IVOORZITTER TASELAAR hiswa blijft aantrekkelijk evenement HISWA 89 vrijdagkrant de vrij(e)dagkran t meer directe verkoop op hiswa 9 hiswa 10 mannen 12 den boer 13 textiel 11 museum VRIJDAG 24 FEBRUARI 1989 wtnerland 25 februari t/m 5 maart AMSTERDAM groot neerlands grootste botenbeurs brengt een keur aan schepen en watersportartikelen een eigenwijze regisseur: lodewijk den boer wil mensen shockeren met toneel twee exposities in het zeeuwse to nen uiteenlopende verwerkingen van textiel steeds meer mannen duiken in ons land in de potten en pannen museum verhuurd; een belgische presentatie tijdens de rotterdamse woonbeurs binnenhuis '89 Surfsportbranche bundelt krachten. De Hiswa, die mor gen, zaterdag, wordt geopend, beleeft in de Amsterdamse RAI al weer zijn 34ste editie. De beurs loopt tot en met volgende week zondag. Een van de opvallendste verschillen met voor gaande jaren is de grote re mogelijkheid tot di recte verkoop door de taillisten. Volgens de di rectie van RAI Gebouw bv heeft onderzoek uit gewezen dat er onder de bezoekers een groeiende behoefte aan 'winkelen' bestaat. Dank zij een verruiming van het tentoonstellings reglement kunnen de be zoekers watersportkle- ding, surfartikelen, of kleinere scheepsbeno- digdheden ter plekke ko pen en meteen mee naar huis nemen. Hart van de komende tentoonstelling vormt de Europahal. Hier worden tientallen grote vaartui gen afgemeerd aan een speciaal gebouwde stei ger. In de aangrenzende hallen wordt aan andere facetten van de waterre creatie aandacht be steed. In de Westhal zijn motoren, scheepsacces- soires, onderdelen en ap paratuur te zien. In de Amstelhal staat de oever recreatie centraal. De Zuidhal biedt ruimte aan de sportboten. De Noord hal biedt onderdak aan open zeilboten, roei- en vis- en bijboten. De de taillisten krijgen plaats in de Oosthal. Een opvallende blikvan ger in het zogeheten Houtpaviljoen is de wher ry van de Rotterdamse firma Busman. Het be drijf komt naar de RAI met niet veel meer dan een kiel van deze sport- roeiboot. Tijdens de ten toonstelling kan het pu bliek de afbouw op de voet volgen. Evenals voorgaande jaren telt de Hiswa ongeveer vierhon derd exposanten. Het Nederlands Bureau voor Toerisme richt een voorlichtingscentrum in de Amstelhal in, waar ook de charter- en ver huurbedrijven zullen zijn te vinden. Het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond heeft daar even eens een informatie stand. De Koninklijke Marine, de reddings maatschappijen, de kust wacht, de ANWB en de rijkspolitie te water pre senteren zich er geza menlijk onder de slogan 'Verantwoord Varen'. De traditionele verwijsbor den die de bezoekers weg wijs maken in het com plex, zijn ingeruild voor onvervalste dukdalven. De RAI is goed bereik baar met openbaar ver voer: het NS-station be vindt zich op loopafstand en bus en tram houden halt voor de ingang. De Hiswa is iedere dag open van 10.00 tot 17.00 uur. Op doordeweekse dagen is de tentoonstel ling ook 's avonds, van 19.00 tot 22.00 uur, te be zoeken. vrijdagkrant ,1r zijn bedrijven die j uitsluitend de voorkeur 5 Boot Düsseldorf geven, ic willen niet naar de Hiswa Énen. Dat gebeurt dan onder [(motto dat Boot als grootste [jtersporttentoonstelling ter ■ereld de Hiswa in de lliaduw stelt. 