Vismijn in Colijnsplaat
vreest omzetverlies
almanak
Hemelvaart wordt een drukke
aanloop naar toeristenseizoen
Sterk toenemende files
bedreigen Middelburg
'Alpinist' haalt bol en
haan uit kerktoren Goes
S plaatsen herhalingssein
baanvak bij Rilland-Bath
OPTIMISME NA GESPREK
Duitse auto van
onderdelen ontdaan
NVOB-Zeeland over
toekomst Zeeuwse
bouwnijverheid
Eindvoorstel
AANVRAAG SCHEVENINGEN
Details
'ZEgUWSE
Vlootseizoen
WOENSDAG 3 MEI 1989
Gunstig
STUDIE DAMMENROUTE SCHOKT BESTUURDERS
Motor af
Problematisch
Valse noot
Zowel CDA-gedeputeerde drs. R. C. E.
Barbé WOV) als zijn VVD-collega J. D.
de Voogd (verkeer en waterstaat) be
vestigden dit dinsdagavond desge
vraagd. Volgens Barbé maakt het lon
ken naar PZEM-geld deel uit van 'een
aantal ideeën en suggesties'. Er is vol
gens hem nog geen besluit over geno
men.
De suggestie om opnieuw reserves van
de PZEM aan te spreken komt op een
moment dat dit nutsbedrijf in een fu
sieproces is gewikkeld met de Bra
bantse en Limburgse energiebedrijven
(productiepoot) en een samengaan
voorbereidt met de waterleidingmaat
schappij WMZ (distributiegedeelte).
Tijdens overleg met minister Smit-
Kroes presenteerde een delegatie van
het dagelijks provinciebestuur gis
terochtend een -nog geheim- eind
voorstel voor de financiering van de
WOV, voortgekomen uit onderhande
lingen met de twee aannemerscombi
naties die elk azen op de bouw en ex
ploitatie van de WOV. Duidelijk is
wel dat nog extra overheidsgeld no
dig is. Het is de bedoeling dat zowel de
provincie als de minister de toegezeg
de bedragen wat verhogen.
Minister Smit-Kroes lijkt bereid met
het eindvoorstel akkoord te gaan. De
Zeeuwse delegatie keerde gisteren uit
Den Haag terug zonder een definitief
ja-woord op zak, maar toonde zich eer
der opgelucht dan teleurgesteld.
De Zeeuwse delegatie was, zoals de af
gelopen jaren wel vaker gebeurde,
naar Den Haag getrokken in de stelli
ge verwachting 'spijkers met koppen
te kunnen slaan', dan wel een definitief
nee te horen. In plaats daarvan wierp
minister Smit-Kroes opnieuw een aan
tal vragen op. Het dagelijks provincie
bestuur denkt 'een aantal weken' no
dig te hebben om die te kunnen beant
woorden.
ploitatie van de WOV. Hij wilde er
verder niets over kwijt. Boertien
rechtvaardigde die 'geheimzinnig
heid' met een verwijzing naar de 'deli
cate onderhandelingspositie' waarbij
sprake is van concurrentieverhoudin
gen tussen de twee aspirant-bouwers.
WOV-gedeputeerde drs R. C. E. Barbe
toonde zich optimistisch over de af
loop van het besluitvormingsproces.
„Alle neuzen staan nog in dezelfde
richting. De minister heeft met zeer
veel intensiteit over het project ge
sproken. Ik heb goede hoop dat we-
haar vragen binnen enkele weken kun
nen beantwoorden, zodat nog voor de
zomer een finale beslissing kan wor
den genomen". Het gaat dan, aldus
Barbe,* niet alleen over de financiering,
maar meteen ook over de keuze tussen
een brug (de staal-aannemers) of een
tunnel-brug (de beton-aannemers).
De mogelijke val van het kabinet, zo
neemt het dagelijks provinciebestuur
aan, hoeft de besprekingen over de
WOV niet te dwarsbomen. Boertien:
(Slot zie pagina 19 kolom 7)
GOES - Frans van Poppele, een
werknemer van leidekkersbedrijl'
Jobsc uit Middelburg, heeft dins
dag in Goes sterke staaltjes van al
pinisme vertoond. Hij beklom met
touwen de torenspits van de Grote
Kerk om de haan en bol naar bene
den te halen voor de periodieke res
tauratiebeurt, die eens in de 35 a 40
jaar plaatsvindt.
De haan en de bol krijgen een nieu
we bedekkingslaag van bladgoud.
Ook het kruis waar de haan opzit,
wordt naar beneden gehaald voor
een opknapbeurt. De hele operatie
kost zo'n 7.000 gulden.
