PZC
Sprinters gewaardeerd
Hoogtestage is heilig
Ik wil graag winnen,
maar zonder doping
Peter Hoondert drie
weken in Amerika
sport VRIJDAG 30 JUNI 1989 23
Bookmakers gearresteerd
Beminnelijk
Ploeg Priem nog
twee jaar door
ANDREW HAMPSTEN: EEN NATUURPRODUCT
Desillusie
TRAININGSSTAGE EN CRITERIUMS
Nico Verhoeven
gaat naar PDM
I
Hampsten, een beminnelijke prater
die bijna niets zegt, is een rechtlijnige
praktijkman. Elk jaar werd hij iets
beter. Vier jaar geleden dook hij uit
het niets op door in de Giro d'Italia de
korte bergetappe naar Gran Paradiso
te winnen. In oktober van datzelfde
jaar ging hij doodgemoedereerd de
Colombianen in eigen land verslaan
in speciale bergklimwedstrijden.
Bernard Hinault had het al snel ge
zien, hij was een begenadigd klimmer.
Hij moest en zou Hampsten in zijn
ploeg hebben en haalde sponsor Ber
nard Tapie over een groot bedrag voor
de Amerikaan neer te tellen. Een jaar
later won Hampsten de Ronde van
Zwitserland en werd hij, ontspannen
LUXEMBURG (GPD) - De Neder
landse profwielerploeg TVM blijft na
dit seizoen nog ten minste twee jaar in
competitie. De Tourdebutant van
1989 rijdt volgend jaar in vrijwel de
zelfde samenstelling als in het lopen
de seizoen.
Kopman blijft de Australiër Phil An
derson, die gisteren zijn contract met
één jaar verlengde. In het contract is
een clausule opgenomen, waarin staat
dat zijn salaris nog zal worden aange
past indien zijn prestaties tot het eind
van het seizoen daartoe aanleiding ge
ven.
Aan de vooravond van de Tourstart in
Luxemburg tekenden voor twee jaar:
de Deense tijdrijder Jesper Skibby, de
Fries Eddy Schurer, de Belgische
sprinter Johan Capiot en de Brabant
se neo-prof Willem-Jan van Loenhout.
Voor één jaar verlengden Martin
Schalkers, Jan Siemons, Daan Luyckx
en Patrick Bol hun contract.
Voor Andrew Hampsten telt dit jaar maar één ivedstrijd: de Tour.
LUXEMBURG (GPD) - De Franse
recherce heeft vorige week een in
ternationale, illegale Tour-toto in
de kiem gesmoord. Met haar actie
voorkwam ze dat er deze week vijf
miljoen folders in de Franse brie
venbussen zouden glijden, waarin
werd uitgenodigd mee te doen aan
een dagelijkse Tour-toto met een
hoofdprijs van 350.000 gulden.
De toto was opgezet door een Brit,
die kantoor houdt op het eiland
Guernsey. De minimum-inleg had 7
gulden moet bedragen. De dagelijk
se nummers een, twee en drie moes
ten worden geraden.
In januari al had de nieuwe com
mercieel directeur van de Tour,
Jean-Pierre Carenso, iemand op
kantoor gekregen, die op de Tour
uitslagen wilde laten gokken. Maar
hij wees de initiatiettiemers op het
illegale karakter van hun toto. Ca
renso: „Ik heb gezegd: als dat ge
beurt, ga je wielrenners vereenzelvi
gen met paarden. En dat is het laat
ste wat ik wil".
In een tamelijk recent verleden
sloot zijn illustere voorganger Félix
Lévitan een contract af met een Ita
liaans wedkantoor, dat ook op de
Touruitslagen liet gokken. In Ne
derland heeft de toto/lotto even
eens een jaar met een Tourtoto ge
draaid.
Carenso: „Maar dit kon echt niet,
was super-illegaal. Daarom hebben
we de recherche gevraagd er ook ex
tra op te letten.' De Société du Tour
de France heeft bij de Franse justi
tie een aanklacht tegen de bookma
ker ingediend.
