anDijke Plan voor Zeeuws racecircuit Cruiseschip vaart tegen ijsberg: passagiers geréd KLM neemt belang in Sabena Dit is wat je noemt een zacht prijsje. vandaag SMIT-KROES IN KAMER: Werk Toorop uit vuilnisbak gered Mist rondom de Koeweit-kwestie Minder warm 232e jaargang no. 138 Woensdag 21 juni 1989 PARADISO-SHOW *z. - AKANT! ELAND EEN TOERISTISCH Mens Zaken Streekvervoer Wapens Politie Spuikom Volleybal Valpartij Draaiboek ,I\ïïitó Racefiets Want 2 flacons Zwitsal baby shampoo, 200 ml en 1 flacon Zwitsal mild soap, 300 ml kosten deze week in plaats van Q QJT maar O 's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten. Eerst zon, later wolkenvelden, kleine kans op een bui. Wind eerst uit zuid west, matig; in de middag noordwest, vrij krachtig. Maximum temperatuur omstreeks 22 graden. Staat in slechts 3 seconden! WONDER 3 Uitvoeringen: Compact, 325en Gran Para- Hogk R RingDaan West diso Exclusief dealer voor Zuidwest-Nederland 01100 - 1 14 40j GOES PROVINCIALE ZE Spitsbergen Bereneiland cruiseechip ■MAKSIM GORKir op een Ijsberg gelopen Minister Smit-Kroes Met de Mahabharata op zoek naar de complete mens. PAGINA 2 De Nederlandse universiteiten zijn succesvol in zaken. PAGINA 4 Het streekvervoer wil via mil joeneninvesteringen meer pas sagiers lokken. PAGINA 5 De Zeelandbrug wordt niet voor het jaar 2000 tolvrij. PAGINA 11 De nieuwe stoelen voor de sta tenzaal zorgen voor wapenge kletter. PAGINA 11 Zeeland krijgt tegen 1995 een heel ander soort politie. PAGINA 12 De Spuikom in Vlissingen vormt het decor van een aan tal ruimtelijke bouwwerken. PAGINA 13 Jo Everaert is de Zeeuwse Arie Selinger. PAGINA 16 Gert-Jan Theunisse geeft de moed niet op. PAGINA 17 Rtv, kunst: 2. Binnen- en buitenland: 3 en 5. Opinie, achtergrond: 4. Financiën, economie: 7. Provincie: 11,12,13 en 15. Sport: 16 en 17. GOES - De stichting Ontwikkeling Nationaal Cir cuit (ONC) wil in het uiterste oosten van Zuid-Be veland een complex van wedstrijdbanen voor au to- en motorsport aanleggen. Deze baan moet het circuit in Zandvoort vervangen. De investering vergt ongeveer 100 miljoen gulden. Het circuit le vert enkele honderden arbeidsplaatsen op. De ONC is de tegenhanger van de organisatie die zich beijvert voor verbeteringen aan het Zandvoort- se circuit, zodat dit weer geschikt is om er autoraces in de formule 1 op te bedrijven. De wedstrijd om de Grote Prijs van Nederland is al enkele jaren niet meer gehouden, omdat de organisator van de Grand Prix-wedstrijden Zandvoort niet veilig ge noeg vindt. Het is de bedoeling van de stichting een circuit voor autorensport te combineren met een baan voor mo torraces, een motorcrosstraject en een circuit waar op terreinwagens wedstrijden kunnen rijden. Moge lijk maakt ook een verkeersthemapark deel uit van het complex. De plek die voor het circuit is uitgekozen, ligt ten oosten van de Schelde-Rijnverbinding, ter hoogte van het punt waar het kanaal in oostelijke richting afbuigt. De situatie is geschikt voor een circuit om dat er nauwelijks woningen in de omgeving staan. Bovendien is de bereikbaarheid, zowel vanuit Ne derland als vanuit België goed. Twee doorgaande autosnelwegen komen er in de buurt samen: rijks weg A58 en de toekomstige Zoomweg. Aan die laat ste wordt op dit moment gewerkt. In een onderzoek naar inrichtingsmogelijkheden voor de hals van Zuid-Beveland heeft de gemeente Reimerswaal on derkend dat het bewuste gebied geschikt is voor la waai producerende sporten. Nu is het landbouw grond. De ONC is van plan een onderzoek te laten uitvoe ren naar de haalbaarheid van het Reimerswaal-cir- cuit. In de procedure die moet worden afgewikkeld voordat de aanleg kan beginnen, hoort ook de op stelling van een milieu-effect rapportage. Eerder heeft de stichting al lokaties bij Moerdijk en Nieuw- Vossemeer bekeken. Deze mogelijkheden zijn opzij gelegd nadat de plek op Zuid-Beveland in beeld kwam. Burgemeester A. Verbree van Reimerswaal beves tigde dat de ONC belangstelling heeft voor de ves tiging van een circuit in zijn gemeente. Voor nade re inlichtingen verwees hij naar een voor volgende week belegde presentatie van de plannen. PZC Geen pardon toerist bij smog-alarm DEN HAAG (ANP) - Toeristen kunnen een pardon bij een au toverbod wegens