registratie
schepen kan
leed voorkomen
krachtenbundeling
binnen surfbranche
veel animo
voor
gebruikte
boten
HISWA 89
vrijdagkrant
9
vaargids
nieuw meetsysteem
zeegaande jachten
dehler 36 cws
classificatie
recreatiebedrijven
VRIJDAG 24 FEBRUARI 1989
sanering
brandmerk
contract
25 februari t/m 5 maart
AMSTERDAM r«l
Het Koninklijk Neder
lands Waterport Ver
bond demonstreert op de
Hiswa het nieuwe meethan-
dicapsysteem voor zeegaan
de jachten: het International
Measurement Systeem
(IMS). Deze methode be
strijkt een breder scala
jachten dan de tot op heden
voor zeezeilwedstrijden ge
bruikte International Off
shore Rule (IOR)
Met de IMS krijgen ook bezit
ters van oudere wedstrijden-
jachten en degenen die met
hun toerschip ook weieens
aan een wedstrijd willen deel
nemen weer een eerlijke kans.
Om de meting zo nauwkeurig
mogelijk uit te voeren, wordt
gebruik gemaakt van verfijn
de apparatuur. Met behulp
Dehler Jachtbouw in
Zaandam (en in Freie-
nohl, Sauerland) presenteert
op de HISWA een nieuwe 36
voeter, de Dehler 36 CWS. Die
laatste letters staan voor
Centraal Winch Systeem.
Alle vallen, schoten, strek
kers en reeflijnen worden on
derdeks naar de kuip ge
voerd, waar zij met een grote
elektrische centrale lier be
diend kunnen worden. Daar
door is dit zeilschip, volgens
de bouwer, met een kleine be
manning te varen.
Willi Dehler begon in 1962 in
een oude bioscoop zijn boot
bouwerij. Zijn onderneming
groeide uit naar een bedrijf,
dat jaarlijks meer dan zeven
honderd schepen bouwt, ver
deeld over de vestigingen in
Freienohl en Zaandam (voor
heen E.G. van de Stadt).
De Polyester Dehler 36 (leng
te 11 meter, breedte 3.50 en
van een laserlamp, een elek
tronisch^ gekoppelde aftaster
en een computer worden
meer dan vijfhonderd meet
punten van een schip geregi
streerd en vastgelegd. Aan de
hand van de verkregen infor
matie wordt een meetbrief
opgesteld.
Het aardige van de IMS-me-
ting is dat met behulp van
speciale computerprogram
ma's ook de specifieke eigen
schappen van een schip, zoals
stabiliteit, de verwachte snel
heden bij verschillende koer
sen en windsnelheden, wor
den voorspeld. Ook de
jachteigenaren, die niet de
bedoeling hebben aan wed
strijden mee te doen, kunnen
op deze manier heel wat over
hun schip te weten komen.
diepgang 1.80 1.50) weegt
5.600 kilo en heeft een zeilop-
pervlak van 62 meter.
Behalve de centrale lier heeft
het nieuwe schip het zoge
noemde Dehler Main-Drop
Systeem, waardoor het groot
zeil gemakkelijk vanuit de
kuip gestreken kan worden.
Het grootzeil doekt daarbij,
automatisch op. Ook de snel-
reefïnstallie is bij de eerste en
tweede rif vanuit de kuip te
bedienen.
Het interieur is ruim. De grote
keuken met dubbele spoel
bak biedt veel bergruimte. U-
vormig is de sofa in het leef-
vertrek. Een ruime eigenaars
hut is een van de pluspunten
van dit schip. De „natte cel"
biedt een toilet, een wasbak
en veel kastruimte.
De prijs van dit nieuwe jacht
is f 165.772, inclusief btw. De
Dehler 36 CWS is te bewonde
ren in de Europahal.
De nieuwe 36 voeter van Dehler
Er wordt al jaren over ge
sproken, maar nu lijkt
het toch tot daadwerkelijke
uitvoering te komen: de clas
sificatie van jachthavens,
verhuurbedrijven en de tra
ditionele zeilvaart. Dit sei
zoen zullen charterschepen
worden geclassificeerd, ter
wijl begin volgend jaar de
beide andere sectoren aan de
beurt komen.
