registratie schepen kan leed voorkomen krachtenbundeling binnen surfbranche veel animo voor gebruikte boten HISWA 89 vrijdagkrant 9 vaargids nieuw meetsysteem zeegaande jachten dehler 36 cws classificatie recreatiebedrijven VRIJDAG 24 FEBRUARI 1989 sanering brandmerk contract 25 februari t/m 5 maart AMSTERDAM r«l Het Koninklijk Neder lands Waterport Ver bond demonstreert op de Hiswa het nieuwe meethan- dicapsysteem voor zeegaan de jachten: het International Measurement Systeem (IMS). Deze methode be strijkt een breder scala jachten dan de tot op heden voor zeezeilwedstrijden ge bruikte International Off shore Rule (IOR) Met de IMS krijgen ook bezit ters van oudere wedstrijden- jachten en degenen die met hun toerschip ook weieens aan een wedstrijd willen deel nemen weer een eerlijke kans. Om de meting zo nauwkeurig mogelijk uit te voeren, wordt gebruik gemaakt van verfijn de apparatuur. Met behulp Dehler Jachtbouw in Zaandam (en in Freie- nohl, Sauerland) presenteert op de HISWA een nieuwe 36 voeter, de Dehler 36 CWS. Die laatste letters staan voor Centraal Winch Systeem. Alle vallen, schoten, strek kers en reeflijnen worden on derdeks naar de kuip ge voerd, waar zij met een grote elektrische centrale lier be diend kunnen worden. Daar door is dit zeilschip, volgens de bouwer, met een kleine be manning te varen. Willi Dehler begon in 1962 in een oude bioscoop zijn boot bouwerij. Zijn onderneming groeide uit naar een bedrijf, dat jaarlijks meer dan zeven honderd schepen bouwt, ver deeld over de vestigingen in Freienohl en Zaandam (voor heen E.G. van de Stadt). De Polyester Dehler 36 (leng te 11 meter, breedte 3.50 en van een laserlamp, een elek tronisch^ gekoppelde aftaster en een computer worden meer dan vijfhonderd meet punten van een schip geregi streerd en vastgelegd. Aan de hand van de verkregen infor matie wordt een meetbrief opgesteld. Het aardige van de IMS-me- ting is dat met behulp van speciale computerprogram ma's ook de specifieke eigen schappen van een schip, zoals stabiliteit, de verwachte snel heden bij verschillende koer sen en windsnelheden, wor den voorspeld. Ook de jachteigenaren, die niet de bedoeling hebben aan wed strijden mee te doen, kunnen op deze manier heel wat over hun schip te weten komen. diepgang 1.80 1.50) weegt 5.600 kilo en heeft een zeilop- pervlak van 62 meter. Behalve de centrale lier heeft het nieuwe schip het zoge noemde Dehler Main-Drop Systeem, waardoor het groot zeil gemakkelijk vanuit de kuip gestreken kan worden. Het grootzeil doekt daarbij, automatisch op. Ook de snel- reefïnstallie is bij de eerste en tweede rif vanuit de kuip te bedienen. Het interieur is ruim. De grote keuken met dubbele spoel bak biedt veel bergruimte. U- vormig is de sofa in het leef- vertrek. Een ruime eigenaars hut is een van de pluspunten van dit schip. De „natte cel" biedt een toilet, een wasbak en veel kastruimte. De prijs van dit nieuwe jacht is f 165.772, inclusief btw. De Dehler 36 CWS is te bewonde ren in de Europahal. De nieuwe 36 voeter van Dehler Er wordt al jaren over ge sproken, maar nu lijkt het toch tot daadwerkelijke uitvoering te komen: de clas sificatie van jachthavens, verhuurbedrijven en de tra ditionele zeilvaart. Dit sei zoen zullen charterschepen worden geclassificeerd, ter wijl begin volgend jaar de beide andere sectoren aan de beurt komen. Het gaat om een sterrensys teem, zoals dat voor hotels, kampeerterreinen en bunga lowparken al eerder is inge voerd. Op deze wijze krijgt de consument een beter inzicht in wat hem zoal wordt aange boden. De