Vismijn in Colijnsplaat vreest omzetverlies Hemelvaart wordt een drukke aanloop naar toeristenseizoen Sterk toenemende files bedreigen Middelburg 'Alpinist' haalt bol en haan uit kerktoren Goes OPTIMISME NA GESPREK IS plaatsen baanvak I Duitse auto van onderdelen ontdaan NVOB-Zeeland over toekomst Zeeuwse bouwnijverheid Eindvoorstel AANVRAAG SCHEVENINGEN Details WOENSDAG 3 MEI 1989 Gunstig STUDIE DAMMENROUTE SCHOKT BESTUURDERS Motor af Problematisch Vlootseizoen Valse noot Zowel CDA-gedeputeerde drs. R. C. E. Barbé (WOV) als zijn VVD-collega J. D. de Voogd (verkeer en waterstaat) be vestigden dit dinsdagavond desge vraagd. Volgens Barbé maakt het lon ken naar PZEM-geld deel uit van 'een aantal ideeën en suggesties'. Er is vol gens hem nog geen besluit over geno men. De suggestie om opnieuw reserves van de PZEM aan te spreken komt op een moment dat dit nutsbedrijf in een fu sieproces is gewikkeld met de Bra bantse en Limburgse energiebedrijven (productiepoot) en een samengaan voorbereidt met de waterleidingmaat schappij WMZ (disfributiegedeelte). Tijdens overleg met minister Smit- Kroes presenteerde een delegatie van het dagelijks provinciebestuur gis terochtend een -nog geheim- eind voorstel voor de financiering van de WOV, voortgekomen uit onderhande lingen met de twee aannemerscombi naties die elk azen op de bouw en ex ploitatie van de WOV. Duidelijk is wel dat nog extra overheidsgeld no dig is. Het is de bedoeling dat zowel de provincie als de minister de toegezeg de bedragen wat verhogen. Minister Smit-Kroes lijkt bereid met het eindvoorstel akkoord te gaan. De Zeeuwse delegatie keerde gisteren uit Den tHaag terug zonder een definitief ja-woord op zak, maar toonde zich eer der opgelucht dan teleurgesteld. De Zeeuwse delegatie was, zoals de af gelopen jaren wel vaker gebeurde, naar Den Haag getrokken in de stelli ge verwachting 'spijkers met koppen te kunnen slaan', dan wel een definitief nee te horen. In plaats daarvan wierp minister Smit-Kroes opnieuw een aan- tal-vragen op. Het dagelijks provincie bestuur denkt 'een aantal weken' no dig te hebben om die te kunnen beant woorden. ploitatie van de WOV. Hij wilde er verder niets over kwijt. Boertien rechtvaardigde die 'geheimzinnig heid' met een verwijzing naar de 'deli cate onderhandelingspositie' waarbij sprake is van concurrentieverhoudin gen tussen de twee aspirant-bouwers. WOV-gedeputeerde drs R. C. E. Barbe 'toonde zich optimistisch over de af loop van het besluitvormingsproces. „Alle neuzen staan nog in dezelfde richting. De minister heeft met zeer veel intensiteit over het project ge sproken. Ik heb goede hoop dat we haar vragen binnen enkele weken kun nen beantwoorden, zodat nog voor de zomer een finale beslissing kan wor den genomen". Het gaat dan, aldus Barbe,' niet alleen over de financiering, maar meteen ook over de keuze tussen een brug (de staal-aannemers) of een tunnel-brug (de beton-aannemers). De mogelijke val van het kabinet, zo neemt het dagelijks provinciebestuur aan, hoeft de besprekingen over de WOV niet te dwarsbomen. Boertien: (Slot zie pagina 19 kolom 7) GOES - Frans van Poppele, een werknemer van leidekkersbedrijf' Jobse uit Middelburg, heelt dins dag in Goes sterke staaltjes van al pinisme vertoond. Hij beklom met touwen de torenspits van de Grote Kerk om de haan en bol naar bene den te halen voor de periodieke res- tauratiebcurl, die eens in de 35 a 40 jaar plaatsvindt. De haan en de bol krijgen een nieu we bedekkingslaag van bladgoud. Ook het kruis waar de haan opzit, wordt naar beneden gehaald voor een opknapbeurt. De hele operatie kost zo'n 7.000 gulden. De heer M. W. Nieuwelink, chef on derhoud gebouwen bij de gemeente Goes, vertelde dat in de bol een oud briefje van de vorige restaurateurs is. gevonden. De firma Goedemondt en Zoon