LUXEMBURG (GPD) - Voor de
sprinters, zoals Jean-Paul van Pop-
pel, is de Tour de France lucratie
ver dan ooit geworden. Dat blijkt
uit het bij de groene trui behorende
geldschema, dat fors is opgewaar
deerd. De renner die in Parijs het
puntenklassement op zijn conto
schrijft, krijgt 35.000 gulden uitge
keerd. Vorig jaar was dat slechts
13.000 gulden, een bedrag dat nu
voor de nummer twee klaarligt.
Het dragen van de groene trui
brengt per dag ook nog eens een
rente van 800 gulden op.
Ook het ploegenklassement levert
meer geld op. De beste equipe
krijgt 35.000 gulden uitbetaald te
gen 13.000 in 1988. Voor de Tourwin
naar ligt er over ruim drie weken op
de Champs Elysees een half miljoen
in baar geld klaar. Vorig jaar was
dat 170.000 gulden, aangevuld met
prijzen in natura. Het betrof een
diamanten kunstwerk (waarde
170.000 gulden), een woonstudio
(60.000) en een auto (Peugeot) van
40.000 gulden. Voor de nummer 120
van het eindklassement is er een
uitkering van 500 gulden. Zij die Pa
rijs halen krijgen 333 gulden en 33
cent voor de moeite.
De prijzen voor enkele andere klas
sementen:
Bergklassement (bolletjestrui)
17.000 gulden
Tussensprintklassement (de zoge
heten 'Catchen') 3300 gulden
Combinatieklassement (lapjestrui)
6600 gulden
Jongerenklassement (witte trui)
5000 gulden
Strijdlustigste renner 10.000 gulden
(per dag 3300)
Een ritwinnaar kan 17.000 gulden
tegemoet zien, behalve die van de
proloog. Voor de beste specialist in
dit explosieve werk staat 8000 gul
den ter beschikking.
Daarnaast zijn er nog tal van pre
mies te verdienen. De meest lucra
tieve is die waaraan de naam van de
anderhalf jaar geleden gestorven
Jacques Anquetil, vijfvoudig Tour
winnaar, is verbonden. Het gaat om
een bedrag van 33.000 gulden, be
stemd voor de renner die het langst
in de gele trui rijdt.
Cees Priem: ,,Er is nooit een moment van rust." Jan Raas: „We moeten aanvallen, aanvallen en aanvallen:
LUXEMBURG - Zoals zo veel van zijn
concurrenten gooit Andrew Hamp
sten pas in de Ronde van Frankrijk de
remmen los, die hij in de Giro d'Italia
voortdurend dichtgeknepen hield. De
27-jarige Amerikaan reed de Giro, die
hij in 1988 won, zeer bewust als voor
bereiding op de Tour. Zelfs toen hij
door de instorting van Erik Breukink
als een groot kanshebber naar voren
kwam, weigerde hij voor de overwin
ning te rijden. Hampsten stelde zich
tevreden met de derde plaats. Hij ver
loor met opzet om straks te kunnen
winnen.
Vorig jaar gold de frêle klimmer uit
North-Dakota als groot kanshebber in
de Tour. Hij maakte zijn pas verwor
ven faam geen seconde waar. Toen wa
ren in de Giro zijn reserves opgebruikt
en had hij in de tussentijd bij zijn
vrienden in Colorado onvoldoende
verse krachten opgedaan, om de in
vloed van de 'jetlag' niet eens te noe-
als helper rijdend, vierde in de Tour de
France.
Temidden der brallerige Fransen was
Hampsten niet bepaald een gelukkig
mens. Het boterde ook al niet met zijn
landgenoot Greg LeMond, een nareist,
vooral na zijn zege in de Tour, die hij
voornamelijk dankte aan Hinault én
Hampsten. De laatste bedankte voor
contractverlenging, keerde terug naar
Amerika met het vaste voornemen Eu
ropa te veroveren als kopman van een
Amerikaans getinte vriendenploeg.
