PZC meetbus brengt heel nederland in kaart vrijdagkrant 'IJPEN- (ABINET VRIJDAG 24 FEBRUARI 1989 z/\ mdste button duur compleet computerkaart heel nederland rwintig jaar geleden werden er in een (valputje aan de [eizersgracht in Amsterdam pijpen gevonden. Wat oen pijpen in een afvalputje? imsthistoricus Don Duco reeg de opdracht om te aderzoeken waar die pijpen andaan kwamen, lie geschiedenis gaat als volgt: het begin van de zeventiende [uw werd het pijp roken nog iet geaccepteerd. Pijprokers eden 't stiekem. Als de pijp teg was, gooiden ze deze weg leen afvalputje. Het aderzoek van Duco leidde tot m grote pijpencollectie van rel 10.000 verschillende pijpen, len groot deel van zijn erzameling is te zien in het ijpenkabinet in Leiden. [et is de grootste en meest iepgaande collectie kleipijpen wereld. De bezoeker krijgt iet alleen vitrines met pijpen :zien, maar waant zich tevens leen oude regentenkamer, iet geheel doet uiskamerachtig aan: aan de luur hangen portretten van [genten uit de zeventiende en thttiende eeuw. In het midden an de 'kamer' staat een tafel iet vier stoelen: langs de kant naan de wand zijn de Erschillende pijpen [ntoongesteld. Ie oudste pijpen komen uit uid-Amerika. Dat is ook jgisch, want daar is tabak een nheemse plant die al sinds nervseiiheugenis door de indianen wordt gerookt. Pijpekoppen in de vorm van hoofden van vooraanstaande figuren jitlskort heeft het Ihjenkabinet één van de «wiste pijpen ter wereld in aar bezit: een Zuid- pierikaanse kleipijp die ateert van ruim 500 jaar voor hristus. De pijp is gemaakt an grijze, korrelige klei en is evormd in een toelopende nis van 10 decimeter lang. Op et wijde uiteinde daarvan is en gedetailleerd rouwenfiguurtje geboetseerd, ooral haar sieraden zijn fraai litgewerkt: een hoge oofdtooi, een breed alssierraad en enorme orhangers. tastreeks 1500 is de tabak iaar Europa getransporteerd. )e planten werden voor de sier a de tuin gezet, want de iuropeanen durfden het spul log niet te roken, ii die tijd werden in Nederland Ie eerste pijpen gemaakt. In iouda ontstond een bloeiende ijpenhandel. Er waren laarliefst 400 bedrijven die lijpen maakten en de helft van ie Goudse bevolking leefde van ieverkoop van pijpen en abak. legelmatig komen mensen uit iet Westen van het land naar iet Pijpenkabinet met een lijpekop die ze in hun tuin [evonden hebben. Ze willen ian weten welk bedrijf die pijp weger heeft gemaakt. Aan de land van het model, een merk j* 11 De oudste pijp in het Kabinet: een Zuid-Amerikaanse kleipijp die dateert van ruim 500 jaar voor Christus of een stempeltje kan de pijpendeskundige Don Duco nagaan waar de pijp precies vandaan komt. Typerend voor de Nederlandse pijp is dat ze een hele lange steel heeft. In een vitrine is een aantal één meter lange pijpen uitgestald die afkomstig zijn uit de zeventiende en achttiende eeuw. Het is dé trots van het Pijpenkabinet, want ze zijn nog helemaal gaaf. De lange pijp staat bekend als een typisch prestige object, want ze is te lang om te gebruiken en de steel breekt snel af. De collectie in het Pijpenkabinet maakt duidelijk dat een pijp niet alleen een ding is waarmee je kunt roken. In Frankrijk had een pijp in de vorige eeuw dezelfde functie als de hedendaagse button: je interesse of politieke voorkeur kwam tot uiting op de pijp doordat de pijpekop was omgevormd in een hoofd van een vooraanstaande persoon. Zo waren er pijpen met het hoofd van Paus Pius IX, de kop van de schilder Rubens of het hoofd van Mephisto. In Afrika hebben de pijpen weer een andere betekenis: hoe groter de pijpekop des te belangrijker de roker is. Zo rookt een stamhoofd in Afrika de grootste pijp. Deze tradities bestaan daar nog steeds. Ook Nederland kent zijn pijpentradities: in het Oosten van het land bestonden in de vorige eeuw de zogenaamde bruidegomspijpen. De bruid gaf op