Varend monster trekt veel publiek straat op Twee doden en ernstig gewonde na botsing Fataal auto-ongeluk overschaduwt rally Loodsplicht voor risico-schip Iet wordt stil op het perron Verpleging toch in uniform de Moeilijk tiV KLEINSCHALIGHEIDSTOESLAG Opening ABRUPT EINDE FERRARI-FESTIJN PLEIDOOI VOORZITTER VAN DE VISSERSBOND: Publiek )0SENDAALSEKELNERS IN DE VUT MAANDAG 17 APRIL 1989 buit bij - in Hulst pzc zeeland SENDAAL - Koffie Koffie Verse broodjes Zeeuw die wel eens de trein heeft genomen een ander gewest, kent ze: Krijn van Osta en Bogers, de perronkelners van het Roosendaal- j.station. Wie ooit heeft gehoord hoe de beide ,rs met luide en sonore stem hun waren aan- >n zal het nooit vergeten. Bijna een halve hebben ze vrijwel dagelijks over de perrons ien om de treinreizigers van een natje en een sje te voorzien. Duizenden en duizenden be- lioffie moeten ze in die jaren door de raampjes I deuren van de trein aan de passagiers hebben locht. ig deden ze dat voor het laatst, want bei- aan met de VUT. Met de trein van negen uur iet doek over de laatste perronkelners van ons Vrijdag namen ze op passende wijze afscheid le vele klanten, met een receptie op perron twee I het station in Roosendaal, tussen de aanko- ie en vertrekkende treinen. hvan Osta (62) heeft 47 jaar zijn zware koffiekar |wd langs de treinen. Zijn collega en zwager JBogers (61) voorzag de reizigers 43 jaar lang (koffie en broodjes. Dag in dag uit, van 's mor- 1 vroeg tot in de avonduren, in weer en in wind. Veel passagiers waren vaste klanten van de twee perronkelners. Vooral mensen die voor hun werk op en neer reisden behoorden tot de vaste afnemers. Die hoefden niet aan te geven hoe ze hun koffie ge bruikten. Zwart, met of zonder melk en suiker, dat wisten Krijn en Cees al lang. „Die mensen beschou wen we niet als reizigers, dat zijn vrienden gewor den", zegt Krijn van Osta. Het tweetal heeft vooral goede herinneringen aan de treinen van en naar Vlissingen. „De Zeeuwse lijn was altijd een hele goe de voor ons. Veel koffiedrinkers, trouwe klanten", vertelt Krijn, die bekent een zwak te hebben voor Zeeland. „Ik ben er een beetje verliefd op. De eerste krant die ooit aandacht aan ons besteedde was 22 jaar geleden de PZC. Zeeland is ook mijn vaste vakantiestek." Veel klanten waren vrijdagavond naar het station in Roosendaal gekomen om de beide vertrekkende kelners de hand te schudden. Een receptie geheel in stijl, in een klein lokaal op een koud en tochtig per ron. Aan iedereen die het horen wilde liet Krijn van Osta weten dat hij het moeilijk had met zijn afscheid. Graag was hij nog een tijdje doorgegaan. Maar zijn zwager had er genoeg van en voor Krijn alleen zou het werk te zwaar geworden zijn. Daar om zullen treinreizigers, die Roosendaal passeren, het voortaan zonder koffie en andere verkwikken de drankjes moeten doen. Opvolgers zijn er namelijk niet. De directeur van de Roosendaalse stationsrestauratie is er de afgelopen weken niet in geslaagd geschikte kandidaten te vin den. Dit ondanks het feit dat vele gegadigden zich meldden na een reportage over de scheidende per ronkelners in het NOS journaal. Krijn van Osta vindt het triest dat zijn beroep nu in ons land uitge storven is. „Geloof me, dat doet me het meest van alles pijn. We hebben dit ons hele leven met veel ple zier gedaan. Ik begrijp ook niet dat ze geen opvol gers konden vinden. Ik heb er toch ook altijd mijn brood mee kunnen verdienen." Kennelijk zijn niet zoveel mensen in staat om bij het krieken van de dag uit bed te komen en vervolgens tot negen uur 's avonds met een zware kar over het perron te zeulen. En bovendien al die tijd vriendelijk te blijven en