PZC Sprinters gewaardeerd Hoogtestage is heilig Ik wil graag winnen, maar zonder doping Peter Hoondert drie weken in Amerika sport VRIJDAG 30 JUNI 1989 23 Bookmakers gearresteerd Beminnelijk Ploeg Priem nog twee jaar door ANDREW HAMPSTEN: EEN NATUURPRODUCT Desillusie TRAININGSSTAGE EN CRITERIUMS Nico Verhoeven gaat naar PDM I Hampsten, een beminnelijke prater die bijna niets zegt, is een rechtlijnige praktijkman. Elk jaar werd hij iets beter. Vier jaar geleden dook hij uit het niets op door in de Giro d'Italia de korte bergetappe naar Gran Paradiso te winnen. In oktober van datzelfde jaar ging hij doodgemoedereerd de Colombianen in eigen land verslaan in speciale bergklimwedstrijden. Bernard Hinault had het al snel ge zien, hij was een begenadigd klimmer. Hij moest en zou Hampsten in zijn ploeg hebben en haalde sponsor Ber nard Tapie over een groot bedrag voor de Amerikaan neer te tellen. Een jaar later won Hampsten de Ronde van Zwitserland en werd hij, ontspannen LUXEMBURG (GPD) - De Neder landse profwielerploeg TVM blijft na dit seizoen nog ten minste twee jaar in competitie. De Tourdebutant van 1989 rijdt volgend jaar in vrijwel de zelfde samenstelling als in het lopen de seizoen. Kopman blijft de Australiër Phil An derson, die gisteren zijn contract met één jaar verlengde. In het contract is een clausule opgenomen, waarin staat dat zijn salaris nog zal worden aange past indien zijn prestaties tot het eind van het seizoen daartoe aanleiding ge ven. Aan de vooravond van de Tourstart in Luxemburg tekenden voor twee jaar: de Deense tijdrijder Jesper Skibby, de Fries Eddy Schurer, de Belgische sprinter Johan Capiot en de Brabant se neo-prof Willem-Jan van Loenhout. Voor één jaar verlengden Martin Schalkers, Jan Siemons, Daan Luyckx en Patrick Bol hun contract. Voor Andrew Hampsten telt dit jaar maar één ivedstrijd: de Tour. LUXEMBURG (GPD) - De Franse recherce heeft vorige week een in ternationale, illegale Tour-toto in de kiem gesmoord. Met haar actie voorkwam ze dat er deze week vijf miljoen folders in de Franse brie venbussen zouden glijden, waarin werd uitgenodigd mee te doen aan een dagelijkse Tour-toto met een hoofdprijs van 350.000 gulden. De toto was opgezet door een Brit, die kantoor houdt op het eiland Guernsey. De minimum-inleg had 7 gulden moet bedragen. De dagelijk se nummers een, twee en drie moes ten worden geraden. In januari al had de nieuwe com mercieel directeur van de Tour, Jean-Pierre Carenso, iemand op kantoor gekregen, die op de Tour uitslagen wilde laten gokken. Maar hij wees de initiatiettiemers op het illegale karakter van hun toto. Ca renso: „Ik heb gezegd: als dat ge beurt, ga je wielrenners vereenzelvi gen met paarden. En dat is het laat ste wat ik wil". In een tamelijk recent verleden sloot zijn illustere voorganger Félix Lévitan een contract af met een Ita liaans wedkantoor, dat ook op de Touruitslagen liet gokken. In Ne derland heeft de toto/lotto even eens een jaar met een Tourtoto ge draaid. Carenso: „Maar dit kon echt niet, was super-illegaal. Daarom hebben we de recherche gevraagd er ook ex tra op te letten.' De Société du Tour de France heeft bij de Franse justi tie een aanklacht tegen de bookma ker ingediend. LUXEMBURG (GPD) - Voor de sprinters, zoals Jean-Paul van Pop- pel, is de Tour de France lucratie ver dan ooit geworden. Dat blijkt uit het bij de groene trui behorende geldschema, dat fors is opgewaar deerd. De renner die in Parijs het puntenklassement op zijn conto schrijft, krijgt 35.000 gulden uitge keerd. Vorig jaar was dat slechts 13.000 gulden, een bedrag dat nu voor de nummer twee klaarligt. Het dragen van de groene trui brengt per dag ook nog eens een rente van 800 gulden op. Ook het ploegenklassement levert meer geld op. De beste equipe krijgt 35.000 gulden uitbetaald te