hinderlijk,
maar onschuldig
Llt§Wil$BÊÊ
TERREINWAGENS
vierwielaandrijving
wint aan populariteit
REIZIGERS
DIARREE
auto
hypotheken
vrijdagkrant
9
VRIJDAG 23 JUNI 1989
belagers
preventie
suzuki
theelen
van der weele
De beste spaarhyp. met de
laagste rente en premie
DE GRAAF
01180-33035
in 1985 hun vakantie in het
buitenland doorbrachten,
hebben er heel wat deze
ervaring mogen opdoen, en van
de 16 miljoen die hun vakantie
doorbrachten in een
ontwikkelingsland, kregen er
ruim 6 miljoen een min of meer
ernstige aanval van diarree, die
hen voor een dag of vier, vijf
aan het toilet kluisterde.
Reizigersdiarree, want daar
gaat het hier over, is dus een
veel voorkomende aandoening.
Het is in principe een vrij
onschuldige aandoening, die
echter gevaarlijk wordt
wanneer de patiënt dreigt uit te
drogen, hetgeen bij kleine
kinderen vrij snel het geval kan
zijn.
Het is een levensgroot
misverstand dat diarree zou
ontstaan door verandering van
klimaat of door voedsel met
knoflook en olijfolie. Diarree
ontstaat uitsluitend door het
drinken van besmet water of
het eten van besmet voedsel.
Die besmetting bestaat dan uit
bacteriën, parasieten of
virussen, of een combinatie
van die drie. Vooral als men
reist naar landen in Azië,
Zuid-Amerika en Afrika. Echte
avontuurlijke reizen, zoals de
laatste jaren worden
aangeboden, brengen een extra
verhoogd risico met zich mee.
Want met in acht nemen van
een aantal
voorzorgsmaatregelen is het in
principe mogelijk
reizigersdiarree te voorkomen.
Op een avontuurlijke reis met
de bijbehorende primitieve
omstandigheden wil aan de
zorgvuldige toepassing van
dergelijke maatregelen nog wel
eens het een en ander
ontbreken. Menige magische
trip door Nepal of Peru wordt
gekenmerkt door veel gezoek
naar rustige plekjes langs de
route waar men aan de
aandrang vrijelijk gehoor kon
geven. Niet iedereen krijgt het,
maar wel 20 procent tot de
helft, voornamelijk afhankelijk
van het land waarheen men
reist en de omstandigheden die
men daar aantreft.
Er zijn nogal wat kleine
belagers die diarree kunnen
veroorzaken. Bekende namen
van bacteriën zijn Escherichia
coli, Campylobacter, Shigella,
Salmonella en Yersinia.
Daarnaast zijn er twee
virussen en nog een reeks
parasieten. Kenmerkend voor
de meeste van die
microscopische wezentjes is
dat ze op het moment dat de
diarree ontstaat, gewoonlijk
het lichaam al verlaten
hebben.
Het heeft dan bijvoorbeeld
geen zin meer echte
geneesmiddelen in te zetten.
Het enige dat gedaan kan
worden, is het gebruik van een
middel dat de 'buikloop' stopt,
namelijk door middel van het
stoppen of verminderen van de
peristaltiek, de voortstuwende
beweging van de darm.
Overigens zijn natuurlijk
Salmonella en de parasieten
die cholera veroorzaken, lang
niet onschuldig; de patiënt
De vierwielaangedreven auto wint in Nederland steeds meer aan populariteit. Bijna ieder Eu
ropees of Japans merk brengt wel een personenauto op de markt die op alle vier wielen is
aangedreven. Bij dit soort auto's komt de aandrijving op voor- en achterwielen vooral de weglig-
ging en tractie op een gladde weg ten goede. Basisidee voor de vierwielaangedreven auto was
vroeger eigenlijk alleen een voertuig te ontwikkelen waar je mee van de weg kon. Tegenwoordig
I wordt een puur terreinvoertuig ook met personenautocomfort gecombineerd.
wordt ernstig ziek en heeft
dringend medische hulp nodig.
Vaccinatie tegen diarree is niet
mogelijk, en het heeft geen zin
medicijnen te gebruiken als
preventief middel. Alleen bij
kleine kinderen kan het nodig
zijn verloren gegane
lichaamszouten aan te vullen
door toediening van water met
ORS, een orale rehydratie-
oplossing.
