PZC Fotografe Eva Besnyö week-u it/in 17 ZATERDAG 15 JULI 1989 Tot 16 september worden er in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg 22 foto's van de Amsterdamse fotografe Eva Besnyö tentoongesteld. Het betreft zwart-wit beelden, die de uit Hongarije afkomstige fotografe in de jaren dertig in Westkapelle maakte. Zij kwam daar in die vooroorlogse jaren op vakantie bij haar toenmalige schoonmoeder Charley Toorop. De Zeeuwse Bibliotheek presenteert de foto's als cultuur-historische documenten van een tijdsbeeld. Westkapelle en de kunstenaarskring rond Charley Toorop: het ruige landleven aan de zee bleek een vruchtbare voedingsbodem voor kunstzinnige geesten. Fotografe Eva Besnyö (geboren 1910 in Boedapest) herinnert zich de zomers in Zeeland. Sentimenten Discipline Jan van Damme Herinneringen aan zomers Zeeland Illustratie linksboven: Schilderij van Charley Toorop, Aan den Toog, Westkapelle 1933 (Zeeuws Museum Middelburg). Foto rechtsboven: Heiploeg op het strand van Westkapelle in de jaren dertig. (Foto Eva Besnyö) Foto onder: Aan de toog in café De Valk in Westkapelle, 1934: achter de tapkast vlnr Joris Ivens, Koos Minderhoud, Jan Mol en Anneke van 't Veer; zittend voor de tap kast vlnr: landbouwer Janis Huy- bregtse, Charley Toorop en John Fernhout. (Foto Eva Besnyö) De klok moet een halve eeuw worden teruggezet. Westkapelle in de jaren dertig. De schilderes Charley Toorop, dochter van Jan Toorop, was vaste zomer gast in café De Valk. Zij verkoos het rauwe dijkbouwersdorp boven het mondaine Domburg. In haar kielzog zocht een groot aantal kopstukken van het Nederlandse kunstenaarswereldje de Walcherse kust op. Om er te genieten van zee, strand en landschap. En om de nog onbezoedelde plattelandslucht in te ademen. De caféfoto is een tastbare herinnering aan die bevlogen jaren. Het moet 1934 ge weest zijn. Aan de toog in café De Valk zit ten de dit jaar overleden cineast Joris Ivens en zijn leerling John Fernhout. Charley Toorop valt op met het donkere, kort geknipte haar. Koosje Minderhoud - dochter van cafébeheerder weduwe Van Mill - en haar verloofde Jan Mol staan ach ter de tapkraan. De foto is een verstild moment van een kunstzinnig zomervertier. Eva Besnyö, de vrouw achter de camera, blijft buiten beeld. Er zijn andere foto's van de vrien denkring van Charley Toorop, waarop ze wel te zien is. Ook op het schilderij De Maaltijd der Vrienden, dat Charley in die jaren schilderde, heeft ze een plaats gekre gen. In de Zeeuwse Bibliotheek is vanaf maan dag een selectie uit het Zeeuwse werk van Eva Besnyö te bezichtigen. Het betreft 22 foto's, die zij in de vooroorlogse jaren in Westkapelle maakte. Dorp- en landleven zijn de belangrijkste thema's van haar tentoongestelde werk. „Zeeland betekende voor mij vakantie", zegt Eva Besnyö, terugdenkend aan haar verblijf in Westkapelle. Ze moet diep in haar herinnering terug. Precies vijftig jaar geleden was ze voor het laatst aan de Wal cherse kust. In de jaren dertig was ze meerdere keren te gast bij Charley Toorop in Westkapelle. Zo herinnert ze zich 1934 als een heerlijke zomer, die ook Joris Ivens en zijn vriendin Anneke van 't Veer naar de Zeeuwse kust bracht. „Dat jaar heb ik de foto aan de toog gemaakt. Een fantasti sche tijd. Ik had een zolderkamertje in De Valk, dat met van dat prachtig boeren- groene hout was afgetimmerd. We zaten veel op het strand. Ik kom uit Hongarije, een land zonder zee. Die vakantie was voor mij een hele belevenis. Ook het dorp en de bewoners. Ik was op en top een stadsmens. Alle ambachten, die ik heb ge fotografeerd, waren nieuw voor mij. Ik zag voor het eerst het echte handwerk. Dat sprak me zo aan, dat ik er hele fotoseries van heb gemaakt." Charley Toorop (1891-1955) was in West kapelle de spil, om wie alles draaide. Zij was in het dorp een geziene gast, ze had geen moeite om modellen voor haar schil derijen te vinden. De vriendenkring was eveneens een geaccepteerd fenomeen in het nog niet door toeristen overspoelde kustplaatsje. Eva Besnyö maakte sinds 1932 deel uit van de kring. Dat najaar kwam ze op aan raden van John Fernhout, één van Char ley's zoons, uit Berlijn naar Nederland. In de toen nog ongedeelde Duitse hoofdstad legde ze de basis voor een klinkende loop baan als fotografe. „Het zat er van jongs af aan in", vertelt ze. „Op mijn zestiende ver jaardag kreeg ik een eerste cameraatje. Wat me nu aan die eerste foto's opvalt is dat ik meteen leuke dingen maakte, be slist geen familiekiekjes. Ik fotografeerde landschappen en straatleven. Je mag best zeggen dat ik er gevoel voor had." Na haar gymnasiumopleiding volgde ze een twee jarige cursus bij Josef