gen 13.000 in 1988. Voor de Tourwin naar ligt er over ruim drie weken op de Champs Elysees een half miljoen in baar geld klaar. Vorig jaar was dat 170.000 gulden, aangevuld met prijzen in natura. Het betrof een diamanten kunstwerk (waarde 170.000 gulden), een woonstudio (60.000) en een auto (Peugeot) van 40.000 gulden. Voor de nummer 120 van het eindklassement is er een uitkering van 500 gulden. Zij die Pa rijs halen krijgen 333 gulden en 33 cent voor de moeite. De prijzen voor enkele andere klas sementen: Bergklassement (bolletjestrui) 17.000 gulden Tussensprintklassement (de zoge heten 'Catchen') 3300 gulden Combinatieklassement (lapjestrui) 6600 gulden Jongerenklassement (witte trui) 5000 gulden Strijdlustigste renner 10.000 gulden (per dag 3300) Een ritwinnaar kan 17.000 gulden tegemoet zien, behalve die van de proloog. Voor de beste specialist in dit explosieve werk staat 8000 gul den ter beschikking. Daarnaast zijn er nog tal van pre mies te verdienen. De meest lucra tieve is die waaraan de naam van de anderhalf jaar geleden gestorven Jacques Anquetil, vijfvoudig Tour winnaar, is verbonden. Het gaat om een bedrag van 33.000 gulden, be stemd voor de renner die het langst in de gele trui rijdt. Cees Priem: ,,Er is nooit een moment van rust." Jan Raas: „We moeten aanvallen, aanvallen en aanvallen: LUXEMBURG - Zoals zo veel van zijn concurrenten gooit Andrew Hamp sten pas in de Ronde van Frankrijk de remmen los, die hij in de Giro d'Italia voortdurend dichtgeknepen hield. De 27-jarige Amerikaan reed de Giro, die hij in 1988 won, zeer bewust als voor bereiding op de Tour. Zelfs toen hij door de instorting van Erik Breukink als een groot kanshebber naar voren kwam, weigerde hij voor de overwin ning te rijden. Hampsten stelde zich tevreden met de derde plaats. Hij ver loor met opzet om straks te kunnen winnen. Vorig jaar gold de frêle klimmer uit North-Dakota als groot kanshebber in de Tour. Hij maakte zijn pas verwor ven faam geen seconde waar. Toen wa ren in de Giro zijn reserves opgebruikt en had hij in de tussentijd bij zijn vrienden in Colorado onvoldoende verse krachten opgedaan, om de in vloed van de 'jetlag' niet eens te noe- als helper rijdend, vierde in de Tour de France. Temidden der brallerige Fransen was Hampsten niet bepaald een gelukkig mens. Het boterde ook al niet met zijn landgenoot Greg LeMond, een nareist, vooral na zijn zege in de Tour, die hij voornamelijk dankte aan Hinault én Hampsten. De laatste bedankte voor contractverlenging, keerde terug naar Amerika met het vaste voornemen Eu ropa te veroveren als kopman van een Amerikaans getinte vriendenploeg. Twee jaar geleden won Hampsten de Ronde van Zwitserland opnieuw, nu met één seconde tegen Peter Winnen. De Tour werd een desillusie. Zwitser land had te veel gevergd. In 1988 was de Giro d'Italia in feite zijn hoofdob jectief. De helft van het budget was Italiaans kapitaal. Hampsten moest alles geven, deed het ook, won de Giro en verloor de Tour. Voor dit jaar zou hij het anders doen. De Giro d'Italia puur als voorberei ding op de Tour rijden. Pedro Delgado gaf het voorbeeld. De Spanjaard ein digde zevende in de Giro van '88, spe lenderwijs en was vervolgens supe rieur in de Tour. Andrew Hampsten wil hetzelfde doen. al zal hij niet anabolica of andere pres- tatieverhogende middelen uit de apo theek grijpen. „Voor mij bestaat er maar een minimaal verschil tussen do ping en drugs. Ik pas voor elk risico op verslaving." men. Andrew Hampsten liet zich bejubelen in Mexicaanse restaurants, hij deed zich te goed aan zijn favoriete taco's in plaats van in de bergen te trainen. „Ik heb vorig jaar een hoop fouten ge maakt", stelt hij vast. „Die overkomen me niet meer." Volgens zijn knecht Bob Roll is er dit jaar maar één die de Tour de France kan winnen. „Andy, dat