haalde in april 1952 de haan en bol van de toren af en plaatste deze met het briefje in juli na restau ratie weer terug. Nieuwelink bracht het briefje uit 1952 naar het gemeentearchief. De boodschap heeft de strekking van 'jullie beneden hebben het maar goed, want hierboven waait de wind'. De haan en bol en het kruis moeten voor juli weer op de torenspits staan. Deze restauratie is één van de laatste karweien van Nieuwelink die hij wil afronden voor hij op 1 juli met pension gaat. Voordat de bol er opstaat, sluit hij een nieuwe brief aan het nageslacht in. Volgens de commissaris van de konin gin, dr C. Boertien, wil de minister nog slechts 'enkele details' opgehel derd zien over een te ondertekenen overeenkomst voor de bouw- en ex- COLIJNSPLAAT - Het Produktschap voor Vis en Visprodukten beslist op korte termijn over de aanwijzing van Scheveningen als garnalenaanvoer- haven. De Scheveningse vismijn wil toestemming om een garnalenzeef te plaatsen. Mocht het Produktschap het verzoek inwilligen, dan zou dat vergaande gevolgen kunnen hebben voor de vismijn in Colijnsplaat. Deze afslag is voor een behoorlijk deel af hankelijk van garnalen, die per as van Scheveningen naar Colijnsplaat wor den vervoerd. Regelgeving op het gebied van vis vangst en aanvoer hebben ertoe geleid dat steeds meer vissers zich toeleggen op de garnalenvangst, die nog vrij is. In 1988 is het aantal aanvoeders naar de Colijnsplaatse vismijn fors geste gen. Het gaat daarbij onder meer om schepen uit Tholen, Yerseke, Arne- muiden, maar ook Scheveningen en Katwijk. Vooral vanuit Scheveningen worden de schaaldieren met vracht wagens naar Colijnsplaat vervoerd. Het is aannemelijk dat een deel van de garnalen die in Scheveningen aan wal worden gebracht, daar ook worden ge veild zodra de benodigde vergunnin gen zijn afgegeven. De vismijnen zoeken in toenemende mate mogelijkheden om hun omzetten te verhogen. Behalve Scheveningen toonde eerder de vismijn van Vlissin- gen belangstelling voor een garnale- nafslagvergunning. Dat verzoek is af gelopen voorjaar afgewezen. Aanvan kelijk zou het Produktschap op 11 mei praten over het verzoek van Scheve ningen, maar het schap zal vermoede lijk eerst het advies van de garnalen- adviescommissie afwachten die op 12 mei bijeenkomt. zeeland VLISSINGEN - Zeeland gaat een druk Hemelvaartweekeinde tege moet. Veel hotels, bungalowparken en kampeerterreinen zijn redelijk tot zeer redelijk bezet. De rijkspoli tie in Zeeland houdt de komende dagen rekening met extra verkeers drukte, maar voorziet geen al te grote problemen op de Zeeuwse we gen. Mogelijk zullen zich alleen wat moeilijkheden voordoen op de ge bruikelijke knelpunten bij de Vlake- tunnel en op de weg tussen Zierikzee en Rotterdam. Het Nederlands Bureau voor Toeris me (NBT) verwacht dat ongeveer ze venhonderdduizend buitenlanders de komende dagen in ons land door brengen. Ook veel Nederlanders ge bruiken de extra vrije dagen voor een korte vakantie of een dagje uit; naar schatting achthonderddui zend Nederlanders zulllen er enkele dagen in eigen land op uittrekken. De VW's, hotels, bungalowparken en campings spreken volgens het NBT van een goede bezetting. Het NBT houdt zelfs rekening met een extra toeloop uit binnen- en buiten land het komend weekeinde, gezien de goede weersvooruitzichten. Vo rig jaar met Hemelvaart bezochten 750.000 buitenlanders ons land. Dat weekeinde viel toen enkele weken later in het jaar. De recreatiesector in Zeeland zal, zo luiden de verwachtingen, flink van de drukte meeprofiteren. Vol gens woordvoerder G. J. Brinkman van de Recron-Zeeland lopen de campings vooral langs de kust aar dig vol. „Het ziet er zeer gunstig uit. Het weer is goed, de reservingen ko men nog steeds binnen, voor ons kan het Hemelvaartweekeinde nu al bijna niet