iSSSS Nieuwe Muziek 19 ZATERDAG 17 JUNI 1989 Dit jaar geen Festival Nieuwe Muziek. De dertiende editie van het festival is afgeblazen omdat de organisatie een stap terug moet doen. Wel een Nieuwe Muziek-tractatie bij het eeuwfeest van het honderdjarig Zeeuws Orkest. Drie orkesten voeren deze zomer, elk op een avond, nieuwe werken uit die speciaal voor deze gelegenheid zijn geschreven. Vanavond bijt het Radio Kamerorkest in de Middelburgse Oostkerk het spits af. Het kan niet verhelen dat Nieuwe Muziek ondertussen in de put is geraakt. Hoe 'een van de pijler van het eigentijdse muziekleven' teloor dreigt te gaan. Kaartenbakensemble Pioniersjaren Driemanschap Restauratie Henk Postma en Kees Cijsouw week-uit Zomer 1986. De culturele revolutie in Nederland roeit nog steeds op tegen een 'brede maar krachtige stroom music for the millions'. Behalve in de Zeeland. Daar steekt hoofdstad Middelburg bru taal de kop boven het maaiveld uit. Tien jaar Festival Nieuwe Muziek hebben de provinciale residentie tot buiten de lands grenzen faam bezorgd als 'het Mekka van de eigentijdse muziekpraktijk'. Een paar zomerse weken per jaar bivak keert de 'voorhoede van de Nederlandse muziekpraktijk' onder het klokkenspel van de Lange Jan en legt er het oor te luis teren bij belangrijke muziekvemieuwers uit de continenten. Tien jaar Festival Nieuwe Muziek, zo heet het, 'hebben Zeeland in artistiek opzicht een unieke naam bezorgd' en bovendien de wat ingeslapen Nederlandse muziek praktijk bevrucht. De buitenwacht staat paf en in Zeeland zelf kunnen ze het maar nauwelijks geloven. Hoe anders staan de zaken er drie jaar la ter voor. In april van dit jaar brengt de mu ziekafdeling van de nationale Raad voor de Kunst de doodsteek toe aan het der tiende Festival Nieuwe Muziek dat dezer dagen had moeten beginnen. „De directeur van de Stichting Nieuwe Muziek", zo motiveert de Raad voor de Kunst een besluit om vijf van de zes aan gevraagde projectsubsidies af te wijzen, „is zeer gedreven en ontwikkelt veel acti viteiten, maar de raad vraagt zich af of de subsidiegelden, besteed aan zijn projec ten wel voldoende rendement opleveren. Waarom niet meer aansluiting gezocht bij initiatieven uit de rest van het land, in- plaats van telkens zelf allerlei projecten te bedenken of uit het buitenland te halen?". De raad formuleert ook een vernietigend oordeel over een wezenlijk onderdeel van de Stichting Nieuwe Muziek: het Xenakis Ensemble, een grote groep muzikanten die op afroep beschikbaar zijn om heden daagse en nieuwe composities uit te voe ren, een klus waaraan het reguliere or kestwezen in Nederland zich nog steeds niet of nauwelijks waagt. Daaraan echter heeft de Raad voor de Kunst geen bood schap meer. Een jaar geleden al oordeelde de afdeling muziek van de raad 'minder enthousiast' over de kwaliteit van de mu ziekuitvoeringen. „Het ensemble musi ceerde minder hecht dan wenselijk geacht". Enige verbetering is naar het oor deel van de afdeling sindsdien niet opge treden. „Het betreft hier een zogenaamd 'kaartenbakensemble' en dat is te horen". Vrijwel alle andere projecten die Nieuwe Muziek voor dit jaar op stapel had staan werden op dezelfde manier van tafel ge- veegd. „Bij een aantal projecten worden de uitvoerenden niet eens genoemd, wat bij de werkgroep de vrees oproept dat hier Een koploper in de verdediging Het Festival Nieuwe Muziek, ideaal podium voor eigentijdse muziek met hier Elisabeth Chojnacka (linksboven), Monique Toebosch (rechtsboven), Tristan Honsinger (linksonder) en Francis-Marie Uitti (rechtson der). Fotografie Wim Riemens ook een kaartenbak in het spel is". Einde rijkssubsidie. Hoe in hemelsnaam is het mogelijk dat 'eén van de onmisbare pijlers van het ei gentijdse muziekleven', zoals het Festival Nieuwe Muziek drie jaar terug nog wordt genoemd, inmiddels zozeer is vermolmd dat aan instorting niet meer lijkt te ontko- men. Is het de wet van de remmende voor sprong die hier onverbiddelijk toegesla gen heeft? Zijn karige en afwachtende overheden de boosdoeners? Of zijn het de schurende invloeden van verschraling, onaangename karaktertrekken en hu meuren die in