Politieke partij Terneuzen sponsort zaalvoetbalteam Radio-actief afval in Sloe welkom Fietsvierdaagse Goes 'ingereden' De stormvloedkering en het weer PLAN DAMMENRAILROUNS PVDAALLEENINRAAD Vervuiling Vlaamse kust met salmonella valt mee DE BEDOELDE ATTRACTIE Verlengen Applaus BURGEMEESTER GING DOOR HET LINT WOENSDAG 2 AUGUSTUS 1989 Bezwaren inwoners Borsele kregen te weinig weerklank OOST S&UBURi HOOFDSTATIONS 0 MOGELIJKE HALTEPLAATSEN VLISSINGEN - De planologen van de Nederlandse Spoorwegen spelen met het idee de Zeeuw se kust te ontsluiten met een 'Dammenrailroute'. Het gaat om een spoorlijn voor een Recrea tie-Expres, een snelle trein Randstad-Vlissingen die onderweg de hoofdstations Hellevoet- sluis, Kabbelaarsbank, Neeltje Jans en Middelburg aan zou moeten doen. Als mogelijke Zeeuwse halteplaatsen worden verder onder meer genoemd: Haamstede, Vrouwenpolder, Veere en Oost-Souburg. Ihellevoetsluis ibetïftarsbank zeeland HEINKENSZAND - Tal van organi saties in het Zeeuwse menen dat de bezwaren van inwoners van Borsele te weinig weerklank vinden bij het gros van de politieke vertegenwoor digers in deze gemeente. Een reeks telefoontjes na afloop van de raads vergadering dinsdagavond leverde een lijst namen van mensen op die de gang van zaken betreuren. Nadat N. Werri van Bewonersgroep Borsele het woord was geweigerd in de raadsvergadering heeft hij de hoorn van de haak gehaald. ,,Wij vin den dat onze bezwaren onvoldoende zijn aanhoord", zegt hij. ,,En met ons een heleboel anderen." Om vervol gens de lijst op te lepelen van organi saties die het met hem eens zijn: ZMF, ZLM, Zeeuws Agrarisch Jon geren Kontakt, Gewestelijke Raad voor Zeeland van het Landbouw schap, FNV, Jongerenbeweging FNV, Jongerenorganisatie CNV, PvdA, PPR, PSP, CPN, Dorpsraden van Baarland, Driewegen, Elle- woutsdijk en Oudelande, Stop Bors- sele, Vrouwen voor Vrede afdeling Borsele en Walcheren, Gezamenlijke komitees tegen Kernenergie in Bor sele, Stichting Behoud van de Zak van Zuid-Beveland en de Stichting Miljoenen Zijn Tegen. TERNEUZEN - De kleine linkse fractie in de gemeente raad van Terneuzen sponsort in het nieuwe seizoen een zaalvoetbalteam. Voortaan lopen de voetballers van café De Engel in Terneuzen met de naam van Links Perspectief Terneuzen op de shirts achter de bal aan. „Het is wel wat ongebruikelijk, want voetbal heeft niets met onze politieke visie te maken. Maar als het bedrijfsle ven er voordeel bij heeft om voetbalteams te sponsoren waarom wij dan niet?" was de redenering die A. A. P. van Himme, het enige raadslid dat LPT heeft. De gemeente raadsverkiezingen van 1990 zijn in aantocht „en wij kun nen nog wel wat reclame gebruiken", vindt Van Himme. Hij heeft eerder al verklaard dat hij uit de gemeenteraad zal stappen als zijn partij, een combinatie van CPN, PSP, PPR er dit keer geen tweede zetel bij krijgt. LPT speelt nu in de eerste klasse, tussen de teams van bijvoorbeeld Philips en Dow Benelux. Recreatietrein kan de kust ontsluiten Demonstranten liggen languit in de gang van het raadhuis in Heinkenszand en laten, getuige de tekst van de spandoeken, niet over zich lopen. Hun protest gold het besluit van de gemeenteraad van Borsele om zich voor vestiging van de Centrale Organisatie voor Radioactief Afval (COVRA) uit te spreken. Zij werden later door de politie verwijderd. Op Walcheren zou zo'n Dammenrail route tevens onderdeel moeten zijn van een 'kusttramlijn' die een 'rondje' Walcheren maakt langs badplaatsen als Vlissingen, Zoutelande, Westka- pelle, Domburg en Vrouwenpolder. Ook op Schouwen kan aan een derge lijke 'sneltram'-verbinding worden ge dacht. Dit in opdracht van de NS ontworpen plan