig naar het provinciale geld en - niet te vergeten - de kunstwerken die hen in de schoot moeten vallen. De premie die gedeputeerde G. de Vries-Hommes heeft gezet op spreiding van kunst en verlaging van drempels. Maar het moet nog blijken of de hunkerende gemeenten er - zoals de provincie wil - ook zelf voldoende geld voor over hebben. En het is zeer de vraag of alle gemeenten bereid zijn om te voldoen aan de kwaliteitseisen die van pro vinciezijde zullen worden geformu leerd. Tot nu toe staan alleen de twee groot ste gemeenten, Vlissingen en Middel burg, in de startblokken om met ver ve in te spelen op de provinciale steun die, blijkens een statenvoor- stel, in aantocht is. Het zijn boven dien de twee enige Zeeuwse gemeen ten die er, elk voor zich, al een ge meentelijke Kunstuitleen op na hou den. Het zal, zo verwachten de ver antwoordelijke bestuurders, 'niet veel moeite kosten' om deze kunst uitleencentra naar de provinciale kwaliteitseisen te modelleren. De Vlissingse wethouder van cultuur D.J. p. Bruinooge: „Wij hebben al goed geoutilleerde accommodaties, personeel, vrijwilligers en een grote vaste klantenkring. Misschien dat het ons ietsje meer geld gaat kosten. Daar staat tegenover dat we onze kunstvoorraad weer op peil kunnen brengen. We lenen werk uit dat we via de BKR-regeling hebben aange kocht. Sinds die regeling enkele jaren geleden werd afgeschaft, kunnen ge meenten niet of nauwelijks nog kunstwerken aankopen. De provin cie krijgt sinds die tijd extra geld en voert daarmee een eigen kunstbe leid. Als het plan van de provincie doorgaat zijn we weer in staat de voorraad op peil te houden. Dan kun nen we gebruik maken van de voorra den die door de provincie en de ande re gemeenten worden beheerd. Bo vendien: het wordt dan ook voor an dere gemeenten gemakkelijker een kunstuitleen van de grond te krij gen." Of die gemeenten de geboden kans grijpen is allerminst zeker. De twee Walcherse steden konden bij de on derhandelingen met de provincie één blok vormen met drie andere 'geïnte resseerden': Goes, Terneuzen en Oostburg. Maar in geen van deze drie gemeenten bestaan vergevorderde plannen voor de realisering van een kunstuitleen. Integendeel, de be stuurders kijken de kat nog liever een tijdje uit de boom. Woordvoerder N. Bouwman van de gemeente Goes ziet 'nog niet zo één twee-drie' gebeuren dat zijn gemeen te er behoorlijke sommen geld in steekt. Goes zou volgens hem wel in zee willen gaan met een particulier. Die wil in het Karel-V-huis een gale rie beginnen met daarin ook ruimte voor een kunstuitleen. Maar het is nog allerminst zeker of genoeg subsi dies beschikbaar komen voor de be nodigde restauratie van dit pand. Onderhandelaar, C. M. de Vos van de gemeente Terneuzen, uit zich al evenzeer in terughoudende termen. „Terneuzen," zegt hij, „heeft de be reidheid uitgesproken om verder mee te praten." Betekent dit dat de gemeente bereid is om er ook zelf geld in te steken? De Vos denkt 'in principe' van wel, maar er is nog geen beslissing over genomen. Het hangt, verwacht hij, vooral af van de voorwaarden waarmee de provincie voor de dag zal komen. De gemeente Oostburg zit met een probleem. De cultuur-nota, waarin van een gemeentelijke kunstuitleen sprake was, is inminddels in de afva lemmer verdwenen. De gemeente raad wilde niet akkoord gaan met de financiële consequenties. De Oost- burgse cultuur-ambtenaar J. Smeets: „Ambtelijk denk ik wel dat er nog belangstelling voor is, maar het is de vraag of er iets van terecht komt." In het provinciehuis leeft enige hoop dat de gemeente Zierikzee bereid is om mee te doen. Maar burgemeester mr J. J. P. M. Asselbergs geeft voor alsnog weinig hoop. „Zierkzee heeft minder dan een afwachtende hou ding aangenomen. Ik denk dat we nog wel even andere prioriteiten heb ben." De manier waarop de chef van de pro vinciale griffie-afdeling voor cultuur, W. F. M. G. de Meurichy, het provin ciale streven verdedigt blaakt ook al niet bepaald van zelfverzekerd en thousiasme. Hij herinnert eraan dat het dagelijks provinciebestuur eer der de bedoeling had om de Zeeuwse Kunstuitleen in staat te stellen met dependances te gaan werken. Maar daar wilden de gemeenten niet aan. De gemeenten hechten aan een zelf standig beheer. „Jammer," zegt De Meurichy, „Als de centrumgemeen ten bereid zijn fors te investeren, dan heben zelfstandige gemeentelijke uitleencentra zeer zeker levensvat baarheid. Alleen: mijn angst is dat ze best bereid zijn er wat geld in te ste ken, maar niet voldoende. De men sen moeten er wel van op aan kunnen dat ze kwaliteit