Automobilisten in de fuik Luchtmacht verrast Souburger met beloning van 12,5 mille Trekker-estafette bezorgde boeren richting Den Haag Antwerpse bemoeienis met aanleg van WOV zeer gerechtvaardigd 15 DOOR PCB'S IN TRANSFORMATOREN Fietser in levensgevaar na aanrijding VRIJDAG 24 FEBRUARI 1989 VLISSINGEN/AMSTERDAM - De Vereniging Milieudefensie is bang voor een milieuprobleem in Portugal doordat 'De Schelde' in Vlissingen het oude Scheldepoort-dok aan een An golees bedrijf heeft verkocht. Het droogdok ligt nu in Lissabon waar het moet worden ontdaan van twee pcb-houdende tran- formatoren. Het Vlissingse bedrijf is in gesprek met de nieuwe eigenaar van het dok over een verantwoorde manier om de pcb's te verbranden. Kluis met inhoud uit schoenenwinkel in Goes gestolen Domburger (78) omgekomen bij ongeluk Eindhoven Compensatie Stijl Hoog promillage automobiliste na aanrijden fietser Kieviten blijven door zachte winter in 't Zwin Haardos VOOR GOUDEN IDEE REPARATIE F-16 Besparing PETITIE VOOR MINISTER BRAKS SCHEPEN DEVROE: Doorvaart zeeland GOES - Bij een grootscheepse verkeerscontrole op de rijksweg Vlissingen/Bergen op Zoom, ter hoogte van het benzinestation De Vliedberg, heeft de gemeentepolitie van Goes gisteren 67 processen-verbaal uitgedeeld. In to taal kwamen honderd personen- en vijftig vrachtauto's in een door de politie opgezette fuik terecht. Met borden wa ren ter plaatse snelheidsbeperkende maatregelen en een inhaalverbod aangegeven. De fuik was 's morgens - in samenwerking met rijksver- lieersinspectie en douane - opgezet voor een 'gewone' con trole op ondermeer rijtijden, vrachtbrieven en de techni sche staat van passerende voertuigen. Maar de controle rende ambtenaren hadden de grootste moeite om de weg gebruikers zonder gevaar voor eigen leven in de fuik te diri geren, omdat velen de snelheidsbeperking en het inhaal verbod aan hun laars lapten. In die mate zelfs dat de poli tiemensen 'de vouwen uit de broek' werd gereden, zoals een politiewoordvoerder het uitdrukte. Daarom werd 's mid dags besloten om op geruime afstand van de fuik een radar- instalatie te plaatsen om de snelheidsovertreders te kun nen aanpakken en werd een politieman geposteerd om het negeren van het inhaalverbod te kunnen registreren. De politie bekeurde in totaal 37 snelheidsovertreders. Zes be stuurders kregen een bon wegens verboden inhalen. Twee ëntwintig automobilisten werden bekeurd omdat hun voertuigen technische gebreken vertoonden. Het rijtijden besluit werd drie maal overtreden. Scheldedok gevaar Portugees milieu Milieudefensie wil van het Vlissingse scheepsbouwbedrijf, dat het zich met verwijdering van de kankerverwek kende, slecht afbreekbare stoffen be moeit. Deze eis komt mede voort uit de geringe kennis van en ervaring met pcb's in Portugal. Volgens de vereni- l ontbreken in Portugal de moge lijkheden om de gevaarlijke stoffen verantwoord te verwijderen uit de transformatoren. In die situatie acht GOES - Bij een inbraak in een schoe nenwinkel in de Lange Vorststraat in Goes is in de nacht van woensdag op donderdag een kluis met 6000 gulden inhoud en honderd gulden wisselgeld ontvreemd. De inbreker(s) kwam(en) binnen na het forceren van de voordeur. In het pand zelf werd de kassa opengebroken en een deur naar het kantoor vernield. In het kantoor werd de complete kluis meegenomen. EINDHOVEN (ANP) - De 78-jarige K. van Bennekom uit Domburg is woens dagavond in Eindhoven bij een ver keersongeluk om het leven gekomen. De man werd bij het oversteken van een weg aangereden door een perso nenauto. Het slachtoffer overleed kor te tijd later in een ziekenhuis aan zijn verwondingen. men een gifschandaal niet uitgesloten. Medewerker T. Warns van Milieude fensie wees erop, dat de voor het milieu zeer schadelijke pcb's (polychloorbife- nylen) zich aan het eind van de voed selketen