'Wat hebben we nnog op de Hiswa te leken?', wordt er gezegd. [aar het klopt natuurlijk fct", meent algemeen [orzitter Arie Taselaar van [Hiswa, de Nederlandse [reniging van ondernemingen [de bedrijfstak [aterrecreatie. Lselaar rekent voor dat de [tstduitse show ongeveer I bezoekers trekt. Van Inkomen er 30.000 uit ons M. „De ondernemers, die leen op Boot exposeren, [nken dat ze daarmee de [derlandse markt kunnen [dienen. Een misrekening, [ut diezelfde Nederlandse [arkt is uiteraard vele malen [oter.Be Hiswa, die al gauw iO.OOO bezoekers binnen de horten krijgt, is daardoor bntffikkelijker", meent de fsS-voorzitter. Itfelang van Boot wil pïiaar hiermee zeker niet peren. „Die tentoonstelling taft bepaald waarde, niet in [laatst doordat je daar als [dernemer de buitenlandse arkt kunt verkennen". Dat [n organisatie Boot wel [gelijk als een belangrijke ttor beschouwt, blijkt llgens Taselaar ook wel uit It enthousiasme, waarmee zij [initiatief steunt om volgend r in Düsseldorf het project iderland Partnerland tot een licces te maken. [ederland Partnerland op t '90 biedt de hele literrecreatie-industrie de [gelijkheid om, naast de irticipatie in de Hiswa en de |iswa te Water, zich ook op de kor ons altijd nog uitermate [langrijke Duitse afzetmarkt [presenteren. Als we Boot als [n vervelende concurrent [«den hebben beschouwd, [dden we onze medewerking [ook niet aan verleend", keent Taselaar. Hiswa-vereniging neemt lét het Nederlands Bureau [lor Toerisme en de [derlands-Duitse Kamer van [oophandel deel in een lichting, die de organisatie [n Nederland Partnerland [ordineert. Dat de [euwbakken stichting zich [tgerekend tijdens de laatste [itie van Boot presenteerde, fct wel genoeg over de lositieve houding, die de Hiswa jgenover de Duitse iatersport tentoonstelling fceemt, laat Taselaar ten lervloede weten, t'selaar stelt tot zijn l'iedenheid vast, dat na de ■toer een vier jaar durend piteitsverbeteringsproject begint, waarvoor de overheid ruim f 1 miljoen ter beschikking heeft gesteld. Doelgroep is de hele dienstverlenende sector. „Dat hebben we toch maar even voor elkaar gekregen. We zijn erg blij dat de overheid oog heeft gekregen voor de bijzondere positie van de bedrijven in onze branche door extra middelen aan te wenden voor de verbetering van vooral de bedrijfsvoorlichting", zegt hij. Bij dat ene steuntje in de rug Voorzitter Arie Taselaar blijft het niet. Binnenkort wordt begonnen met een project, dat bedoeld is om de Nederlandse jachtbouwbedrijven efficiënter op de buitenlandse markt te laten opereren. Ook voor dit initiatief heeft de Hiswa de medewerking gekregen van het rijk, dat zich hiermee gevoelig heeft getoond voor het argument dat ook deze sector in hoort te spelen op de voorgenomen Europese eenwording. Dat de Hiswa tegenwoordig als gesprekspartner door de overheid serieus wordt genomen, bleek onlangs toen minister Braks zich niet ongevoelig toonde voor de wens van de vereniging om onder andere het Oosterschelde- gebied niet als staatsnatuurmonument aan te wijzen. De bewindsman heeft besloten de voet even op de rem te houden. „We hebben tegenvoorstellen gedaan, waarbij niet alleen het ondernemersbelang als argument wordt gebruikt. Kijk, Nederland is klein en goed beschouwd wordt het door opdringende industrieën en stadsuitbreidingen alleen maar kleiner. Dat houdt in dat men niet zomaar grote gebieden ontoegankelijk kan verklaren voor de recreërende Nederlanders", vindt Taselaar. „Dat zal in overleg met alle betrokkenen, onder wie ook wij, tot stand moeten komen, met uiteraard een evenwichtige verdeling van de natuur- en recreatiebelangen. De aandacht voor het milieu is ook juist voor onze bedrijfstak van groot belang. Dat daarbij tegenstrijdige belangen spelen, is evident", geeft hij toe. De Hiswa kreeg vorig jaar haar zin, toen de Tweede Kamer de absolute btw-vrijstelling voor verenigingshaven afschafte. Taselaars organisatie had daarom gevraagd, omdat zij het niet eerlijk vond dat besturen van verenigingshavens niet btw-plichtig waren en de exploitanten van commerciële havens voor het hoge tarief van redactie PZC-bijlagen advertentie en Vlissingen Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. 