PZC Gorbatsjov belooft Duitse ondernemers gouden bergen Op straat De verkiezingscampagne die niet op gang kwam WAAROM ZIT ER NU 20% MEER BUGLES IN 'N ZAK? opinie en achtergrond 4 LUBBERS HIELD ZIJN KRUIT DROOG kwwwWfcÉ VERKIEZINGEN Smiths DONDERDAG 15 JUNI 1989 Discriminatie TRIJFEL Nico Scheepmaker Door de maag Bodemschatten Overeenstemming Boven partijen Minder moeite 1 y I 4* 1 1 I MM I Michaïl Gorbatsjov toast met de Westduitse president Richard von Weizsdcker op verbetering van de betrekkingen tussen de Bondsrepubliek en de Sovjetunie. IVan onze correspondent in Bonn Hans Hoogendijk Liever stikken wij in het stof, dan dat we de kapitalisten po litieke concessies doen", donderde Ni- kita Chroesjtsjov in 1964. „Ik kan ie dereen die handel aan politieke tege moetkomingen wil verbinden, zeg gen: jullie zullen eerder door de wor men zijn opgevreten, dan dat wij voor jullie door het stof kruipen". Een kwart eeuw later sprak een andere Sovjetrussische leider, Michail Gor batsjov, heel andere woorden tot de leidende Westduitse industriëlen. Hij zei dat zijn land zich ontwikkelt in de richting van een vrije-markteconomie, maar dat dit proces tijd vergt. De roe bel zal nog niet vrij inwisselbaar wor den, omdat dit een hollende inflatie en prijsexplosies tot gevolg zou hebben. Dat zou volgens Gorbatsjov de sociale vrede in het land bedreigen. „Een vrije-markteconomie kan niet van de ene dag op de andere worden gescha pen. Maar er zal geen terugkeer zijn naar de economische methoden die in de tijd van de stagnatie domineerden. Zij die vooruit kijken en gecalculeerde risico's nemen, handelen juist". Gorbatsjov, die ongekend open alle fouten in de geleide markteconomie toegaf, constateerde ook dat zijn land op die gebieden waarin het land wél mee kan doen op de wereldmarkt, wordt gediscrimineerd. In dat ver band pleitte hij weer voor het ophef fen van de zogenaamde COCOM-lijst met strategische goederen die niet aan de Sovjetunie mogen worden ver kocht. „Deze beperkingen doen ons pijn. Maar rekent u eens uit hoeveel miljoenen of zelfs miljarden ze u, lei dende managers in het Westen kos ten"? In een tijd waarin „ijzeren gordijnen vallen", bepleitte hij nauwe samen werking tussen beide landen, onafhan kelijk van de sociale systemen. „We hebben elkaar nodig, zoals Europa vertrouwen in de betrekkingen tussen onze beide staten nodig heeft. Vertrou wen dat van doorslaggevende invloed zal zijn voor de Europese ontwikkeling naar eenheid". Hij riep de Duitse industriëlen op niet te aarzelen en de kansen te benutten die perestrojka biedt. Hij beloofde li berale handelswetgeving, bescher ming van investeringen en afbouw van de starre bureaucratie. Gorbatsjov bood de Duitsers samenwerking aan op een aantal gebieden, waarin de Russen volgens hem wel topklasse zijn: researchopdrachten tegen markt prijzen aan de Russische Academie voor Wetenschappen, orders voor het lanceren van Duitse satellieten, sa menwerking bij de scheepsbouw en de produktie van consumptiegoederen, exploitatie van de bodemschatten op het schiereiland Kola en in Siberië. Verder maakte hij bekend dat het zo genaamde conversieprogramma, waarbij de militaire industrie wordt W'at kun je niet allemaal beleven op straat! Ik liep op het par keerterrein bij het winkelcentrum op het Buikslotermeerplein in Am sterdam-Noord terug naar mijn au to, toen ik even moest wachten op een auto die uitparkeerde. Een an dere auto, met een mevrouw van een jaar of 58 achter het stuur, wachtte aan de overzijde tot die au to was uitgeparkeerd om op de opengekomen plaats te kunnen parkeren, maar voordat het zover was had een man in een rood au tootje die aan de parkeerzijde stond te wachten, die plaats al ingeno men. Ik zag aan het ge-ergerde ge baar van de mevrouw achter het stuur dat zij het daar niet mee eens was. Maar wie van de twee nu het langst stond te wachten: zij van links of hij van rechts, daar had ik geen idee van. Ik liep door naar mijn auto, deed de