verkopen van auto's is een vak auto honda legend coupé laat zich soepel rijden zuinigheid houdt milieu leefbaar hypotheken vrijdagkrant 23 DE PZC 'N DIJK VAN EEN KRANT ABN Bank VRIJDAG 17 MAART 1989 serieus inruilen ABN HYPOTHEKEN-INFO-DAG pzc Advertentie De Honda Legend Coupe |i de jaren zestig en het begin van de jaren zeventig liep het meerd met de autohandel, fabrieken konden de vraag t aan en de handel was ge- kkelijk en lucratief. Die vet- iren zijn voorbij. De handel niet meer achteroverleu- d zaken doen: er moet ge kt worden. autopark groeit niet meer menswaardig, het gaat te- 'woordig voornamelijk nog vervanging van oude auto's, bedrijfstak is zich hiervan be- 'st geworden. Garagebedrij- dealers en importeurs wil- nu mensen met verstand van en, die weten hoe een auto in .aar zit en een gezond gevoel bben voor commercie. Alleen die manier kan een bedrijf het 'ofd boven water houden, recteur P. D. Voogd van het 4ituut voor de Autohandel A) is niet rouwig om deze ont- 'kkeling. Het aantal mensen 11 zich bij zijn school aanmeld- is de laatste vijf jaar alleen Igroeid. In 1984 telde zijn 'hooi 580 leerlingen, op dit mo- 'ent zijn dat er 800 en voor het 'mend jaar hebben zich 880 'ensen aangemeld. uto's verkopen is een vak ge- ■orden. In de jaren zestig was de raag zo groot, dat auto's zich- lf verkochten. Wie een auto 1de kopen, moest niet te moei- s doen over de kleur, want in zeur had de handelaar geen k. Showrooms, advertentie- mpagnes en een gedegen op- ding voor verkopers beston- n nog niet. „Het kon simpel- g niet fout", aldus Voogd, kentering kwam in de jaren en '81, tijdens de tweede olie- jsis. De dealers hadden zich bij n importeur verplicht een fors ntal auto's af te nemen. Toen t er naar uitzag dat ze die niet nden slijten, begonnen ze wa- bij de wijn te doen. Er werden rtingen gegeven, renteloze fi- nciering werd mogelijk en er kamen acties waarbij ongezien ld gegeven werd voor een in- .ilauto. Ie handel slaagde er de jaren aarna, toen het weer wat beter ng, niet in een eind te maken Jan deze ontwikkeling. De con- Hument was zich bewust gewor- Ben van zijn onderhandelings- Biogelijkheden en begon de han- Belaren tegen elkaar uit te spe len. Slordige ondernemers die zich te diep in de schulden had den gestoken, slaagden er niet in het hoofd boven water te houden en gingen failliet. Het waren harde maar leerzame tijden. De handel moest net als in iedere andere bedrijfstak se rieus aangepakt worden. „Het gaat er niet om zoveel mogelijk auto's te verkopen. Dat is geen kunst, maar geld verdienen wel", beklemtoont Voogd. „De ondernemer moet weten waar de winst zit, en waar de kosten liggen". Dat betekent volgens Voogd dat er grenzen zitten aan inruilprij- zen en kortingen. „Maar sommi ge klanten handelen beter dan verkopers die niet goed zijn op geleid. Verkopers moeten ge ducht rekening houden met klanten die zelf in zaken zitten en wel goed calculeren". Voogd is ervan overtuigd dat de klant ermee gediend is dat de dealer een goede prijs maakt voor zijn wagens. Anders ver dwijnen er garages en moet de automobilist naar een andere stad voor een onderhoudsbeurt. Het stoort Voogd dat de koper zich niet realiseert dat de dealer nauwelijks iets verdient aan een wagen. De inkomsten moeten tegenwoordig komen uit het on derhoud. Het bevalt