Zomergasten maakten Üeuwe kerk noodzakelijk streek WOENSDAG 3 MEI 1989 Schiettent Vleesch 'WÈ mm De Rsnessedag vorig jaar RENESSE - Renesse viert zaterdag voor de vierde keer Renesse-dag. Evenals de vorige wordt ook deze dag weer op poten gezet door de sportver eniging, muziekgezelschap Luctor et Emergo en de hervormde gemeente. Vorig jaren beliep het aantal bezoe kers rond de twintigduizend. En ook deze maal verwachten de organisato ren weer een enorme drukte in het Schouwse duindorp. Sport, muziek en kerk varen er wel bij, want vorige ke ren waren de totale opbrengsten steeds zo n 25.000 gulden. En op grond daarvan zijn de verwachtingen ten aanzien van de komende resultaten hoog gespannen. De Renesse-dag is ingsteld om door middel van allerlei activiteiten geld bijeen te brengen voor de sport, mu ziek en het kerkelijk leven. Gezien de succesformule van vorige keren zijn ook deze keer een grote rommelmarkt van oude spullen, curiosa en antiek, en een verloting, met als hoofdprijs een door een plaatselijke ondernemer ge schonken caravan, de voornaamste publiekstrekkers. De activiteiten beginnen om 9 uur. Rondom de kerk worden een dertigtal kramen opgesteld en een podiumwa- - gen. De toren van de hervormde kerk is de gehele dag voor het publiek ge opend. In de toren zijn enkele exposi ties te zien, onder anderen van minera len en geborduurde schilderijen. Aan de markt nemen ook enkele niet-com- merciële instellingen deel, zoals het Rode Kruis, de dierenbescherming en de groep Schouwen-Duiveland van Amnesty. Voor de kinderen worden di verse spelen georganiseerd. De jeugd kan zich tevens vermaken in een mini- speel- en dierentuin. Bovendien is er gelegenheid om op een pony te rijden. Centraal komt het rad van avontuur te staan, en daaromheen allerlei at tracties, zoals een schiettent, een bal- lengooi-tent, een darts- en 21-spel en een trekbord. Andere mogelijkheden tot vermaak op de Renesse-dag: ring- werpen, een grote legpuzzel, sjoelen en een prikblók. Op de podiumwagen geven groepen van campings in Renesse play-back- shows, (om 11 en 14 uur). Andere pro grammapunten op de Renesse-dag: 11.30 uur demonstratie karate, 15.30 uur optreden groep Jerry Rijstenbil. Behalve volop gelegenheid tot sport en spel biedt de markt diverse kramen met eet- en drinkwaren en een gezellig terrasje. De hervormde vrouwen zijn present met een kramen voor de ver koop van onder anderen zelfgemaakte sieraden en handwerken De Renesse-dag wordt vanaf 19.30 uur besloten met een feestavond in het Dorpshuis, met omstreeks 20 uur een miss-verkiezing, gevolgd door een play-backshow. De toegang is gratis. Tussen optredens van de Jerry Rij stenbil en ATG met praatjes en plaatjes door vindt om 21.30 uur de trekking plaats van de loterij. Daarna, rond 22 uur, volgt de bekendmaking- van de opbrengst van de Renesse-dag. De vroegere joodse begraafplaats ligt verscholen achter huizen aan de Grachtweg. Joodse monumenten straat. Op 2 september 1825 werd het gebouw feestelijk in gebruik geno men. Voorzanger van de joodse ge meente in Dordrecht de heer S. H. Heilbron, wijdde de synagoge in. Vanaf het huis van Zadok Levi van Oss werden de wetsrollen per koets overgebracht. Op 3 september 1875 vierde de ge meenschap opnieuw feest in de syna goge. Het vijftigjarig bestaan was daar. Tal van autoriteiten kwamen al dan niet met verschillende ge schenken. De joodse gemeenschap telde in die