hinderlijk, maar onschuldig Llt§Wil$BÊÊ TERREINWAGENS vierwielaandrijving wint aan populariteit REIZIGERS DIARREE auto hypotheken vrijdagkrant 9 VRIJDAG 23 JUNI 1989 belagers preventie suzuki theelen van der weele De beste spaarhyp. met de laagste rente en premie DE GRAAF 01180-33035 in 1985 hun vakantie in het buitenland doorbrachten, hebben er heel wat deze ervaring mogen opdoen, en van de 16 miljoen die hun vakantie doorbrachten in een ontwikkelingsland, kregen er ruim 6 miljoen een min of meer ernstige aanval van diarree, die hen voor een dag of vier, vijf aan het toilet kluisterde. Reizigersdiarree, want daar gaat het hier over, is dus een veel voorkomende aandoening. Het is in principe een vrij onschuldige aandoening, die echter gevaarlijk wordt wanneer de patiënt dreigt uit te drogen, hetgeen bij kleine kinderen vrij snel het geval kan zijn. Het is een levensgroot misverstand dat diarree zou ontstaan door verandering van klimaat of door voedsel met knoflook en olijfolie. Diarree ontstaat uitsluitend door het drinken van besmet water of het eten van besmet voedsel. Die besmetting bestaat dan uit bacteriën, parasieten of virussen, of een combinatie van die drie. Vooral als men reist naar landen in Azië, Zuid-Amerika en Afrika. Echte avontuurlijke reizen, zoals de laatste jaren worden aangeboden, brengen een extra verhoogd risico met zich mee. Want met in acht nemen van een aantal voorzorgsmaatregelen is het in principe mogelijk reizigersdiarree te voorkomen. Op een avontuurlijke reis met de bijbehorende primitieve omstandigheden wil aan de zorgvuldige toepassing van dergelijke maatregelen nog wel eens het een en ander ontbreken. Menige magische trip door Nepal of Peru wordt gekenmerkt door veel gezoek naar rustige plekjes langs de route waar men aan de aandrang vrijelijk gehoor kon geven. Niet iedereen krijgt het, maar wel 20 procent tot de helft, voornamelijk afhankelijk van het land waarheen men reist en de omstandigheden die men daar aantreft. Er zijn nogal wat kleine belagers die diarree kunnen veroorzaken. Bekende namen van bacteriën zijn Escherichia coli, Campylobacter, Shigella, Salmonella en Yersinia. Daarnaast zijn er twee virussen en nog een reeks parasieten. Kenmerkend voor de meeste van die microscopische wezentjes is dat ze op het moment dat de diarree ontstaat, gewoonlijk het lichaam al verlaten hebben. Het heeft dan bijvoorbeeld geen zin meer echte geneesmiddelen in te zetten. Het enige dat gedaan kan worden, is het gebruik van een middel dat de 'buikloop' stopt, namelijk door middel van het stoppen of verminderen van de peristaltiek, de voortstuwende beweging van de darm. Overigens zijn natuurlijk Salmonella en de parasieten die cholera veroorzaken, lang niet onschuldig; de patiënt De vierwielaangedreven auto wint in Nederland steeds meer aan populariteit. Bijna ieder Eu ropees of Japans merk brengt wel een personenauto op de markt die op alle vier wielen is aangedreven. Bij dit soort auto's komt de aandrijving op voor- en achterwielen vooral de weglig- ging en tractie op een gladde weg ten goede. Basisidee voor de vierwielaangedreven auto was vroeger eigenlijk alleen een voertuig te ontwikkelen