|Te weinig geld voor saneren vuile grond almanak Strelende reclame voor Vlissingen-CS Romihetding houdt veerjpjp TOPDRUKTE VOOR WEGENWACHT 13 HET ETEN FNV wil gesprek over reorganisatie Van der Have ULLEEN DRINGENDE GEVALLEN Andere problemen Hoogseizoen Vaandel VRIJDAG 28 JULI 1989 MIDDELBURG - De provincie Zeeland kan ook volgend jaar slechts een beperkt aantal verontreinigde bedrijfsterreinen en voormalige stortplaatsen opschonen. Het dagelijks bestuur van de provincie heeft voor 1990 voor 8,4 miljoen gulden aan saneringsprojecten op de rol staan. Het rijk stelt daarentegen Iniet meer dan 3,4 miljoen gulden beschikbaar. Dat houdt in dat er alleen financiën beschikbaar zijn voor de urgentste ge- I vallen. I Dat blijkt uit het ontwerp van het pro- I vinciaal bodemsaneringsprogramma 11990. Dit jaar kreeg de provincie 4,2 I miljoen gulden voor de sanering van I vervuilde terreinen. Uit onderzoek is [gebleken dat er na 1990 voor de op- I schoning van de nu bekende verontrei- I nigde gronden nog eens 18 miljoen gul- Iden nodig is. Vrijwel zeker gaat het daarbij om een topje van de ijsberg. I Gedeputeerde staten houden er reke- Ining mee dat in de nabije toekomst I dertig nog niet in kaart gebrachte lo- Icaties gesaneerd zullen moeten wor- I den. Inclusief de vooronderzoeken zou daarmee een bedrag van 47 miljoen gulden - over meerdere jaren te sprei den - gemoeid zijn. Meer Parkeerwachter in Nieuwvliet onder bedreiging beroofd Randpolders Zak Zuid-Beveland horen bij beschermd gebied Mr Patijn opent Delta Flora in Stellendam zeeland KRUININGEN - Een bommelding heeft het veer Kruiningen-Perkpolder don derdagavond een uur gestremd. De bom zou om vijf voor acht afgaan op de ■veerboot Prinses Christina, die op dat tijdstip in de veerhaven van Kruinin- Igen lag. Een team van de rijkspolitie en personeelsleden van de Provinciale Ktoomboot Dienst kamden het schip uit, maar vonden niets. |}e bommelding kwam om tien over half acht binnen bij de PSD in Perkpolder. |De politie deed geen mededelingen over de inhoud van dat telefoontje. De veer- Iboot was op dat moment op weg naar Kruiningen. De Prinses Christina liep om fcwart voor acht de veerhaven binnen, zodat de passagiers voldoende tijd had- Iden van boord te gaan. Iviak nadat de pont had aangelegd arriveerden de RP te water uit Temeuzen, de ■rijkspolitie van de groep Zuid-Beveland, brandweer Kruiningen en een ambu lance. Op het bewuste tijdstip gebeurde niets. Daarna doorzocht een groep van ■vijftien PSD'ers en politiemensen, onder wie explosievenexperts, de veerpont, foe meeste tijd was het team kwijt aan de inspectie van de balkenplafonds op de lautodekken. lom negen uur gaf de politie de veerpont vrij en kon de rij wachtende automobi listen met een uur vertraging naar Zeeuwsch-Vlaanderen. Door de bommelding |viel een overtocht uit. In 1990 zal het terrein van een schroot- en metaalhandel aan de Gravenstraat in Zierikzee het eerst onder handen worden genomen. De sanering van het Axelse Van Deventerplein wordt even eens als zeer urgent aangemerkt. Ook de grond van de voormalige gasfabriek in Middelburg en van het voormalig benzinestation aan de Dorpsstraat in Gapinge zou komend jaar moeten wor den afgegraven. In Zeeuwsch-Vlaan- deren zal in Hulst het terrein van de oude gasfabriek van verse grond wor den voorzien. Op de voormalige stort plaats in de Kleine huissenspolder bij Zaamslag zal de provincie ook activi teiten ontplooien. De lijst van te saneren terreinen ver meldt nog veertien andere locaties. Daarvan is zeker dat het pas na 1990 tot een daadwerkelijke afgraving zal komen. Wordt de volgorde de komen de twee jaar aangehouden, dan zal de grond van een galvanisch bedrijf aan de Nieuweweg in Hulst het eerst aan bod komen. Om verspreiding van ver ontreiniging via het grondwater te voorkomen, zijn gedeputeerde staten van plan in 1990 voor vier te saneren locaties