ophopen. De achteruitgang van de zeehondenstand en de otters in Nederland wordt toegeschreven aan de vervuiling van het milieu door deze stoffen; in ons land is het gebruik er van als koelvloeistof in bijvoorbeeld transformatoren sinds vier jaar verbo den. Warns heeft eind vorig jaar contact opgenomen met 'De Schelde'. Een woordvoerdster van de scheepswerf gaf donderdag aan, dat 'De Schelde' niets meer met het dok - op Schelde- poort vervangen door het Panamax- dok - te maken heeft. Zij verklaarde dat het bedrijf in de besprekingen met de nieuwe eigenaar een compensatie bedrag heeft aangeboden om de pcb's zorgvuldig te laten vernietigen. Dat moet gebeuren door een goedgekeurd bedrijf in Frankrijk. Volgens 'De Schelde' is het dok in zijn geheel verkocht en is het dan niet ge bruikelijk dat de transformatoren er uit gehaald worden; ze zaten al in het dok voor in Nederland het gebruik en de handel van pcb's werden verboden. De compensatie is aangeboden nadat duidelijk werd dat niet de Vlissingse, maar een Portguese werf de order kreeg het dok voor de nieuwe Angolese eigenaar aan te passen. Deze heeft nog niet gereageerd op het aanbod, vol gens de Vlissingse woordvoerdster. De heer Warns verklaarde desge vraagd dat 'De Schelde' naar zijn in druk het pcb-besluit niet heeft overtre den. Wel wees hij erop, dat nog steeds dergelijke verontreinigende stoffen in het leefmilieu terecht komen. Als ge volg van de transactie met het dok zou dat ook in Portugal kunnen gebeuren. Volgens Warns is het de tweede keer binnen een jaar dat een grote hoeveel heid pcb's ongecontroleerd verdwijnt. Warns: „Bij de ramp met het boorplat- form Piper Alpha vorig najaar zijn vijf ton pcb's niet meer teruggevonden. Blijkbaar- heeft de Europese Gemeen schap nog onvoldoende greep op deze gevaarlijke stoffen, ondanks de EG- richtlijn die het verbiedt pcb's op de markt te brengen." Roelof en Wilhelmina Hoogenberg: ...ontzettend gelukkig.. MIDDELBURG - 'Vrienden, gelovi gen en huichelaars, Roelof Hoogen berg en Wilhelmina Hoogenberg- Bimmel trouwden 22-2-1989'. Met deze opmerkelijke advertentie teksttekst werd in de PZC van giste ren het huwelijk van de Hoogen- bergs bekend gemaakt. Zij trouw den in stilte (zonder uitnodigingen en receptie), 's morgens om tien uur in het Middelburgse stadhuis. Waar om? „Omdat", vertelde Roelof donder dag, „zoveel vrienden ons hebben la ten vallen, toen^e hoorden dat we gingen trouwen. Wat de meeste mensen vooral dwars zit is ons leef tijdsverschil: ik word 1 maart 61 en Wilhelmina is gisteren 29 geworden. Ik zeg dan, nou èn. Maar anderen vinden dat zoiets niet kan." Wilhelmina: „Er zijn zoveel aantij gingen gedaan aan ons adres, door vrienden en familie. Onder hen zijn veel gelovigen die regelmatig naar de kerk gaan en nu laten ze me links liggen. Daarnaast waren er mensen die altijd beweerden dat ze van me hielden. Die laten nu niks meer ho ren, dat zijn de huichelaars. Maar het belangrijkste is dat we gelukkig zijn en dat steken we niet onder stoelen of banken". Het tweetal leer de elkaar kermen in oktober vorig jaar in een Spaans hotel. Zij: „Het klikte zo goed, dat we eigenlijk toen al besloten te gaan trouwen". Hij: „We delen veel interesses: schilde ren, fotografie en muziek." Wilhelmina: „We zijn in stijl ge trouwd: ik in een zwart jurkje en Roelof in zwart pak met witte col trui". Roelof filosofisch ('ik studeer de ooit voor dominee'): „Het omhul sel is zwart, maar van binnen schijnt een heel helder licht". In de adver tentie in de krant vermeldde het kersverse echtpaar ook zijn tele foonnummer. Wilhelmina: „Daar hebben we al een heleboel positieve reacties op gehad. Niet dat er in stond dat er zo'n groot leeftijdsver schil is, maar er werd gewoon gebeld uit belangstelling en ook uit nieuws gierigheid. Veel mensen vonden de advertentie zo opvallend, dat