haar trouwdag de bruidegom een pijp die versierd was met kunstbloemen. De bruidegom rookte de pijp één keer en het kunstwerk verdween daarna in de pronkkast. Ook deze bloemrijke pijpen staan in het Pijpenkabinet tetoongesteld. Het Pijpenkabinet is iedere zondag geopend van 13.00 - 17.00 uur. Oude Vest 159a, Leiden. Tegen spotprijzen zijn tij dens de uitverkoop de wat verouderde software en de niet meer zo nieuwe compu ters van de hand gegaan. De prijzen die in januari en fe bruari werden genoteerd hield men een paar jaar gele den nog niet voor mogelijk, ze ker niet van de gevestigde merken. In de tussentijd heeft een aan tal fabrikanten alweer splin ternieuwe produkten op de markt gebracht. Wang en Ap ple verrasten met nieuwe hard ware. En van Nederlandse bo dem kwam nieuwe, opmerke lijke software van de Postbank en uitgever GB. Wang Laboratories Ine in de Verenigde Staten, met ook een vestiging in Nederland, intro duceerde een super-minicom- puter, de VS 1000. Hij is vier maal zo krachtig als de be staande minicomputers van het merk. De kosten zijn maar 1,7 maal zo hoog. De super mini heeft een nieuw schijfsub systeem dat 17 miljard bytes opslagruimte biedt. Toch be slaat de eenheid maar iets meer dan een halve vierkante meter vloeroppervlak. De nieuwe super-mini zal zijn toepassing krijgen bij banken, produktiebedrijven en centra- Ie- en lokale overheden. De 17 Gigabyte schijfeenheid is voor al van belang bij het opslaan van bestanden. Hij is in staat een stroom van lees- en schrijf- gegevens tot maximaal 3 Me gabyte per seconde gelijktijdig in beide richtingen te sturen. Dichter bij eindgebruiker staat de nieuwe Macintosh SE-30 van Apple. Het is voor alsnog een hele dure, kleine computer met een prijs vanaf f 12.000, afhankelijk van de uit voering. De computer oogt als de gewone Macintosh. Inge bouwd zijn echter een 20 of 40 Megabyte schijf en heel een nieuw moederboard. Daarop in plaats van de Motorola 68000-microprocessor de veel nieuwere 68030, in samenhang met de rekenkundige co-pro- cessor 68882. De nieuwe Ma cintosh SE/30 is daardoor drie tot vier keer sneller dan de ge wone Mac. Opvallend is ook de gewijzigde floppy-disk eenheid. De 'su- per'drive kan nu ook 1,4 Mega byte opslaan, nadat men eer der op 800 K was blijven ste ken. Ook kunnen met deze nieuwe drive floppy's volgens het IBM-formaat tot maxi maal 1,4 Mbyte worden gele zen. Dat wil niet zeggen dat in de Apple nu MS-DOS-pro- gramma's werken. Alleen dat men via een Apple-programma voor bestandsuitwisseling tek sten en dergelijke uit de IBM- wereld kan inlezen. Apple zal in maart nog meer plannen bekend maken. Alle nieuwe produkten en program ma's voor de Macintosh com puter-familie zullen op 19, 20 en 21 april in de RAI worden tentoongesteld. Men heeft 250 internationale bedrijven be reid gevonden om er de nieuw ste zaken te exposeren. Op 18.000 vierkante meters ver wacht men ruim 22.000 bezoe kers. Behalve de tentoonstel ling wordt er een uitgebreid se minar in de RAI gehouden. Het wat grootse motto van de ex positie, 'MacWorld Expo '89' misstaat slechts ten dele: men staat wel garant voor een aan- 'tal Europese primeurs. De Nederlandse software uit gever GB (een divisie van Het Goede Boek in Huizen) heeft een betrekkelijk goedkoop en compleet Nederlands pakket uitgebracht voor ledenadmi nistraties. Het pakket bestaat uit handboek en een program ma voor de (MS-DOS) PC en kost f 480. Het bedrijf heeft uit gevogeld dat een groot deel van de 100.000 verenigingen in Nederland via een bestuurslid over een computer kunnen be schikken. Van de voordelen van een computer-adamini- stratie wordt echter (nog) maar weinig gebruik ge maakt. Toch is automatisering een 'must', want het subsidie-be- leid van de overheid vraagt in zicht wat betreft de actuele si tuatie van de vereniging. Ook vindt men steeds minder