tijd 44 mensen. Het hoog tepunt was inmiddels voorbij met 91 zielen in 1852. Ondanks het dalende ledental werd de synagoge tien jaar later toch vernieuwd. Op 11 mei 1888 legde de vijfjarige Abraham Salo mon Frenk de eerste steen. De ver bouwing had het nodige gekost. Als dank voor de bijdrage die de toenma lige burgemeester mr J. P. N. Erme- rins had verzameld, ontving hij een zilveren schaal. Langzaam maar ze ker kwam het einde van de synagoge echter nabij. Steeds meer joodse fa milies trokken weg uit Zierikzee. In 1921 was het voorgoed voorbij. Het gebedshuis ging dicht. Door de eerdergenoemde bijdragen en geschenken van het stadsbestuur onstaat de indruk dat de contacten tussen joods Zierikzee en de inwo ners in goede harmonie verliepen. Toch liep die verhouding ook niet altijd even soepel. In oktober 1918 ontving de Zierikzeesche Nieuws bode een ingezonden brief van het Kerkbestuur der Nederlandsche Is- raelietische Gemeente, getekend door de heren A. Frankel en J. Lab- zowsky. Naar aanleiding van verkeerde vleesdistributie vanwege de Eerste Wereldoorlog viel het volgende te le zen: 'Woensdag kwam te dezer stede voor zieken en zwakken een zekere hoeveelheid vleesch en daarbij een stuk vleesch, hetwelk voldoende aan de rituele voorschriften van den Joodschen godsdienst voor de Jood- sche zieken en zwakken bestemd was. Hoe groot was echter onze ver bazing toen wij vernamen dat ook het voor de Joodsche zieken en zwakken bedoelde bestemde vleesch onder de andersdenkenden is gedis tribueerd. Uit het hierop ingestelde onderzoek is ons gebleken dat al de Joden van de ziekenlijsten ge schrapt zijn'. Veel eerder, tot in de tweede helft van de achttiende eeuw, werden joden zoveel mogelijk ge weerd van de jaarlijkse Zierikzeese kermis door het gilde der kramers en hoedenverkopers. Op het dak van het pand in de Meel- straat prijkt nog steeds een windwij zer met een Zeeuwse Leeuw, een dankbetoon aan het stadsbestuur van Zierikzee. In zijn klauwen draagt hij een Davidster die het geheel dan toch een joods tintje geeft. De wind wijzer is in vergelijking met de be graafplaats en het monument aan de Grachtweg, een vrij onopvallend aandenken aan de joodse gemeen schap in Zierikzee. Net zo aan het oog onttrokken is de herdenkingssteen aan de gevel van het gebouw in de Poststraat waar nu de Unie van Vrijwilligers huist. De joodse industrieel Salomonsen uit Twente vestigde er in 1840 een weve rij. Joodse arbeiders nam hij mee uit Twente. 'De eerste steen van dit ge bouw is gelegd door de heer F. Camp bell, namens de Weledele Heer G. M. Salomons 18 7/9 40', staat er te lezen. Ook in de Hem is een klein aanden ken bewaard gebleven, zij het dan wel deels aan het oog onttrokken on der een bord van de huidige eige naar. 'Slachthuis van de familie A. S. Frenk' staat er oorspronkelijk op één van de slachthuizen. Abraham Simon Frenk overleed in 1926 en werd op het joodse kerkhof in Zierik zee begraven. Bovenaan de achter zijde van een pand aan het haven park staat de naam 'Labzowski' te le zen. De familie had er een manifactu- renzaak die tot lang na de oorlog heeft bestaan. Als één van de laatste joodse families verdwenen de Lab- zowski's van het Zierikzee's toneel. De gereformeerde kerk in Haamstede viert dit jaar haar 25-jarig jubileum. Grafstenen op de Joodse begraafplaats in Zierikzee. ZIERIKZEE - In de Tweede Wereld oorlog zijn de joodse inwoners van Zierikzee