PZC RUMMIKUB aan eettaboes zitten vele kanten verse minikreeftjes worden betaalbaar ft/t/M kaart P vrijdagkrant getipt trap vaartuigjes max postsagels 4 11 uto verkocht naar de top imitaties veranderen half of heel JO» DEUTSCHE j 19.Vil.39-9 Dedemsvaart -1.VIL89—9 v VRIJDAG 23 JUNI 1989 De kans is groot dat in de vakantiebagage van duizenden Nederlandse families Rummikub zit. Want Van geen gezelschapsspel worden zo veel exemplaren verkocht en dat al sinds 1983. Er gingen al een paar miljoen stuks over de toonbank. Treffend is ook dat van Rummikub in Nederland meer sets worden verkocht dan in de rest van de wereld samen. De man achter dit fenomenale succes is Adar Golad. Hij weet zich nog goed te herinneren hoe moeilijk het was om Rummikub aan de man te brengen. Adar komt uit Israël waar hij studeerde voor werktuigbouwkundig ingenieur. Spellen werden door hem nooit gespeeld, totdat hij een reis maakte door de Sinai- woestijn met een vriend en zijn vrouw Margreet. De vriend had voor de lange, stille avonden een spel meegenomen. Het heette Rummikub. Margreet vond het erg leuk en bedacht dat het een fantastisch spel voor haar moeder zou zijn, die vaak Scrabble speelde. Er werd een spel gekocht en door argreet meegenomen naar olland. Niet alleen haar oeder raakte enthousiast, aar ook diens vriendinnen, eze bestelden een exemplaar, p haar volgende trip nam argreet maar liefst 20 spellen ee. e toen nog studerende Adar ag handel in Rummikub en ing naar de uitvinder en abrikant Ephraim Hertzano. eze liet weten alle elangrijke Nederlandse pellenfabrikanten al op ezoek gehad te hebben, maar een van hen zag brood in het pel. Adar echter plaatste een rder voor 80 spellen en erstuurde deze per post naar ederland. a zijn diploma gehaald te ebben, besloot Adar Golad om et nóg groter aan te pakken, ij gebrek aan geld verkocht 'j zijn auto om 500 sets ummikub te kunnen betalen, amen reisden hij en zijn vrouw ervolgens naar Nederland, in e vaste overtuiging binnen ie maanden binnen te zijn. dar (37) zegt er nu over: „Ik acht, wat goed is voor mijn choonmoeder, is goed voor ".dereen". "et snelle succes bleef echter 't, want winkeliers en opers van ketens weigerden et spel op te nemen. Er was lechts één uitzondering. De ijenkorf. Adar: „Als ook de ijenkorf nee had gezegd, was terug gegaan naar Israël", cht maanden lang had Golad lechts deze ene klant, eneinde de weinig emoedigende situatie te oorbreken, besloot hij om amen met zijn vrouw en "dere familieleden het spel chtstreeks naar de consument te brengen. Rummikub werd gedemonstreerd op braderiën, in winkelcentra, op parkeerplaatsen, op campings en in bungalowparken van Sporthuis Centrum. Soms kwamen er maar twee mensen op een hele avond, maar de Golads hielden vol. Eind 1981, begin 1982 had het spel een zodanige bekendheid gekregen, dat er vraag naar kwam. Bepaalde winkeliers namen het dan ook op. De verkrijgbaarheid bleef echter minimaal. Zo kreeg een winkeltje, tevens Adar Golad. postagentschap in Den Haag mensen uit het hele land voor Rummikub. In 1983 konden ook de speelgoedketens en andere organisaties niet meer om het Israëlische spel heen. En meteen in dat jaar werd Rummikub het meest verkochte spel van Nederland. Die positie heeft het sindsdien niet meer prijs gegeven. Volgens Adar Golad zijn er inmiddels een paar miljoen spellen verkocht. De vraag naar het spel is groter dan die van Scrabble en Monopoly samen. Adar: „In Amerika werden van Rummikub wel eens 100.000 sets verkocht. Het weekblad Time heeft daar toen een artikel aan gewijd. De Nederlandse omzet bedraagt echter beduidend meer dan 100.000 spellen per jaar en dat jaar in, jaar uit". De vraag naar het spel nam in bepaalde seizoenen zo sterk toe dat tot twee keer toe een hele Jumbo-jet moest worden afgehuurd om de sets tijdig in de winkels te krijgen. Waaraan het succes te danken is? Volgens de