geldt als uitwerking van een NS- toekomstscenario voor het recreatie- verkeer. Een haalbaarheidsstudie is (nog) niet gemaakt, maar de ontwer pers achten het zeer wel denkbaar dat het plan de komende decennia, vroeg of laat, zal worden uitgevoerd. Ze hebben zelfs het idee geopperd de Dammenrailroute te verlengen naar de Belgische kust en de Kanaaltun nel. De recreatie-exprestrein zou dan in Vlissingen op een snelle draagvleu gelboot moeten worden gereden om de Westerscheldemonding over te ste ken. Een andere uitbreidingsmoge lijkheid is een aftakking Arnemui- den-Terneuzen, aansluitend op de be staande goederenspoorlijn naar Gent. Het aan te leggen spoor volgt dan het tracé, of komt in de plaats, van de ge plande vaste oeververbinding Ter- neuzen-Ellewoutsdijk. Het plan is - samen met vele andere toekomstplannen - ontvouwd in het kader van de jubileumviering van de NS. Het wordt beschreven in het jong ste nummer van het magazine Plant, 'onafhankelijk tijdschrift voor ont werp en omgeving'. Ontwerper is ir H. Schalkwijk van het bureau Croonen Adviseurs Gouda. Hij ziet 'zijn' Dam menrailroute als een onderdeel van een spoorwegennet dat toegang geeft tot de recreatieve 'concentratiegebie den' in Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland. Zo heeft hij een 'mono- rail'-systeem uitgewerkt voor 'Bra bant-Parkland' met als 'knooppunt' 's-Hertogenbosch. De Dammenrailroute speelt vooral in op de ambitieuze plannen die in de maak zijn voor het voormalige werkei- land Neeltje Jans (Sea-Land Expo; World Fish Center), de in aanbouw zijnde recreatiestad op de Kabbelaars bank (Port Zélande), de verdere ont wikkeling van de recreatieve 'speer- puntgebieden' Vlissingen, Cadzand, Westerschouwen en de overige vor men van kust- en waterrecreatie in de Delta. Vroom is ze, die mevrouw in een dorp ergens op Zuid-Beve land. Vol vertrouwen in het op perwezen, maar blijkbaar niet in de mensheid. Want het pakje dat de post had bezorgd, wekte haar achterdocht. De omslag was al eens eerder gebruikt, er stond geen afzender op en, wat haar het meest verontrustte, het rammelde. Nu is een bom brief op Beveland even on waarschijnlijk als een tand arts met tederheid, maar dat maakte het pakje niet minder verdacht. Ze belde daarom de politie. Die kwam het poststuk met een houding van 'Kom kom— mevrouwtje—dat—zal— toch—allemaal—wel— meeval len' maar toch ook met iets van het professionele 'Je—weet— maar—nooit' aan een onder zoek onderwerpen. De politie mensen openden het pakje be hoedzaam en haalden er een hoogst onschuldig cassette bandje uit. Met een briefje. „Lieve tante", luidde de tekst, „hierbij de opname van de Mis van afgelopen zondag." HEINKENSZAND - 'En dapper streed zij voort'. Dat zou de titel kunnen zijn van een terugblik op het raadswerk van de PvdA in de ge meente Borsele. Tijdens een rumoe rige raadsvergadering dinsdag avond leden twee moties van de so ciaal-democraten schipbreuk. Geen der andere raadsfracties vindt dat de opslag van radio-actief afval niet in het Sloegebied moet komen. Voor de bijeenkomst om zeven uur kon beginnen, had de politie haar handen vol aan actievoerders van de groep Stop Borssele. Leden ervan hadden zich neergelegd in de gang die naar de raadzaal leidt. De wets- dienaren droegen hen weg, opdat de beraadslaging op tijd kon beginnen. Namens de Bewonersgroep Borsele vroeg N. Werri het woord te mogen voeren. Met uitzondering van de PvdA wezen de fracties dit af. „Er zijn momenten genoeg geweest waarop de bevolking haar mening kenbaar heeft kunnen maken", bear gumenteerde CDA-fractievoorzitter G. de Lange. Een groot deel van de belangstellenden op de volle publie ke