krijgen." Van belang is volgens De Meurichy ook dat de continuïteit gewaarborgd is. Hij wijst op de mogelijkheid dat het rijk de provincie aanzienlijk minder geld gaat geven voor beeldende kunstbe leid. „Passen de gemeenten dan bij?" Een ander probleem is de weigering van het bestuur van de Zeeuwse Kunstuitleen (SBK) om de eigen voorziening, net nu die 'zo goed draait', op te splitsen in zelfstandige gemeentelijke centra. De opspitsing betekent dat de huidige Zeeuwse Kunstuitleen moet gaan functione ren als Provinciale Uitleencentrale, een dienstverlenend orgaan dat de gemeentelijke uitleencentra onder steunt. Zoals gemeld beschouwt het SBK-bestuur dit als een onaanvaard bare 'degradatie' tot 'magazijnfunc tie'. Voorzitter J. Jobse van de Zeeuwse Kunstuitleen voorspelt een 'geldverslindende' en 'onwerkbare' versnippering waarmee kunste naars, noch het publiek gediend zijn. De Vlissingse wethouder D. J. P. Bruinooge is daar niet zo benauwd voor. En hij vindt het al evenmin eigenaardig dat de beide besturen van de 'dubbelstad' Vlissingen-Mid- delburg er elk een eigen gemeentelij ke kunstuitleen op na willen blijven houden. Bruinooge: „Je moet niet bekijken hoe dicht uitleencentra bij elkaar liggen, maar je moet uitgaan van de omvang van bevolkingscon centraties. Hoe dichter een kunstuit leen bij de deur is, hoe vlugger de mensen er naar toe gaan.". Eén winstpunt heeft het dagelijks provinciebestuur alvast gescoord met het door de gemeenten afge dwongen streven naar opsplitsing van de Zeeuwse Kunstuitleen. De enige exploitant van een particuliere kunstuitleen in Zeeland, Axelaar R. Bellemans, kan zich aardig in de op zet vinden. „Dit sluit aan bij de con structie waar ik me al veel eerder, sa men met de uitleencentra van Vlis singen en Middelburg, sterk voor heb gemaakt. Bellemans, fel opposant van eerdere decentralisatievoorstellen, gaat er vanuit dat in Zeeuwsch-Vlaanderen voor een zodanige opzet kan worden gekozen dat hem geen 'oneerlijke concurrentie' wordt aangedaan. „Vanuit Zeeuwsch-Vlaanderen ge zien is alles wat, zoals de SBK, vanuit Middelburg bestuurd wordt, een enorme flop gebleken. Dat komt deels door het water, deels door Wal cherse arrogantie. Zeeuwsch-Vlaan deren blijkt steeds weer tot minstens zoveel in staat als Walcheren, vaak met veel minder subsidie. Tenmin ste, als de wetten niet weer opnieuw op Walcherse leest geschoeid wor den." Henk Postma J. Zandee (l) en de docenten Q. Hage (m> en C. Flipse. (Advertentie) VLISSINGEN - Provinciale Water staat heeft de afgelopen dagen in sa menwerking met de dienst verkeers kunde van rijkswaterstaat een ver keersenquête gehouden op Neeltje Jans en bij de Zeelandbrug. Doel er van is na te gaan of de ingebruikstel ling van de weg over de stormvloed kering, eind 1987, de verkeersbewe gingen in Midden- en Noord-Zeeland heeft gewijzigd. Het onderzoek wordt nü uitgevoerd, omdat aangenomen mag worden dat de weg over de pijler- dam zo langzamerhand wel is inge burgerd. De enquêteurs hebben automobilis ten en motorrijders die de Ooster- scheldekering of de Zeelandbrug pas seerden, onder meer gevraagd waar ze hun rit waren begonnen en wat hun be stemming was. Verder wilden ze weten of de tocht met een zakelijk dan wel met een recreatief oogpunt was onder nomen en waarom juist de brug of de kering was gekozen om aan de andere kant van de Oosterschelde te komen en niet de andere mogelijkheid. En weggebruikers op de pijlerdam die te kennen gaven dat ze vroeger vaak over de Zeelandbrug reden, werd verzocht uit te leggen waarom ze die route nu niet hadden gevolgd. In het kader van het onderzoek naar mogelijke veranderingen in het pa troon van verkeersstromen, zal bin nenkort nog een vergelijkbare enquê te worden gehouden op rijksweg A58, in de buurt van de grens tussen Zee land en Noord-Brabant. De resultaten van de vragenstellerij zijn tegen het eind van het jaar bekend. MIDDELBURG - De Middelburgse reformatorische Dominee Bernardus Smijtegeltschool begint het komende schooljaar zonder de inbreng van drie mannen van het eerste uur. De di recteur, J. Zandee en de docenten Q. Hage en C. Flipse, nemen begin september officieel afscheid van de mavo-school, waar ze jaren aan verbonden waren. „Ik heb het een voorrecht ge vonden hier te mogen werken", zegt Zandee en zijn twee colle ga's knikken instemmend. Hage, Zandee en Flipse hebben het werken op een school van de eigen ge loofsovertuiging altijd als een enorm pluspunt ervaren, omdat zowel het do centenkorps, het bestuur als de ouders op dezelfde golflengte zitten. „Je