Auto-Poppe Walcheren (33 Cubaans welkom voor Gorbatsjov Advies: Benzine in '90 kwartje duurder maken Lessen tegen vliegangst Shoerette KLM verkoopt koeriersdienst ANDIJVIE EN STROGANOFFGEHAKT gehakt ,8.99 DOOR PROBLEMEN MET NACHTVLUCHTEN VERLEG BONDEN EN NZR MISLUKT :eal Madrid-AC Milaan rechtstreeks op tv Jeugdspeler Feyenoord doodgestoken NAVO na 40 jaar in de steigers iGuur en winderig 232e jaargang no. 67 D nsdag 4 april 1989 ALS HET OM EEN BETROUWBARE GEBRUIKTE AUTO GAAT... Gildeweg 22 - Vlissingen - telefoon 01184-19610 OVER 3 JAAR PROEF REKENINGRIJDEN Onze kleurrijke zomercollectie is nu binnen. Andijvie, 500 gram Stroganoff gehakt, kilo i2r5ül 's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten. Zwarte kleding Jubileum Asielzoekers Veiliger Weg Trainers Beenhakker I Er is veel bewolking, waaruit in de \loop van de dag wat lichte regen of \motregen kan vallen. De oostelijke vind is aan zee krachtig, tijdelijk Ihard. Temperatuur 8 graden. dus ANWB-gekeurd èn BOVAG-garantie. 9 Michail Gorbatsjov en de Cubaanse president Fidel Castro rijden in een limousine door Havana. (Van onze correspondent) HAVANA - De Russische leider Mi chail Gorbatsjov en de Cubaanse president Fidel Castro zijn maan dag begonnen aan hun eerste offi ciële gespreksronde. Zondagavond hadden de twee al achter herme tisch gesloten deuren samen gedi neerd. Het is al bijna twee jaar geleden dat beide communistische leiders el kaar voor het laatst hebben ont moet en de eerste keer dat Gorbats jov op Cuba is. Gorbatsjov toonde zich zondagnacht verheugd over de warme ontvangst in Havana. Zo'n half miljoen Cubanen, een kwart van de totale bevolking van de Cu baanse hoofdstad, was de straat op gegaan om het Russische staats hoofd te verwelkomen. Gorbatsjov: „Overal zie je mooie en gezonde mensen en een prachtige stad", ver klaarde hij. Een goedgehumeurde Castro vertrouwde een verslaggeef ster van de Cubaanse televisie toe dat hij normaal gesproken nooit zijn haar kamt. „Maar vandaag heb ik het uiterst zorgvuldig gedaan", grapte hij. „Vandaag zien miljoenen mensen mij op de televisie en de foto zal in veel kranten over de hele wereld worden geplaatst". DEN HAAG (GPD) - Voorafgaande aan de invoering van het zogenaamd rekeningrijden wordt autobrandstof, zoals benzine, diesel en autogas, waarschijnlijk in 1990 duurder om de financiering van de bouw van enkele tunnels mogelijk te maken en de toe name van het verkeer terug te drin gen. De projectgroep Bereikbaarheidsplan Randstad heeft minister Smit-Kroes van Verkeer en Waterstaat geadvi seerd de benzine-accijns minimaal met 25 cent per liter te verhogen. Voor diesel en LPG zal een gelijkwaardig bedrag in rekening gebracht moeten worden. Tegelijk met de verhoging van de brandstofprijs moet dan de mo torrijtuigenbelasting worden ver laagd. Dit blijkt uit mededelingen over het rekening-rijden die de minister maandagmiddag naar de Tweede Ka mer heeft gestuurd. In een aantal plaatsen van ons land wil de minister in 1992 het systeem van elektronisch rekeningrijden uitproberen. Het systeem dat de minister wil kie zen bestaat uit een fijnmazig netwerk van elektronische meetpunten langs de wegen. De automobilist moet om gebruik te kunnen gaan maken van het wegennet een elektronisch pasje kopen. Dat pasje moet in een in de au to aan te brengen kastje worden ge stoken. Het pasje bevat een bepaalde geldwaarde in elektronische vorm, zoals de telefoonkaarten van de PTT. Het pasje kan via contante