IVOORZITTER TASELAAR
hiswa blijft
aantrekkelijk
evenement
HISWA 89
vrijdagkrant
de
vrij(e)dagkran t
meer
directe
verkoop
op
hiswa
9 hiswa
10 mannen
12 den boer
13 textiel
11 museum
VRIJDAG 24 FEBRUARI 1989
wtnerland
25 februari t/m 5 maart
AMSTERDAM
groot
neerlands grootste botenbeurs
brengt een keur aan schepen en
watersportartikelen
een eigenwijze regisseur: lodewijk
den boer wil mensen shockeren
met toneel
twee exposities in het zeeuwse to
nen uiteenlopende verwerkingen
van textiel
steeds meer mannen duiken in
ons land in de potten en pannen
museum verhuurd; een belgische
presentatie tijdens de rotterdamse
woonbeurs binnenhuis '89 Surfsportbranche bundelt krachten.
De Hiswa, die mor
gen, zaterdag, wordt
geopend, beleeft in de
Amsterdamse RAI al
weer zijn 34ste editie. De
beurs loopt tot en met
volgende week zondag.
Een van de opvallendste
verschillen met voor
gaande jaren is de grote
re mogelijkheid tot di
recte verkoop door de
taillisten. Volgens de di
rectie van RAI Gebouw
bv heeft onderzoek uit
gewezen dat er onder de
bezoekers een groeiende
behoefte aan 'winkelen'
bestaat.
Dank zij een verruiming
van het tentoonstellings
reglement kunnen de be
zoekers watersportkle-
ding, surfartikelen, of
kleinere scheepsbeno-
digdheden ter plekke ko
pen en meteen mee naar
huis nemen.
Hart van de komende
tentoonstelling vormt de
Europahal. Hier worden
tientallen grote vaartui
gen afgemeerd aan een
speciaal gebouwde stei
ger. In de aangrenzende
hallen wordt aan andere
facetten van de waterre
creatie aandacht be
steed. In de Westhal zijn
motoren, scheepsacces-
soires, onderdelen en ap
paratuur te zien. In de
Amstelhal staat de oever
recreatie centraal. De
Zuidhal biedt ruimte aan
de sportboten. De Noord
hal biedt onderdak aan
open zeilboten, roei- en
vis- en bijboten. De de
taillisten krijgen plaats
in de Oosthal.
Een opvallende blikvan
ger in het zogeheten
Houtpaviljoen is de wher
ry van de Rotterdamse
firma Busman. Het be
drijf komt naar de RAI
met niet veel meer dan
een kiel van deze sport-
roeiboot. Tijdens de ten
toonstelling kan het pu
bliek de afbouw op de
voet volgen. Evenals
voorgaande jaren telt de
Hiswa ongeveer vierhon
derd exposanten.
Het Nederlands Bureau
voor Toerisme richt een
voorlichtingscentrum in
de Amstelhal in, waar
ook de charter- en ver
huurbedrijven zullen zijn
te vinden. Het Koninklijk
Nederlands Watersport
Verbond heeft daar even
eens een informatie
stand. De Koninklijke
Marine, de reddings
maatschappijen, de kust
wacht, de ANWB en de
rijkspolitie te water pre
senteren zich er geza
menlijk onder de slogan
'Verantwoord Varen'. De
traditionele verwijsbor
den die de bezoekers weg
wijs maken in het com
plex, zijn ingeruild voor
onvervalste dukdalven.
De RAI is goed bereik
baar met openbaar ver
voer: het NS-station be
vindt zich op loopafstand
en bus en tram houden
halt voor de ingang.
De Hiswa is iedere dag
open van 10.00 tot 17.00
uur. Op doordeweekse
dagen is de tentoonstel
ling ook 's avonds, van
19.00 tot 22.00 uur, te be
zoeken.
vrijdagkrant
,1r zijn bedrijven die
j uitsluitend de voorkeur
5 Boot Düsseldorf geven,
ic willen niet naar de Hiswa
Énen. Dat gebeurt dan onder
[(motto dat Boot als grootste
[jtersporttentoonstelling ter
■ereld de Hiswa in de
lliaduw stelt. 'Wat hebben we
nnog op de Hiswa te
leken?', wordt er gezegd.