De heer M. W. Nieuwelink, chef on
derhoud gebouwen bij de gemeente
Goes, vertelde dat in de bol een oud
briefje van de vorige restaurateurs
is gevonden. De firma Goedemondt
en Zoon haalde in april 1952 de haan
en bol van de toren af en plaatste
deze met het brielje in juli na restau
ratie weer terug.
Nieuwelink bracht het briefje uit
1952 naar het gemeentearchief. De
boodschap heeft de strekking van
'jullie beneden hebben het maar
goed, want hierboven waait de
wind'.
De haan en bol en het kruis moeten
voor juli weer op de torenspits
staan. Deze restauratie is één van
de laatste karweien van Nieuwelink
die hij wil afronden voor hij op 1 juli
met pension gaat. Voordat de bol er
opstaat, sluit hij een nieuwe brief
aan het nageslacht in.
Volgens de commissaris van de konin
gin, dr C. Boertien, wil de minister
nog slechts 'enkele details' opgehel
derd zien over een te ondertekenen
overeenkomst voor de bouw- en ex-
COLIJNSPLAAT - Het Produktsehap
voor Vis en Visprodukten beslist op
korte termijn over de aanwijzing van
Scheveningen als garnalenaanvoer-
haven. De Scheveningse vismijn wil
toestemming om een garnalenzeef te
plaatsen. Mocht het Produktsehap
het verzoek inwilligen, dan zou dat
vergaande gevolgen kunnen hebben
voor de vismijn in Colijnsplaat. Deze
afslag is voor een behoorlijk deel af
hankelijk van garnalen, die per as van
Scheveningen naar Colijnsplaat wor
den vervoerd.
Regelgeving op het gebied van vis
vangst en aanvoer hebben ertoe geleid
dat steeds meer vissers zich toeleggen
op de garnalenvangst, die nog vrij is.
In 1988 is het aantal aanvoeders naai
de Colijnsplaatse vismijn fors geste
gen. Het gaat daarbij onder meer om
schepen uit Tholen, Yerseke, Arne-
muiden, maar ook Scheveningen en
Katwijk. Vooral vanuit Scheveningen
worden de schaaldieren met vracht
wagens naar Colijnsplaat vervoerd.
Het is aannemelijk dat een deel van de
garnalen die in Scheveningen aan wal
worden gebracht, daar ook worden ge
veild zodra de benodigde vergunnin
gen zijn afgegeven.
De vismijnen zoeken in toenemende
mate mogelijkheden om hun omzetten
te verhogen. Behalve Scheveningen
toonde eerder de vismijn van Vlissin-
gen belangstelling voor een garnale-
nafslagvergunning. Dat verzoek is af
gelopen voorjaar afgewezen. Aanvan
kelijk zou het Produktsehap op 11 mei
praten over het verzoek van Scheve
ningen, maar het schap zal vermoede
lijk eerst het advies van de garnalen-
adviescommissie afwachten die op 12
mei bijeenkomt.
zeeland
VLISSINGEN - De directie van de Ne
derlandse Spoorwegen heeft besloten
om op zeer korte termijn op het baan
vak bij Rilland-Bath een herhalings
sein te plaatsen. De NS-directie komt
met dit besluit tegemoet aan een drin
gende wens van de Zeeuwse machi
nisten.
De maatregel komt voort uit een on
derzoek van de NS naar een 'kuren'
vertonend sein op het bewuste baan
vak, waardoor machinisten daar het
afgelopen jaar drie keer een noodstop
hebben moeten maken. De Vakvereni
ging voor Machinisten (VVM) heeft de
ze drie voorvallen gemeld aan de
Spoorwegongevallenraad, die in au
gustus uitspraak doet over de toe
dracht van het treinongeluk bij Ril
land-Bath waarbij vorig jaar drie do
den en 29 gewonden vielen. Overigens
zien noch de NS noch de machinisten
vereniging direct verband tussen het
sein-euvel en het treinongeluk. Wel
heeft de VVM er op gewezen dat ma
chinisten die juist op die plaats een
noodstop moeten maken, psychisch
zwaar worden belast. Hoewel de NS de
situatie ter plaatse niet onveilig vin
den, werd na de meldingen over de
noodstops aan de machinisten op dit
baanvak een 'lastgeving' met de order
'voorzichtig rijden' uitgereikt.
WM-voorzitter M.G.W. Borghouts,
die gisteren schriftelijk op de hoogte
werd gesteld van het besluit van de
NS-directie, toonde zich daarover zeer
verheugd: „Hieruit blijkt dat er uitein
delijk tóch iets mogelijk is, als je maar
lang genoeg aan de bel trekt." Reeds
volgende week zal de plaats voor het
herhalingssein worden vastgesteld.