hem aller minst dat een koper flink veel korting incasseert, zelf de olie vervangt en een accu koopt bij het pompstation. „Op die ma nier kan geen dealer overeind blijven". Een verstandige verkoper noemt niet zomaar een prijs voor de auto die de potentiële klant wil inruilen. De prijzen die de ANWB noemt, zijn niet meer dan richtlijnen. Voogd vindt het het beste de wensen van de klant eerst rustig op pa pier te zetten en pas daarna een prijs af te spreken. In de prak tijk komt het daar niet van. Wie op zaterdagochtend niets te doen heeft, rijdt wat dealers af om te zien wat zijn auto nog waard is. Dat stoort Voogd. Om een wagen goed te taxeren, moet je er eigenlijk in rijden en je moet hem op de brug zetten. Daar is minstens een uur mee gemoeid. Voogd zou het niet gek vinden die kosten in rekening te bren gen. Makelaars doen dat immers ook. Dealers en importeurs doen veel moeite goed opgeleide verko pers te vinden. Velen melden zich bij het Instituut voor de Au tohandel om de beste studenten een contract aan te bieden. Van de afgestudeerden heeft 95 pro cent na twee maanden een baan, claimt Voogd. De rest vindt die snel daarna. De meeste afgestu deerden (drie procent van de studenten is vrouw) beginnen als verkoper, maar een groot aantal van hen groeit door en wordt verkoopleider, importeur, auto-journalist of public-rela- tionsfunctionaris. Ouders moeten 8000 gulden per jaar aan schoolgeld op tafel te leggen voor een tweejarige oplei ding aan het IVA. Wie niet op tijd komt, zijn werk niet af heeft of lessen verzuimt, kan opstap pen. Hetzelfde geldt voor dege nen die niet 'zakelijk' gekleed gaan. T-shirts, spijkerbroeken, gekleurd haar en cowboyhoeden zijn taboe. „Dat kan straks ook niet en dan is het maar beter er nu al aan te wennen". THEO HAERKENS Een kleine ton neertellen voor een auto is slechts voorbehouden aan een kleine groep mensen. Vandaar dat het marktgebied waarin de Honda Legend coupé, met een prijs kaartje van 91.000 gulden, nave nant klein is. De Legend Coupé is een zeer complete auto met een onberispelijke zescilinder onder de lange kap en een gea vanceerd ophangsysteem voor de wielen. De Legend Coupé laat zich heel makkelijk rijden. Schakelluie mensen kunnen in de vierde ver snelling de bocht om. Dat soepe le rijgedrag is waarschijnlijk de reden dat de auto het goed doet op de Amerikaanse markt. De zescilinder 2,7 liter V-motor, voorzien van vier kleppen per ci linder, levert een vermogen van bijna 170 pk en daarmee is de grote, bepaald niet lichte Le gend snel naar zijn top van ruim 210 kilometer per uur te bren gen. Het gehele onderstel, waarop Honda de techniek van de dub bele wieldraagarmen heeft los gelaten, in combinatie met de voor en achter aanwezige tor siestabilisatoren, verdient zon der meer een dikke voldoende. Snel bochtenwerk zonder na drukkelijk overhellen van de carrosserie behoort daarmee tot de mogelijkheden. De goed gevormde stoelen en achterbank zijn met leer be kleed. De bestuurdersstoel is zelfs elektrisch te verstellen. Het leer komt terug op de bekleding van de portieren en de zijkanten achter. Een zeer compleet dash board bevindt zich onder de ova le huif, met niet eens zo'n in drukwekkende batterij contro lelampjes. De essentiële infor matie wordt gedistingeerd over gebracht. De zijramen zijn elek trisch