ze dachten dat er wel wat achter moest zitten". Roelof: „We willen nu een club gaan oprichten voor echtparen met een groot leeftijdsverschil, zeg vanaf een jaar of twintig. Samen staan we tenslotte sterk. Het is zo vervelend dat anderen zich met jou bemoeien. Op straat ook: lopen we gearmd door de stad. Dan zie je de mensen denken: 'daar heb je weer zo'n ouwe kerel die met een jonge meid aanpapt'. Nou, ze denken maar." Wilhelmina: „We zijn ontzettend gelukkig en dat laten we ons door niemand afpakken. Het is voor ons alle dagen feest en dat willen we zo houden". nnHMM KLOOSTERZANDE - Bij een aanrij ding donderdag om 16.40 uur op de kruising Hulsterweg/Waterstraat - Groenendijk/Verbindingsweg in Kloosterzande is de fietser W. K. uit Walsoorden levensgevaarlijk gewond geraakt. Een bestelwagen, bestuurd door V. de B. uit Sluiskil, naderde over de Groe nendijk uit de richting Walsoorden en stak de kruising over richting Verbin dingsweg. Hij gaf hierbij geen voor rang aan W. K„ die vanuit de Water straat - op de fietsersoversteekplaats - de kruising overstak. W. K. is per ambulance overgebracht naar streekziekenhuis De Honte in Terneuzen. Van daaruit is hij overge bracht naar het Academisch Zieken huis in Gent. Zijn toestand was gisteravond.00 uur nog steeds kritiek. MIDDELBURG - De 31-jarige V. P. de W. uit Middelburg is woensdagavond rond half twaalf zwaar gewond ge raakt bij een aanrijding op de Krom me Weele in Middelburg. De man, die met zijn fiets aan de hand aan de kant van de weg stond, werd ge schept door een personenauto. De be stuurster van de auto reed na het onge val door, maar kon later door de politie worden aangehouden. Ze bleek een al coholpromillage van 2.3 te hebben. Het slachtoffer werd per ambulance naar het ziekenhuis gebracht, waar een zware hersenschudding werd ge constateerd. KNOKKE - In het natuurreservaat 't Zwin verblijven als -gevolg van de zachte winter duizenden kieviten. In een normale, wat strengere winter trekken de vogels verder naar het zuiden, maar door het uitblijven van vorst zijn ze niet verder gekomen dan 't Zwin. Daarnaast komen er momenteel enke le honderden zilverplevieren naar 't Zwin. Deze vogel, die in het binnen land niet voorkomt, trekt tussen de Si berische toendra's en Zuid-Afrika. Conservator Guido Burggraeve heeft verder de laatste tijd diverse eende soorten, oeverpiepers, talloze kraai- achtigen, duiven en roofvogels waar genomen. Bijna vier maanden oud, dacht de Middelburgse vader enkele weken geleden, en Matthijs is nog steeds weinig energiek met zijn handen in de weer. Dat baarde hem zorgen. Hoe vro lijk en goedlachs het mannetje ook mocht zijn, vader wilde meer. Uitdagen met rammelpop petjes en felgekleurde speel goedbeesten had weinig effect. Matthijs greep het hem voorge houden speelgoed, en ging er innig tevreden op zitten sabbe len. Om meer leven in de brouwerij te brengen besloot de bezorgde vader zijn haardos in de strijd te werpen. Bij zijn vorige zoon had hij daar ook altijd succes mee geboekt. Dus waarom zou Matthijs niet binnen de kortste keren kraaiend aan zijn lok ken hangen? Zijn tactiek - zo vernamen we onlangs - heeft vruchten afge worpen. Zoonlief vergrijpt zich tegenwoordig maar al te graag aan de vaderlijke krullen. Zo zeer zelfs, dat vader zijn hoofd niet boven het ledikant kan la ten zien, of Matthijs vliegt hem schaterend in de haren. Dat, verzuchtte de man deze week, was ook weer niet de be doeling geweest. Hij betreurt zijn opvoedkundige aanpak inmiddels zeer. Er rest hem één troost. Hij zal niet meer van spijt de haren uit zijn hoofd moeten trekken. M.P. Kommers uit Bergen op Zoom (links) en adjudant M. Marinissen uit Oost-Souburg (rechts) ontvingen op de vliegbasis Woensdrecht voor hun gouden idee uit handen van gerneraal-majoor ir J.P.D. van Zutphen ieder een symbolische cheque