Het gaat om een sterrensys
teem, zoals dat voor hotels,
kampeerterreinen en bunga
lowparken al eerder is inge
voerd. Op deze wijze krijgt de
consument een beter inzicht
in wat hem zoal wordt aange
boden. De praktijk heeft uit
gewezen dat een groot deel
van het publiek te weinig
weet van waterrecreatie en
van wat de bedrijven elk voor
zich te bieden hebben.
De Hiswa, de vereniging van
Nederlandse watersporton
dernemingen, is blij met de
invoering van dit hulpmiddel
in het selectieproces, omdat
het de bedrijven in een nog
scherpere onderlinge concur
rentiepositie manoeuvreert.
Het algehele peil van het aan
geboden produkt zal onder
invloed hiervan stijgen, het
geen alleen maar gunstig is
voor de klant, meent men bij
de Hiswa. Het project wordt
gesteund door onder andere
de ANWB en het ministerie
van economische zaken.
De fabrikanten en impor
teurs in de surfbranche,
die de laatste jaren behoor
lijk onder druk staat, bunde
len de krachten. Onlangs
richtten zij de Nederlandse
Vereniging voor Windsurf
Promotie op, die als hoofd
doel het gezamenlijk onder
de aandacht brengen van de
surfsport heeft.
Op de Hiswa treedt de nieuwe
organisatie voor het eerst
naar buiten. De vereniging zal
zich niet alleen bezighouden
met promotie, maar wil ook
cijfermateriaal over de bran
che vergaren. Keiharde cijfers
over de verkopen van planken
en zeilen zijn immers nooit bo
ven tafel gekomen. Een goed
overzicht over de totale markt
ontbreekt daardoor. De aan
gesloten ondernemingen heb
ben nu zowaar beloofd voor
taan hun verkoopcijfers aan
de vereniging door te geven.
Globaal zijn wel enkele cijfers
te geven. In 1988 werden onge
veer 300.000 surfplanken aan
de man gebracht. Naar schat
ting gingen in Nederland zo'n
15.000 over de toonbank, te
gen 23.000 in het jaar daar
voor, toen ook al een dalende
tendens was waar te nemen.
Amerika is de grootste afne
mer gebleven, terwijl de afzet
naar Italië, Japan en de Skan-
dinavische landen een lichte
groei vertoont.
De sanering binnen de surfin-
dustrie is trouwens nog
steeds gaande. De Nederland
se ondernemers zijn er vooral
in 1988 toe overgegaan op de
(soms heel grote) voorraden
in te teren. In de meeste ma
gazijnen schijnt men nu weer
vrij te kunnen rondlopen.
Het funboard van 3,20 tot 3,30
meter was het afgelopen sei
zoen bij het kooppubliek het
meest in trek. Bij fabrikanten
en importeurs lijkt de mening
post te vatten, dat de surf
sport weer een haalbare kaart
moet worden voor de hele fa
milie. Oftewel goedkopere
planken en accessoires. Ook
de stabiele en daardoor ge
makkelijker te hanteren lange
plank krijgt weer een plaats in
het assortiment.
De Nederlandse Vereniging
voor Windsurf Promotie heeft
op de Hiswa meteen al een
eind gemaakt aan het sys
teem van afgebakende
stands. De beschikbare vier
kante meters in de Amstelhal
zijn door de vereniging afge
nomen en over de deelnemers
verdeeld. Ieder jaar krijgt de
presentatie een ander thema.
Dit keer is gekozen voor een
Caribisch sfeertje.
Een aardige primeur op de
Hiswa is de Surfcat van het ge
lijknamige bedrijf uit de
Meern. De Surfcat is een cata
maran, die uit twee willekeuri
ge surfplanken wordt opge
bouwd. Hoewel het idee niet
echt nieuw is, zit het aparte
hem in het door 't bedrijf ont
wikkelde bouwpakket. In een
kwartiertje is de #oacat'
zeilklaar; het weer inpakken
duurt nauwelijks langer, laat
men bij Surfcat BV weten.
Gratis is het bouwpakket, dat
15 kilo weegt, zeker niet: f
2490.
WILLEM ALTEN A
De grote angst van iedere ei
genaar van zeilboot, krui
ser of zeegaand jacht is dat zijn
trotse bezit van de ene op de an
dere dag spoorloos verdwijnt.