Twee jaar geleden won Hampsten de
Ronde van Zwitserland opnieuw, nu
met één seconde tegen Peter Winnen.
De Tour werd een desillusie. Zwitser
land had te veel gevergd. In 1988 was
de Giro d'Italia in feite zijn hoofdob
jectief. De helft van het budget was
Italiaans kapitaal. Hampsten moest
alles geven, deed het ook, won de Giro
en verloor de Tour.
Voor dit jaar zou hij het anders doen.
De Giro d'Italia puur als voorberei
ding op de Tour rijden. Pedro Delgado
gaf het voorbeeld. De Spanjaard ein
digde zevende in de Giro van '88, spe
lenderwijs en was vervolgens supe
rieur in de Tour.
Andrew Hampsten wil hetzelfde doen.
al zal hij niet anabolica of andere pres-
tatieverhogende middelen uit de apo
theek grijpen. „Voor mij bestaat er
maar een minimaal verschil tussen do
ping en drugs. Ik pas voor elk risico op
verslaving."
men.
Andrew Hampsten liet zich bejubelen
in Mexicaanse restaurants, hij deed
zich te goed aan zijn favoriete taco's in
plaats van in de bergen te trainen. „Ik
heb vorig jaar een hoop fouten ge
maakt", stelt hij vast. „Die overkomen
me niet meer."
Volgens zijn knecht Bob Roll is er dit
jaar maar één die de Tour de France
kan winnen. „Andy, dat is zeker. Hij is
een speciale boy. Hij heeft alles op de
Tour gezet. De rest interesseert hem
niet. Reken maar dat hij op punt staat
als hij aan de start verschijnt. Wat hij
in zijn kop zet, is er niet meer uit te krij
gen."
LUXEMBURG - (GPD) - Het zal
aan een tekort aan rode bloedli
chaampjes in de meeste gevallen
niet liggen: slecht rijden in de ko
mende Tour de France. Het halve
peloton heeft de afgelopen weken
gegrepen naar het tovermiddel van
de hoogtestage, het een paar weken
trainen in de cols van Frankrijk,
Spanje of Zwitserland. Wie medio
juni niet op gemiddeld 2000 meter
hoogte heeft gebivakkeerd lijkt bij
voorbaat kansloos voor een goeie
Tour, zo willen de 'hoogvliegers'
doen geloven.
Om het rijtje langs te gaan: Laurent
Fignon en zijn ploegmaats zaten
ruim een week in de Franse Pyre-
neeen, op de Col de Mente. Pedro
Delgado vertoefde voor de Ronde
van Zwitserland enige tijd in de
Spaanse Sierra Nevada. Erik Breu
kink trok na de Giro naar de buurt
van Davos, een deel van de PDM-
ploeg (Dhaenens, Alcala e.a.) én de
Raas-renners Maassen en Van
Hooydocnk gingen naar Sankt Mo-
ritz, Greg LeMond en Stephen Ro
che waren in de Alpen actief en Ma-
thieu Hermans, Erwin Nijboer en
Rene Beuker zochten het in de Py
reneeën.
Het nut van dergelijke training op
hoogte? De schaatsers doen het al
zo lang, atleten ook, wielrenners
soms: populair gezegd, je krijgt er
een beter uithoudingsvermogen
van. De zuurstofopname wordt gro
ter, het aantal rode bloedli
chaampjes neemt toe, het h.b.ge
halte in het bloed wordt beter, de
spieren kunnen meer aan.
Frans Maassen, de nieuwe Neder
landse wegkampioen: „Je moet niet
denken, dat het meteen 'pakt.' Men
had ons ervoor gewaarschuwd, dat
wanneer we 'beneden' zouden ko
men, het werkelijke effect pas na
een dag of vijf merkbaar zou zijn.
