verkopen
van auto's
is een vak
auto
honda legend coupé
laat zich soepel rijden
zuinigheid houdt
milieu leefbaar
hypotheken
vrijdagkrant
23
DE PZC 'N DIJK
VAN EEN KRANT
ABN Bank
VRIJDAG 17 MAART 1989
serieus
inruilen
ABN HYPOTHEKEN-INFO-DAG
pzc
Advertentie
De Honda Legend Coupe
|i de jaren zestig en het begin
van de jaren zeventig liep het
meerd met de autohandel,
fabrieken konden de vraag
t aan en de handel was ge-
kkelijk en lucratief. Die vet-
iren zijn voorbij. De handel
niet meer achteroverleu-
d zaken doen: er moet ge
kt worden.
autopark groeit niet meer
menswaardig, het gaat te-
'woordig voornamelijk nog
vervanging van oude auto's,
bedrijfstak is zich hiervan be-
'st geworden. Garagebedrij-
dealers en importeurs wil-
nu mensen met verstand van
en, die weten hoe een auto in
.aar zit en een gezond gevoel
bben voor commercie. Alleen
die manier kan een bedrijf het
'ofd boven water houden,
recteur P. D. Voogd van het
4ituut voor de Autohandel
A) is niet rouwig om deze ont-
'kkeling. Het aantal mensen
11 zich bij zijn school aanmeld-
is de laatste vijf jaar alleen
Igroeid. In 1984 telde zijn
'hooi 580 leerlingen, op dit mo-
'ent zijn dat er 800 en voor het
'mend jaar hebben zich 880
'ensen aangemeld.
uto's verkopen is een vak ge-
■orden. In de jaren zestig was de
raag zo groot, dat auto's zich-
lf verkochten. Wie een auto
1de kopen, moest niet te moei-
s doen over de kleur, want in
zeur had de handelaar geen
k. Showrooms, advertentie-
mpagnes en een gedegen op-
ding voor verkopers beston-
n nog niet. „Het kon simpel-
g niet fout", aldus Voogd,
kentering kwam in de jaren
en '81, tijdens de tweede olie-
jsis. De dealers hadden zich bij
n importeur verplicht een fors
ntal auto's af te nemen. Toen
t er naar uitzag dat ze die niet
nden slijten, begonnen ze wa-
bij de wijn te doen. Er werden
rtingen gegeven, renteloze fi-
nciering werd mogelijk en er
kamen acties waarbij ongezien
ld gegeven werd voor een in-
.ilauto.
Ie handel slaagde er de jaren
aarna, toen het weer wat beter
ng, niet in een eind te maken
Jan deze ontwikkeling. De con-
Hument was zich bewust gewor-
Ben van zijn onderhandelings-
Biogelijkheden en begon de han-
Belaren tegen elkaar uit te spe
len. Slordige ondernemers die
zich te diep in de schulden had
den gestoken, slaagden er niet in
het hoofd boven water te houden
en gingen failliet.
Het waren harde maar leerzame
tijden. De handel moest net als
in iedere andere bedrijfstak se
rieus aangepakt worden. „Het
gaat er niet om zoveel mogelijk
auto's te verkopen. Dat is geen
kunst, maar geld verdienen
wel", beklemtoont Voogd. „De
ondernemer moet weten waar
de winst zit, en waar de kosten
liggen".
Dat betekent volgens Voogd dat
er grenzen zitten aan inruilprij-
zen en kortingen. „Maar sommi
ge klanten handelen beter dan
verkopers die niet goed zijn op
geleid. Verkopers moeten ge
ducht rekening houden met
klanten die zelf in zaken zitten
en wel goed calculeren".
Voogd is ervan overtuigd dat de
klant ermee gediend is dat de
dealer een goede prijs maakt
voor zijn wagens. Anders ver
dwijnen er garages en moet de
automobilist naar een andere
stad voor een onderhoudsbeurt.
Het stoort Voogd dat de koper
zich niet realiseert dat de dealer
nauwelijks iets verdient aan een
wagen. De inkomsten moeten
tegenwoordig komen uit het on
derhoud. Het bevalt hem aller
minst dat een koper flink veel
korting incasseert, zelf de olie
vervangt en een accu koopt bij
het pompstation. „Op die ma
nier kan geen dealer overeind
blijven".
Een verstandige verkoper
noemt niet zomaar een prijs
voor de auto die de potentiële
klant wil inruilen. De prijzen
die de ANWB noemt, zijn niet
meer dan richtlijnen. Voogd
vindt het het beste de wensen
van de klant eerst rustig op pa
pier te zetten en pas daarna een
prijs af te spreken. In de prak
tijk komt het daar niet van.
