PZC geschiedenis van z wemkleding dagelijks haarwassen kan schadelijk zijn de onthullende mode VRIJDAG 17 MAART 1989 Z9W 36 toevoegingen afvalwater aantrekkelijk De badkledij was in de tweede helft van de vorige eeuw nog niet erg comfortabel. Badpakken ontworpen in 1928. Met de loop der jaren werd de rok evenwel steeds korter en veranderde de kniebroek in shorts. Halverwege de jaren twintig kwam men tevens tot het inzicht, dat zwemmen aanmerkelijk gemakkelijker ging in materialen, die daarvoor geschikt waren. Ze moesten lucht doorlaten, vorm- en kleurvast zijn en vooral snel drogen. Maar welk materiaal men daarvoor ook koos, pas in 1959 werd datgene ontdekt waar men al zo lang naar op zoek was: Lycra, een materiaal dat door Du Pont op de markt werd gebracht. De ontwikkeling van de zwemkleding voltrok zich de laatste tientallen jaren in ijltempo. Badpakken werden steeds meer aansluitend en lieten meer van het lichaam zien. In de jaren vijftig waren de kokette strokenrokjes, die tot net op de bovenbenen reikten zeer modieus, maar ook deze verdwenen tenslotte weer, waarna het zwempak al snel de vorm kreeg, die het ook nu nog heeft, zij het dan, dat met name de beenuitsnijdingen de laatste jaren aanmerkelijk hoger zijn geworden. In de eerste helft van de jaren vijftig kreeg het badpak er een concurrent bij: de bikini, het tweedelige zwempak, dat zijn naam ontleent aan het eiland Bikini, waar de Verenigde Staten atoomproeven namen. Met name in de jaren zestig begon het badpak het steeds meer bij de bikini af te leggen. En in de jaren zeventig was een badpak aan het strand haast opzienbarend. Maar de jaren tachtig brachten weer een herwaardering van dit al ruim een eeuw oude kledingstuk. Badpakken keerden in de mode terug, mooier en opvallender dan ooit. Met een fraaie belijning, die het figuur van de draagster onderstrepen, dikwijls voorzien van zeer opvallende dessins en onverwachte uitsnijdingen. Het meest opvallende is evenwel de vernieuwing van de materialen, stoffen, die er uitzien alsof ze voortdurend nat zijn, zilver- en goudkleurige stoffen die in de zon haast oogverblindend worden of materialen met een kreukeffect. Alle bedoeld om de draagster ervan tijdens haar zonnebad te laten opvallen. En dat was nu juist, wat de ontwerpers van de eerste badmode probeerden te voorkomen. tijdens de eeuwwisseling bekend stond als toonaangevend voor goede manieren, was een absoluut tegenstander van de vertoningen op het strand. „Naar ons gevoel van eerbaarheid en fijngevoeligheid is het voor iedereen onverantwoord om te kijken naar dames die in open zee zwemmen", zo liet hij weten. En dat terwijl de in de golven spartelende dames toch altijd nog hun kousen aanhielden en voor geen goud hun corset (met walvisbaleinen) hadden afgedaan. Di 1986 liet de Franse ontwerpster Chantal Thomas zich duidelijk inspireren door de vroege badmode. (Door Harry Bouts) Een van de nieuwste gebo den van de reclame is het dagelijkse haren wassen. Dat het vaker moet gebeuren dan vroeger lijkt wel logisch, gezien de toenemende luchtvervui ling, de joggingkoorts en andere zweetverwekkende fitness-be zigheden, alsmede de haarlak ken en gel die worden gebruikt. Volgens de Duitse organisatie Warentest wast de helft van de Westduitsers elke drie dagen het haar. Driekwart van de mensen tussen de 14 en 40 jaar doet het, en velen van hen zelfs dagelijks, zoals de reclame voorschrijft. Huidartsen vinden dat een dage lijkse haarbeurt per dag geen ri sico inhoudt voor normaal en vet haar. De smeerklieren van de huid worden er niet door gesti muleerd meer vet te produceren, evenmin wordt er teveel vet aan het haar onttrokken. Toch ge ven de deskundigen enkele ad viezen: - Niet meer gebruiken dan een notedop (Warentest spreekt van een hazelnoot). Eén keer wassen is in het algemeen voldoende. Belangrijk is dat het haar gron dig wordt gespoeld. Daarbij moet men uitgaan van de stelre gel: vijf keer zo lang uitspoelen als inzepen. - Dun of zeer droog haar kan bij veelvuldig wassen springerig en bros worden. Een of hoogstens twee keer wassen per week is daarom aan te bevelen. - Shampo voor dagelijks gebruik wordt vaak tegelijk gebruikt voor een totale douchebeurt. Daar is geen bezwaar tegen. Maar tal van shampo's bevatten geen vettige substanties. Daar om moet men zich na het dou chen en afdrogen goed insme ren, anders droogt de huid te zeer uit. Warentest beproefde 30 