et wordt stil op het perron
Verpleging
toch in
uniform de
straat op
Fataal auto-ongeluk
overschaduwt rally
Twee doden
en ernstig
gewonde
na botsing
Loodsplicht voor risico-schip
Varend monster trekt veel publiek
\N KLEINSCHALIGHEIDSTOESLAG
)0SENDAALSE KELNERS IN DE VUT
Moeilijk
Publiek
ABRUPT EINDE FERRARI-FESTIJN
PLEIDOOI VOORZITTER VAN DE VISSERSBOND:
Opening
nkentouw
MAANDAG 17 APRIL 1989
ike buit bij
kaak in Hulst
otarissen
erkten over
weekeinde
ISSINGEN In Zeeland hebben de notarissen de afgelopen
pn overuren gemaakt omdat (veelal kleine) ondernemers
[subsidie op kleine investeringen wilden veilig stellen.
Jr dan honderd Zeeuwse ondernemers klampten 'hun' no-
saan, nadat hun belangenorganisatie vrijdag had bekend-
laakt dat vandaag mogelijk de zogenaamde kleinschalig-
pstoeslag vervalt. Dat is een rijkssubsidie op kleine inves-
ngen.
der inzien voor terug om hun investe
ringsplannen te forceren. Vooral om
dat waarschijnlijk sprake is van 'loos
alarm'.
De ondernemers besloten hals over
kop om voorgenomen transacties
(bouwopdrachten, bestellingen) te be
zegelen. Ze lieten deze transacties
door een notaris 'dagtekenen' om - in
dien nodig - overtuigend te kunnen
bewijzen dat ze nog op tijd tot stand
waren gekomen.
Vooral landbouwers, horeca-onderne-
mers en winkeliers besloten om ge
plande investeringen niet langer uit te
stellen. De paniek was vergelijkbaar
met de beroering die verleden jaar ont
stond vlak voor het wegvallen van de
Wet Investerings Rekening (WIR). Al
leen ging het nu door de bank geno
men om veel geringere bedragen (sub
sidies van enkele duizenden guldens
tot soms meer dan een halve ton).
1 in Goes was het druk. De Goese
ismrE. C. J. van Dissel schat dat
regio toch al gauw zo'n 50 onder
ra het zekere voor het onzekere
:n. Hijzelf moest rond 25 onderne-
helpen. Dat leidde ertoe dat vrij-
ip zijn kantoor tot even na mid-
icht werd doorgewerkt. Toch,
lij, was er 'absoluut geen sprake
en zo grote stormloop als bij de
iet geval was'. De Hulster notaris
A. Vroome wilde geen getallen
ien, maar wilde wel kwijt dat bij
ie extra drukte beperkt bleef tot
15 procent van die tijdens de
affaire.
igens namen vrijwel alle notaris-
seker na zaterdagmiddag, de ge
en over een snelle afschaffing van
leinschaligheidspremie met een
korrel zout.
zeeland
ISENDAAL - Koffie Koffie Verse broodjes
Ie Zeeuw die wel eens de trein heeft genomen
feen ander gewest, kent ze: Krijn van Osta en
Bogers, de perronkelners van het Roosendaal-
k.station, wie ooit heeft gehoord hoe de beide
Lrs met luide en sonore stem hun waren aan-
Cn zal het nooit vergeten. Bijna een halve
f hebben ze vrijwel dagelijks over de perrons
ben om de treinreizigers van een natje en een
Lje te voorzien. Duizenden en duizenden be-
Ikoffie moeten ze in die jaren door de raampjes
I deuren van de trein aan de passagiers hebben
Tocht.
lerdag deden ze dat voor het laatst, want bei-
aan met de VUT. Met de trein van negen uur
let doek over de laatste perronkelners van ons
Vrijdag namen ze op passende wijze afscheid
ie vele klanten, met een receptie op perron twee
het station in Roosendaal, tussen de aanko-
!e en vertrekkende treinen.
van Osta (62) heeft 47 jaar zijn zware koffiekar
iwd langs de treinen. Zijn collega en zwager
Bogers (61) voorzag de reizigers 43 jaar lang
koffie en broodjes. Dag in dag uit, van 's mor-
vroeg tot in de avonduren, in weer en in wind.
Veel passagiers waren vaste klanten van de twee
perronkelners. Vooral mensen die voor hun werk op
en neer reisden behoorden tot de vaste afnemers.