zo korte tijd een 'unicum' om zeep lijken te hebben geholpen? Daarvoor eerst even terug naar die ge denkwaardige pioniersjaren waarin de toenmalige organisator van het het festi val, Jeugd en Muziek Zeeland, nog had af te rekenen met opvattingen als zouden de uitvoerenden er eerder op uit zijn dure piano's te slopen dan belangwekkende muziek te maken. Een uitgelezen gezel schap recencenten, radio-producers en componisten meende beter te weten. Zo als de scribent Frits Lagerwerfï. „Gecom poneerde muziek, geïmproviseerde mu ziek, Amerikaanse jazz en grensgebieden in de popmuziek, de beeldende kunst en andere kunstdisciplines lopen dwars door elkaar", noteerde hij enthousisast in zijn opschrijfboekje, „Bovendien heerst op het festival een unieke informele sfeer waarin kunstenaars en publiek relaxed van ge dachten kunnen wisselen". Al tijdens het derde festival manifesteerde CRM-minis- ter Til Gardeniers zich in Middelburg met de verklaring dat het Festival Nieuwe Mu ziek de provincie Zeeland tot 'koploper' had gemaakt. Tegen zoveel bombarie bleken Zeeuwse zuinigheid en scepsis niet opgewassen. Dat werd bijvoorbeeld duidelijk toen cul tuur-gedeputeerde Paul Boersma wat be nauwd de rekening liet opmaken en tot zijn schrik moest constateren dat tussen een aantal jaren omstuimige organisatie drift en beschikbaar gestelde subsidies een gat van een kwart miljoen aan harde guldens gaapte. Een mooie gelegenheid om dezeAugiusstal te reinigen' en een de finitieve streep te halen door deze uitin gen van 'eerder demonisch dan goddelijk gerichte' kunst, oordeelde één van de klei nere fracties in de Zeeuwse staten. De grootste statenfractie, die van het CDA, gebruikte heel wat mildere bewoordingen om duidelijk te maken dat met tradities niet al te zeer gespot behoort te worden. „Als de beschikbare middelen nopen tot duidelijke uitspraken geven wij de voor keur aan traditionele koorzang en orgel muziek boven veelal onbegrijpelijke, ten minste onbegrepen nieuwe muziek". Des ondanks kreeg, na een jaartje oponthoud, een hernieuwde stichting Nieuwe Muziek de handen vrij orri met een schone lei de gouden draad weer op te pakken. Zo ook kreeg de enige beroepskracht van Nieuwe Muziek, directeur/manager Ad van 't Veer, de kans om 'met tomeloze en inspirerende inzet' verder te werken aan een klimaat, waarin voorhoede-compo nisten als Xenakis, Feldman, Cage en Ja panse avant-gardisten voet hadden ge kregen aan de zompige grond van de lage landen bij de zee. Niet echter zonder dat de voorzichtig geworden cultuur-gedepu teerde Boersma een driemanschap in de arm nam voor een advies. Hoe kan een club als Nieuwe Muziek het hoofd boven water houden zonder opnieuw in de fout te gaan?, was de kern van de vraag die hij graag beantwoord wilde zien. Het driemanschap, bestaande uit heren die landelijk al met menig cultureel bijltje hadden gehakt, ofwel de 'commissie Su- therland/Knopper/Smit' presenteerde een rapport dat menige muur deed trillen. Manager Van 't Veer en zijn clubje vrijwil lige bestuursleden, zo luidde kort samen gevat de conclusie, hadden hoognodig versterking nodig. Nieuwe Muzieks 'unie ke' en 'zeer wezenlijke functie binnen het Nederlandse muziekleven' zou op den duur slechts overeind kunnen blijven met een verdrievoudiging van het personeels bestand. „Het is redelijk te veronderstel len dat het ontbreken van zelfs maar mini maal voldoende middelen de oorzaak is van tal van problemen die overigens ook nog eens een visieuze cirkel tot gevolg hebben". De subsidiegevers knikten braaf maar trokken zich dit alarmsignaal verder niet aan. Tot op de dag van vandaag is de sub sidie-omvang niet gewijzigd. Het provin ciebestuur ontvangt jaarlijks, mede voor de financiering van Nieuwe Muziek, een rijksbijdrage van 7 ton. Trouw maakt de provincie elke jaar bijna de helft van dat bedrag over naar de bankrekening van de stichting die elk jaar even trouw verant woordt hoe de centen zijn besteedt. Het gaat om 175.000 gulden voor het festival en andere evenementen en om 150.000 gul den voor de instandhouding van de mana gersfunctie en het 'apparaat'. Eigen geld heeft het provinciebestuur