Wie op zaterdagochtend niets te
doen heeft, rijdt wat dealers af
om te zien wat zijn auto nog
waard is. Dat stoort Voogd. Om
een wagen goed te taxeren, moet
je er eigenlijk in rijden en je moet
hem op de brug zetten. Daar is
minstens een uur mee gemoeid.
Voogd zou het niet gek vinden
die kosten in rekening te bren
gen. Makelaars doen dat immers
ook.
Dealers en importeurs doen veel
moeite goed opgeleide verko
pers te vinden. Velen melden
zich bij het Instituut voor de Au
tohandel om de beste studenten
een contract aan te bieden. Van
de afgestudeerden heeft 95 pro
cent na twee maanden een baan,
claimt Voogd. De rest vindt die
snel daarna. De meeste afgestu
deerden (drie procent van de
studenten is vrouw) beginnen
als verkoper, maar een groot
aantal van hen groeit door en
wordt verkoopleider, importeur,
auto-journalist of public-rela-
tionsfunctionaris.
Ouders moeten 8000 gulden per
jaar aan schoolgeld op tafel te
leggen voor een tweejarige oplei
ding aan het IVA. Wie niet op
tijd komt, zijn werk niet af heeft
of lessen verzuimt, kan opstap
pen. Hetzelfde geldt voor dege
nen die niet 'zakelijk' gekleed
gaan. T-shirts, spijkerbroeken,
gekleurd haar en cowboyhoeden
zijn taboe. „Dat kan straks ook
niet en dan is het maar beter er
nu al aan te wennen".
THEO HAERKENS
Een kleine ton neertellen
voor een auto is slechts
voorbehouden aan een kleine
groep mensen. Vandaar dat het
marktgebied waarin de Honda
Legend coupé, met een prijs
kaartje van 91.000 gulden, nave
nant klein is. De Legend Coupé
is een zeer complete auto met
een onberispelijke zescilinder
onder de lange kap en een gea
vanceerd ophangsysteem voor
de wielen.
De Legend Coupé laat zich heel
makkelijk rijden. Schakelluie
mensen kunnen in de vierde ver
snelling de bocht om. Dat soepe
le rijgedrag is waarschijnlijk de
reden dat de auto het goed doet
op de Amerikaanse markt.
De zescilinder 2,7 liter V-motor,
voorzien van vier kleppen per ci
linder, levert een vermogen van
bijna 170 pk en daarmee is de
grote, bepaald niet lichte Le
gend snel naar zijn top van ruim
210 kilometer per uur te bren
gen.
Het gehele onderstel, waarop
Honda de techniek van de dub
bele wieldraagarmen heeft los
gelaten, in combinatie met de
voor en achter aanwezige tor
siestabilisatoren, verdient zon
der meer een dikke voldoende.
Snel bochtenwerk zonder na
drukkelijk overhellen van de
carrosserie behoort daarmee tot
de mogelijkheden.
De goed gevormde stoelen en
achterbank zijn met leer be
kleed. De bestuurdersstoel is
zelfs elektrisch te verstellen. Het
leer komt terug op de bekleding
van de portieren en de zijkanten
achter. Een zeer compleet dash
board bevindt zich onder de ova
le huif, met niet eens zo'n in
drukwekkende batterij contro
lelampjes. De essentiële infor
matie wordt gedistingeerd over
gebracht. De zijramen zijn elek
trisch te bedienen.
Wanneer de voorstoelen in de
achterste stand staan, wordt de
beenruimte wel heel krap, ter
wijl het hoofd van de achterinzit-
ters iets gebogen moet worden.
COR VAN DEN BURG
Eergiezuinig met huishoude
lijke apparaten omsprin
gen, daar werken we graag aan
mee. De industrie helpt ook een
handje, want het belangrijkste
verkoopargument voor nieuwe
apparaten is tegenwoordig dat
ze nog minder water, stroom of
gas gebruiken dan de oudere ex
emplaren.
Neem de wasmachines. Tien tot
vijftien jaar geleden had je voor
een gezin van drie personen voor
de was per week ongeveer 550 li
ter water nodig, 1000 gram was
middelen en 7,5 kWh aan
stroom. Vandaag de dag kun je
met zo'n 250 liter water toe, 670
gram wasmiddel en 4,2 kWh
stroom.