boodschappen achterin, ging ach ter mijn stuur zitten en zag de plus minus 58-jarige dame, die haar au to inmiddels een eindje verderop geparkeerd had, aan komen lopen langs het trottoirtje waar de gepar keerde auto's met hun neuzen te genaan stonden. Zij had iets aarze- lends en zoekends. Haar autosleu tels, zag ik, had zij nog in haar rech terhand. Opeens wist ik wat ze van plan was. Ze stapte tussen twee au to's door een rode rechts van haar en een anders gekleurde links) en ik stapte snel uit. Toen ze me passeer de vroeg ik: „Was dat nou nodig?" „Wat?" vroeg ze verbaasd (en be trapt). „Krassen op die rode auto", zei ik, wijzend op de sleutelbos die zij nog in haar hand had. „O, maar zo'n leertje krast niet hoor!", zei ze, het leertje waaraan haar sleutelbos vast zat omhoog stekend. En ze liep haastig door. Omdat ik toch nog op mijn vrouw moest wachten die haar eigen gang was gegaan in het winkelcentrum, ging ik even kijken naar de rode au to. Een Fiat Panda. Inderdaad, een kras in het lak op zijn rechterflank. Maar was dat eigenlijk wel dat rode autootje dat mevrouws gramschap had opgeroepen? Aan de stand van de voorwielen te zien was hij van de andere kant ingedraaid. Ik voelde even aan de motorkap. Koud. Twee plaatsen verderop stond net zo'n soort rood autootje. Een Ibiza. De motorkap daarvan was nog wel warm, bovendien stonden de voor wielen zo ingedraaid dat dit wel de rode auto moest zijn die voor zijn beurt was ingeparkeerd. Ook dat nog, zij had de verkeerde auto te grazen genomen! Even later zag ik de 58-jarige me vrouw onverwacht snel weer terug komen en ik kon het niet nalaten haar weer even aan te spreken: „Ik heb de kras gezien hoor", zei ik, „alleen jammer dat het de verkeer de auto was. Maar vergissen is men selijk, zullen we maar denken..." Ze trok haar wenkbrauwen op en liep door, naar haar auto. Terwijl ze uitparkeerde noteerde ik het num mer van haar Kadett: KB-78-DF. Ze zag het me doen. Dat kon geen kwaad, vond ik. Vervolgens noteer de ik het nummer van de bekraste Fiat Panda: KJ-04-GN, en ook dat van de malafide geparkeerde IBI ZA: KV-03-DS. Ik had nu alle gege vens voor een 'fait divers' bijeen, om er een Trijfel over te kunnen schrij ven! Ikzelf ben altijd wel blij met de eer ste deuk of kras op mijn nieuwe au to, omdat ik er van uitga dat auto dieven te gemakzuchtig zijn om een auto te stelen met een kras of deuk die zij eerst moeten zien weg te werken voordat zij het ding voor een goede prijs kunnen verkopen. Maar ik heb wel een hekel aan men sen die expres de boel verrinnewe- ren: ruiten inslaan van abri's, fik kies stoken in plastic vuilnisbak ken, prachtige zilver glanzende ge- luidswanden langs de snelwegen bekladden met graffiti, met sleutels krassen op het lak van gekoesterde auto's... Ik keur dat af. Ik heb ook nooit be grip kunnen opbrengen voor ken nissen die zelf uit principe geen au to hadden vanwege de milieuver vuiling, maar er bij wijze van balda dige verzetsdaad niet voor terug deinsden in het langslopen met hun sleutel een rijtje auto's te bekras sen. Datje zoiets in de oorlog deed bij Duitse legerauto's, alla, daar kan ik nog wel in komen, maar in hartje vrede, nee, daar kan ik geen begrip voor opbrengen. En dus ook niet voor die primitieve wraakaktie van die 58-jarige dame met haar sleutelbos. Dat riep om wraak via een stukje in de krant met naam en toenaam van haar automerk en nummerbord! He, realiseerde ik mij opeens, de ene wraak gewroken door de ande re wraak, klopt dat eigenlijk wel? Is dat geen 'overkill', dat kenteken in een miljoen kranten tegenover die krassende sleutelbos? Doe ik dan eigenlijk niet net zoiets, in mijn hei lige verontwaardiging? Ja toch? En ik veranderde, betrapt, het kente kennummer van de 58-jarige dame die ik ook maar mijn leeftijd heb geleend) en dat van de andere au to's. Want wraak is wel zoet. Maar ook een beetje primitief. omgeschakeld op civiele produktie, vruchten begint af te werpen. „Al in 1989 zal de