PZC LEASEN BUITEN DE EUROPESE GEMEENSCHAP overheidsdiensten omzeilen btw ijslandroute geeft slechts schijnwinst PARAPENTE CfMfffMZZ] de pyreneeen in vogelvlucht vrijdagkrant 8 VRIJDAG 28 JULI 1989 geen ontduiking ondertoon moreel afvalcontainers richtlijnen run, run Ir Maarten Goslings, algemeen directeur Meridian IJsland-route btw-inkomsten misloopt, maar daar staat tegenover dat de betreffende overheidsdiensten - als bijvoorbeeld het Rijkscomputercentrum in Apeldoorn - financiëel beter af zijn. Het voordeel dat zo verkregen wordt, is echter niet zo groot als het volle btw-tarief. Van het btw-voordeel moeten nog de lokale IJslandse belasting en een aantal bijkomende kosten betaald worden. Dat betekent al gauw een percentage van meer dan vijf procent en dat gaat in feite ten koste van de Nederlandse samenleving. Is hier dus eigenlijk sprake van belastingontduiking door overheidsdiensten Het antwoord is nee, want wat deze overheidsdiensten doen, is in geen enkel opzicht illegaal. Door te leasen in landen buiten de EG (waar lagere of geen btw verschuldigd is, niet alleen in IJsland maar ook bij voorbeeld in Zwitserland, de Verenigde Staten en het Verre Oosten) maken zij gebruik van een mogelijkheid die de wettelijke bepalingen op dit punt bieden. Wel kan over een lek in de wetgeving worden gesproken. Een woordvoerder van het ministerie van financiën noemt de IJsland-constructie dan ook 'niet fraai'. Hij zegt dat er naar gekeken wordt om deze zaak aan te pakken. „Maar dat kan alleen maar in het kader van het Europese recht en dat zal een nieuw kabinet moeten doen. Ja, het gaat toch om een soort constructie." De Tweede-Kamerleden Vermeend (PvdA) en Vreugdenhil (CDA) hebben hierover al in 1987 vragen gesteld aan de staatssecretaris van financiën. Uit het antwoord bleek dat met in acht neming van de EG-richtlijnen de bedoelde diensten niet in Nederland belastbaar zijn. Op de vraag welke overheidsdiensten in welke omvang van het leasen van computers en andere apparatuur gebruik maakten, antwoordde de staatssecretaris dat die gegevens niet voorhanden zijn. Wel wist hij dat verschillende (onderdelen) van overheidsdiensten via het Rijksinkoopbureau (RIB) in Zwolle diverse huurcontracten zijn aangegaan met een buitenlandse verhuurder. Voorzover bij het RIB toen bekend, bedroeg de omvang daarvan (gemeten aan de aanschaffingswaarde) circa 23 miljoen gulden. Hoe groot de omvang nu is, wil of kan het RIB (dat in 1988 een totaal omzet had van 2,3 miljard gulden) niet zeggen. Dan wordt verwezen naar het ministerie van financiën. En daar zegt de woordvoerder geen idee te hebben op welke schaal de IJsland-constructie wordt toegepast. Ir Goslings van Meridian zegt zeker te weten dat het nu alleen al voor computerlease gaat om minstens vijfhonderd miljoen gulden. Een strop voor de schatkist van tientallen miljoenen. „Het lijkt wel of overheidsdiensten op dit gebied slechts interesse hebben in het feit of er een btw-vrije lease geschreven kan worden. Terwijl ze zich beter zouden opwinden hoe de beste lease eruit kan zien. Het gaat toch om veel meer dan uitsluitend financiering. Het is nodig dat het beste 'computerplaatje' wordt uitgestippeld. Er wordt naar 'schijnwinst' gekeken en niet of een beter lease-contract in Nederland voordelen zou hebben. Overigens, in andere EG-landen kan de IJsland- constructie natuurlijk ook toegepast worden, maar daar gebeuri; het niet. Daar hoefje met dit soort onzin niet aan te komen." De Meridian-directeur constateert dat er sprake is van oneigenlijke concurrentie. Omdat zijn bedrijf niet mee wil doen aan de IJsland- constructie, loopt het een deel van de overheidsmarkt mis. In een enkel geval moest Meridian trouwens ook buigen, want anders was het barsten geworden. „Wij hebben de staatssecretaris geschreven, maar die heeft schriftelijk niet geantwoord. Via de telefoon kregen we iets te horen in de trant van: we zijn niet van plan hier veel aan te doen. De ondertoon was: u bent gek dat u hetzelf niet doet." Overigens heeft Goslings de IJsland-route door twee