een zwoele oostenwind streelt nieuwe hippies zomer '89 VRIJDAG 17 MAART 1989 hippies jaren twintig hema's mode a Christian Lacroix. stolakragen voor blousjes en jasjes. Koloniale invloeden met Afrikaanse en Indonesische sferen en een briesje India- wind geven samen de stroming Sophisticated Etnic aan. De veertigers van nu herkennen er ongetwijfeld iets in terug uit de hippietijden van de jaren zestig. Het kleurgebruik in samenspel met de stofkeuze is in elk geval even uitbundig als weleer. Er kan volop gewikkeld, gedrapeerd en geknoopt worden met blouses en rokken, wijde harembroeken en plastrons. Overdadige borduursels met zilver- en gouddraad, kraaltjes en imitatie-edelstenen zorgen voor nog meer oriëntaalse sfeer. Transparante materialen, Indonesische batiks en andere etnische motieven spelen een belangrijke rol binnen dit thema. De koloniale tropen- outfit komt terug in de sportieve details van jurken, jasjes in de Nehru-stijl of safarilook, bermuda's, grote shorts en i(Slot zie pagina 31 kolom 1 iDoor Gerda Boersma) I tnische kledingvormen L staan de komende zomer opnieuw in het middelpunt van de belangstelling. Hmieuw ja, want India, Idonesië, Latijns-Amerika en txico blijken na zo'n twintig ïtr van afwezigheid Hotseling weer geweldige fepiratiebronnen te vormen, leg dus van het strenge, Ikelijke uiterlijk van de latste tijd. Vrouwelijkheid let mystieke invloeden uit het Irre Oosten staat hoog Inoteerd bij alle lonaangevende ontwerpers pt Parijs, Milaan en Londen. [nverbrekelijk verbonden met te zwoele oostenwind is het ebruik van ragdunne, pnsparante en vloeiende iffen voor zachte vormen. Het affineerd samenspel van teriaal, kleur en belijning ;top het eerste gezicht heel npel, maar werkt uiteindelijk #r. verrassend, «hippiesherleven. Dat ■tekent 'rijke' tijden met veel op. '.nuk in de vorm van bo.i ciuursels en veel byoux waarvan de talrijke muntjes en ■ietjes bij elke beweging zacht rinkelen. Daarnaast ■ud-, lurex- en ch mgeanteffecten die de Beding opsieren. De soepele stoffen lenen zich bovendien tot Bisseren en draperen en ook ftt zullen we deze zomer Relvuldig tegenkomen. [et blijft niet alleen bij die sterse pracht en praal. De rijse ontwerpers hebben de lijn uit de jaren zestig weer in ■e hersteld. Dat betekent weg let de schoudervullingen [aaraan iedereen net zo hecht was geraakt. Het llhouet verandert daardoor [goreus, maar biedt wel veel imfort omdat de sterk tailleerde snits verdwijnen en 'e minder kritisch ten aanzien fei het figuur mogen zijn. Deze ■mfortabele mode is liisschien wel het antwoord op Ie vraag, wat we moeten ronder die twee kusssentjes die Inze schouders zo prachtig gccentueren. e zomermode blijft een Jwestie van zoeken naar de IJiiste verhoudingen door met ema's te spelen en die te lombineren. Dat kan vooral [oed met de broek die deze mer weer oude glorietijden 1 beleven en dan met name et Dietrichmodel. Ook de fejes die met de pantalons Jecombineerd kunnen worden Ifijn oneindig variabel. City, Sophisticated Etnic en Retro Chic. De laatste twee blijken in het merendeel van de collecties te zijn opgepakt zowel qua sfeer, kleur als belijning. Retro chic is een trend die herinnert aan glorietijden in de jaren twintig. Iedereen die het zich maar enigszins kon permitteren flaneerde in elegante kleding over de boulevard, nipte aan een duur uitziende cocktail aan boord van een luxe jacht of speelde tennis, golf of cricket. Het Zuidfranse Deauville en de Engelse badplaats Brighton werden gekoesterd door de elite van die tijd. De romantiek vierde hoogtij en herleeft in de mode van nu, aangevuld met mode elementen uit de jaren dertig en veertig. Retro Chic staat voor wijde broeken a la Mariene Dietrich, soepel vallende jasjes en wijde (plissé)rokken of broekrokjes in lengte variërend van knie tot op de kuit of in extremere gevallen tot op de enkel. Soepelvallende transparante en semi-transparante materialen staan hierbij centraal. Maar ook viscose en viscosemengingen met een zachte, zijdeachtige greep. Dit alles in zachte, neutrale en pastelkleurige combinaties naast kleine, romantische mille-fleurs dessineringen. De blousjes zijn licht getailleerd en zeer vrouwelijk door het gebruik van witte piqués, opengewerkte ajoureffecten, kantverwerkingen en fijne borduursels. De jurken hebben een jaren veertig-effect door hun stofgebruik: kleine tweekleuren-motiefjes, fijne strepen en stippen en imprimés. De trend Retro Chic zit vol soepele sjawlkragen, platte jaren vijftig kragen en De come-back van de hippies: Prachtig kleuren in tie dye-motief.(C&A). Oosters geaspireerde mode bedrukt met dierenafbeeldingen. Escada Sonia Rykiel. Guy Laroche. !i )e zomermode kent vier I hema's: Hot Couture, Surf Deze vrijetijdskleding schreeuwt met strepen en blokken één thema: snelheid.(C&A). Karl Lagerfeld Amper een jaar zijn de grote confectie- ontwerpers het roe rend met elkaar eens geweest over het meest cruciale punt in de mode: de rokleng- te. Kozen zij voor de afgelopen winter nog vrijwel massaal voor de mini-rok, voor de zomermode '89 was die eensgezindheid al weer ver te zoeken. De lange reeks mode shows, die de confec- tie-ontwerpers gaven, leverde dan ook een beeld vol contrasten: de nieuwe zomermo de. Katharine Hamnett.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 29