PZC De toekomst van het platteland Thatcher rekent op vrijlating Nelson Mandela VN-resolutie wordt zichtbaar in Namibië opinie en achtergrond LEIDSE HOOGLERAAR J. H. NIEUWENHUIS: 4 WOENSDAG 29 MAART 1989 TRIJFEL Nico Scheepmaker terzake Nachtkaars Sigaar Hete adem Overlevering Lakmoesproef Conferentie r i. De aarde leefbaar houden is een ongeschreven wet (Van onze verslaggever Sjaak Smakman) Het was een vonnis uit 1986 van de Hoge Raad, - de hoogste Neder landse rechter- dat de Leidse hoogle raar burgerlijk recht J.H. Nieuwen- huis aan het denken zette. De gemeen te Amsterdam stortte tot grote woede van drie milieuorganisaties zwaar vervuild grachtenslib in het natuur gebied de Nieuwe Meer, vlak bij de hoofdstad. De organisaties stapten naar de rech ter om deze stort te verbieden, maar kregen nul op rekest. Want, zo rede neerden de rechtbank en in hoger be roep het gerechtshof, deze organisa ties ondervinden geen direct persoon lijk nadeel van deze stortingen en kun nen er dus ook geen bezwaar tegen ma ken. De Hoge Raad besliste anders: de mi lieu-organisaties mochten wel degelijk uit naam van het algemeen belang de rechter om een verbod van de bagger- stort vragen. Dat heeft, aldus Nieu- wenhuis. heel belangrijke consequen ties. Zijn redenering: als je een leefbare aarde voor toekomstige generaties als een morele plicht en (dus) als een alge meen belang voelt, dan is het in princi pe mogelijk om namens die toekomsti ge generaties processen te voeren. Nieuwenhuis: „Je kunt zeggen dat we is met vakantie de morele plicht hebben om ons nage slacht een schone zee, frisse lucht en een intacte ozonlaag na te laten. De vraag is alleen of je dit soort morele waarden moet omzetten in rechtsre gels". Er is wel een aarzelend begin, zegt Nieuwenhuis. In de Grondwet is opge nomen dat de overheid moet zorgen voor instandhouding en verbetering van het leefmilieu. De Hoge Raad heeft daarnaast 'niet verdergaande aantasting van het leefmilieu' opgeno men in het burgerlijk wetboek. Voor de vraag wt het uitgangspunt moet zijn voor verdergaande wetgeving haakt Nieuwenhuis aan bij het VN-rapport 'Our common future' (beter bekend als het rapport-Brundtland). Dat stelt dat we alleen recht hebben op de 'rente' van de kapitaal dat de aarde vertegenwoordigt: we mogen niet meer grondstoffen gebruiken, energie verstoken en vervuiling de lucht in blazen dan het aardse eco-sys- teem kan aanvullen en verwerken. Al leen op die manier voldoen we aan de eis van 'sustainability' het duurzaam gebruik van de aarde, red.). Nieuwen huis: „Als je het er over eens bent datje de wereld - of grote eenheden als de EG - moet inrichten op basis van dit crite rium, dan kun je gaan bedenken welke concrete maatregelen je moet nemen". Of, zoals hij in een juridisch vakblad schreef: „Dit ecologische begrip bevat het antwoord op de vraag wanneer rechterlijk ingrijpen, ter bescherming van de belangen van toekomstige ge neraties, gerechtvaardigd is. Steeds dan, als het gaat om gedragingen die een ernstige bedreiging vormen voor de duurzaamheid van het leefmilieu. Dat de schade eerst na zeer vele jaren zal optreden, doet niet ter zake. 'Het Zelden staan feiten en gebeurte nissen op zichzelf en los van el kaar. De akkerbouwers die protes teren, de kleine scholen ten platte- lande die bijna de nek omgedraaid worden, de arrogantie van een landbouwminister die het ongelijk van de meerderheid verkondigt, de plannen en rapporten van de EG- commissie over de toekomst van het Europese platteland en de be noeming van MacSharry, de EG- landbouwcommissaris tot behoe der en ontwikkelaar van het West- europese platteland, - ze hebben al lemaal met elkaar te maken. Een eenheid is zo sterk als z'n zwak ste schakel. Dat geldt ook voor het landbouwbeleid, de dorpsschool en de leefsituatie ten plattelande. Een dorp, fungerend als regionaal cen trum op het platteland, heeft veler lei functies; daar woon je, of daar doe je boodschappen