PZC CABRIOLET auto nieuw leven voor oude sportwagens hypotheken raamimperiaal de terugkeer van de toogspiegel wonen vrijdagkrant VRIJDAG 14 JULI 1989 jachtterrein schaarste theelen van der weele i De beste spaarhyp. met de laagste rente en premie DE GRAAF 01180-33035| Alarmerende berichten over smog en het gat in de I ozonlaag kunnen de opmars van de cabriolet niet stuiten. Steeds meer Nederlanders i tasten diep in de beurs voor de aanschaf van een open auto. Ze leveren hun lichamen vrijwillig uit aan de vervuilde l lucht en de brandende zon, terwijl ze met wapperende haren over het asfalt zoeven. I Volgens ingewijden gaat het I vooral om mensen van rond de I veertig, die zo een droom uit I hun jeugd verwezenlijken. I Ze kopen niet alleen nieuwe I cabriolets - die weer door steeds meer autofabrikanten I worden aangeboden - maar (tellen ook gretig hun lspaarduiten neer voor de I sportwagens uit het recente I verleden: klassiekers van vaak I Engels fabrikaat. Het aanbod |in Nederland is niet groot I genoeg om die behoefte te (bevredigen. Daarom worden Joude open bolides uit alle (windstreken aangevoerd. Ze (komen onder meer uit de (zonnigste staten van Amerika, (waar auto-ijzer nauwelijks roest |en motoren en onderstellen [amper slijten door de [snelheidslimiet van nog geen 90 (kilometer en de perfecte (asfaltwegen. |uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt |dat vorig jaar ongeveer 1500 [gebruikte wagens uit de VS [naai- Nederland werden [gehaald (met motoren van [meer dan 1500 cc). Daaronder |bevinden zich veel 'topless' [Engelse exemplaren. Ter [vergelijking: tien jaar geleden [beliep de invoer van [tweedehands auto's uit de [states nog maar 416 stuks (en [toen werden, in tegenstelling |tot nu, diesels ook nog neegeteld). \merika is een aantrekkelijk Jachtterrein. Zo'n 80 procent van de Engelse feportwagenproduktie werd in de jaren '60 en '70 naar dit land [verscheept. Deze auto's vorden nu dank zij de lage tlollarkoers in grote aantallen [teruggehaald naar Europa. Ook door de Britten. Eelco Hofman (32) uit fjeutingewolde is één van de nporteurs van gebruikte Engelse sportwagens in ons land. De Drent - in het pagelijks leven ambtenaar - paalt als bijverdienste belegen ilG's en Triumphs uit nerika. Drie jaar geleden is liij daar mee begonnen tijdens len bezoek aan familie in Florida. De MG's waren daar (oen zo goedkoop, dat Hofman |ls ver-stokte fan de verleiding liet kon weerstaan er twee mee te nemen. Vorig jaar kocht hij tijdens twee vakanties totaal tien wagens en dit jaar wist hij er in januari nog eens 22 te bemachtigen. Daarvan heeft hij er nu nog maar zes over. „De eerste twee wagens die ik thuis had staan, vielen bij iedereen in de smaak. Voor Nederlandse begrippen waren het ongewoon gave auto's. AI gauw kwamen er dan ook verzoeken meer wagens op te halen," zegt Hofman, coördinator van de regio Noord van de MG Car Club. De ontwikkelingen gaan echter snel. De markt is nu al afgeroomd. "Voor de Import was 1988 een topjaar. De 'run' is nu voorbij. Het wordt al moeilijker de goede wagens te vinden. Bovendien stijgen de prijzen in Amerika. Dat kun je hier ook merken. Je moet nu echt op zoek gaan, speuren naar bruikbare en betaalbare wagens," meent Hofman. Bij zijn auto-safari's maakt hij gebruik van kennis die wordt verzameld door zijn overzeese familie. Tijdens zijn uitstapjes spelt hij verder de advertentiekolommen van plaatselijke bladen en belt hij domweg aan bij huizen waarbij interessante wagens geparkeerd staan. Door de massale uitvoer van