meer kapot". Het zijn vooral Duitsers die de komende da gen hun tent in Zeeland opzetten. Onder de campinggasten bevinden zich echter ook opvallend veel En gelsen. Niet alleen de kampeerterreinen in Zeeland boeren goed. Hoewel de Zeeuwse hotels en bungalowparken 'beslist niet vol' zijn, is ook daar sprake van een redelijke bezetting. „We zijn zeer tevreden", meldt woordvoerster mevrouw M. de Muynck-Hovestadt van de Zeeuwse provinciale VW. De recreatiesector in Zeeland mag tot dusver niet mop peren. Na de drukte van de afgelo pen Paasdagen ziet ook het Hemel vaartweekeinde er veelbelovend uit. En dat betekent een mooie aanloop naar het toeristenseizoen. VLISSINGEN - De directie van de Ne derlandse Spoorwegen heeft besloten om op zeer korte termijn op het baan vak bij Rilland-Bath een herhalings- sein te plaatsen. De NS-directie komt met dit besluit tegemoet aan een drin gende wens van de Zeeuwse machi nisten. De maatregel komt voort uit een on derzoek van de NS naar een 'kuren' vertonend sein op het bewuste baan vak, waardoor machinisten daar het afgelopen jaar drie keer een noodstop hebben moeten maken. De Vakvereni ging voor Machinisten (VVM) heeft de ze drie voorvallen gemeld aan de Spoorwegongevallenraad, die in au gustus uitspraak doet over de toe dracht van het treinongeluk bij Ril land-Bath waarbij vorig jaar drie do den en 29 gewonden vielen. Overigens n» zien noch de NS noch de machinisten vereniging direct verband tussen het sein-euvel en het treinongeluk. Wel heeft de VVM er op gewezen dat ma chinisten die juist op die plaats een noodstop moeten maken, psychisch zwaar worden belast. Hoewel de NS de situatie ter plaatse niet onveilig vin den, werd na de meldingen over de noodstops aan de machinisten op dit baanvak een 'lastgeving' met de order 'voorzichtig rijden' uitgereikt. WM-voorzitter M.G.W. Borghouts, die gisteren schriftelijk op de hoogte werd gesteld van het besluit van de NS-directie, toonde zich daarover zeer verheugd: „Hieruit blijkt dat er uitein delijk toch iets mogelijk is, als je maar lang genoeg aan de bel trekt." Reeds volgende week zal de plaats voor het herhalingssein worden vastgesteld. PZEM brengt WOV dichterbij DEN HAAG/MIDDELBURG - De Zeeuwse Dammenroute, ook wel kustboulevard genoemd, is nog lang geen slagader van de Walcherse eco nomie. Integendeel, zolang bij Mid delburg de laatste schakel ontbreekt - de aansluiting op de rijksweg Vlis- singen-Bergen op Zoom - zal steeds meer verkeer hopeloos vastlopen in het stadscentrum. In de komende tien jaar lopen de wachttijden bij de bottleneck, de twee Middelburgse kanaalbruggen, op tot meer dan een uur. Files en stremmin gen op de belangrijkste wegen in de Zeeuwse hoofdstad zullen steeds meer schade toebrengen aan het econo misch en maatschappelijk klimaat: (winkel(bedrijven in Middelburg kun nen hun omzetmogelijkheden zien da len tot 16 a 25 procent; bedrijven zien af van vestiging of uitbreiding; recrea tie en toerisme worden geblokkeerd, de stadsontwikkeling stagneert. Er is maar eéri oplossing: niet nog lan ger wachten met de aanleg van het laatste stukje Dammenroute. Dus,zo snel mogelijk een derde kanaalkrui sing in de vorm van een aquaduct tus sen Middelburg en Arnemuiden. Het doorgaand verkeer hoeft zich dan niet langer door het stadscentrum te wur men.