er nauwelijks voor over. En dat betekent dat Nieuwe Muziek, willen kwantiteit en kwaliteit van de programma's op peil blijven, in hoge mate afhankelijk is van projectsubsidies die moeten worden aangevraagd bij het ministerie van WVC. Door de opstelling van de Raad voor de Kunst is deze inkom stenbron dit jaar vrijwel volledig afgesne den. Vier jaar nadat de commissie Sutherland/ Knopper/Smit hard aan de alarmbel trok moet worden geconstateerd dat het met de evenementen - wat betreft aantallen en levendigheid - inderdaad langzaam maar zeker bergafwaarts is gegaan. En dat terwijl inmiddels ook het Grote Schis ma heeft plaatsgevonden. De Amster damse dirigent en componist Huub Kerst- ens, jarenlang de vaste dirigent van Nieu we Muzieks Xenakis Ensemble en oprich ter van het Koor Nieuwe Muziek, is met manager Ad van 't Veer in onmin geraakt. En dat trekt diepe sporen. Kerstens voelt zich 'bedrogen' en wil de verslaggever graag vertellen wat hij ver staat onder de zoveel geroemde 'charme van het onvolmaakte' die de activiteiten van Nieuwe Muziek typeert. „Luister", zegt hij, „die Ad van 't Veer is een stugge onverzettelijke Zeeuw. Dat heeft zo z'n goeie kanten. Want zo kom je, zoals hij be wezen heeft, erg ver. Maar er is eén groot probleem: Van 't Veer is niet in staat te communiceren. Hij kan heel geïnteres seerd naar je te luisteren. Maar zodra hij zijn koffertje dichtklapt is hij alles wat je gezegd hebt alweer vergeten. Hij heeft zo zijn eigen ideeën in zijn hoofd en daar moet alles voor wijken. Zo kun je niet al door met je mensen blijven omgaan". „Kijk, iedereen weet al jarenlang dat Van 't Veer een warhoofd is, dat het een organi satie is van lik me vesje. Dan ben je bij voorbeeld anderhalf jaar bezig met het Philharmonisch orkest om een concert voor te bereiden. En dan bestaat hij het om een paar weken voor de uitvoering met het idee rond te lopen om de zaak te schrappen. Zoiets is symptomatisch: pro gramma's worden op het laatste moment omgegooid, muzikanten niet op tijd of ver keerd geïnformeerd over repetities en par tituren. Ik heb dat altijd maar weer op nieuw proberen te sussen omdat ik en thousiast achter de ideeën stond. Ik dacht: de muziek is het belangrijkst en de organisatorische problemen los ik zelf wel op". Tot eind vorig jaar de irritaties over en weer culmineerden in een scheiding der geesten. Kerstens: „Ik heb zo'n zeven jaar met de man opgetrokken. En dan krijg ik plotseling zonder enige overleg van hem te horen dat hij voor het Xenakis Ensem ble andere dirigenten heeft aangetrokken. Meteen na een vergadering waarin zijn be stuur me, voor het eerst na al die jaren, uitzicht biedt op een vast contract als diri gent en artistiek leider van het Koor Nieu we Muziek. Dat deed voor mij de deur dicht". Het driemanschap Sutherland/Knopper/ Smit legde vier jaar eerder de vinger op dezelfde zere plek. Het liet zich zeer lo vend uit over de manier waarop Van 't Veer 'interessante kunstenaars' heeft we ten te contracteren en de lijn van een een maal gekozen 'niet modieuze benadering van actuele muziek' consequent vast houdt. Maar de heren constateerden ook dat de manager er onvoldoende in slaagt hechte relaties op te bouwen met bestuur ders, media en mensen uit het culturele leven. Hoe ziet manager Van 't Veer zelf de kri tiek op zijn functioneren? Hij wil eerst kwijt dat het welslagen van een Festival Nieuwe Muziek, zoals dat in Middelburg door de jaren heen gestalte heeft gekre gen, vooral afhankelijk is van de mogelijk heden om 'a la minute' te programmeren. Zo'n festival organiseren betekent dus dat je tot op het laatste moment moet impro viseren, ja zelfs tijdens het festival". „Componisten komen hier graag omdat ze de ruimte krijgen om ideeefi uit te voe ren en met anderen te communiceren. Heeft een componist als John Cage nog wat in z'n tas, dan ga je tijdens zo'n festi val zitten bellen en nog eens bellen om mensen te vinden die dat werkje uit kun nen voeren. Dat wekt ergernis bij je be stuur en bij het publiek. Maar het is voor de componist nou juist het aardige. Die vraagt, zoals Cage, een keuken, en dan krijgt hij