smogalarm deze zomer vergeten. Minister Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) maakte dit dinsdag in de Tweede Kamer duidelijk tijdens een spoeddebatje over de de recente twee smogperioden. De boeg van de Maksim Gorki ligt door het binnenstromende water diep in het water. Bij een autoverbod zal dit de toeristen uit de ons omringende landen via ra dio en televisie worden gemeld. Ook zijn in dit verband internationale con tacten geboden, aldus Smit-Kroes als waarnemend minister van milieube heer. Als er voor de toeristenstroom een uit zondering zou gelden, voorziet Smit de grootste problemen. Menig Nederlan der zal dan een buitenlands nummer bod op de plank leggen en in geval van smogalarm 's ochtens het nodige schroefwerk aan de auto verrichten. PARIJS (RTR/AFP)- De Franse presi dent, Francois Mitterrand, heeft dins dag de officiële plechtigheden inge luid ter gelegenheid van de 200ste ver jaardag van de Franse revolutie. Mit terrand zei dat de waarden van vrij heid en gerechtigheid van 1789 nog ac tueel zijn en worden nagestreefd door armen en onderdrukten in China, Oost-Europa en ontwikkelingslan den. Het hoofd van de Franse rooms- katholieke kerk uitte zich in een in terview minder positief over de Revo lutie van 1789 en bekritiseerde de vie ring zoals de regerende socialisten die op touw hebben gezet. De Franse president zei dat armen en onderdrukten in de wereld nog altijd worden aangevuurd door de revolutio naire boodschap van vrede en gerech tigheid. Bij de plechtigheid in het kas teel van Versailles, waarbij ministers en schoolkinderen aanwezig waren, haalde Mitterand drie beelden aan van de studentenprotesten in Peking die met geweld zijn onderdrukt door rege ringssoldaten. „Een Vrijheidsbeeld. Vier cijfers -1789. En een jongeman die alleen voor een kolonne tanks staat". „En hoorde u wat de menigte riep?. Wij hebben brood, wij willen recht. De wa re revolutie is begonnen", aldus de pre sident. Een spoorslags in het leven geroepen werkgroep moet bouwstenen aandra gen voor een reeks krachtige maatre gelen van overheidswege om een alarmfase bij smog het hoofd te bie den. Het rijk verwacht dat de ambte lijke werkgroep respectievelijk 1 juli en 1 oktober met voorstellen komt voor een draaiboek bij een smogsitua tie. In de werkgroep zitten vertegenwoor digers van het rijk, de gemeenten en van de provincies Zuid-Holland, Zee land, Noord-Brabant en Utrecht. Smit-Kroes verwacht dat de gemeen ten en provincies voldoende zijn toege rust om controle uit te oefenen op nale ving van voorschriften uit een draai boek in geval van een alarmfase. De minister erkende met spijt dat in dringende oproepen de afgelopen we ken van de commissarissen van de ko ningin om in de waarschuwingsfase de auto te laten staan, weinig effect heb ben gesorteerd. Maar zij waarschuwde alvast dat in ko mende alarmfases lieden die een au toverbod aan hun laars lappen sanc ties te wachten staan. Welke dat zijn en of er eventueel ontheffingen voor bij voorbeeld artsen komen, is nog onder werp van bespreking. LONDEN/OSLO (REUTER/DPA/AFP) - Een aanvaring in de nacht van maandag op dinsdag van het Sovjet- russische cruiseschip Maksim Gorki met een ijsberg in de Noordelijke IJs zee is uiteindelijk betrekkelijk goed afgelopen. Het ongeluk met het schip met 955 mensen aan boord, 577 passa giers en 378 bemanningsleden, vond plaats op 300 kilometer ten westen Fervente racefietsers moeten bij smog een andere bezigheid zoeken. Dit advies gaf staatssecretaris Dees (volksgezondheid) dinsdag in de Tweede Kamer. Gewoon rustig fiet sen is volgens hem wel verantwoord. In de alarmfase krijgen mensen een dermate grote hoeveelheid smerigheid in de longen, dat zware inspannende arbeid dient te worden vermeden. Dat geldt met name rond het middaguur, omdat de longen dan het meeste te lij den hebben. De veranderende long functie door smog is overigens van voorbijgaande aard, maakte Dees dui delijk. Ooggetuigeverslag: zie pagina 3 van Spitsbergen. Dit hebben woord voerders van het reddingscentrum Bodö in het noorden van Noorwegen en het Westduitse reisbureau, dat de cruise organiseerde, dinsdag bekend gemaakt. Nadat ongeveer 350 passagiers een deel van de nacht in regenachtig weer en bij temperaturen