Kwart Zeeuwen liet auto thuis Bush Enthousiaste ontvangst voor in Hongarije de rU vandaag TIJDENS SMOG-PERIODE ADVIES VAN WERKGROEP BOERTIEN Ploeg Post in de put ZOMER IN ZEELAND Frans Andriessen krijgt Franse onderscheiding Sir Laurence Hogepriesters tegen de smog Olivier overleden Enkele wolkenvelden 232e jaargang no. 156 Woensdag 12 juli 1989 De PZC-evenementenlijst wijst u de weg! Pagina 13 DEN HAAG - In periodes van extreme luchtverontreiniging moet een verkeersverbod voor een totale provincie overwo gen worden. Bij minder ernstige smogvorming moet er in elk geval voor korte of langere tijd aan een rijverbod in de steden met meer dan 40.000 inwoners worden gedacht. LUNCH MET WALESA IN GDANSK Hongarije Astma Faillissement Ringlijders Garnalen Bataljons Ruime zonnige perioden en droog. Ma tige westelijke wind. Temperatuur 20 graden. ROVINCIAL OOURAi PZC verstrekker, terwijl de landelijke dagbladen op een dekkingspercen tage van 20 bleven steken. In West- Brabant bereikte het regionale dag blad 50 procent van de ondervraag den; de landelijke kranten scoorden daar 14 procent. Op de Zuid-Hol landse eilanden speelden de regiona le bladen een minder toonaangeven de rol bij de nieuwsvoorziening over de smog. Niet meer dan 13 procent van de geenqueteerden bleek zich via een regionale krant op de hoogte (Slot zie pagina 3 kolom 6) MIDDELBURG - Een kwart van de Zeeuwen heeft tijdens de smog- waarschuwing van vorige maand de auto bewust thuis gelaten. Daar mee werd gehoor gegeven aan de op roep van de comissaris van de ko ningin dr C. Boertien, om de eigen auto zo min mogelijk voor het woon-werk verkeer te gebruiken. Dat blijkt uit een telefonische enquete, die het onderzoeksbu reau Interview een maand geleden in opdracht van de provincie Zeeland hield. Ter vergelijking werden ook inwoners van West-Brabant en de Zuid-Hollandse eilanden gevraagd naar hun autogebruik tijdens de pe riode van ernstige luchtverontreini ging. In die regio's bleek respectieve lijk 14 en 21,4 procent voor een min der vervuilend vervoermiddel te hebben gekozen. Omgerekend houdt dat in dat in het totale onder zoeksgebied bijna 20.000 automobi listen hun vervoermiddel enkele da gen in de garage lieten staan, en dat er 2 miljoen woon-werk kilometers werden bespaard. De uitslag van de enquete was dinsdag voor commissaris Boertien aanleiding nog eens te benadrukken, dat vrijwillige autobeperking tijdens smog-alarm weldegelijk uitkomst kan bieden. Hij sprak die verwach ting in Den Haag uit bij de presenta tie van het rapport over verkeers maatregelen en smog. Uit het onderzoek van Interview wordt verder duidelijk, dat het regio nale dagblad voor ruim 60 procent van de Zeeuwen de belangrijkste in formatiebron is. Slechts 34 procent noemde de televisie als informatie- HULL (ANP) - Een eenzame fietser rijdt door een spookachtig stille haven van Hull, die is getroffen door de stakingsgolf. (Van onze correspondent) LONDEN Het merendeel van de 9400 geregistreerde havenarbei ders in Groot-Brittannië heeft het werk neergelegd. De bedrijvigheid in grootste havens, zoals van Liver pool, Hull, Bristol, Southampton en Tilbury, zijn daarmee tot stil stand gebracht. Het is de eerste officiële nationale havenstaking sinds 1984. Een lang durig en bitter arbeidsconflict ligt nu in het verschiet. De stakers, ge steund door de grote en machtige transportarbeidersbond, willen een nieuwe landelijke arbeidsovereen komst ter vervanging van de on langs opgeheven regeling, die elke geregistreerde Britse havenarbei der verzekerde van een baan en in komen, ook als er geen werk meer voor hem was. De verenigde havendirecties menen dat zo'n landelijke regeling niet meer reëel is en willen nu per haven verschillende arbeidsovereenkom sten afsluiten. Ze gaan ervan uit dat de werkmethodes in de havens dras tisch zijn veranderd. Met het oog op de vrije Europese markt van 1992 is het volgens hen dringend noodzake lijk om zo snel mogelijk een gunstige concurrentiepositie op te bouwen. De Britse werkgevers hebben ha vens op het continent aangezocht, zoals Rotterdam, Antwerpen