praktijk heeft uit gewezen dat een groot deel van het publiek te weinig weet van waterrecreatie en van wat de bedrijven elk voor zich te bieden hebben. De Hiswa, de vereniging van Nederlandse watersporton dernemingen, is blij met de invoering van dit hulpmiddel in het selectieproces, omdat het de bedrijven in een nog scherpere onderlinge concur rentiepositie manoeuvreert. Het algehele peil van het aan geboden produkt zal onder invloed hiervan stijgen, het geen alleen maar gunstig is voor de klant, meent men bij de Hiswa. Het project wordt gesteund door onder andere de ANWB en het ministerie van economische zaken. De fabrikanten en impor teurs in de surfbranche, die de laatste jaren behoor lijk onder druk staat, bunde len de krachten. Onlangs richtten zij de Nederlandse Vereniging voor Windsurf Promotie op, die als hoofd doel het gezamenlijk onder de aandacht brengen van de surfsport heeft. Op de Hiswa treedt de nieuwe organisatie voor het eerst naar buiten. De vereniging zal zich niet alleen bezighouden met promotie, maar wil ook cijfermateriaal over de bran che vergaren. Keiharde cijfers over de verkopen van planken en zeilen zijn immers nooit bo ven tafel gekomen. Een goed overzicht over de totale markt ontbreekt daardoor. De aan gesloten ondernemingen heb ben nu zowaar beloofd voor taan hun verkoopcijfers aan de vereniging door te geven. Globaal zijn wel enkele cijfers te geven. In 1988 werden onge veer 300.000 surfplanken aan de man gebracht. Naar schat ting gingen in Nederland zo'n 15.000 over de toonbank, te gen 23.000 in het jaar daar voor, toen ook al een dalende tendens was waar te nemen. Amerika is de grootste afne mer gebleven, terwijl de afzet naar Italië, Japan en de Skan- dinavische landen een lichte groei vertoont. De sanering binnen de surfin- dustrie is trouwens nog steeds gaande. De Nederland se ondernemers zijn er vooral in 1988 toe overgegaan op de (soms heel grote) voorraden in te teren. In de meeste ma gazijnen schijnt men nu weer vrij te kunnen rondlopen. Het funboard van 3,20 tot 3,30 meter was het afgelopen sei zoen bij het kooppubliek het meest in trek. Bij fabrikanten en importeurs lijkt de mening post te vatten, dat de surf sport weer een haalbare kaart moet worden voor de hele fa milie. Oftewel goedkopere planken en accessoires. Ook de stabiele en daardoor ge makkelijker te hanteren lange plank krijgt weer een plaats in het assortiment. De Nederlandse Vereniging voor Windsurf Promotie heeft op de Hiswa meteen al een eind gemaakt aan het sys teem van afgebakende stands. De beschikbare vier kante meters in de Amstelhal zijn door de vereniging afge nomen en over de deelnemers verdeeld. Ieder jaar krijgt de presentatie een ander thema. Dit keer is gekozen voor een Caribisch sfeertje. Een aardige primeur op de Hiswa is de Surfcat van het ge lijknamige bedrijf uit de Meern. De Surfcat is een cata maran, die uit twee willekeuri ge surfplanken wordt opge bouwd. Hoewel het idee niet echt nieuw is, zit het aparte hem in het door 't bedrijf ont wikkelde bouwpakket. In een kwartiertje is de #oacat' zeilklaar; het weer inpakken duurt nauwelijks langer, laat men bij Surfcat BV weten. Gratis is het bouwpakket, dat 15 kilo weegt, zeker niet: f 2490. WILLEM ALTEN A De grote angst van iedere ei genaar van zeilboot, krui ser of zeegaand jacht is dat zijn trotse bezit van de ene op de an dere dag spoorloos verdwijnt. Gestolen dus. Soms duikt het schip, ontdekt door de politie of wellicht de eigenaar zelf, weer op. Wie denkt dat alles daarmee weer keurig op zijn pootjes te recht