Daarom reden we waarschijnlijk
ook zo slecht in het begin van de
Ronde van de Mijnvalleien. Maar
zondag, op het NK, was ik duidelijk
al terug in vorm."
Het nut van een hoogtetraining zou
zich uitstrekken over een periode
van twee tot drie weken. Precies in
de Tour-periode, waarin de ploeg
van Raas moet zien toe te slaan.
Sceptici van de methode houden
vol, dat (zware) competitie de enige
manier is om op tijd klaar te zijn
voor de 22-daagse opgave door
Frankrijk.
Nederlanders gokken op
ritzeges en klassement
Ze hebben het zelf afgedwongen", stelt
Hoondert vast.
Peter Hoondert, die plannen had om
enkele wedstrijden in Zweden te rij
den, reist nu samen met Nico Verhoe
ven en Arjen Jagt zaterdag af naar
Boston. „We zijn onder meer uitgeno
digd voor criteriums in Miami en San
Francisco en blijven verder drie we
ken om te trainen."
EINDHOVEN (ANP) - Nico Verhoeven
zal in de komende twee j aar voor PDM
rijden. Gisteren kwam de Brabander
met manager Manfred Krikke tot
overeenstemming voor een dienstver
band van twee jaar onder ploegleider
Jan Gisbers.
De 27-jarige Verhoeven reed de laatste
drie jaar voor de formatie van Jan
Raas. Zondag «raakte hij in conflict
met zijn ploeggenoten en ploegleider.
Verhoeven reed in de slotfase van het
Nederlands kampioenschap alleen
voorop met bijna een minuut voor
sprong, toen zijn teamgenoten de ach
tervolging inzetten, hem inhaalden en
uiteindelijk Frans Maassen als kam
pioen naar voren schoven.
Nico Verhoeven uitte na afloop zware
kritiek op zijn makkers en op Raas.
Die kritiek kostte hem de start in de
komende Ronde van Frankrijk.
LUXEMBURG - De Tourrenners, die zaterdag in Luxemburg van start gaan in de 76e editie van het grootste evenement
op wielergebied, moesten zich gisteren melden voor een medische test. Gert-Jan Theunisse (links) oogde uiterlijk volko
men fit, toen hij zich samen met Steven Rooks een longtest onderging.
den goed, mits ze het bij iedereen
doen. Dat Van Poppel de koploper is
van de autohangers, in de ogen van
de Tourdirectie? Dat zou je aan Raas
en Vanderschuere (assistent van
Raas) moeten vragen... Die hebben
de vorige twee jaar naast hem gere
den".
Cees Priem: „Dat is een goede zaak.
Als het tenminste maar goed en con
sequent gebeurd en er geen halve
maatregelen worden genomen. Zon
der aanziens des persoons. Ik ben al
tijd voor een harde lijn, dan weet je
tenminste waar je aan toe bent. Nee,
voor mij is dat geen enkel probleem".
Jan Gisbers: „Vind ik een goede
zaak, tenminste waar het de wed
strijd zelf betreft. Alleen jammer dat
het slechts in een paar wedstrijden
gebeurt. In Zwisterland bijvoorbeeld
was men helemaal niet zo streng. El
ders haalt men zo een renner uit
koers. Er moet het hele seizoen een
lijn worden gevolgd."
4. Wat haat je het meest in de Tour?
Jan Raas: „De sleur van na de twee
de week. Iedere dag de eerste drie
uur verveeld in de auto hangen. Dan
denk ik wel eens: wat doe ik hier?
Maar gelukkig heb ik iedere dag een
nieuwe 'invité' (een gast van de spon
sor) naast me zitten. Van Freek de
Jonge, via presidenten-directeur tot
ministers. Dan kun je gelukkig over
de meest uiteenlopende zaken een
boom opzetten. Breekt de verve
ling".
Peter Post: „Pffff... Ik ken de situatie.
Je hebt je aan de discipline te onder
werpen, en dat doe je dan maar. Na
tuurlijk zijn er vervelende momen
ten, die verplaatsingen bijvoorbeeld.