en Le Havre, zodat goederen voor Groot- Brittannie kunnen worden overge laden in kleinere schepen om vervol gens alsnog naar Britse plaatsen te worden gevaren, die niet door sta kingen zijn getroffen. De vervoersbond FNV heeft zich in middels solidair verklaard met de staking. In een pamflet dat woens dag in de Rotterdamse haven wordt verspreid, worden de FNV-leden op geroepen om schepen met „besmet te" lading uiterst stipt te behande len. Auto aan de kant IN ENVELOP ONGEFRANKEERD VERZENDEN AAN: PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT AFD. ABONNEMENTEN ANTWOORDNUMMER 123 4380 VB VLISSINGEN BELLEN GAAT SNELLER: 01184-84215 PARIJS (AFP) - Premier Michel Ro- card van Frankrijk heeft dinsdag avond een onderscheiding uitgereikt aan Frans Andriessen, EG-commissa- ris voor buitenlandse zaken. Andries sen mag zich voortaan tooien met de insignes van „Commandeur van Agrarische Verdienste" (Comman deur du Mérite Agricole). De premier prees Andriessens vastbe radenheid en gevoel voor compromis en herinnerde aan diens „moeilijke nachten" in Brussel als minister van landbouw. In zijn dankwoord sprak Andriessen zich uit voor de bescher ming van de communautaire land bouw, „zonder welke de Europese Ge meenschap niet zou kunnen bestaan". bij ernstige smog Rtv, kunst: 2. Binnen- en buitenland: en 5. Opinie, achtergrond: 4. Financiën, economie: 6. Varia: 7. Provincie: 9,11 en 13. Sport: 16 en 17. Dat zijn de belangrijkste aanbevelin gen in het rapport over verkeer en smog, dat commissaris van de konin gin dr C. Boertien woensdag in Den Haag aan minister Nijpels van milieu overhandigde. De Zeeuwse commissa ris, voorzitter van het coördinatie-or gaan dat de 'handreiking' voor alle commissarissen van de koningin op stelde, noemde de voorgestelde maat regelen simpel en controleerbaar. Bo vendien blijkt een beperking van het autoverkeer volgens het rapport een aanzienlijke bijdrage te leveren - soms tot 25 procent - aan het terugdringen van de luchtverontreiniging. In het rapport wordt voorgesteld zo weinig mogelijk weggebruikers van het verkeersverbod uit te zonderen. Alleen openbaar vervoer, taxi's, art sen, brandweer en ziekenauto's zou den zich na de afkondiging van de maatregel straffeloos op de openbare weg mogen begeven. Ook alle gemoto riseerde plezierboten en vliegtuigen, die worden gebruikt voor reclame, re creatie en besproeiing, mogen niet van stal worden gehaald. De duur van het rijverbod is afhanke lijk van de mate van luchtverontrei niging. In de regel zullen er maatrege len afgekondigd worden als het dag gemiddelde aan ozon/stikstofdioxyde meer dan 200 microgram per kubieke meter bedraagt. De eerste stap is een verkeersverbod voor stedelijke agglomeraties met meer dan 40.000 in woners van 6 tot 14 uur. Wordt de norm ver overschreden, dan zou het verkeer voor een periode van maxi maal twee dagen van 6 tot 24 uur kun nen worden lamgelegd. Bovendien zou er in het ernstigste geval een ver bod voor een hele provincie kunnen worden ingesteld. Blijft de concentra tie viezigheid in de lucht onaanvaard baar hoog, dan zou er na een onderbre king van een dag opnieuw een ver keersverbod van kracht moeten wor den. Die onderbreking zou op gezette tijden moeten worden herhaald. „Het gaat," zei commissaris Boertien tijdens de presentatie, „in alle geval len om een oei-oei besluit. De gevolgen voor de economie worden zwaar mee gewogen. Bij alle maatregelen zal dan ook vooraf uitvoerig overleg worden gepleegd." Hij dacht daarbij aan de in specties voor de volksgezondheid, de burgemeesters van de betrokken ge meenten en justitie en politie. Dat overleg is nodig, omdat de commissa ris van de koningin afhankelijk is van de medewerking van met name de ge- (Slot zie pagina 3 kolom 4) De Zeeuwse Commissaris der Koningin dr C. Boertien overhandigde dinsdag in Den Haag minister Nijpels van milieu het smograpport. (Van onze correspondent BUDAPEST De Amerikaanse presi dent Bush is gisteravond zijn bezoek aan Hongarije begonnen in dezelfde toonzetting waarmee hij zijn twee daagse visite aan Polen enkele uren eerder