als je 'buiten' woont, daar ga je naar kerk, daar zitten de kinderen op school, daar speel je mee in de plaatselijke to neelclub, daar zit je op gymnastiek of fitness-club, daar...enfin, vul zelf maar verder in. De structuur, de leefbaarheid, de voorzieningen van een dorp op het platteland zijn van allerlei situaties en ontwikkelingen afhankelijk. Het al dan niet blijven bestaan van klei ne dorpsscholen js één van de be langrijkste 'itenys' van een dorp. Als een school wordt opgeheven, dan zal vroeger of later het dorp gaan kwijnen; het is voor jonge mensen niet aantrekkelijk zich op een dorp te gaan vestigen waar hun kinderen niet terecht kunnen voor onderwijs. Terecht, dat iedere keer als Deet- man weer een poging doet de kleine school om zeep te helpen, men over al in de dorpen in actie komt. Hoewel dit een landbouwrubriek is, moet me toch van het hart, dat het onderwijsbeleid van Deetman vrij wel alleen gericht is op allerlei voor zieningen in stedelijke centra. Waarom bundelen de duizenden dorpsscholen in ons land hun krachten niet om zodoende wat meer en vooral geregeld en structu reel een vuist te kunnen maken? Want ook de grote onderwijsbon den en besturenraden zijn wel erg eenzijdig op de stedelijke scholen gericht, met verwaarlozing van de eigengeaarde problemen van kleine plattelands- en dorpsscholen. Los van de onderwijsproblema tiek, is het nodig de aandacht te richten op het platteland en de dor pen. De campagne die vorig jaar in EG-verband gevoerd werd onder het motto 'Leve het platteland', is als een sputterende nachtkaars uit gegaan. Zonder dat er veel zinnigs uitgeko men is, laat staan resultaten be reikt zijn. Het is ook erg opvallend, dat in de veelbesproken Vierde Nota ruimtelijke ordening bijna niets over het platteland en z'n pro blemen aan de orde wordt gesteld. Het is daar alles geconcentreerd op de potenties in velerlei opzicht van het hele randstadgebied. Al eens eerder heb ik in een artikel over deze zaken gerefereerd aan de uit spraak: 'het platteland is niets an ders dan de ruimte tussen twee ste den in', een opvatting die je, al dan niet expliciet beleden, (meestal niet) kunt destilleren uit de nota's en dergelijke van onze plannenma kers. De Europese Commissie heeft een maand geleden een lijvige nota (me dedeling heet dat in EG-ambtelijk taalgebruik) over deze saken gepu bliceerd onder de titel 'de toekomst van het platteland'. Hcewel de in houd vn deze mededeling (85 blad zijden) op veel punten erg vaag is gebleven, komen er toch een aantal voorstellen in voor die de moeite waard zijn. Bovendien zal er meer aandacht en geld besteed worden aan de instandhouding van het Eu ropese platteland. Men vreest voor grotere onevenwichtigheden tus sen de plattelandsgebieden, en ook 'voor terugval vn grote gebieden'. Op zich is het verblijdend dat de EG-cie zich blijkens deze en andere mededelingen nu effectief gaat be zighouden met het platteland zelf. Niet vanwege de problematiek van uit de steden of terwille van de re creatie, de groenvoorziening of her structurering of wat dan ook vanuit de stedelijke problemen of optiek, maar bemoeienis met het platte land om het platteland. De Ier MacSharry, die dus nu de porte feuille van landbouw beheert, heeft daarnaast de functie van 'ontwik keling Europees platteland 'meege kregen'. De helft van de EG-bevoIking, 115 miljoen mensen, woont op het plat teland. Dat laatste maakt 80 pro cent van het EG-oppervlak uit. Sommige plattelandregio's boeren hard achteruit, lopen terug in be volkingsomvang en kwaliteit van dienstverlening. Andere gebieden staan (te) sterk onder de invloed van de economische ontwikkeling: de leefomgeving en het milieu wor den er aangetast. Aldus het EG-do- cument. Een aantal remedies en maatrege len wordt voorgesteld. Zoals nadere studie over plattelandsonwikke- ling, normen van maximale milieu belasting, bevordering van bedrijfs voering die gunstig is voor milieu. Landelijke