PZC
CABRIOLET
auto
nieuw leven voor
oude sportwagens
hypotheken
raamimperiaal
de terugkeer van
de toogspiegel
wonen
vrijdagkrant
VRIJDAG 14 JULI 1989
jachtterrein
schaarste
theelen
van der weele
i
De beste spaarhyp. met de
laagste rente en premie
DE GRAAF
01180-33035|
Alarmerende berichten over
smog en het gat in de
I ozonlaag kunnen de opmars
van de cabriolet niet stuiten.
Steeds meer Nederlanders
i tasten diep in de beurs voor de
aanschaf van een open auto. Ze
leveren hun lichamen
vrijwillig uit aan de vervuilde
l lucht en de brandende zon,
terwijl ze met wapperende
haren over het asfalt zoeven.
I Volgens ingewijden gaat het
I vooral om mensen van rond de
I veertig, die zo een droom uit
I hun jeugd verwezenlijken.
I Ze kopen niet alleen nieuwe
I cabriolets - die weer door
steeds meer autofabrikanten
I worden aangeboden - maar
(tellen ook gretig hun
lspaarduiten neer voor de
I sportwagens uit het recente
I verleden: klassiekers van vaak
I Engels fabrikaat. Het aanbod
|in Nederland is niet groot
I genoeg om die behoefte te
(bevredigen. Daarom worden
Joude open bolides uit alle
(windstreken aangevoerd. Ze
(komen onder meer uit de
(zonnigste staten van Amerika,
(waar auto-ijzer nauwelijks roest
|en motoren en onderstellen
[amper slijten door de
[snelheidslimiet van nog geen 90
(kilometer en de perfecte
(asfaltwegen.
|uit cijfers van het Centraal
Bureau voor de Statistiek blijkt
|dat vorig jaar ongeveer 1500
[gebruikte wagens uit de VS
[naai- Nederland werden
[gehaald (met motoren van
[meer dan 1500 cc). Daaronder
|bevinden zich veel 'topless'
[Engelse exemplaren. Ter
[vergelijking: tien jaar geleden
[beliep de invoer van
[tweedehands auto's uit de
[states nog maar 416 stuks (en
[toen werden, in tegenstelling
|tot nu, diesels ook nog
neegeteld).
\merika is een aantrekkelijk
Jachtterrein. Zo'n 80 procent
van de Engelse
feportwagenproduktie werd in
de jaren '60 en '70 naar dit land
[verscheept. Deze auto's
vorden nu dank zij de lage
tlollarkoers in grote aantallen
[teruggehaald naar Europa.
Ook door de Britten.
Eelco Hofman (32) uit
fjeutingewolde is één van de
nporteurs van gebruikte
Engelse sportwagens in ons
land. De Drent - in het
pagelijks leven ambtenaar -
paalt als bijverdienste belegen
ilG's en Triumphs uit
nerika. Drie jaar geleden is
liij daar mee begonnen tijdens
len bezoek aan familie in
Florida. De MG's waren daar
(oen zo goedkoop, dat Hofman
|ls ver-stokte fan de verleiding
liet kon weerstaan er twee mee
te nemen. Vorig jaar kocht hij
tijdens twee vakanties totaal
tien wagens en dit jaar wist hij
er in januari nog eens 22 te
bemachtigen. Daarvan heeft hij
er nu nog maar zes over.
„De eerste twee wagens die ik
thuis had staan, vielen bij
iedereen in de smaak. Voor
Nederlandse begrippen waren
het ongewoon gave auto's. AI
gauw kwamen er dan ook
verzoeken meer wagens op te
halen," zegt Hofman,
coördinator van de regio Noord
van de MG Car Club.
