een zwoele
oostenwind
streelt nieuwe
hippies
zomer
'89
VRIJDAG 17 MAART 1989
hippies
jaren twintig
hema's
mode a
Christian Lacroix.
stolakragen voor blousjes en
jasjes.
Koloniale invloeden met
Afrikaanse en Indonesische
sferen en een briesje India-
wind geven samen de stroming
Sophisticated Etnic aan. De
veertigers van nu herkennen er
ongetwijfeld iets in terug uit
de hippietijden van de jaren
zestig. Het kleurgebruik in
samenspel met de stofkeuze is
in elk geval even uitbundig als
weleer. Er kan volop
gewikkeld, gedrapeerd en
geknoopt worden met blouses
en rokken, wijde
harembroeken en plastrons.
Overdadige borduursels met
zilver- en gouddraad, kraaltjes
en imitatie-edelstenen zorgen
voor nog meer oriëntaalse
sfeer.
Transparante materialen,
Indonesische batiks en andere
etnische motieven spelen een
belangrijke rol binnen dit
thema. De koloniale tropen-
outfit komt terug in de
sportieve details van jurken,
jasjes in de Nehru-stijl of
safarilook, bermuda's, grote
shorts en
i(Slot zie pagina 31
kolom 1
iDoor Gerda Boersma)
I tnische kledingvormen
L staan de komende zomer
opnieuw in het middelpunt
van de belangstelling.
Hmieuw ja, want India,
Idonesië, Latijns-Amerika en
txico blijken na zo'n twintig
ïtr van afwezigheid
Hotseling weer geweldige
fepiratiebronnen te vormen,
leg dus van het strenge,
Ikelijke uiterlijk van de
latste tijd. Vrouwelijkheid
let mystieke invloeden uit het
Irre Oosten staat hoog
Inoteerd bij alle
lonaangevende ontwerpers
pt Parijs, Milaan en Londen.
[nverbrekelijk verbonden met
te zwoele oostenwind is het
ebruik van ragdunne,
pnsparante en vloeiende
iffen voor zachte vormen. Het
affineerd samenspel van
teriaal, kleur en belijning
;top het eerste gezicht heel
npel, maar werkt uiteindelijk
#r. verrassend,
«hippiesherleven. Dat
■tekent 'rijke' tijden met veel
op. '.nuk in de vorm van
bo.i ciuursels en veel byoux
waarvan de talrijke muntjes en
■ietjes bij elke beweging
zacht rinkelen. Daarnaast
■ud-, lurex- en
ch mgeanteffecten die de
Beding opsieren. De soepele
stoffen lenen zich bovendien tot
Bisseren en draperen en ook
ftt zullen we deze zomer
Relvuldig tegenkomen.
[et blijft niet alleen bij die
sterse pracht en praal. De
rijse ontwerpers hebben de
lijn uit de jaren zestig weer in
■e hersteld. Dat betekent weg
let de schoudervullingen
[aaraan iedereen net zo
hecht was geraakt. Het
llhouet verandert daardoor
[goreus, maar biedt wel veel
imfort omdat de sterk
tailleerde snits verdwijnen en
'e minder kritisch ten aanzien
fei het figuur mogen zijn. Deze
■mfortabele mode is
liisschien wel het antwoord op
Ie vraag, wat we moeten
ronder die twee kusssentjes die
Inze schouders zo prachtig
gccentueren.
e zomermode blijft een
Jwestie van zoeken naar de
IJiiste verhoudingen door met
ema's te spelen en die te
lombineren. Dat kan vooral
[oed met de broek die deze
mer weer oude glorietijden
1 beleven en dan met name
et Dietrichmodel. Ook de
fejes die met de pantalons
Jecombineerd kunnen worden
Ifijn oneindig variabel.
City, Sophisticated Etnic en
Retro Chic. De laatste twee
blijken in het merendeel van de
collecties te zijn opgepakt
zowel qua sfeer, kleur als
belijning.
Retro chic is een trend die
herinnert aan glorietijden in
de jaren twintig. Iedereen die
het zich maar enigszins kon
permitteren flaneerde in
elegante kleding over de
boulevard, nipte aan een duur
uitziende cocktail aan boord
van een luxe jacht of speelde
tennis, golf of cricket. Het
Zuidfranse Deauville en de
Engelse badplaats Brighton
werden gekoesterd door de
elite van die tijd.
De romantiek vierde hoogtij en
herleeft in de mode van nu,
aangevuld met mode
elementen uit de jaren dertig
en veertig. Retro Chic staat
voor wijde broeken a la
Mariene Dietrich, soepel
vallende jasjes en wijde
(plissé)rokken of broekrokjes in
lengte variërend van knie tot
op de kuit of in extremere
gevallen tot op de enkel.
Soepelvallende transparante en
semi-transparante materialen
staan hierbij centraal. Maar
ook viscose en
viscosemengingen met een
zachte, zijdeachtige greep. Dit
alles in zachte, neutrale en
pastelkleurige combinaties
naast kleine, romantische
mille-fleurs dessineringen.
De blousjes zijn licht
getailleerd en zeer vrouwelijk
door het gebruik van witte
piqués, opengewerkte
ajoureffecten,
kantverwerkingen en fijne
borduursels.
De jurken hebben een jaren
veertig-effect door hun
stofgebruik: kleine
tweekleuren-motiefjes, fijne
strepen en stippen en
imprimés. De trend Retro Chic
zit vol soepele sjawlkragen,
platte jaren vijftig kragen en
De come-back van de hippies: Prachtig kleuren in tie dye-motief.(C&A).
Oosters geaspireerde mode bedrukt met dierenafbeeldingen. Escada
Sonia Rykiel.
Guy Laroche.
!i )e zomermode kent vier
I hema's: Hot Couture, Surf
Deze vrijetijdskleding schreeuwt met strepen en blokken één thema: snelheid.(C&A).
Karl Lagerfeld
Amper een jaar zijn
de grote confectie-
ontwerpers het roe
rend met elkaar eens
geweest over het
meest cruciale punt in
de mode: de rokleng-
te. Kozen zij voor de
afgelopen winter nog
vrijwel massaal voor
de mini-rok, voor de
zomermode '89 was
die eensgezindheid al
weer ver te zoeken. De
lange reeks mode
shows, die de confec-
tie-ontwerpers gaven,
leverde dan ook een
beeld vol contrasten:
de nieuwe zomermo
de.
Katharine Hamnett.