ie dereen op zijn wenken te bedienen. Krijn van Osta begrijpt er niets van. „Ik ging altijd fluitend naar mijn werk." Het zal stil worden op het station in Roosendaal. Krijn van Osta (links) en Cees Bogers trekken voor het laatst de koffiekar op het perron in Roosendaal. otarissen erkten over weekeinde SSINGEN In Zeeland hebben de notarissen de afgelopen en overuren gemaakt omdat (veelal kleine) ondernemers subsidie op kleine investeringen wilden veilig stellen. :r dan honderd Zeeuwse ondernemers klampten 'hun' no- saan, nadat hun belangenorganisatie vrijdag had bekend- laakt dat vandaag mogelijk de zogenaamde kleinschalig- Istoeslag vervalt. Dat is een rijkssubsidie op kleine inves- |ngen. il in Goes was het druk. De Goese ismrE. C. J. van Dissel schat dat aregio toch algauw zo'n 50 onder is het zekere voor het onzekere in. Hijzelf moest rond 25 onderne- helpen. Dat leidde ertoe dat vrij- >p zijn kantoor tot even na mid- ifiht werd doorgewerkt. Toch, hij, was er 'absoluut geen sprake ;en zo grote stormloop als bij de het geval was'. De Hulster notaris A. Vroome wilde geen getallen ïen, maar wilde wel kwijt dat bij de extra drukte beperkt bleef tot 15 procent van die tijdens de affaire. igens namen vrijwel alle notaris- ieker na zaterdagmiddag, de ge en over een snelle afschaffing van leinschaligheidspremie met een korrel zout. li kentouw lissingse notaris mr A. J. Sauer (lat op Walcheren toch al gauw iertig ondernemers op het vin- uw sprongen. Van een overstel- e drukte was volgens hem geen e. „Als je al te haastig een con- tekent, kan dat ook nadelig ostburgse notaris mr J. van den bezorgde de afgelopen dagen een ondernemers de zo felbegeerde 'kening. „En verder heb ik na- ijkveel gebeld. Veel ondernemers p er uiteindelijk toch maar de eur aan te geven nog een weekje achten." 'is mr D. van Eek uit Zierikzee look enkele zaken af te wikkelen, I heeft de indruk dat het op wen-Duiveland nogal mee is ge- met de drukte. Veel onderne- deinsden er volgens hem bij na der inzien voor terug om hun investe ringsplannen te forceren. Vooral om dat waarschijnlijk sprake is van 'loos alarm'. De ondernemers besloten hals over kop om voorgenomen transacties (bouwopdrachten, bestellingen) te be zegelen. Ze lieten deze transacties door een notaris 'dagtekenen' om - in dien nodig - overtuigend te kunnen bewijzen dat ze nog op tijd tot stand waren gekomen. Vooral landbouwers, horeca-onderne- mers en winkeliers besloten om ge plande investeringen niet langer uit te stellen. De paniek was vergelijkbaar met de beroering die verleden jaar ont stond vlak voor het wegvallen van de Wet Investerings Rekening (WIR). Al leen ging het nu door de bank geno men om veel geringere bedragen (sub sidies van enkele duizenden guldens tot soms meer dan een halve ton). Ook de toeloop op de notarissen was de afgelopen dagen veel kleiner dan destijds bij de afschaffing van de WIR het geval was. Toch kregen sommige notarissen in Zeeland, vooral vrijdag, maar ook zaterdag en zelfs zondag nog zo'n 10 tot 25 extra klanten over de vloer. Indrukwekkend doemt de supertanker Main Ore in het water op. gadegeslagen door een menigte nieuwsgierigen. (Van onze verslaggever) ANTWERPEN - Hei grootste schip dat ooit de Westerschelde bevoer trok zondag veel publieke belangstelling langs de oevers van de rivier. De 270.000 bruto register ton metende ertstanker Main Ore uit Brazilië voer feestelijk gepavoi- seerd naar de splinternieuwe Berendrechtsluis in Antwerpen, die met dit gevaarte zijn eerste klant had. De Berendrechtsluis is een halve kilo meter lang en 68 meter breed en wordt be schouwd als de grootste ter wereld. De Main Ore was op weg van