tribune keerde vervolgsen de ge meenteraad de rug toe, zij het voor luttele minuten. PvdA-fractievoorzitter M. H. de Bart verwonderde zich over de bespre king van milieu-effectrapportage (MER) van de Covra-vestiging voor radio-actief afval. „Bij elk ander on derwerp komt het college met een voorstel. Bij een dergelijk belangrijk voorstel als de Covra moeten de raadsleden het zelf uitzoeken. Dit is een ongepaste wijze van bestuur", meende hij. Hij zei het vreemd te vinden dat Borsele is uitgekozen op bestuurlij ke argumenten en niet op milieu technische gronden. De PvdA dien de twee moties in. De eerste wees de gemeente Borsele af als vestigings plaats voor de Covra. De tweede riep het gemeentebestuur op een on derzoek te houden naar de mening van de bevolking over dit onder werp. Het standpunt der sociaal-de mocraten leverde regelmatig ap plaus op, in tegenstelling tot de me ningen van de overige fracties. Regelmatig moest burgemeester drs G. C. G. van den Heuvel mensen op de publieke tribune manen de volks vertegenwoordigers van SGP, CDA en WD te laten uitpraten. Dezen be toogden dat radio-actief afval er nu eenmaal is en dus verwerking nodig heeft en de nucleaire industrie zoda nig onder controle staat dat zij het stempel 'veilige onderneming' ver dient. Deze partijen vroegen naar een even tuele regeling van planschade. Wet houder H. F. Tijdens (vvd) kon mee delen dat het Rijk zwart op wit heeft gesteld alle kosten, ook procedure- gelden, te dragen. De Bart kon niet nalaten op te merken het raar te vin den „dat de andere partijen steeds over een veilige vestiging praten, maar immer vragen naar een rege ling van schadevergoeding." Wethouder drs P. J. Vollaard (pvda) bestreed de weigering van overige fracties een peiling te houden naar de mening van de bevolking. „Als die raadsleden menen dat het demo cratisch gehalte van de samenle ving genoeg is gewaarborgd door verkiezingen eens in de vier jaar, dan is dat een vorm van verlicht despotisme en niet meer van deze tijd. U moet zich in de tijd tussen de verkiezingen niet gedragen als een absoluut heerser." Hij wees erop dat de Covra-vestigingsplaats een taak van het Rijk is en niet van de ge meente Borsele. Zijn felle betoog vermocht de andere fracties echter niet tot andere ge dachten brengen. De PvdA-moties kregen alleen de stemmen van de vier aanwezige sociaal-democraten. De overige tien raadsleden stemden tegen. Uitgangspunt is dat de auto de ko mende decennia steeds meer terrein moet prijsgeven aan het openbaar vervoer. In het recent verschenen toe komstplan van de NS, Rail 21, gel dend tot het jaar 2015, wordt gemikt op een verdubbeling van het open baar vervoer. Vervoersplanoloog ir M. Bierman (Slot zie pagina 11 kolom 3) GOES - De kop van de eerste Goese Rijwiel- en Toervierdaagse is eraf. Rond de 450 deelnemers gingen dins dag bij het sportcentrum op de peda len voor een tocht van 35, 60 of 120 ki lometer. Burgemeester mr T. R. Sein- stra opende het nieuwe evenement. Hij reed per fiets door een lint. De Goese fietsvierdaagse is in een stichting ondergebracht. Een soortge lijk wielerfestijn in de Peel diende als voorbeeld. De bedoeling is dat de toer vierdaagse elk jaar terugkeert. Vice- voorzitter A. Heijens spreekt van een flinke belangstelling voor de eerste af levering. „We hadden gerekend op driehonderd deelnemers. Het zijn er 150 meer. Dat stemt tevreden. Volgend jaar verwachten we nog veel meer fiet sers." Uit alle hoeken van het land komen de rijwielfanaten naar Goes. Het deelne mersveld telt naast Zeeuwen lieden uit Zwolle en Maastricht. Het gros ver blijft in Goes en omstreken. Op een kampeerterrein in het gebied