klassiekers - die zich ook richt op onder meer de slagschepen van Amerikaanse makelij - ontstaat volgens Hofman schaarste en worden de prijzen opgejaagd. Ook verandert de mentaliteit van de autoliefhebbers in de States door de Europese belangstelling. Werden de klassiekers aanvankelijk, zoals alle auto's, afgedankt zodra ze gebreken vertoonden, tegenwoordig worden er zelfs wagens gerestaureerd. De prijzen voor MG's van de typen A en B - gesloten GT's inbegrepen - en Triumph's uit de TR-reeks variëren in Nederland als gevolg van deze ontwikkeling van 7000 tot 20.000 gulden. De goedkoopsten zijn dan rijp voor een lichte restauratie. De auto's uit de meest verkochte categorie - rond de 15.000 gulden - bieden meteen rijplezier. De voorraad in Amerika mag dan slinken, Hofman maakt zich geen zorgen over de afzetmogelijkheden: "De markt voor Engelse sportwagens groeit nog steeds in Nederland. Twee jaar geleden dacht ik nog dat er vrij snel een verzadiging op zou treden. De animo neemt echter sterk toe. Dagelijks komen er liefhebbers bij. Dat zie je ook aan de oldtimerbeurzen, die plotseling overal worden gehouden". Opmerkelijk is ook dat de nieuwe generatie cabriorijders niet bestaat uit piepjonge showbinkjes. "Mijn klanten zijn vooral mensen van rond de veertig jaar, die vroeger zo'n sportwagen hadden willen hebben. Door geldgebrek of kinderen is het er destijds niet van gekomen", verklaart Hofman. Veel van die jongere ouderen willen de geneugten van het open rijden dan ook niet verder uitstellen. Volgens de Drentse auto-importeur mijden ze opknappers: "Het gros wil gewoon kunnen instappen en wegrijden". Hofman is overtuigd van de kwaliteiten van de Engelse bolides uit de States. Afgezien van door de zon uitgedroogde rubbers, verschroeide interieurs en verweerde lak, vertonen de karretjes over het algemeen weinig gebreken. De roest die de auto's bij ons aanvreet, is zo Eelco Hofman in zijn 'show room' met klassieke sportwa gens. Rechts op de voorgrond een uit de VS geïmporteerde MGA. goed als afwezig. "En het is een stuk eenvoudiger een nieuw interieur te monteren, dan plaatwerk te vervangen", betoogt Hofman, die de wagens op bestelling drastisch opgefrist aflevert. Voordat het zover is, zit hij soms echter lelijk in de piepzak. Het transport van zijn aankopen verloopt namelijk lang niet altijd probleemloos. Zo was Hofman eens een auto zo'n drie maanden kwijt: "Die wagen hadden ze op de kade laten staan in de haven van New York, omdat hij niet wilde starten. Bij een tweede transport bleef hij opnieuw staan: weer startmoeilijkheden. En pas na tien weken kwam ik er achter dat hij daar nog stond. Uiteindelijk heb ik monteurs het euvel ter plekke laten verhelpen. Toen lukte het transport wel, maar het heeft vier maanden geduurd voordat die wagen in Leutingewolde stond". BOUWE VAN NORDEN Een Chevrolette Corvette uit 1953. Advertentie Makelaardij in hypotheken. Naast een objectief en onafhankelijk advies kiest u bij ons uit offerten van alle mogelijke geldgevers 50). Uiteraard behoort éen van de hypotheekspaarplannen tot de mogelijkheden hierbij rentevast v.a. 5 jaar tot 20 jaar. Spaardoel in overleg te bepalen. Ook is er de mogelijkheid van gegarandeerde gelijkblijvende nettolasten gedurende de hele looptijd. De laagste rente biedt niet altijd de beste oplossing. 4381 LN Vlissingen, Badhuisstraat 31-33, tel. 01184-13920. Ten opzichte van vorige week hebben wij geen hypotheekrentewijzi gingen genoteerd. Ook de kapitaalmarkt ligt er over het algemeen rustig bij. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente beta rente af- rentepercentages per lings vast sluit- met gemeente- zonder gem.- 11 juli 1989 wijze gedu provi- garantie garantie rende sie in opgave werke- opgave werke- bank lijk bank lijk ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN ABN M/A variabel 1,5 7,5 7,93 7,7 8,15 M/A Ijr 1,5 7.6 8.04 7.8 8,25 M/A 3 jr 1,5 7,9 8,36 8,2 8,58 M/A 5 jr 1,5 8,2 8,69 8.4 8.91 M/A 7 jr 1,5 8,3 8.80 8,5 9,02 M/A 10 jr 1,5 8.4 8,97 8,6 9.13 M/A 15 jr 1,5 8.8 9,35 9,0 9,57 ABP-hypotheken M/A mt.vr.h. 1 7.8 8.20 8.0 8,41 M/A 5 jr 1 7.9 8,31 8,1 8,52 M/A 10 jr 1 8.0 8,41 8.2 8,63 M/A 15 jr 1 8,1 8.52 8,3 8,74 Amrobank M/A variabel 1,5 7,5 7,93 7,7 8,15 M/A 2 jr 1,5 7.8 8,25 8,0 8.47 M/A 5 jr 1,5 8.2 8.69 8.4 8,91 M/A 7 jr 1,5 8,3 8.80 8,5 9,02 Bouwfonds (rentek.) M/A variabel 1 7.3 7,66 7,3 7,66 Nederlandse M/A 5 jr 1 8,1 8,52 8,3 8,74 Gemeenten M/A 10 jr 1 8,3 8,74 8,5 8,96 M/A 30 jr 1 8,8 9,28 9,0 9,50 M/A renterust 1 8,2 8,63 8,4 8,85 Centrale M/A 2 jr 1 7,3 7,66 7,5 7,87 Volksbank M/A 5 jr 1 7,8 8,20 8,0 8,41 Direktbank M/A 1 jr 1 7,5 7,87 7,7 8,09 M/A 3 jr 1 7.9 8,31 8,1 8,52 M/A 5 jr 1 8,2 8,63 8,4 8,85 Grenswissel- M/A 1 jr 1 7,6 7.98 7,8 8,20 kantoren/CDK M/A 5 jr 1 8.1 8,52 8,3 8,74 HJ/A Ijr 1 7.8 8,06 8,0 8,27 HJ/A 5jr 1 8,3 8,59 8,5 8,80 Lanschot* (opstart) M/A variabel 1 XXX XXX 7.4 7,77 M/A variabel 1 XXX XXX 7.7 8,09 M/A Ijr 1 XXX XXX 7.8 8,20 M/A 2 jr 1 XXX XXX 8.0 8.41 M/A 5 jr 1 XXX XXX 8.3 8,74 (comfort) M/A 5jr 1 XXX XXX 8.4 8.85 NMB M/A Ijr 1,5 7.6 8.04 7,8 8,25 M/A 3 jr 1,5 8,0 8,47 8,2 8,69 M/A 5 jr 1.5 8,2 8,69 8,4 8,91 M/A 7 jr 1,5 8,3 8,80 8,5 9,02 Postbank M/A 2 jr 1 7,6 7,98 7,8 8,20 M/A 5 jr 1 8,1 8,52 8.3 8,74 M/A 7 jr 1 8,2 8,63 8,4 8,85 Rabobank M/A var./l jr. 1 7,5 7,87 7,7 8.09 Adviesrente M/A 2/3 jr 1 8,0 8,41 8,2 8,63 M/A 4/5 jr 1 8.2 8,63 8,4 8,85 M/A stabiel 1 8.4 8,85 8,6 9,07 HJ/A var./l jr 1 XXX XXX 7,9 8,17 HJ/A 2/3 jr 1 XXX XXX 8,4 8,69 HJ/A 4/5 jr 1 XXX XXX 8,6 8,90 HJ/A stabiel 1 XXX XXX 8,8 9,11 Rabo M/A 3 jr 1 8,0 8,41 8,2 8,63 Hypotheekbank M/A 5 jr 1 8,2 8,63 8.4 8,85 HJ/A 3 jr 1 XXX XXX 8,4 8,69 HJ/A 5 jr 1 XXX XXX 8,6 8,90 Verenigde M/A 0,5 jr 1 8,0 8,41 8.2 8,63 Spaarbank M/A 3 jr 1 8,1 8,52 8,3 8,74 M/A 5 jr 1 8,2 8,63 8,4 8,85 M/A 7 jr 1 8,3 8,74 8,5 8,96 M/A ideaalmt. 1 8,1 8,52 8,3 8,74 Westland (stand.) M/V Ijr 1,5 8,3 8,98 8,98 8,5 9,21 Utrecht (stand.) MA 5 jr 1,5 8.3 8,5 9,21 (stand.) M/V 7 jr 1,5 8,4 9,09 8,6 9,32 (stand.) M/V 10 jr 1,5 8,4 9,09 8.6 9,32 (stand.) M/V 15 jr 1.5 op aanvraag op aanvraag (interim) M/V Ijr 1.5 XXX XXX 8,5 9,21 2e kw. '89 budget KW/A variabel 1,5 8,5 8,95 8,5 8,95 Woonfonds (aut.)M/A variabel 1,5 7,5 7,93 XXX XXX (wacht af) M/A Ijr 1.5 7,6 8,04 XXX XXX (wacht af) M/A 2 jr 1.5 7,8 8,25 XXX XXX M/A 3 jr 1.5 8.0 8,47 XXX XXX M/A 5 jr 1,5 8.1 8,58 XXX XXX M/A 10 jr 1,5 8.3 8,80 XX XXX (comf. M/A 5 jr 1,5 8,1 8,58 XXX XXX (comf.) M/A 10 jr 1,5 8,3 8,80 XXX XXX 'VERBETERDE' LEVENHYPOTHEKEN FGH (kapitaalhyp.) M/V 5jr 1 8,2 8,67 8,3 8,79 MA/ 7 jr 1 8,3 8,79 8,4 8,6 8,90 M/V 10 jr 1 8,5 9,01 9,12 Ver.Spr.b. (spr.hyp. M/A 5 jr 1 8,4 8,83 8,6 9,05 Zwolsche Alg. M/A 5 jr 1,25 8,1 8,53 8.1 8,53 (ZA-Hyp.plan) M/A 10 jr 1.25 8,3 8,75 8,5 8,97 M/A 15 jr 1,25 8,7 9,18 8,7 9,18 LEVENHYPOTHEKEN Centraal Beheer M/A 5/10 jr 8,0 8,30 8,0 8,30 M/A 15/20 jr - 8,4 8,73 8,4 8,73 NVL-maatschap. M/A 5/10 jr - 8.0 8,30 8,2 8,52 M/A 15/20 jr - 8,4 8,73 8,6 8,95 Westl. Utrecht M/A 7 jr 1 8.4 8,83 8,6 9.05 M/A 14 jr 1 8.5 8,94 8,7 9,16 Rabobank Utrecht executiewaarde onder 50.000,- afsluitprov. 