en regionale EG-kanto- ren moeten de situatie ten platte lande gaan begeleiden. Na studie moeten operationele programma's, gesteund en (gedeeltelijk) gefinan cierd door de EG, uitgevoerd wor den. Voordat dat alles tot stand is gekomen, zullen we wel enige jaren verder zijn. Of dit geheel aan maatregelen ook van toepassing zal zijn op (een deel van) het Nederlandse platteland, is nog moeilijk te bevroeden. Dat de EG de plattelandssituatie onder ogen neemt, is te prijzen. Toch blijft een wat bittere smaak bij mij - ook na lezing - in de mond achter. De beste wijze om het platteland leef baar te houden is naar mijn mening de directe: de mensen die er wonen van een redelijk inkomen voorzien. De 40 procent daling van de inko mens van de akkerbouwers - die een zo'groot deel van het Europese plat teland beheren - staat daar haaks op. Als je je eigen beleid financiert door een deel van de boeren te laten verkommeren, ben je au fond ver keerd bezig. In gewone boerentaal noem je dat: 'een sigaar uit eigen doos aanbieden'. Mr. Gerard W. Smallegange zal mijn tijd wel duren' mag in rechterlijk oordeel geen overweging vormen". De vraag is wie de wetten moet for muleren. In ons staatsbestel is het parlement de wetgevende macht en is de rechterlijke macht nadrukkelijk alleen uitvoerend. „Ja. zo staat dat in de leerboek,jes. Maar in de praktijk is er natuurlijk veel meer sprake van een wisselwerking dan een echte scheiding. Het mooiste zou natuurlijk zijn als er wetgeving kwam. En dat zal ook wel gebeuren naarmate het milieu een interessant punt is voor het parlement." „Op dit moment is het tij gunstig. Mi lieu staat hoog op de politieke agenda en staatshoofden reizen de hele wereld rond om allerlei fraaie overeenkom sten te ondertekenen. Het barst van de mooie intenties en goede bedoelingen, zoals je ziet bij die efk-overeenkomst. Maar het kan natuurlijk best dat over vijfjaar de politiek zijn belangstelling voor het milieu weer verliest". De rechter, zou je kunnen zeggen, heeft dus maar gemakkelijk praten. Nieuwenhuis: „Dat wordt ook vaak als bezwaar aangevoerd. De Hoge Raad heeft geen democratische legitimatie nodig en hoeft ook geen verantwoor ding af te leggen. Maar ze voelt natuur lijk toch de hete adem van de publieke opinie en vraagt zich wel degelijk af hoe haar beslissingen ontvangen zul len worden. Bovendien moet de rech ter ook altijd rekening houden met de belangen van anderen, zoals van de in dustrie. De rechter zou ook alleen mo gen ingrijpen bij flagrante schendin gen van het ongeschreven recht". - Zoals bij de opslag van kernafval? „Je mag naar mijn stellige overtuiging niet zeggen: nu weten we geen oplos sing, dus stoppen we dat afval voorlo pig maar 200 jaar diep onder de grond en hopen dat ze over 200 jaar wel een oplossing hebben bedacht. Daar mag je gewoon niet op gokken". - En daar komt de morele plicht ten Nieuwenhuis: Het is niet zo dat alles mag wat niet uitdrukkelijk in de wet verboden wordt" aanzien van de komende generaies om de hoek kijken? „We weten allemaal dat wetgeving soms tientallen jaren kan duren, en dat het wel eens wil helpen als door de rechter heel duidelijk wordt uitgespro ken dat iets een onrechtmatige daad is. Je eerste reactie zou kunnen zijn: verbieden dat spul, maar je kunt als rechter ook mnder rigoureuze beslis singen nemen. Je kunt zeggen: dit is onrechtmatig tegenover ons nage slacht, maar gezien de zwaarwegende maatschappelijke belangen - de werk gelegenheid bijvoorbeeld, of de inter nationale concurrentiepositie - weiger ik als rechter een verbod uit te spre ken. Maar dan wel op voorwaarde dat de industrie zich de belangen van late re generaties aantrekt, door bijvoor beeld op eigen kosten te zoeken naar minder schadelijke alternatieven". Als het duurzaamheidsprincipe wordt verankerd in de wet, betekent dit een forse welvaartsachteruitgang in de Westerse wereld. Nieuwenhuis zelf acht beheersing van de groei van de