waar je mee van de weg kon. Tegenwoordig I wordt een puur terreinvoertuig ook met personenautocomfort gecombineerd. wordt ernstig ziek en heeft dringend medische hulp nodig. Vaccinatie tegen diarree is niet mogelijk, en het heeft geen zin medicijnen te gebruiken als preventief middel. Alleen bij kleine kinderen kan het nodig zijn verloren gegane lichaamszouten aan te vullen door toediening van water met ORS, een orale rehydratie- oplossing. Van rijstwater en beschuit, of van geraspte appel, is nooit aangetoond dat het een effect heeft op diarree. Ook vasten heeft eerder de neiging de diarree-aanval te verlengen; actieve kool helpt ook niet. Voor volwassenen is het raadzaam normaal door te eten en te drinken. Het is uiteraard beter laxerende voedingsmiddelen als ruwe graanprodukten, en fruit te mijden. 'Normaal' eten en drinken dus. Maar wat heet 'normaal': een hoog risico wordt meegebracht door het nuttigen van rauw fruit en groente, rauw vlees, rauwe vis en schaaldieren, kraanwater, ijs, ongepasteuriseerde melk; een laag risico wordt meegebracht door kokend heet voedsel, droog voedsel zoals brood, crackers, geschild fruit, priklimonade, hete koffie en thee (gezet van gekookt water) bier en wijn. SANTÉBRUN De Landrover Ninety Turbo Diesel (links) en de Mercedes Benz 300 GD. een 4 x 4 merk heeft in de (wereld zo'n grote naambe- Indheid als de Engelse Land jver. Alleen Jeep kan qua |am en reputatie nog meeko- |en met de Britse vierwieldri- Samen met Jeep is de Land Jver de langst geproduceerde lunanent vierwielaangedre- |n auto van de wereld. De eer- f Land Rover kwam al in 1948 a de band en het einde van de Joduktie van roemruchte id Rover is nog niet in zicht. Irweek maakt de fabriek in So- full ruim drieduizend Land pvers. De oervorm van de Land per is nog steeds aanwezig fit de terreinwagen is in de PP der jaren nauwelijks veran- |fd. De laatste vernieuwing F'din 1984 doorgevoerd met de productie van de types Ninety 1 One Ten. Deze twee auto's |rschillen alleen in wielbasis. Ninety is de kortste Land per met 2360 mm. De One Ten p4 mm langer. I'de modellen zijn leverbaar F een 2500 cc viercilinder die- 1 een turbo of een 3500 cc Ptcilinder benzinemotor. De I is verreweg het sterkst met Pk tegen 85 voor de diesel. een vijfbak en een verded ig worden alle wielen perma- nt aangedreven. Met een ff!*'Pookje kan de bestuurder lierentieelsperin de tussen- r en de terreinversnelling in- TUkelen. Deze versnellingen r gesynchroniseerd zodat Patelen onder het rijden kan |rden gedaan. I aluminium buitenkant mag sinds '48 weinig zijn veran derd, het interieur is dat des te meer. De wagen is redelijk com fortabel te rijden. De bestuurder zit met de linker schouder en arm wat te dicht op de deur zo dat snelle stuurcorrecties soms niet makkelijk zijn. Het koppe- lings- en rempedaal vergen nog al wat kracht. Het sturen gaat in vergelijking met oudere types heel wat eenvoudiger: iedere Land Rover is standaard voor zien van stuurbekrachtiging. Het geluidsniveau binnen in de auto is aanzienlijk. Hoewel het concept van de Land brikant de Vitara, een luxueuze terreinauto voorzien van de laat ste techniek en een krachtiger motor. Suzuki