weggevoerd. Ter nage dachtenis aan hen die nooit terug keerden staat aan de Grachtweg een bescheiden gedenkteken. Leerlin gen van de Johan Louis de Jonge- school te Zierikzee, leggen van avond (woensdag) om zeven uur een krans bij het monument. De meeste van de 22 slachtoffers zijn omgeko men in het concentratiekamp Sobi- bor. Ongeveer de helft daarvan wa ren kinderen. Dit gedenkteken her innert niet alleen aan de oorlogsja ren. Het is eigenlijk tegelijk een stil le getuige van de bloeiende, zij het kleine, joodse gemeenschap die Zie rikzee tot de jaren twintig kende. Verscholen achter een oude school en een aantal nieuwbouwwoningen ligt vlakbij het monument op de Grachtweg, de oude joodse begraaf plaats. Op het goed onderhouden grasveldje staan 21 stenen. Het kerk hof is een begraafplaats van Asjke- nasische joden, oorspronkelijk af komstig uit Midden-en Oost-Euro pa. De stenen staan rechtop en zijn voornamelijk in het Hebreeuws be schreven. Net als in een orthodoxe synagoge zijn de mannen en vrouwen geschei den. De vrouwen liggen rechts, de mannen links. Twintig vroegere joodse inwoners van Zierikzee rus ten met het gezicht naar het zuiden. Eén steen staat met de voorkant naar het westen. Twee zegenende handen verraden dat het hier waar schijnlijk gaat om een voorganger van de joodse gemeente in Zierikzee. Deze man uit een priesterlijk ge slacht overleed in 1823, het jaar waarin de eerste steen op het graf veld verscheen. De laatste joodse in woner is er in 1941 begraven. Het kerkhof deed ook voor 1832 dienst als begraafplaats. In 1799 ver zocht de joodse gemeenschap de Zie rikzeese stadsraad om 'een openen plaats buiten de stad', geschikt om hun doden ter aarde te bestellen. De raad willigde het verzoek in. De jo den kregen een veld vlak achter het 'leprozenhuis'. Een kind van Benja min Levi Wolf was in april van dat jaar de eerste die ter grave werd ge dragen. Hoeveel mensen er in de loop der tijden begraven zijn, is niet be kend. Voor 1799 werden de overlede nen ook vaak over de Oosterschelde naar de joodse begraafplaats in Mid delburg gebracht. Het zestiende eeuwse Zeeland was voor joden een onveilig gebied. De Zeeuwse rentmeester Sandelijn be proefde de Marranen, van oorsprong Spaanse en Portugese joden die zich na vervolgingen lieten dopen, hard handig op hun aangenomen chris tendom. Vanaf 1795 was er een om wenteling. De Franse tijd bracht ge lijkschakeling van kerkgenoot schappen. De joden kregen een kans, meer naar voren te treden. In Zierikzee in 1799, was hun aantal inmiddels groot genoeg om het stadsbestuur, naast een begraaf plaats, ook te verzoeken 'de vrijheid om een Huys te Huuren of te Koopen tot Uitoeffening van hunnen Gods dienst'. Het huis van Zadok Levi aan de Oude Haven diende tot die tijd als onderdak voor de gebedsdiensten. Zadok Levi van Oss zoals hij latei- naar zijn geboorteplaats werd ge noemd, was handelaar in glaswerk, manufacturen en wat al meer zijn weg kruiste. Op een goede dag kocht hij van bur gemeester De Kater de van voor 1700 daterende stadsrekeningen om er scheurpapier van te maken. De Kater wilde de rommel kwijt. Later is door het stadsbestuur een deel te ruggekocht maar andere rekenin gen zijn nooit meer boven water ge komen. Tot op de dag van vandaag is er nog steeds gat in het stadsar- chivariaat. De tijd van een echte synagoge was aangebroken. Het stadsbestuur wil ligde het verzoek van de joodse