PZC Ik wil me onderscheiden van de mimende generatie piifiii agenda kunst en cultuur DONDERDAG 15 JUNI 1989 1 1 3EEN MATERIAAL VOOR SERIEUZE PLAAT JOE COCKER INTRODUCEERT NIEUWE LP Etterbak Schilder Producers ïooijmans hadden we wel veel meer vrijheid. Niet iedere minuut kostte zoveel, als ik er genoeg van had stapte ik gewoon op mijn fietsje en reed weg." De collectieve Wiedergutmachung, zo als hij de nieuwe belangstellingshaus se van een jaar geleden zelf noemde, is duidelijk weer voorbij. André Hazes is thans aan de beurt, stelt Herman Brood, die ook aan de basis heeft ge staan van dat aankomende eerherstel door mee te werken aan diens rockal bum, dat eveneens met overbekend werk is gevuld. Met die vriendendienst heeft hij zich wel het ongenoegen van zijn platenfirma op de hals gehaald. „In mijn onschuld ben ik voor een nacht bij hem in de studio geweest. Ik heb daar met volle teugen mijn steen tjes bijgedragen en er helemaal niet aan gedacht dat Hazes met zijn elpee met covers de mijne in de weg zou kun nen zitten. Ik geloof daar niet in. Als ik daar ook over wakker zou moeten lig gen, dan kon ik wel inpakken. Wat ik veel belangrijker heb gevonden is de publiciteit, die die sessie heeft opgele verd. Ik zie nog die krantefoto's voor me. Heerlijk. Ik leg zoiets dus uit als promotie voor mezelf, als een bijdrage tot de instandhouding van het feno meen." „Zo geredeneerd heb ik ook braaf de Gouden Arm bij Kitty... (bedoelt Gou den Harp met Annie de Reuver) in ont vangst genomen. Door al dat soort toe standen komen mensen er toch sneller toe om een kaartje te kopen voor een optreden of een schilderijwie weet wel een plaat." „Weet je wat me bij Hazes wel in de weg heeft gezeten? Of beter gezegd wie? Jan Akkerman. Wat een etterbak is dat! Kan dat boven je artikel staan, alsjeblieft. Wil je details, om het smeuïg te maken? Nou laat ik maar dit zeggen: bij de presentatie van die plaat van André speelden we weer sa men en toen moest hij weer net even met de hals van zijn gitaar tegen mijn achterhoofd tikken. Het scheelde echt niet veel of ik had hem gestrekt in de Vinkeveense plas sen laten verdwijnen. Wat was ik kwaad! Wat denkt die wel met die door merg en been gaande jazzrockellende van hem. Ik heb nog nooit iemand ge hoord, die zo lelijk speelt en toch be roemd is. Akkerman is dus niet ok, Ha- zes wel. Omdat ik opgegroeid ben met Johnny Jordaan had ik voor hem als levensliedzanger best wel respect. Dat hij dan plotseling een rock 'n' rollzan- ger probeert te zijn is niet zo verstan dig, maar wel begrijpelijk. Iedereen probeert altijd datgene wat hij nou juist niet kan. Mijn moeder heeft niet voor niets altijd gezegd: Jongen, ga niet zitten simpen over watje niet kan, doe wat je wel kan." Tot de later ontwikkelde gaven van Herman Brood behoort zeker zijn ta lent als schilder. Met 'Hooks' wordt die andere roeping meer dan ooit in verband gebracht met zijn platen- prestaties, omdat de meeste van de veertien songtitels door hemzelf zijn geïllustreerd. Het boekje bij de com pact disc is dus tevens een gedeeltelij ke catalogus van zijn meest recente doeken. Hoewel hij zichzelf als schilder (inclu sief paintbox-specialist) nog als een beginneling ziet, worden er al geruime tijd flinke bedragen voor zijn werk ge boden. „Het is zelfs al zo dat mijn schil derijen de galeriën niet meer halen. Speculanten kopen namelijk alles op. Voor mij