die het vriespunt naderden in reddingsboten hadden doorgebracht, werden zij aan boord genomen van het Noorse kustwacht vaartuig Senja. Toen in de loop van dinsdag de toestand van het- cruise schip verslechterde gaf de kapitein van de Maksim Gorki opdracht ook de overige 220 passagiers met reddings loepen aan boord van de het Noorse vaartuig te brengen. Twaalf uur nadat de kapitein een noodsignaal uitzond waren 30 oudere opvarenden, die met hartproblemen of suikerziekte kampen, met helikopters naar een ziekenhuis op Spitsbergen vervoerd. De bemanning van het cruiseschip bleef aan boord in een poging het bin nenstromende water tegen te houden. Aan de reddingsacties namen heli kopters, waaronder twee uit de Sov jetunie, deel. Ook zette het Sovjet schip Peltsjenkin koers naar de plaats van het ongeluk. Een woordvoerder van het reisbureau Phoenix Flugreisen in Bonn zei dat op (Slot zie pagina 3 kolom 3) Geheimzinnigheid rond- om politiek gevoelige kwesties - hoe verklaarbaar die ook mag zijn - is door gaans een bron van onrust en speculaties. Het plotselinge rumoer dat Den Haag in deze dagen beleeft over wat er nu eigenlijk aan de hand is met de diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en het oliestaatje Koeweit laat dat weer eens voluit zien. Daarom heeft de Tweede Kamer er gis teren verstandig aan gedaan eerst en vooral opening van zaken te vragen van premier Lubbers en minister Van den Broek van buitenlandse zaken. De Koeweit-connectie van Hollandia Kloos (het bedrijf van de familie Lub bers), het slepende meningsverschil over de betaling van een bedrag van 24 miljoen gulden aan dit bedrijf en aan de Nederlandse staat (optredend als kredietverzekeraar) en de bemoeienis van de minister-president in deze affai re: het is niet de eerste keer dat het in deze onderlinge verbinding over tafel gaat. Zelden zijn pogingen om dergelij ke uitstaande vorderingen van het be drijfsleven - waarvoor de overheid zich geheel of gedeeltelijk garant stelt - als nog te innen, onderwerp van een poli tieke en publieke discussie. Maar in al die gevallen is er ook geen enkele aan leiding om zelfs maar de schijn van een belangenvermenging tussen politiek en zakenleven te veronderstellen. Wanneer die aanleiding nu ook niet bestaat, moet dat helder worden gemaakt. Zo'n stap gaat in tegen de gebruikelijke gang van zaken bij de af handeling van dit soort kwesties. De overheid bedient zich niet meteen van al te zware middelen tegenover een buitenlandse onderneming of een land, waarmee goede relaties worden onderhouden en waarmee het tamelijk stevige zakelijke belangen heeft. Ge beurt zoiets op termijn wel - met Koe weit blijken nu al een halfjaar geleden de diplomatieke contacten op een laag pitje gezet - dan wordt daaraan meest al weinig of geen ruchtbaarheid gege ven. Het ministerie van buitenlandse zaken heeft, in ieder geval tot verba zing van de Tweede Kamer, gezegd dat van een dergelijk pressiemiddel om schulden vereffend te krijgen al eerder gebruik is gemaakt. Discretie is dus het sleutelwoord in kwesties van deze snit. Maar die discretie botst nu juist met het belang van de politieke zuiver heid dat aan de orde is in de zoveelste - en kennelijk nog altijd niet laatste - fa se van deze kwestie-Koeweit. Er moet namelijk in alle openheid worden aan getoond dat nu niet anders is gehan deld dan tegenover welk ander bedrijf en welk ander land, waarmee Neder land een soortgelijke appel heeft te schillen. De trammelant rond de achterge bleven betalingen van Koeweit voor de order die het bedrijf Hollandia Kloos in dit land heeft uitgevoerd is al zo'n jaar of vijf aan de gang. In de poli tiek heeft de minister-president, van wege zijn positie als grootaandeelhou der in het familiebedrijf, er al eerder mee in de schijnwerper gestaan. Dat simpele feit wordt bij de direct betrok kenen nogal eens snel uitgelegd als een motie van wantrouwen. In een ver kiezingsperiode zoals nu krijgt de aan dacht dan nog weer een andere lading: ze zou bedoeld zijn als een 'actie be schadiging minister-president'. In de Tweede Kamer zijn suggesties in deze richting gisteren terecht buiten be schouwing gebleven. Er komt pas een politiek debat wanneer de informatie van het kabinet over de tot nu