is gekomen, heeft het mis. De grote vraag is: hoe toont de eigenaar aan dat het schip, dat vanzelfsprekend gesierd is met een nieuwe naam, ook inder daad van hem of haar is? Het feest is natuurlijk compleet als blijkt dat de nieuwe 'eigenaar' het schip te goeder trouw heeft gekocht. Dat hij er voor heeft be taald, zal hij zelfs kunnen bewij zen door een betaalbewijs te voorschijn te toveren. Vermoedelijk trekt de eerste, fei telijke eigenaar ten slotte wel aan het langste eind, maar een lolletje is het allemaal niet. Vooral niet voor de laatste ko per, die zijn goede geld in een luchtkasteel blijkt te hebben ge stoken. Toch is veel leed te voorkomen. De Dienst van het Kadaster en de Openbare Registers - een lan ge naam voor iets dat de mees ten kennen als 'het Kadaster' - beheert al 150 jaar, naast allerlei gegevens over grondbeschrijvin- gen en wat dies meer zij, ook een scheepsregister. Voor degene die een vaartuig wil kopen of ver kopen, kan deze scheepsboek- houding van belang zijn. Het Kadaster stelt hiermee iemand in staat zijn eigendom te bewij zen. Het komt er dus op neer dat het bezit van een schip, net als de eigendom van een woning, bij het Kadaster wordt geregi streerd. Een schip dat te boek wordt gesteld, krijgt een zoge heten brandmerk, om identifi catie makkelijker te maken. Het brandmerk bestaat uit een volgnummer van de teboekstel- ling, het kantoor van teboek- stelling (het Kadaster heeft kantoren in Amsterdam, Rot terdam en Groningen) en het jaartal. In aanwezigheid van een scheepsmeter van het ministerie van verkeer en waterstaat wordt in houten en stalen schepen een nummer ingehakt. Bij polyester schepen brengt men een niet te verwijderen plaatje aan. De kosten zijn vrij gering. Wel moet men er rekening mee hou den, dat het schip later niet zo maar handje-contantje ver kocht kan worden. Er komt na melijk een overdrachtsakte aan te pas die bij het Kadaster in de Openbare Register moet wor den overgeschreven. Ook daar aan zijn enige kosten verbon den. In stalen en houten schepen wordt een nummer ingehakt In het Amsterdamse scheepvaartmuseum werd deze maand de nieuwe Vaar gids voor de Nederlandse en Belgische kust ten doop ge houden. De gids werd samen gesteld door de Chef der Hy drografie van de Koninklijke Marine in samenwerking met de ANWB. Een deel van het boek verscheen al eerder als artikel in de Waterkam pioen. De gids biedt naat algemene nautische informatie een uit voerige beschrijving van de belangrijkste jachthavens langs de kust. Per haven wordt een overzicht gegeven van bijvoorbeeld vaarroutes en -aanwijzingen, getij-infor matie seinen, havengegevens en dergelijke. Vaargids voor de Nederland se en Belgische kust. Jachtbouwers en handelaars in jachten roepen tegenwoordig in koor dat de markt weer aantrekt en er een toenemende belangstelling voor het kopen van een nieuwe boot bestaat. Volgens hen is er tevens een veel levendiger handel in tweedehands vaartuigen dan een jaar of wat jeleden het geval was. Hoe dat precies zij, duidelijk is dat de interesse van velen uit gaat naar een gebruikt jacht. Een boot in deze categorie kost nu eenmaal veel minder dan een nieuwe van dezelfde grootte. Bovendien is het bij jachten zo, dat men ook onder de tweedehands vaartuigen kwaliteit aantreft. In enkele gevallen zijn oude schepen zelfs beter dan nieuwe. Toch blijft liet oppassen geblazen. Ook in de botenwereld schuilt er kaf onder het koren. Een koper-in-spé kan gemakkelijk in de boot worden genomen ails hij geen verstand van jachten heeft en lichtvaardig tot een