merken shampo voor dagelijkse gebruik. De meeste kregen de kwalifica tie goed tot zeer goed. Andere kwamen niet verder dan bevre digend. Twee merken kwamen als 'gebrekkig' uit de test. Volgens Warentest hebben de producenten meer belangstel ling voor mooie reclamespreu ken dan voor duidelijkheid over de samenstelling van hun mid deltjes. Door de onduidelijke omschrijvingen vermoedt de consument ware wondermiddel- tjes. Maar de shampo's bestaan voor een groot deel uit water en wasactieve grondstoffen, die ui teraard bijzonder mild moeten zijn voor dagelijks gebruik. Als afronding van het produkt ko men er zogenaamde conditione ringsmiddeltjes bij om het kam men gemakkelijker te maken. Conserveermiddelen, parfum- en kleurstoffen behoren even eens tot de vaste ingrediënten. Bijzondere toevoegingen, zoals ei, kruiden of vitamine worden weliswaar overduidelijk in de reclame tot uiting gebracht, maar van de werking ervan moet men geen hoge verwach tingen koesteren. Temeer om dat er minimale hoeveelheden worden gebruikt die er direct na het spoelen weer uitgaan. Om bederf te voorkomen moe ten er conserveringsstoffen aan worden toegevoegd. Het voor de gezondheid gevaarlijke formal dehyde wordt steeds minder ge bruikt. Toch vond Warentest nog in drie merken restanten van het gevaarlijke spul. Het percentage lag overigens ver on der de toegestane grens van 0,05 procent. Het kan zijn dat de pro ducent zelf geen formaldehyde aan zijn shampo heeft toege voegd. Het conserveermiddel kan al in de gebruikte grondstof fen zitten. Duitse deskundigen vinden het volkomen afschaffen van for maldehyde helemaal niet zo gunstig. De uitwerking ervan kent men en men heeft exact vastgesteld hoeveel men erval kan gebruiken zonder gevaat! Dat kan men niet beweren de nieuwe conserveringsmiddl len alvorens ze uitvoerig getej zijn. Ook het gehalte aan dioxanJ volgens de producenten vereis teruggebracht. De ontdek! hoeveelheden zijn naar het ootl deel van deskundigen zo gerinl dat zij geen kanker kunnen vei wekken. Toch verdient het aan beveling dioxanvrije shampo t| gebruiken. Teveel shampo kan de hoofdl huid beschadigen en betekent! een extra belasting van het a val water. Daarom is het zo jattil mer, aldus Warentest, dat middeltjes moeilijk te doserenl zijn. Fabrikanten lijken trout wens toch nauwelijks te letten! op het milieu. De flessen zi bijvoorbeeld veel te groot leen om het verkoopprodukt vol lumineuzer te laten ogen. iJ drie flessen werd nog pvc gel vonden die bij de vuilnisveil branding problemen oplevert! Zij werden gebruikt door Guhlf Timotei en Yves Rocher. Voor de uitslag van de test legdïl de organisatie nadruk op de werl king van de middeltjes, naast de| ingrediënten. Vier kapsters letl ten bij het wassen van de proefl personen op het schuimgehaltel het uitspoelen en het kammen van natte haren. De uitkomstl van de test werd vergeleken met| het resultaat van een wasbeuri met enkel water en tensid. Tweel produkten werkten slechter: Alf miflor kruidenshampo en Yves| Rocher zachte shampo. Het 'huidvriendelijke' pH-gehall te, waar de fabrikanten zo vaakl mee schermen, viel erg tegenl Vooral Almiflor en Condia kuutl shampo lieten het afweten en bef zorgden 8 van de 50 proefpersoj nen huidirritatie. De prijsverschillen onder d teste shampo's waren opvatav! der dan die van de kwaliteit®,1 Een goed merk (Cien Tag) kosttel per beurt bijvoorbeeld 30 pfen-l nig en een van dezelfde kwaliteit (Guhl Daily) 4,38 mark. Een J ve litter fles van Cien kwam op j 1,49 mark en een 2 deciliter fles van Guhl op 8,75 mark. De drie merken die zeer goed werden bevonden liggen mt prijs betreft in de middenklasse Het zijn El'Vital, Kamillen811- kience, waarbij Silkience Fre quent Use met 80 pfennig per 1 deciliter de goedkoopste is, En dat terwijl dit merk slechts zel den tot huidirritatie leidde, 'Goed' uit de test kwamen Avon Frequente Wash, Benny kuur, Birking elke-dag-shampo, CD, Cien, Diplona, Dralle, Gard, Gliss, Guhl, Mildeen, Nivea, Po- lyKur, Riar, en Sanara. Bevredl-1 gend waren Condia, Schauma, Shamtu, Timotei en Topas, Ge brekkig waren Aliflor en Yves I Rocher (met accaciahoning), Het gaat hier dus alleen omj haarwasmiddeltjes die speciaal I voor dagelijks gebruik worden aangeprezen. (Door Kitty van Gerven) Wie kijkt er tegenwoordig nog op van een zwemster in monokini. Laat staan van eentje in bikini of badpak. Naakt is aan de stranden tegenwoordig volkomen