Dit zijn globale gegevens die per
merk iets kunnen verschillen,
maar ze laten wel duidelijk de
verbeteringen zien. Gebruikte
een afwasmachine vijftien jaar
geleden voor een normaal pro
gramma bij 65 graden nog onge
veer 70 liter water, 2,8 kWh
stroom, 40 ml afwasmiddel en 80
gram zout, nu zijn er al machines
die voor zo'n programma nog
maar 20 liter nodig hebben, ter
wijl afwasmiddel en zout zijn te
ruggebracht tot 25 ml en 30
gram.
De meeste energie gebruiken ap
paraten waarmee wordt opge
warmd of gekoeld. Om met een
elektrisch doorstroomtoestel
(zeg maar: een geiser op stroom)
18 liter water in 1 minuut op 40
graden te brengen is 3000 keer
zoveel energie nodig als een ra
dio gedurende 1 minuut ver
bruikt. Dat wil zeggen dat 3000
radio's in 1 minuut evenveel aan
stroom kosten als het warmwa
tertoestel. De radio zo min mo
gelijk inschakelen om energie te
besparen heeft dus nauwelijks
effect.
Minder elektriciteit gebruiken
is milieuvriendelijk. Om die
elektriciteit op te wekken is
veel meer energie nodig. Bij die
opwekking ontstaat milieuver
vuiling. We moeten niet alleen
zuinig met energie omspringen
omdat de natuurlijke hulpbron
nen opraken, maar ook omdat
Een vrieskast met extra dikke isolatie, die energie bespaart. De voor
de isolatie toegepaste schuimstof bevat vijftig procent minder scha
delijke chloorfluorkoolwaterstoffen.
we anders op den duur geen
lucht meer krijgen, of blootge
steld worden aan schadelijke
stralen van de zon door de aan
tasting van de ozonlaag.
Ook bij huishoudelijke appara
ten kennen we milieubeschadi-
gers in de vorm van CFK's ofwel
chloorfluorkoolwaterstoffen.
Die zitten onder meer in het iso-
latieschuim dat voor koel- en
vrieskasten wordt gebruikt. In
Duitsland, waar veel van deze
apparaten vandaan komen, heb
ben de fabrikanten de handen in
elkaar geslagen en gezamenlijk
10 miljoen DM gestoken in het
ontwikkelen van CFK-arme toe
stellen. Zo worden vele nieuwe
koel/vrieskasten nu voorzien
van- een isolatieschuim dat
slechts half zoveel CFK's bevat
als de huidige generatie.
Veel huisvrouwen slaan er maar
een slag naar als ze een (af)was-
middel gebruiken. Meestal te
veel dus. Duizenden tonnen on
gebruikte wasmiddelen komen
jaarlijks in het milieu terecht.
•Het kost kapitalen om het water
weer te zuiveren.
De elektronica helpt de huis
vrouw tegenwoordig de hoeveel
heid exact te doseren, zowel bij
was- als afwasmachines. In het
reservoir van de machine gaat
het wasmiddel voor vele was
beurten. Op het bedieningspa
neel kan men de waterhardheid
en de daarbij nodige hoeveel
heid wasmiddel programmeren.
De microcomputer in de machi
ne doseert dan verder volgens
het principe van de zelfbedie
ning.
THEAWAMELING
Zaterdag 18 maart
ABN-kantoor
Plaats: Coosje Buskenstraat 141
Vlissingen
Tijd: 10.00-16.00 uur
Uitgebreide hypotheekinformatie, alsmede het
actuele woningaanbod van Theelen en v. d.
Weele.
De onrust op de rentemarkt van de afgelopen weken duurt nog voort.
Ook deze week noteerden wij weer verhogingen, echter alleen van
de 'laatkomers' die de laatste stijging nog niet hadden gevolgd. De ondui
delijkheid met betrekking tot de hypotheekrenteontwikkeling wordt
momenteel aangewakkerd door geruchten over een op handen zijnde
staatslening. De komende periode wordt met enige zorg tegemoet gezien.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente
per
14 maart 1989
beta- rente
lings- vast
wijze gedu
rende
af- rentepercentages
sluit- met gemeente- zonder gem.
provi- garantiegarantie
sie in opgave werke-
bank lijk
opgave werke-
bank lijk
ANNUITEITENHYPOTHEKEN
ABN
M/A
variabel
1,5
7,1
7,50
7.3
7,71
M/A
1 jr
1.5
7.2
7,61
7,4
7,82
M/A
3 jr
1,5
7.6
8,04
7,8
8,25
M/A
5 jr
1,5
7,9
8.36
8.1
8,58
M/A
7 jr
1,5
8.0
8,47
8,2
8.69
M/A
10 jr
1,5
8.1
8.58
8.3
8.80
M/A
15 jr
1,5
8,5
9.02
8.7
9.24
ABP-hypotheken
M/A
rnt.vr.h.