levert de 4 x 4 in Nederland alleen in de duurste JLX uitvoering, met een linnen of metalen kap. De Japanners zijn bij de ontwik keling niet over een nacht ijs ge gaan. Zij werkten samen met General Motors in Amerika. In de VS wordt de Vitara geleverd Rover al vele jaren oud is kan de stoere Brit goed meekomen met modernere 4x4 -auto's. De Land Rover is nog steeds een toonaan gevend produkt bij de vierwiel aangedreven voertuigen. Je hoorde de klei zuigen. Bijna tot aan de portieren stond de Vi tara onwrikbaar vast in de vet te modder van het nieuwbouw wijk. Slechts met behulp van een dragline kon de auto weer aan de bagger worden ontfut seld. Het lag niet aan de Suzuki, maar aan de overmoedige be stuurder. Iemand die een Vitara vast zet heeft dat puur en alleen aan zichzelf te wijten. Tijdens de autoshow in het En gelse Birmingham in '88 lanceer de de Japanse auto- en motorfa onder de naam Tracker; in Ja pan als Escudo. Ondanks dat Suzuki met de Vi tara een luxueuze automobiel aanbiedt is de wagen wel dege lijk geschikt voor het terrein. De Vitara is voor de openbare weg voorzien van tweewielaandrij- ving maar met een simpele be weging met een aparte pook van de tussenbak voor het terrein snel in vierwiel te zetten. De vijf- bak is direct aan de tussenbak met lage en hoge gearing gekop peld. Dat maakt een tussenas overbodig. Suzuki claimt een be perking van het geluids- en tril lingsniveau. De Vitara heeft een 1590 cc vier cilinder benzinemotor. Deze is uitgerust met een bovenliggen de nokkenas en beschikt over een elektronische ontsteking. De motor levert 80 pk bij 5.400 toeren. Het koppel is voor een benzinemotor hoog, wat vooral De Suzuki Vitara. in het terrein een voordeel is. Hoe langzamer een auto kan gaan, hoe beter hij vooruit komt in moeilijk begaanbaar terrein. De 4 x 4 Vitara heeft een ladder- chassis. Het frame is uit drie de len opgebouwd en aan elkaar ge last. De wielen zijn onafhanke lijk geveerd en uitgevoerd met een op het Mac Pherson gelij kend veerpoten-systeem. De achterasophanging bestaat uit schroefveren. Suzuki monteert een centrale draagarm tussen de achteras en het chassis. Die zorgen er samen met twee langsgeleide armen voor dat er een goede asgelei- ding en een zwaartepuntverla ging ontstaat. Deze oplossingen maken dat de auto in het terrein beschikt over goede rij eigen schappen. Ook op het asfalt doet de Vitara het goed. Natuurlijk stuurt de wagen op de openbare weg niet als een personenauto. Daarvoor is de Vitara te hoog en de besturing te weinig direct. De Vitara ziet er van binnen uit als een personenauto. De stoe len zitten goed en over het zicht op de bedieningsinstrumenten heeft de bestuurder geen reden tot klagen. De ruimte achterin is niet optimaal, maar op kortere ritten is het voor de achterpassa giers goed uit te houden. Suzuki heeft op de Vitara niet beknibbeld op luxe en biedt al les wat een verwende bestuurder nodig heeft. De wagen is mis schien zelfs te luxe: je geneert je dood om met de auto een mod derig terrein in te gaan. Zonde van de bekleding en de vloerbe I" edereen kent de verschijnselen; je bent net leen of twee dagen in het land mar je je zuurverdiende en (duurbetaalde