Maar dat vergeet snel. Je leeft nu
eenmaal in een gehaaste wereld, en
dat is de Tour ook. Daarom ben ik zo
graag in Italië".
Cees Priem: „Tsja... (na enig denken)
Dat je de hele dag in de weer bent.
Elke dag van 's morgens tot 's nachts
laat ben je verschrikkelijk druk be
zig. Er is eigenlijk nooit eens een mo
ment van rust. Ik ben de eerste die
opstaat, vaak al voor 6 uur, en de
laatste die, meestal na twaalf uur,
naar bed gaat. Heel eentonig alle
maal. Daar baal ik wel eens van".
Jan Gisbers: „Da's moeilijk. Niets ei
genlijk, ik hou wel een beetje van de
Tour".
DOES - De Zeeuwse beroepsrenner
Peter Hoondert vertrekt morgen (za-
;erdag) voor een trainingsstage van
uim drie weken naar Amerika. De
PDM-renner, die geen deel uitmaakt
van de Tour-ploeg, omdat Gert Jan
I jTheunisse besloot toch te vertrekken,
leeft een uitnodiging gekregen om
:en paar criteriums te rijden,
lij wil zich tussendoor in trainings-
ochten voorbereiden op het nasei
nen. Hoondert: „Ik ben goed in vorm
'n dat wil ik zo houden. Het is een idea-
e mogelijkheid, omdat de andere ren-
ïers van onze ploeg in de Tour zitten."
3e Zeeuwse coureur is niet teleurge
steld dat hij is afgewezen, omdat het
binnen de ploeg al enkele dagen zeker
vas dat Theunisse zou rijden. „Van de
mdere namen in de Tour-ploeg is het
>ok allemaal terecht dat ze meegaan.
eter Hoondert
(Door Dick Heuvelman en Peter Ouwerkerk)
LUXEMBURG De 76e Tour de France belooft voor Nederland nu al van
historische betekenis te worden. Nog nooit nam er een zo groot contingent
Nederlandse wielerprofs deel aan de Ronde van Frankrijk: het zijn er 30
om precies te zijn. Dat is drie meer dan vorig jaar, toen het record werd
bereikt met 27 renners. De 30 renners komen uit vier Nederlandse ploegen
(ook een record) en vijf buitenlandse formaties.
Aan elk van de vier Nederlandse
ploegleiders Jan Raas, Supercon-
fex; Peter Post, Panasonic; Cees
Priem, TVM; Jan Gisbers, PDM
stelden wij aan de vooravdnd van
de Tourstart vier vragen.
1. Wanneer is de Tour voor jouw
ploeg geslaagd?
Jan Raas: „Als we één of twee etap
pes winnen. Bescheiden? Het kun
nen er niet ieder jaar zes zijn, zoals in
'88. Zeker als je geen specifieke sprin
ter hebt. Daarom moeten we de eer
ste tien dagen aanvallen, en nog eens
aanvallen. Het debuut van Van
Hooydonck? Niet naar de Belgische
verwachtingen luisteren, gewoon
een paar keer proberen op te vallen
en de Tour uitrijden".
Peter Post: „Een paar etappes win
nen en en redelijk goed klassement
rijden met Breukink. Hij is na de Gi
ro een weekje tot rust kunnen komen
in Klosters, moet de progressie kun
nen voortzetten. Die zwarte 10 kilo
meter in de Giro, tja... Maar hij moet
toch in staat zijn tot een eindklasse
ring bij de eerste tien. Van Poppel?
Die weet de weg, krijgt Vanderaer-
den, Talen, Wampers, Nulens en Van
Vliet tot zijn beschikking. Dat doel is
dus duidelijk".
2. Wordt deze Tour béslist in de ber
gen of in de tijdritten?
