Auto-Poppe Walcheren
(33
Cubaans welkom voor Gorbatsjov
Advies: Benzine in '90
kwartje duurder maken
Lessen tegen vliegangst
Shoerette
KLM verkoopt koeriersdienst
ANDIJVIE EN
STROGANOFFGEHAKT
gehakt ,8.99
DOOR PROBLEMEN MET NACHTVLUCHTEN
VERLEG BONDEN EN NZR MISLUKT
:eal Madrid-AC Milaan rechtstreeks op tv
Jeugdspeler
Feyenoord
doodgestoken
NAVO na 40 jaar
in de steigers
iGuur en winderig
232e jaargang no. 67
D nsdag 4 april 1989
ALS HET OM EEN BETROUWBARE
GEBRUIKTE AUTO GAAT...
Gildeweg 22 - Vlissingen - telefoon 01184-19610
OVER 3 JAAR PROEF REKENINGRIJDEN
Onze kleurrijke
zomercollectie
is nu binnen.
Andijvie,
500 gram
Stroganoff
gehakt,
kilo i2r5ül
's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten.
Zwarte kleding
Jubileum
Asielzoekers
Veiliger
Weg
Trainers
Beenhakker
I Er is veel bewolking, waaruit in de
\loop van de dag wat lichte regen of
\motregen kan vallen. De oostelijke
vind is aan zee krachtig, tijdelijk
Ihard. Temperatuur 8 graden.
dus ANWB-gekeurd èn BOVAG-garantie.
9
Michail Gorbatsjov en de Cubaanse president Fidel Castro rijden in een limousine door Havana.
(Van onze correspondent)
HAVANA - De Russische leider Mi
chail Gorbatsjov en de Cubaanse
president Fidel Castro zijn maan
dag begonnen aan hun eerste offi
ciële gespreksronde. Zondagavond
hadden de twee al achter herme
tisch gesloten deuren samen gedi
neerd.
Het is al bijna twee jaar geleden dat
beide communistische leiders el
kaar voor het laatst hebben ont
moet en de eerste keer dat Gorbats
jov op Cuba is. Gorbatsjov toonde
zich zondagnacht verheugd over de
warme ontvangst in Havana. Zo'n
half miljoen Cubanen, een kwart
van de totale bevolking van de Cu
baanse hoofdstad, was de straat op
gegaan om het Russische staats
hoofd te verwelkomen. Gorbatsjov:
„Overal zie je mooie en gezonde
mensen en een prachtige stad", ver
klaarde hij. Een goedgehumeurde
Castro vertrouwde een verslaggeef
ster van de Cubaanse televisie toe
dat hij normaal gesproken nooit zijn
haar kamt.
„Maar vandaag heb ik het uiterst
zorgvuldig gedaan", grapte hij.
„Vandaag zien miljoenen mensen
mij op de televisie en de foto zal in
veel kranten over de hele wereld
worden geplaatst".
DEN HAAG (GPD) - Voorafgaande
aan de invoering van het zogenaamd
rekeningrijden wordt autobrandstof,
zoals benzine, diesel en autogas,
waarschijnlijk in 1990 duurder om de
financiering van de bouw van enkele
tunnels mogelijk te maken en de toe
name van het verkeer terug te drin
gen.
De projectgroep Bereikbaarheidsplan
Randstad heeft minister Smit-Kroes
van Verkeer en Waterstaat geadvi
seerd de benzine-accijns minimaal
met 25 cent per liter te verhogen. Voor
diesel en LPG zal een gelijkwaardig
bedrag in rekening gebracht moeten
worden. Tegelijk met de verhoging
van de brandstofprijs moet dan de mo
torrijtuigenbelasting worden ver
laagd. Dit blijkt uit mededelingen over
het rekening-rijden die de minister
maandagmiddag naar de Tweede Ka
mer heeft gestuurd. In een aantal
plaatsen van ons land wil de minister
in 1992 het systeem van elektronisch
rekeningrijden uitproberen.
Het systeem dat de minister wil kie
zen bestaat uit een fijnmazig netwerk
van elektronische meetpunten langs
de wegen. De automobilist moet om
gebruik te kunnen gaan maken van
het wegennet een elektronisch pasje
kopen. Dat pasje moet in een in de au
to aan te brengen kastje worden ge
stoken. Het pasje bevat een bepaalde
geldwaarde in elektronische vorm,
zoals de telefoonkaarten van de PTT.