is zeker. Hij is een speciale boy. Hij heeft alles op de Tour gezet. De rest interesseert hem niet. Reken maar dat hij op punt staat als hij aan de start verschijnt. Wat hij in zijn kop zet, is er niet meer uit te krij gen." LUXEMBURG - (GPD) - Het zal aan een tekort aan rode bloedli chaampjes in de meeste gevallen niet liggen: slecht rijden in de ko mende Tour de France. Het halve peloton heeft de afgelopen weken gegrepen naar het tovermiddel van de hoogtestage, het een paar weken trainen in de cols van Frankrijk, Spanje of Zwitserland. Wie medio juni niet op gemiddeld 2000 meter hoogte heeft gebivakkeerd lijkt bij voorbaat kansloos voor een goeie Tour, zo willen de 'hoogvliegers' doen geloven. Om het rijtje langs te gaan: Laurent Fignon en zijn ploegmaats zaten ruim een week in de Franse Pyre- neeen, op de Col de Mente. Pedro Delgado vertoefde voor de Ronde van Zwitserland enige tijd in de Spaanse Sierra Nevada. Erik Breu kink trok na de Giro naar de buurt van Davos, een deel van de PDM- ploeg (Dhaenens, Alcala e.a.) én de Raas-renners Maassen en Van Hooydocnk gingen naar Sankt Mo- ritz, Greg LeMond en Stephen Ro che waren in de Alpen actief en Ma- thieu Hermans, Erwin Nijboer en Rene Beuker zochten het in de Py reneeën. Het nut van dergelijke training op hoogte? De schaatsers doen het al zo lang, atleten ook, wielrenners soms: populair gezegd, je krijgt er een beter uithoudingsvermogen van. De zuurstofopname wordt gro ter, het aantal rode bloedli chaampjes neemt toe, het h.b.ge halte in het bloed wordt beter, de spieren kunnen meer aan. Frans Maassen, de nieuwe Neder landse wegkampioen: „Je moet niet denken, dat het meteen 'pakt.' Men had ons ervoor gewaarschuwd, dat wanneer we 'beneden' zouden ko men, het werkelijke effect pas na een dag of vijf merkbaar zou zijn. Daarom reden we waarschijnlijk ook zo slecht in het begin van de Ronde van de Mijnvalleien. Maar zondag, op het NK, was ik duidelijk al terug in vorm." Het nut van een hoogtetraining zou zich uitstrekken over een periode van twee tot drie weken. Precies in de Tour-periode, waarin de ploeg van Raas moet zien toe te slaan. Sceptici van de methode houden vol, dat (zware) competitie de enige manier is om op tijd klaar te zijn voor de 22-daagse opgave door Frankrijk. Nederlanders gokken op ritzeges en klassement Ze hebben het zelf afgedwongen", stelt Hoondert vast. Peter Hoondert, die plannen had om enkele wedstrijden in Zweden te rij den, reist nu samen met Nico Verhoe ven en Arjen Jagt zaterdag af naar Boston. „We zijn onder meer uitgeno digd voor criteriums in Miami en San Francisco en blijven verder drie we ken om te trainen." EINDHOVEN (ANP) - Nico Verhoeven zal in de komende twee j aar voor PDM rijden. Gisteren kwam de Brabander met manager Manfred Krikke tot overeenstemming voor een dienstver band van twee jaar onder ploegleider Jan Gisbers. De 27-jarige Verhoeven reed de laatste drie jaar voor de formatie van Jan Raas. Zondag «raakte hij in conflict met zijn ploeggenoten en ploegleider. Verhoeven reed in de slotfase van het Nederlands kampioenschap alleen voorop met bijna een minuut voor sprong, toen zijn teamgenoten de ach tervolging inzetten, hem inhaalden en uiteindelijk Frans Maassen als kam pioen naar voren schoven. Nico Verhoeven uitte na afloop zware kritiek op zijn makkers en op Raas. Die kritiek kostte hem de start in de komende Ronde van Frankrijk. LUXEMBURG - De Tourrenners, die zaterdag in Luxemburg van start gaan in de 76e editie van het grootste evenement op wielergebied, moesten zich gisteren melden voor een medische test. Gert-Jan Theunisse (links) oogde uiterlijk volko men fit, toen hij zich samen met Steven Rooks een longtest onderging. den goed, mits ze het bij iedereen doen. Dat Van Poppel de koploper is van de autohangers, in