ter waarde van 12.500,- en een oorkonde. (Van onze verslaggever WOENSDRECHT - Volledig ver rast is luchtmacht-adjudant M. Ma rinissen uit Oost-Souburg donder dagochtend 12.500 gulden rijker ge worden. Hij kreeg dat bedrag voor zijn gouden idee om een nieuwe re paratieprocedure toe te passen voor de straalmotoren van de F-16. De koninklijke luchtmacht be spaart daardoor ruim 1,1 miljoen gulden per jaar. Marinissen ont wikkelde de reparatie-procedure samen met M. P. Kommers uit Ber gen op Zoom die ook 12.500 gulden ontving. Generaal-majoor ir J. P. D. van Zut phen maakte donderdagochtend op de vliegbasis Woensdrecht bekend dat de rijksideeënbus de maximale beloning had toegekend aan de bei de luchtmachtmedewerkers. Onder afgunstige bijval van hun collega's en stralende blikken van hun echt genotes namen Marinissen en Kom mers een symbolische cheque en een oorkonde in ontvangst. Voordat hun idee in overweging werd geno men, ontving het inventieve duo een boekenbon van vijf gulden. „Welis waar kent de luchtmacht maximaal 25.000 gulden toe voor een idee, maar u mag die vijf gulden ook hou den", aldus ir Van Zupthen geksche rend. Marissen en Kommers ontwikkel den al in 1985 een nieuwe procedure voor het repareren van zogeheten uitlaatflaps aan straalmotoren. Tot voor kort konden die afgesleten on derdelen niet gemaakt worden. Als gevolg daarvan verdwenen jaarlijks zo'n vierhonderd flaps in de vuilnis bak. Reparatie van materiaal dat voor 99 procent was afgekeurd, was volgens de luchtmachtleiding veel duurder dan het vervangen door nieuwe straalmotorelementen. Eén flap kost ongeveer 3100 gulden. De door Marinissen en Kommers voorgestelde reparatie-methode wordt inmiddels al een kleine twee jaar toegepast op de vliegbasis Woensdrecht. Met een kleine wijzi ging van het gereedschap en een nieuwe lasmethode bespaart de luchtmacht behalve een miljoen aan materiaalkosten, jaarlijks ongeveer 15.000 gulden aan manu ren. Generaal Van Zutphen, die zelf ge ruime tijd op Woensdrecht heeft ge werkt, toonde zich bijzonder in zijn nopjes met de inventieve geest van het technische duo. „U denkt mee aan wat er gedaan wordt binnen de luchtmacht. U volgt niet slechts de boeken. U hebt laten zien wat vak manschap inhoudt". Het was voor de derde keer dit jaar dat de luchtmacht een maximale beloning toekende. Eerder gebeur de dat in Leeuwarden en in Arn hem. Volgens een woordvoerder van de basis in Woensdrecht heeft nog geen enkele medewerker van de Brabantse luchtmachtbasis een zo'n hoge beloning ontvangen. GOES - Enkele honderden Zeeuwse akkerbouwers klimmen maandag en dinsdag op hun trekkers om per esta fette een petitie met grieven over het landbouwbeleid naar Den Haag te brengen. De brief moet daar woens dag aankomen om te kunnen worden overhandigd aan landbouwminister ir G. J. Braks. De strekking van de pe titie: kritiek op het kille markt- en prijsbeleid van de Europese Gemeen schap, op het afstandelijke nationale landbouwbeleid en op het hoge tempo waarin milieumaatregelen worden ingevoerd. De akkerbouwers vrezen massale faillissementen. De trekker-estafette is een initiatief ■van de drie centrale landbouworgani saties. Vanuit drie richtingen zullen trekkers de petitie naar Den Haag brengen. De estafette vanuit het zuid westen begint in Goes. Maandagmor gen vroeg komen boeren uit Zeeuwsch-Vlaanderen, Walcheren en de Bevelanden met hun trekkers naai de Grote Markt in Goes. De animo on der akkerbouwers om mee te doen is zo groot dat het plein, zo verwachten de organisators, alle trekkers nauwelijks zal kunnen bergen. Om twaalf uur spreekt voorzitter H. C. van der Maas van de drie Zeeuwse landbouworgani saties de actievoerende boeren toe, waarna de estafette begint. De tocht voert richting Zeelandbrug, waar de petitie per auto overheen zal worden gebracht. De volgende dag vertrekt