Die hoefden niet aan te geven hoe ze hun koffie ge
bruikten. Zwart, met of zonder melk en suiker, dat
wisten Krijn en Cees al lang. „Die mensen beschou
wen we niet als reizigers, dat zijn vrienden gewor
den", zegt Krijn van Osta. Het tweetal heeft vooral
goede herinneringen aan de treinen van en naar
Vlissingen. „De Zeeuwse lijn was altijd een hele goe
de voor ons. Veel koffiedrinkers, trouwe klanten",
vertelt Krijn, die bekent een zwak te hebben voor
Zeeland. „Ik ben er een beetje verliefd op. De eerste
krant die ooit aandacht aan ons besteedde was 22
jaar geleden de PZC. Zeeland is ook mijn vaste
vakantiestek."
Veel klanten waren vrijdagavond naar het station
in Roosendaal gekomen om de beide vertrekkende
kelners de hand te schudden. Een receptie geheel in
stijl, in een klein lokaal op een koud en tochtig per
ron. Aan iedereen die het horen wilde liet Krijn
van Osta weten dat hij het moeilijk had met zijn
afscheid. Graag was hij nog een tijdje doorgegaan.
Maar zijn zwager had er genoeg van en voor Krijn
alleen zou het werk te zwaar geworden zijn. Daar
om zullen treinreizigers, die Roosendaal passeren,
het voortaan zonder koffie en andere verkwikken
de drankjes moeten doen.
Opvolgers zijn er namelijk niet. De directeur van de
Roosendaalse stationsrestauratie is er de afgelopen
weken niet in geslaagd geschikte kandidaten te vin
den. Dit ondanks het feit dat vele gegadigden zich
meldden na een reportage over de scheidende per
ronkelners in het NOS journaal. Krijn van Osta
vindt het triest dat zijn beroep nu in ons land uitge
storven is. „Geloof me, dat doet me het meest van
alles pijn. We hebben dit ons hele leven met veel ple
zier gedaan. Ik begrijp ook niet dat ze geen opvol
gers konden vinden. Ik heb er toch ook altijd mijn
brood mee kunnen verdienen." Kennelijk zijn niet
zoveel mensen in staat om bij het krieken van de
dag uit bed te komen en vervolgens tot negen uur 's
avonds met een zware kar over het perron te zeulen.
En bovendien al die tijd vriendelijk te blijven en ie
dereen op zijn wenken te bedienen. Krijn van Osta
begrijpt er niets van. „Ik ging altijd fluitend naar
mijn werk." Het zal stil worden op het station in
Roosendaal.
Krijn van Osta (links) en Cees Bogers trekken voor het laatst de koffiekar op
het perron in Roosendaal.
TERNEUZEN - Het personeel van het
streekziekenhuis De Honte in Terneu-
zen is zaterdag toch in uniform de
straat opgegaan om te demonstreren.
Eerder deze week ontstond een me
ningsverschil tussen de directie van
De Honte en het actiecomité over de
uniformen. De directie wilde de witte
jassen en jurken 'binnen' houden in
verband met de aansprakelijkheid in
geval van beschadiging. Het actieco
mité is geen rechtspersoon en kon de
verantwoordelijkheid voor de kle
ding niet dragen.
Toch reden zaterdagmiddag ruim hon
derd verpleegkundigen en ander zie
kenhuispersoneel in het wit (een enke
ling in operatiekamer-groen) al toete
rend door de straten van Terneuzen.
Tezamen met collega's van het ver
pleeghuis Ter Schorre in Terneuzen,
het bejaardenhuis De Blaauwe Hoeve
in Hulst en het gezinsvervangend te
huis De Sterre in Clinge. Er deden zich
geen incidenten voor. De stemming
zat er, te oordelen aan het gezang,
goed in.
„We negeren het gewoon een beetje",
aldus woordvoerster mevrouw N. Flo-
russe van het actiecomité in De Honte
over de uniformenkwestie. „We heb
ben besloten dat iedereen zelf de ver
antwoordelijkheid voor het uniform
houdt."
De demonstratie door de binnenstad -
een boottocht over de Oosterschelde
en verscheidene gastronomische at
tracties.