te bedienen. Wanneer de voorstoelen in de achterste stand staan, wordt de beenruimte wel heel krap, ter wijl het hoofd van de achterinzit- ters iets gebogen moet worden. COR VAN DEN BURG Eergiezuinig met huishoude lijke apparaten omsprin gen, daar werken we graag aan mee. De industrie helpt ook een handje, want het belangrijkste verkoopargument voor nieuwe apparaten is tegenwoordig dat ze nog minder water, stroom of gas gebruiken dan de oudere ex emplaren. Neem de wasmachines. Tien tot vijftien jaar geleden had je voor een gezin van drie personen voor de was per week ongeveer 550 li ter water nodig, 1000 gram was middelen en 7,5 kWh aan stroom. Vandaag de dag kun je met zo'n 250 liter water toe, 670 gram wasmiddel en 4,2 kWh stroom. Dit zijn globale gegevens die per merk iets kunnen verschillen, maar ze laten wel duidelijk de verbeteringen zien. Gebruikte een afwasmachine vijftien jaar geleden voor een normaal pro gramma bij 65 graden nog onge veer 70 liter water, 2,8 kWh stroom, 40 ml afwasmiddel en 80 gram zout, nu zijn er al machines die voor zo'n programma nog maar 20 liter nodig hebben, ter wijl afwasmiddel en zout zijn te ruggebracht tot 25 ml en 30 gram. De meeste energie gebruiken ap paraten waarmee wordt opge warmd of gekoeld. Om met een elektrisch doorstroomtoestel (zeg maar: een geiser op stroom) 18 liter water in 1 minuut op 40 graden te brengen is 3000 keer zoveel energie nodig als een ra dio gedurende 1 minuut ver bruikt. Dat wil zeggen dat 3000 radio's in 1 minuut evenveel aan stroom kosten als het warmwa tertoestel. De radio zo min mo gelijk inschakelen om energie te besparen heeft dus nauwelijks effect. Minder elektriciteit gebruiken is milieuvriendelijk. Om die elektriciteit op te wekken is veel meer energie nodig. Bij die opwekking ontstaat milieuver vuiling. We moeten niet alleen zuinig met energie omspringen omdat de natuurlijke hulpbron nen opraken, maar ook omdat Een vrieskast met extra dikke isolatie, die energie bespaart. De voor de isolatie toegepaste schuimstof bevat vijftig procent minder scha delijke chloorfluorkoolwaterstoffen. we anders op den duur geen lucht meer krijgen, of blootge steld worden aan schadelijke stralen van de zon door de aan tasting van de ozonlaag. Ook bij huishoudelijke appara ten kennen we milieubeschadi- gers in de vorm van CFK's ofwel chloorfluorkoolwaterstoffen. Die zitten onder meer in het iso- latieschuim dat voor koel- en vrieskasten wordt gebruikt. In Duitsland, waar veel van deze apparaten vandaan komen, heb ben de fabrikanten de handen in elkaar geslagen en gezamenlijk 10 miljoen DM gestoken in het ontwikkelen van CFK-arme toe stellen. Zo worden vele nieuwe koel/vrieskasten nu voorzien van- een isolatieschuim dat slechts half zoveel CFK's bevat als de huidige generatie. Veel huisvrouwen slaan er maar een slag naar als ze een (af)was- middel gebruiken. Meestal te veel dus. Duizenden tonnen on gebruikte wasmiddelen komen jaarlijks in het milieu terecht. •Het kost kapitalen om het water weer te zuiveren. De elektronica helpt de huis vrouw tegenwoordig de hoeveel heid exact te doseren, zowel bij was- als afwasmachines. In het reservoir van de machine gaat het wasmiddel voor vele was beurten. Op het bedieningspa neel kan men de waterhardheid en de daarbij nodige hoeveel heid wasmiddel