Te weinig geld
voor saneren
vuile grond
Strelende reclame voor Vlissingen-CS
Bommelding houdt veer op
TOPDRUKTE VOOR WEGENWACHT
HET ETEN
FNV wil
gesprek over
reorganisatie
Van der Have
ALLEEN DRINGENDE GEVALLEN
MIDDELBURG - De provincie Zeeland kan ook volgend jaar
slechts een beperkt aantal verontreinigde bedrijfsterreinen
en voormalige stortplaatsen opschonen. Het dagelijks bestuur
van de provincie heeft voor 1990 voor 8,4 miljoen gulden aan
saneringsprojecten op de rol staan. Het rijk stelt daarentegen
niet meer dan 3,4 miljoen gulden beschikbaar. Dat houdt in
dat er alleen financiën beschikbaar zijn voor de urgentste ge
vallen.
Andere problemen
Hoogseizoen
Vaandel
Meer
Parkeerwachter in
Nieuwvliet onder
bedreiging beroofd
Randpolders Zak
Zuid-Beveland
horen bij
beschermd gebied
Mr Patijn opent
Delta Flora
in Stellendam
KRUININGEN - Een bommelding heeft het veer Kruiningen-Perkpolder don
derdagavond een uur gestremd. De bom zou om vijf voor acht afgaan op de
veerboot Prinses Christina, die op dat tijdstip in de veerhaven van Kruinin
gen lag. Een team van de rijkspolitie en personeelsleden van de Provinciale
Stoomboot Dienst kamden het schip uit, maar vonden niets.
De bommelding kwam om tien over half acht binnen bij de PSD in Perkpolder.
De politie deed geen mededelingen over de inhoud van dat telefoontje. De veer
boot was op dat moment op weg naar Kruiningen. De Prinses Christina liep om
kwart voor acht de veerhaven binnen, zodat de passagiers voldoende tijd had
den van boord te gaan.
Vlak nadat de pont had aangelegd arriveerden de RP te water uit Temeuzen, de
rijkspolitie van de groep Zuid-Beveland, brandweer Kruiningen en een ambu
lance. Op het bewuste tijdstip gebeurde niets. Daarna doorzocht een groep van
vijftien PSD'ers en politiemensen, onder wie explosievenexperts, de veerpont.
De meeste tijd was het team kwijt aan de inspectie van de balkenplafonds op de
autodekken.
Om negen uur gaf de politie de veerpont vrij en kon de rij wachtende automobi
listen met een uur vertraging naar Zeeuwsch-Vlaanderen. Door de bommelding
viel een overtocht uit.
Dat blijkt uit het ontwerp van het pro
vinciaal bodemsaneringsprogramma
1990. Dit jaar kreeg de provincie 4,2
miljoen gulden voor de sanering van
vervuilde terreinen. Uit onderzoek is
gebleken dat er na 1990 voor de op
schoning van de nu bekende verontrei
nigde gronden nog eens 18 miljoen gul
den nodig is. Vrijwel zeker gaat het
daarbij om een topje van de ijsberg.
Gedeputeerde staten houden er reke
ning mee dat in de nabije toekomst
dertig nog niet in kaart gebrachte lo
caties gesaneerd zullen moeten wor
den. Inclusief de vooronderzoeken zou
daarmee een bedrag van 47 miljoen
gulden - over meerdere jaren te sprei
den - gemoeid zijn.
In 1990 zal het terrein van een schroot-
en metaalhandel aan de Gravenstraat
in Zierikzee het eerst onder handen
worden genomen. De sanering van het
Axelse Van Deventerplein wordt even
eens als zeer urgent aangemerkt. Ook
de grond van de voormalige gasfabriek
in Middelburg en van het voormalig
benzinestation aan de Dorpsstraat in
Gapinge zou komend j aar moeten wor
den afgegraven. In Zeeuwsch-Vlaan-
deren zal in Hulst het terrein van de
oude gasfabriek van verse grond wor
den voorzien. Op de voormalige stort
plaats in de Kleine huissenspolder bij
Zaamslag zal de provincie ook activi
teiten ontplooien.