heel gunstig natuurlijk, te meer daar het elkaar beconcurrerende speculanten zijn," grijnst Brood. „Vaak ben ik amper begonnen of ik hoor al 'Heb je al wat klaar?' Nog ge- vleugelder is de kreet: 'Even signeren, graag'. Of: 'Stop, nu niets meer aan doen!' Waarna ik dan bij voorkeur een pot witte verf over de hele zaak smijt. Je begrijpt, dat brengt spanningen met zich mee. Soms betrap ik me erop dat ik om de haverklap onder mijn te kentafel zit te loeren of er geen grijp grage handen in aantocht zijn." Herman Brood gelooft niet dat zijn loopbaan als beeldend kunstenaar binnen afzienbare tijd belangrijker zal worden dan die als rockzanger. Ook al wordt het schilderen nog zo lucratief en blijft zijn eerste liefde wellicht sap pelen. „Aan kiezen hoef ik niet te denken, want ik weet voor mezelf dat de ene be zigheid niet meer zonder de ander kan blijven voortduren. Alleen voor de mu ziek leven zou ik niet langer kunnen. Alleen maar schilderen lukt me even min, merk ik. En waar ik dan echt het meest op kick? Dat zijn de optredens, voor mij op zichzelf staande zekerhe den. En dan vooral het gebeuren na af loop." „Muziek is ook belangrijk hoor, maar ik geniet toch meer na afloop. Behalve dan vorige week in Friesland. Ik hoef de nog maar vier keer 'Will You Still Love Me Tomorrow' te zingen toen ik tot grote schrik in een meters diep zwart gat verdween, dat ik niet in het podium had vermoed. Ik dacht onmid dellijk aan blasfemie, omdat ik me even tevoren naast een affiche met een kruis had laten fotograferen. O jongen, ga je het zo spelen, schoot er door mijn hoofd. Nou, vergeet het maar, mij zul je nog niet krijgen, flitste het verder en binnen de kortste keren was ik weer in beeld. Zij het dat door mijn gescheur de broek heen mijn klokkenspel in eens in volle glorie het Friese volkslied meespeelde." <ieman Brood: „Alleen voor de muziek leven zou ik niet langer kunnen". (Door Dirk Willem Rosie) Niks persoonlijks hoor, maar waarom zijn er in Holland geen vrouwelijke interviewers?" Joe Cocker hangt in de kleedkamer van de Countdown-studio in Bus- sum relaxed achterover, pilsje in de hand, het vet van een hamburger- speciaal in zijn baard. Een goed moedige man van middelbare leef tijd (45 om precies te zijn), die zijn tijd neemt voor een grapje. Hij wijst op de met vrouwelijk pop-schoon bevolkte posters die boven de spie gels hangen. „Zoiets lijkt me wel wat. Hoewel... Wendy Lisa, dat wordt wat druk. Diana Ross? Nee, die is te oud voor mij." Joe Cocker heeft de pest aan 'tv-tjes', de vakterm voor het ge-mime in ra zendsnelle jongerenprogramma's. Hij heeft dan ook als eis gesteld, dat hij live over het ingeblikte vakwerk van zijn producer Charlie Midnight heen mag zingen. „Het heeft niet veel meer om het lijf dan: 'Hey folks, ik heb een nieuwe plaat gemaakt, ga met zijn allen naar de winkel en koop hem'. Eigenlijk een afschuwelijk ge doe en als het even kan, doe ik zoiets live. Dan lijkt het tenminste nog er gens op. Oké, ik maak het mezelf wel moeilijk, maar ik krijg stress als ik het niet doe en ik hou wel van een gokje. Er zijn groepjes die het hele jaar niet anders doen dan playbac ken in televisie-shows. Die weten niet wat het is om gewoon muziek te maken. Ach, dat is een hele andere generatie. Ik probeer me te onder scheiden van de mimende rest." 