programmeren. De microcomputer in de machi ne doseert dan verder volgens het principe van de zelfbedie ning. THEAWAMELING Zaterdag 18 maart ABN-kantoor Plaats: Coosje Buskenstraat 141 Vlissingen Tijd: 10.00-16.00 uur Uitgebreide hypotheekinformatie, alsmede het actuele woningaanbod van Theelen en v. d. Weele. De onrust op de rentemarkt van de afgelopen weken duurt nog voort. Ook deze week noteerden wij weer verhogingen, echter alleen van de 'laatkomers' die de laatste stijging nog niet hadden gevolgd. De ondui delijkheid met betrekking tot de hypotheekrenteontwikkeling wordt momenteel aangewakkerd door geruchten over een op handen zijnde staatslening. De komende periode wordt met enige zorg tegemoet gezien. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente per 14 maart 1989 beta- rente lings- vast wijze gedu rende af- rentepercentages sluit- met gemeente- zonder gem. provi- garantiegarantie sie in opgave werke- bank lijk opgave werke- bank lijk ANNUITEITENHYPOTHEKEN ABN M/A variabel 1,5 7,1 7,50 7.3 7,71 M/A 1 jr 1.5 7.2 7,61 7,4 7,82 M/A 3 jr 1,5 7.6 8,04 7,8 8,25 M/A 5 jr 1,5 7,9 8.36 8.1 8,58 M/A 7 jr 1,5 8.0 8,47 8,2 8.69 M/A 10 jr 1,5 8.1 8.58 8.3 8.80 M/A 15 jr 1,5 8,5 9.02 8.7 9.24 ABP-hypotheken M/A rnt.vr.h. 1 7.5 7.87 7,7 8.09 M/A 5 jr 1 7,6 7.98 7.8 8.20 M/A 10 jr 1 7,7 8.09 7.9 8.31 M/A 15 jr 1 7,8 8.20 8.0 8.41 Amrobank M/A variabel 1,5 7.1 7,50 7.3 7,71 MA 2 jr 1,5 7.4 7.82 7,6 8.04 MA 5 jr 1,5 7,9 8.36 8,1 8,58 MA 7 jr 1,5 8,0 8,47 8,2 8,69 Bouwfonds (rentek.) M/A variabel 1,5 6,9 7,28 6,9 7,28 Nederlandse MA 5 jr 1,5 7.8 8,25 8,0 8,47 Gemeenten MA 10 jr 1,5 8,0 8,47 8,2 8.69 MA 30 jr 1,5 8.5 9,02 8,7 9,24 MA renterustl.5 7,9 8,36 8,2 8,69 Centrale M/A 2 jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Volksbank M/A 5 jr 1 7,6 7,98 7,8 8,20 Direktbank MA 1 jr 1 7,1 7,44 7,3 7,66 M/A 3 jr 1 7,6 7,98 7,8 8.20 MA 5 jr 1 7,9 8,31 8,1 8,52 Grenswissel- MA 1 jr 1 7,2 7,55 7,4 7,77 kantoren/CDK MA 5 jr 1 7,8 8,20 8.0 8,41 HJ/A 1 jr 1 7,4 7.64 7,6 7,85 HJ/A 5 jr 1 8.0 8,27 8,2 8,48 Lanschot* (opstart) M/A variabel 1 XXX XXX 7.0 7,34 MA variabel 1 XXX XXX 7,3 7,66 M/A 1 jr 1 XXX XXX 7.4 7,77 M/A 2 jr 1 XXX XXX 7.6 7,98 MA 5 jr 1 XXX XXX 8,0 8,41 (comfort) M/A 5 jr 1 XXX XXX 8,0 8,41 NMB MA Ijr 1,5 7,2 7.61 7,4 7,82 MA 3 jr 1,5 7.6 8,04 7,8 8,25 MA 5 jr 1,5 7.9 8,36 8,1 8,58 MA 7 jr 1,5 8,0 8,47 8,2 8,69 Postbank MA 2 jr 1 7,2 7,55 7,4 7,77 MA 5 jr 1 7,8 8,20 8,0 8,41 MA 7 jr 1 7,9 8,31 8,1 8,52 Rabobank MA var./l jr. 1 7,1 7,44 7,3 7,66 Adviesrente MA 2/3 jr 1 7,6 7,98 7,8 8,20 M/A 4/5 jr 1 7,9 8,31 8,1 8,52 M/A stabiel 1 8.1 8,52 8,3 8,74 HJ/A var./ljr 1 XXX XXX 7,6 7,85 HJ/A 2/3 jr 1 XXX XXX 8.0 8,27 HJ/A 4/5 jr 1 XXX XXX 3,3 8,59 HJ/A stabiel 1 XXX XXX 8,5 8,80 Rabo MA 3 jr 1 7,6 7,98 7,8 8,20 Hypotheekbank MA 5 jr 1 7,9 8,31 8,1 8,52 HJ/A 3 jr 1 XXX XXX 8,0 8,27 HJ/A 5 jr 1 XXX XXX 8,3 8,59 Verenigde MA 0,5 jr 1 7,5 7,87 7,7 8,09 Spaarbank M/A 3 jr 1 7,6 7,98 7.8 8,20 MA 5 jr 1 7.8 8.20 8.0 8.41 MA 7 jr 1 7,9 8.31 8,1 8,52 MA ideaalrnt. 