uit Hattem opererende Golad heeft dit niet alleen te maken met de aard van het spel, dat geschikt is voor jong en oud, maar ook met de goede, degelijke speelstukken en de grote service. Op Rummikub wordt een garantie gegeven van zeven jaar. Wie in die periode speelstukken kwijt raakt, krijgt ze tegen alleen een portovergoeding toegezonden. Nederlanders hebben het spel en. kennelijk ook aan mensen in het buitenland cadeau gegeven, want Golad kreeg aanvragen voor speelstukken en handleidingen uit onder andere Brazilië en Rusland. Een schaduwzijde van het succes waren de goedkope imitaties die plotseling op de markt verschenen. De meeste zijn inmiddels verdwenen, mede omdat Golads firma Goliath een reeks processen heeft gevoerd. Van de zeven werden er zes gewonnen; het laatste is nog niet beslist en loopt sinds 1985. Adar maakt zich kwaad over de imitaties. Niet alleen bleken vaak onderdelen van de namaakspellen verkeerd te zijn, maar soms ook had men de met veel zorg geschreven handleiding van Rummikub klakkeloos gefotokopieerd. Zal er ooit een eind komen aan de groei van Rummikub? Dat ongetwijfeld, aldus Adar Golad. Hij heeft meer pijlen op zijn boog. Naast de gewone versie werd inmiddels ook een woord- Rummikub gelanceerd, waarvan er binnen een jaar 50.000 werden verkocht. Voorts voert hij een ander spel dat een stijgende populariteit geniet, Tri-Domino's, terwijl nieuwe titels worden overwogen. Voorlopig echter neemt de belangstelling voor Rummikub nog steeds toe. Er bestaan nu ook clubs en voor het vierde landelijke kampioenschap in Wijk aan Zee (26 en 27 augustus) wordt een recordaantal deelnemers verwacht. ANTHONY VERHULST xx Motors bv in Helmond bereidt de serieproduktie voor van de Vortwagen Max. Het prototype, dat op de Auto-RAI werd geïntrodu- eerd, wordt nu op de weg getest. Max Motors hoopt de eerste exem- k.ren uit de voorserie in september te leveren. De Max heeft een unststof carrosserie en is technisch gebaseerd op Citroen compo- enten. Max begint de produktie met een luxe uitvoering die 50.000,- kost. Later zal de fabriek ook een eenvoudiger versie leve- an de serie pretvaartuigen als surfplank en waterscooter voegt het rar,se bedrijf Hydr omar de waterbug (foto boven) en de samboatfo- °nder) toe. De beide polyester bootjes worden door pedaalkracht 00rtbewogen. De samboat is 3,90 meter lang en kan drie personen %en. De waterbus is een eenzitter van bijna drie meter. Informa- e: Frantech, 020-254736. Elke samenleving kent zijn taboes, onderwerpen waar men niet aan mag ko men, die niet bespreekbaar zijn. In de laatste kwart eeuw is er in onze maatschappij echter een enorme opruiming gehouden onder de taboes, maar verdwijnen zullen ze nooit er komen er toch weer nieuwe bij. Men heeft er kennelijk behoefte aan om niet alles open en bloot prijs te geven. Of, zoals in het oude sprookje van Blauwbaard: de laatste deur moet gesloten blijven. Ook voor voedsel gelden er be paalde taboes, en die kunnen zeer verschillen van cultuur tot cultuur, van volk tot volk, zelfs van groep tot groep. En ook die verdwijnen maar ko men dan op een andere ma nier weer terug. Er zal overal en altijd voedsel zijn wat men niet wil eten. En dat niet in de eerste plaats omdat men het niet lekker vindt vaak heeft men het nooit geproefd maar omdat men vindt dat men het om pén of andere re den niet kan of mag eten. Vele eettaboes zijn volkomen irrationeel, een gevoelskwes tie die niet beredeneerbaar is. Waarom eten veel Nederlan ders wél rauwe haring, maar griezelen ze van een rauwe oester? Waarom wél garnalen, maar niet het neefje van de garnaal, de sprinkhaan, die in Arabische landen een begeer de delicatesse is? Waarom eten vele wél mosselen maar geen slakken, ook in een schelp levend weekdier? Bij ons houden velen van een biefstuk die van binnen rood en rauw is en een tartaartje smaakt hen ook best. In Oost-Europa