VLISSINGEN - Zeeland gaat een
druk Hemelvaartweekeinde tege
moet. Veel hotels, bungalowparken
en kampeerterreinen zijn redelijk
tot zeer redelijk bezet. De rijkspoli
tie in Zeeland houdt de komende
dagen rekening met extra verkeers
drukte, maar voorziet geen al te
grote problemen op de Zeeuwse we
gen.
Mogelijk zullen zich alleen wat
moeilijkheden voordoen op de ge
bruikelijke knelpunten bij de Vlake-
tunnel en op de weg tussen Zierikzee
en Rotterdam.
Het Nederlands Bureau voor Toeris
me (NBT) verwacht dat ongeveer ze
venhonderdduizend buitenlanders
de komende dagen in ons land door
brengen. Ook veel Nederlanders ge
bruiken de extra vrije dagen voor
een korte vakantie of een dagje uit;
naar schatting achthonderddui
zend Nederlanders zulllen er enkele
dagen in eigen land op uittrekken.
De VVV's, hotels, bungalowparken
en campings spreken volgens het
NBT van een goede bezetting. Het
NBT houdt zelfs rekening met een
extra toeloop uit binnen- en buiten
land het komend weekeinde, gezien
de goede weersvooruitzichten. Vo
rig jaar met Hemelvaart bezochten
750.000 buitenlanders ons land. Dat
weekeinde viel toen enkele weken
later in het jaar.
De recreatiesector in Zeeland zal,
zo luiden de verwachtingen, flink
van de drukte meeprofiteren. Vol
gens woordvoerder G. J. Brinkman
van de Recron-Zeeland lopen de
campings vooral langs de kust aar
dig vol. „Het ziet er zeer gunstig uit.
Het weer is goed, de reservingen ko
men nog steeds binnen, voor ons
kan het Hemelvaartweekeinde nu
al bijna niet meer kapot". Het zijn
vooral Duitsers die de komende da
gen hun tent in Zeeland opzetten.
Onder de campinggasten bevinden
zich echter ook opvallend veel En
gelsen.
Niet alleen de kampeerterreinen in
Zeeland boeren goed. Hoewel de
Zeeuwse hotels en bungalowparken
'beslist niet vol' zijn, is ook daar
sprake van een redelijke bezetting.
„We zijn zeer tevreden", meldt
woordvoerster mevrouw M. de
Muynck-Hovestadt van de Zeeuwse
provinciale VVV. De recreatiesector
in Zeeland mag tot dusver niet mop
peren. Na de drukte van de afgelo
pen Paasdagen ziet ook het Hemel
vaartweekeinde er veelbelovend uit.
En dat betekent een mooie aanloop
naar het toeristenseizoen.
Geld PZEM
brengt WOV
dichterbij
DEN HAAG/MIDDELBURG - De
Zeeuwse Dammenroute, ook wel
kustboulevard genoemd, is nog lang
geen slagader van de Walcherse eco
nomie. Integendeel, zolang bij Mid
delburg de laatste schakel ontbreekt
- de aansluiting op de rijksweg Vlis-
singen-Bergen op Zoom - zal steeds
meer verkeer hopeloos vastlopen in
het stadscentrum.
In de komende tien jaar lopen de
wachttijden bij de bottleneck, de twee
Middelburgse kanaalbruggen, op tot
meer dan een uur. Files en stremmin
gen op de belangrijkste wegen in de
Zeeuwse hoofdstad zullen steeds meer
schade toebrengen aan het econo
misch en maatschappelijk klimaat:
(winkel(bedrijven in Middelburg kun
nen hun omzetmogelijkheden zien da
len tot 16 a 25 procent; bedrijven zien
af van vestiging of uitbreiding; recrea
tie en toerisme worden geblokkeerd,
de stadsontwikkeling stagneert.
Er is maar eéri oplossing: niet nóg lan
ger wachten met de aanleg van het
laatste stukje Dammenroute. Dus zo
snel mogelijk een derde kanaalkrui
sing in de vorm van een aquaduct tus
sen Middelburg en Arnemuiden. Het
doorgaand verkeer hoeft zich dan niet
langer door het stadscentrum te wur
men.
Dat is de uitkomst van een onderzoek,
uitgevoerd door het adviesbureau
voor verkeerskunde en ruimtelijk-eco
nomisch onderzoek D P te Voor
burg. De studies vonden plaats in op
dracht van de gemeente Middelburg,
de Kamer van Koophandel en het pro
vinciebestuur. Een zware Middelburg
se delegatie presenteerde de 'door be
trokkenen als schokkend ervaren' re
sultaten van het onderzoek dinsdag
ochtend in het Haagse perscentrum
Nieuwspoort.