gerenommeerde belastingadviesbureaus laten nagaan. De conclusie was dat die toegepast kon worden, mits-mits-mits. Het mag volgens de wet bij voorbeeld niet zo zijn dat de constructie slechts dient om belastingvoordeel te behalen. Bovendien moet het bij lease om echte dienstverlening gaan, met alles wat daar bijhoort, en niet om pure financiering. Goslings: „Volgens mij kan de overheid die hele constructie zo stop zetten." In ieder geval verkondigde de inspectie omzetbelasting in Haarlem onlangs de mening dat de IJsland-constructie eigenlijk niet toegepast kan worden, hoewel ze niet duidelijk maakte welke stappen ze tegen deze regeling kan of wil ondernemen. Dat blijkt uit een nota voor burgemeester en wethouders over leasing via een niet-EG- land. Aanleiding is de investering in rolemmers. In de nota staat dat - uitgaande van een bruto- investering van anderhalf miljoen gulden door toepassing van de IJsland-constructie over de gehele afschrijvingsperiode - een totaal voordeel kan worden behaald van circa veertien procent van de lasten. Dat zou neer komen op zo'n 350.000 gulden. „Gegeven het feit dat rond deze regeling tóch enige beladenheid heerst, verzoeken wij u een besluit te nemen of tot leasing als hiervoor bedoeld kan worden overgegaan, waarbij wij aannemen dat een dergelijk besluit dan vooralsnog ook voor andere mogelijke projecten geldt. Op louter financiële gronden beoordeeld, zou ons advies positief zijn", kreeg het 1 Haarlemse bestuurscollege op 23 juni 1989 in een nota voorgeschoteld. In eerste instantie besloot de gemeenteraad van Haarlem op 'morele gronden' geen gebruik te maken van de IJsland- constructie, vervolgens werd er weer over nagedacht, maar uiteindelijk sloot het college zich bij de morele verwerping van de IJsland-constructie aan. De Rotterdamse gemeentelijke reinigingsdienst Roteb gaat binnenkort wèl miljoenen guldens besparen op een aanschaf van materiaal. Zij huurt sinds anderhalve maand minicontainers via de IJsland- constructie van Amro- Management AG in Zürich. Dat is een volle dochter van Amrobank-Zwitserland. Overbodig te zeggen dat Amro-Management AG de containers nooit te zien krijgt. Roteb-adjunct-directeur H. A. Verburg: „Ze gaan direct van de fabriek vanuit West- Duitsland naar Rotterdam. De Amro-dochter is alleen een tussenpersoon." Inmiddels heeft de Roteb aangekondigd in de toekomst ook de grote afvalcontainers en de vuilniswagens via Zwitserland te zullen gaan betrekken. Haarlem wijst de IJsland- constructie op morele gronden af. De woordvoerder van financiën noemt de constructie niet fraai. Rotterdam en bij voorbeeld ook Eelde (voor de lease van computers, twee auto's met laadbakken en een auto voor de reinigingsdienst ter waarde van in totaal ruim 400.000 gulden) maken echter graag gebruik van de IJsland- route. Evenals het Rijkscomputercentrum in Apeldoorn, waar de belastingformulieren vandaan komen. Ondanks het feit dat het ministerie van financiën zegt de zaak te onderzoeken, gaan steeds meer overheidsdiensten van de constructie gebruik maken. Voor de Nederlandse economie als geheel is dat geen positieve ontwikkeling. HANS AMESZ Het ministerie van financiën wil voorkomen dat andere ministe ries en overheidsdiensten als ge meenten nog langer gebruik ma ken van een 'lek' in de Europese wetgeving. Door goederen in het kader van dienstverlening te hu ren via een land dat geen lid is van de Europese Gemeenschap (EG), hoeft geen btw betaalt te worden over de transactie. Zoals de PZC donderdag meldde loopt het mi nisterie van financieën - en daar mee de Nederlandse schatkist - op die manier miljoenen aan in komsten mis. Reacties van de mi nisteries, gemeenten en de be- trokkken bedrijven. Zakelijk gezien is de f IJsland-constructie waanzin. Er wordt geld over de balk gegooid, want de Nederlandse schatkist is er de dupe van. En er ontstaat oneerlijke concurrentie." Ir Maarten Goslings, algemeen directeur van het computerlease-bedrijf Meridian Nederland, is oprecht boos. „Ik heb altijd gedacht dat die waanzin wel over zou drijven. Maar