echter vindt men rauw vlees iets walge lijks. Een malse paardebief- stuk is in België geliefd voed sel, en hier werd tot voor enke le jaren veel paarderookvlees gegeten. En Engeland echter beschouwt men het eten van paardevlees als kannibalis me. In China is hondevlees een lekkernij, wij halen het niet in ons hoofd om trouwe kameraad hond in de pan te leggen. Maar waarom dan wél een konijn dat ons in zijn hok je in de tuin een jaar lang ge zelschap heeft gehouden en gras uit de hand heeft gege ten? Bij vele, taboes komt een flin ke scheut schijnheiligheid. We eten wel kalfsvlees, braadkui- kens en desnoods speenvar ken, maar tegen het huppe lende lammetje in de wei heb ben we bezwaar, en als we het eten willen we daar liever niet aan worden herinnerd. Vele eettaboes hangen samen met een soort collectieve smaak, die met de tijd kan veranderen. In de zeventien de en achttiende eeuw werd er in Nederland veel schape vlees gegeten. Schapevlees in de stoofpot, in ziekenhuizen, weeshuizen en ook in de bur gerhuishoudens. Nu wil nie mand meer schapevlees eten, schaap geldt als „vet en sterk", en wat er aan schape vlees in de handel komt wordt verhullend „lams vlees" genoemd. Knoflook is heel lang taboe geweest, knoflook, dat aten jo den en ander mediterraan volk, maar geen fatsoenlijke Hollander. Tot we de knoflook herontdekten in allerlei exoti sche keukens en knoflook als heel chic ging gelden. Immers, knoflook eten wees op be reisdheid. En dan zijn er de eettaboes die heel diep verankerd liggen in bepaalde godsdiensten en die meestal psychologische en so ciologische achtergronden hebben. Zoals het eten van varkensvlees voor joden en is lamieten. Of het vegetarisme van boeddhisten, de vasten dagen voor rooms-katholie- ken, en de heilige koe in India. In onze westerse wereld zijn daar de allerlaatste tijd nog belangrijke taboes bijgeko men: het eten van bepaalde dieren die in het wild leven om verarming van het milieu te voorkomen. Wild begint in de taboesfeer te raken, zoals dat ook met bont het geval is. En er ontstaat een taboe op het eten van bepaalde soorten vlees, waarvan men vindt dat het op een wrede manier ver kregen wordt, zoals gemeste ganzelever en kikkerbillen. Op een aantal van deze taboes en hun achtergronden zal ik in een kleine serie artikelen in de volgende weken terugkomen. Aan eettaboes zitten vele kan ten. WIN A BORN Dank zij een directe weke lijkse lijnvlucht van de KLM op het Canadese Hali fax liggen straks bij de Neder landse viswinkels mini kreeftjes te koop tegen een re delijke prijs. Kreeft is een ui terst stressgevoelig schaal dier dat verre reizen niet overleeft. Volwassen kreef ten werden tot voor kort met Air Canada uit Nova Scotia aangevoerd via Montreal. Die omweg konden de dieren al leen door een VIP-behande- ling aan boord van het vlieg tuig overleven. In Yerseke, het schaaldiercentrum van Europa, gingen de kreeften dan in een zeewaterbassin om van de schok te herstellen. Babykreeftjes zijn veel te teer om zo'n lange weg levend af te leggen. Daarom blikten de Canadese exporteurs deze kleine kreeften in, vandaar dat zij in de handel „canners" worden genoemd. De Boeing 747-Combi van de KLM doet ongeveer vijfene- neenhalf uur over de wekelijk se vlucht van Halifax naar Amsterdam. Op Schiphol krijgt de lading kreeft dan een voorkeursbehandeling zodat de mini-kreeftjes vijf uur na de aanvoer gegarandeerd liggen te acclimatiseren in de zeewa terbassins van het schaal- en schelpdierenbedrijf De Meule- meester Co in Yerseke. Voor de consument is de aan voer van mini-kreeft een uit gelezen gelegenheid om ken nis te maken met een delica tesse die tot dusver buiten zijn bereik lag. Eddie C. M. Alke made, directeur van De Meu- lemeester, wil wekelijks min stens vijfduizend kilo baby- kreeft aanvoeren en hij denkt dat de kreeftjes die 250 tot 350 gram wegen, in de winkel zo rond