Rotterdam naar Ant werpen met 120.000 ton erts aan boord. De super tanker had in Rotterdam al 140.000 ton erts gelost opdat het schip voor zijn tocht door Zeeland wat hoger in het water zou komen te liggen. De Main Ore, varend onder Liberiaanse vlag, werd in 1975 in Hamburg gebouwd als de Mary R. Koch en vaart voor rederij Samitri-Brasilux. Het 335 meter lange en 52 meter brede schip werd onder begeleiding van enkele sleepboten naar Antwerpen gebracht. Daar stonden nabij het slui- zencomplex enkele duizenden mensen te wach ten. Onder hen ook de Vlaamse minister J. Sau- wens van Openbare Werken die op de knop mocht drukken waarmee de reusachtige sluisdeuren wor den bediend. De officiële opening van de Berendrechtsluis - waaraan zeven jaar gebouwd is - wordt pas in september verricht door koning Boudewijn. Om dat de Main Ore van plan was een deel van zijn lading voor de Belgische en Luxemburgse staal industrie in Antwerpen op de kade te zetten, moesten de bouwers van de sluis zich uiteindelijk nog haasten om het complex, in het noorden van het havengebied naast de Zandvlietsluis, tijdig gereed te krijgen. Enkele maanden geleden bleek namelijk dat de vaargeul vanaf de Schelde naar de sluis nog te ondiep was. Het was de laatste tegenslag voor de bouwers. Het faillissement van een van de aannemers en geldge brek bij de Belgische overheid waren er al aan voorafgegaan, met drie jaar vertraging als gevolg. Volgens de Antwerpse havenwethouder J. Devroe blijkt dat er steeds meer grote schepen zijn haven bezoeken. „De Berendrechtsluis is niet een droom van Antwerpen uit een of andere grootheidswaan zin, maar wel degelijk een werktuig dat wij in feite een drietal jaren geleden ter beschikking hadden moeten hebben", aldus Devroe. Vandaar dat de sluis nu al gebruikt wordt, ook al is het complex nog niet helemaal gereed. TERNEUZEN - Het personeel van het streekziekenhuis De Honte in Terneu- zen is zaterdag toch in uniform de straat opgegaan om te demonstreren. Eerder deze week ontstond een me ningsverschil tussen de directie van De Honte en het actiecomité over de uniformen. De directie wilde de witte jassen en jurken 'binnen' houden in verband met de aansprakelijkheid in geval van beschadiging. Het actieco mité is geen rechtspersoon en kon de verantwoordelijkheid voor de kle ding niet dragen. Toch reden zaterdagmiddag ruim hon derd verpleegkundigen en ander zie kenhuispersoneel in het wit (een enke ling in operatiekamer-groen) al toete rend door de straten van Temeuzen. Tezamen met collega's van het ver pleeghuis Ter Schorre in Terneuzen, het bejaardenhuis De Blaauwe Hoeve in Hulst en het gezinsvervangend te huis De Sterre in Clinge. Er deden zich geen incidenten voor. De stemming zat er, te oordelen aan het gezang, goed in. „We negeren het gewoon een beetje", aldus woordvoerster mevrouw N. Flo- russe van het actiecomité in De Honte over de uniformenkwestie. „We heb ben besloten dat iedereen zelf de ver antwoordelijkheid voor het uniform houdt." De demonstratie door de binnenstad - eerst per auto, later te voet - trok veel bekijks. Het publiek werd ruim schoots voorzien van foldermateriaal. Einddoel van de optocht was het stad huis, waar op het bordes de Zeeuws- Vlaamse popgroep Draften Blues al klaar stond voor een (gratis) optreden. Met aan de 5-procentseis van het zie kenhuispersoneel aangepaste teksten maakte Draften Blues er een aantrek kelijk bluesmiddagje van. SINT-ANNALAND - Bij een aanrij ding op de Oude Zeedijk in Sint-An- naland zijn zaterdagmiddag twee mensen om het leven gekomen. De chauffeur van een van de twee betrok ken auto's werd zwaargewond. De juiste toedracht van de aanrijding is