Van rijstwater en beschuit, of
van geraspte appel, is nooit
aangetoond dat het een effect
heeft op diarree. Ook vasten
heeft eerder de neiging de
diarree-aanval te verlengen;
actieve kool helpt ook niet.
Voor volwassenen is het
raadzaam normaal door te eten
en te drinken. Het is uiteraard
beter laxerende
voedingsmiddelen als ruwe
graanprodukten, en fruit te
mijden.
'Normaal' eten en drinken dus.
Maar wat heet 'normaal': een
hoog risico wordt meegebracht
door het nuttigen van rauw
fruit en groente, rauw vlees,
rauwe vis en schaaldieren,
kraanwater, ijs,
ongepasteuriseerde melk; een
laag risico wordt meegebracht
door kokend heet voedsel,
droog voedsel zoals brood,
crackers, geschild fruit,
priklimonade, hete koffie en
thee (gezet van gekookt water)
bier en wijn.
SANTÉBRUN
De Landrover Ninety Turbo Diesel (links) en de Mercedes Benz 300 GD.
een 4 x 4 merk heeft in de
(wereld zo'n grote naambe-
Indheid als de Engelse Land
jver. Alleen Jeep kan qua
|am en reputatie nog meeko-
|en met de Britse vierwieldri-
Samen met Jeep is de Land
Jver de langst geproduceerde
lunanent vierwielaangedre-
|n auto van de wereld. De eer-
f Land Rover kwam al in 1948
a de band en het einde van de
Joduktie van roemruchte
id Rover is nog niet in zicht.
Irweek maakt de fabriek in So-
full ruim drieduizend Land
pvers. De oervorm van de Land
per is nog steeds aanwezig
fit de terreinwagen is in de
PP der jaren nauwelijks veran-
|fd. De laatste vernieuwing
F'din 1984 doorgevoerd met de
productie van de types Ninety
1 One Ten. Deze twee auto's
|rschillen alleen in wielbasis.
Ninety is de kortste Land
per met 2360 mm. De One Ten
p4 mm langer.
I'de modellen zijn leverbaar
F een 2500 cc viercilinder die-
1 een turbo of een 3500 cc
Ptcilinder benzinemotor. De
I is verreweg het sterkst met
Pk tegen 85 voor de diesel.
een vijfbak en een verded
ig worden alle wielen perma-
nt aangedreven. Met een
ff!*'Pookje kan de bestuurder
lierentieelsperin de tussen-
r en de terreinversnelling in-
TUkelen. Deze versnellingen
r gesynchroniseerd zodat
Patelen onder het rijden kan
|rden gedaan.
I aluminium buitenkant mag
sinds '48 weinig zijn veran
derd, het interieur is dat des te
meer. De wagen is redelijk com
fortabel te rijden. De bestuurder
zit met de linker schouder en
arm wat te dicht op de deur zo
dat snelle stuurcorrecties soms
niet makkelijk zijn. Het koppe-
lings- en rempedaal vergen nog
al wat kracht. Het sturen gaat in
vergelijking met oudere types
heel wat eenvoudiger: iedere
Land Rover is standaard voor
zien van stuurbekrachtiging.
Het geluidsniveau binnen in de
auto is aanzienlijk.
Hoewel het concept van de Land
brikant de Vitara, een luxueuze
terreinauto voorzien van de laat
ste techniek en een krachtiger
motor. Suzuki levert de 4 x 4 in
Nederland alleen in de duurste
JLX uitvoering, met een linnen
of metalen kap.
De Japanners zijn bij de ontwik
keling niet over een nacht ijs ge
gaan. Zij werkten samen met
General Motors in Amerika. In
de VS wordt de Vitara geleverd
Rover al vele jaren oud is kan de
stoere Brit goed meekomen met
modernere 4x4 -auto's. De Land
Rover is nog steeds een toonaan
gevend produkt bij de vierwiel
aangedreven voertuigen.
Je hoorde de klei zuigen. Bijna
tot aan de portieren stond de Vi
tara onwrikbaar vast in de vet
te modder van het nieuwbouw
wijk. Slechts met behulp van
een dragline kon de auto weer
aan de bagger worden ontfut
seld. Het lag niet aan de Suzuki,
maar aan de overmoedige be
stuurder. Iemand die een Vitara
vast zet heeft dat puur en alleen
aan zichzelf te wijten.