kunt TERNEUZEN - De eigenaar van de zelfbouw-wagen die in de nacht van maandag op dinsdag door de politie werd aangetroffen heeft zich aan het bureau gemeld. Het blijkt de 23-jarige N. Das uit Den Haag te zijn, die de au tomobiel heeft gebouwd in het schuurtje van zijn ouders die te Ter neuzen wonen. De gemeentepolitie, die onder de in druk was geraakt van het vakwerk waarmee de wagen geconstrueerd is, heeft hem het vehikel terug gegeven op voorwaarde dat hij er zich niet mee op de openbare weg vertoont. Das, die 2-CV's als hobby heeft, was ook degene die de wagen bestuurde op het mo ment dat de politie er in de nacht van maandag op dinsdag lucht van kreeg. Omwonenden in de wijk Zeldenrust, waar Das zijn voertuig uitprobeerde, belden op naar het bureau wegens geluidsoverlast. De bouwer/eigenaar was er vandoor gegaan toen hij de poli tiewagen zag en een zware boete vrees de, zo zei de politie woensdag. Toen hij in de krant had gelezen dat het met die boete wel meeviel, durfde hij zich pas aan het bureau te melden. de kinderen ook wat meer meegeven en ze wijzen op de Bijbelse bood schap", zegt Hage. Proberend een sa menvatting te geven van het eigene van een reformatorische school zegt Zandee: „Ik vind het een van de be langrijkste voorwaarden dat de sfeer op school de sfeer in het gezin zoveel mogelijk benadert." De drie docenten maken gebruik van enkele vervroegde uittredingsregelin gen. Ze vertrekken in een tijd, waarin de groei van de in de jaren zestig ge stichte school na jaren stagneert. De mavo telt momenteel 240 leerlingen en dat is ongeveer 100 minder dan in de toptijden, die de school eind jaren ze ventig kende. Een aantal factoren is verantwoordelijk voor de afname van het leerlingental. Eén van de oorzaken is de oprichting van een reformatorische havo in Goes, denken de mavo-docenten. Mensen van gereformeerde gezindte op Wal cheren stuurden hun kinderen voor heen massaal naar de Middelburgse mavo, omdat er geen hogere reforma torische scholen in de buurt waren. Nu gaan veel kinderen uit het Walcherse direct door naar Goes. Ook de geboortebeperking is een ge geven waar de reformatorische scho len later dan andere scholen mee te maken krijgen. „Bij ons gaan die ont wikkelingen altijd iets langzamer, maar ze gaan zeker onze deur niet voorbij", zegt Zandee. „We krijgen nu bijvoorbeeld ook te maken met gebro ken gezinnen, dat kwam jaren bijna niet voor.". De gereformeerde gezind te heeft als karakteristiek een zekere behoudendheid en de leerkrachten zien daar veel positieve kanten aan, ook voor wat betreft hun werk. Ge zagsgetrouwheid is bijvoorbeeld nog één van die kenmerken van de leerlin gen van de reformatorische scholen en weggetreiterde leraren zijn een on bekend fenomeen. De drie leerkrachten opperen lachend dat ze misschien inmiddels zelf wel een beetje van de oude stempel zijn voor wat betreft hun opvattingen. Ze heb ben zich bijvoorbeeld nooit bij de voor naam laten noemen in tegenstelling tot jongere collega's. Flipse, die Engels, Nederlands en han delskennis doceerde, is het langst aan de Smijtegeltschool verbonden ge weest. De Middelburgse mavo ging eindjaren vijftig als ulo van de gerefor meerde gemeente op een noodlokatie in de binnenstad van start. Pas in 1963 kreeg de school een eigen gebouw met zes klassen aan de Koninginnelaan. In 1968 werd de naam veranderd in refor matorische mavo. Flipse (58), kwam in 1963 naar de Middelburgse ulo en hij werkte voorheen op een soortgelijke onderwijsinstelling in Goes. Hij begon zijn carrière in 1950 als onderwijzer op een basisschool in Kapelle. Naast zijn werk op de mavo gaf hij les aan de Mid denstands Avondschool, waar hij ove rigens ook binnenkort mee stopt. Hage en Zandee zijn hun carrière eveneens begonnen in het lager on derwijs. Zandee (56) geeft sinds 1953 les. Hij werd in 1972 docent aardrijks kunde en Frans op de Middelburgse mavo en sinds 1983 was hij directeur. Hage (59) is in 1952 op een Thoolse ba sisschool begonnen. Hij kwam in 1969 naar de Smijtegeltschool en gaf daar les in Frans en geschiedenis. De drie docenten nemen vrijdag 1 sep tember tijdens een informele receptie afscheid van de ouders en anderen, die bij de school betrokkenen zijn. Al eer der hebben ze afscheid genomen van leerlingen en collega's. De afscheidsre ceptie wordt gehouden in het school gebouw en begint om 20.00 uur. Tot di recteur van de mavo is nu G. van Dijk uit Meliskerke benoemd. Hij was sinds 1987 adjunct-directeur van de school en daarvoor gewoon docent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 25