Gestolen dus. Soms duikt het
schip, ontdekt door de politie of
wellicht de eigenaar zelf, weer
op. Wie denkt dat alles daarmee
weer keurig op zijn pootjes te
recht is gekomen, heeft het mis.
De grote vraag is: hoe toont de
eigenaar aan dat het schip, dat
vanzelfsprekend gesierd is met
een nieuwe naam, ook inder
daad van hem of haar is? Het
feest is natuurlijk compleet als
blijkt dat de nieuwe 'eigenaar'
het schip te goeder trouw heeft
gekocht. Dat hij er voor heeft be
taald, zal hij zelfs kunnen bewij
zen door een betaalbewijs te
voorschijn te toveren.
Vermoedelijk trekt de eerste, fei
telijke eigenaar ten slotte wel
aan het langste eind, maar een
lolletje is het allemaal niet.
Vooral niet voor de laatste ko
per, die zijn goede geld in een
luchtkasteel blijkt te hebben ge
stoken.
Toch is veel leed te voorkomen.
De Dienst van het Kadaster en
de Openbare Registers - een lan
ge naam voor iets dat de mees
ten kennen als 'het Kadaster' -
beheert al 150 jaar, naast allerlei
gegevens over grondbeschrijvin-
gen en wat dies meer zij, ook een
scheepsregister. Voor degene
die een vaartuig wil kopen of ver
kopen, kan deze scheepsboek-
houding van belang zijn. Het
Kadaster stelt hiermee iemand
in staat zijn eigendom te bewij
zen.
Het komt er dus op neer dat het
bezit van een schip, net als de
eigendom van een woning, bij
het Kadaster wordt geregi
streerd. Een schip dat te boek
wordt gesteld, krijgt een zoge
heten brandmerk, om identifi
catie makkelijker te maken.
Het brandmerk bestaat uit een
volgnummer van de teboekstel-
ling, het kantoor van teboek-
stelling (het Kadaster heeft
kantoren in Amsterdam, Rot
terdam en Groningen) en het
jaartal.
In aanwezigheid van een
scheepsmeter van het ministerie
van verkeer en waterstaat wordt
in houten en stalen schepen een
nummer ingehakt. Bij polyester
schepen brengt men een niet te
verwijderen plaatje aan.
De kosten zijn vrij gering. Wel
moet men er rekening mee hou
den, dat het schip later niet zo
maar handje-contantje ver
kocht kan worden. Er komt na
melijk een overdrachtsakte aan
te pas die bij het Kadaster in de
Openbare Register moet wor
den overgeschreven. Ook daar
aan zijn enige kosten verbon
den.
In stalen en houten schepen wordt een nummer ingehakt
In het Amsterdamse
scheepvaartmuseum werd
deze maand de nieuwe Vaar
gids voor de Nederlandse en
Belgische kust ten doop ge
houden. De gids werd samen
gesteld door de Chef der Hy
drografie van de Koninklijke
Marine in samenwerking
met de ANWB. Een deel van
het boek verscheen al eerder
als artikel in de Waterkam
pioen.
De gids biedt naat algemene
nautische informatie een uit
voerige beschrijving van de
belangrijkste jachthavens
langs de kust. Per haven
wordt een overzicht gegeven
van bijvoorbeeld vaarroutes
en -aanwijzingen, getij-infor
matie seinen, havengegevens
en dergelijke.
Vaargids voor de Nederland
se en Belgische kust.
Jachtbouwers en handelaars
in jachten roepen
tegenwoordig in koor dat de
markt weer aantrekt en er een
toenemende belangstelling
voor het kopen van een nieuwe
boot bestaat. Volgens hen is er
tevens een veel levendiger
handel in tweedehands
vaartuigen dan een jaar of wat
jeleden het geval was. Hoe dat
precies zij, duidelijk is dat de
interesse van velen uit gaat
naar een gebruikt jacht.
Een boot in deze categorie kost
nu eenmaal veel minder dan
een nieuwe van dezelfde
grootte. Bovendien is het bij
jachten zo, dat men ook onder
de tweedehands vaartuigen
kwaliteit aantreft. In enkele
gevallen zijn oude schepen zelfs
beter dan nieuwe. Toch blijft
liet oppassen geblazen. Ook in
de botenwereld schuilt er kaf
onder het koren.