beheersmaatregelen te tref fen. Het gaat daarbij om de terreinen van een tourwagenbedrijf aan de Oost singel in Borssele, een wasserij in de Paul Krugerstraat in Vlissingen, een voormalige gasfabriek in Zierikzee en een gewezen aardoliebedrijf in Vlissin gen. De provincie heeft naast het krappe budget ook te maken met een aantal meer algemene problemen, die niet binnen het Zeeuwse bodemsanerings beleid passen. Zo is het nog steeds de vraag, wat er met verspreide grond- verontreiniging in binnensteden moet gebeuren. Momenteel worden er in dat verband locaties onderzocht op de Molenberg in Middelburg en in de Rozemarijnstraat in Zierikzee. Ook met het saneren van verontreinigde onderwaterbodems weet de provin cie vooralsnog geen raad, omdat er binnen de Interimwet Bodemsane ring geen financien voor beschik baar worden gesteld. Dit jaar wordt werk gemaakt van de sanering van het oude Vitriteterrein in Middelburg, het galvanisch bedrijf Cruson in Breskens, de voormalige gasfabriek in Tholen en de teer- en olieverontreiniging aan de Van der Helstlaan in Vlissingen. Piet Witteveen helpt een gestrande automobilist. TERNEUZEN - Blij verrast komen twee hoofden onder de motorkap vandaan. „Dat is snel", staat op de gezichten te lezen. Het echtpaar IJ- pelaar uit Vlijmen reed net terug naar het vakantie-adres in Nieuw- vliet toen er een lampje op het dash- bord begon te branden. Nadat de au to in een parkeerhaven aan de rijks weg tussen IJzendijke en Schoondij- ke was gemanoeuvreerd, besloten ze de schade eens in ogenschouw te nemen. De diagnose was gauw ge steld: Kijken helpt niet. De Wegenwacht wel. Piet Witteveen bedenkt zich geen moment als hij de pechvogels aan de kant ziet staan. Een melding heeft hij nog niet gehad. Maar zo gauw ergens iemand met panne staat, stop je als wegenwach ter. Altijd even vragen of hulp ge wenst is. En mochten mensen nog geen lid zijn, ach dan worden ze dat toch ter plaatse. De IJpelaartjes zijn al jaren bij de hulpcentrale aangeslo ten, laat mevrouw weten. Ze is blij dat Witteveen net op tijd langs kwam. Praatpalen staan er niet in Zeeuwsch-Vlaanderen en een huis is in geen velden of wegen te bekennen. Het ongerief blijkt te bestaan uit een ontregeld koelsysteem. Oorzaak: een afgebroken ontluchtingsboutje. Met behulp van een ander boutje en een afsluitringetje is de automobilist voor het moment geholpen. Een plens water om de weggelopen koel vloeistof te vervangen ('wel na de vakantie in de garage met koelvloei stof laten vullen, anders zit u met een kapotgedraaide motor in de winter') en hup, karren maar weer. Witteveen heeft er nog geen kwartier voor nodig gehad en is voor de Brabanders hun auto gestart hebben al weer op weg naar de volgende pechvogel. De zomer is niet alleen voor horeca en campinghouders het hoogsei zoen. Ook de wegenwacht heeft haar handen meer dan vol aan de drukte. In de regio zijn twee gele Golfjes ge stationeerd, maar er is er meestal maar één tegelijk in actie. De be stuurder van het andere voertuig geniet op dat moment van de wel verdiende rust. Witteveen is deze week 'van dienst'. Hij heeft er net een topweekeinde opzitten. Zater dag en zondag in totaal 27 automo bilisten geholpen, in twee dagen zo'n 32 uur in touw geweest en dik 800 kilometer gereden. „Zo gek is het overigens niet echt vaak hoor. Het was afgelopen weekeinde over al beredruk. Bij onze centrale in Ka- pelle zijn maar liefst 232 pechgeval- len geregistreerd", somt Witteveen op. Zeeuwsch-Vlaanderen neemt een aparte positie in bij de ANWB en niet alleen omdat er geen praatpalen staan. Het is de enige regio waar de wegenwachters niet in drie ploegen werken. Witteveen en zijn collega hebben een pieper als ze dienst heb ben en zijn 24 uur oproepbaar. „Ja je moet er wel eens 's nachts uit, maar daar staat tegenover dat je ook weer vrij bent als anderen werken. Ik werk nu zeven dagen, maar dan heb ik ook weer een week