De üjst van te saneren terreinen ver
meldt nog veertien andere locaties.
Daarvan is zeker dat het pas na 1990
tot een daadwerkelijke afgraving zal
komen. Wordt de volgorde de komen
de twee jaar aangehouden, dan zal de
grond van een galvanisch bedrijf aan
de Nieuweweg in Hulst het eerst aan
bod komen. Om verspreiding van ver
ontreiniging via het grondwater te
voorkomen, zijn gedeputeerde staten
van plan in 1990 voor vier te saneren
locaties beheersmaatregelen te tref
fen. Het gaat daarbij om de terreinen
van een tourwagenbedrijf aan de Oost
singel in Borssele, een wasserij in de
Paul Krugerstraat in Vlissingen, een
voormalige gasfabriek in Zierikzee en
een gewezen aardoliebedrijf in Vlissin
gen.
De provincie heeft naast het krappe
budget ook te maken met een aantal
meer algemene problemen, die niet
binnen het Zeeuwse bodemsanerings
beleid passen. Zo is het nog steeds de
vraag, wat er met verspreide grond-
verontreiniging in binnensteden
moet gebeuren. Momenteel worden er
in dat verband locaties onderzocht op
de Molenberg in Middelburg en in de
Rozemarijnstraat in Zierikzee. Ook
met het saneren van verontreinigde
onderwaterbodems weet de provin
cie vooralsnog geen raad, omdat er
binnen de Interimwet Bodemsane
ring geen financien voor beschik
baar worden gesteld.
Dit jaar wordt werk gemaakt van de
sanering van het oude Vitriteterrein in
Middelburg, het galvanisch bedrijf
Cruson in Breskens, de voormalige
gasfabriek in Tholen en de teer- en
olieverontreiniging aan de Van der
Helstlaan in Vlissingen.
Piet Witteveen helpt een gestrande automobilist.
TERNEUZEN - Blij verrast komen
twee hoofden onder de motorkap
vandaan. „Dat is snel", staat op de
gezichten te lezen. Het echtpaar IJ-
pelaar uit Vlijmen reed net terug
naar het vakantie-adres in Nieuw-
vliet toen er een lampje op het dash-
bord begon te branden. Nadat de au
to in een parkeerhaven aan de rijks
weg tussen IJzendijke en Schoondij-
ke was gemanoeuvreerd, besloten
ze de schade eens in ogenschouw te
nemén. De diagnose was gauw ge
steld: Kijken helpt niet.
De Wegenwacht wel. Piet Witteveen
bedenkt zich geen moment als hij de
pechvogels aan de kant ziet staan.
Een melding heeft hij nog niet gehad.
Maar zo gauw ergens iemand met
panne staat, stop je als wegenwach
ter. Altijd even vragen of hulp ge
wenst is. En mochten mensen nog
geen lid zijn, ach dan worden ze dat
toch ter plaatse. De IJpelaartjes zijn
al jaren bij de hulpcentrale aangeslo
ten, laat mevrouw weten. Ze is blij
dat Witteveen net op tijd langs
kwam. Praatpalen staan er niet in
Zeeuwsch-Vlaanderen en een huis is
in geen velden of wegen te bekennen.
Het ongerief blijkt te bestaan uit een
ontregeld koelsysteem. Oorzaak:
een afgebroken ontluchtingsboutje.
Met behulp van een ander boutje en
een afsluitringetje is de automobilist
voor het moment geholpen. Een
plens water om de weggelopen koel
vloeistof te vervangen ('wel na de
vakantie in de garage met koelvloei
stof laten vullen, anders zit u met een
kapotgedraaide motor in de winter')
en hup, karren maar weer. Witteveen
heeft er nog geen kwartier voor nodig
gehad en is voor de Brabanders hun
auto gestart hebben al weer op weg
naar de volgende pechvogel.