Het pasje kan via contante betaling bij
SCHIPHOL (ANP) - Oud-gezagvoer
der Bill Veldhuis, die zijn medewer
king verleent aan een cursus van de
Luchtvaartmaatschappij Transa-
via Airlines voor mensen met vlieg
angst, sprak gisteren een van de cu-
sisten moed in tijdens de vlucht.
Aan de cursus werkte de gedragsthe
rapeut Josée Lodder mee. Een dag
van uitleg over het vliegtuig, het
vliegen, ontspanningsoefeningen en
ademhalingstechnieken, werd beslo
ten met datgene wat de meeste cur
sisten eigenlijk volstrekt niet wil
den: het maken van een uur durende
rondvlucht met een Boeing 737 bo
ven Nederland. Op twee cursisten na
hadden de 100 na de lesdag op Schip
hol zoveel moed verzameld dat ze de
vlucht wensten mee te maken. De
meesten met het „angstzweet over
al", of „de zenuwen gierend door het
lijf' en sommigen in tranen en met
duidelijk waarneembare paniekge-
voelens. De enige overeenkomst tus
sen de cursisten was hun angst om te
vliegen. Mannen en vrouwen, oude
ren en jongeren, huisvrouwen en za
kenmensen, bang waren ze allemaal.
Een van de 100 cursisten was maan
dag de 68-jarige mevrouw Lida
Bronsgeest uit Hillegom Haar
reactie: „Er is een wondertje ge
beurd". Haar volgende vakantie
wordt een vliegvakantie zegt ze zon
der enig spoor van twijfel. Nog geen
twee uur voor deze uitspraken was
Lida Bronsgeest niet te bewegen
een Boeing 737 in te gaan. Bijna in
tranen had ze het vliegtuig weer
verlaten. Toch weer overgehaald
het nog eens te proberen stapte ze
weer in en bleef dit maal. Een erva
ring rijker en van haar angst verlost
keerde ze een uur later op Schiphol
terug.
pompstations, banken en postkanto
ren worden aangevuld tot een bepaal
de waarde. Bij het passeren van de
meetpunten wordt een nog vast te stel
len bedrag van de kaart afgetrokken.
Tegelijkertijd worden automatisch
controles uitgevoerd om te kijken of
het saldo nog toereikend is. Op een
schermpje kan de automobilist het
saldo aflezen. Bovendien wordt hij met
een piepje gewaarschuwd. In het sys
teem moeten ook verschillende tarie
ven op verschillende plaatsen worden
ingevoerd.
Bij ieder meetpunt worden camera's
geïnstalleerd die de gehele weg kun
nen overzien. Als een automobilist
geen pasje heeft of op zijn kaart over
een te laag saldo beschikt, wordt een
foto- of video-opname gemaakt van
het voertuig. Er volgt dan een nahef-
fing, verhoogd met opslagkosten als
een soort boete.
De automobilist moet de garantie krij
gen dat het systeem geen fouten
maakt en absoluut anoniem te werk
gaat. Iemand die vrijwel nooit in een
gebied komt, waar rekeningrijden is
ingevoerd, moet voor bijvoorbeeld
eenmalig familiebezoek toch tegen ge
ringe kosten gebruik kunnen maken
van het systeem van rekeningrijden.
(Advertentie)
Segeersstraat 6, Middelburg
.~.^L
V andaag precies veertig
jaar geleden, op 4 april
1949, ondertekenden twaalf
landen uit West-Europa en
Noord-Amerika het 'Verdrag
van Washington': de oprichting van de
NAVO was op dat moment een feit.
Niet zomaar een jubileum dus, want
het Atlantisch bondgenootschap - in
middels uitgegroeid tot zestien landen
- is al die tijd een hecht doortimmerde
organisatie gebleken, die als voor
naamste doel nog steeds de bescher
ming van levenskrachtige democra
tieën beoogt. Met vallen en opstaan en
voortdurend onder kritiek vanuit het
eigen midden heeft de NAVO haar op
dracht en zichzelf moeten waarmaken.