vrij." Witteveen heeft er nooit spijt van gehad dat hij een jaar of tien terug de garage de rug toekeerde en wegenwachter werd. Hij is zelfs uitgesproken gelukkig dat hij het drukke 'Holland' ruim vier jaar terug inruilde voor de landelijke rust van Schoondijke. En door de zo merse heksenketel laat hij zich al lang niet meer gek maken. „Ik kan ook altijd een beroep doen op de autohulpdienst. Een garage in het gebied springt bij als de Wegen wacht daartoe opdracht geeft. Als op een gegeven moment vijf auto's tege lijk met pech aan de weg staan dan moet je wel iemand inschakelen. Je kimt de mensen moeilijk uren laten wachten", legt Witteveen uit. Servi ce en vriendelijkheid staan hoog in het vaandel van de Wegenwacht. Witteveen houdt die vlag als een vol leerd vendelzwaaier schijnbaar zon der moeite de hele dag omhoog. Bij de 'stomste' lekenvragen blijft hij vriendelijk en tactvol uitleggen. „Ik kan me toch moeilijk op die mensen afreageren. Ik probeer me altijd in de situatie te verplaatsen en met die uitleg dek ik mezelf natuurlijk ook een beetje in. De Wegenwacht heeft er niets aan dat mensen later klagen dat ik niet gezegd heb dat ze daar of daar rekening mee moesten hou den." Voor een Geleense mijnheer die met een kapotte dynamo in Axel staat, heeft Witteveen 'een niet zo prettige mededeling'. De 'nieuwe ruildyna- mo' kost een kleine 300 gulden. De oude die Witteveen mee naar de ga rage heeft genomen ter controle is rijp voor de sloop. De wegenwachter heeft het ding daar overigens niet heen gebracht, 'want met het kapot te onderdeel en deze rekening kunt u thuis bij uw garage een claim indie nen'. „De dynamo is van een gere nommeerd merk, dus ik neem aan dat u een goede kans maakt om het bedrag terug te krijgen." De Limbur ger is weliswaar niet zo blij met de aanslag op zijn vakantiebudget maar bedankt Witteveen hartelijk voor de bewezen diensten en de goe de raad. Even rust. Het is vandaag nog niet echt hectisch geweest zegt Witte veen. Maar een tweede kopje thee zit er niet in. Kort achter elkaar krijgt de hij drie pechmeldingen binnen. Maar goed, het is alweer bij na weekeinde en dan is zijn collega weer een weekje aan de beurt. Wit- teveens wens is dat de 'bonnefooi- vakantiegangers' Zeeland het ko mende weekeinde zullen mijden. Uit Zeeland kwam hij en hij stond, laag zwembroekje aan, op de kiezels bij een Zuidfrans meer het hoofd te schudden. Altijd Frankrijk, maar nooit dezelfde plek is ons devies", sprak hij. „Maar ja - nou kom je hier, ik surf graag, en dan is er vrijwel geen wind. Alleen gisteren heb ik even met m'n kont in het water gehangen. En het valt niet mee hoor, elke dag die tweehonderd meter die plank over de weg naar het strand slepen. Vorig jaar - dat was een stekje uit de kunst: zo uit de tent het meer op." Hij gebaarde naar de omge ving en schudde weer het hoofd. „En altijd verrassingen, in Frankrijk, als je niet naar de zelfde plek wilt. Gisteren ko men we hier aan, ik pak bij Sin- te Marie een afslag en daar be gint me de weg te klimmen. Helling zestien procent. De au to hield zich goed, maar ja - m'n vrouw maar gillen. Toen we op de camping kwamen, waren er zes proceleinen bor den uit de kastjes gevlogen en kapot en was het pak stroop net helemaal uitgelopen in de caravan. Weer paniek bij de vrouw." Hij hief een vingertje. „Ha, er komt wind." Hij sprintte over de kiezels naar het meer, riep onderweg driemaal 'Au' zonder vaart te minderen, hees het zeil en ja wel - een halve minuut later hing-ie weer met z'n kont in 't water. VLISSINGEN - Vier keer per jaar meldt zich de man met de ijzeren maag om het eten te keuren. „Ik zou niet weten hoe-ie eruit ziet. Werke lijk, ik ken die hele man niet", zegt Ad Hamers, bedrijfsleider van de Sta tionsrestauratie in Vlissingen. Angst voor de kritische fijnproever is hem vreemd. Op de perrons van Vlissingen Centraal mogen alle lijnen dan dood lopen, culinair