1
7.5
7.87
7,7
8.09
M/A
5 jr
1
7,6
7.98
7.8
8.20
M/A
10 jr
1
7,7
8.09
7.9
8.31
M/A
15 jr
1
7,8
8.20
8.0
8.41
Amrobank
M/A
variabel
1,5
7.1
7,50
7.3
7,71
MA
2 jr
1,5
7.4
7.82
7,6
8.04
MA
5 jr
1,5
7,9
8.36
8,1
8,58
MA
7 jr
1,5
8,0
8,47
8,2
8,69
Bouwfonds (rentek.) M/A
variabel
1,5
6,9
7,28
6,9
7,28
Nederlandse
MA
5 jr
1,5
7.8
8,25
8,0
8,47
Gemeenten
MA
10 jr
1,5
8,0
8,47
8,2
8.69
MA
30 jr
1,5
8.5
9,02
8,7
9,24
MA
renterustl.5
7,9
8,36
8,2
8,69
Centrale
M/A
2 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Volksbank
M/A
5 jr
1
7,6
7,98
7,8
8,20
Direktbank
MA
1 jr
1
7,1
7,44
7,3
7,66
M/A
3 jr
1
7,6
7,98
7,8
8.20
MA
5 jr
1
7,9
8,31
8,1
8,52
Grenswissel-
MA
1 jr
1
7,2
7,55
7,4
7,77
kantoren/CDK
MA
5 jr
1
7,8
8,20
8.0
8,41
HJ/A
1 jr
1
7,4
7.64
7,6
7,85
HJ/A
5 jr
1
8.0
8,27
8,2
8,48
Lanschot* (opstart) M/A
variabel
1
XXX
XXX
7.0
7,34
MA
variabel
1
XXX
XXX
7,3
7,66
M/A
1 jr
1
XXX
XXX
7.4
7,77
M/A
2 jr
1
XXX
XXX
7.6
7,98
MA
5 jr
1
XXX
XXX
8,0
8,41
(comfort) M/A
5 jr
1
XXX
XXX
8,0
8,41
NMB
MA
Ijr
1,5
7,2
7.61
7,4
7,82
MA
3 jr
1,5
7.6
8,04
7,8
8,25
MA
5 jr
1,5
7.9
8,36
8,1
8,58
MA
7 jr
1,5
8,0
8,47
8,2
8,69
Postbank
MA
2 jr
1
7,2
7,55
7,4
7,77
MA
5 jr
1
7,8
8,20
8,0
8,41
MA
7 jr
1
7,9
8,31
8,1
8,52
Rabobank
MA
var./l jr.
1
7,1
7,44
7,3
7,66
Adviesrente
MA
2/3 jr
1
7,6
7,98
7,8
8,20
M/A
4/5 jr
1
7,9
8,31
8,1
8,52
M/A
stabiel
1
8.1
8,52
8,3
8,74
HJ/A var./ljr
1
XXX
XXX
7,6
7,85
HJ/A 2/3 jr
1
XXX
XXX
8.0
8,27
HJ/A 4/5 jr
1
XXX
XXX
3,3
8,59
HJ/A
stabiel
1
XXX
XXX
8,5
8,80
Rabo
MA
3 jr
1
7,6
7,98
7,8
8,20
Hypotheekbank
MA
5 jr
1
7,9
8,31
8,1
8,52
HJ/A
3 jr
1
XXX
XXX
8,0
8,27
HJ/A
5 jr
1
XXX
XXX
8,3
8,59
Verenigde
MA
0,5 jr
1
7,5
7,87
7,7
8,09
Spaarbank
M/A
3 jr
1
7,6
7,98
7.8
8,20
MA
5 jr
1
7.8
8.20
8.0
8.41
MA
7 jr
1
7,9
8.31
8,1
8,52
MA
ideaalrnt.