de politie nog niet bekend. Het ongeluk gebeurde rond vijf uur. De auto's reden op de Oude Zeedijk in te gengestelde richting en botsten fron taal op elkaar. De brandweer heeft een van de voertuigen open moeten knip pen. De 46-jarige bestuurder W. A. Wijdt uit Bergen op Zoom en de inzittende van het andere voertuig, de 44-jarige me vrouw M. Goedegebuure-Van Wijke uit Sint-Annaland, kwamen om het le ven. De heer G. uit Sint-Annaland, be stuurder van de wagen waarin de vrouw zat, is met onder meer een ver brijzelde heup en letsel aan een been overgebracht naar ziekenhuis Lie- vensberg in Bergen op Zoom. Beide personenauto's zijn vernield. De Thoolse rijkspolitie stelt in samenwer king met de verkeersgroep district Zeeland een onderzoek naar de toe dracht in. Getuigen wordt verzocht contact op te nemen met de groep Tholen van de rijkspolitie, telefoon nummer 01660-3750. - Bij een inbraak in de wo- van de familie B. aan de Poor- an in Hulst zijn zaterdagavond n 8.30 en 0.45 uur een televisie, videorecorder, een onbekend ledrag en een aantal sieraden eemd. (bekenden drongen door het for- van de achterdeur de woning ln Zij haalden de beschermplaat et slot weg en braken het slot af. Woners waren op dat moment af- Het wrak van de verongelukte Ferrari. YERSEKE - De ontmoeting van de Ferrari Club Nederland, zaterdag in en om Yerseke, is overschaduwd door een dodelijk ongeluk. Een van de deel nemende Ferrari's botste zaterdag avond om ongeveer 18.00 uur tussen Rilland en Krabbendijke na een slip met hoge snelheid tegen een boom. De bestuurder, de 74-jarige A. M. Leer dam uit Wassenaar, kwam om het le ven. De twee andere inzittenden, zijn 33-jarige zoon en zijn 11-jarige klein zoon, liepen slechts lichte verwondin gen op. Het ongeluk maakte een abrupt einde aan de eerste Ferrari Oester Rally in Yerseke. Zevenenvijftig sportwagens van het befaamde Italiaanse merk wa ren ervoor naar het Oosterschelde- ertraging >etreinbereikte met een flinke ringing het station Kapel- B !ese&ffe. Met een zucht en ,lars kwamen de gele wa- tot stilstand. Ze lieten nie- M in en niemand uit. e was een warme, lome dag. Perron ivas verlaten, op enestationsbeambte na. P tijd is anders", riep hij ,ar ie machinist, die uit het hing en zich het zweet het voorhoofd wiste. ,e«e band zeker?" VLISSINGEN - Voor alle schepen met een gevaarlijke lading die op het Kanaal of de Noordzee varen, moet een loodsplicht worden ingesteld. Voorzitter J. K. Nooitgedagt van de Nederlandse Vissersbond pleitte hier voor tijdens de jaarvergadering van zijn organisatie in Akersloot. Hij zei niet op een ongeluk als dat met de su pertanker Exxon Valdez in Alaska te willen wachten. Nooitgedagt beloofde zijn leden, de loodsplicht voor schepen met een ge vaarlijke lading op korte termijn te be spreken met de minister van verkeer en waterstaat, mevrouw drs N. Smit- Kroes. „Kleine ongelukken met grote gevolgen die statistisch gezien niet vaak voorkomen, zijn voor ons desa streus", gaf de vissers voorman te ken nen, „en het is misschien ironisch ge zegd, maar saneringsgelden zijn dan niet meer nodig. Ik wil niet wachten tot het te laat is.Veel vissers zijn zoals bekend de dupe geworden van de olie ramp in de Prince William Baai in Alaska. De voorzitter van de Vissersbond brak in zijn jaarrede wederom een lans voor een gerichte sanering van de Neder landse vissersvloot. Minister ir G. Braks wil een kwart van het motorver mogen van de vissersvloot oftewel 160.000 pk uit de vaart halen. Tot voor kort waren eenentwintig kotters bij het sanerings- en ontwikkelingsfonds aangemeld. Volgens Nooitgedagt is dat aantal te klein om eind 1991 een goede verhouding tussen het