'One night of sin' heet het nieuwe al bum dat Joe Cocker langs de door hem verfoeide tv-studio's voert. Het is in alle opzichten de opvolger van het succesvolle 'Unchain my heart'. Wederom is er zorgvuldig bloemgele zen uit de Amerikaanse muziek-tra- ditie (onder meer Peggie Lee's suc cesnummer 'Fever' en het titelnum mer, waarmee Elvis Presley in 1959 in de kuise versie 'One night' een hit scoorde) en wederom heeft producer Charlie Midnight gezorgd voor een stevig rhythm 'n blues-geluid met zwellende orgels en lyrische back- groundvocals, de stijl die al sinds Woodstock bij die blanke neger, die Britse Amerikaan hoort. Is er bewust naar gestreefd om de succesformule van 'Unchain my heart' te continue ren? „Dat was niet in de eerste plaats de bedoeling. Ik wilde gewoon graag met Charlie Midnight blijven werken. In muzikaal opzicht staat hij heel dicht bij mij. Ik ben niet zo'n vleier en zeker niet ten opzichte van de mensen met wie ik werk, maar Charlie is echt een kei. Hij is ook zan ger geweest en snapt precies wat bij mij hoort. Misschien blijf ik ook in de toekomst met hem werken." „Platenmaatschappijen werken heel eenvoudig: ze willen hits. Als het om producers gaat, vragen ze al tijd: 'Wat heeft 'ie gedaan? Heeft 'ie vorige week nog gescoord in de hit lijsten?' Maar wat ik wil is gewoon platen maken die bij me passen. Dus als ik dan met de één of andere oude rot in het vak kom aanzetten, bij voorbeeld Glyn Johns (The Who, "1 Joe Cocker The Rolling Stones) of Denny Cor- dell (Procol Harum), schrikken ze zich rot. Want die stonden vorige week niet in the charts! Laten we het maar op een generatiekloof hou den." 'One night of sin' bestaat niet alleen uit oude nummers. Bryan Adams, verantwoordelijk voor een fraaie se rie stevige gitaaraccoorden, leverde het ook op single uitgebrachte 'When the night comes' en Cocker kwam met 'Another mind gone' zijn gelofte na om zelf eens wat te compo neren. Maar de schrijversambities bleven beperkt tot dit ene nummer, wat hij ook nog eens samen met zijn toetsenisten Chris Stainton en Jeff Levine schreef. „Ik ben toch geen echte songschrijver. Daarvoor ben ik te weinig gedisciplineerd, leef ik te chaotisch. Chris (Stainton, met wie Cocker al bijna 25 jaar bevriend is, red.) is voortdurend met muziek be zig, terwijl ik steeds afgeleid ben. Er zijn hele periodes in mijn leven, dat ik niet eens van het bestaan van mu ziek af weet. Maar Chris is een echt genie, een lopende muziekcomputer. Hij heeft een waterdicht geheugen vol met het mooiste materiaal. Met hem samenwerken is een Rolls Roy- ce voor je neus gezet krijgen met de vraag: 'Zou je het erg vinden om hem voor me te verven?"' 'Unchain my heart' en 'One night of sin' hebben maar weer eens aange toond dat Joe Cocker in de eerste plaats zanger is, een interpreet van liedjes. „Zingen is een ambacht waar ik mij heel aardig mee weet te red den, maar het materiaal moet wel bij me passen. Dat is ook de reden waar om ik destijds bij Island weg ben ge gaan." Dat moet een moeilijke beslissing zijn geweest. Chris Blackwell, de baas van platenmaatschappij Is land, had de aan de drank verslaafde Cocker in 1982 uit de goot geplukt en in het gezelschap van Sly Dunbar en Robbie Shakespeare op de Baha ma's gezet. Dat leverde in de vorm van de elpee 'Sheffield steel' een schitterende come-back op en toch hield Cocker het bij Island al gauw voor gezien. „Je moet niet vergeten dat 'Sheffield steel' hier in Holland dan misschien wel