civiele produktie van onze defensie-industrie 40 procent van de totale output bedragen. In 1995 zal dit percentage tot 60 procent zijn geste gen". Bewogen appelleerde de Russische lei der aan de Westduitse industriëlen om hun argwaan te laten varen en mee te doen aan zijn levenswerk. „Er is sinds korte tijd minder achterdocht en angst en meer vertrouwen. De ontwik kelingen van de economische, weten schappelijke en technologische ban den kan een toetssteen worden voor de oprechtheid van de politieke bedoelin gen. Ik ben ervan overtuigd dat het concept van een gemeenschappelijk Europees huis een veelbelovende weg is om de Europese deling te overwin nen. U, als captains of industry in Duitsland, zou daar bij stil moeten staan, omdat u, samen met alle andere Duitsers, buitengewoon gevoelig bent voor de effecten van deze deling". Het was een toespraak van een man, die zich heel goed realiseert dat de liefde voor perestrojka door de maag van de 'gewone' Rus gaat. Na vier jaar hervorming zijn de winkels leger dan ooit en Gorbatsjovs belangrijkste taak is het dan ook ervoor te zorgen dat er brood op de plank komt. Hij strijdt op twee fronten. In de eerste plaats zijn er aan het thuisfront nog veel ministeries waar traditionalis ten de dienst uitmaken, die in hun achterhoofd nog altijd de autarkie- doctrine van Stalin hebben. In de tweede plaats worden veel hervor mingsgedachten doodeenvoudig ge saboteerd, omdat functionarissen bang zijn hun privileges kwijt te ra ken en in de derde plaats is een in 70 jaar gegroeide centrale economie niet in een handomdraai te herstructure ren. De redding moet vooral uit het buiten land komen, maar daar aarzelen de in dustriëlen hun kapitaal risico-dra gend in te zetten. Het zijn niet alleen de bureaucratische hindernissen die daar achter zitten. Velen zijn afge schrikt door het enorme tekort aan de viezen in de Sovjetunie. De staats schuld is opgelopen tot omgerekend 120 miljard mark en alleen dit jaar moeten 48 miljard worden vrijge maakt voor rente en aflossing. De geld kraan druppelt nog slechts en steeds meer potentiële investeerders worden geconfronteerd met de eis naar com pensatie-orders. Maar wat heeft de Sovjetunie meer te bieden dan grond stoffen? Opinie-onderzoeken hebben uitgewe zen dat de meeste Westduitse bedrij ven hopen en geloven dat perestrojka een succes wordt, maar dat zij weinig kansen zien dat de reusachtige Russi sche markt voor hen op korte termijn perspectieven biedt. De toekomstkan sen hangen volgens de Westduitse eco nomen af van de structurele verande ring in het economisch bestel in de Sovjetunie. De vroegere minister van economische zaken en huidige FDP- voorzitter Otto graaf Lambsdorff is daar duidelijk over; „De Russen zijn nog altijd niet in staat artikelen aan te bieden die op de wereldmarkt goed te verkopen zijn". Michail Gorbatsjov heeft geprobeerd de Westduitse ondernemers te overtui gen dat het zinvol is nu in zijn land te investeren, omdat dit op langere ter mijn goud oplevert. De president van de Westduitse werkgevers reageerde afwachtend en zei belerend: „De Bondsrepubliek heelt nauwelijks bo demschatten. Haar rijkdom berust op de motivatie van de burgers om te presteren en verantwoording te dra gen, op de kennis en het kunnen van de mensen, op het vermijden van verspil ling en beperking van staat en bureau cratie". Als pleister op de wonde, noemde hij wel de mogelijkheden om gezamenlijk de exploitatie van de bo demschatten in de Sovjetunie ter hand te nemen, het aantal joint-ventu- res op te voeren en te proberen „voor elke roebel en elke mark de hoogst mo gelijke tegenwaarde te krijgen". Een voorwaarde voor succesvolle sa menwerking noemde hij een grote mate van wederzijds vertrouwen, kennis, begrip en vrijheid van hande len". „Eigenbelang, concurrentie en directe verantwoordelijkheid voor succes, zijn bij ons de belangrijke mo toren van de vooruitgang. Samenwer king heeft aan beide zijden persoon lijkheden nodig, die