1
7,7
8,09
7,9
8,31
Westland stand.M/V
1 jr
1,5
7,2
7,77
7,4
7.99
Utrecht (stand.) M/V
5 jr
1,5
7,7
8,32
7.9
8,54
(stand.) M'V
7 jr
1.5
7,7
8,32
7,9
8.54
(stand.) M/V
10 jr
1.5
7.9
8,54
8,1
8,55
(stand.) M/V
15 jr
1,5
op aanvraag
op aanvraag
(interim) M/V
1 jr
1,5
XXX
XXX
7.4
7,99
le kw. '89 budget
KW/A
variabel
1,5
8.0
8.41
8,0
8,41
Woonfonds aut.M/A
variabel
1.5
7.1
7,50
XXX
XXX
(wacht af) M/A
1 jr
1,5
7.2
7,61
XXX
XXX
(wacht af) M/A
2 jr
1.5
7,4
7.82
XXX
XXX
MA
3 jr
1,5
7,6
8.04
XXX
XXX
MA
5 jr
1,5
7,8
8,25
XXX
XXX
MA
10 jr
1,5
8,0
8,47
XXX
XXX
(comf.) M/A
5 jr
1.5
7.8
8,25
XXX
XXX
(comf.) M/A
10 jr
1,5
8,0
8,47
XXX
XXX
'VERBETERDE' LEVENHYPOTHEKEN
FGH (kapitaalhyp.) M/V
5 jr
1
7,3
7,69
7,4
7,80
M/V
7 jr
1
7,4
7,80
7,5
7,91
M/V
10 jr
1
7,6
8,02
7,7
8,12
Ver.Spr.b. (spr.hyp.) M/A
5 jr
1
8.0
8,40
8,2
8,61
Zwolsche Alg.
MA
5 jr
1
7,7
8,07
7,7
8,07
(ZA-Hyp.plan)
MA
10 jr
1
8,0
8,40
8,2
8,61
MA
15 jr
1
8.3
8,72
8,3
8,72
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer
MA
5/10 jr
7,7
7,98
7,7
7,98
MA
15/20 jr
-
8.1
8,41
8,1
8,41
NVL-maatschap.
MA
5/10 jr
-
7,7
7.98
7,9
8,19
MA
15/20 jr
-
8,1
8,41
8,3
8,62
Westl. Utrecht
MA
7 jr
1
7,7
8,09
7,9
8,31
MA
14 jr
1
8.0
8.40
8.2
8.61
Rabobank Utrecht
executiewaarde onder 50.000,- afsluitprov. 1,5%.
M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf
Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort.
wie is er bang voor de inspecteur?
Dat er door ingewikkeld
heid van de belastingwet
geving vaak geschillen ont
staan tussen de belastingbeta
ler en de inspecteur is niet zo
verwonderlijk. Wel verba
zingwekkend is het dat nog zo
veel mensen menen dat er
niets tegen te doen is als de in
specteur een standpunt heeft
ingenomen. Belangrijk is, de
spelregels te kennen.
Het moment waarop de aan
slag in de brievenbus komt is
te beschouwen als het start
schot. Een bezwaarschrift
moet worden ingediend bin
nen twee maanden na dagteke
ning van de aanslag. Nadien is
soms nog wel een succesvol
verzoek tot vermindering van
de aanslag mogelijk, als het
gaat om duidelijke vergissin
gen en fouten. Ook in die situa
ties is het sinds kort (namelijk
1 juni 1988) van meer belang
geworden binnen de bezwaar
termijn te schrijven.
Stel dat in plaats van het maxi
male beroepskostenforfait
van800,- het minimum van
200,- is genomen. Het inko
men is dan 600,- te hoog aan
gegeven. Het kan zijn dat de in
specteur de fout opmerkt en
een correctie toepast in het
voordeel van de belasting
plichtige. Vaak gebeurt dat
niet en is de aanslag dus fout.
Bij een tijdig bezwaar wordt
deze fout compleet rechtge
trokken. Is de termijn verlo
pen, dan moet de inspecteur
nagaan hoe groot het belang is.
Is dit minder dan 140,- (grens
1987) dan doet de inspecteur
niets. Deze grens wordt èn voor
de inkomstenbelasting èn voor
de premieheffing apart in aan
merking genomen.
Is het wijs om als leek zelf be
zwaar te maken?
In de bezwaarfase kan er eigen
lijk niets misgaan. Het ergste
wat de belastingbetaler kan
gebeuren is dat een bezwaar
wordt afgewezen. En dan is er
de herkansing in de vorm van
beroep.In de bezwaarfase
komt er nog geen onafhankelij
ke rechter aan te pas.