De tot de verbeelding sprekende au
to's trokken veel belangstelling. In
Yerseke kwamen de organisators tot
een schatting van ongeveer 4000 toe
schouwers. Burgemeester A. Verbree
gaf het startsein voor het eerste wed
strijdonderdeel: een sprint over 250
meter. Hij kreeg daarvoor een ge
schenk van Ferrari-dealer Roos uit
Eindhoven. Geen sportwagen welis
waar, maar voortaan loopt de eerste
burger van Reimerswaal wanneer het
regent er toch apart bij onder zijn ro
de Ferrari-paraplu.
De verschillende tochten voerden de
deelnemers aan de Ferrari-rally onder
meer naar de veiling in Kapelle, waar
de bestuurders zich volop konden uit
leven in een snelheidsproef om het ge
bouwencomplex, naar camping Schel-
de-oord in Baarland en naar golf- en
schietsportcentmm Reymerswael bij
Rilland.
Op de terugweg van Rilland naar Yer
seke gebeurde het ongeluk dat het le
ven kostte aan de bejaarde Ferrari-be-
stuurder. Hij reed in de richting Krab-
bendijke. Door de hoge snelheid waar
mee hij de bocht ter hoogte van de
spoorwegovergang nam, moet hij met
de twee rechterwielen van de auto in
de berm zijn beland. De bestuurder
probeerde dat nog te corrigeren, maar
daardoor draaide de wagen om zijn as
en belandde tegen een boom aan de
rechterkant van de weg. Het slachtof
fer moest door de brandweer uit het
wrak van de Ferrari worden bevrijd.
Zijn zoon en kleinzoon konden na be
handeling in het Oosterscheldezieken-
huis weer naar huis.
me D. van Eek uit Zierikzee
I ook enkele zaken af te wikkelen,
heeft de indruk dat het op
nogal mee is ge-
i met de drukte. Veel onderne-
hemsden er volgens hem bij na-
eerst per auto, later te voet - trok veel
bekijks. Het publiek werd ruim
schoots voorzien van foldermateriaal.
Einddoel van de optocht was het stad
huis, waar op het bordes de Zeeuws-
Vlaamse popgroep Draften Blues al
klaar stond voor een (gratis) optreden.
Met aan de 5-procentseis van het zie
kenhuispersoneel aangepaste teksten
maakte Draften Blues er een aantrek
kelijk bluesmiddagje van.
Het wrak van de verongelukte Ferrari.
YERSEKE - De ontmoeting van de
Ferrari Club Nederland, zaterdag in
en om Yerseke, is overschaduwd door
een dodelijk ongeluk. Een van de deel
nemende Ferrari's botste zaterdag
avond om ongeveer 18.00 uur tussen
Rilland en Krabbendijke na een slip
met hoge snelheid tegen een boom. De
bestuurder, de 74-jarige A. M. Leer
dam uit Wassenaar, kwam om het le
ven. De twee andere inzittenden, zijn
33-jarige zoon en zijn 11-jarige klein
zoon, liepen slechts lichte verwondin
gen op.
Het ongeluk maakte een abrupt einde
aan de eerste Ferrari Oester Rally in
Yerseke. Zevenenvijftig sportwagens
van het befaamde Italiaanse merk wa
ren ervoor naar het Oosterschelde-
VLISSINGEN Voor alle schepen
met een gevaarlijke lading die op het
Kanaal of de Noordzee varen, moet
een loodsplicht worden ingesteld.
Voorzitter J. K. Nooitgedagt van de
Nederlandse Vissersbond pleitte hier
voor tijdens de jaarvergadering van
zijn organisatie in Akersloot. Hij zei
niet op een ongeluk als dat met de su
pertanker Exxon Valdez in Alaska te
willen wachten.
Nooitgedagt beloofde zijn leden, de
loodsplicht voor schepen met een ge
vaarlijke lading op korte termijn te be
spreken met de minister van verkeer
en waterstaat, mevrouw drs N. Smit-
Kroes. „Kleine ongelukken met grote
gevolgen die statistisch gezien niet
vaak voorkomen, zijn voor ons desa
streus", gaf de vissersvoorman te ken
nen, „en het is misschien ironisch ge
zegd, maar saneringsgelden zijn dan
niet meer nodig. Ik wil niet wachten
tot het te laat is." Veel vissers zijn zoals
bekend de dupe geworden van de olie
ramp in de Prince William Baai in
Alaska.
De voorzitter van de Vissersbond brak
in zijn jaarrede wederom een lans voor
een gerichte sanering van de Neder
landse vissersvloot. Minister ir G.