dezelfde be voegdheden en motivatie hebben. On dernemers begrijpen de problemen van andere ondernemers het best". En juist aan al die aspecten die werkge versvoorzitter Tyll Necker opnoem de, ontbreekt het in het rijk van Mi chail Gorbatsjov. Van onze parlementaire verslaggever Henri Kruithof) elukkig is het bijna voorbij' \JT verzuchtte begin deze week één van de Europese lijsttrekkers, toen hij dacht onbespied een plasje te kunnen doen. Niet alleen de ver moeidheid uitte zich in deze harte- kreet. Ook het feit dat de Europese verkiezingscampagne niet over Eu ropa ging, moet bij de Eurolijsttrek kers enige frustratie hebben achter gelaten. Piet Dankert, Jean Penders en Gijs de Vries (zo heten de Euro-lijsttrek kers van de drie grote partijen) heb ben de afgelopen maand krampach tig geprobeerd uit te leggen dat de kabinetscrisis in hun voordeel zou werken. Ze hebben de indruk echter niet kunnen wegnemen, duidelijk te leurgesteld te zijn over het feit dat de Europese onderwerpen volstrekt on dergesneeuwd raakten. „De nationa le politiek is er als een denderende trein over heen gegaan", zei D66-lei- der Van Mierlo dinsdag treffend. Alle onderzoeken wijzen het uit: De Nederlandse burger weet, ook na we ken campagne, nauwelijks iets over de taken en bevoegdheden van het Europarlement en nog veel minder over de Nederlandse vertegenwoor digers in die zaal. Zelfs het partijka der, dat naar de verkiezingsbijeen komsten kwam, kon veelal niet ver tellen wie de eigen lijsttrekker was. De Eurolijsttrekkers hebben het é- chec van 'hun' campagne ten dele aan zichzelf te danken. Ze hebben geen van allen geprobeerd een poli tiek onderwerp op de Europese agen da te zetten. Piet Dankerts (PvdA) vermeende boterffaude was slechts een zwakke, en pijnlijk mislukte, po ging in die richting. Maar wie, zoals de WD-er Gijs de Vries, vooral praat over de noodzaak van een Europees bosbouwbeleid of nieuwe TV-techno- logie, moet niet klagen als de kiezers ongeïnteresseerd het hoofd afwen den. De partijen hebben zich er in rap tempo bij neergelegd dat er in grote lijnen overeenstemming bestaat over 'Europa'. PvdA, CDA en WD, maar ook de kleine linkse partijtjes zijn het er over eens dat het Europe se parlement meer macht moet krij gen. Vooral in het kader van het ver dwijnen van de binnengrenzen in 1992, moeten de nationale parlemen ten bevoegdheden overdragen aan de Europese pendant in Brussel/ Straatsburg. Ook het milieu is vol gens alle politieke groeperingen even belangrijk. PvdA-er Piet Dan kert drukte het dinsdagavond kla gend in Sint Annaland zo uit: „de in druk bestaat dat de campagne zo'n dooie boel is, vervelend, omdat de partijen het eens zijn". Hij probeer de het nog even met: „soms is over eenstemming in de politiek geen slechte zaak". Maar een parlement dat door lage opkomst en gebrek aan bevoegdheden politieke kracht mist, zal ook eensgezind weinig presteren. Toch wijzen opiniepeilingen uit dat de opkomst vandaag weieens hoger zou kunnen zijn dan bij de vorige Eu ropese verkiezingen. De oorzaak daarvoor is echter niet te zoeken bij een toenemend belang dat de bur- Ruud Lubbers. Hij was welisw: telkens aanwezig op de CDA-bijei komsten, maar hij moet nog betr worden op de eerste nieuwswaar ge uitspraak. Met de arrogantie de echte leider van het land, ho hij zich verre van het laag bij grondse politieke gewoel. Althans dat beeld probeert hij zichzelf op te houden. In werkeli heid ligt dat natuurlijk anders, mengt zich niet direct in de politie perikelen, omdat hij voor zichzelf! imago van de leider 'boven de par en' wil ophouden. Dat imago had bij de laatste verkiezingen voor Tweede Kamer zo zorgvuldig op bouwd en dat heeft hem geen wint eren gelegd. Juist de 'staatsm: Lubbers heeft toen in de laatste gen nog voor een politieke aardv schuiving ten gunste van het Cl gezorgd. Lubbers lijkt de Europese verkiez gen dan ook totaal onbelangrijk gers zouden hechten aan Europa. Nee, veel waarschijnlijker is