èen tientje zullen kosten. Daarmee zijn ze niet veel duurder dan zalm. Het koken van kreeft is een kunstje dat de huisvrouw nog even zal moeten leren. De volgende re cepten zijn beschikbaar ge steld door chef-kok M. C. Kloet van restaurant De Stadsschuur in Goes, dat ge specialiseerd is in schelp- en schaaldieren. HET KOKEN VAN MINI-KREEFTJES: Ingrediënten: 4 kreeftjes van ca 300 gram, voor de bouillon: liter water, 3 uien, 2 preien (al leen het witte deel), 1 bosje sel derij, 2 middelgrote winter wortels, 3 laadjes laurier, 2 theelepels tijm, 1 eetlepel wit te peperkorrels, 3 eetlepels zout, 1/4 liter droge witte wijn. Bereiding: meng alle ingre diënten voor de kruidenbouil lon en laat alles 30 minuten Verwijder de klauwen en kraak die met behulp van een stevig koksmes, zodat de in houd er zonder speciale in strumenten uitgehaald kan worden. Leg de kreeft op zijn buik op een bord en leg de klauwen ernaast. Garneer met een blaadje sla, schijfje citroen, schijfje tomaat. Geef er een kommetje gesmolten boter, cocktailsaus of mayo naise bij. Wilt u de kreeft in helften ser veren dan zet u het koksmes achter de kop in de romp en snijd u eerst de staart door midden. Daarna draait u de kreeft om en halveert u de kop. In Nederland verwijde ren we gewoonlijk het ge kleurde ingewandenvlees trekken. Zeef de bouillon en breng die opnieuw aan de kook. Laat de kreeften met de kop naar beneden in de ko kende bouillon zakken. Zorg dat de bouillon steeds kookt wanneer u een kreeft er in doet. Laat als de bouillon op nieuw kookt, de kreeften vijf minuten langzaam doorko ken. Haal de kreeften uit de bouillon met een schuim spaan en laat ze uitlekken. Serveer ze vervolgens, bij voorkeur lauw. De kreeftjes kunnen in hun geheel of half worden geser veerd. Wilt u ze heel houden dan legt u de kreeft op zijn rug en knipt u het buikvlies van onder af los aan beide zij den, waarna u het verwijdert. maar in België en Frankrijk wordt dat vermengd met mayonaise als grote lekkernij beschouwd. Wilt u de kreeftenhelften als salade serveren dan laat u het pantser intact maar haalt u het vlees uit staart en klau wen. Vervolgens zet u 50 gram gesneden champignons aan in boter met peper en zout. Ver volgens maakt u een saus naar eigen smaak van (bij voorkeur zelfgemaakte) mayonaise, room, peper, zout, een scheutje witte wijn en wat tomatenketchup. Snij het kreeften vlees in stukjes en vermeng het met saus en champignons en doe het terug in het pantser. Laat de salade goed afkoelen voor het serve ren. RIENVAN REEMS Directeur Scheepbouwer van PTT Post kondigde het op 11 april, bij de presentatie van de zomerzegels 1989 in het Zuiderzeemuseum in Enkhui zen al aan: Nederland krijgt over niet al te lange tijd ook frankeer-automaatzegels. Over niet al te lange tijd blijkt, zoals u enkele dagen geleden in uw blad heeft kunnen lezen, 22 au gustus te zijn. Dan plaatst de PTT - om ervaring op te doen - op zes postkantoren frankeer- automaten, waarmee de klan ten zelf hun post kunnen franke ren. De zes automaten zullen worden geplaatst in de hoofdpostkanto ren van Delft, Gouda, Den Haag (Kerkplein), Den Bosch, Rotter dam (Coolsingel) en Veenendal. De automaten leveren stroken - zo worden ze officieel door de PTT genoemd - die sterk afwij ken van het vertrouwde postze gelbeeld, maar ze hebben dezelf de functie als een postzegel. In plaats van tanding hebben de stroken twee transportgaten aan de boven- en onderzijde. Ze zijn gedrukt op fosforescerend papier en ze zijn net als postze gels aan de achterzijde gegomd. De stroken zijn 43 millimeter lang en 25,5 breed en uit de ver schillende automaten zijn ze vol ledig gelijk. De automaten kunnen stroken van veertien verschillende waar den leveren: 55, 65, 75, 100, 120, 130, 140, 150, 225, 250, 450, 500, 550 en 700 cent. De stroken zijn geldig vanaf 22 augustus 1989 en ze worden bij gebruik op corres pondentie normaal gestempeld. fp I trr.