1,5%. M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf M/V maandbetaling vooaf KW/A kwartaalbetaling achteraf Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. (Advertentie en heel nieuw idee: een 'imperiaal' dat niet op het dak van de -1 auto zit, maar dat heel eenvoudig aan de portierramen wordt hangen. De lading is uiteraard beperkt (in omvang en gewicht), aar een busseltje schroten, buismateriaal, enz. kan er heel handig muit dhz-zaak of bouwmarkt mee worden vervoerd. draait de ramen aan de rechterkant van de auto een stukje open, haakt de beide van taaie kunststof vervaardigde delen van het iperiaal aan de ruiten. Dan de ramen weer sluiten en het vrachtje 'laden en met de elastische 'spinnen' vastzetten. ;n set kost f 19,75, in blister verpakt en voorzien van een handlei- ng waarin ook gewezen wordt op de veiligheidsaspecten die in acht nomen moeten worden: niet te zwaar beladen en geen al te lange aterialen die aan voor- en achterkant te ver buiten de auto steken uoeren. is een imperiaal dat het dak van de auto niet beschadigt en dat >°r zijn geringe afmeting in het dashboardkastje past. En het past n^alle auto's, wat van 'dak-imperiaals' niet altijd gezegd kan wor- 'ze Engelse vinding is nu ook in Nederland verkrijgbaar. Impor- ur ls JéWé in Gorinchem. Ze lijken misschien wat ou derwets, de toogspiegels met een halfcirkelvormige bo venkant, maar ze staan toch weer midden in de belangstel ling. Je kunt er een hal, een overloop, slaap- of badkamer of de woonkamer mee opsie ren. Vlak tegen een wand ge monteerd (één of meer, met of zonder tussenruimten), maar ook de verstelbare drieluik- spiegel, met een vast gemon- spiegelprodukten, nam het thema weer op. In een eigen tijdse uitvoering, met alles er op en eraan waarmee de koper zelf kan monteren. Behalve in die nostalgische toogvorm zijn de spiegels ook in rechthoeki ge vorm verkrijgbaar, alle in de standaardmaat 150 cm hoog en 50 cm breed. En in helder spiegelend zilver of in een wat zachter, bronsgetinte uitvoe ring. Toogspiegels staan weer midden in de belangstelling. teerd middendeel en twee scharnierende zijspiegels is in een modern of klassiek inte rieur een praktisch 'gereed schap' om je zelfbij het passen van zelfgemaakte kleding en bij het toilet maken driedi mensionaal te kunnen bekij ken. MirrorWall in De Meem, fabri kant van een uitgebreide reeks Inventieve doe-het-zelvers kunnen er ook een in vertikale richting verstelbare kleedspie- gel van maken, waarin je de volle lichaamslengte kunt overzien. Dan moet je zelf een verstelbare standaard maken, van hout of metaal, en de pa neel- of toogspiegel erop beves tigen. Met tweezijdig klevend plakband is dat makkelijk te doen. Datzelfde kleefsysteem kan ook toegepast worden om een drieluik te maken. Het mid delste deel wordt met de bijge leverde clips vast op de wand aangebracht (met pluggen en schroeven), en de beweegbare zijspiegels met langbladige scharnieren ('hengen') die eveneens in het leveringspak ket aanwezig zijn. Eén van de schamierbladen wordt met pluggen en schroe ven op de wand bevestigd, het andere deel met tape op de zij spiegels geplakt. In veel dhz- zaken en bouwmarkten is dit nieuwe spiegelprodukt intus sen verkrijgbaar. De prijzen variëren, afhankelijk van de uitvoering, van 100 tot 175 gul den per spiegel. Je kunt er in elk vertrek een leuk interieurspel mee realise ren, waarbij kleine ruimten, dank zij het optische effect, groter lijken dan ze in werke lijkheid zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 9