De zomer is niet alleen voor horeca
en campinghouders het hoogsei
zoen. Ook de wegenwacht heeft haar
handen meer dan vol aan de drukte.
In de regio zijn twee gele Golfjes ge
stationeerd, maar er is er meestal
maar één tegelijk in actie. De be
stuurder van het andere voertuig
geniet op dat moment van de wel
verdiende rust. Witteveen is deze
week 'van dienst'. Hij heeft er net
een topweekeinde opzitten. Zater
dag en zondag in totaal 27 automo
bilisten geholpen, in twee dagen
zo'n 32 uur in touw geweest en dik
800 kilometer gereden. „Zo gek is
het overigens niet echt vaak hoor.
Het was afgelopen weekeinde over
al beredruk. Bij onze centrale in Ka-
pelle zijn maar liefst 232 pechgeval-
len geregistreerd", somt Witteveen
op.
Zeeuwsch-Vlaanderen neemt een
aparte positie in bij de ANWB en niet
alleen omdat er geen praatpalen
staan. Het is de enige regio waar de
wegenwachters niet in drie ploegen
werken. Witteveen en zijn collega
hebben een pieper als ze dienst heb
ben en zijn 24 uur oproepbaar. „Ja je
moet er wel eens 's nachts uit, maar
daar staat tegenover dat je ook weer
vrij bent als anderen werken. Ik werk
nu zeven dagen, maar dan heb ik ook
weer een week vrij." Witteveen heeft
er nooit spijt van gehad dat hij een
jaar of tien terug de garage de rug
toekeerde en wegenwachter werd.
Hij is zelfs uitgesproken gelukkig dat
hij het drukke 'Holland' ruim vier
jaar terug inruilde voor de landelijke
rust van Schoondijke. En door de zo
merse heksenketel laat hij zich al
lang niet meer gek maken.
„Ik kan ook altijd een beroep doen
op de autohulpdienst. Een garage in
het gebied springt bij als de Wegen
wacht daartoe opdracht geeft. Als op
een gegeven moment vijf auto's tege
lijk met pech aan de weg staan dan
moet je wel iemand inschakelen. Je
kunt de mensen moeilijk uren laten
wachten", legt Witteveen uit. Servi
ce en vriendelijkheid staan hoog in
het vaandel van de Wegenwacht.
Witteveen houdt die vlag als een vol
leerd vendelzwaaier schijnbaar zon
der moeite de hele dag omhoog. Bij
de 'stomste' lekenvragen blijft hij
vriendelijk en tactvol uitleggen. „Ik
kan me toch moeilijk op die mensen
afreageren. Ik probeer me altijd in de
situatie te verplaatsen en met die
Uit Zeeland kwam hij en hij
stond, laag zwembroekje aan,
op de kiezels bij een Zuidfrans
meer het hoofd te schudden.
Altijd Frankrijk, maar nooit
dezelfde plek is ons devies",
sprak hij. „Maar ja - nou kom
je hier, ik surf graag, en dan is
er vrijwel geen wind. Alleen
gisteren heb ik even met m'n
kont in het water gehangen. En
het valt niet mee hoor, elke dag
die tweehonderd meter die
plank over de weg naar het
strand slepen. Vorig jaar - dat
was een stekje uit de kunst: zo
uit de tent het meer op."
Hij gebaarde naar de omge
ving en schudde weer het
hoofd.
„En altijd verrassingen, in
Frankrijk, als je niet naar de
zelfde plek wilt. Gisteren ko
men we hier aan, ik pak bij Sin-
te Marie een afslag en daar be
gint me de weg te klimmen.
Helling zestien procent. De au
to hield zich goed, maar ja -
m'n vrouw maar gillen. Toen
we op de camping kwamen,
waren er zes proceleinen bor
den uit de kastjes gevlogen en
kapot en was het pak stroop
net helemaal uitgelopen in de
caravan. Weer paniek bij de
vrouw."