* Dat is de uitkomst van een onderzoek, uitgevoerd door het adviesbureau voor verkeerskunde en ruimtelijk-eco nomisch onderzoek D P te Voor burg. De studies vonden plaats in op dracht van de gemeente Middelburg, de Kamer van Koophandel en het pro vinciebestuur. Een zware Middelburg se delegatie presenteerde de 'door be trokkenen als schokkend ervaren' re sultaten van het onderzoek dinsdag ochtend in het Haagse perscentrum Nieuwspoort. Dat gebeurde vlak nadat burgemees ter Rutten het lijvige onderzoeksrap port 'Walcheren en de Dammenroute' aan minister Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) had overhandigd. Middel burg hoopt de minister - en anders de Tweede Kamer - ervan te overtuigen dat elk uitstel van de weg- en aquaduc- taanleg onverantwoord is. Zoals be kend wil de bewindsvrouwe waar schijnlijk pas na de eeuwwisseling geld beschikbaar stellen voor het 50 tot 60 miljoen vergende project. „Brug open, motor af!", luidt het op schrift van de borden waarmee wach tende automobilisten bij de Middel burgse kanaalbruggen worden gecon fronteerd. Die aanwijzing, zo meldt de Middelburgse brochure, dient voor taan breed te worden opgevat. „Als de brug open is, stagneert ook de econo mische motor van Walcheren". De Middelburgse noodkreet bevat meer van dit soort bewoordingen. Met de openstelling van de weg over de stormvloedkering Oosterschelde, an derhalfjaar geleden, is Walcheren niet langer 'eindpunt op een schiereiland', maar 'kruispunt van belangrijke ver keersstromen'. Zo lang dat verkeer echter door Middelburgs stadscen trum wordt getrechterd, zijn economi sche en maatschappelijke schade het gevolg. Nu al, zo becijfert het onderzoeksbu reau, is sprake van 6 tot 7 procent 'vraaguitval' op sleutelfuncties binnen het detailhandelsapparaat van Mid delburg. De oorzaak: een deel van de consumenten laat Middelburg tijdens de zomerdrukte links liggen; sommige vakantiegangers houden het na één keertje 'Middelburg' voor gezien. Ze zien op tegen files en stremmingen op de toegangswegen die nu soms al wachttijden tot gevolg hebben van 20, 30 en 42 minuten. Men vreest op den duur 'aanbodverschraling' in detail handelsvormen die van auto-bezoe kers afhankelijk zijn. Dat kan dan weer schadelijk zijn voor 'andere eco nomische functies binnen de regio'. Eén op de zeven bedrijven in Middel burg verwacht uitbreidingsplannen achterwege te moeten laten, zolang de laatste schakel in de Dammenroute ontbreekt. Middelburg als problematisch ver keersknooppunt zou investeerders af schrikken en afbreuk doen aan Wal cheren als 'toeristisch produkt'. Zon der Dammenroute heeft Middelburg nauwelijks uitbreidingsmogelijkhe den. Er kan dan alleen nog gebouwd worden langs de Nieuwe Vlissingse- weg, langs de Oude Vlissingseweg en bij Nieuw- en Sint Joosland. Het laat ste stuk van de Dammenroute daaren tegen ontsluit uitbreidingsmogelijk heden aan de noord-oost- en zuid-oost zijde van de stad. Daardoor ontstaat ruimte voor nieuwe woonwijken, een (hoogwaardig) bedrijfsterrein, een golfterrein en diverse voorzieningen. Het adviesbureau P O baseert de be vindingen onder meer op een verkeers- onderzoek, een consumentenonder zoek (een telefonische enquête en een passantenenquête), reacties van be drijven en instellingen, een analyse van toeristisch-recreatieve ontwikke lingen en prognoses inzake de stads ontwikkeling. Middelburg sluit zich aan bij het uit gangspunt van het provinciebestuur. dat de Dammenroute vooral van be lang is als doorstroomroute voor het recreatief verkeer. De route, zo wordt gesteld, heeft een 'nadrukkelijke taak bij de mobiliteit tot ver buiten Zee land'. Op Walcheren, zo voorspellen de on derzoekers, hoeven direct langs de (beoogde) Dammenroute geen grote aantallen toeristisch-recreatieve be drijfsvestigingen te worden verwacht. „Veel meer zal deze weg, mits land schappelijk verantwoord ingepast, fungeren als een voorwaardenschep pend element voor de kwaliteitsverbe tering van de bestaande bedrijvig heid." Er kan, aldus het onderzoeksrapport, volstaan worden met een tweestrooks- verbinding die de bestaande wegen structuur (zoveel mogelijk) volgt, na tuurwaarden respecteert en aansluit bij het kleinschalige landschap. DOMBURG - Twee auto's van Duitse vakantiegangers zijn aan het begin van het