[aar het klopt natuurlijk
fct", meent algemeen
[orzitter Arie Taselaar van
[Hiswa, de Nederlandse
[reniging van ondernemingen
[de bedrijfstak
[aterrecreatie.
Lselaar rekent voor dat de
[tstduitse show ongeveer
I bezoekers trekt. Van
Inkomen er 30.000 uit ons
M. „De ondernemers, die
leen op Boot exposeren,
[nken dat ze daarmee de
[derlandse markt kunnen
[dienen. Een misrekening,
[ut diezelfde Nederlandse
[arkt is uiteraard vele malen
[oter.Be Hiswa, die al gauw
iO.OOO bezoekers binnen de
horten krijgt, is daardoor
bntffikkelijker", meent de
fsS-voorzitter.
Itfelang van Boot wil
pïiaar hiermee zeker niet
peren. „Die tentoonstelling
taft bepaald waarde, niet in
[laatst doordat je daar als
[dernemer de buitenlandse
arkt kunt verkennen". Dat
[n organisatie Boot wel
[gelijk als een belangrijke
ttor beschouwt, blijkt
llgens Taselaar ook wel uit
It enthousiasme, waarmee zij
[initiatief steunt om volgend
r in Düsseldorf het project
iderland Partnerland tot een
licces te maken.
[ederland Partnerland op
t '90 biedt de hele
literrecreatie-industrie de
[gelijkheid om, naast de
irticipatie in de Hiswa en de
|iswa te Water, zich ook op de
kor ons altijd nog uitermate
[langrijke Duitse afzetmarkt
[presenteren. Als we Boot als
[n vervelende concurrent
[«den hebben beschouwd,
[dden we onze medewerking
[ook niet aan verleend",
keent Taselaar.
Hiswa-vereniging neemt
lét het Nederlands Bureau
[lor Toerisme en de
[derlands-Duitse Kamer van
[oophandel deel in een
lichting, die de organisatie
[n Nederland Partnerland
[ordineert. Dat de
[euwbakken stichting zich
[tgerekend tijdens de laatste
[itie van Boot presenteerde,
fct wel genoeg over de
lositieve houding, die de Hiswa
jgenover de Duitse
iatersport tentoonstelling
fceemt, laat Taselaar ten
lervloede weten,
t'selaar stelt tot zijn
l'iedenheid vast, dat na de
■toer een vier jaar durend
piteitsverbeteringsproject
begint, waarvoor de overheid
ruim f 1 miljoen ter beschikking
heeft gesteld. Doelgroep is de
hele dienstverlenende sector.
„Dat hebben we toch maar
even voor elkaar gekregen. We
zijn erg blij dat de overheid oog
heeft gekregen voor de
bijzondere positie van de
bedrijven in onze branche door
extra middelen aan te wenden
voor de verbetering van vooral
de bedrijfsvoorlichting", zegt
hij.
Bij dat ene steuntje in de rug
Voorzitter Arie Taselaar
blijft het niet. Binnenkort
wordt begonnen met een
project, dat bedoeld is om de
Nederlandse
jachtbouwbedrijven efficiënter
op de buitenlandse markt te
laten opereren. Ook voor dit
initiatief heeft de Hiswa de
medewerking gekregen van het
rijk, dat zich hiermee gevoelig
heeft getoond voor het
argument dat ook deze sector
in hoort te spelen op de
voorgenomen Europese
eenwording.
Dat de Hiswa tegenwoordig als
gesprekspartner door de
overheid serieus wordt
genomen, bleek onlangs toen
minister Braks zich niet
ongevoelig toonde voor de wens
van de vereniging om onder
andere het Oosterschelde-
gebied niet als
staatsnatuurmonument aan te
wijzen. De bewindsman heeft
besloten de voet even op de
rem te houden.
„We hebben tegenvoorstellen
gedaan, waarbij niet alleen het
ondernemersbelang als
argument wordt gebruikt. Kijk,
Nederland is klein en goed
beschouwd wordt het door
opdringende industrieën en
stadsuitbreidingen alleen maar
kleiner. Dat houdt in dat men
niet zomaar grote gebieden
ontoegankelijk kan verklaren
voor de recreërende
Nederlanders", vindt Taselaar.