Pècsi, toen de beste fotograaf van Boedapest. Bij Herr Doktor Peter Weller in Berlijn leerde ze de kneep jes van het vak en sloot ze zich aan bij wat nu de zakelijke fotografie wordt genoemd. „Helder en duidelijk, geen valse sentimen ten. De soft-focus lens, die alles versluier de, werd nauwelijks meer gebruikt." Eva Besnyö stamt uit een welvarend, Joods middenstandsgezin. De onstuitba re opkomst van het dreigende Hitlerdom deed haar besluiten naar Nederland uit te wijken. In 1933 trouwde ze met John Fern hout. Het huwelijk hield acht jaren stand. In die periode was ze de schoondochter van Charley Toorop. „Maar", zegt Eva Be snyö, „dat was niet van veel belang. Het komt erop neer dat Charley voor mij veel meer een vriendin dan een schoonmoeder was. Ze had echt waardering voor mij en voor mijn werk. Ze gaf me alle steun en is daardoor erg belangrijk geweest in mijn leven. Zij was een soort Dolle Mina avant la lettre: een zeer sterke persoonlijkheid met strenge morele maatstaven. Voor haar was het vanzelfsprekend dat je als vrouw een zelfstandig leven opbouwde. Zij heeft me leren doorzetten. En ze bracht me bij wat discipline was. Dat had ik abso luut niet van mezelf. Vergat ik bij het ver trek uit Westkapelle een boek mee te ne men, dan stuurde ze me een kaartje: Eva Pietje, je hebt je boek laten liggen!" Charley Toorop, een voorbeeld. Ook in omgekeerde zin. Voor Charley ging het werk boven alles, haar twee zoons en dochtertje kwamen pas op de tweede plaats. Eva Besyö zou in dat opzicht haar leven anders inrichten. Toen ze aan het eind van de oorlog tijdens de hongerwin ter zwanger werd - Wim Brusse was haar man - werd duidelijk dat haar fotowerk de eerste jaren niet meer op het eerste plan zou staan. De geboorte van haar zoon Ber- thus in 1945 en van haar dochter Yara drie jaar later betekende een breuk met de vooroorlogse periode. Ze nam alleen nog de aantrekkelijkste opdrachten aan en de vakanties in Westkapelle schoten erbij in. Toch slaagde ze erin haar naam door te laten klinken. Zo leverde ze in 1947 de fo to's voor de kinderpostzegels en vijf jaar later exposeerde ze met Emmy Andriesse, Carel Blazer en Cas Oorthuys in het Ste delijk Museum in Amsterdam. Datzelfde jaar hing er werk van haar op de tentoon stelling Family of Man in New York. Op de eerste Biennale di Fotografia in Venetië in 1958 was ze goed voor een gouden medail le. In 1970 brak het tijdperk van de Dolle Mi- na's aan. De emancipatiebeweging vond in Eva Besnyö een warm medestander. Ze werd de hoffotograaf van de Dolle Mina. „Sterker nog: ik wérd een Dolle Mina. Het opkomen voor de rechten van de vrouw sprak mij aan. Niet dat de mannen neerge- knuppeld moesten worden, dat is nooit de bedoeling geweest. Gelijkwaardigheid, daar ging het om. Ik geloof dat er onder tussen veel is bereikt. Je ziet dat veel vrou wen een beroep kiezen en niet meer wach ten op de prins die ze als een Doornroosje wakker zoent. Nee, zelf heb ik ook nooit op de prinsen gewacht. Ze kwamen wel, maar ik had mijn eigen werk. Mijn kinderen zei den nog altijd: jij hebt stiekem Dolle Mina uitgevonden." Eva Besnyö vertelt haar verhaal in de bos sen bij het Brabantse Lieshout. Daar is ze even het Amsterdamse stadsleven ont vlucht. Deze zomer wil ze eindelijk Wal cheren weer eens aandoen. Dan kan ze meteen zien hoe de Zeeuwse Bibliotheek met haar foto's is omgesprongen. Aanvan kelijk stond er een grotere tentoonstelling van haar in Zeeland gemaakte werk op het programma. Ze fotografeerde immers ook tijdens de watersnood van 1953. Over die expositieplannen - een initiatief van het Zeeuws Kunstenaars Centrum - tast ze momenteel in het duister. Zelf had ze uit haar rijke archief al meer dan tachtig foto's voor de overzichtstentoonstelling geselecteerd. Het kunstenaarscentrum heeft het laatste half jaar echter niets meer van zich laten horen. Dus of de ten toonstelling nog doorgaat? Voorlopig moet er genoegen genomen worden met het kleine aantal foto's, dat de Zeeuwse Bibliotheek vorig jaar heeft aangekocht. Een reis naar Middelburg zou voor de foto grafe ook een sentimental journey kunne n worden. „De Valk in Westkapelle, het strand met die schitterende paalhoofden, de Westkappelse toren van waaruitje zo'n prachtig uitzicht hebt, het huis van de dichter Nijhoff in Zoutelande waar ik voor de oorlog heb gelogeerd... Ik heb heel ster ke herinneringen aan die streek." Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk in Middel burg: tentoonstelling foto's van Eva Besnyö, Westkapelle in de jaren dertig; tot 16 september, geopend ma. 17.30 tot 21 uur, di.-vr. 10 tot 21 uur,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 17