gevolg de weg in deze kwestie-Koeweit daar toe aanleiding geeft. Daarmee hebben de partijen (PvdA, WD en D66), die willen weten hoe precies de vork in de steel zit, aangegeven dat zij dezelfde zorgvuldigheid in acht nemen die zij ook bij de minister-president vanzelf sprekend achten. Het komt daarom in de eerste plaats aan op wegblazen van de mist van geheimzinnigheid, die rond deze kwestie hangt. vdM. Een helikopter hangt boven reddingssloepen met passagiers van de Maksim Gorki, die tussen de ijsschotsen drijven. materiaal, dat bij de sloop van een ou de villa in Ulft in de container werd ge smeten. Een oplettende portier tipte de Oudheidkundige Vereniging. GENDRINGEN (GPD) - Leden van de oudheidkundige vereniging in het Oostgelderse Gendringen hebben een door de bekende schilder Jan Toorop (1859-1928) gesigneerd portret op het nippertje van de vuilniscontainer ge red. Het betreft een met plakkaatverf bij gewerkte foto die zat in een doos vol Op vrijdag 30 juni zullen drie kunstta xateurs van het veilinghuis Sotheby's uit Amsterdam de Toorop onder de loep nemen. Advertentie ASCOT (ANP/AP) - Engeland beleefde gisteren met 31 graden celcius de warmste dag sinds 1976. De hitte kon niet verhinderen dat de befaamde Paardenraces in Ascot gewoon doorgingen. Meer dan vijftig toeschouwers noesten daarvoor de tol betalen. Zij vielen flauw of moesten voor andere Qevolgen van de ongewone temperaturen worden behandeld. Deze toe schouwster trachtte zich tegen de brandende zon te beschermen met een oyzonder hoofddeksel. Ascot dankt overigens zijn faam voor een deel aan auitennissige hoeden waarmee de dames tijdens de races pronken. Van onze correspondent BRUSSEL - De KLM en British Air ways nemen per 1 januari 1990 elk een belang van 20 procent in het vliegbe drijf van Sabena, de Belgische natio nale luchtvaartmaatschappij. De res terende 60 procent blijven voorlopig in handen van Sabena (de Belgische staat) zelf. De samenwerking tussen Sabena, KLM en British Airways werd dinsdag bekendgemaakt door Sabena-topman Carlos van Rafelghem. In een latere fa se zou ook de Luxemburgse maat schappij Luxair nog een belang in Sa bena kunnen nemen, aldus Van Ra felghem. Op 7 juli zullen de plannen ter goed keuring aan de raden van bestuur van de drie maatschappijen worden voor gelegd en vervolgens ook aan de drie regeringen en de Europese Commissie, die moet bezien of de vrije concurren tie in de Europese luchtvaart geen ge vaar loopt. KLM en BA nemen alleen een belang in 'Sabena World Airlines', die alle luchtvaartactiviteiten van de maat schappij uitvoert. De andere vijftien werkmaatschappijen van Sabena in de sectoren toerisme, catering en vliegtuigonderhoud blijven buiten het akkoord. Van de 60 procent aan aandelen die niet naar KLM en British Airways gaan, houdt de Belgische staat 53 pro cent. De rest is verdeeld onder kleine aandeelhouders. Sabena neemt geen aandeel in KLM of British Airways, zo is medegedeeld. Er komt ook geen fu sie van de drie. Sabena (Société Anonyme Beige de l'Exploitation de la Navigation Ae- rienne) is de kleinste van de drie, Bri tish Airways de grootste. Sabena zocht al jaren samenwerking om te kunnen overleven als na 1992 de lucht vaart in de EG volledig wordt gelibera liseerd. Dan zal een zware concurrentieslag losbartsen, die de maatschappij al leen niet zou kunnen bolwerken. Drie jaar geleden wilde Sabena met het Skandinavische SAS in zee, maar dat wilde uitsluitend een fusie waarbij Sabena zo goed als zou verdwijnen. Van Rafelghem gaf dinsdag nog geen details over de financiële kant van de samenwerking. Die komen pas als op 10 juli de regeringen en de EG zijn in gelicht. Van Rafelghem presenteerde gisteren het jaarverslag van Sabena. Sabena maakte vorig jaar een winst van 42,5 miljoen gulden, 52 procent meer dan in 1987. De drie luchtvaartmaatschappijen vullen elkaar ook wat lijnennet be treft goed aan. Sabena is vooral sterk op de routes naar Afrika, terwijl KLM het goed doet op de transatlantische routes en de lijnen naar het Verre Oos ten. British Airways, als een van de grootste luchtvaarytmaatschappijen ter wereld, komt vrijwel overal. De aanbieding is geldig t/m zaterdag 24 juni a.s..

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 1