betaling bij SCHIPHOL (ANP) - Oud-gezagvoer der Bill Veldhuis, die zijn medewer king verleent aan een cursus van de Luchtvaartmaatschappij Transa- via Airlines voor mensen met vlieg angst, sprak gisteren een van de cu- sisten moed in tijdens de vlucht. Aan de cursus werkte de gedragsthe rapeut Josée Lodder mee. Een dag van uitleg over het vliegtuig, het vliegen, ontspanningsoefeningen en ademhalingstechnieken, werd beslo ten met datgene wat de meeste cur sisten eigenlijk volstrekt niet wil den: het maken van een uur durende rondvlucht met een Boeing 737 bo ven Nederland. Op twee cursisten na hadden de 100 na de lesdag op Schip hol zoveel moed verzameld dat ze de vlucht wensten mee te maken. De meesten met het „angstzweet over al", of „de zenuwen gierend door het lijf' en sommigen in tranen en met duidelijk waarneembare paniekge- voelens. De enige overeenkomst tus sen de cursisten was hun angst om te vliegen. Mannen en vrouwen, oude ren en jongeren, huisvrouwen en za kenmensen, bang waren ze allemaal. Een van de 100 cursisten was maan dag de 68-jarige mevrouw Lida Bronsgeest uit Hillegom Haar reactie: „Er is een wondertje ge beurd". Haar volgende vakantie wordt een vliegvakantie zegt ze zon der enig spoor van twijfel. Nog geen twee uur voor deze uitspraken was Lida Bronsgeest niet te bewegen een Boeing 737 in te gaan. Bijna in tranen had ze het vliegtuig weer verlaten. Toch weer overgehaald het nog eens te proberen stapte ze weer in en bleef dit maal. Een erva ring rijker en van haar angst verlost keerde ze een uur later op Schiphol terug. pompstations, banken en postkanto ren worden aangevuld tot een bepaal de waarde. Bij het passeren van de meetpunten wordt een nog vast te stel len bedrag van de kaart afgetrokken. Tegelijkertijd worden automatisch controles uitgevoerd om te kijken of het saldo nog toereikend is. Op een schermpje kan de automobilist het saldo aflezen. Bovendien wordt hij met een piepje gewaarschuwd. In het sys teem moeten ook verschillende tarie ven op verschillende plaatsen worden ingevoerd. Bij ieder meetpunt worden camera's geïnstalleerd die de gehele weg kun nen overzien. Als een automobilist geen pasje heeft of op zijn kaart over een te laag saldo beschikt, wordt een foto- of video-opname gemaakt van het voertuig. Er volgt dan een nahef- fing, verhoogd met opslagkosten als een soort boete. De automobilist moet de garantie krij gen dat het systeem geen fouten maakt en absoluut anoniem te werk gaat. Iemand die vrijwel nooit in een gebied komt, waar rekeningrijden is ingevoerd, moet voor bijvoorbeeld eenmalig familiebezoek toch tegen ge ringe kosten gebruik kunnen maken van het systeem van rekeningrijden. (Advertentie) Segeersstraat 6, Middelburg .~.^L V andaag precies veertig jaar geleden, op 4 april 1949, ondertekenden twaalf landen uit West-Europa en Noord-Amerika het 'Verdrag van Washington': de oprichting van de NAVO was op dat moment een feit. Niet zomaar een jubileum dus, want het Atlantisch bondgenootschap - in middels uitgegroeid tot zestien landen - is al die tijd een hecht doortimmerde organisatie gebleken, die als voor naamste doel nog steeds de bescher ming van levenskrachtige democra tieën beoogt. Met vallen en opstaan en voortdurend onder kritiek vanuit het eigen midden heeft de NAVO haar op dracht en zichzelf moeten waarmaken. Of dat echt is gelukt? Als voornaamste 'wapenfeit' wordt op een dag als van daag natuurlijk onmiddellijk vastge steld dat Europa sinds