1 7,7 8,09 7,9 8,31 Westland stand.M/V 1 jr 1,5 7,2 7,77 7,4 7.99 Utrecht (stand.) M/V 5 jr 1,5 7,7 8,32 7.9 8,54 (stand.) M'V 7 jr 1.5 7,7 8,32 7,9 8.54 (stand.) M/V 10 jr 1.5 7.9 8,54 8,1 8,55 (stand.) M/V 15 jr 1,5 op aanvraag op aanvraag (interim) M/V 1 jr 1,5 XXX XXX 7.4 7,99 le kw. '89 budget KW/A variabel 1,5 8.0 8.41 8,0 8,41 Woonfonds aut.M/A variabel 1.5 7.1 7,50 XXX XXX (wacht af) M/A 1 jr 1,5 7.2 7,61 XXX XXX (wacht af) M/A 2 jr 1.5 7,4 7.82 XXX XXX MA 3 jr 1,5 7,6 8.04 XXX XXX MA 5 jr 1,5 7,8 8,25 XXX XXX MA 10 jr 1,5 8,0 8,47 XXX XXX (comf.) M/A 5 jr 1.5 7.8 8,25 XXX XXX (comf.) M/A 10 jr 1,5 8,0 8,47 XXX XXX 'VERBETERDE' LEVENHYPOTHEKEN FGH (kapitaalhyp.) M/V 5 jr 1 7,3 7,69 7,4 7,80 M/V 7 jr 1 7,4 7,80 7,5 7,91 M/V 10 jr 1 7,6 8,02 7,7 8,12 Ver.Spr.b. (spr.hyp.) M/A 5 jr 1 8.0 8,40 8,2 8,61 Zwolsche Alg. MA 5 jr 1 7,7 8,07 7,7 8,07 (ZA-Hyp.plan) MA 10 jr 1 8,0 8,40 8,2 8,61 MA 15 jr 1 8.3 8,72 8,3 8,72 LEVENHYPOTHEKEN Centraal Beheer MA 5/10 jr 7,7 7,98 7,7 7,98 MA 15/20 jr - 8.1 8,41 8,1 8,41 NVL-maatschap. MA 5/10 jr - 7,7 7.98 7,9 8,19 MA 15/20 jr - 8,1 8,41 8,3 8,62 Westl. Utrecht MA 7 jr 1 7,7 8,09 7,9 8,31 MA 14 jr 1 8.0 8.40 8.2 8.61 Rabobank Utrecht executiewaarde onder 50.000,- afsluitprov. 1,5%. M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. wie is er bang voor de inspecteur? Dat er door ingewikkeld heid van de belastingwet geving vaak geschillen ont staan tussen de belastingbeta ler en de inspecteur is niet zo verwonderlijk. Wel verba zingwekkend is het dat nog zo veel mensen menen dat er niets tegen te doen is als de in specteur een standpunt heeft ingenomen. Belangrijk is, de spelregels te kennen. Het moment waarop de aan slag in de brievenbus komt is te beschouwen als het start schot. Een bezwaarschrift moet worden ingediend bin nen twee maanden na dagteke ning van de aanslag. Nadien is soms nog wel een succesvol verzoek tot vermindering van de aanslag mogelijk, als het gaat om duidelijke vergissin gen en fouten. Ook in die situa ties is het sinds kort (namelijk 1 juni 1988) van meer belang geworden binnen de bezwaar termijn te schrijven. Stel dat in plaats van het maxi male beroepskostenforfait van800,- het minimum van 200,- is genomen. Het inko men is dan 600,- te hoog aan gegeven. Het kan zijn dat de in specteur de fout opmerkt en een correctie toepast in het voordeel van de belasting plichtige. Vaak gebeurt dat niet en is de aanslag dus fout. Bij een tijdig bezwaar wordt deze fout compleet rechtge trokken. Is de termijn verlo pen, dan moet de inspecteur nagaan hoe groot het belang is. Is dit minder dan 140,- (grens 1987) dan doet de inspecteur niets. Deze grens wordt èn voor de inkomstenbelasting èn voor de premieheffing apart in aan merking genomen. Is het wijs om als leek zelf be zwaar te maken? In de bezwaarfase kan er eigen lijk niets misgaan. Het ergste wat de belastingbetaler kan gebeuren is dat een bezwaar wordt afgewezen. En dan is er de herkansing in de vorm van beroep.In de bezwaarfase komt er nog geen onafhankelij ke rechter aan te pas. Voordat ik wat informatie geef over dat beroep, enkele tips in zake het bezwaar: de termijn van twee maan den is in principe onverbidde lijk. Als men in tijdnood komt, is het aan te bevelen een be zwaarschrift in te dienen waar in staat dat men bezwaar heeft en de motivering binnenkort hoopt te kunnen ..nazenden. Dan gaan in ieder geval geen rechten verloren; ieder jaar staat op zichzelf. Behalve als daarover afspra ken zijn gemaakt, is het argu ment dat de inspecteur een be paalde aftrekpost al tien jaar heeft geaccepteerd en nu in eens niet meer van