vakantie gaat (doorbrengen en het is zo laat: Ije wordt een dag of vier, vijf Ijekluisterd aan je hotelkamer lof appartement, omdat je daar |de beschikking hebt over een Itoilet; je bent het slachtoffer |van reizigersdiarree. Je hoeft |je er niet voor te schamen lomdat iedereen het heeft, maar lastig blijft het. Zonder dat je |een aanwijsbare oorzaak Tvindt, zonder dat het ook veel Ljjn of ander ongemak Llevert, komt de ontlasting Ineens als een waterige, lnauwelijks op te houden nassa, en als het een beetje jievig gaat, moet je enkele nalen per uur naar het toilet. Reizigersdiarree is een typische Ihobby' van mensen uit Noord- nerika, Noord-West-Europa In Zuidelijk Afrika (in dat laatste land voornamelijk de Jlanken). Tijdens een congres Teheran in 1977 heeft een ekere dokter Tjoa de moeite genomen na te gaan hoeveel mensen diarree kregen en waar jie lijders vandaan kwamen, tan de deelnemers uit tenoemde landen kreeg meer Ban 30 procentdiarree, van de Beelnemers uit Egypte 20 tot 30 frocent, van de deelnemers komstig uit Mexico en de meeste landen langs de joordkust van de Middellandse tee kreeg tussen 10 en 20 [rocent buikloop en van de leelnemers uit Afghanistan en India nog geen 10 procent. Voor Je goede orde: uit andere nden waren geen deelnemers lanwezig, maar de cijfers van rjoa geven toch een aardig nee. laar de oorzaak van de gevoeligheid van mensen uit lesterse landen voor leizigersdiarree is veel gegist. Bet meest waarschijnlijk is de trij steriele omgeving waarin leze mensen plegen te leven, laardoor geen afweer wordt Ipgebouwd. Jet menselijk lichaam is een latte boel. Het liaagdarmkanaal verwerkt per lag negen liter vocht, nog een pik dat dat er allemaal niet |it hoeft, want dan bléven we beetje naar het toilet bpen. Uit voedsel en drank komt per dag ongeveer twee liter binnen, maar de rest wordt door het lichaam zelf geproduceerd: een liter speeksel, twee liter maagsap, een liter sap uit de alvleesklier, 0,4 liter gal en dan wordt nog 2,6 liter vocht uitgescheiden door de dunne darm. Van al dat vocht wordt 7,5 liter opgenomen door de dunne darm (het is daar dus een komen en gaan) en 1,3 liter door de dikke darm. Wie meegerekend heeft ziet, dat er 200 milliliter overblijft, en die komt terecht in de ontlasting. Als er, door wat voor oorzaak dan ook, meer vocht overblijft tot meer dan twee liter dan wordt de ontlasting steeds dunner. En komt er een moment dat we inderdaad naar het toilet blijven lopen. Van de 300 miljoen mensen die Advertentie Makelaardij in hypotheken. Naast een objectief en onafhankelijk advies kiest u bij ons uit offerten van alle mogelijke geldgevers 50). Uiteraard behoort één van de hypotheekspaarplannen tot de mogelijkheden hierbij rentevast v.a. 5 jaar tot 20 jaar. Spaardoel in overleg te bepalen. Ook is er de mogelijkheid van gegarandeerde gelijkblijvende nettolasten gedurende de hele looptijd. A/lissingen, Badhuisstraat 31-33, tel. 01184-13920. Voor de tweede achtereenvolgende week hebben wij geen hypotheek rentewijzigingen genoteerd. Of nu een eind is gekomen aan de stij gende tendens van de rente valt nog niet te voorspellen. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente per 20 juni 1989 rentepercentages beta- rente af- f lings- vast sluit- met gemeente- zonder gem.- wijze gedu- provi- garantie garantie rende siein opgave werke- opgave werke- bank lijk bank lijk ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN ABN M/A variabel 1,5 7,5 7,93 7,7 8,15 M/A 1 jr 1.5 7,6 8.04 7,8 8,25 M/A 3 jr 1,5 7,9 8,36 8,2 8,58 M/A 5 jr 1,5 8,2 8,69 8,4 8,91 M/A 7 jr 1,5 8.3 8,80 8,5 9.02 M/A 10 jr 1,5 8,4 8,97 8,6 9,13 M/A 15 jr 1,5 8,8 9,35 9,0 9,57 ABP-hypotheken M/A mt.vr.h. 1 7,8 8,20 8.0 8,41 M/A 5 jr 1 7,9 8,31 8,1 8,52 M/A 10 jr 1 8,0 8,41 8.2 8,63 M/A 15 jr 1 8,1 8,52 8,3 8,74 Amrobank M/A variabel 1,5 7,5 7,93 7.7 8,15 M'A 2 jr 1,5 7.8 8.25 8.0 8,47 M/A 5 jr 1.5 8.2 8.69 8,4 8.91 M/A 7 jr 1,5 8,3 8,80 8,5 9,02 Bouwfonds (rentek.) M/A variabel 1 7,3 7,66 7.3 7,66 Nederlandse M/A 5 jr 1 8,1 8,52 8.3 8,74 Gemeenten M/A 10 jr 1 8.3 8,74 8.5 8.96 M/A 30 jr 1 8.8 9,28 9.0 9.50 M/A renterus tl 8,2 8,63 8.4 8,85 Centrale M/A 2 jr 1 7,3 7,66 7.5 7,87 Volksbank M/A 5 jr 1 7,8 8,20 8,0 8,41 Direktbank M/A 1 jr 1 7,5 7,87 7,7 8,09 M/A 3 jr 1 7,9 8,31 8.1 8,52 M/A 5 jr 1 8,2 8,63 8,4 8,85 Grenswissel- M/A 1 jr 1 7.6 7,98 7,8 8,20 kantoren/CDK M/A 5 jr 1 8,1 8,52 8,3 8.74 HJ/A 1 jr 1 7,8 8.06 8,0 8,27 HJ/A 5 jr 1 8,3 8,59 8,5 8,80 Lanschot* (opstart) M/A variabel 1 XXX XXX 7,4 7,77 M/A variabel 1 XXX XXX 7,7 8,09 M/A 1 jr 1 XXX XXX 7,8 8,20 M/A 2 jr 1 XXX XXX 8,0 8,41 M/A 5 jr 1 XXX XXX 8,3 8,74 (comfort) M/A 5 jr 1 XXX XXX 8,4 8,85 NMB M/A 1 jr 1,5 7,6 8,04 7,8 8,25 M/A 3 jr 1,5 8.0 8,47 8,2 8.69 M/A 5 jr 1,5 8,2 8,69 8,4 8,91 M/A 7 jr 1,5 8,3 8,80 8,5 9,02 Postbank M/A 2 jr 1 7,6 7,98 7.8 8,20 M/A 5 jr 1 8,1 8,52 8.3 8,74 M/A 7 jr 1 8.2 8,63 8,4 8,85 Rabobank M/A var./l jr. 1 7,5 7,87 7,7 8.09 Adviesrente M/A 2/3 jr 1 8.0 8,41 8,2 8,63 M/A 4/5 jr 1 8,2 8,63 8.4 8.85 M/A stabiel 1 8.4 8,85 8.6 9,07 HJ/A var./ljr 1 XXX XXX 7,9 8,17 HJ/A 2/3 jr 1 XXX XXX 8.4 8,69 HJ/A 4/5 jr 1 XXX XXX 8.6 8,90 HJ/A stabiel 1 XXX XXX 8,8 9.11 Rabo M/A 3 jr 1 8,0 8,41 8,2 8,63 Hypotheekbank M/A 5 jr 1 8,2 8.63 8.4 8,85 HJ/A 3 jr 1 XXX XXX 8,4 8,69 HJ/A 5jr 1 XXX XXX 8,6 8,90 Verenigde M/A 0,5 jr 1 8,0 8,41 8,2 8,63 Spaarbank M/A 3 jr 1 8,1 8,52 8,3 8,74 M/A 5 jr 1 8,2 8,63 8,4 8,85 M/A 7 jr 1 8,3 8,74 8,5 8,96 M/A ideaalmt. 1 8,1 8,52 8,3 8,74 Westland (stand.) M/V 1 jr 1,5 8,3 8,98 8,5 9,21 Utrecht (stand.) M/V 5 jr 1.5 8.3 8,98 8,5 9,21 (stand.) M/V 7 jr 1,5 8,4 9.09 8,6 8,6 9,32 (stand.) M/V 10 jr 1,5 8.4 9,09 9,32 (stand.) M/V 15 jr 1,5 op aanvraag op aanvraag (interim) M/V 1 jr 1,5 XXX XXX 8,5 9,21 2e kw. '89 budget KW/A variabel 1.5 8,5 8,95 8,5 8,95 Woonfonds (aut.: i M/A variabel 1,5 7,5 7,93 XXX XXX (wacht af) M/A 1 jr 1,5 7,6 8,04 XXX XXX (wacht af) M/A 2 jr 1,5 7,8 8,25 XXX XXX M/A 3 jr 1,5 8,0 8,47 XXX XXX M/A 5jr 1,5 8.1 8,58 XXX XXX M/A 10 jr 1,5 8,3 8,80 XX XXX (comf.) M/A ojr 1,5 8.1 8,58 XXX XXX (comf.) i M/A 10 jr 1,5 8,3 8,80 XXX XXX •VERBETERDE' LEVENHYPOTHEKEN FGH (kapitaalhyp.) M/V 5jr 1 8,2 8,67 8,3 8,79 MV 7 jr 1 8,3 8,79 8.4 8,90 M/V 10 jr 1 8,5 9,01 8,6 9,12 Ver.Spr.b. (spr.hyp.) M/A 5 jr 1 8,4 8,83 8,6 9,05 Zwolsche Alg. M/A 5 jr 1,25 8,1 8,53 8,1 8,53 (ZA-Hyp.plan) M/A 10 jr 1,25 8,3 8,75 8,5 8,97 M/A 15 jr 1,25 8,7 9,18 8,7 9,18 LEVENHYPOTHEKEN Centraal Beheer M/A 5/10 jr 8,0 8,30 8,0 8,30 M/A 15/20 jr - 8,4 8,73 8,4 8,73 NVL-maatschap. M/A 5/10 jr - 8,0 8,30 8,2 8,6 8,52 M/A 15/20 jr - 8,4 8,73 8,95 Westl. Utrecht M/A 7 jr 1 8,4 8,83 8,6 9,05 M/A 14 jr 1 8,5 8,94 8,7 9,16 Rabobank Utrecht executiewaarde onder 50.000,- afsluitprov. 