Tijdens de autoshow in het En
gelse Birmingham in '88 lanceer
de de Japanse auto- en motorfa
onder de naam Tracker; in Ja
pan als Escudo.
Ondanks dat Suzuki met de Vi
tara een luxueuze automobiel
aanbiedt is de wagen wel dege
lijk geschikt voor het terrein. De
Vitara is voor de openbare weg
voorzien van tweewielaandrij-
ving maar met een simpele be
weging met een aparte pook van
de tussenbak voor het terrein
snel in vierwiel te zetten. De vijf-
bak is direct aan de tussenbak
met lage en hoge gearing gekop
peld. Dat maakt een tussenas
overbodig. Suzuki claimt een be
perking van het geluids- en tril
lingsniveau.
De Vitara heeft een 1590 cc vier
cilinder benzinemotor. Deze is
uitgerust met een bovenliggen
de nokkenas en beschikt over
een elektronische ontsteking.
De motor levert 80 pk bij 5.400
toeren. Het koppel is voor een
benzinemotor hoog, wat vooral
De Suzuki Vitara.
in het terrein een voordeel is.
Hoe langzamer een auto kan
gaan, hoe beter hij vooruit komt
in moeilijk begaanbaar terrein.
De 4 x 4 Vitara heeft een ladder-
chassis. Het frame is uit drie de
len opgebouwd en aan elkaar ge
last. De wielen zijn onafhanke
lijk geveerd en uitgevoerd met
een op het Mac Pherson gelij
kend veerpoten-systeem. De
achterasophanging bestaat uit
schroefveren.
Suzuki monteert een centrale
draagarm tussen de achteras en
het chassis. Die zorgen er samen
met twee langsgeleide armen
voor dat er een goede asgelei-
ding en een zwaartepuntverla
ging ontstaat. Deze oplossingen
maken dat de auto in het terrein
beschikt over goede rij eigen
schappen. Ook op het asfalt doet
de Vitara het goed. Natuurlijk
stuurt de wagen op de openbare
weg niet als een personenauto.
Daarvoor is de Vitara te hoog en
de besturing te weinig direct.
De Vitara ziet er van binnen uit
als een personenauto. De stoe
len zitten goed en over het zicht
op de bedieningsinstrumenten
heeft de bestuurder geen reden
tot klagen. De ruimte achterin is
niet optimaal, maar op kortere
ritten is het voor de achterpassa
giers goed uit te houden.
Suzuki heeft op de Vitara niet
beknibbeld op luxe en biedt al
les wat een verwende bestuurder
nodig heeft. De wagen is mis
schien zelfs te luxe: je geneert je
dood om met de auto een mod
derig terrein in te gaan. Zonde
van de bekleding en de vloerbe
I" edereen kent de
verschijnselen; je bent net
leen of twee dagen in het land
mar je je zuurverdiende en
(duurbetaalde vakantie gaat
(doorbrengen en het is zo laat:
Ije wordt een dag of vier, vijf
Ijekluisterd aan je hotelkamer
lof appartement, omdat je daar
|de beschikking hebt over een
Itoilet; je bent het slachtoffer
|van reizigersdiarree. Je hoeft
|je er niet voor te schamen
lomdat iedereen het heeft, maar
lastig blijft het. Zonder dat je
|een aanwijsbare oorzaak
Tvindt, zonder dat het ook veel
Ljjn of ander ongemak
Llevert, komt de ontlasting
Ineens als een waterige,
lnauwelijks op te houden
nassa, en als het een beetje
jievig gaat, moet je enkele
nalen per uur naar het toilet.
Reizigersdiarree is een typische
Ihobby' van mensen uit Noord-
nerika, Noord-West-Europa
In Zuidelijk Afrika (in dat
laatste land voornamelijk de
Jlanken). Tijdens een congres
Teheran in 1977 heeft een
ekere dokter Tjoa de moeite
genomen na te gaan hoeveel
mensen diarree kregen en waar
jie lijders vandaan kwamen,
tan de deelnemers uit
tenoemde landen kreeg meer
Ban 30 procentdiarree, van de
Beelnemers uit Egypte 20 tot 30
frocent, van de deelnemers
komstig uit Mexico en de
meeste landen langs de
joordkust van de Middellandse
tee kreeg tussen 10 en 20
[rocent buikloop en van de
leelnemers uit Afghanistan en
India nog geen 10 procent. Voor
Je goede orde: uit andere
nden waren geen deelnemers
lanwezig, maar de cijfers van
rjoa geven toch een aardig
nee.
laar de oorzaak van de
gevoeligheid van mensen uit
lesterse landen voor
leizigersdiarree is veel gegist.