Hij hief een vingertje.
„Ha, er komt wind."
Hij sprintte over de kiezels
naar het meer, riep onderweg
driemaal 'Au' zonder vaart te
minderen, hees het zeil en ja
wel - een halve minuut later
hing-ie weer met z'n kont in 't
water.
uitleg dek ik mezelf natuurlijk ook
een beetje in. De Wegenwacht heeft
er niets aan dat mensen later klagen
dat ik niet gezegd heb dat ze daar of
daar rekening mee moesten hou
den."
Voor een Geleense mijnheer die met
een kapotte dynamo in Axel staat,
heeft Witteveen 'een niet zo prettige
mededeling'. De 'nieuwe ruildyna-
mo' kost een kleine 300 gulden. De
oude die Witteveen mée naar de ga
rage heeft genomen ter controle is
rijp voor de sloop. De wegenwachter
heeft het ding daar overigens niet
heen gebracht, 'want met het kapot
te onderdeel en deze rekening kunt u
thuis bij uw garage een claim indie
nen'. „De dynamo is van een gere
nommeerd merk, dus ik neem aan
dat u een goede kans maakt om het
bedrag terug te krijgen." De Limbur
ger is weliswaar niet zo blij met de
aanslag op zijn vakantiebudget
maar bedankt Witteveen hartelijk
voor de bewezen diensten en de goe
de raad.
Even rust. Het is vandaag nog niet
echt hectisch geweest zegt Witte
veen. Maar een tweede kopje thee
zit er niet in. Kort achter elkaar
krijgt de hij drie pechmeldingen
binnen. Maar goed, het is alweer bij
na weekeinde en dan is zijn collega
weer een weekje aan de beurt. Wit-
teveens wens is dat de 'bonnefooi-
vakantiegangers' Zeeland het ko
mende weekeinde zullen mijden.
VLISSINGEN - Vier keer per jaar
meldt zich de man met de ijzeren
maag om het eten te keuren. „Ik zou
niet weten hoe-ie eruit ziet. Werke
lijk, ik ken die hele man niet", zegt Ad
Hamers, bedrijfsleider van de Sta
tionsrestauratie in Vlissingen. Angst
voor de kritische fijnproever is hem
vreemd. Op de perrons van Vlissingen
Centraal mogen alle lijnen dan dood
lopen, culinair klom het kopstation
moeiteloos naar de nationale top vijf.
Hamers, begonnen als chef kok en
nooit te beroerd om in de keuken te
duiken als de drukte dat vraagt, heeft
er de afgelopen dertien jaar met suc
ces naar gestreefd om het haastige en
van de weeromstuit dus wat grijze
imago dat de 88 restauraties omgeeft
bij te buigen. Goed, hij kan er niet om
heen de standaardkaart te voeren,
maar daarnaast is het menu uitge
breid met visspecialiteiten („we zijn
tenslotte in Zeeland") en een ruim
hartige wijnkaart.
„Ik schat dat 80 procent van onze be
zoekers uit vaste klanten bestaat.
Daarbij zijn heel wat mensen uit de
omgeving. Sommigen komen hier da
gelijks. Daar zitten vertegenwoordi
gers bij, maar ook wel directeuren",
vertelt de bedrijfsleider, die in dit ver
band graag spreekt van het 'opwaar
deren' van kaart en ambiance, zoals
dat inmiddels trouwens ook is doorge
drongen tot overig Nederland. Vis en
visgerechten vormen al jaren de hoek
steen van de menu's van de Vlissingse
restauratie, die goed is voor 50 tot
60.000 bezoekers per jaar. Hamers:
„We streven naar een gevarieerd aan
bod, ook in prijs. Je kunt hier een
maandschotel van 13,50 krijgen
maar ook een uitgebreid plat du chef
met diverse vissoorten, die ƒ42,50
kost. En niet te vergeten mosselen.