1,5%. M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. Advertentie dekking als je met vuile laarzen instapt. „Een Mercedes G-rijder onder scheidt zich van alle andere 4 x 4 rijders in Nederland", zegt een woordvoerder van Mercedes Benz Nederland in Utrecht. Hij heeft gelijk. Niet alleen is de G van Mercedes een uitermate ex clusieve verschijning, ook het prijskaartje dat eraan hangt is uitermate exclusief. Een beetje aangeklede G schommelt al rond de ton; de gereden 300 GD kost al bijna 140.000 gulden. Dat is een heel bedrag, maar die ster op de grille is voor sommigen heel wat waard. Mercedes stelde G in '79 aan het publiek voor. De fabriek ontwik kelde het terreinwagenconcept samen met de Oostenrijkse fa briek Steyr Puch waar de auto ook in elkaar wordt gezet. Mer cedes levert de motor, bak en as sen terwijl de Oostenrijkers de tussenbak, de carrosserie en het chassis verzorgen. In alle landen wordt de auto als een Mercedes verkocht, behalve in Oostenrijk, Zwitserland, Cuba, Mongolië en de Comecon-landen waar de au to Puch heet. De potentiële Mercedes G- chauffeur heeft bij het Duitse merk de keuze uit een viertal motoren, twee diesels en twee benzinemotoren. De 250 GD is de minst krachtige G van Merce des. De vijfcilinder 2497 cc die selmotor levert een vermogen van 84 pk. De vijfcilinder 2998 cc diesel van de 300 GD heeft dui delijk een langere adem met 88 pk. Die paar pk's meer leverende 300 GD aanmerkelijk meer trek kracht en een hoger koppel op. Mercedes legt momenteel de laatste hand aan een nieuwe zes cilinder dieselmotor. De benzineversies 230 GE en 280 GE hebben een veel hogere top snelheid en betere acceleratie dan hun diesel-broeders. Het topmodel is - ook qua prijs - de 280 GE met een zescilinder in- spuitmotor die 150 paarden krachten levert. De Mercedes Benz G heeft geen permanente vierwielaandrij ving, in tegenstelling tot zijn naaste concurrenten. Onder het rijden is de bak zonder proble men van twee- in vierwielaan drijving te schakelen. Het in- en uitschakelen gaat door de synchronisatie probleemloos. De tussenbak van de G heeft geen langsdifferentieel. Snel- heidsverschil tussen voor- en achteras wordt volledig in de dif- fentielen van de beide assen ge compenseerd. De achteras heeft standaard een sperdifferentieel; voor de vooras kan deze tegen meerprijs besteld worden. De G zit, rijdt en stuurt als een Mercedes en dat is een compli ment. De meeste vierwielaange dreven voertuigen hebben een compromis moeten maken tus sen de terrein-eigenschappen en het weggebruik. Mercedes is er met de G in geslaagd een com fortabele auto te bouwen die zo wel in het terrein als op de weg zijn mannetje staat. De bestuur der moet het in het terrein wel echt gek maken opi vast te ko men zitten. REIN DE RUITER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 9