een succes was, maar ik beschouw het toch meer als (o God, wat heb ik een hekel aan dat woord) een cult-album. Chris en ik konden muzikaal niet met elkaar overweg. Ik was in die tijd erg op de rustige toer en Chris hoorde mij graag allerlei maffe songs doen. Chris wilde niet dat ik een plaat hele maal vol met ballads zong." De tweede elpee voor Island is dus nooit uitgebracht. De helft daarvan is 'Civilized man' geworden, de elpee die Cocker in 1984 bij zijn nieuwe maatschappij Capitol uitbracht. Joe Cocker staat op het punt om zijn trouwste fans, die nog altijd in het oude Europa en niet in Cockers nieu we vaderland Amerika wonen, te be dienen met een serie concerten. Hij overweegt om van zijn concerten een mengeling van oud en nieuw mate riaal te maken. „Ik heb 'She came in through the bathroom-window' in geen 20 jaar gespeeld, dus het is even afwachten geblazen hoe de kids daar op zullen reageren. En 'Delta lady' staat ook weer op het programma, ondanks alle problemen die ik met Leon Russell heb gehad. Ik heb hem in geen tien jaar gezien, maar ik praatte ook al niet met hem toen we elkaar nog wel geregeld zagen." Cocker haast zich te melden dat het teruggrijpen op oud materiaal niets te maken heeft met een eventuele Woodstock-revival ter gelegenheid van het feit dat dit legendarische popfestival 20 jaar geleden plaats had. „Ik vond de 'Ten years after'-re- vival al niet mijn meest favoriete tour, dus aan een 'Twenty years af ter' moet ik helemaal niet denken." Herman Brood lanceert e' niet inschakelen van George °oymans, door hem bij het vorige Utno-avontuur nog de hemel in ge rezen als ideale producer, heeft met ne frustraties niets uit te staan, eent Herman Brood. „Hij heeft mij en zo geweldig goed gecoached, dat nu vond dat het moment daar was mezelf te coachen. Wat natuurlijk n enorm misverstand bleek te zijn! j.ar' doordat we niet bij hem in Bel- i,j',maar.'n de Friends Studio in een 1 enwijk van Amsterdam zaten Joe Jackson is er de man niet naar om zaken twee keer op dezelfde ma nier aan te pakken. Dat bleek telkens weer als er een nieuwe langspeler van de Britse zanger/componist verscheen en dat blijkt ook nu weer bij het beluis teren van zijn jongste creatie 'Blaze of Glory'. Jacksons klassieke muzikale scholing komt nadrukkelijk tot uiting op deze plaat. Nadrukkelijker dan op zijn voorgaande elpees. Dat maakt de mu ziek er voor het grote publiek niet toe gankelijker op. Joe Jackson laat zich op 'Blaze of Glo ry' bijstaan door een vijftien man vrouw sterke band. Stuk voor stuk stu diomuzikanten met een gedegen ach tergrond die zich moeiteloos schikken naar Jacksons muzikale grillen. Een opvallende rol is weggelegd voor zan geres Joy Askew. Het is jammer dat haar stem niet altijd even mooi kleurt bij die van Jackson (of andersom na tuurlijk, maar het is nu eenmaal Jack sons plaat). Hoewel 'Blaze of Glory' verschillende recht-toe-recht-aan nummers bevat zoals we die kennen van bijvoorbeeld de elpee 'Night and Day', zoekt Jack son meer dan ooit de afwisseling in ge- manipuleer met het volume en wisse lende ritmes. Dat maakt 'Blaze of Glory' tot een prachtige plaat, maar wel een die zich er niet toe leent om tijdens een feestje uit de speakers te laten knallen. Jack son jongste creatie dwingt tot luiste ren. En dat is waarschijnlijk precies de bedoeling van de componist. H. V. Joe Jackson - 'Blaze of Glory' (A M