weinig waarde; de inspecteur is niet wette lijk verplicht een bezwaar schrift binnen een bepaalde termijn af te doen. Als de in specteur het bezwaarschrift direct toewijst moet dit nog verwerkt worden in Apel doorn. En dat duurt zes tot ze ven weken. Wel lang, voor een computer; maar het is zo. Soms is er een verkeerd vakje aangekruist en dan moet de zaak opnieuw worden gedaan. De wachttijd is dan drie maan den. De leek krijgt dan de in druk dat hij door de inspecteur aan het lijntje wordt gehouden en die weet van de prins geen kwaad. Zo komen misverstan den in de wereld. De computer in Apeldoorn ken ik niet, maar 'hij' heeft geen Nelli Cooman-achtige start en geen Evelyn Ashford-achtige finish. Dat zij zo. Nu die beroepsprocedure. Ook hier: dwingende termijnen. Twee maanden is twee maanden. Lukt de motivering niet bin nen die termijn, dien dan een pro forma beroep in; als betaling van inkomsten belasting èn van premieheffing in het geding is, hoeft alleen be roep ingesteld te worden tegen de uitspraak op de aanslag in komstenbelasting; iedereen kan zijn zaak ver dedigen bij het gerechtshof. Om teleurstelling te voorko men kan het zinnig zijn voor iets wordt gedaan een haal baarheidsonderzoek te laten instellen door een deskundige; het Hof is niet de baas van de inspectie. In het fiscale recht wordt er vanuit gegaan dat de belastingbetaler en de inspec teur strikt gelijkwaardige pro cespartijen zijn. De rechter helpt de leek dus niet. Hij gaat er van uit dat deze net zoveel weet van belastingrecht als de inspecteur en als dat niet het geval is, dat hij dan maar moet zorgen voor deskundige bege leiding. De belastingrechtspraak in Nederland staat evenwel op hoog niveau. Het is zeker niet zo dat 'voor het Hof de inspec teur een intimiderend verhaal houdt en de rechter geamu seerd toekijkt. In straf- of civiele zaken komt men niet zomaar voor het ge rechtshof. Zeker de enkelvou dige Kamers van de gerechts hoven die zich met het belas tingrecht bezighouden zijn eer der te vergelijken met een kan tonrechter of een politierech ter. Het is niet zo dat men 'voor moet komen'. Er is gewoon een zakelijk meningsverschil tus sen een belastingplichtige en een inspecteur, waarin de onaf hankelijke rechter een beslis sing neemt. De meeste Zeeu wen zullen bij een belastingge schil in aanraking komen met het Hof in Den Haag. Wie op Tholen of Sint-Philipsland woont, valt onder de inspectie Bergen op Zoom en die valt weer onder het Hof Den Bosch. Dat lijkt ver weg. De Hoven houden echter dichterbij zit ting. Wie recht wil zoeken hoeft zich daarvan niet te laten weer houden door de gedachte aan hoge reiskosten, op te nemen verlofdagen en dergelijke. Per ingesteld beroep wordt een bedrag griffierecht geheven, thans 75,-. Dit wordt terugge geven als de belastingplichtige in het gelijk wordt gesteld of gedeeltelijk in het gelijk ge steld. Ook als het het beroep wordt ingetrokken. Intrekking is de meest voorkomende oor zaak van beëindiging van een ingesteld beroep. En niet zo zeer intrekking omdat de zaak alsnog kansloos wordt gevon den, maar omdat de inspecteur alsnog bereid blijkt de indiener tegemoet te komen. Meer dan wat ook pleit dit laat ste gegeven ervoor het be- roepsrecht niet te verkwanse len! P.J. SIMPELAAR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 23