beslissing komt. Hij moet niet te gauw het oor laten hangen naar wat de eigenaars hem vertellen. Daarmee wil natuurlijk niet gezegd zijn dat die laatsten onbetrouwbaar zijn. Waar de gegadigde zijn schip ook koopt - van een particulier of een werf - hij doet er verstandig aan de hulp van een onafhankelijke vakman in te roepen. Het inspecteren van een jacht is namelijk een werk, dat maar beter niet aan een goedwillende leek - bij voorbeeld een goede watersportvriend - kan worden overgelaten. Er wordt nogal wat deskundigheid gevraagd wil men een juist oordeel kunnen vellen over romp, motorinstallatie, tuigage en de meestal elektronische uitrusting. Ook afgezien van die technische kant van de zaak komt er nogal wat kijken om de gehele transactie naar behoren af te handelen. Om te beginnen is er een goed contract nodig, waarin de standaard-verkoop- en leveringsvoorwaarden zijn vermeld. Ook moet worden vastgesteld dat de aanbieder de werkelijke eigenaar is. Het zou niet de eerste keer zijn dat een volstrekt te goeder trouw zijnde gegadigde een gestolen jacht koopt. Ook moet de koper er zeker van zijn dat er geen claims of schulden op het vaartuig rusten. De regeling van dergelijke Krachtbundeling in surfbranche Uitgeverij Inmerc in Wormer. ISBN 90 6611 4215. Prijs 79.50. de nieuwe vaargids men door gaan. De ideale boot, die voor alle doeleinden en voor alle wateren geschikt is, bestaat niet en zal ook nimmer worden uitgevonden. Voor het overige is er keus genoeg, ook op de tweedehands markt. Het is logisch dat er veel gebruikte vaartuigen te koop zijn. Een auto wordt na een jaar of zes naar de schroothoop verwezen. Een boot gaat jaren en jaren mee. Goed gebouwde jachten hebben bij goed onderhoud een levensduur van tientallen jaren. Er varen zelfs verscheidene tot jacht verbouwde schepen rond, die al meer dan een eeuw geleden zijn gebouwd. Een tweedehands boot kopen is dus zo gek nog niet. Men kan duizenden guldens besparen. Een voordeel van een gebruikte boot is doorgaans ook dat deze veel beter is uitgerust dan een nieuw schip. Dat laatste is meestal slechts van een standaard-uitrusting voorzien. In de praktijk blijkt doorgaans dat er veel meer spullen nodig zijn, zoals enige extra voorzeilen, landvasten en navigatie-apparatuur. Voor de aanschaf daarvan moet de kersverse bootbezitter nog diep in de beurs tasten. Ook daarmee moet men rekening houden als men voor de keus staat: nieuw of tweedehands. Ons land kent talrijke deskundige en betrouwbare jachtmakelaars en andere experts. Voor informatie over zaken als deze kan de aspirant-koper terecht bij organisaties als de ANWB en de Hiswa. Kortom, wie als leek een jacht wil kopen moet niet zonder vakman zijn koers uitzetten. ANNE DE BOER De tiveedehandsmarkt biedt keuze genoeg zaken kan men maar het beste aan de vakmensen overlaten. Natuurlijk moet voor dat werk commissie worden betaald, doorgaans een zeker percentage van de koopsom. Door dat bedrag neer te tellen kan men echter veel narigheid voorkomen. Een vakman is bovendien nodig om de aspirant-koper te helpen een boot te vinden, die het beste aan diens eisen en verlangens voldoet. Wat dit betreft is er een goede afweging nodig. Een koper moet van tevoren precies weten wat hij wil. Voor het varen op uitsluitend de meren heeft hij een ander schip nodig dan voor het zeilen op bij voorbeeld IJsselmeer of Waddenzee. Wie veel sportief zeilgenot verlangt zal wat anders moeten kiezen dan een zware familieboot met het comfort van thuis. Zo kan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 9