Records) tussendoortje commercieel (Door Louis Du Moulin) A VRO's Meta de Vries heeft hem "lherkend en draait zich om. „Je ebt een fantastische plaat gemaakt, lerman," luidt - midden op de 's Gra- elandscheweg in zonnig Hilversum - aar spontane, hartverwarmende ompliment. Waarop de aangespro- en persoon, wie anders dan Brood, ïeteen overdreven vriendelijk rea- eert met: „Goh, je bent de eerste, die «iets zegt." [ederlands meest taaie rock 'n' roller eemt nog steeds graag een loopje met e alledaagse werkelijkheid. Op aller- :i manieren en zeker wanneer hem its wordt opgedrongen. Zoals een stel srieuze vragen over zijn zojuist ver dienen album 'Hooks', zijn ondubbel- tanige eerbetoon aan de eerste gene- atie rockzangers: Chuck Berry, Jerry ee Lewis, Eddie Cochran en andere lugdhelden. i plaats van recht toe recht aan te ntwoorden zet het inmiddels 42-jari- e enfant terrible van de Nederpop op eze doordeweekse middag liever erst kronkelige dwaalsporen uit. euk, maar wel omslachtig. Daarente- en niet rampzalig, omdat Herman Irood al met al toch rustiger blijkt dan inds jaar en dag gebruikelijk is ge- eest en ook wel degelijk weet waar hij nno 1989 staat. andaar dat hij er eerlijk voor uitkomt at zijn elfde eigen langspeler (sinds itreet' uit 1977) in feite niet meer is an een commercieel tussendoortje, llereerst een blijk van goede wil te- enover zijn platenmaatschappij, die em na enkele stille jaren vorige lente urfde te lanceren onder het mom van lad Old Brood is still alive and kic- mg. Daarnaast kwam dit alternatie- e project hem om meerdere redenen ewoon goed uit. Meer in elk geval dan ijn begeleidingsgroep His Wild Ro- lance, die aanvankelijk zo haar be- enkingen had over het louter afstof- in van klassiekers als 'Mabellene', fill You Still Love Me Tomorrow' en iomethin' Else'. Het heeft inderdaad even geduurd oordat de bandleden hier de lol van izagen, want de muzikale uitdaging 'as voor hen natuurlijk niet zo groot," ekent Herman Brood. „Voor mij lag at sowieso al anders, ik zing nu een- iaal graag covers. Op iedere plaat van lij hebben er altijd wel een paar ge- taan. Hetgeen dus automatisch in- ield dat ik al door mijn grootste favo- ieten heen was toen ik nog moest be- innen. Maar goed, zo doelgericht zijn 'enou ook weer niet te werk gegaan." Het hele idee is voortgevloeid uit een idioprogramma dat ik met Hubert an der Hooft (bedoelt van Hoof) laakte, waarin ik een aantal geliefde laten mocht draaien. CBS kwam ien met het voorstel om zelf iets met at repertoire te doen. Ik wilde dat est, omdat ik het niet zag zitten om a Yada! Yada!' met weer een bloed- irieuze plaat, die de creatieve stand an zaken binnen de groep moet weer- even, op de proppen te komen. Ik had rouwens niet eens het materiaal." Toen 'Yada! Yada!' achter de rug 'as. ben ik me met hele andere dingen aan bezighouden, schilderen met na- ie. Misschien wel om af te kicken van wege het feit dat ondanks alle publici st er omheen die zogenaamde come ack net zo flopte als alle andere fias- 0 s daarvoor. Wat ik bijvoorbeeld niet °n begrijpen was dat ik naar aanlei- ®gvan die nieuwe plaat weer zo vaak 'erd vergeleken met vroeger. Zoiets ebeurt alleen in de muziek. Geen 'ffls haalt het toch in zijn hoofd om te !ggen 'deze Picasso is een stuk beter an die'?" In het kader van de Havenfeesten in Terneuzen presenteert de stich ting Jeugd en Muziek Terneuzen de rockgroep