Dat gebeurde vlak nadat burgemees
ter Rutten het lijvige onderzoeksrap
port 'Walcheren en de Dammenroute'
aan minister Smit-Kroes (verkeer en
waterstaat) had overhandigd. Middel
burg hoopt de minister - en anders de
Tweede Kamer - ervan te overtuigen
dat elk uitstel van de weg- en aquaduc-
taanleg onverantwoord is. Zoals be
kend wil de bewindsvrouwe waar
schijnlijk pas na de eeuwwisseling
geld beschikbaar stellen voor het 50
tot 60 miljoen vergende project.
„Brug open, motor af!", luidt het op
schrift van de borden waarmee wach
tende automobilisten bij de Middel
burgse kanaalbruggen worden gecon
fronteerd. Die aanwijzing, zo meldt de
Middelburgse brochure, dient voor
taan breed te worden opgevat. „Als de
brug open is, stagneert ook de econo
mische motor van Walcheren".
De Middelburgse noodkreet bevat
meer van dit soort bewoordingen. Met
de openstelling van de weg over de
stormvloedkering Oosterschelde, an
derhalfjaar geleden, is Walcheren niet
langer 'eindpunt op een schiereiland',
maar 'kruispunt van belangrijke ver
keersstromen'. Zo lang dat verkeer
echter door Middelburgs stadscen
trum wordt getrechterd, zijn economi
sche en maatschappelijke schade het
gevolg.
Nu al, zo becijfert het onderzoeksbu
reau, is sprake van 6 tot 7 procent
'vraaguitval' op sleutelfuncties binnen
het detailhandelsapparaat van Mid
delburg. De oorzaak: een deel van de
consumenten laat Middelburg tijdens
de zomerdrukte links liggen; sommige
vakantiegangers houden het na één
keertje 'Middelburg' voor gezien. Ze
zien op tegen files en stremmingen op
de toegangswegen die nu soms al
wachttijden tot gevolg hebben van 20,
30 en 42 minuten. Men vreest op den
duur 'aanbodverschraling' in detail
handelsvormen die van auto-bezoe
kers afhankelijk zijn. Dat kan dan
weer schadelijk zijn voor 'andere eco
nomische functies binnen de regio'.
Eén op de zeven bedrijven in Middel
burg verwacht uitbreidingsplannen
achterwege te moeten laten, zolang de
laatste schakel in de Dammenroute
ontbreekt.
Middelburg als problematisch ver
keersknooppunt zou investeerders af
schrikken en afbreuk doen aan Wal
cheren als 'toeristisch produkt'. Zon
der Dammenroute heeft Middelburg
nauwelijks uitbreidingsmogelijkhe
den. Er kan dan alleen nog gebouwd
worden langs de Nieuwe Vlissingse-
weg, langs de Oude Vlissingseweg en
bij Nieuw- en Sint Joosland. Het laat
ste stuk van de Dammenroute daaren
tegen ontsluit uitbreidingsmogelijk
heden aan de noord-oost- en zuid-oost
zijde van de stad. Daardoor ontstaat
ruimte voor nieuwe woonwijken, een
(hoogwaardig) bedrijfsterrein, een
golfterrein en diverse voorzieningen.
Het adviesbureau P O baseert de be
vindingen onder meer op een verkeers-
onderzoek, een consumentenonder
zoek (een telefonische enquête en een
passantenenquête), reacties van be
drijven en instellingen, een analyse
van toeristisch-recreatieve ontwikke
lingen en prognoses inzake de stads
ontwikkeling.
Middelburg sluit zich aan bij het uit
gangspunt van het provinciebestuur,
dat de Dammenroute vooral van be
lang is als doorstroomroute voor het
recreatief verkeer. De route, zo wordt
gesteld, heeft een 'nadrukkelijke taak
bij de mobiliteit tot ver buiten Zee
land'.
Op Walcheren, zo voorspellen de on
derzoekers, hoeven direct langs de
(beoogde) Dammenroute geen grote
aantallen toeristisch-recreatieve be
drijfsvestigingen te worden verwacht.
„Veel meer zal deze weg, mits land
schappelijk verantwoord ingepast,
fungeren als een voorwaardenschep
pend element voor de kwaliteitsverbe
tering van de bestaande bedrijvig
heid."
Er kan, aldus het onderzoeksrapport,
volstaan worden met een tweestrooks-
verbinding die de bestaande wegen
structuur (zoveel mogelijk) volgt, na
tuurwaarden respecteert en aansluit
bij het kleinschalige landschap.