de ogen van de Tourdirectie? Dat zou je aan Raas en Vanderschuere (assistent van Raas) moeten vragen... Die hebben de vorige twee jaar naast hem gere den". Cees Priem: „Dat is een goede zaak. Als het tenminste maar goed en con sequent gebeurd en er geen halve maatregelen worden genomen. Zon der aanziens des persoons. Ik ben al tijd voor een harde lijn, dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Nee, voor mij is dat geen enkel probleem". Jan Gisbers: „Vind ik een goede zaak, tenminste waar het de wed strijd zelf betreft. Alleen jammer dat het slechts in een paar wedstrijden gebeurt. In Zwisterland bijvoorbeeld was men helemaal niet zo streng. El ders haalt men zo een renner uit koers. Er moet het hele seizoen een lijn worden gevolgd." 4. Wat haat je het meest in de Tour? Jan Raas: „De sleur van na de twee de week. Iedere dag de eerste drie uur verveeld in de auto hangen. Dan denk ik wel eens: wat doe ik hier? Maar gelukkig heb ik iedere dag een nieuwe 'invité' (een gast van de spon sor) naast me zitten. Van Freek de Jonge, via presidenten-directeur tot ministers. Dan kun je gelukkig over de meest uiteenlopende zaken een boom opzetten. Breekt de verve ling". Peter Post: „Pffff... Ik ken de situatie. Je hebt je aan de discipline te onder werpen, en dat doe je dan maar. Na tuurlijk zijn er vervelende momen ten, die verplaatsingen bijvoorbeeld. Maar dat vergeet snel. Je leeft nu eenmaal in een gehaaste wereld, en dat is de Tour ook. Daarom ben ik zo graag in Italië". Cees Priem: „Tsja... (na enig denken) Dat je de hele dag in de weer bent. Elke dag van 's morgens tot 's nachts laat ben je verschrikkelijk druk be zig. Er is eigenlijk nooit eens een mo ment van rust. Ik ben de eerste die opstaat, vaak al voor 6 uur, en de laatste die, meestal na twaalf uur, naar bed gaat. Heel eentonig alle maal. Daar baal ik wel eens van". Jan Gisbers: „Da's moeilijk. Niets ei genlijk, ik hou wel een beetje van de Tour". DOES - De Zeeuwse beroepsrenner Peter Hoondert vertrekt morgen (za- ;erdag) voor een trainingsstage van uim drie weken naar Amerika. De PDM-renner, die geen deel uitmaakt van de Tour-ploeg, omdat Gert Jan I jTheunisse besloot toch te vertrekken, leeft een uitnodiging gekregen om :en paar criteriums te rijden, lij wil zich tussendoor in trainings- ochten voorbereiden op het nasei nen. Hoondert: „Ik ben goed in vorm 'n dat wil ik zo houden. Het is een idea- e mogelijkheid, omdat de andere ren- ïers van onze ploeg in de Tour zitten." 3e Zeeuwse coureur is niet teleurge steld dat hij is afgewezen, omdat het binnen de ploeg al enkele dagen zeker vas dat Theunisse zou rijden. „Van de mdere namen in de Tour-ploeg is het >ok allemaal terecht dat ze meegaan. eter Hoondert (Door Dick Heuvelman en Peter Ouwerkerk) LUXEMBURG De 76e Tour de France belooft voor Nederland nu al van historische betekenis te worden. Nog nooit nam er een zo groot contingent Nederlandse wielerprofs deel aan de Ronde van Frankrijk: het zijn er 30 om precies te zijn. Dat is drie meer dan vorig jaar, toen het record werd bereikt met 27 renners. De 30 renners komen uit vier Nederlandse ploegen (ook een record) en vijf buitenlandse formaties. Aan elk van de vier Nederlandse ploegleiders Jan Raas, Supercon- fex; Peter Post, Panasonic; Cees Priem, TVM; Jan Gisbers, PDM stelden wij aan de vooravdnd van de Tourstart vier vragen. 