Phantom. Deze Zeeuws- Vlaamse formatie bestaat uit Paul Beket (bas), Yann Prummel (drums), Eddy Munne (gitaar), Hilaire Ris- seuw (gitaar) en Kees Tolhoek (zang). Het optreden, dat in het teken staat van het afscheid van Tolhoek, vindt plaats in Porgy Bess en begint om 22.00 uur. De popstichting Spirit in Bergen op Zoom presenteert zaterdag twee bands van het popcollectief SLIM uit Werkendam. Als eerste band treedt S. U. R. op, een driemansformatie waarvan de leden ieder afzonderlijk alle instrumenten bespelen. Het trio noemt zijn muziek 'heart-rock'. De tweede band die optreedt - dat ge beurt allemaal in zaal De Botte Hom mel in Bergen op Zoom - is Bo's Drag. De optredens beginnen om 21.30 uur. Sleeze Beeze Tijdens de braderie in Middelburg - vandaag is de eerste dag - treedt in café Dangeroe aan de Vlasmarkt het trio Arturo op. De onvervalste salsa klinkt donderdag- en vrijdagavond. Zaterdag treedt het trio zowel 's mid dags als 's avonds op. De Nederlandse hardrockformatie Sleeze Beeze, onlangs nog te zien, maar vooral te horen op Klompop, treedt vrijdag op in jongerencentrum De Piek in Vlissingen. Sleeze Beeze heeft inmiddels twee langspelers zijn naam staan: het debuutalbum 'Look like hell' en het in april van dit jaar uitgebrachte 'Screwed, blued tat tooed'. Het optreden in De Piek be gint om 22.00 uur. Het optreden van Sleeze Beeze heeft tot gevolg dat de geplande jam-sessie van vrijdag niet door kan gaan. Die is verplaatst naar zaterdag. De aan vang is 20.00 uur. De 17-jarige Zuidamerikaanse rapper Tony Scott treedt vrijdag op discotheek Cosmo in Vlissingen. Het optreden begint om 22.30 uur. De Amsterdamse band The Bla zing Aces speelt vrijdag in het Goese café De Pompe. De zes heren brach ten recentelijk een gelijknamige de buutelpee/cd uit. De band put hoofd zakelijk uit het gigantische spectrum van rock roll en rhythm blues. Het concert begint om 22 uur. In Bar American in Middelburg treedt vrijdag de Bevelandse rhythm bluesformatie The Juke Joints op. De band mag inmiddels, getuige de belangstelling die er be staat voor de laatste elpee 'Red', wor den gerekend tot de bovenste regio nen van de vaderlandse blueswereld. Het optreden in Middelburg begint om 21.30 uur. The Juke Joints treden zaterdag op in Vlissingen. Dat optreden vindt plaats in café Evert aan de boulevard Evertsen en begint om 16.00 uur De Walchers/Bevelandse formatie Dreamscape treedt vrijdag op in La Paloma in Heinkenszand. De band Dreamscape speelt voornamelijk eigen werk en kan worden ingedeeld in de categorie 'rock'. Voordat Dreamscape aan treedt, zijn in La Paloma nog optre dens te zien van Die Hard uit Hein kenszand en King for a day uit Kats. Het eerste optreden begint om 20.00 uur. Een dag later, zaterdag, is Dreamsca pe te vinden i Middelburg waar de band een optreden verzorgt tijdens de braderie. Dat vindt plaats op een podium naast het stadhuis en begint om 15.00 uur. De Imageclub in Terneuzen heeft zaterdag een programma met drie bands. Als eerste treedt de beginnen de trashband Testament op. De tweede band die aantreedt is Polu- tion uit Terneuzen. Deze band stond voorheen bekend als Burial. Tenslot te treedt in de Imageclub de band Axel op. Axel is een Belgische hea- vy-metal formatie die inmiddels al zes jaar aan de weg timmert. Het eer ste optreden in Terneuzen begint om 21.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 11