geaccepteerd. Zelfs in die landen, waar het nog lange tijd verboden was om in het openbaar de borsten aan de zon bloot te stellen, kan iedere zonaanbidster inmiddels ook tot ver onder de navel egaal bruin kleuren. Voor onze voorouders lag dat wel even anders. Een eeuw geleden was het heel wat minder gemakkelijk om de uv- stralen op het velletje op te vangen. Bij een verfrissende duik in de golven op het enige dagje-uit per jaar, dat de meesten zich in die tijd konden veroorloven, ging je passend gekleed in een broek tot op de Maar ondanks de protesten van de fatsoenlijke heren uit die tijd was de opmars van het badpak niet meer te stuiten. In 1905 zorgde de Australische Miss Keilerman voor een sensatie door in de Seine heel Parijs door te zwemmen. Behalve om haar prestatie werd zij tevens hevig bewonderd vanwege haar zwempak: een mouwloos gebreid topje met decolleté en een eveneens gebreid broekje. Intussen verschenen op de stranden van Saint Tropez,ook dames met blote voeten, zonder hoed en zonder corset. In 1911 sloeg evenwel pas echt het uur voor het badpak: In dat jaar veroverde het eendelige katoenen tricotmodel, mouwloos, licht gedecolleteerd en met een lengte tot op de knie de internationale badplaatsen. Overigens waren deze er niet alleen voor de vrouwen. Ook de heren droegen ze: bij voorkeur gestreepte uitvoeringen in blauw-wit of rood-wit. Zoals het aantal plaatsen, waar (halfinaakt zwemmen is toegestaan, thans nog steeds uitbreidt, zo was ook in die tijd zwemmen in een ééndelig badpak niet overal mogelijk. In sommige plaatsen moesten de vrouwn dit badpak nog onder een rok verstoppen. Er waren ook badplaatsen, waar een paar zich pas na het tonen van de trouwringen, kon overgeven kuiten of enkels, als een pofbroek dichtgebonden, met daarop een tuniek met riem en... niet te vergeten, daaronder een corset. Van een lekker soepel stofje was in die tijd ook geen sprake. Zwarte wollen keper; dat was het materiaal, waarvan zo'n 'badpak' was gemaakt. Daar werden dan ook nog eens zwarte wollen kousen bij gedragen en canvas badschoenen met gespen en kruisbanden. De zolen van deze schoenen waren van gaten voorzien, zodat het water eruit kon lopen. En de bekroning van het kostuum bestond uit een grote bolstaande muts van rubber. Romeo Gigli. Hyper Hyper. Chantal Thomass Ralph Lauren. Lolita Lempicka. Hanae Mori. Overigens was baden in het openbaar in die tijd nog zeer uitzonderlijk. Het kwam eigenlijk pas 'in de mode', nadat enige koninklijke hoogheden, onder wie de Hertogin van Berry, die altijd gebrand was op nieuwigheden, het genot van een verfrissend zeebad hadden ontdekt. Voor die tijd bestond het strandvermaak uit weinig meer dan een wandeling over de boulevard en het van een afstancfje gadeslaan van de kinderen, die zich samen met het meisje in het zand vermaakten. Toen de eerste durf-als zich echter op de stranden van Cabourg, Deauville en Oostende waagden, gebeurde dit niet zonder de nodige voorzorgsmaatregelen. Het zou toch al te ongepast zijn, wanneer een ieder een blik kon werpen op de baadster in haar onfatsoenlijke zwemkostuum. Met paard en wagen werden de dames dan ook tot aan de waterlijn gebracht, waar zij samen met andere dames het zilte nat ingingen. De heren werden daarbij op een afstandje gehouden. Gemengd baden was er in die tijd zeker niet bij. Overigens gingen deze heren, die veelal in het leger zwemmen hadden geleerd, te water in een voorgeschreven 'zwemuniform'. Het zou na de ontdekking van het strandvermaak niet lang meer duren, voor ook de badkleding een stuk aantrekkelijker werd. In de jaren tachtig van de vorige eeuw werd het zwarte keper al snel vervangen door kleurige katoen en flanel. En in 1887 en 1888 verschenen er op de kostuums grote matrozenkragen en ankergarneringen. Het enorme volume van de pofbroeken, die vaak nog met stroken waren versierd, nam wat af en de pijpen reikten al snel niet verder dan de knieën. In 1891 reeds waagde men het de armen te ontbloten en direct na de eeuwwisseling werd de broek verborgen onder een kort jurkje. Maar kennelijk gingen de ontwikkelingen te snel. Althans volgens sommigen, die zich in die jaren intensief bezighielden met het algemeen fatsoen. Mr H. Schramm bijvoorbeeld, die aan de nieuwe mode in het water. Soepele materialen en een fraaie belijning zetten de huidige baadsters in het zonnetje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 36