de Middeleeu wen nog nooit zo'n lange periode zon der oorlog heeft gekend. De NAVO heeft veertig jaar lang een bijdrage ge leverd aan versterking van de politie ke stabiliteit tussen Oost en West. Tenslotte is ze eerst en vooral een poli tiek bondgenootschap, dat bereid is de waarden waarvoor het staat, ook mili tair te verdedigen. En juist de vraag hoe dat moet gebeuren, met welke middelen, tegen welke prijs en met welk uitzicht, - dat is de discussie waarover het veertig jaar lang binnen de NAVO is gegaan en die ook de toe komst van de alliantie zal beheersen. inds de dag waarop het NAVO-sa- menwerkingsverband ontstond is de wereld er een stuk anders komen uitzien. De periode van 'de koude oor log' ligt al weer vrij lang achter ons. De relatie tussen de NAVO en haar tegen voeter, het Warschaupact is een vol strekt andere geworden dan in de ja ren van de neergeslagen Hongaarse opstand (1956) en de Praagse lente (1968). Met de machtswisseling in Mos kou in 1985, die Gorbatsjov aan het roer bracht, is er een moedgevende kentering gekomen. Het INF-akkoord over de ontmanteling van de kruisra ketten van de NAVO en de Russische SS-20 raketten is een tastbaar resul taat, dat model staat voor klimaat waarin meer ontwapening en meer ontspanning tot de concrete mogelijk heden moeten gaan behoren. Dat zal de NAVO in dit jubileumjaar moeten stimuleren om haar eigen positie te herijken. Want het NAVO-bondge- nootschap is geen doel op zichzelf, maar in de eerste plaats een middel van het internationale veiligheidsbe leid. De situatie, waarmee de alliantie zich voor de komende tijd ziet gecon fronteerd zal er namelijk oo keen zijn van verschuivingen in de interne verhoudingen, zeker waar het die tus sen Europa en de Verenigde Staten be treft. Dat verlangt een strategie die niet nieuw is, maar die tot aan dit jubi leum wel wat is verwaarloosd. Nut en noodzaak van de NAVO zijn ook in Nederland nooit echt om streden geweest. Enkele maanden ge leden nog hield de Atlantische Com missie een opiniepeiling, waaruit bleek dat 78 procent van alle onder vraagden vindt dat Nederland lid moet blijven van het bondgenoot schap. Een opvatting die - met uitzon dering van de 'kleine links' - door alle partijen heen loopt. Slechts 12 procent vindt dat Nederland de NAVO moet verlaten. Deze grote politieke eenge zindheid wil overigens niet zeggen dat Nederland in de afgelopen veertig jaar doorlopend van harte heeft geapplau disseerd over de NAVO-besluitvor- ming. De kwestie van de plaatsing van de kruisraketten was daar een frap pant voorbeeld van. Het verzet tegen de introductie van nieuwe kernwa pens heeft jarenlang een bijzonder zwaar accent gehad. Voor de komende periode moet de NAVO in de steigers. Ze staat voor de uitdaging om creatief in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, die zich in de Sovjetunie en in Oost- Europa voordoen. Maar ook op gaan deweg veranderende opvattingen in de Verenigde Staten over verdeling van lasten, taken en verantwoordelijk heden tussen de bondgenoten. Met an dere woorden: minder rechtstreekse betrokkenheid van de Amerikanen bij de verdediging van West-Europa en versteviging van de Europese pijler binnen de NAVO. Een vitaal proces, dat overigens alleen constructief kan verlopen als het wordt getoetst aan wat in de voorbije veertig mèt de NA VO (ondanks alle problemen) is be reikt. vdM. (Advertentie) Advertentie MAASTRICHT (ANP) - De KLM ver koopt haar dochter XP-systems (pak ketdiensten) aan