als de banken zich nu ook al beginnen te roeren en als overheidsdiensten via de IJsland-constructie niet alleen meer computers leasen maar ook vuilcontainers of brandweerauto's, dan is het hek van de dam. Dat gaat in de miljarden lopen." Wat is het geval Enkele jaren geleden raakte de markt voor computer-leasing in opschudding doordat vanuit niet-EG-landen aan overheidsdiensten computers werden verhuurd zonder dat over de huurtermijnen het toen geldende btw-tarief van twintig procent hoefde te worden betaald. Volgens het eerste nummer in 1988 van het blad Financieel Overheidsmanagement speelde het IJslandse bedrijf Icelease in Reykjavik - dat een samenwerkingsverband is aangegaan met het in Amsterdam gevestigde lease bedrijf Econocom (hoofdactiviteit computers) - hierbij een belangrijke rol. Voor 1 oktober 1986 was de verhuur van goederen die door buitenlandse ondernemers naar Nederland werden gebracht, belast met twintig procent btw (inmiddels verlaagd naar 18,5 procent). Op grond van de nieuwe richtlijnen van de Europese Gemeenschap is dat echter veranderd. Nu is bij voorbeeld het leasen van computers niet langer aan btw onderworpen, als deze dienstverlening maar plaatsvindt vanuit een niet- EG-land. Van de mogelijkheid tot 'ontwijking' van het btw- regime kan uitsluitend gebruik worden gemaakt door overheidsdiensten, omdat ondernemers de btw gewoon terugkrijgen, en overheidsdiensten niet. Econocom bevestigt de samenwerking met Icelease. „Ja, wij vertegenwoordigen Icelease in Nederland. En wij maken de verschillende overheidsdiensten attent op het feit dat ze een voordeel kunnen behalen door gebruik te maken van de IJsland- constructie. Via ons levert Icelease bij voorbeeld computerapparatuur aan een Nederlandse overheidsdienst. Vervolgens stuurt IBM- Nederland een factuur naar Reykjavik en de klant krijgt vanuit IJsland een rekening." Volgens Econocom gaat het hier niet om een 'stromanconstructie', want Icelease is geheel zelfstandig en geen dochter van de Amsterdamse lease maatschappij. De woordvoerder erkent dat de Nederlandse schatkist door de De Pyreneeen bieden de toerist veel mogelijkheden. Terwijl de bejaarde Ci troen zich grommend een weg naar boven baant, be kruipt me het gevoel: 'Waar ben ik aan begonnen?' Ach teromkijkend is het meer bij Loudenvielle gekrompen tot pietepeuterige afmetingen. Sta je aan de voet van de berg dan lijkt de hoogte mee te vallen. Maar ga je naar bo ven, dan krijg je het omge keerde effect. Terugkrabbe len kan nog steeds, maar ik wil me nu niet meer laten kennen. Over enkele ogenbik- ken zal ik vanaf een 350 meter hoge helling aan een parachu te gehangen het schitterende Dal van Louron (Franse Pyre neeën) inzweven. 'Parapente' (pente is helling) heet de sport waar ik me voor het eerst van mijn leven aan waag. De enige geruststellen de gedachte is de wetenschap dat instructeur Alain een gro te ervaring heeft, letterlijk de touwtjes van de parachute in handen zal nemen, en het le ven nog lang niet zat lijkt. Hij gespt mij in een tuig. Nu ben ik verbonden met de parachu te die opengevouwen achter ons ligt. Alain gaat voor me staan en klikt zich op schou derhoogte aan het riemenstel- sel vast. Nu is er geen weg te rug meer, maar merkwaardi gerwijs ben ik over mijn echte angst heen. Ik geef me over aan de veronderstelde be kwaamheden van de instruc teur. Zelfs een valse start kan me geen schrik meer aanjagen. Alain heeft uitgelegd dat wij eerst rug-aan-buik een eindje naar beneden zullen rennen en dan even moeten vertragen of de omhoog komende para chute zich goed opent. De eer ste keer gaat het mis. Aan de rechterkant ontplooit het scherm zich onvoldoende en we moeten de ren afbreken. Het kan dan nog. Even verder en de helling zou te steil zijn. De hele procedure start op nieuw. Nu schijnt alles te lo pen zoals het moet, want na even in te houden en een blik naar boven klinkt het afge sproken sein: 'Run, run, run!' Alain roept nog 'run' als mijn benen al in het luchtledige trappelen en direct daarop is ook hij 'los'. Vanaf dat mo ment ervaar