De ontwikkelingen gaan echter
snel. De markt is nu al
afgeroomd. "Voor de Import
was 1988 een topjaar. De 'run' is
nu voorbij. Het wordt al
moeilijker de goede wagens te
vinden. Bovendien stijgen de
prijzen in Amerika. Dat kun je
hier ook merken. Je moet nu
echt op zoek gaan, speuren
naar bruikbare en betaalbare
wagens," meent Hofman. Bij
zijn auto-safari's maakt hij
gebruik van kennis die wordt
verzameld door zijn overzeese
familie. Tijdens zijn uitstapjes
spelt hij verder de
advertentiekolommen van
plaatselijke bladen en belt hij
domweg aan bij huizen waarbij
interessante wagens
geparkeerd staan.
Door de massale uitvoer van
klassiekers - die zich ook richt
op onder meer de slagschepen
van Amerikaanse makelij -
ontstaat volgens Hofman
schaarste en worden de prijzen
opgejaagd. Ook verandert de
mentaliteit van de
autoliefhebbers in de States
door de Europese
belangstelling. Werden de
klassiekers aanvankelijk, zoals
alle auto's, afgedankt zodra ze
gebreken vertoonden,
tegenwoordig worden er zelfs
wagens gerestaureerd.
De prijzen voor MG's van de
typen A en B - gesloten GT's
inbegrepen - en Triumph's uit
de TR-reeks variëren in
Nederland als gevolg van deze
ontwikkeling van 7000 tot
20.000 gulden. De
goedkoopsten zijn dan rijp voor
een lichte restauratie. De auto's
uit de meest verkochte
categorie - rond de 15.000
gulden - bieden meteen
rijplezier.
De voorraad in Amerika mag
dan slinken, Hofman maakt
zich geen zorgen over de
afzetmogelijkheden: "De markt
voor Engelse sportwagens
groeit nog steeds in Nederland.
Twee jaar geleden dacht ik nog
dat er vrij snel een verzadiging
op zou treden. De animo neemt
echter sterk toe. Dagelijks
komen er liefhebbers bij. Dat
zie je ook aan de
oldtimerbeurzen, die plotseling
overal worden gehouden".
Opmerkelijk is ook dat de
nieuwe generatie cabriorijders
niet bestaat uit piepjonge
showbinkjes. "Mijn klanten zijn
vooral mensen van rond de
veertig jaar, die vroeger zo'n
sportwagen hadden willen
hebben. Door geldgebrek of
kinderen is het er destijds niet
van gekomen", verklaart
Hofman. Veel van die jongere
ouderen willen de geneugten
van het open rijden dan ook
niet verder uitstellen. Volgens
de Drentse auto-importeur
mijden ze opknappers: "Het
gros wil gewoon kunnen
instappen en wegrijden".
Hofman is overtuigd van de
kwaliteiten van de Engelse
bolides uit de States. Afgezien
van door de zon uitgedroogde
rubbers, verschroeide interieurs
en verweerde lak, vertonen de
karretjes over het algemeen
weinig gebreken. De roest die
de auto's bij ons aanvreet, is zo
Eelco Hofman in zijn 'show
room' met klassieke sportwa
gens. Rechts op de voorgrond
een uit de VS geïmporteerde
MGA.
goed als afwezig. "En het is een
stuk eenvoudiger een nieuw
interieur te monteren, dan
plaatwerk te vervangen",
betoogt Hofman, die de wagens
op bestelling drastisch
opgefrist aflevert.
Voordat het zover is, zit hij
soms echter lelijk in de
piepzak. Het transport van zijn
aankopen verloopt namelijk
lang niet altijd probleemloos.
Zo was Hofman eens een auto
zo'n drie maanden kwijt: "Die
wagen hadden ze op de kade
laten staan in de haven van
New York, omdat hij niet wilde
starten. Bij een tweede
transport bleef hij opnieuw
staan: weer startmoeilijkheden.
En pas na tien weken kwam ik
er achter dat hij daar nog
stond. Uiteindelijk heb ik
monteurs het euvel ter plekke
laten verhelpen. Toen lukte het
transport wel, maar het heeft
vier maanden geduurd voordat
die wagen in Leutingewolde
stond".
BOUWE VAN NORDEN
Een Chevrolette Corvette uit 1953.
Advertentie
Makelaardij in hypotheken.
Naast een objectief en onafhankelijk advies kiest u bij ons
uit offerten van alle mogelijke geldgevers 50).