had afgesloten. Veel woorden van waardering voor de Hongaarse economische en politieke hervormin gen, maar geen gewapper met dollar cheques. Bush besloot zijn bezoek aan Polen in de havenstad Gdansk, bastion van de onafhankelijke vakbeweging Solidari teit. Bij het arbeidersmonument voor de Lenin-scheepswerf klonk vele ma len het „Lang leve Bush", nadat hij had uitgeroepen „Tegen hen die den ken, dat hoop op vrijheid voor altijd kan worden onderdrukt, zeg ik: kijk naar Polen" De teleurstelling over het gebrek aan concrete en directe steun klonk door in de woorden van Solidariteitsleider Walesa, die na Bush de menigte van ongeveer 25.000 mensen toesprak. „Ik hoop dat u Polen verlaat in de overtui ging dat dit land het waard is geholpen te worden en ook geholpen moet wor den", zo zei hij. Bush en zijn echtgenote waren het be zoek aan Gdansk begonnen met een lunch in de woning van de familie Wa lesa. Een buurvrouw had gekookt, zo dat Danuta Walesa alle gelegenheid had met Barbara Bush te praten. Bush zelf zei later dat Walesa hem gevraagd had om tien miljard dollar steun uit Amerikaans privé-kapitaal voor de ontwikkeling van het particuliere be drijfsleven in Polen. In Hongarije zijn de verwachtingen wat directe financiële Amerikaanse steun betreft heel wat minder hoogge spannen. De Hongaarse regering hoopt vooral op verbetering van de handelsrelaties. Ongeveer tienduizend Hongaren trot seerden gisteravond hevig onweer en regenval om naar mr. President, zoals de kranten hem steevast noemen, te komen kijken. Er waren op het plein voor het parlement veel spandoeken met vriendelijke teksten over de Hon gaars-Amerikaanse vriendschap. Gisteravond, bij het diner in het Hon gaarse parlement, waren er voorname lijk vriendelijke woorden over en weer, waarbij partijpresident Reszo Nyers benadrukte dat de Hongaarse ontwik keling naar een vrije-markteconomie ook voordelen heeft voor Amerikaanse ondernemers. In zoiets bij uitstek mobiels als het verkeer is het natuurlijk vragen om moeilijkheden wanneer twaalf hoge priesters tegen de smog ieder naar ei gen inzicht tot rijverboden kunnen overgaan, op willekeurige plaatsen en willekeurige momenten. Wat dat be treft ademt het nu gepubliceerde voor- lopertje op een modeldraaiboek heel sterk de sfeer van maatregelen, die achter bureaus zijn bedacht en die voor het overige de aansluiting met de in de samenleving veroorzaakte conse quenties missen. De maatregelen moe ten simpel, duidelijk en afdwingbaar zijn, zei dr. Boertien gisteren in het Haagse Nieuwspoort. Op papier staat zo'n slagzin goed. Maar er speelt na tuurlijk wel iets meer, wanneer het zover komt dat een bepaald deel van Nederland onverwacht voor kortere of langere tijd moet worden platgelegd. Of daarover in de commissarissenka- mers van de provinciehuizen breed is nagedacht, - daarover valt ernstig te twijfelen. Je zet de hele ingewikkelde samenleving van Nederland nu een maal niet van het ene op het andere moment op de fiets. Besluit je dat zoiets wèl moet en kan, dan heb je ook de verplichting om - voor allerlei acute en praktische problemen daarbij - sug gesties voor oplossingen aan te dra gen. Met rijverboden die niet verder gaan dan afkondigingen van ijzeren tijdstippen is een wat al te gemakkelij ke weg gekozen. Bepaald vreemd is dat het werk groepje van commissarissen met zijn advies is gekomen zonder vooraf buiten de deur met wie dan ook te overleggen. Daarop richtte zich giste ren dan ook de kritiek vanuit de hoek van allerlei (landelijke) organisaties. En terecht. Want vastgesteld kan wor den dat de Nederlander best bereid is de auto te laten staan als dat absoluut noodzakelijk is. Maar dat hij/zij dan wel op een of andere manier bij de voorbereiding van maatregelen op dit punt wil worden betrokken. Het zou trouwens voor de acceptatie van zoiets ingrijpends als een totaal rijverbod bij gevaarlijke smogvorming nog wel eens van groot belang kunnen zijn om juist op het punt van inspraak en meeden ken wat ruimhartiger te werk te gaan. Tot nu toe hebben de commissarissen zich beziggehouden met het