ik een kleine twee minuten lang de sensa tie, waar parachutespringers altijd over praten. Letterlijk in vogelvlucht pro beer ik de over elkaar heen tuimelende indrukken op te nemen en vast te houden. Ik wil kunnen vertellen hoe het is om vrij en zonder het geluid van motoren door de lucht te zweven, hoe dat prachtige landschap een extra dimensie krijgt omdat je er over- en doorheen vliegt, hoe je de zwaaiende vrienden beneden steeds dichterbij ziet komen en. Twee minuten is kort. Te kort. Laten we het er maar op houden dat het ogenblikken zijn geweest van volmaakt ge luk, afgerond met een perfecte landing en een dankbare handdruk voor Alain. De avond voor de bijzondere vlucht hebben mijn instruc teur en zijn vrienden van de Ecole Pyrénéenne de Vol Li bre (EPVL) mij getracht dui delijk te maken wat het ver schil is tussen parachute springen uit een vliegtuig en het van origine Franse para pente. Het lijkt niet verstan dig voor een leek om te probe ren die uitleg hier te herhalen. In elk geval wordt de bij para pente gebruikte parachute ge rekend tot de ultra lichte vliegtuigen zonder motor, ter wijl het scherm dat je benut wanneer je je uit een vliegtuig stort, onder een andere defini tie valt. Voor ongeveer 35 gulden kun je bij de EPVL met een in structeur van de berg afsprin gen. Wie een solosprong wil le ren maken, kan zich inschrij ven voor een zesdaagse cursus die circa 425 gulden kost. De EPVL geeft ook onderricht in het deltavliegen. De techniek van deze vliegsport, ook wel zeilvliegen genoemd, is moei lijker aan te leren en neemt dus meer lessen (minstens twee weken) in beslag. Dat kost circa 1000 gulden. Om zich echt te bekwamen is een vervolgcursus aan te raden. Wie liever het contact met Moeder Aarde bewaart en bergbeklimmen ook een te ris kante bezigheid vindt, heeft in de Franse Pyreneeën genoeg andere mogelijkheden. Veel Nederlanders komen er jaar lijks voor kortere of langere tijd om de helden van de Tour de France over bergtoppen als de Tourmalet, de Col d'Aspin of de Peyresourde in 'Les Hau- tes Pyrénées' te zien ploete ren. Maar uniek is de stilte van het hooggebergte. Er zijn routes voor voettochten te over. Of huur zo'n speciaal terrein fietsje (mountain-bike) met een veelvoud aan (berg)ver- snellingen. Oppassen bij het dalen en al gaan de trappers nog zo licht in het rond, een beetje conditie is wel vereist. Liever op het water? Het ge bied van de Midi-Pyrénées, met Toulouse in het hart, biedt ook mogelijkheden voor de (wildwater)kanoër en de surfer. En natuurlijk is er altijd nog de auto of de bus om u naar hooggelegen plaatsen te bren gen, waar de sneeuw, die van veraf zo schittert in de zon, er in werkelijkheid een beetje smerig bij ligt. Roofvogels - in de Pyreneeën kan zelfs de ade laar nog worden aangetroffen - zweven er langs de rotsen, bergmeren liggen er ijskoud te mijmeren, watervallen geven klaterend of donderend blijk van hun aanwezigheid. Een gevoel van weemoed ma nifesteert zich in de regel ook vaak op plaatsen, waar zich een ontmoeting met het ver leden voltrekt. Zoals in de in Romaanse stijl opgetrokken Saint-Sernin Basiliek van Toulouse en in de gotische Ja- cobijnenkerk uit de dertien de eeuw in dezelfde stad. Toulouse wordt wel 'de roze stad' genoemd. De meeste huizen en gebouwen zijn opge bouwd met uit rode klei ge bakken steen en dat verleent de stad een on-Franse aan blik. ROELOF HOEKMAN Op verschillende plaatsen in Eu ropa worden cursussen Delta- of zeilvliegen en parapente gegeven. Niet alle opleidingen voldoen aan de vereiste normen van veiligheid. Wie zich deze vormen van vlieg kunst toch eigen wil maken, wordt geadviseerd contact op te nemen met de nationale zeilvliegbond in het desbetreffende land. Wat Ne derland betreft, kan de Koninklij ke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, afdeling zeilvliegen, in Den Haag informatie verstrek ken. Veel Nederlanders trekken jaarlijks naar de Pyreneeën om tijdens de Tour de Fance hunfietshel- den te kunnen aanschouwen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 8