-j?I i pi n LN EÖf 1 t A N D. ptt post Alle postkantoren met een fila- telieloket beschikken vanaf 22 augustus ook over de automaat stroken. Ze zullen echter alleen te krijgen zijn in de waarden 55, 65 en 75 cent, of als volledig pak ket: alle veertien waarden. Losse stroken zijn alleen verkrijgbaar bij PTT Post Filatelie in Gronin gen. Secretaris Bakker van de Neder landse Vereniging van Postze gelhandelaren merkte tegen over deze krant als reactie op de komst van de stroken op dat ze verschrikkelijk zijn om aan te zien en hij voegde daar aan toe niet te verwachten dat de strook een verzamelobject wordt. We willen bij deze opmerkingen toch enige kanttekeningen ma ken. Dat 'afschuwelijke' valt reuze me. In vergelijking met de ons omringende landen (Neder land loopt op dit punt echt niet voorop, zoals we twee maanden geleden al meldden: België, 1981; Finland, 1982; de Duitse Bondsrepubliek, 1981; Groot- Brittannië, 1984; Oostenrijk, 1983 en Noorwegen, 1978) kun nen de Nederlandse stroken ze ker de toets der kritiek door* staan. Dat ze niet verzameld zullen worden valt ook te betwijfelen. Alles wordt tenslotte verzameld. En in dit geval kunnen we ons heel goed voorstellen dat er fila telisten zijn die jacht gaan ma ken op de eerste afgestempelde stroken, die uit de eerste zes ge plaatste automaten komen. Dan natuurlijk van elke waarde min stens één. En als er later op an dere postkantoren worden ge plaatst zal men uit die plaatsen ook stroken willen hebben. i - 6 Sbundespösti In het buitenland is de strook bij de filatelisten al lang ingebur gerd. Daarbij gesteund door elke zichzelf respecterende uitgever van catalogussen die noteringen van stroken in zijn boekwerken heeft opgenomen. Wat dit laatste betreft zijn we be nieuwd hoe lang we erop moeten wachten voor we noteringen van automaatstroken in de NVPH- catalogus zullen aantreffen. Als de strook-noteringen die van de officieel door de PTT uit te ge ven mapjes volgens is dat heel lang. Want over de inmiddels 68 uitgegeven mapjes (er bestaat ook een nummer 60A) wordt in de NVPH-catalogus zeven en een half jaar na de uitgifte van het eerste nog nooit met één woord gerept. Het volgend jaar hebben de Eu- ropa-CEPT-zegels 'postgebou- wen' als gemeenschappeüjk the ma. Het is nu al bekend wat er op een van de twee Nederlandse Europa-zegels zal worden afge beeld: het nieuwe hoofdkantoor van PTT Nederland in Gronin gen, dat op de verschijningsda tum van de Europa-zegels - 12 juni - zal worden geopend. Op de andere CEPT-zegel zal een his torisch postkantoor elders uit het land te zien zijn. Bunschoten-Spakenburc e> STEMFELNIEUWS - In juli zul len vijf filatelieloketstempels in gebruik worden genomen te be ginnen op 1 juli in Dedemsvaart met in het stempel 'oude post kantoor'. Adres: Directeur hoofdpostkantoor, Postbus 99100, 7700 NA Dedemsvaart. Op 10 juli volgt Vaals met het 'Drielandenpunt'. Adres: Be heerder van het postkantoor, Postbus 99500, 6290 NA Vaals. Op 13 juli worden twee stempels in gebruik genomen, een in Om men (toren Hervormde Kerk) en Kampen (Koornmarktspoort). Adressen: Directeur postkan toor, Postbus 99610, 8260 NA Kampen. Bunschoten-Spaken burg sluit op 19 juli de rij (vrouw in klederdracht). Adres: Direc teur postkantoor, Postbus 99520, 3750 NA Bunschoten. SêfiitaiuSL Sa&iai.. J p[ z 0 ïlïï fin J -00= V*/ e li e t IN 'T KORT - San Marino: 9 de cember, kerstzegels, strip van drie 650 Ure-zegels met schilderij van Melozza da Forli (1438-1494), v.l.n.r. engel met viool, engel die de blijde boodschap brengt en engel met mandoline: 31 maart, Europa-zegels, twee in een vel letje: 650 1„ sleetje rijden en 750 1., hinkelen; 31 maart, natuurbe scherming, kindertekeningen, 200 1., vogel op tak, 500 1., vogels in een boom en 6501., landschap. HERO WIT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 11