01184-84000 Middelburg Markt 51 4331 LK Middelburg Tel. 01180-81000 Goes Grote Markt 2 4461 AJ Goes Tel. 01100-31800 Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. 01184-84000 administratie Terneuzen Nieuwstraat 22 4531 CW Terneuzen Tel. 01150-94457 Hulst Steenstraat 6 4561 AS Hulst Tel. 01140-14058 Zierikzee Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee Tel. 01110-15380 opening kantoren Van maandag t?m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. Watersportbranche is opwaartse spiraal van de Hiswa zijn geweest? Uiteindelijk varen de ondernemers toch wel bij een zo groot mogelijke vloot van plezierboten? Taselaar: „Eèn ding moet vooral duidelijk zijn: het gaat alleen om de echt grote verenigingshavens, die een eigen havenmeester in dienst hebben en weet ik wat niet allemaal voor faciliteiten bieden. Die betalen straks btw. De verenigingshaven die bestierd wordt door een handjevol bestuursleden blijft buiten schot. Zo dramatisch is het nu allemaal ook weer niet". Dramatischer vindt Taselaar het dat het parlement ongevoelig is gebleken voor de wens van de vereniging het btw-tarief te verlagen naar 6 procent. „Om voor ons onduidelijke redenen wilde de Tweede Kamer daar niet aan. In die zin spijt het ons ook voor de verenigingshavens, die nu inderdaad met een forse lastenverhoging worden geconfronteerd. We hadden dit niet verwacht, vooral niet omdat de landrecreatie, zoals kampeerbedrijven, al jaren op dat lage tarief zitten. Maar we laten het er niet bij zitten. Dat tarief zal en moet naar beneden". Taselaar is over het algemeen bijzonder goed te spreken over de bedrijfsresultaten van de óndernemingen in de waterrecreatieve branche. „De trend is opwaarts gericht", zegt hij. Als voorbeeld haalt hij de Nederlandse jachtbouw aan die zich gunstig ontwikkelt. De export in 1988 is in vergelijking met het jaar daarvoor met ongeveer 8 procent gestegen, terwijl ook de gemiddelde waarde van de naar het buitenland verkochte schepen met 4 procent steeg. De Hiswa-voorman is vooral daarom zo ingenomen met deze positieve ontwikkelingen, omdat de bedrijfstak een jaar of wat geleden nog volkomen ongestructureerd was. „Tien jaar geleden was het in de branchevereniging ontreddering alom. Het hing allemaal als los zand aan elkaar. Daarvan is nu totaal geen sprake meer", stelt Taselaar tevreden vast. Vijfjaar geleden werd besloten dat er één branche-organisatie voor de gehele sector moest komen. Die is er nu. Taselaar: „Je ziet nu een groeiende onderlinge samenwerking bij verhuurbedrijven, charterondernemingen en noem maar op. Dat de contacten met de overheden zo sterk zijn verbeterd, is een direct gevolg van het voordeel als één organisatie naar buiten te treden". WILLEM ALTEN A 20 procent in aanmerking kwamen. De verenigingen stonden meteen op hun achterste benen. Zij zullen hun huurders van ligplaatsen om meer geld moeten vragen. Als die dat niet kunnen betalen, zullen ze wellicht overwegen om hun boot van de hand te doen. Dat kan toch nooit de bedoeling

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 7