Uiteraard behoort éen van de hypotheekspaarplannen tot
de mogelijkheden hierbij rentevast v.a. 5 jaar tot 20 jaar.
Spaardoel in overleg te bepalen. Ook is er de mogelijkheid
van gegarandeerde gelijkblijvende nettolasten gedurende
de hele looptijd.
De laagste rente biedt niet altijd de beste oplossing.
4381 LN Vlissingen, Badhuisstraat 31-33, tel. 01184-13920.
Ten opzichte van vorige week hebben wij geen hypotheekrentewijzi
gingen genoteerd. Ook de kapitaalmarkt ligt er over het algemeen
rustig bij.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente
beta
rente
af-
rentepercentages
per
lings
vast
sluit-
met gemeente-
zonder gem.-
11 juli 1989
wijze
gedu
provi- garantie
garantie
rende
sie in opgave werke-
opgave werke-
bank
lijk
bank lijk
ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN
ABN
M/A
variabel
1,5
7,5
7,93
7,7
8,15
M/A
Ijr
1,5
7.6
8.04
7.8
8,25
M/A
3 jr
1,5
7,9
8,36
8,2
8,58
M/A
5 jr
1,5
8,2
8,69
8.4
8.91
M/A
7 jr
1,5
8,3
8.80
8,5
9,02
M/A
10 jr
1,5
8.4
8,97
8,6
9.13
M/A
15 jr
1,5
8.8
9,35
9,0
9,57
ABP-hypotheken
M/A
mt.vr.h.
1
7.8
8.20
8.0
8,41
M/A
5 jr
1
7.9
8,31
8,1
8,52
M/A
10 jr
1
8.0
8,41
8.2
8,63
M/A
15 jr
1
8,1
8.52
8,3
8,74
Amrobank
M/A
variabel
1,5
7,5
7,93
7,7
8,15
M/A
2 jr
1,5
7.8
8,25
8,0
8.47
M/A
5 jr
1,5
8.2
8.69
8.4
8,91
M/A
7 jr
1,5
8,3
8.80
8,5
9,02
Bouwfonds (rentek.) M/A
variabel
1
7.3
7,66
7,3
7,66
Nederlandse
M/A
5 jr
1
8,1
8,52
8,3
8,74
Gemeenten
M/A
10 jr
1
8,3
8,74
8,5
8,96
M/A
30 jr
1
8,8
9,28
9,0
9,50
M/A
renterust 1
8,2
8,63
8,4
8,85
Centrale
M/A
2 jr
1
7,3
7,66
7,5
7,87
Volksbank
M/A
5 jr
1
7,8
8,20
8,0
8,41
Direktbank
M/A
1 jr
1
7,5
7,87
7,7
8,09
M/A
3 jr
1
7.9
8,31
8,1
8,52
M/A
5 jr
1
8,2
8,63
8,4
8,85
Grenswissel-
M/A
1 jr
1
7,6
7.98
7,8
8,20
kantoren/CDK
M/A
5 jr
1
8.1
8,52
8,3
8,74
HJ/A
Ijr
1
7.8
8,06
8,0
8,27
HJ/A
5jr
1
8,3
8,59
8,5
8,80
Lanschot* (opstart) M/A
variabel
1
XXX
XXX
7.4
7,77
M/A
variabel
1
XXX
XXX
7.7
8,09
M/A
Ijr
1
XXX
XXX
7.8
8,20
M/A
2 jr
1
XXX
XXX
8.0
8.41
M/A
5 jr
1
XXX
XXX
8.3
8,74
(comfort) M/A
5jr
1
XXX
XXX
8.4
8.85
NMB
M/A
Ijr
1,5
7.6
8.04
7,8
8,25
M/A
3 jr
1,5
8,0
8,47
8,2
8,69
M/A
5 jr
1.5
8,2
8,69
8,4
8,91
M/A
7 jr
1,5
8,3
8,80
8,5
9,02
Postbank
M/A
2 jr
1
7,6
7,98
7,8
8,20
M/A
5 jr
1
8,1
8,52
8.3
8,74
M/A
7 jr
1
8,2
8,63
8,4
8,85
Rabobank
M/A
var./l jr.