Bet meest waarschijnlijk is de
trij steriele omgeving waarin
leze mensen plegen te leven,
laardoor geen afweer wordt
Ipgebouwd.
Jet menselijk lichaam is een
latte boel. Het
liaagdarmkanaal verwerkt per
lag negen liter vocht, nog een
pik dat dat er allemaal niet
|it hoeft, want dan bléven we
beetje naar het toilet
bpen. Uit voedsel en drank
komt per dag ongeveer twee
liter binnen, maar de rest wordt
door het lichaam zelf
geproduceerd: een liter
speeksel, twee liter maagsap,
een liter sap uit de alvleesklier,
0,4 liter gal en dan wordt nog
2,6 liter vocht uitgescheiden
door de dunne darm.
Van al dat vocht wordt 7,5 liter
opgenomen door de dunne
darm (het is daar dus een
komen en gaan) en 1,3 liter
door de dikke darm. Wie
meegerekend heeft ziet, dat er
200 milliliter overblijft, en die
komt terecht in de ontlasting.
Als er, door wat voor oorzaak
dan ook, meer vocht overblijft
tot meer dan twee liter
dan wordt de ontlasting steeds
dunner. En komt er een
moment dat we inderdaad naar
het toilet blijven lopen.
Van de 300 miljoen mensen die
Advertentie
Makelaardij in hypotheken.
Naast een objectief en onafhankelijk advies kiest u bij ons
uit offerten van alle mogelijke geldgevers 50).
Uiteraard behoort één van de hypotheekspaarplannen tot
de mogelijkheden hierbij rentevast v.a. 5 jaar tot 20 jaar.
Spaardoel in overleg te bepalen. Ook is er de mogelijkheid
van gegarandeerde gelijkblijvende nettolasten gedurende
de hele looptijd.
A/lissingen, Badhuisstraat 31-33, tel. 01184-13920.
Voor de tweede achtereenvolgende week hebben wij geen hypotheek
rentewijzigingen genoteerd. Of nu een eind is gekomen aan de stij
gende tendens van de rente valt nog niet te voorspellen.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente
per
20 juni 1989
rentepercentages
beta- rente af- f
lings- vast sluit- met gemeente- zonder gem.-
wijze gedu- provi- garantie garantie
rende siein opgave werke- opgave werke-
bank lijk bank lijk
ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN
ABN
M/A
variabel
1,5
7,5
7,93
7,7
8,15
M/A
1 jr
1.5
7,6
8.04
7,8
8,25
M/A
3 jr
1,5
7,9
8,36
8,2
8,58
M/A
5 jr
1,5
8,2
8,69
8,4
8,91
M/A
7 jr
1,5
8.3
8,80
8,5
9.02
M/A
10 jr
1,5
8,4
8,97
8,6
9,13
M/A
15 jr
1,5
8,8
9,35
9,0
9,57
ABP-hypotheken
M/A
mt.vr.h.