het Australische vervoerbedrijf TNT-Express. Dit be tekent dat de vestiging van XP op het vliegveld Maastricht Airport wordt gesloten en verhuist naar de nieuw bouw van TNT op het vliegveld van Keulen. Vandaag komt de KLM, die maandag avond niet wenste te reageren, met een verklaring over deze verkoop. De Unie BLHP heeft de verkoop maandag avond bevestigd en daarbij meege deeld dat het niet mogen uitbreiden van nachtvluchten ten grondslag ligt aan de verkoop van de koeriersdienst. Er kan geen garantie worden gegeven voor het behoud van de volledige werkgelegenheid bij XP-systems. „We kunnen die garantie niet geven voor de vestiging in Beek. Van de 83 werkne mers daar kunnen sommigen mee naar Keulen en anderen krijgen ver vangende werkgelegenheid binnen het concern aangeboden", aldus top man C. van Leeuwen van XP-systems. Bij XP werken over de gehele wereld 1150 man. In Nederland werken 230 man, waarvan 25 op het hoofdkantoor in Amsterdam, ruim 120 door het gehe le land en 83 op de vestiging in Beek. De SER en de vakbonden zijn inmid dels ingelicht in verband met de regels rond voorgenomen fusies. XP-systems was tot 1987 een 50 pro cent dochter van Vendex en KLM. In dat jaar nam KLM het belang van Ven dex over. XP-systems vliegt met vijf eigen vliegtuigen waaronder drie Fok ker F-27's, terwijl andere vliegtuigen voor het vervoer van paketten worden gecharterd. Een van de redenen dat de KLM haar dochter XP wil verkopen, is de pro- (Slot zie pagina 3 kolom 7) (Van onze rtv-redactie) LVERSUM - De NOS doet woensdagavond rechtstreeks tslag van de voetbalwedstrijd Real Madrid-AC Milaan wordt gespeeld in de halve finale van de Europacup 1. erdoor komt de aangekondigde Antilliaanse speelfilm bka Sarantonio' te vervallen. rechtstreekse uitzending van Real Madrid-AC Milaan feint om 20.55 uur op Nederland 3 en wordt voorafgegaan door een samenvatting van de andere halve finale wed strijd uit de Europacup 1: Steau Boekarest-Galatsaray. Deze samenvatting wordt uitgezonden om 20.29 uur, even eens via Nederland 3. Het tweede journaal op Nederland 3 is woensdagavond te zien om 22.56 uur en wordt nog gevolgd door Den Haag Vandaag (23.06 uur) en het nieuws voor doven en slecht horenden (23.21 uur) 19-22 UUR Toegangsprijs f. 12,50, s avonds f. 10,-. Gratis Pendeldienst: volg borden RAI. Info: RAI Nieuwslijn 020 -581 39 80. AMSTERDAM ral Trein -f Toegangbiljetten bij NS-stations. Elke dinsdag en woensdag hebben we groente en vlees in de aanbieding. erharding acties (verpleegkundigen verschillen de meningen. De bonden schatten dat in 25 procent van de in- J stellingen mensen meededen, terwijl de verplegendenorganisatie VVIO het aantal deelnemende instellingen op 90 procent raamde. Hoewel de kruispuntbezettingen, on der meer in Leidschendam, gisteren op een aantal punten tot enige filevor ming leidden, verliepen de acties van het verplegend personeel over het al gemeen met de gewenste publiek- en patiëntvriendelijkheid. In een aantal instellingen is wel overgegaan tot korte werkonderbrekingen, zondags diensten en stiptheidsacties, maar overal is ervoor gezorgd dat een mini male bezetting zich om de patiënten bleef bekommeren. Volgens AbvaKa- bo-bestuurder Nelly Altenburg is het enthousiasme van patiënten over het algemeen groot. Het Landelijk Patiënten/Consumen ten Platform heeft gisteren in totaal twee klachten binnengekregen van ontevreden patiëten. Het LPCP heeft overigens bij voorbaat laten weten de zondagsdienst