Braks wil een kwart van het motorver
mogen van de vissersvloot oftewel
160.000 pk uit de vaart halen. Tot voor
kort waren eenentwintig kotters bij
het sanerings- en ontwikkelingsfonds
aangemeld. Volgens Nooitgedagt is
dat aantal te klein om eind 1991 een
goede verhouding tussen het aantal
schepen en de beschikbare vangs
trechten te hebben bereikt. Hij vrees
de voor een rigoureuze maatregel,
waardoor de goeden onder de kwaden
moeten lijden. „Je kunt nietje doel be
reiken door een gehele sector af te knij
pen, terwijl niet de gehele bedrijfstak
in aanmerking komt voor sanering."
De sportvisserij kreeg van Nooitge
dagt een veeg uit de pan. Een aantal
sportvissers die met moderne schepen
de zee op gaan, zorgen naar zijn me
ning voor een steeds grotere ergernis
(Slot zie pagina 7 kolom 7)
dorp gekomen. De zeer lage bolides
met voorop het embleem met een vu
rig paard en de kenmerkende ronde
achterlichten, vertegenwoordigden
samen een waarde van 22,5 miljoen
gulden. De eigenaar van het duurste
exemplaar heeft er 750.000 gulden voor
over gehad. De goedkoopste staat
voor 185.000 gulden in de catalogus.
Maar dat was dan ook slechts een Lan
cia met een Ferrari-motor.
Een Ferrari is geen gewone gebruiks-
auto die dagelijks in de file staat of
waarmee de wekelijkse boodschappen
worden gedaan. De leden van de Fer
rari Club Nederland - zij noemen zich
Ferraristi - beschouwen hun voertuig
als de ultieme auto, die ze zorgvuldig
onderhouden en liefdevol koesteren.
Het beleggingsaspect is daar niet hele
maal vreemd aan. De Ferrari behoort
tot de weinige auto's waarop niet hoeft
te worden afgeschreven. Wanneer de
eigenaar eenmaal de benodigde ton
nen heeft neergeteld voor zo'n wreed
gelijnde wagen, wordt zijn bezit alleen
maar meer waard.
Opvallend veel deelnemers aan de ral
ly waren afkomstig uit het Gooi. Be
halve Nederlanders waren ook enkele
Belgische, een Britse en een Duitse
Ferrari-bezitter van de partij. Het jaar
lijkse evenement was georganiseerd in
samenwerking met het Yersekse
schaal- en schelpdierenbedrijf NV De
Meulemeester en Co. Achterliggende
gedachte was dat de rally een ontmoe
ting van internationale topprodukten
zou zijn: Italiaanse sportwagens,
Zeeuwse kreeften en oesters en Franse
champagne. Het programma bestond
uit snelheids- en behendigheidsproe-
ven, een puzzelrit, een oriëntatierit en
een toeristische route, afgewisseld met
Ook de toeloop op de notarissen was
de afgelopen dagen veel kleiner dan
destijds bij de afschaffing van de WIR
het geval was. Toch kregen sommige
notarissen in Zeeland, vooral vrijdag,
maar ook zaterdag en zelfs zondag nog
zo'n 10 tot 25 extra klanten over de
vloer.
Indrukicekkend doemt de supertanker Main Ore in het water op. gadegeslagen door een menigte nieuwsgierigen.
Van onze verslaggever)
ANTWERPEN - Het grootste schip dat ooit de
Westerschelde bevoer trok zondag veel publieke
belangstelling langs de oevers van de rivier. De
270.000 bruto register ton metende ertstanker
Main Ore uit Brazilië voer feestelijk gepavoi-
seerd naar de splinternieuwe Berendrechtsluis
in Antwerpen, die met dit gevaarte zijn eerste
klant had. De Berendrechtsluis is een halve kilo
meter lang en 68 meter breed en wordt be
schouwd als de grootste ter wereld.
De Main Ore was op weg van Rotterdam naar Ant
werpen met 120.000 ton erts aan boord. De super
tanker had in Rotterdam al 140.000 ton erts gelost
opdat het schip voor zijn tocht door Zeeland wat
hoger in het water zou komen te liggen. De Main
Ore, varend onder Liberiaanse vlag, werd in 1975
in Hamburg gebouwd als de Mary R. Koch en
vaart voor rederij Samitri-Brasilux.