Dat is een doorslaand succes. Per
week zetten we zo'n twee ton om. Dat
komt hier dan binnen in 20 balen.
Goed, het haalt misschien niet bij Phi
lippine, maar dat mensen hier lekker
mosselen kunnen eten is intussen ook
in de stad bekend. Gisteren kreeg ik
hier nog 'n stel toeristen. Die waren
naar ons doorgestuurd. Dat zégt toch
wel wat."
En je bent er natuurlijk op berekend
dat mensen soms haast hebben, om
dat ze met trein of boot mee moeten."
De man van de dagtocht naar Brugge,
een gezamenlijk initiatief van NS en
ZWN, graait zijn bescheiden bij elkaar
en snelt de touringcar achterna. „O,
die komen na afloop hier eten", weet
de bedrijfsleider. „Daar kun je drie
keer per week de klok op gelijk zetten.
Dan heb je maar te zorgen dat zo'n
ploeg snel aan kan schuiven". Juli en
augustus zijn topmaanden voor de
Vlissingse restauratie. Het komt dan
regelmatig voor dat alle 160 plaatsen
binnen en de 75 stoelen op het terras
bezet zijn. Hamers heeft plannen om
zijn zaak binnen twee jaar uit te brei
den met 80 zitplaatsen en de capaciteit
van de keuken te verdubbelen. „En
ook blijf ik zoeken naar typisch Zeeuw
se specialiteiten, zoals we nu bijvoor
beeld al zeekraal op de kaart hebben
staan." Het zal de anonieme keur
meester met de ijzeren maag plezier
doen. Of misschien houdt hij doodge
woon al jaren van zo'n goudeerlijke
'kip oriental' van 18,50...
Bob Lagaay
y' jT
De Vlissingse restauratie is één van de
zeven 'echte' café-restaurants langs
het spoor. Collega's moeten zich als
petit-restaurant behelpen met eên
aanzienlijk minder gevarieerde kaart.
Qua omzet hoort de Scheldestad bij de
landelijke toptien. Hamers, glunde
rend: „Je kunt het zien als mondrecla-
me. Maar je moet er natuurlijk ook wel
wat voor doen en zorgen datje restau
ratie meer is dan een hal met neon
licht. Mensen vinden hier bijvoorbeeld
een specialiteitenkaart in Engels,
Frans of Duits. Dat is inderdaad eigen
initiatief. Die ruimte heb je, al doen de
restauraties ook dingen gezamenlijk.
De restauratie Vlissingen-centraal: ,Je moet er natuurlijk wel wat voor doen.'
NIEUWVLIET - Onder bedreiging
met een luchtdrukpistool heeft een
15-jarige parkeerwachter donderdag
middag een bedrag van vijftig gulden
overhandigd aan een ongeveer even
oude overvaller. De 15-jarige M. S. uit
Cadzand int het parkeergeld voor een
pachter van een terrein bij het strand
aan de Dwarsdijk in Nieuwvliet.
De jongen stond aan het eind van de
middag achter een bosje voor een 'klei
ne boodschap' toen een naar schatting
even oude jongen vroeg of hij een paar
kwartjes kon wisselen. Toen de par
keerwachter zijn geldtas te voorschijn
haalde, drukte de overvaller een lucht
drukpistool tussen zijn ribben. „Geef
maar geld. een briefje van vijfentwin
tig", zei de overvaller. Toen hij kreeg
waar hij om vroeg, eiste hij er „nog
één". Vervolgens reed hij in razende
vaart weg op een racefiets. De overval
ler had helblond haar en was gekleed
in een boxershort en een wit T-shirt.
GOES - De voedingsbond FNV wil op
korte termijn een gesprek met de di
rectie van het Koninklijk Kweekbe-
drijf en Zaadhandel Van der Have bv
in Kapelle over de op handen zijnde
reorganisatie. Daardoor verdwijnen,
zoals eerder gemeld, 27 banen. Ge
dwongen ontslagen zijn uitgesloten.