als actievorm te ver werpen en gedreigd naar de rechter te stappen wanneer de bonden dit mid del toch aangrijpen. Ook vandaag gaan de acties door. In de Drie Maastede in Schiedam is een week van rouw afgekondigd, waarbij het personeel in zwarte kleding op het werk zal verschijnen. In het Leo Po lakhuis in Amsterdam zal er met de bewoners worden gewandeld en ge winkeld, activiteiten waar het dank zij de bezuinigingen de laatste jaren niet meer van gekomen is. Elders worden estafettelopen gehou- den of worden de medische handelin gen beperkt. Intensive-carepatiënten en patiënten op de hartbewakings- en terminale afdeling zullen overigens niet bij deze actievorm worden betrok ken. Voor Zeeuws nieuws over de acties zie pagina 9 JËEN HAAG (GPD) - De bonden verwachten een verharding v; i de acties van verpleegkundigen nu het overleg met de Na tionale Ziekenhuisraad (NZR) maandag niets opleverde. Vol gens schattingen van de bonden hebben gisteren zo'n zesdui- pnd mensen deelgenomen aan de eerste officiële actiedag in gezondheidszorg. De acties, variërend van kruispuntbezet- Ingen met ziekenhuisbedden en verwendagen voor de patiën- pn tot het uitrollen van spandoeken, zijn over het algemeen eer rustig verlopen. In Zeeland beginnen massale acties Waarschijnlijk donderdag. fjdens informeel overleg heeft de ÏR de bonden verslag gedaan van bt vorige week vrijdag gehouden be- lad met het kabinet. Meer dan een prslag had de Ziekenhuisraad de erknemersvertegenwoordigers niet j bieden, omdat het kabinet niet be- lid is de verplegenden tegemoet te T>men in hun eis van 5 procent loons verhoging. AbvaKabo-bestuurder Wirtz sprak na afloop van het beraad over „een patstelling tussen werkne mers en werkgevers enerzijds en tus sen werkgevers en overheid anderer- zijds". Er zijn geen afspraken gemaakt voor nieuwe cao-onderhandelingen. Over de totale omvang van de acties ROTTERDAM (GPD) - In de Haagse binnenstad is zondagnacht bij een steekpartij voor een disco een voet baller van Feyenoord, Jeffrey Senn van Basel (18), om het leven gekomen. De Hagenaar overleed ter plekke. De jeugdspeler werd bij de Rotterdamse club gezien als een toekomstige eerste elftal-speler. Aan de steekpartij ging volgens de po litie een ruzie over twee meisjes vooraf. Die ruzie was al eerder op de avond ontstaan in het Paard van Troje. Jef frey Senn van Basel speelde dit sei zoen afwisselend in de landelijke jeugd en het tweede elftal. Om vast aan de sfeer van het topvoetbal te wennen zat de Hagenaar zondagmiddag bij de wedstrijd Feyenoord-BVV Den Bosch in de dug-out. De wedstrijd tussen de tweede elftallen van Feyenoord en Tel star, die morgenavond zou worden ge speeld, is uitgesteld. De NAVO ging veertig jaar van crisis tot crisis. PAGINA 4 De opvangmogelijkheden voor asielzoekers dreigen verstopt te raken. PAGINA 5 Speelgoed maakt het autorij den veiliger, aldus ir Jan Hart man van de dienst verkeers kunde. PAGINA 7 Het VVD-kamerlid Terpstra vindt dat het bejaardenhuis en het verpleeghuis hun langste tijd hebben gehad. PAGINA 13 De WON en de KNVB vinden het de hoogste tijd dat er weer eens tegen onbevoegde trai ners wordt opgetreden. PAGINA 16 Leo Beenhakker begint woens dag aan de finale van drie tro penjaren bij Real Madrid PAGINA 17 Radio, tv en kunst: 2 Binnen- en buitenland: 3 en 5 Opinie en achtergrond: 4 Beurs en financiën: 6 Varia: 7 Provincie: 9,11,13,14 en 15 Sport: 16 en 17

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 1