Holland- sche Hoeve staan zo'n twintig cara vans. Een grote tent, die door de orga nisatie beschikbaar is gesteld, biedt ruimte aan veertig personen. Tot nu toe hebben tien toerfietsers er hun slaapplaats ingericht. Elke dag heeft de organisatie voor elke afstand een andere route in petto. De kortste tocht (35 kilometer) voerde dinsdag door Zuid-Beveland. Pakte de enthousiaste fietser er 25 kilometer bij dan kwam hij ook over Noord-Beve land. De echte 'trappers' kozen voor 120 kilometer. Die route liep via de Zeelandbrug naar Schouwen-Duive- land, de Philipsdam, Tholen, de Oes- terdam en weer terug naar Goes. Ter afkoeling vielen er enkele buitjes. Jong, oud, toerfiets, racefiets of tan dem: alles en iedereen mag meedoen aan de Fietsvierdaagse van Goes. Dit paar had er duidelijk plezier in om ge zellig samen de kilometers weg te trap pen. hij over zeebenen beschikt. Hij morst dus flink. De vaartocht met de Christiaan B is een van de vier programmapunten waaruit het bezoek aan de Delta Expo bestaat. Het entreebedrag van tien gulden verschaft niet alleen toegang tot het schip, maar ook tot de filmza len in het semi-permanente gebouw bij de parkeerplaats en de tentoonstelling over waterbouwkunde en het Delta plan in het Topshuis. De belangstel ling is nog steeds zeer groot. Zelfs op de zeer warme dagen van de afgelopen weken boekte de Delta Expo nog zo'n tweeduizend bezoekers. Op topdagen, wanneer het geen strandweer is, regi streren de kassa's het dubbele aantal. Het meest tot de verbeelding spreken de onderdeel van het bezoek aan de Delta Expo is de beklimming van de pijler Schaar 1, dezelfde als die van- waaraf koningin Beatrix de storm vloedkering in gebruik heeft gesteld. De plek waar de vorstin heeft gestaan is weliswaar niet toegankelijk, maar het door de kering ruisende water maakt veel goed. Ook hier teistert een regenbui de bezoekers. Maar weinigen zoeken een droog heenkomen in de verkeerskoker die naar de pijler leidt. Of ze nu uit Nederland komen, uit Duitsland, uit Italië of uit Japan. Bo venop de pijler lijken ze te beseffen dat de kering voor dit soort omstandighe den is bedoeld: jagende wolken, regen en een af en toe gure wind. Dit weer legt beter uit waarom de pijlerdam is gebouwd dan de televisie-reportage over de ingebruikname drie jaar gele den, toen de koningin niet eens haar hoed hoefde vast te houden. Ben Jansen (Van onze verslaggever NIEUWPOORT - De verontreiniging met salmonella-bacteriën voor de West-Vlaamse kust tussen Nieuw- poort en de Franse grens valt mee. Al leen kinderen tot een jaar of drie kun nen beter niet in het zeewater spelen. Voor grotere kinderen en volwasse nen dreigt geen gevaar voor de volks gezondheid, vindt de inspecteur van de volksgezondheid voor de provincie West-Vlaanderen. De inspecteur over legde dinsdag met vertegenwoordi gers van de drie gemeentebesturen en van het ministerie van leefmilieu. Een dag eerder was lichte paniek uit gebroken in de gemeentehuizen van De Panne, Koksijde en Nieuwpoort. De salmonella-bacterie was bij metin gen voor de Belgische kust weer gesig naleerd en een algeheel zwemverbod midden in het toeristenseizoen zou de badplaatsen voor grote problemen zetten. De oorzaak van de vervuiling hoefde niet te worden gezocht. De plaatsen aan het zuidelijk deel van de Belgische kust lozen hun rioolwater voor negentig procent ongezuiverd op riviertjes en andere watertjes. Via on der meer de rivier de IJzer stroomt de troep bij de haven van Nieuwpoort de zee in. Over het algemeen nog niet zo'n probleem, want het 'organisch vervuil de water' breekt in zee normaal snel af, aldus burgemeester G. Mommerency van Nieuwpoort. „Maar