wereldbevolking noodzakelijk, al voegt hij daar gelijk aan toe 'ook niet het antwoord op alle problemen te hebben'. Tijdens een lezing voor het Leidse rechtsfilosofische dispuut Felix stelde hij zijn toehoorders de vraag of zijals rechter de produktie van zeer schade lijke landbouwgiffen zouden verbie den: „Iedereen zei toen ja, met het oog- op de belangen van de toekomstige ge neraties. Die adhesie leeft denk ik in de hele samenleving - althans bij de men sen die bereid zijn serieus over deze problemen na te denken. Er zullen toch maar heel weinig mensen zijn die zeggen: Na ons de zondvloed". „Ik denk dat het een lakmoesproef wordt: wat wil het Nederlandse recht met dit soort ideeën en zijn we bereid om daar consequenties aan te verbin den. Stel dal een bedrijf zou dreigen de tent te sluiten, en de rechter besluit toch de milieu-eisen te handhaven. De rechter kan dat gemakkelijker dan de politiek, en daarom zou het zo aardig aardig als hij dat een keer zou doen". En daarmee op de stoel van de poli tiek gaat zitten. „Ja, maar in het recht praatje natuur lijk altijd over politiek". Margareth Thatcher Nelson Mandela (Van onze correspondent Ruud de "Wit in zuidelijk Afrika) De Britse premier Margareth Thatcher zal geen bezoek aan Zuidafrika brengen zolang Nelson Mandela gevangen wordt gehou den. De leider van het verboden Af rican National Congres is tot le venslang veroordeeld. Deze uit spraak aan de vooravond van haar bezoek aan onder meer Zimbabwe en Malawi leidde tot hooggespan nen verwachtingen en speculaties over een op handen zijnde vrijlating van de nu 70-jarige Mandela. Er wordt zelfs gesuggereerd dat een ontmoeting tussen de Britse premier en de Zuidafrikaanse president P.W. Botha tot de mogelijkheden blijft be horen, als Mandela deze week inder daad wordt vrijgelaten. De vrijlating van Mandela zou volgens Thatcher de weg vrijmaken voor onderhande ling over de toekomst van Zuidafrika met de zwarte Zuidafrikaanse lei ders. Het toonaangevende Afrikaanstali- ge blad Rapport noemde de vrijla ting van Mandela op haar voorpagi na „een kwestie van dagen". Volgens Rapport zouden er aanwijzingen zijn, dat Mandela bereid is om zich publiekelijk uit te spreken tegen ge weld als middel om het apartheids systeem op de knieën te krijgen. Daarmee zou hij dan aan de blanke mindeiheidsregering een opening bieden om de politieke vleugel van het ANC, die sinds 1960 verboden is, te legaliseren. Mocht het inderdaad zover komen, dan zou dit, aldus Rap port, belangrijke consequenties kun nen hebben voor de pogingen van de regering-Botha om vooraanstaande zwarte leiders in Zuidafrika, zoals de Zulu-leider Gatsha Buthelezi, als nog te bewegen om deel te nemen aan nationale besprekingen over de grondwettelijke toekomst van Zuid afrika. Ook in ANC-kringen in de Zimbab waanse hoofdstad Harare wordt het, aldus een ander zondagsblad, de Sunday Times, niet langer meer voor onmogelijk gehouden dat Man dela nog voor het einde van deze week wordt vrijgelaten. Volgens deze ANC-bron is het bezoek van Thatcher aan Zimbabwe, dat don derdag begint, daarvoor een uitste kende gelegenheid. Thatcher liet zich twee weken geleden na een ont moeting met de Zuidafrikaanse mi nister van buitenlandse zaken, Roe lof'Pik' Botha in Londen, al optimis-1 tisch uit over de vrijlating van Man dela en heeft opnieuw een eventuele ontmoeting met Botha en een be zoek aan Zuidafrika daaraan gekop peld. Kort voor het begin van haar Afri kaanse reis verklaarde Thatcher te genover de BBC-radio dat de tijd is aangebroken voor een regionale conferentie om de problemen tussen Zuidafrika en zijn buurlanden op te lossen. Ze kondigde aan te zullen proberen dit idee tijdens haar ont- moetigen met de staatshoofden van Malawi, Zimbabwe en Mozambique meer inhoud te zullen geven. Een eerste reactie kwam van de Zambiase president Kenneth Kaun- da, die overigens door Thatcher o? haar reis door Afrika bewust gene geerd wordt. Volgens