Jan Raas: „Ik denk in allebei. De
Tourwinnaar zal opnieuw een com
pleet renner moeten zijn. Je kunt
best een goeie tijdrit rijden, en een
knal krijgen in de bergen. Of omge
keerd. De bergetappes lijken minder
lang dan anders, maar juist dan wor
den er grotere verschillen gemaakt".
Peter Post: „De tijdritten zijn beslis
send. Kijk de laatste jaren naar de
verschillen in Parijs, herleid die en
concludeer dat een Tour wordt verlo
ren in de tijdritten. Herrera verliest
daar iedere keer minuten, die hij in
de bergen nooit meer goedmaakt.
Daarvoor wordt er de laatste jaren
teveel tempo gereden, bergop. De
klimspecialisten kunnen niet meer
verrassen. Daarom sla ik Parra ho
ger aan".
Cees Priem: „Ik denk de tijdritten.
D'r moet toch vrij veel tegen het uur
werk worden gereden. Ja, die tijdrit
ten gaan wel degelijk zwaar wegen in
deze Tour. Er is weer een heel lange
bij (79 km) en als je die dag slecht
bent, kun je flink wat tijd verliezen.
Ik denk dat de laatste dag dit keer
wel eens beslissend kan zijn, als dip
afsluitende tijdrit naar Parijs wor
verreden".
Cees Priem: „Als mijn ploeg in mijn
ogen goed heeft gereden. Dat wil zeg
gen: erbij zijn, een rol meespelen in
de finales. Dat is het belangrijkste,
laten zien dat je er bent. En verder
hoop ik op een paar ritzeges. Voor
het klassement reken ik een beetje
i op Anderson en Skibby. Ik zou heel
tevreden zijn als die in de buurt van
de top-tien komen."
Jan Gisbers: „Voor ons is de Tour ge
slaagd als-ie bijna zo goed zou zijn
als vorig jaar. Toen wonnen we twee
ploegenklassementen, de bolletje
strui, de lapjestrui, werden we een en
twee (Rooks en Theunisse) in de
etappe naar Alpe d'Huez en met
Rooks tweede in het eindklasse
ment. Een soortgelijke Tour, daar te
ken ik voor. Maar een beetje minder
mag ook wel hoor".
Jan Gisbers: „Ik hou wel een beetje
van de Tour."
Jan Gisbers: „Ik denk de bergen.
Omdat de slottijdrit naar Parijs met
27 kilometer tekort is om nog veel te
kunnen veranderen en die lange tijd
rit in de eerste week nog voor de ber
gen ligt. Stel dat een Mottet daarin
twee en een halve minuut wint. Als
hij een keer in de bergen lost, verliest
hij meteen veel meer. Daarom geloof
ik niet dat een Mottet-achtige renner
gaat winnen.Ik hou het op de beste
tijdrijder van de beste klimmers en
dan denk ik aan Roche, Rooks, Del
gado en Herrera. Er staan zo veel
moeilijke bergetappes op het pro
gramma, daarin zullen de grootste
afscheidingen teweeg worden ge
bracht".
3. De Tourdirectie heeft een harde
lijn aangekondigd: strenge straf
fen bij koersvervalsing. Goed?
Jan Raas: „Als het voor iedereen
geldt zeker. Het is geen gezicht als er
pakken renners aan auto's hangen.
Heb ik zelf ook nooit gedaan. Maar
het is ook slecht voor de Tour als er
in de bergen groepen van 40, 50 man
tegelijk buiten de tijdslimiet binnen
komen, en naar huis zouden moeten.
Ik vind het goed, dat ze scherper
gaan toezien, maar het zou mij niet
bevreemden als er na de Tour wordt
geconcludeerd, dat sommige limie
ten ruimer hadden gemoeten".
Peter Post: „Ik hoor dat al jaren. Ze
zouden ook gaan controleren met vi
deo-camera's, die opnamen als be
wijs aanvoeren. Is ook nooit ge
beurd. Natuurlijk is strenger optre
Peter Post: „De Tour wordt verloren
in de tijdritten."