De voedingsbond is ontstemd over
het feit dat zij niet is ingelicht over de
reorganisatie, terwijl daar volgens de
collectieve arbeidsovereenkomst
(CAO) wel sprake van moet zijn.
Van der Have wil de graszaadverwer
king en de grasveredelingsprogram-
ma's concentreren in Vlijmen bij doch
teronderneming Mommersteeg Inter
national bv. Na een interne studie zijn
de beide bedrijven tot de conclusie ge
komen dat verwerking en schoning
van de graszaden in Vlijmen op de
meest efficiënte en rendabele manier
kan plaatshebben.
Volgens de CAO had Van der Have 'tij
dig contact moeten opnemen met de
betrokken werknemersorganisaties
over de rechtspositie van de werkne
mers), in een zodanig stadium dat de
te nemen besluiten nog beïnvloedbaar
zijn'. „Er is", aldus de voedingsbond in
een brief aan de directie van het Ka-
pelse bedrijf, „geen enkele reden waar
om u hetgeen in de CAO staat vermeld
niet na zou leven."
De bond wil tijdens een gesprek een
aantal onderwerpen aankaarten: aan
leiding en inhoud van de reorganisa
tie, gevolgen voor arbeidsplaatsen,
een sociaal begeleidingsplan en ande
re plannen voor uitbreiding van het
kweekbedrijf. De FNV zal - afhanke
lijk van de te verkrijgen informatie -
een standpunt bepalen.
Bij Van der Havg was wegens vakantie
niemand van de directie aanwezig
voor commentaar op de brief.
GOES - De stichting Tot Behoud van
de Zak van Zuid-Beveland wil dat ge
deputeerde staten alsnog de randpol
ders rond Borssele, Ellewoutsdijk,
Everinge-Zuid en Hoedekenskerke
opnemen in de Grote Landschapseen
heid (GLE) Zak van Zuid-Beveland.
GS 'wijken met hun standpunt al af
van de door het ministerie van land
bouw en de natuurbeschermingsraad
ingenomen GLE-begrenzing. Volgens
de stichting maken de randgebieden
wel degelijk deel uit van de waarde
volle en cultuurhistorische Zak van
Zuid-Beveland. GS vinden de polders
van minder belang.
De stichting vreest dat als gedeputeer
de staten de polders niet opnemen in
de GLE het de verkeerde kant opgaat
met die gebieden. Een en ander zal lei
den tot een aantastingen van de - ook
door gs erkende - natuurwaarden. De
randpolders bieden onderdak aan
ganzen, waardevolle dijken, diverse
archeologische monumenten en ter
reinen en diverse natuurgebieden. On
duidelijk is, aldus de stichting, waar
om gedeputeerde staten die gebieden
buiten de GLE houden.
STELLENDAM - Het jaarlijkse natio
nale zomerbloemenfestijn Delta Flo
ra in Stellendam beleeft dinsdag 1 au
gustus zijn officiële opening. De com
missaris van de koningin in Zuid Hol
land, mr S. Patijn, kwijt zich van deze
taak. De nationale gladiolententoon-
stelling duurt tot en met 5 augustus.
Deze 32e Delta Flora, die wordt gehou
den in de gemeentelijke visafslag, om
vat een grote zomerbloementuin met
honderden variëteiten gladiolen, om
ringd door begonia's, fresia's, anjers en
korenbloemen en met als natuurlijke
achtergrond sierheesters, coniferen en
berken. Aan de Delta Flora is ook dit
jaar weer een huishoud- en consumen
tenbeurs gekoppeld - met een hon
derdtal deelnemers - en een kleinvee-
tentoonstelling.
De openingstijden zijn op 1 augustus
van 13.00-22.00 uur; op 2 tot en met 4
augustus van 10.00 tot 22.00 uur en op 5
augustus van 10.00 tot 21.00 uur.