aantal schepen en de beschikbare vangs trechten te hebben bereikt. Hij vrees de voor een rigoureuze maatregel, waardoor de goeden onder de kwaden moeten lijden. „Je kunt nietje doel be reiken dooreen gehele sector af te knij - pen, terwijl niet de gehele bedrijfstak in aanmerking komt voor sanering." De sportvisserij kreeg van Nooitge dagt een veeg uit de pan. Een aantal sportvissers die met moderne schepen de zee op gaan, zorgen naar zijn me ning voor een steeds grotere ergernis (Slot zie pagina 7 kolom 7) dorp gekomen. De zeer lage bolides met voorop het embleem met een vu rig paard en de kenmerkende ronde achterlichten, vertegenwoordigden samen een waarde van 22,5 miljoen gulden. De eigenaar van het duurste exemplaar heeft er 750.000 gulden voor over gehad. De goedkoopste staat voor 185.000 gulden in de catalogus. Maar dat was dan ook slechts een Lan cia met een Ferrari-motor. Een Ferrari is geen gewone gebruiks- auto die dagelijks in de file staat of waarmee de wekelijkse boodschappen worden gedaan. De leden van de Fer rari Club Nederland - zij noemen zich Ferraristi - beschouwen hun voertuig als de ultieme auto, die ze zorgvuldig onderhouden en liefdevol koesteren. Het beleggingsaspect is daar niet hele maal vreemd aan. De Ferrari behoort tot de weinige auto's waarop niet hoeft te worden afgeschreven. Wanneer de eigenaar eenmaal de benodigde ton nen heeft neergeteld voor zo'n wreed gelijnde wagen, wordt zijn bezit alleen maar meer waard. Opvallend veel deelnemers aan de ral ly waren afkomstig uit het Gooi. Be halve Nederlanders waren ook enkele Belgische, een Britse en een Duitse Ferrari-bezitter van de partij. Het jaar lijkse evenement was georganiseerd in samenwerking met het Yersekse schaal- en schelpdierenbedrijf NV De Meulemeester en Co. Achterliggende gedachte was dat de rally een ontmoe ting van internationale topprodukten zou zijn: Italiaanse sportwagens, Zeeuwse kreeften en oesters en Franse champagne. Het programma bestond uit snelheids- en behendigheidsproe- ven, een puzzelrit, een oriëntatierit en een toeristische route, afgewisseld met een boottocht over de Oosterschelde en verscheidene gastronomische at tracties. De tot de verbeelding sprekende au to's trokken veel belangstelling. In Yerseke kwamen de organisators tot een schatting van ongeveer 4000 toe schouwers. Burgemeester A. Verbree gaf het startsein voor het eerste wed strijdonderdeel: een sprint over 250 meter. Hij kreeg daarvoor een ge schenk van Ferrari-dealer Roos uit Eindhoven. Geen sportwagen welis waar, maar voortaan loopt de eerste burger van Reimerswaal wanneer het regent er toch apart bij onder zijn ro de Ferrari-paraplu. De verschillende tochten voerden de deelnemers aan de Ferrari-rally onder meer naar de veiling in Kapelle, waar de bestuurders zich volop konden uit leven in een snelheidsproef om het ge bouwencomplex, naar camping Schel- de-oord in Baarland en naar golf- en schietsportcentrum Reymerswael bij Rilland. Op de terugweg van Rilland naar Yer seke gebeurde het ongeluk dat het le ven kostte aan de bejaarde Ferrari-be- stuurder. Hij reed in de richting Krab bendijke. Door de hoge snelheid waar mee hij de bocht ter hoogte van de spoorwegovergang nam, moet hij met de twee rechterwielen van de auto in de berm zijn beland. De bestuurder probeerde dat nog te corrigeren, maar daardoor draaide de wagen om zijn as en belandde tegen een boom aan de rechterkant van de weg. Het slachtof fer moest door de brandweer uit het wrak van de Ferrari worden bevrijd. Zijn zoon en kleinzoon konden na be handeling in het Oosterscheldezieken- huis weer naar huis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 21