men sen bereid een hele avond ac ceptgiro's met de hand uit te schrijven. Het programma voor deze adminstraties is ge schreven door een deskundige uit het verenigingsleven, ter wijl het begeleidende boek op naam staat van een manage- ments-adviseur voor sport club. Een andere heel opmerkelijk Nederlandse software-ontwik- keling komt van de Postbank. De Postbank, die met Girotel een heel eind op weg is om het 'thuisbankieren' voor particu lieren werkelijkheid te maken, heeft voor de abonnees op Gi rotel een PC-pakket ontwor pen. Het heet 'Girotel Off line' en ondersteunt de meest ge bruikte functies van Girotel, namelijk het raadplegen van het saldo, het overschrijven en het raadplegen van het elek tronische dagafschrift. Voor alle andere Girotel-functies moet men nog wel een directe verbinding met Girotel opbou wen. 'Off line maakt het mogelijk om allerlei overschrijvingen thuis voor te bereiden op de PC. Daarna kiest men een ver binding en worden de feitelijke handelingen versneld afgehan deld. De Postbank bereikt daarmee dat de feitelijke 'lijn- tijd' (telefoonkosten) wordt be perkt. Het in opdracht van de Postbank geschreven pro gramma werkt met de meest bekende PC's, Operating Sys tems en hand- en Hayes-mo- dems. HUGO VAN DER HEEM De super-mini kantoorcomputer VS-1000 van Wang heeft viermaal grotere capaciteit als zijn voor ganger Het moet niet al te regen achtig of mistig weer P, want dan is het zicht te be- ferkt. Maar verder rijden we Bder alle omstandigheden", fat zegt directeur D. H. M. van lijn van Tele Atlas Nederland tots als hij Neerlands aller duurste bestelwagen, de Tele- #veyor toont. tóereen die de wagen eenmaal Keft zien rijden zal dat beamen, ^vallend zijn vier camera's op <t dak en een elektronisch ®mpas. Verder beschikt de wa ft over communicatie-appara- ■fur en nauwkeurige wielsenso- (zichtbaar op de voorwielen) 'te exact de gereden afstand me en. n feite is het busje van Tele At- »s volgepakt met professionele Weo-apparatuur en een grote 'igital VAX-computer. Daar mee legt de meetwagen want W is de Telesurveyor voorna- telijk tijdens het rijden over e Nederlandse wegen alle gege- tns van omgeving vast en be falt daarbij exact de afstan- in decimeters nauwkeurig. )e apparatuur die daarvoor no te! is kost vele miljoenen. De leetbus wordt derhalve nooit ®gs de openbare weg gestald, ®ar altijd in overdekte, be- 'aakte garages. Dit ondanks et feit dat de zeer gespeciali- ®rde apparatuur voor nie tend bruikbaar zou zijn, want de Nederlandse meetwagen is uniek in de wereld. Zo uniek dat er naar dit voorbeeld voor de omliggende Europese landen ge lijksoortige wagens zullen wor den gebouwd. Tele Atlas in Den Bosch, die deze eenling ontwierp en samen- bouwde, is een elektronische uit geverij die zich richt op het bou wen, onderhouden en exploite ren van gegevensbestanden in de computer. De gegevens kun nen worden gebruikt op het ge bied van verkeer, vervoer, toeris me, kartografie, bestuurlijke in formatie en vastgoed. Tele Atlas werd in 1978 opge richt met als eerste doelstelling het vastleggen van afstanden in kilometers en de kortste routes in Nederland. In 1984 is men be gonnen de hele Nederlandse kaart om te zetten in computer gegevens. De elektronische kaart wordt voorzien van aller lei extra informatie zoals post code, straat en huisnummers, maar ook bijvoorbeeld de plaat sen waar zich een telefooncel, hotel of parkeergelegenheid be vindt. Deze digitalisering van de kaar ten vindt plaats op computer werkstations in Den Bosch, waar de centrale computer staat. Tele Atlas werkt met be staand materiaal, dat soms als enkele jaar oud is en soms ook niet alle informatie bevat die men wenst. Om betrouwbare, actuele informatie op te slaan moeten medewerkers op pad worden gestuurd een tijdro vende en kostbare zaak. Daardoor kwam de firma enkele