Of dat echt is gelukt? Als voornaamste
'wapenfeit' wordt op een dag als van
daag natuurlijk onmiddellijk vastge
steld dat Europa sinds de Middeleeu
wen nog nooit zo'n lange periode zon
der oorlog heeft gekend. De NAVO
heeft veertig jaar lang een bijdrage ge
leverd aan versterking van de politie
ke stabiliteit tussen Oost en West.
Tenslotte is ze eerst en vooral een poli
tiek bondgenootschap, dat bereid is de
waarden waarvoor het staat, ook mili
tair te verdedigen. En juist de vraag
hoe dat moet gebeuren, met welke
middelen, tegen welke prijs en met
welk uitzicht, - dat is de discussie
waarover het veertig jaar lang binnen
de NAVO is gegaan en die ook de toe
komst van de alliantie zal beheersen.
inds de dag waarop het NAVO-sa-
menwerkingsverband ontstond is
de wereld er een stuk anders komen
uitzien. De periode van 'de koude oor
log' ligt al weer vrij lang achter ons. De
relatie tussen de NAVO en haar tegen
voeter, het Warschaupact is een vol
strekt andere geworden dan in de ja
ren van de neergeslagen Hongaarse
opstand (1956) en de Praagse lente
(1968). Met de machtswisseling in Mos
kou in 1985, die Gorbatsjov aan het
roer bracht, is er een moedgevende
kentering gekomen. Het INF-akkoord
over de ontmanteling van de kruisra
ketten van de NAVO en de Russische
SS-20 raketten is een tastbaar resul
taat, dat model staat voor klimaat
waarin meer ontwapening en meer
ontspanning tot de concrete mogelijk
heden moeten gaan behoren. Dat zal
de NAVO in dit jubileumjaar moeten
stimuleren om haar eigen positie te
herijken. Want het NAVO-bondge-
nootschap is geen doel op zichzelf,
maar in de eerste plaats een middel
van het internationale veiligheidsbe
leid. De situatie, waarmee de alliantie
zich voor de komende tijd ziet gecon
fronteerd zal er namelijk oo keen
zijn van verschuivingen in de interne
verhoudingen, zeker waar het die tus
sen Europa en de Verenigde Staten be
treft. Dat verlangt een strategie die
niet nieuw is, maar die tot aan dit jubi
leum wel wat is verwaarloosd.
Nut en noodzaak van de NAVO zijn
ook in Nederland nooit echt om
streden geweest. Enkele maanden ge
leden nog hield de Atlantische Com
missie een opiniepeiling, waaruit
bleek dat 78 procent van alle onder
vraagden vindt dat Nederland lid
moet blijven van het bondgenoot
schap. Een opvatting die - met uitzon
dering van de 'kleine links' - door alle
partijen heen loopt. Slechts 12 procent
vindt dat Nederland de NAVO moet
verlaten. Deze grote politieke eenge
zindheid wil overigens niet zeggen dat
Nederland in de afgelopen veertig jaar
doorlopend van harte heeft geapplau
disseerd over de NAVO-besluitvor-
ming. De kwestie van de plaatsing van
de kruisraketten was daar een frap
pant voorbeeld van. Het verzet tegen
de introductie van nieuwe kernwa
pens heeft jarenlang een bijzonder
zwaar accent gehad. Voor de komende
periode moet de NAVO in de steigers.
Ze staat voor de uitdaging om creatief
in te spelen op nieuwe ontwikkelingen,
die zich in de Sovjetunie en in Oost-
Europa voordoen. Maar ook op gaan
deweg veranderende opvattingen in
de Verenigde Staten over verdeling
van lasten, taken en verantwoordelijk
heden tussen de bondgenoten. Met an
dere woorden: minder rechtstreekse
betrokkenheid van de Amerikanen bij
de verdediging van West-Europa en
versteviging van de Europese pijler
binnen de NAVO. Een vitaal proces,
dat overigens alleen constructief kan
verlopen als het wordt getoetst aan
wat in de voorbije veertig mèt de NA
VO (ondanks alle problemen) is be
reikt.
vdM.