klom het kopstation moeiteloos naar de nationale top vijf. Hamers, begonnen als chef kok en nooit te beroerd om in de keuken te duiken als de drukte dat vraagt, heeft er de afgelopen dertien jaar met suc ces naar gestreefd om het haastige en van de weeromstuit dus wat grijze imago dat de 88 restauraties omgeeft bij te buigen. Goed, hij kan er niet om heen de standaardkaart te voeren, maar daarnaast is het menu uitge breid met visspecialiteiten („we zijn tenslotte in Zeeland") en een ruim hartige wijnkaart. „Ik schat dat 80 procent van onze be zoekers uit vaste klanten bestaat. Daarbij zijn heel wat mensen uit de omgeving. Sommigen komen hier da gelijks. Daar zitten vertegenwoordi gers bij, maar ook wel directeuren", vertelt de bedrijfsleider, die in dit ver band graag spreekt van het 'opwaar deren' van kaart en ambiance, zoals dat inmiddels trouwens ook is doorge drongen tot overig Nederland. Vis en visgerechten vormen al jaren de hoek steen van de menu's van de Vlissingse restauratie, die goed is voor 50 tot 60.000 bezoekers per jaar. Hamers: „We streven naar een gevarieerd aan bod, ook in prijs. Je kunt hier een maandschotel van 13,50 krijgen maar ook een uitgebreid plat du chef met diverse vissoorten, die ƒ42,50 kost. En niet te vergeten mosselen. Dat is een doorslaand succes. Per week zetten we zo'n twee ton om. Dat komt hier dan binnen in 20 balen. Goed, het haalt misschien niet bij Phi lippine, maar dat mensen hier lekker mosselen kunnen eten is intussen ook in de stad bekend. Gisteren kreeg ik hier nog 'n stel toeristen. Die waren naar ons doorgestuurd. Dat zégt toch wel wat." En je bent er natuurlijk op berekend dat mensen soms haast hebben, om dat ze met trein of boot mee moeten." De man van de dagtocht naar Brugge, een gezamenlijk initiatief van NS en ZWN, graait zijn bescheiden bij elkaar en snelt de touringcar achterna'. „O, die komen na afloop hier eten", weet de bedrijfsleider. „Daar kun je drie keer per week de klok op gelijk zetten. Dan heb je maar te zorgen dat zo'n ploeg snel aan kan schuiven". Juli en augustus zijn topmaanden voor de Vlissingse restauratie. Het komt dan regelmatig voor dat alle 160 plaatsen binnen en de 75 stoelen op het terras bezet zijn. Hamers heeft plannen om zijn zaak binnen twee jaar uit te brei den met 80 zitplaatsen en de capaciteit van de keuken te verdubbelen. „En ook blijf ik zoeken naar typisch Zeeuw se specialiteiten, zoals we nu bijvoor beeld al zeekraal op de kaart hebben staan." Het zal de anonieme keur meester met de ijzeren maag plezier doen. Of misschien houdt hij doodge woon al jaren van zo'n goudeerlijke 'kip oriental' van 18,50... Bob Lagaay De Vlissingse restauratie is één van de zeven 'echte' café-restaurants langs het spoor. Collega's moeten zich als petit-restaurant behelpen met een aanzienlijk minder gevarieerde kaart. Qua omzet hoort de Scheldestad bij de landelijke toptien. Hamers, glunde rend: „Je kunt het zien als mondrecla- me. Maar je moet er natuurlijk ook wel wat voor doen en zorgen datje restau ratie meer is dan een hal met neon licht. Mensen vinden hier bijvoorbeeld een specialiteitenkaart in Engels, Frans of Duits. Dat is inderdaad eigen initiatief. Die ruimte heb je, al doen de restauraties ook dingen gezamenlijk. De restauratie Vlissingen-centraal: Je moet er natuurlijk wel wat voor doen." NIEUWVLIET - Onder bedreiging met een luchtdrukpistool heeft een 15-jarige parkeerwachter donderdag middag een bedrag van vijftig gulden overhandigd aan een ongeveer even oude overvaller. De 15-jarige M. S. uit Cadzand int het parkeergeld voor een pachter van een terrein bij het strand aan de Dwarsdijk in Nieuwvliet. De jongen stond aan het eind van de middag achter een bosje voor een 'klei ne boodschap' toen een naar schatting even oude jongen vroeg of hij een paar kwartjes kon wisselen. Toen de par keerwachter zijn geldtas te voorschijn haalde, drukte