1
7,8
8,20
8.0
8,41
M/A
5 jr
1
7,9
8,31
8,1
8,52
M/A
10 jr
1
8,0
8,41
8.2
8,63
M/A
15 jr
1
8,1
8,52
8,3
8,74
Amrobank
M/A
variabel
1,5
7,5
7,93
7.7
8,15
M'A
2 jr
1,5
7.8
8.25
8.0
8,47
M/A
5 jr
1.5
8.2
8.69
8,4
8.91
M/A
7 jr
1,5
8,3
8,80
8,5
9,02
Bouwfonds (rentek.) M/A
variabel
1
7,3
7,66
7.3
7,66
Nederlandse
M/A
5 jr
1
8,1
8,52
8.3
8,74
Gemeenten
M/A
10 jr
1
8.3
8,74
8.5
8.96
M/A
30 jr
1
8.8
9,28
9.0
9.50
M/A
renterus tl
8,2
8,63
8.4
8,85
Centrale
M/A
2 jr
1
7,3
7,66
7.5
7,87
Volksbank
M/A
5 jr
1
7,8
8,20
8,0
8,41
Direktbank
M/A
1 jr
1
7,5
7,87
7,7
8,09
M/A
3 jr
1
7,9
8,31
8.1
8,52
M/A
5 jr
1
8,2
8,63
8,4
8,85
Grenswissel-
M/A
1 jr
1
7.6
7,98
7,8
8,20
kantoren/CDK
M/A
5 jr
1
8,1
8,52
8,3
8.74
HJ/A
1 jr
1
7,8
8.06
8,0
8,27
HJ/A
5 jr
1
8,3
8,59
8,5
8,80
Lanschot* (opstart) M/A
variabel
1
XXX
XXX
7,4
7,77
M/A
variabel
1
XXX
XXX
7,7
8,09
M/A
1 jr
1
XXX
XXX
7,8
8,20
M/A
2 jr
1
XXX
XXX
8,0
8,41
M/A
5 jr
1
XXX
XXX
8,3
8,74
(comfort) M/A
5 jr
1
XXX
XXX
8,4
8,85
NMB
M/A
1 jr
1,5
7,6
8,04
7,8
8,25
M/A
3 jr
1,5
8.0
8,47
8,2
8.69
M/A
5 jr
1,5
8,2
8,69
8,4
8,91
M/A
7 jr
1,5
8,3
8,80
8,5
9,02
Postbank
M/A
2 jr
1
7,6
7,98
7.8
8,20
M/A
5 jr
1
8,1
8,52
8.3
8,74
M/A
7 jr
1
8.2
8,63
8,4
8,85
Rabobank
M/A
var./l jr.
1
7,5
7,87
7,7
8.09
Adviesrente
M/A
2/3 jr
1
8.0
8,41
8,2
8,63
M/A
4/5 jr
1
8,2
8,63
8.4
8.85
M/A
stabiel
1
8.4
8,85
8.6
9,07
HJ/A var./ljr
1
XXX
XXX
7,9
8,17
HJ/A 2/3 jr
1
XXX
XXX
8.4
8,69
HJ/A 4/5 jr
1
XXX
XXX
8.6
8,90
HJ/A
stabiel
1
XXX
XXX
8,8
9.11
Rabo
M/A
3 jr
1
8,0
8,41
8,2
8,63
Hypotheekbank
M/A
5 jr
1
8,2
8.63
8.4
8,85
HJ/A
3 jr
1
XXX
XXX
8,4
8,69
HJ/A
5jr
1
XXX
XXX
8,6
8,90
Verenigde
M/A
0,5 jr
1
8,0
8,41
8,2
8,63
Spaarbank
M/A
3 jr
1
8,1
8,52
8,3
8,74
M/A
5 jr
1
8,2
8,63
8,4
8,85
M/A
7 jr
1
8,3
8,74
8,5
8,96
M/A
ideaalmt.
1
8,1
8,52
8,3
8,74
Westland (stand.) M/V
1 jr
1,5
8,3
8,98
8,5
9,21
Utrecht (stand.) M/V
5 jr
1.5
8.3
8,98
8,5
9,21
(stand.) M/V
7 jr
1,5
8,4
9.09
8,6
8,6
9,32
(stand.) M/V
10 jr
1,5
8.4
9,09
9,32
(stand.) M/V
15 jr
1,5
op aanvraag
op aanvraag
(interim) M/V
1 jr
1,5
XXX
XXX
8,5
9,21
2e kw. '89 budget
KW/A variabel
1.5
8,5
8,95
8,5
8,95
Woonfonds (aut.:
i M/A
variabel
1,5
7,5
7,93
XXX
XXX
(wacht af) M/A
1 jr
1,5
7,6
8,04
XXX
XXX
(wacht af) M/A
2 jr
1,5
7,8
8,25
XXX
XXX
M/A
3 jr
1,5
8,0
8,47
XXX
XXX
M/A
5jr
1,5
8.1
8,58
XXX
XXX
M/A
10 jr
1,5
8,3
8,80
XX
XXX
(comf.) M/A
ojr
1,5
8.1
8,58
XXX
XXX
(comf.)
i M/A
10 jr
1,5
8,3
8,80
XXX
XXX
•VERBETERDE' LEVENHYPOTHEKEN
FGH (kapitaalhyp.) M/V
5jr
1
8,2
8,67
8,3
8,79
MV
7 jr
1
8,3
8,79
8.4
8,90
M/V
10 jr
1
8,5
9,01
8,6
9,12
Ver.Spr.b. (spr.hyp.) M/A
5 jr
1
8,4
8,83
8,6
9,05
Zwolsche Alg.