Het 335 meter lange en 52 meter brede schip werd
onder begeleiding van enkele sleepboten naar
Antwerpen gebracht. Daar stonden nabij het slui-
zencomplex enkele duizenden mensen te wach
ten. Onder hen ook de Vlaamse minister J. Sau-
wens van Openbare Werken die op de knop mocht
drukken waarmee de reusachtige sluisdeuren wor
den bediend.
De officiële opening van de Berendrechtsluis -
waaraan zeven jaar gebouwd is - wordt pas in
september verricht door koning Boudewijn. Om
dat de Main Ore van plan was een deel van zijn
lading voor de Belgische en Luxemburgse staal
industrie in Antwerpen op de kade te zetten,
moesten de bouwers van de sluis zich uiteindelijk
nog haasten om het complex, in het noorden van
het havengebied naast de Zandvlietsluis, tijdig
gereed te krijgen. Enkele maanden geleden bleek
namelijk dat de vaargeul vanaf de Schelde naar
de sluis nog te ondiep was.
Het was de laatste tegenslag voor de bouwers. Het
faillissement van een van de aannemers en geldge
brek bij de Belgische overheid waren er al aan
voorafgegaan, met driejaar vertraging als gevolg.
Volgens de Antwerpse havenwethouder J. Devroe
blijkt dat er steeds meer grote schepen zijn haven
bezoeken. „De Berendrechtsluis is niet een droom
van Antwerpen uit een of andere grootheidswaan
zin, maar wel degelijk een werktuig dat wij in feite
een drietal jaren geleden ter beschikking hadden
moeten hebben", aldus Devroe. Vandaar dat de
sluis nu al gebruikt wordt, ook al is het complex
nog niet helemaal gereed.
SINT-ANNALAND - Bij een aanrij
ding op de Oude Zeedijk in Sint-An-
naland zijn zaterdagmiddag twee
mensen om het leven gekomen. De
chauffeur van een van de twee betrok
ken auto's werd zwaargewond. De
juiste toedracht van de aanrijding is
de politie nog niet bekend.
Het ongeluk gebeurde rond vijf uur. De
auto's reden op de Oude Zeedijk in te
gengestelde richting en botsten fron
taal op elkaar. De brandweer heeft een
van de voertuigen open moeten knip
pen.
De 46-jarige bestuurder W. A. Wijdt uit
Bergen op Zoom en de inzittende van
het andere voertuig, de 44-jarige me
vrouw M. Goedegebuure-Van Wijke
uit Sint-Annaland, kwamen om het le
ven. De heer G. uit Sint-Annaland, be
stuurder van de wagen waarin de
vrouw zat, is met onder meer een ver
brijzelde heup en letsel aan een been
overgebracht naar ziekenhuis Lie-
vensberg in Bergen op Zoom. Beide
personenauto's zijn vernield. De
Thoolse rijkspolitie stelt in samenwer
king met de verkeersgroep district
Zeeland een onderzoek naar de toe
dracht in. Getuigen wordt verzocht
contact op te nemen met de groep
Tholen van de rijkspolitie, telefoon
nummer 01660-3750.
Bij een inbraak in de wo
lvan de familie B. aan de Poor-
)an in Hulst zijn zaterdagavond
P 8.30 en 0.45 uur een televisie,
videorecorder, een onbekend
Mrag en een aantal sieraden
[eemd.
[tekenden drongen door het for-
I van de achterdeur de woning
|n. Zij haalden de beschermplaat
palot weg en braken het slot af.
[woners waren op dat moment af-
I 're"i bereikte met een flinke
F raging het station Kapel-
l^etinge. Met een zucht en
knars kwamen de gele wa-
r tot Stilstand. Ze lieten nie-
L 'n en niemand uit.
I was een warme, lome dag.
perron was verlaten, op
enesiattonsbeambte na.
tijd is anders", riep hij
de machinist, die uit het
hing en zich het zweet
t v°orhoofd wiste,
band zeker?"
issingse notaris mr A. J. Sauer
dat op Walcheren toch al gauw
ertig ondernemers op het vin-
uw sprongen. Van een overstel-
i drukte was volgens hem geen
e. „Als je al te haastig een con-
tekent, kan dat ook nadelig
istburg.se notaris mr J. van den
>ezorgde de afgelopen dagen een
I ondernemers de zo felbegeerde
„En verder heb ik na-
k veel gebeld. Veel ondernemers
i er uiteindelijk toch maar de
eur aan te geven nog een weekje