door de hoge temperaturen en de aanhoudende noord-westenwind stroomde het afvalwater niet richting Kanaal zoals gebruikelijk. En daar door hoopten de organische afvalstof fen zich op voor de kust", verklaarde Mommerency. Nieuwpoorts eerste burger haastte zich om te vertellen dat het water aan de Vlaamse 'zuidkust' zeker niet slechter is dan tussen Knok- ke en Oostende. „Het gaat hier niet om chemische, maar om organische ver vuiling. En die is bij ons groter omdat de door minister Miet Smet van Leef milieu toegezegde zuiveringsinstalla ties er nog steeds niet zijn", betoogde de verbolgen burgemeester. Momme rency was wel tevreden met de belofte van de vertegenwoordiger van het mi nisterie gisteren dat het zuiverings programma nu ook in West-Vlaande- ren met spoed ter hand wordt geno men. De bestuurders van de drie badplaat sen waren verheugd dat de versprei ding van de salmonella-bacteriën dinsdag niet verder had doorgezet. „Het levert totaal geen gevaar voor de mensen op om de zee in te gaan. Alleen met hele kleine kinderen die vooraan (Slot zie pagina 11 kolom 3) De 'natte maquette' in het Topshuis trekt altijd veel belangstellenden. NEELTJE JANS - Alles blinkt op Neeltje Jans. De tegen de grijze lucht afstekende cylinders bovenop de stormvloedkering, de vliegerende meeuwen, de branding voor het strand en natuurlijk ook de honder den auto's op de parkeerplaats van de Delta Expo. Zon, wind en af en toe een striemende regenbui. Mooier weer om het hoogtepunt van Nederlandse wa terbouwkunde te bezichtigen is nau welijks denkbaar. De Delta Expo, Zeelands grootste toeristische trek pleister, scoort in deze tijd van het jaar zijn hoogste bezoekersaantallen. Nu een verblijf op het strand wind- en waterdichte kleding noodzakelijk maakt, is Neeltje Jans een geliefd doel voor een dagje uit. Dergelijke kleding bewijst ook op het voormalige werkeiland goede dien sten. Aan de rand van het lege bouw- dok, bij de steiger waaraan de rond vaartboot Christiaan B ligt afge meerd, staan tientallen bezoekers ge dwee te wachten tot ze aan boord kun nen. Dozen frisdrank en chips gaan voor. Met behulp van een steekwagen- tje worden er vier of vijf tegelijk op het schip gebracht. Dat gaat zo wel even duren. De blikken van de wachtenden gaan steeds vaker heen en weer tussen het steekwagentje en de vervaarlijk grijze wolk die richting bouwdok wordt gejaagd. De bezorgdheid blijkt terecht. Een korte, felle bui ontlaadt zich. Vrijwel alle windjacks blijken voorzien van kragen, waaruit capu chons tevoorschijn zijn te toveren. De enkelingen die zo'n eigentijds kleding stuk ontberen, zoeken haastig be schutting. Gelukkig is de bevoorrading van het schip kort daarna voltooid. De rij be langstellenden voor de korte vaar tocht langs een deel van de storm vloedkering is inmiddels tot enkele honderden personen gegroeid. Ze gaan ordelijk aan boord. Een deel van de salons en trappen is aanvankelijk met kettingen afgesloten. De bedoe ling daarvan blijft eerst duister. Maar later blijkt de reden: op die manier wordt iedereen die aan boord komt, langs het buffet geleid. Chips en fris zijn tenslotte niet voor niets aange voerd. Tijdens de vaartocht echoët het verhaal van de Oosterschelde viertalig door het schip. Onder het Nederlandse deel der passagiers zijn dialecten uit een groot aantal streken te herkennen. Vijf jongens met een Oostgronings accent vervelen zich al gauw en verzuchten dat ze beter in hun tent hadden kunnen blijven lig gen. Een onmiskenbaar Zuidlim burgs klinkende man demonstreert met een dienblad vol bekers koffie in zijn handen op de zwakke deining dat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 7