dat de oproep van alle politici om te gaan stemmen, omdat het zo'n mooie voorronde is voor de echte verkiezin gen op 6 september, enig effect begint te sorteren. De partijen hebben de afgelopen we ken daar ook nadrukkelijk voor ge bruikt: om het partijkader te mobili seren, te kijken of het 'apparaat' ge smeerd loopt, de electorale mogelijk heden te meten, en de nationale lijst trekkers te profileren. Joris Voorhoe ve had de campagne nodig om de wonden van VVD-strijd te laten he len, PvdA-leider Wim Kok gebruikte de bijeenkomsten om zich nadrukke lijk af te zetten tegen CDA-avances. De enige die zich tijdens deze cam pagne op de achtergrond heeft ge houden is premier en CDA-lijsttrek- ker voor de echte verkiezingen, vinden. Alles wat hij doet, en voo: wat hij niet doet, staat in het tek van de zesde september. Dan m< het CDA opnieuw de grote klapj maken en in elk geval de groot: partij worden. Dat lukt alleen, i durende de hele zomer bij de CD achterban het schrikbeeld leva kan worden gehouden van een 'rot stembusoverwinning. Een vervelende bijkomstigheid das bij kan zijn dat het CDA al vandai als de grootste uit de stembus ro De campagneleider van die pgr krijgt dan de moeilijke taak in eigi kring uit te leggen dat de klus ni lang niet geklaard is; dat er hi steeds campagne gevoerd moetwt den. Een te grote voorsprong va daag op de concurrerende partiji (met name de PvdA), kan op zes se tember alleen maar remmei werken. 'Europa' is vanavond voi bij, de verkiezingen duren tot zes se tember. Advertentie In elke zak Bugles zit tijdelijk 20% meer. En dat terwijl u er niets extra's voor betaalt. Nou, dan weet u toch wat u te doen staat? Op naar de winkel voor zo'n overheerlijke zak Bugles. leze siempel. Laat de Bismarck met rust (Van onze correspondent in Londen Haye Thomas) De Bismarck is een oorlogsgraf. Dat moeten ze respecteren en niet rust laten". Aldus luiden de mees te Britse reacties op de ontdekking van het wrak van wat eens 's werelds meest gevreesde oorlogsschip was. Op meer dan 4000 meter diepte ligt het gigantische slagschip van 42.000 ton op de bodem van de Atlantische oceaan. Half rechtop en volgens de ontdekkers in een uitstekende condi tie met al zijn dikke pantser en onder waterbescherming. En vooral zijn reusachtige kanons van 38 cm door snee, die de Bismarck een formidabe le vuurkracht gaven. Diep beneden, in de wereld van de gro te stilte, is het schip niet a'leen gevon den, maar ook bekeken en gefilmd door dr Robert Ballard en zijn naaste medewerkers, hetzelfde team van het Amerikaanse oceanografische insti tuut Wood Hole in Massachusetts, dat vier jaar geleden grote furore maakte met de vondst van de Titanic. Net als bij het vermaarde en onzinkbaar geachte passagiersschip heeft dr Bal lard ook bij de Bismarck geen stoffelij ke resten gevonden. Ofschoon meer dan 2000 opvarenden met het slag schip ten onder zijn gegaan. En slechts 110 man uit de koude golven soor de Royal Navy werden opgepikt. De bedoeling is dat dr Ballard later de ze maand, waarschijnlijk in Washing ton, een persconferentie zal geven. En in details vertellen wat hij en zijn me dewerkers hebben gezien vanuit een grote robot-duikersklok: Argo. Aan de hand van videofilms die net als bij de Titanic het zeer dramatische bewijs materiaal vormen van de spectaculai re vondst. Op zo'n 800 meter dieper nog dan de diepte waarop de Titanic De Bismarck in actie tijdens het treffen met de Britse vloot. werd aangetroffen. Van een operatie 'Lift de Bismarck' is in eerste instantie dan ook geen sprake. Al gaan er wel al stemmen op van nieuwsgierigen aan beide kanten van de oceaan, zoals die van majoor Charles Neimeyer, ge schiedenisleraar aan de Amerikaanse marine-academie. Hij zou best wei eens willen weten en zien over welke technologie de Duitsers beschikten bij het uitbreken van de Tweede Wereld oorlog. Juist omdat de Bismarck gold als een opmerkelijk oorlogsschip, waarin allerlei voor die tijd nieuwe technieken