Voordat ik wat informatie geef
over dat beroep, enkele tips in
zake het bezwaar:
de termijn van twee maan
den is in principe onverbidde
lijk. Als men in tijdnood komt,
is het aan te bevelen een be
zwaarschrift in te dienen waar
in staat dat men bezwaar heeft
en de motivering binnenkort
hoopt te kunnen ..nazenden.
Dan gaan in ieder geval geen
rechten verloren;
ieder jaar staat op zichzelf.
Behalve als daarover afspra
ken zijn gemaakt, is het argu
ment dat de inspecteur een be
paalde aftrekpost al tien jaar
heeft geaccepteerd en nu in
eens niet meer van weinig
waarde;
de inspecteur is niet wette
lijk verplicht een bezwaar
schrift binnen een bepaalde
termijn af te doen. Als de in
specteur het bezwaarschrift
direct toewijst moet dit nog
verwerkt worden in Apel
doorn. En dat duurt zes tot ze
ven weken. Wel lang, voor een
computer; maar het is zo.
Soms is er een verkeerd vakje
aangekruist en dan moet de
zaak opnieuw worden gedaan.
De wachttijd is dan drie maan
den. De leek krijgt dan de in
druk dat hij door de inspecteur
aan het lijntje wordt gehouden
en die weet van de prins geen
kwaad. Zo komen misverstan
den in de wereld.
De computer in Apeldoorn ken
ik niet, maar 'hij' heeft geen
Nelli Cooman-achtige start en
geen Evelyn Ashford-achtige
finish. Dat zij zo.
Nu die beroepsprocedure. Ook
hier:
dwingende termijnen. Twee
maanden is twee maanden.
Lukt de motivering niet bin
nen die termijn, dien dan een
pro forma beroep in;
als betaling van inkomsten
belasting èn van premieheffing
in het geding is, hoeft alleen be
roep ingesteld te worden tegen
de uitspraak op de aanslag in
komstenbelasting;
iedereen kan zijn zaak ver
dedigen bij het gerechtshof.
Om teleurstelling te voorko
men kan het zinnig zijn voor
iets wordt gedaan een haal
baarheidsonderzoek te laten
instellen door een deskundige;
het Hof is niet de baas van de
inspectie. In het fiscale recht
wordt er vanuit gegaan dat de
belastingbetaler en de inspec
teur strikt gelijkwaardige pro
cespartijen zijn. De rechter
helpt de leek dus niet. Hij gaat
er van uit dat deze net zoveel
weet van belastingrecht als de
inspecteur en als dat niet het
geval is, dat hij dan maar moet
zorgen voor deskundige bege
leiding.
De belastingrechtspraak in
Nederland staat evenwel op
hoog niveau. Het is zeker niet
zo dat 'voor het Hof de inspec
teur een intimiderend verhaal
houdt en de rechter geamu
seerd toekijkt.
In straf- of civiele zaken komt
men niet zomaar voor het ge
rechtshof. Zeker de enkelvou
dige Kamers van de gerechts
hoven die zich met het belas
tingrecht bezighouden zijn eer
der te vergelijken met een kan
tonrechter of een politierech
ter. Het is niet zo dat men 'voor
moet komen'. Er is gewoon een
zakelijk meningsverschil tus
sen een belastingplichtige en
een inspecteur, waarin de onaf
hankelijke rechter een beslis
sing neemt. De meeste Zeeu
wen zullen bij een belastingge
schil in aanraking komen met
het Hof in Den Haag. Wie op
Tholen of Sint-Philipsland
woont, valt onder de inspectie
Bergen op Zoom en die valt
weer onder het Hof Den Bosch.
Dat lijkt ver weg. De Hoven
houden echter dichterbij zit
ting. Wie recht wil zoeken hoeft
zich daarvan niet te laten weer
houden door de gedachte aan
hoge reiskosten, op te nemen
verlofdagen en dergelijke.
Per ingesteld beroep wordt een
bedrag griffierecht geheven,
thans 75,-. Dit wordt terugge
geven als de belastingplichtige
in het gelijk wordt gesteld of
gedeeltelijk in het gelijk ge
steld. Ook als het het beroep
wordt ingetrokken. Intrekking
is de meest voorkomende oor
zaak van beëindiging van een
ingesteld beroep. En niet zo
zeer intrekking omdat de zaak
alsnog kansloos wordt gevon
den, maar omdat de inspecteur
alsnog bereid blijkt de indiener
tegemoet te komen.
Meer dan wat ook pleit dit laat
ste gegeven ervoor het be-
roepsrecht niet te verkwanse
len!
P.J. SIMPELAAR