M/A
5 jr
1,25
8,1
8,53
8,1
8,53
(ZA-Hyp.plan)
M/A
10 jr
1,25
8,3
8,75
8,5
8,97
M/A
15 jr
1,25
8,7
9,18
8,7
9,18
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer
M/A
5/10 jr
8,0
8,30
8,0
8,30
M/A
15/20 jr
-
8,4
8,73
8,4
8,73
NVL-maatschap.
M/A
5/10 jr
-
8,0
8,30
8,2
8,6
8,52
M/A
15/20 jr
-
8,4
8,73
8,95
Westl. Utrecht
M/A
7 jr
1
8,4
8,83
8,6
9,05
M/A
14 jr
1
8,5
8,94
8,7
9,16
Rabobank Utrecht
executiewaarde onder 50.000,- afsluitprov. 1,5%.
M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf
Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort.
Advertentie
dekking als je met vuile laarzen
instapt.
„Een Mercedes G-rijder onder
scheidt zich van alle andere 4 x
4 rijders in Nederland", zegt een
woordvoerder van Mercedes
Benz Nederland in Utrecht. Hij
heeft gelijk. Niet alleen is de G
van Mercedes een uitermate ex
clusieve verschijning, ook het
prijskaartje dat eraan hangt is
uitermate exclusief. Een beetje
aangeklede G schommelt al
rond de ton; de gereden 300 GD
kost al bijna 140.000 gulden. Dat
is een heel bedrag, maar die ster
op de grille is voor sommigen
heel wat waard.
Mercedes stelde G in '79 aan het
publiek voor. De fabriek ontwik
kelde het terreinwagenconcept
samen met de Oostenrijkse fa
briek Steyr Puch waar de auto
ook in elkaar wordt gezet. Mer
cedes levert de motor, bak en as
sen terwijl de Oostenrijkers de
tussenbak, de carrosserie en het
chassis verzorgen. In alle landen
wordt de auto als een Mercedes
verkocht, behalve in Oostenrijk,
Zwitserland, Cuba, Mongolië en
de Comecon-landen waar de au
to Puch heet.
De potentiële Mercedes G-
chauffeur heeft bij het Duitse
merk de keuze uit een viertal
motoren, twee diesels en twee
benzinemotoren. De 250 GD is
de minst krachtige G van Merce
des. De vijfcilinder 2497 cc die
selmotor levert een vermogen
van 84 pk. De vijfcilinder 2998 cc
diesel van de 300 GD heeft dui
delijk een langere adem met 88
pk. Die paar pk's meer leverende
300 GD aanmerkelijk meer trek
kracht en een hoger koppel op.
Mercedes legt momenteel de
laatste hand aan een nieuwe zes
cilinder dieselmotor.
De benzineversies 230 GE en 280
GE hebben een veel hogere top
snelheid en betere acceleratie
dan hun diesel-broeders. Het
topmodel is - ook qua prijs - de
280 GE met een zescilinder in-
spuitmotor die 150 paarden
krachten levert.
De Mercedes Benz G heeft geen
permanente vierwielaandrij
ving, in tegenstelling tot zijn
naaste concurrenten. Onder het
rijden is de bak zonder proble
men van twee- in vierwielaan
drijving te schakelen. Het in- en
uitschakelen gaat door de
synchronisatie probleemloos.
De tussenbak van de G heeft
geen langsdifferentieel. Snel-
heidsverschil tussen voor- en
achteras wordt volledig in de dif-
fentielen van de beide assen ge
compenseerd. De achteras heeft
standaard een sperdifferentieel;
voor de vooras kan deze tegen
meerprijs besteld worden.
De G zit, rijdt en stuurt als een
Mercedes en dat is een compli
ment. De meeste vierwielaange
dreven voertuigen hebben een
compromis moeten maken tus
sen de terrein-eigenschappen en
het weggebruik. Mercedes is er
met de G in geslaagd een com
fortabele auto te bouwen die zo
wel in het terrein als op de weg
zijn mannetje staat. De bestuur
der moet het in het terrein wel
echt gek maken opi vast te ko
men zitten.
REIN DE RUITER