waren samengebracht. Volgens de bekende Britse auteur en televisie-persoonlijkheid Ludovic Kennedy bestond er bij de Britten geen twijfel over dat het schip zo snel mogelijk onschadelijk gemaakt moest worden. Omdat het anders met zijn vreselijke slagkracht fatale klappen zou uitdelen in de vitale aanvoer van goederen uit Amerika met grote At lantische transport-konvooien. Ken nedy nam destijds als een jonge offi cier aan boord van de jager Tartar deel aan de jacht op de Bismarck, die voor de Britten hoogst onfortuinlijk begon. In mei 1941ruim een maand na haar in dienststelling, werd de Bismarck bij Bergen in Noorwegen gezien, toen zij samen met de zware Duitse kruiser Prinz Eugen kennelijk op weg was naar de konvooi-routes van de Noord- Atlantic. De Royal Navy zette een sterk eskader in onder aanvoering van vice-admiraal L. E. Holland aan boord van het grootste oorlogsschip in die dagen: de 21 jaar oude slagkruiser Hood. Ondanks zijn grotere omvang maar met de helft aan bewapening in vergelijking met de nieuwe Bismarck, en technisch duidelijk verouderd, be tekende het toch een zware klap voor de Britse gemoedsrust, toen de Hood door het moordende geweld van het Duitse vlaggeschip aan stukken werd geschoten. De Hood ging brandend ten onder en slechts drie van de 1341 koppen tellende bemanning, bleven gespaard. Maar het tweede grote Brit se schip had de Bismarck wel geraakt. En op de brug van vice-admiraal Gün- ther Lütjens was lang niet alles koek en ei toen het slagschip zich met be hulp van de mist uit de voeten maakte. Het duurde dan ook niet lang of het werd opnieuw ontdekt. Ver in de At lantische oceaan, ten westen van Brest. Het vliegdekschip Arc Royal lanceerde een luchtaanval met torpe do's waarvan er een de gehele stuurin richting van de Bismarck uitschakel de. Dat was de achilleshiel van het schip. En ofschoon wanhopig gepro beerd werd om de Bismarck met be hulp van de motoren op koers te hou den, was zij in feite vleugellam en werd zij door de Britse marineschepen als wolven besprongen. Op Lütjens 52e verjaardag, de 27e mei 's morgens om 1036 uur gaf de kruiser Dorsetshire de genadeslag. Over een periode van bij na twee uur was de Bismarck door meer dan 3000 zware granaten getrof fen. Het laatste bericht van thuis was een boodschap van Hitier: „Heel Duitsland staat achter jullie". Maar geen vliegtuig van de Luftwaffe schoot te hulp. En de U-boot waarom Lütjens had gevraagd om de papieren van i Bismarck over te nemen, verschee pas ter plekke toen de oceaan was bf dekt met wrakstukken. De grootst zeeslag sinds Jutland 1916 was verlc ren. En weer had een overmacht aa schepen gewonnen van een kleinen maar technisch superieure strijc macht. Het vinden van de Bismarck kostt ten slotte minder moeite dan tevore was verwacht. Met op zich de enorm waterdruk van de Atlantische oceaa - drie ton per vierkante inch -wem® Argo in diepe duisternis en ijskoud temperaturen over de bodem getro ken. Behalve de Bismarck vond diepzee-expeditie ook een groot en tc nu toe onbekend 19e eeuws zeilschif Dr Ballard en zijn medewerkers het bens uitdrukkelijk gesteld dat niets noch aan het wrak is aangeraakt! meegenomen. En dat volstaan is me het nemen van video-opnamen buita af en het vastleggen van de juiste lok tie van het wrak. Gezien de ontdek*» gen in internationale wateren is deft gendomskwestie onduidelijk, wordt echter rekening mee gehoude dat de Westduitse regering nu M wrak officieel geregistreerd wil krijge als oorlogskerkhof. Daar hebben voo: alsnog de meeste marine-experts vr de mee. En uiteraard ook de overlever den en nabestaanden van de omgek men bemanningen van de Hood en» Bismarck, die sinds jaar en dag kaars reunieën bezoeken. „We hebo ten opzichte van elkaar allang ge moeilijke gevoelens meer", vertel1 ons Ted Briggs, die destijds 18 jaar w toen de Hood als de grote trots van Royal Navy onder hem werd wegg schoten door de Bismarck.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 4