DOMBURG - Twee auto's van Duitse
vakantiegangers zijn aan het begin
van het toeristenseizoen in Domburg
ten prooi gevallen aan autokrakers.
Op parkeerplaats De Tol werd tussen
maandag 18 uur en dinsdag 10 uur een
Volkswagen golf gti uit Gummers-
bach van diverse onderdelen ont
daan.
Onbekenden sloegen een ruit van de
auto in en namen de voorstoelen, de
versterker en de geluidsboxen mee.
Voordat ze vertrokken, sleutelden de
autokrakers de uitlaat onder de auto
vandaan. De grootte van de schade is
onbekend.
Een bruine Porsche 911 carrera is
maandag tussen 20 en 22 uur gestolen
uit de Noordstraat in Domburg. De
waarde van de auto uit Duisburg is bij
de politie niet bekend.
VLISSINGEN - Het gewest Zeeland
van het Nederlands Verbond van On
dernemers in Bouwnijverheid
(NVOB) houdt vrijdag 26 mei een bij
eenkomst gewijd aan het thema 'De
toekomst van de Zeeuwse bouw in het
perspectief der negentiger jaren'.
Tijdens die bijeenkomst worden inlei
dingen gehouden door voorzitter ir C.
F. Braakman van het VNO-Zeeland en
de Zeeuwse gedeputeerde J. B. Vente-
vogel. De bijeenkomst wordt gehou
den in hotel Britannia te Vlissingen en
begint om 14.30 uur.
Het bericht staat deze iveek in
'De Zandkreek', het gratis
■weekblad voor Goes en geheel
Noord-Beveland.
'Muziekleer Goes', luidt het
kopje.
„In de maanden juli en augus
tus", meldt het bericht, „wordt
er geen of weinig gerepeteerd
vanwege de vakantietijd. Wie
het volgend najaar, september
dus, als wat zou willen, zou nu
al moeten beginnen met het le
ren van muzieklezen."
Een suggestie die zeer ter harte
genomen dient te worden.
Maar als men ter redactie van
'De Zandkreek' nu éérst eens
leerde schrijven.
Dat zou het lezen een stuk ver
gemakkelijken.
En veel valse noten kunnen
voorkomen.
Gehaast door de rompslomp rond de dreigende val van het kabinet, nam minister Smit-Kroes gisterochtend het rapport
Walcheren en de Dammenroute in ontvangst. Het werd haar overhandigd door Middelburgs burgemeester mr C. G. J.
Rutten vierde van rechts). Een delegatie van het Zeeuws provinciebestuur, in Den Haag voor topoverleg over de Wester-
schelde-oeververbinding, betuigde steun aan Ruttens pleidooi voor snelle aanleg van het Dammenroute-aquaduct bij
Middelburg. Aanwezig was ook voorzitter drs C. Hartog van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden- en
N oord-Zeeland links). Commissaris van de koningin dr C. Boertien linkerzijdeen gedeputeerde J. de Voogd flankeren
de bewindsvrouwe.
MIDDELBURG De vaste Westerschelde-oeververbinding
wordt mogelijk mede-gefinancierd door de Provinciale
Zeeuwse Energie Maatschappij. Het provinciebestuur lonkt
naar PZEM-miljoenen om de vaste Westerschelde oeverver
binding dichterbij te brengen.
Frans van Poppele aan de Goese torenspits.
Garnalen sorteren in Colijnsplaat ivaar de vrees leeft voor verlies van deze
activiteit als aan Scheveningen een vergunning ivordt verleend.
De garnalenhandelaren, die een ver
tegenwoordiger in de commissie heb
ben, zeiden bij de aanvraag van Vlis
singen dat ze geen behoefte te hebben
aan een extra afslag in verband met
de versnippering. In Scheveningen
gaat het echter om veel grotere hoe
veelheden garnalen. Dit heeft onder
meer te maken met een seizoenmatige
verplaatsing van een gedeelte van de
vloot naar het Noord- en Zuid-Hol
landse kustgebied.
Directeur F. Lokerse van de Colijns
plaatse vismijn denkt dat de aanvraag
van Scheveningen wordt afgewezen.
„De handel is nog steeds falikant te
gen. Ook de aanvoerders van garnalen
zijn, voor zover ik weet, voor 90 percent
tegen een garnalenveiling in Scheve
ningen. Voorzover ik op de hoogte ben
zal de garnalenadviescommissie tegen
stemmen". Het Produktsehap zal de
aanvraag van Scheveningen waar
schijnlijk uitstellen tot de volgende
vergadering, die plaats vindt op 29 juni
in Rijswijk.