toeristenseizoen in Domburg ten prooi gevallen aan autokrakers. Op parkeerplaats De Tol werd tussen maandag 18 uur en dinsdag 10 uur een Volkswagen golf gti uit Gummers- bach van diverse onderdelen ont daan. Onbekenden sloegen een ruit van de auto in en namen de voorstoelen, de versterker en de geluidsboxen mee. Voordat ze vertrokken, sleutelden de autokrakers de uitlaat onder de auto vandaan. De grootte van de schade is onbekend. Een bruine Porsche 911 carrera is maandag tussen 20 en 22 uur gestolen uit de Noordstraat in Domburg. De waarde van de auto uit Duisburg is bij de politie niet bekend. VLISSINGEN - Het gewest Zeeland van het Nederlands Verbond van On dernemers in Bouwnijverheid (NVOB) houdt vrijdag 26 mei een bij eenkomst gewijd aan het thema 'De toekomst van de Zeeuwse bouw in het perspectief der negentiger jaren'. Tijdens die bijeenkomst worden inlei dingen gehouden door voorzitter ir C. F. Braakman van het VNO-Zeeland en de Zeeuwse gedeputeerde J. B. Vente- vogel. De bijeenkomst wordt gehou den in hotel Britannia te Vlissingen en begint om 14.30 uur. Gehaast door de rompslomp rond de dreigende val van het kabinet, nam minister Smit-Kroes gisterochtend het rapport Walcheren en de Dammenroute in ontvangst. Het werd haar overhandigd door Middelburgs burgemeester mr C. G. J. Rutten vierde van rechts). Een delegatie van het Zeeuws provinciebestuur, in Den Haag voor topoverleg over de Wester - schelde-oeververbinding, betuigde steun aan Ruttens pleidooi voor snelle aanleg van het Dammenroute-aquaduct bij Middelburg. Aanwezig ivas ook voorzitter drs C. Hartog van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden- en Noord-Zeeland links). Commissaris van de koningin dr C. Boertien linkerzijdeen gedeputeerde J. de Voogd flankeren de beivindsvrouive. Frans van Poppele aan de Goese torenspits. MIDDELBURG De vaste Westerschelde-oeververbinding wordt mogelijk mede-gefinancierd door de Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij. Het provinciebestuur lonkt naar PZEM-miljoenen om de vaste Westerschelde oeverver binding dichterbij te brengen. De garnalenhandelaren, die een ver tegenwoordiger in de commissie heb ben, zeiden bij de aanvraag van Vlis singen dat ze geen behoefte te hebben aan een extra afslag in verband met de versnippering, In Scheveningen gaat het echter om veel grotere hoe veelheden garnalen. Dit heeft onder meer te maken met een seizoenmatige verplaatsing van een gedeelte van de vloot naar het Noord- en Zuid-Hol landse kustgebied. Directeur F. Lokerse van de Colijns plaatse vismijn denkt dat de aanvraag van Scheveningen wordt afgewezen. ..De handel is nog steeds falikant te gen. Ook de aanvoerders van garnalen zij n, voor zo ver ik weet, voor 90 percent tegen een garnalenveiling in Scheve ningen. Voorzover ik op de hoogte ben zal de garnalenadviescommissie tegen stemmen". Het Produktschap zal de aanvraag van Scheveningen waar schijnlijk uitstellen tot de volgende vergadering, die plaats vindt op 29 juni in Rijswijk. Garnalen sorteren in Colijnsplaat icaar de vrees leeft voor verlies van deze activiteit als aan Scheveningen een vergunning ivordt verleend. Het bericht staat deze week in 'De Zandkreek', het gratis weekblad voor Goes en geheel Noord-Beveland. 'Muziekleer Goes', luidt het kopje. „In de maanden juli en augus tus", meldt het bericht, „wordt er geen of weinig gerepeteerd vanwege de vakantietijd. Wie het volgend najaar, september dus, als wat zou willen, zou nu al moeten beginnen met het le- -ren van muzieklezen." Een suggestie die zeer ter harte genomen dient te worden. Maar als men ter redactie van 'De Zandkreek' nu éérst eens leerde schrijven. Dat zou het lezen een stuk ver gemakkelijken. En veel valse noten kunnen voorkomen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 15