1
7,5
7,87
7,7
8.09
Adviesrente
M/A
2/3 jr
1
8,0
8,41
8,2
8,63
M/A
4/5 jr
1
8.2
8,63
8,4
8,85
M/A
stabiel
1
8.4
8,85
8,6
9,07
HJ/A
var./l jr
1
XXX
XXX
7,9
8,17
HJ/A
2/3 jr
1
XXX
XXX
8,4
8,69
HJ/A
4/5 jr
1
XXX
XXX
8,6
8,90
HJ/A
stabiel
1
XXX
XXX
8,8
9,11
Rabo
M/A
3 jr
1
8,0
8,41
8,2
8,63
Hypotheekbank
M/A
5 jr
1
8,2
8,63
8.4
8,85
HJ/A
3 jr
1
XXX
XXX
8,4
8,69
HJ/A
5 jr
1
XXX
XXX
8,6
8,90
Verenigde
M/A
0,5 jr
1
8,0
8,41
8.2
8,63
Spaarbank
M/A
3 jr
1
8,1
8,52
8,3
8,74
M/A
5 jr
1
8,2
8,63
8,4
8,85
M/A
7 jr
1
8,3
8,74
8,5
8,96
M/A
ideaalmt.
1
8,1
8,52
8,3
8,74
Westland (stand.) M/V
Ijr
1,5
8,3
8,98
8,98
8,5
9,21
Utrecht (stand.) MA
5 jr
1,5
8.3
8,5
9,21
(stand.) M/V
7 jr
1,5
8,4
9,09
8,6
9,32
(stand.) M/V
10 jr
1,5
8,4
9,09
8.6
9,32
(stand.) M/V
15 jr
1.5
op aanvraag
op aanvraag
(interim) M/V
Ijr
1.5
XXX
XXX
8,5
9,21
2e kw. '89 budget
KW/A variabel
1,5
8,5
8,95
8,5
8,95
Woonfonds (aut.)M/A
variabel
1,5
7,5
7,93
XXX
XXX
(wacht af) M/A
Ijr
1.5
7,6
8,04
XXX
XXX
(wacht af) M/A
2 jr
1.5
7,8
8,25
XXX
XXX
M/A
3 jr
1.5
8.0
8,47
XXX
XXX
M/A
5 jr
1,5
8.1
8,58
XXX
XXX
M/A
10 jr
1,5
8.3
8,80
XX
XXX
(comf.
M/A
5 jr
1,5
8,1
8,58
XXX
XXX
(comf.) M/A
10 jr
1,5
8,3
8,80
XXX
XXX
'VERBETERDE' LEVENHYPOTHEKEN
FGH (kapitaalhyp.)
M/V
5jr
1
8,2
8,67
8,3
8,79
MA/
7 jr
1
8,3
8,79
8,4
8,6
8,90
M/V
10 jr
1
8,5
9,01
9,12
Ver.Spr.b. (spr.hyp.
M/A
5 jr
1
8,4
8,83
8,6
9,05
Zwolsche Alg.
M/A
5 jr
1,25
8,1
8,53
8.1
8,53
(ZA-Hyp.plan)
M/A
10 jr
1.25
8,3
8,75
8,5
8,97
M/A
15 jr
1,25
8,7
9,18
8,7
9,18
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer
M/A
5/10 jr
8,0
8,30
8,0
8,30
M/A
15/20 jr
-
8,4
8,73
8,4
8,73
NVL-maatschap.
M/A
5/10 jr
-
8.0
8,30
8,2
8,52
M/A
15/20 jr
-
8,4
8,73
8,6
8,95
Westl. Utrecht
M/A
7 jr
1
8.4
8,83
8,6
9.05
M/A
14 jr
1
8.5
8,94
8,7
9,16
Rabobank Utrecht
executiewaarde onder 50.000,- afsluitprov. 1,5%.