(Advertentie)
Advertentie
MAASTRICHT (ANP) - De KLM ver
koopt haar dochter XP-systems (pak
ketdiensten) aan het Australische
vervoerbedrijf TNT-Express. Dit be
tekent dat de vestiging van XP op het
vliegveld Maastricht Airport wordt
gesloten en verhuist naar de nieuw
bouw van TNT op het vliegveld van
Keulen.
Vandaag komt de KLM, die maandag
avond niet wenste te reageren, met een
verklaring over deze verkoop. De Unie
BLHP heeft de verkoop maandag
avond bevestigd en daarbij meege
deeld dat het niet mogen uitbreiden
van nachtvluchten ten grondslag ligt
aan de verkoop van de koeriersdienst.
Er kan geen garantie worden gegeven
voor het behoud van de volledige
werkgelegenheid bij XP-systems. „We
kunnen die garantie niet geven voor de
vestiging in Beek. Van de 83 werkne
mers daar kunnen sommigen mee
naar Keulen en anderen krijgen ver
vangende werkgelegenheid binnen
het concern aangeboden", aldus top
man C. van Leeuwen van XP-systems.
Bij XP werken over de gehele wereld
1150 man. In Nederland werken 230
man, waarvan 25 op het hoofdkantoor
in Amsterdam, ruim 120 door het gehe
le land en 83 op de vestiging in Beek.
De SER en de vakbonden zijn inmid
dels ingelicht in verband met de regels
rond voorgenomen fusies.
XP-systems was tot 1987 een 50 pro
cent dochter van Vendex en KLM. In
dat jaar nam KLM het belang van Ven
dex over. XP-systems vliegt met vijf
eigen vliegtuigen waaronder drie Fok
ker F-27's, terwijl andere vliegtuigen
voor het vervoer van paketten worden
gecharterd.
Een van de redenen dat de KLM haar
dochter XP wil verkopen, is de pro-
(Slot zie pagina 3 kolom 7)
(Van onze rtv-redactie)
LVERSUM - De NOS doet woensdagavond rechtstreeks
tslag van de voetbalwedstrijd Real Madrid-AC Milaan
wordt gespeeld in de halve finale van de Europacup 1.
erdoor komt de aangekondigde Antilliaanse speelfilm
bka Sarantonio' te vervallen.
rechtstreekse uitzending van Real Madrid-AC Milaan
feint om 20.55 uur op Nederland 3 en wordt voorafgegaan
door een samenvatting van de andere halve finale wed
strijd uit de Europacup 1: Steau Boekarest-Galatsaray.
Deze samenvatting wordt uitgezonden om 20.29 uur, even
eens via Nederland 3.
Het tweede journaal op Nederland 3 is woensdagavond te
zien om 22.56 uur en wordt nog gevolgd door Den Haag
Vandaag (23.06 uur) en het nieuws voor doven en slecht
horenden (23.21 uur)
19-22 UUR
Toegangsprijs f. 12,50, s avonds f. 10,-.
Gratis Pendeldienst: volg borden RAI.
Info: RAI Nieuwslijn 020 -581 39 80.
AMSTERDAM ral
Trein -f Toegangbiljetten bij NS-stations.
Elke dinsdag en woensdag
hebben we groente en vlees
in de aanbieding.
erharding acties
(verpleegkundigen
verschillen de meningen. De bonden
schatten dat in 25 procent van de in- J
stellingen mensen meededen, terwijl
de verplegendenorganisatie VVIO het
aantal deelnemende instellingen op 90
procent raamde.
Hoewel de kruispuntbezettingen, on
der meer in Leidschendam, gisteren
op een aantal punten tot enige filevor
ming leidden, verliepen de acties van
het verplegend personeel over het al
gemeen met de gewenste publiek- en
patiëntvriendelijkheid. In een aantal
instellingen is wel overgegaan tot
korte werkonderbrekingen, zondags
diensten en stiptheidsacties, maar
overal is ervoor gezorgd dat een mini
male bezetting zich om de patiënten
bleef bekommeren. Volgens AbvaKa-
bo-bestuurder Nelly Altenburg is het
enthousiasme van patiënten over het
algemeen groot.
Het Landelijk Patiënten/Consumen
ten Platform heeft gisteren in totaal
twee klachten binnengekregen van
ontevreden patiëten. Het LPCP heeft
overigens bij voorbaat laten weten de
zondagsdienst als actievorm te ver
werpen en gedreigd naar de rechter te
stappen wanneer de bonden dit mid
del toch aangrijpen.