jaren geleden op het idee om een videowagen te ontwikkelen die alle mogelijke informatie op tisch kan vastleggen. Bij verder onderzoek bleek het mogelijk de elektronische kaart (ook wel me trisch bestand genoemd) aan het optische bestand te koppe len, middels de Telesurveyor. Sindsdien rijdt de wagen door heel Nederland. De te verken nen route ligt tevoren reeds elektronisch vast. Tijdens het rijden (met chauffeur en opera tor voor de bediening van alle apparatuur) legt men het tra ject met vier camera's vast. Twee camera's kijken voorruit, twee filmen van opzij het straatbeeld aan linker- en rech ter zijde. Automatisch wordt al les vastgelegd tesamen met de gereden afstand: tot op de deci meter nauwkeurig. De operator legt elk wegenknooppunt dat men passeert vast, waardoor de afwijkingen in de kaartgege vens steeds worden gecorri geerd aan de hand van wielsen- soren (afstand) van kruispunt tot kruispunt. Met de Telesurveyor inventari seert men alles tegelijk. Ver keersborden, viadukten, lan taarnpalen, bushaltes, hectome- ter-paaltjes: niets kan zelfs wor den overgeslagen. Mocht later blijken dat voor een bepaalde opdracht alle lantaarnpalen langs de provinciale weg N273 zouden moeten worden geteld, dan kan dat alsnog. Ook kan men het straatbeeld met gevels links en rechts terugroepen. Op het hoofdkantoor in Den Bosch laat men de computer uitzoeken waar Bloemstraat 63 in Apel doorn is. De computer geeft aan welke videoband moet worden opgezet en een makelaar bij voorbeeld kan zien hoe de Bloemstraat eruit ziet en of Het interieur van de Telesurveyor wordt gedomineerd door elektronica. nummer 63 een interessant pand is. Maar ook de bovenleiding staat op film, bij de benadering de breedte van de weg, het aantal rijbanen, parkeerplaatsen ANWB-wijzers. Niet alle zaken worden nu al in de centrale data bank van TeleAtlas opgenomen. De firma die onder meer de boe ken met kilometers van X naar Y uitgeeft en ook route-adviezen verleent voor het vrachtvervoer, geeft natuurlijk wel op de elek tronische kaarten aan dat het om een B-weg gaat of dat er een kanaal of spoorlijn langs loopt. Het is de bedoeling dat heel Ne derland door de Telesurveyor wordt verkend. Dat zal onge veer drie jaar duren. Is men daarmee klaar, dan zal men op nieuw moeten gaan rijden om de bestanden weer te actualise ren. De wagen trekt bij zijn ver kenning sterk de aandacht. Omdat alle gegevens uiteinde lijk in elektronische vorm be schikbaar komen kan men km- staten en dergelijke bij Tele At las ook opvragen per computer, dus bijvoorbeeld per Viditel. Voorts was de firma een van de eersten die gebruik maakte van de zogeheten CD-ROM. Alle ge gevens over wegen en routes stelde men op deze wijze ter be schikking aan onder meer trans portfirma's. De CD-ROM is een compact disc die een gigantisch aantal tekens kan bevatten en via een speciale speler en een computer alle gegevens op het scherm tovert. Tele Atlas zal in meer landen in Europa gaan opereren. Men wil met nevenvestigingen op het continent op deze wijze heel Europa in kaart brengen. Meer dere Telesurveyors worden daarom op dit moment ge bouwd. Het verkennen van be trekkelijk onontgonnen Afri kaanse landen waar de carto grafie sterk is achtergebleven zou met een Telesurveyor ook veel sneller kunnen gebeuren dan met vliegtuigen en fotogra fie. Ook andere, fantastische moge lijkheden doemen aan de hori zon op als men in de auto de CD- speler gebruikt om een wegen atlas in de boordcomputer te le zen. Tijdens de reis, bijvoorbeeld door Europa, heeft men dan steeds de meest gemakkelijke weg voorhanden en kan de CD uit Den Bosch de weg wijzen. De Blaupunkt TravelPilot maakt gebruikt van het materiaal dat Tele Atlas onder meer verza meld met deze duurste bestel wagen van Nederland. HUGO VAN DER HEEM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 35