een keuken". En die ruzie met Kerstens? „Ja, Kerstens wilde het Xenakis Ensemble altijd maar weer koppelen aan zijn Koor Nieuwe Mu ziek. Ik zit op een ander spoor. Het ensem ble moet paraat staan voor het uitvoeren van dingen die anderen niet kunnen of wil len. Daar past niet altijd een koor bij. Dan zegt de Raad voor de Kunst nu dat het een kaartenbak-ensemble is. Terecht, want zoiets heb je nou juist nodig wil je in Ne derland wat kunnen doen met nieuwe mu ziek, pok om jonge muzikanten te kunnen opleiden binnen de Nieuwe Muziek-cul- tuur". Nieuwe Muziek, aldus Van 't Veer, heeft de kar getrokken voor Kerstens Koor Nieu we Muziek. Omdat anderen het er niet bij konden hebben. „Het is steeds de bedoe ling geweest het koor te verzelfstandigen. Maar het werd weer zo'n tak van Nieuwe Muziek. Zo van: die Van 't Veer doet dat er nog wel even bij. Zoals veel andere dingen waarvan verwacht wordt dat ik die maar als een soort hobby moet beschouwen. Het komt er dan zo'n beetje bij te hangen. Ja, en dan krijg je al gauw verwijten datje het niet goed doet. „Die stugge houding komt uit dat soort dingen voort. En ja, als je niet een beetje eigenwijs bent, ook soms naar je bestuur toe, dan organiseer je geen twaalf Festivals Nieuwe Muziek". Toch maakt Nieuwe Muziek de laatste tijd de indruk dat het minder dan voorheen een voortrekkersrol vervult. Tot voor en kele jaren profileerde Nieuwe Muziek zich veel nadrukkelijker als een organisatie die niet terugdeinsde voor het risico zich een buil te vallen aan nog nauwelijks be kende muziekvemieuwers. De laatste tijd lijkt Nieuwe Muziek steeds meer een po dium voor de vernieuwingen van gisteren. 'Muziek van deze eeuw' is dit jaar het eni ge Nieuwe Muziek-project dat door de Raad voor de Kunst is gehonoreerd. Dat klinkt wel even anders dan: Muziek van Nu. Marinus Boezem, sinds enkele maanden voorzitter van de Stichting Nieuwe Mu ziek, daarover: „We hebben altijd een la boratorium-functie vervuld. We doen dat nu nog. Maar een deel van wat wij deden is in de loop van de tijd ook door anderen opgepakt. Dat geeft hier geen concurren- tienijd. Maar wat de subsidiemogelijkhe den betreft heeft het de spoeling wel dun gemaakt. Ik heb wel het gevoel dat wij daar een beetje het slachtoffer van zijn ge worden". Ook de tijdgeest, vindt Boezem, speelt Nieuwe Muziek parten. „We zitten eerder in een periode van restauratie dan van vernieuwing. Dat maakt het moeilijker om voor sommige projecten subsidie los te krijgen. Die Raad voor de Kunst wordt sterk beïnvloed door wat in de mode is. De subsidies hangen nauw samen met de sa menstelling van de raad. En die verandert om de twee jaar. Kijk, wij zijn als Nieuwe Muziek toch een beetje een calvinistische organisatie. Wij houden ons aan ons woord. Als we beginnen met Xenakis wil len we dat ook afinaken. Dat geldt voor Feldman, Scelci, trouw aan wat je eerder als belangrijk hebt onderkend. Wat niet verlet dat je oog hebt voor wat er nu ge beurt. Dus heeft Nieuwe Muziek onlangs de sub sidiegevers, het ministerie, de provincie en de gemeente rond de tafel genood om eens te praten hoe dat nu verder moet. Dat de organisatie 'een slag terug moet' is inmiddels duidelijk. Maar de manier waarop moet nog worden uitgevonden. Er moet, vindt Boezem, in ieder geval ruimte komen om de 'laboratoriumfunctie' veilig te stellen. „Maar aan de andere kant wil len we ook een zekere aanpassing zoeken bij wat is geweest". Marinus Boezem is de vierde voorzitter van Nieuwe Muziek in vijfjaar tijd. Hoe zit het, met de humeuren tussen voorzitter en manager, en hoe lang schat Boezem zijn voorzitterschap in? Boezem: „Van het begin af aan, toen Nieu we Muziek nog Jeugd en Muziek was, ben ik op de activiteiten afgekomen. Ik heb er respect voor hoe Van 't Veer in alle golven en stormen het streven nieuwe muziek te brengen overeind heeft weten te houden. Ik voel daar wel iets van mezelf in. We kun nen uitstekend met elkaar overweg, de be zwaren die anderen kennelijk tegen hem hebben, gelden voor mij niet. Ik hoop dan ook, dat ik er langer dan een jaar zal zit ten".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 19