1. Wanneer is de Tour voor jouw ploeg geslaagd? Jan Raas: „Als we één of twee etap pes winnen. Bescheiden? Het kun nen er niet ieder jaar zes zijn, zoals in '88. Zeker als je geen specifieke sprin ter hebt. Daarom moeten we de eer ste tien dagen aanvallen, en nog eens aanvallen. Het debuut van Van Hooydonck? Niet naar de Belgische verwachtingen luisteren, gewoon een paar keer proberen op te vallen en de Tour uitrijden". Peter Post: „Een paar etappes win nen en en redelijk goed klassement rijden met Breukink. Hij is na de Gi ro een weekje tot rust kunnen komen in Klosters, moet de progressie kun nen voortzetten. Die zwarte 10 kilo meter in de Giro, tja... Maar hij moet toch in staat zijn tot een eindklasse ring bij de eerste tien. Van Poppel? Die weet de weg, krijgt Vanderaer- den, Talen, Wampers, Nulens en Van Vliet tot zijn beschikking. Dat doel is dus duidelijk". 2. Wordt deze Tour béslist in de ber gen of in de tijdritten? Jan Raas: „Ik denk in allebei. De Tourwinnaar zal opnieuw een com pleet renner moeten zijn. Je kunt best een goeie tijdrit rijden, en een knal krijgen in de bergen. Of omge keerd. De bergetappes lijken minder lang dan anders, maar juist dan wor den er grotere verschillen gemaakt". Peter Post: „De tijdritten zijn beslis send. Kijk de laatste jaren naar de verschillen in Parijs, herleid die en concludeer dat een Tour wordt verlo ren in de tijdritten. Herrera verliest daar iedere keer minuten, die hij in de bergen nooit meer goedmaakt. Daarvoor wordt er de laatste jaren teveel tempo gereden, bergop. De klimspecialisten kunnen niet meer verrassen. Daarom sla ik Parra ho ger aan". Cees Priem: „Ik denk de tijdritten. D'r moet toch vrij veel tegen het uur werk worden gereden. Ja, die tijdrit ten gaan wel degelijk zwaar wegen in deze Tour. Er is weer een heel lange bij (79 km) en als je die dag slecht bent, kun je flink wat tijd verliezen. Ik denk dat de laatste dag dit keer wel eens beslissend kan zijn, als dip afsluitende tijdrit naar Parijs wor verreden". Cees Priem: „Als mijn ploeg in mijn ogen goed heeft gereden. Dat wil zeg gen: erbij zijn, een rol meespelen in de finales. Dat is het belangrijkste, laten zien dat je er bent. En verder hoop ik op een paar ritzeges. Voor het klassement reken ik een beetje i op Anderson en Skibby. Ik zou heel tevreden zijn als die in de buurt van de top-tien komen." Jan Gisbers: „Voor ons is de Tour ge slaagd als-ie bijna zo goed zou zijn als vorig jaar. Toen wonnen we twee ploegenklassementen, de bolletje strui, de lapjestrui, werden we een en twee (Rooks en Theunisse) in de etappe naar Alpe d'Huez en met Rooks tweede in het eindklasse ment. Een soortgelijke Tour, daar te ken ik voor. Maar een beetje minder mag ook wel hoor". Jan Gisbers: „Ik hou wel een beetje van de Tour." Jan Gisbers: „Ik denk de bergen. Omdat de slottijdrit naar Parijs met 27 kilometer tekort is om nog veel te kunnen veranderen en die lange tijd rit in de eerste week nog voor de ber gen ligt. Stel dat een Mottet daarin twee en een halve minuut wint. Als hij een keer in de bergen lost, verliest hij meteen veel meer. Daarom geloof ik niet dat een Mottet-achtige renner gaat winnen.Ik hou het op de beste tijdrijder van de beste klimmers en dan denk ik aan Roche, Rooks, Del gado en Herrera. Er staan zo veel moeilijke bergetappes op het pro gramma, daarin zullen de grootste afscheidingen teweeg worden ge bracht". 3. De Tourdirectie heeft een harde lijn aangekondigd: strenge straf fen bij koersvervalsing. Goed? Jan Raas: „Als het voor iedereen geldt zeker. Het is geen gezicht als er pakken renners aan auto's hangen. Heb ik zelf ook nooit gedaan. Maar het is ook slecht voor de Tour als er in de bergen groepen van 40, 50 man tegelijk buiten de tijdslimiet binnen komen, en naar huis zouden moeten. Ik vind het goed, dat ze scherper gaan toezien, maar het zou mij niet bevreemden als er na de Tour wordt geconcludeerd, dat sommige limie ten ruimer hadden gemoeten". Peter Post: „Ik hoor dat al jaren. Ze zouden ook gaan controleren met vi deo-camera's, die opnamen als be wijs aanvoeren. Is ook nooit ge beurd. Natuurlijk is strenger optre Peter Post: „De Tour wordt verloren in de tijdritten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 23