Een koper-in-spé kan
gemakkelijk in de boot worden
genomen ails hij geen verstand
van jachten heeft en
lichtvaardig tot een beslissing
komt. Hij moet niet te gauw het
oor laten hangen naar wat de
eigenaars hem vertellen.
Daarmee wil natuurlijk niet
gezegd zijn dat die laatsten
onbetrouwbaar zijn.
Waar de gegadigde zijn schip
ook koopt - van een particulier
of een werf - hij doet er
verstandig aan de hulp van een
onafhankelijke vakman in te
roepen. Het inspecteren van
een jacht is namelijk een werk,
dat maar beter niet aan een
goedwillende leek - bij
voorbeeld een goede
watersportvriend - kan worden
overgelaten. Er wordt nogal
wat deskundigheid gevraagd
wil men een juist oordeel
kunnen vellen over romp,
motorinstallatie, tuigage en de
meestal elektronische
uitrusting.
Ook afgezien van die
technische kant van de zaak
komt er nogal wat kijken om
de gehele transactie naar
behoren af te handelen. Om te
beginnen is er een goed
contract nodig, waarin de
standaard-verkoop- en
leveringsvoorwaarden zijn
vermeld. Ook moet worden
vastgesteld dat de aanbieder
de werkelijke eigenaar is. Het
zou niet de eerste keer zijn dat
een volstrekt te goeder trouw
zijnde gegadigde een gestolen
jacht koopt. Ook moet de
koper er zeker van zijn dat er
geen claims of schulden op het
vaartuig rusten.
De regeling van dergelijke
Krachtbundeling in surfbranche
Uitgeverij Inmerc in Wormer.
ISBN 90 6611 4215.
Prijs 79.50.
de nieuwe vaargids
men door gaan. De ideale boot,
die voor alle doeleinden en voor
alle wateren geschikt is,
bestaat niet en zal ook nimmer
worden uitgevonden.
Voor het overige is er keus
genoeg, ook op de tweedehands
markt. Het is logisch dat er veel
gebruikte vaartuigen te koop
zijn. Een auto wordt na een jaar
of zes naar de schroothoop
verwezen. Een boot gaat jaren
en jaren mee. Goed gebouwde
jachten hebben bij goed
onderhoud een levensduur van
tientallen jaren. Er varen zelfs
verscheidene tot jacht
verbouwde schepen rond, die al
meer dan een eeuw geleden zijn
gebouwd.
Een tweedehands boot kopen is
dus zo gek nog niet. Men kan
duizenden guldens besparen.
Een voordeel van een gebruikte
boot is doorgaans ook dat deze
veel beter is uitgerust dan een
nieuw schip. Dat laatste is
meestal slechts van een
standaard-uitrusting voorzien.
In de praktijk blijkt doorgaans
dat er veel meer spullen nodig
zijn, zoals enige extra
voorzeilen, landvasten en
navigatie-apparatuur. Voor de
aanschaf daarvan moet de
kersverse bootbezitter nog diep
in de beurs tasten. Ook
daarmee moet men rekening
houden als men voor de keus
staat: nieuw of tweedehands.
Ons land kent talrijke
deskundige en betrouwbare
jachtmakelaars en andere
experts. Voor informatie over
zaken als deze kan de
aspirant-koper terecht bij
organisaties als de ANWB en
de Hiswa. Kortom, wie als leek
een jacht wil kopen moet niet
zonder vakman zijn koers
uitzetten.
ANNE DE BOER
De tiveedehandsmarkt biedt keuze genoeg
zaken kan men maar het beste
aan de vakmensen overlaten.
Natuurlijk moet voor dat werk
commissie worden betaald,
doorgaans een zeker
percentage van de koopsom.
Door dat bedrag neer te tellen
kan men echter veel narigheid
voorkomen. Een vakman is
bovendien nodig om de
aspirant-koper te helpen een
boot te vinden, die het beste
aan diens eisen en verlangens
voldoet.
Wat dit betreft is er een goede
afweging nodig. Een koper
moet van tevoren precies weten
wat hij wil. Voor het varen op
uitsluitend de meren heeft hij
een ander schip nodig dan voor
het zeilen op bij voorbeeld
IJsselmeer of Waddenzee. Wie
veel sportief zeilgenot verlangt
zal wat anders moeten kiezen
dan een zware familieboot met
het comfort van thuis. Zo kan