Kaunda kan zo'n topontmoeting tussen Zuidafri ka en zijn buurlanden er pas na 1 no vember aanstaande komen, als d( verkiezingen in Namibië onder su pervisie van de VN achter de rug zijn. Kaunda maakte deze opmerking na een ontmoeting in de Zambiase hoofdstad Lusaka met de Russische onderminister van buitenlandse za ken, Anatoly Adamishin. Volgens onbevestigde berichten had Ada mishin ook een onverwachte ont moeting met de Zuidafrikaanse mi nister van buitenlandse zaken, 'Pik' Botha, toen zij op hetzelfde moment in de Mozambiquaanse hoofdstad Maputo waren voor gesprekken met president Joaquim Chissano. Inmiddels hebben Britse regering vertegenwoordigers bevestigd, dat Thatcher tussen 5 en 7 april, dus on middellijk na haar terugkeer uit Afri ka, in Londen een ontmoeting zal hebben met de Russische leider Mik hail Gorbatjov. Aangenomen wordt dat de recente ontwikkelingen in zuidelijk Afrika daarbij hoog op de agenda prijken. Britse Untag-militairen in Windhoek installeren een schotelantenne voor verbinding met hun hoofdkwartier. (Van onze correspondent Ruud de Wit in zuidelijk Afrika Namibië maakt zich op voor de in voering van VN-resolutie 435, aanstaande zaterdag. Daartoe zijn in middels 500 Untag-militairen (verge-' lijkbaar met Unifil in Libanon) in de Afrikaanse staat gearriveerd alsmede een honderdtal burgerfunctionaris sen van de Verenigde Naties. Zij moe ten komend jaar het onafhankelijk heidsproces van Namibië begeleiden. In totaal zullen 4650 Untag-militairen uit 42 landen in Namibië worden ge stationeerd en meer dan 1000 VN-bur- gerkrachten. Afgelopen vrijdag arriveerde ook de Ierse politie-commissaris Stephen Fanning in de hoofdstad Windhoek. Hij zal het bevel voeren over 500 po litieagenten uit 15 landen, die de loka le Namibische politie moeten assiste ren. Fanning werd vergezeld door ne gen andere politie-officieren, waaron der twee Nederlanders, die de noodza kelijke voorbereidingen moeten tref fen voor de opvang van de internatio nale politiemacht. De komende maand reizen ook 33 Nederlandse ma rechaussees in dat verband naar Na mibië af. Afgelopen zaterdag deed zich in het Noord-Namibische plaatsje Tsumeb het eerste incident voor tussen Untag- militairen en blanke Namibiërs. Na af loop van een rugbywedstrijd brak er een handgemeen uit tussen vier Britse en vier Australische militairen ener zijds en een twintigtal blanken aan de andere kant. Volgens een Untag- woordvoerder waren de militairen ge provoceerd. Zeven van de acht kwa men er met schrammen en pijnlijke plekken vanaf, maar een Brit moest in het ziekenhuis worden opgenomen met een gebroken kaak. Het belangrijkste probleem, waarvoor het Untag-contigent zich evenwel ge plaatst ziet, wordt niet gevormd door een vijandelijke houding van de lokale bevolking. Er is in Windhoek sprake van een ernstig gebrek aan woonruim ten en slaapgelegenheden en daarom moeten Untag-militaren en het overi ge VN-personeel in sommige gevallen met meer dan drie personen een kamer delen. Het wordt niet uitgesloten, dat als dit probeem niet snel wordt opge lost, de VN-leiding in Namibië zal moe ten besluiten om het aantal burgerdes kundigen, dat nog wordt verwacht, aanzienlijk te verminderen. Ook de internationale media beginnen langzaam maar zeker de weg naar Windhoek te vinden. Volgens woord voerder Eckhard hebben zich nu meer dan 140 journalisten bij de Untag laten registreren en de komende dagen zal dit aantal oplopen tot boven de 300. Het meeste opzien baren de Cubaanse, Oostduitse en Chinese journalisten die zich door Windhoek bewegen. Tot voor kort was het voor hen onmogelijk om naar Namibië te komen, omdat de Zuidafrikaners weigerden hen visa te verstrekken. Nu de VN het op 1 april voor een aanzienlijk deel in Namibië voor het zeggen krijgt, blijken de Zuid afrikaanse autoriteiten plotseling veel soepeler te zijn geworden in hun toela tingsbeleid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 4