bedenken van decreten. Maar ze hebben deze op de praktische gevolgen slecht ge toetst. Juridisch zijn ze aanvechtbaar. Ze kunnen nog altijd twaalfzijdig wor den uitgelegd. En ze zijn het resultaat van onvoldoende overleg. In simpel Nederlands heet dat: een gemiste kans. Daarom zou het niet zo gek zijn als er na deze 'handreiking' tussen commissarissen van de koningin on derling in dit vraagstuk van voorgeno men autorijverboden iets meer centra le sturing zou komen. In het Europa van de smog is geen behoefte aan te rugkeer naar een Nederland met de Republiek van de Twaalf Provinciën. vdM. LONDEN (AP) - De Britse acteur Lau rence Olivier is dinsdag op 82-jarige leeftijd in zijn woning overleden. De begrafenis zal een besloten karakter dragen; later zal een openbare her denkingsdienst worden georgani seerd. De acteur leverde de laatste jaren een verbeten strijd tegen kanker, pleuritis en een pijnlijke spierziekte. In een eerste reactie op de dood van Olivier noemde de Britse acteur An thony Hopkins hem „de grootste ac teur van deze eeuw". Wegens zijn ver diensten op acteergebied werd Olivier geridderd en in de adelstand verheven. zie ook pagina 2 ommissarissen van de koningin hebben met ar- tikel 48 van de Wet op de feSSI luchtverontreiniging in de hand de bevoegdheid om be drijven en het verkeer stil te leggen in het belang van de openbare gezond heid. In het geval van 'ernstige smog' kunnen zij al het autoverkeer tot stil stand dwingen. Maar wanneer, hoe, voor hoelang en op basis van welke af wegingen nemen zij zo'n maatregel? Twaalf hoofden, twaalf zinnen, - want de eerste burgers zijn op dit punt vol strekt zelfstandig. In een sector als verkeer en transport op het eerste ge zicht een onoverzichtelijke situatie. Provinciegrenzen zijn denkbeeldig en grillig. Hier wel een verbod om auto te rijden, daar weer niet. In een land dat zo verkeersgevoelig is als Nederland kan een provinciaal genomen staat- van-beleg-voor-de-auto snel tot een complete chaos en ontregeling van de samenleving leiden. Vandaar dat een groepje van drie commissarissen on der leiding van dr. Boertien nu een 'handreiking' voor de collega's heeft samengesteld, waarin rijverboden in soorten en maten worden aangedra gen. Zij kunnen die instellen wanneer gevaarlijke smogvorming zich in hun ambtsgebied via alarmerende concen traties van ozon en stikstofdioxyde in de lucht aandient. Minister Nijpels (milieu) was gisteren nogal ingenomen met de 'handreiking', omdat deze vol gens hem een eind maakt aan de on duidelijkheid over maatregelen bij smogvorming. Maar dat is toch een wat al te optimistisch veronderstel ling. want de onduidelijkheid begint nu pas goed. Advertentie mm... NOTEER MIJ VOOR PROEFABONNEMENT OP DE PZC, DAN ONTVANG IK 'N DIJK VAN EEN KRANT GEDURENDE 14 DAGEN GRATIS! SUPERBAGNèRES (GPD) - „Dramatisch." Een ander woord had Peter Post niet, voor de tiende Touretappe van zijn ploeg. Beste man van de dag: Nulens, 73e op 19.47 minuten van winnaar Robert Millar, en Erik Breukink op nieuw op 26 minuten achter stand. Maar wat veel erger was: drie renners buiten de tijdslimiet op Superbagnères. De Tour is voor van Poppel, Talen en Vanderaerden opge houden in de Pyreneeën. Van Poppel kwam ook een seconde tekort voor de scherpe tijdsli miet. Achter hem verdwenen ook Talen (die nu zonder rode trui de criteriums afmoet), Vanderaerden en Pieters. De nieuwe gele truidrager heet Laurent Fignon, die zich in de slotkilometer losgooide van Greg LeMond, maar de grootste bedreiging is Pedro Delgado die nog maar op 2.53 van Fignon staat. Astmapatiënten hebben baat bij het slikken van goud als me dicijn. PAGINA 5 De gemeente Sint Philipsland wacht mogelijk een faillisse ment na schadeclaim van een verzekeringsmaatschappij. PAGINA 9 De Ringrijders Vereniging Zee land royeert de afdeling Nieuwland na een optreden buitenshuis. PAGINA 9 De vismijn in Scheveningen mag garnalen veilen. PAGINA 11 De Middelburger Hans Hou terman gaat op zoek naar de geschiedenis van de Duits- Russische bataljons. PAGINA 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 1