ge meenschap in. Een nieuw opgetrok ken synagoge verrees in de Meel- Aan de Grachtweg staat een gedenkteken voor de door de nazi's weggevoer de joodse inwoners van Zierikzee. HAAMSTEDE - Op 23 oktober van dit jaar is het 25 jaar geleden dat in Haamstede officieel de nieuwge bouwde gereformeerde kerk in ge bruik werd genomen. De viering van het jubileum van de kerkbouw vindt echter in verband met de traditionele komst van vele vaste Pinkstergasten in de Schouwse Westhoek reeds zater dag 13 en zondag 14 mei plaats. „We hebben een hechte band met ve len die hier regelmatig met vakantie komen vertelt de predikant van de gereformeerde kerk in Haamstede, ds J. de Vries. Het bezoek van vele kerkgangers van elders aan de diensten in Haamstede gedurende de zomermaanden is 25 jaar geleden mede-een belangrijke re den geweest een nieuwe kerk aan de Platboslaan te bouwen. Het oude kerkje aan de Noordstraat bleek veel te klein, ondanks het feit dat er op zon dagen vaak drie diensten achter el kaar werden gehouden. Op de plaats van het - thans als opslagruimte die nende - voormalige kerkgebouwtje aan de Noordstraat stond voorheen overigens ook het eerste gereformeer de kerkje van Haamstede uit 1854. Op de zaterdag voor Pinksteren, 13 mei, wordt op het terrein bij de gere formeerde kerk overdag de rommel markt 'Kerkmis' gehouden, waarvan de opbrengst bestemd is voor het zen dingsfonds. De 'Kerkmis' duurt tot 17 uur en wordt om 9 uur geopend met vlaghijsen. Behalve de rommelmarkt komen er een rad van avontuur, en di verse kramen (boeken, handwerken), een verrassingswinkel en een terras. Ook worden er kinderspelen gehou den: 10.30 tot 10.45 uur ringsteken op de fiets, 11.45 tot 12.30 uur waterbal let, 14 uur 14.30 uur ringsteken tweede ronde en 15.30 tot 16 uur waterballet tweede ronde. Tevens worden infor- matiekramen opgesteld over de zen ding en van de werkgroep DDR. Zaterdag 13 mei begint om 20 uur in de kerk een feestelijke muzikale bijeen komst, met als spreker ds C. M. Boer- ma. Medewerking verlenen verder het Vocaal Ensemble uit St. Laurens, on der leiding van J. van den Driest, en de organist F. van Tilburg. Het Vocaal Ensemble is een bekend gezelschap in Haamstede, met name van de zoge naamde maandagavond-zang waar aan zij sinds zestien jaar in de zomer hun medewerking verlenen. Ds Boerma was predikant in Haamste de (1959-1964) en dus ook in de periode van de kerkbouw. Hij metselde de eer ste steen op 3 oktober 1963. Na zijn ver trek uit Haamstede diende ds Boerma verschillende gemeenten. Ook werkte hij voor het Convent van Kerken (afdeling televisie) en was hij verbonden aan de ICCO, (Interkerke lijke Coördinatiecommissie Ontwik kelingsprojecten), de Christelijke So ciale Academie te Kampen en aan de Wereldraad van Kerken in Genève. Momenteel is ds Boerma weer in Ne derland en werkzaam bij de NCRV. De muziek- en zangavond duurt tot 22 uur. De Pinksterdienst op zondag 14 mei begint om 10 uur. Het wordt een feeste lijke dienst, met medewerking van de Cantorij onder leiding van A. Krijger, J. Troost-Offringa, orgel, en L. Franc- ke, een vrouwelijke gast uit Eisenberg in de DDR. Voorganger is ds De Vries. Na de dienst kan er koffie worden ge dronken. Tevens is er een ontspan ningsprogramma, in de vorm van een wandel-, fiets- en autotocht. Om streeks 13.15 uur begint een gezamen lijke broodmaaltijd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 33