Ook vandaag gaan de acties door. In
de Drie Maastede in Schiedam is een
week van rouw afgekondigd, waarbij
het personeel in zwarte kleding op het
werk zal verschijnen. In het Leo Po
lakhuis in Amsterdam zal er met de
bewoners worden gewandeld en ge
winkeld, activiteiten waar het dank
zij de bezuinigingen de laatste jaren
niet meer van gekomen is.
Elders worden estafettelopen gehou-
den of worden de medische handelin
gen beperkt. Intensive-carepatiënten
en patiënten op de hartbewakings- en
terminale afdeling zullen overigens
niet bij deze actievorm worden betrok
ken.
Voor Zeeuws nieuws
over de acties
zie pagina 9
JËEN HAAG (GPD) - De bonden verwachten een verharding
v; i de acties van verpleegkundigen nu het overleg met de Na
tionale Ziekenhuisraad (NZR) maandag niets opleverde. Vol
gens schattingen van de bonden hebben gisteren zo'n zesdui-
pnd mensen deelgenomen aan de eerste officiële actiedag in
gezondheidszorg. De acties, variërend van kruispuntbezet-
Ingen met ziekenhuisbedden en verwendagen voor de patiën-
pn tot het uitrollen van spandoeken, zijn over het algemeen
eer rustig verlopen. In Zeeland beginnen massale acties
Waarschijnlijk donderdag.
fjdens informeel overleg heeft de
ÏR de bonden verslag gedaan van
bt vorige week vrijdag gehouden be-
lad met het kabinet. Meer dan een
prslag had de Ziekenhuisraad de
erknemersvertegenwoordigers niet
j bieden, omdat het kabinet niet be-
lid is de verplegenden tegemoet te
T>men in hun eis van 5 procent loons
verhoging. AbvaKabo-bestuurder
Wirtz sprak na afloop van het beraad
over „een patstelling tussen werkne
mers en werkgevers enerzijds en tus
sen werkgevers en overheid anderer-
zijds". Er zijn geen afspraken gemaakt
voor nieuwe cao-onderhandelingen.
Over de totale omvang van de acties
ROTTERDAM (GPD) - In de Haagse
binnenstad is zondagnacht bij een
steekpartij voor een disco een voet
baller van Feyenoord, Jeffrey Senn
van Basel (18), om het leven gekomen.
De Hagenaar overleed ter plekke. De
jeugdspeler werd bij de Rotterdamse
club gezien als een toekomstige eerste
elftal-speler.
Aan de steekpartij ging volgens de po
litie een ruzie over twee meisjes vooraf.
Die ruzie was al eerder op de avond
ontstaan in het Paard van Troje. Jef
frey Senn van Basel speelde dit sei
zoen afwisselend in de landelijke jeugd
en het tweede elftal. Om vast aan de
sfeer van het topvoetbal te wennen zat
de Hagenaar zondagmiddag bij de
wedstrijd Feyenoord-BVV Den Bosch
in de dug-out. De wedstrijd tussen de
tweede elftallen van Feyenoord en Tel
star, die morgenavond zou worden ge
speeld, is uitgesteld.
De NAVO ging veertig jaar van
crisis tot crisis.
PAGINA 4
De opvangmogelijkheden voor
asielzoekers dreigen verstopt
te raken.
PAGINA 5
Speelgoed maakt het autorij
den veiliger, aldus ir Jan Hart
man van de dienst verkeers
kunde.
PAGINA 7
Het VVD-kamerlid Terpstra
vindt dat het bejaardenhuis en
het verpleeghuis hun langste
tijd hebben gehad.
PAGINA 13
De WON en de KNVB vinden
het de hoogste tijd dat er weer
eens tegen onbevoegde trai
ners wordt opgetreden.
PAGINA 16
Leo Beenhakker begint woens
dag aan de finale van drie tro
penjaren bij Real Madrid
PAGINA 17
Radio, tv en kunst: 2
Binnen- en buitenland: 3
en 5
Opinie en achtergrond: 4
Beurs en financiën: 6
Varia: 7
Provincie: 9,11,13,14 en 15
Sport: 16 en 17