de overvaller een lucht drukpistool tussen zijn ribben. „Geef maar geld, een briefje van vijfentwin tig", zei de overvaller. Toen hij kreeg waar hij om vroeg, eiste hij er „nog één". Vervolgens reed hij in razende vaart weg op een racefiets. De overval ler had helblond haar en was gekleed in een boxershort en een wit T-shirt. GOES - De voedingsbond FNV wil op korte termijn een gesprek met de di rectie van het Koninklijk Kweekbe- drijf en Zaadhandel Van der Have bv in Kapelle over de op handen zijnde reorganisatie. Daardoor verdwijnen, zoals eerder gemeld, 27 banen. Ge dwongen ontslagen zijn uitgesloten. De voedingsbond is ontstemd over het feit dat zij niet is ingelicht over de reorganisatie, terwijl daar volgens de collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) wel sprake van moet zijn. Van der Have wil de graszaadverwer king en de grasveredelingsprogram- ma's concentreren in Vlijmen bij doch teronderneming Mommersteeg Inter national bv. Na een interne studie zijn de beide bedrijven tot de conclusie ge komen dat verwerking en schoning van de graszaden in Vlijmen op de meest efficiënte en rendabele manier kan plaatshebben. Volgens de CAO had Van der Have 'tij dig contact moeten opnemen met de betrokken werknemersorganisaties over de rechtspositie van de werkne- mer(s), in een zodanig stadium dat de te nemen besluiten nog beïnvloedbaar zijn'. „Er is", aldus de voedingsbond in een brief aan de directie van het Ka- pelse bedrijf, „geen enkele reden waar om u hetgeen in de CAO staat verméld niet na zou leven." De bond wil tijdens een gesprek een aantal onderwerpen aankaarten: aan leiding en inhoud van de reorganisa tie, gevolgen voor arbeidsplaatsen, een sociaal begeleidingsplan en ande re plannen voor uitbreiding van het kweekbedrijf. De FNV zal - afhanke lijk van de te verkrijgen informatie - een standpunt bepalen. Bij Van der Have was wegens vakantie niemand van de directie aanwezig voor commentaar op de brief. GOES - De stichting Tot Behoud van de Zak van Zuid-Beveland wil dat ge deputeerde staten alsnog de randpol ders rond Borssele, Ellewoutsdijk, Everinge-Zuid en Hoedekenskerke opnemen in de Grote Landschapseen heid (GLE) Zak van Zuid-Beveland. GS wijken met hun standpunt al af van de door het ministerie van land bouw en de natuurbeschermingsraad ingenomen GLE-begrenzing. Volgens de stichting maken de randgebieden wel degelijk deel uit van de waarde volle en cultuurhistorische Zak van Zuid-Beveland. GS vinden de polders van minder belang. De stichting vreest dat als gedeputeer de staten de polders niet opnemen in de GLE het de verkeerde kant opgaat met die gebieden. Een en ander zal lei den tot een aantastingen van de - ook door gs erkende - natuurwaarden. De randpolders bieden onderdak aan ganzen, waardevolle dijken, diverse archeologische monumenten en ter reinen en diverse natuurgebieden. On duidelijk is. aldus de stichting, waar om gedeputeerde staten die gebieden buiten de GLE houden. STELLENDAM - Het jaarlijkse natio nale zomerbloemenfestijn Delta Flo ra in Stellendam beleeft dinsdag 1 au gustus zijn officiële opening. De com missaris van de koningin in Zuid Hol land, mr S. Patijn, kwijt zich van deze taak. De nationale gladiolententoon- stelling duurt tot en met 5 augustus. Deze 32e Delta Flora, die wordt gehou den in de gemeentelijke visafslag, om vat een grote zomerbloementuin met honderden variëteiten gladiolen, om ringd door begonia's, fresia's, anjers en korenbloemen en met als natuurlijke achtergrond sierheesters, coniferen en berken. Aan de Delta Flora is ook dit jaar weer een huishoud- en consumen tenbeurs gekoppeld - met een hon derdtal deelnemers - en een kleinvee- tentoonstelling. De openingstijden zijn op 1 augustus van 13.00-22.00 uur; op 2 tot en met 4 augustus van 10.00 tot 22.00 uur en op 5 augustus van 10.00 tot 21.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 27