M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooaf KW/A kwartaalbetaling achteraf
Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort.
(Advertentie
en heel nieuw idee: een 'imperiaal' dat niet op het dak van de
-1 auto zit, maar dat heel eenvoudig aan de portierramen wordt
hangen. De lading is uiteraard beperkt (in omvang en gewicht),
aar een busseltje schroten, buismateriaal, enz. kan er heel handig
muit dhz-zaak of bouwmarkt mee worden vervoerd.
draait de ramen aan de rechterkant van de auto een stukje open,
haakt de beide van taaie kunststof vervaardigde delen van het
iperiaal aan de ruiten. Dan de ramen weer sluiten en het vrachtje
'laden en met de elastische 'spinnen' vastzetten.
;n set kost f 19,75, in blister verpakt en voorzien van een handlei-
ng waarin ook gewezen wordt op de veiligheidsaspecten die in acht
nomen moeten worden: niet te zwaar beladen en geen al te lange
aterialen die aan voor- en achterkant te ver buiten de auto steken
uoeren.
is een imperiaal dat het dak van de auto niet beschadigt en dat
>°r zijn geringe afmeting in het dashboardkastje past. En het past
n^alle auto's, wat van 'dak-imperiaals' niet altijd gezegd kan wor-
'ze Engelse vinding is nu ook in Nederland verkrijgbaar. Impor-
ur ls JéWé in Gorinchem.
Ze lijken misschien wat ou
derwets, de toogspiegels
met een halfcirkelvormige bo
venkant, maar ze staan toch
weer midden in de belangstel
ling. Je kunt er een hal, een
overloop, slaap- of badkamer
of de woonkamer mee opsie
ren. Vlak tegen een wand ge
monteerd (één of meer, met of
zonder tussenruimten), maar
ook de verstelbare drieluik-
spiegel, met een vast gemon-
spiegelprodukten, nam het
thema weer op. In een eigen
tijdse uitvoering, met alles er
op en eraan waarmee de koper
zelf kan monteren. Behalve in
die nostalgische toogvorm zijn
de spiegels ook in rechthoeki
ge vorm verkrijgbaar, alle in de
standaardmaat 150 cm hoog
en 50 cm breed. En in helder
spiegelend zilver of in een wat
zachter, bronsgetinte uitvoe
ring.
Toogspiegels staan weer midden in de belangstelling.
teerd middendeel en twee
scharnierende zijspiegels is in
een modern of klassiek inte
rieur een praktisch 'gereed
schap' om je zelfbij het passen
van zelfgemaakte kleding en
bij het toilet maken driedi
mensionaal te kunnen bekij
ken.
MirrorWall in De Meem, fabri
kant van een uitgebreide reeks
Inventieve doe-het-zelvers
kunnen er ook een in vertikale
richting verstelbare kleedspie-
gel van maken, waarin je de
volle lichaamslengte kunt
overzien. Dan moet je zelf een
verstelbare standaard maken,
van hout of metaal, en de pa
neel- of toogspiegel erop beves
tigen. Met tweezijdig klevend
plakband is dat makkelijk te
doen.
Datzelfde kleefsysteem kan
ook toegepast worden om een
drieluik te maken. Het mid
delste deel wordt met de bijge
leverde clips vast op de wand
aangebracht (met pluggen en
schroeven), en de beweegbare
zijspiegels met langbladige
scharnieren ('hengen') die
eveneens in het leveringspak
ket aanwezig zijn.
Eén van de schamierbladen
wordt met pluggen en schroe
ven op de wand bevestigd, het
andere deel met tape op de zij
spiegels geplakt. In veel dhz-
zaken en bouwmarkten is dit
nieuwe spiegelprodukt intus
sen verkrijgbaar. De prijzen
variëren, afhankelijk van de
uitvoering, van 100 tot 175 gul
den per spiegel.
Je kunt er in elk vertrek een
leuk interieurspel mee realise
ren, waarbij kleine ruimten,
dank zij het optische effect,
groter lijken dan ze in werke
lijkheid zijn.