„Dat zal in overleg met alle
betrokkenen, onder wie ook wij,
tot stand moeten komen, met
uiteraard een evenwichtige
verdeling van de natuur- en
recreatiebelangen. De
aandacht voor het milieu is ook
juist voor onze bedrijfstak van
groot belang. Dat daarbij
tegenstrijdige belangen spelen,
is evident", geeft hij toe.
De Hiswa kreeg vorig jaar haar
zin, toen de Tweede Kamer de
absolute btw-vrijstelling voor
verenigingshaven afschafte.
Taselaars organisatie had
daarom gevraagd, omdat zij het
niet eerlijk vond dat besturen
van verenigingshavens niet
btw-plichtig waren en de
exploitanten van commerciële
havens voor het hoge tarief van
redactie
PZC-bijlagen
advertentie en
Vlissingen
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. 01184-84000
Middelburg
Markt 51
4331 LK Middelburg
Tel. 01180-81000
Goes
Grote Markt 2
4461 AJ Goes
Tel. 01100-31800
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. 01184-84000
administratie
Terneuzen
Nieuwstraat 22
4531 CW Terneuzen
Tel. 01150-94457
Hulst
Steenstraat 6
4561 AS Hulst
Tel. 01140-14058
Zierikzee
Oude Haven 41
4301 JK Zierikzee
Tel. 01110-15380
opening kantoren
Van maandag t?m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.
Watersportbranche is opwaartse spiraal
van de Hiswa zijn geweest?
Uiteindelijk varen de
ondernemers toch wel bij een
zo groot mogelijke vloot van
plezierboten?
Taselaar: „Eèn ding moet
vooral duidelijk zijn: het gaat
alleen om de echt grote
verenigingshavens, die een
eigen havenmeester in dienst
hebben en weet ik wat niet
allemaal voor faciliteiten
bieden. Die betalen straks btw.
De verenigingshaven die
bestierd wordt door een
handjevol bestuursleden blijft
buiten schot. Zo dramatisch is
het nu allemaal ook weer
niet".
Dramatischer vindt Taselaar
het dat het parlement
ongevoelig is gebleken voor de
wens van de vereniging het
btw-tarief te verlagen naar 6
procent. „Om voor ons
onduidelijke redenen wilde de
Tweede Kamer daar niet aan.
In die zin spijt het ons ook voor
de verenigingshavens, die nu
inderdaad met een forse
lastenverhoging worden
geconfronteerd. We hadden dit
niet verwacht, vooral niet
omdat de landrecreatie, zoals
kampeerbedrijven, al jaren op
dat lage tarief zitten. Maar we
laten het er niet bij zitten. Dat
tarief zal en moet naar
beneden".
Taselaar is over het algemeen
bijzonder goed te spreken over
de bedrijfsresultaten van de
óndernemingen in de
waterrecreatieve branche. „De
trend is opwaarts gericht", zegt
hij. Als voorbeeld haalt hij de
Nederlandse jachtbouw aan die
zich gunstig ontwikkelt. De
export in 1988 is in vergelijking
met het jaar daarvoor met
ongeveer 8 procent gestegen,
terwijl ook de gemiddelde
waarde van de naar het
buitenland verkochte schepen
met 4 procent steeg.
De Hiswa-voorman is vooral
daarom zo ingenomen met deze
positieve ontwikkelingen,
omdat de bedrijfstak een jaar of
wat geleden nog volkomen
ongestructureerd was. „Tien
jaar geleden was het in de
branchevereniging
ontreddering alom. Het hing
allemaal als los zand aan
elkaar. Daarvan is nu totaal
geen sprake meer", stelt
Taselaar tevreden vast.
Vijfjaar geleden werd besloten
dat er één branche-organisatie
voor de gehele sector moest
komen. Die is er nu. Taselaar:
„Je ziet nu een groeiende
onderlinge samenwerking bij
verhuurbedrijven,
charterondernemingen en
noem maar op. Dat de
contacten met de overheden zo
sterk zijn verbeterd, is een
direct gevolg van het voordeel
als één organisatie naar buiten
te treden".
WILLEM ALTEN A
20 procent in aanmerking
kwamen.
De verenigingen stonden
meteen op hun achterste
benen. Zij zullen hun huurders
van ligplaatsen om meer geld
moeten vragen. Als die dat niet
kunnen betalen, zullen ze
wellicht overwegen om hun
boot van de hand te doen. Dat
kan toch nooit de bedoeling