om 10 uur bij Zierikzee een colonne trekkers naar de grens met de provincie Zuid-Holland. De Schouwse boeren dragen de petitie over aan hun collega's van de buurpro vincie. Eveneens dinsdag rijdt vanaf Bergen op Zoom een trekker-estafette door West-Brabant richting Zuid-Hol land. De akkerbouwers uit deze pro vincie brengen de petitie woensdag per trekker naar het SER-gebouw aan de Bezuidenhoutseweg in Den Haag, waar minister Braks met het Land bouwschap overlegt. Verwacht wordt dat veel akkerbouwers uit alle delen van het land naar Den Haag zullen ko men om de aanbieding van de petitie mee te maken. Vandaag (vrijdag) krijgt Braks' hoog ste vertegenwoordiger in Zeeland, di recteur landbouw, natuur en open luchtrecreatie ir C. A. C. J. Oomen van Van der Maas bij wijze van voorproef je een pamflet over de gevolgen van de dalende prijzen voor akkerbouw- produkten en de strenge milieumaat regelen. Die leiden, zo is de overtui ging van de Zeeuwse landbouworga nisaties tot een koude sanering in de akkerbouw. De boeren in deze sector eisen een met andere beroepsgroepen vergelijkbaar inkomen. Ze maken aanspraak op overheidssteun om hun bedrijfstak uit het dal te halen. i ■mhmwii MP. TERNEUZEN - Achter de uitspraak van de gemeenteraad van Antwerpen over de aanleg van de Westerschelde Oeververbinding (WOV) schuilt abso luut geen arrogantie. Schepen van de haven J. Devroe liet daarover donder dag in Terneuzen geen misverstand bestaan. De Antwerpse raad sprak zich maandag bijna unaniem uit té gen een hangbrug en vóór een tunnel. Devroe: „Die uitspraak ligt er en is heel duidelijk. Wij vonden dat die aan het dossier moest worden toege voegd. Opdat iedereen weet hoe wij er over denken". „Je zou je natuurlijk kunnen afvragen wat wij ons te bemoeien hebben met een brug te ver bij de buren in Neder land...En dat nog wel op nauwelijks vijftig kilometer afstand van onze nieuwe Liefkenshoektunnel. Dat jullie Zeeuwen dat willen is een logische zaak, want dan ben je van die prachti ge veerboten af. Maar we moeten tege lijkertijd kijken naar de functie van de Westerschelde als internationale scheepvaartroute". En met het oog op dat laatste vond Devroe de bemoeie nis vanuit Antwerpen alleszins ge rechtvaardigd. Er ligt immers nog al tijd dat verdrag van 1839, waarin de vrije doorvaart van en naar Antwer pen is gegarandeerd. En een tunnel ga randeert die vrije doorvaart. De Antwerpse schepen rekende - tij dens een spreekbeurt voor het depar tement Zeeland van de Maatschappij voor Nijverheid en Handel - snel af met de plannen voor de bouw van een brug. Die zou minstens 90 meter hoog moeten worden. In de praktijk van al ledag zou dat alleen maar problemen opleveren. Ooit was Devroe in Tampa in de Amerikaanse staat Florida. Daar stortte een dergelijke brug in; tot op de dag van vandaag is-ie niet herbouwd. Met zulke risico's wil Antwerpen niet worden opgezadeld. De schepen wees ook op de windgevoeligheid en op de problemen die een brug de passerende scheepvaart zou bezorgen. „Er wordt nu ook gesproken over een uitneem- baar deel van de brug...Als je praat over een internationale wegverbin ding is zoiets toch ondenkbaar? Laat dat uitnemen een paar uur in beslag nemen; dat kan toch niet!". Een brug zou, daarvan bleek Devroe heilig overtuigd, de vrije doorvaart wel degelijk beperken. In dat verband wees hij op het recente transport van een 90-meter hoog boorplatform, dat ternauwernood onder de elektrici teitskabels bij Doel door kon (er moest worden gewacht op laag wa ter). En ook de passage van een passa giersschip als de Europa van de Ha- paglijn zou problemen kunnen ople veren. Devroe stipte ook de nieuwste ontwik kelingen in de scheepsbouw aan:: steeds groter en hoger. Daarom vond: hij het standpunt van Antwerpen hele maal niet zo vreemd. „Rotterdam doet, als het om de Nieuwe Waterweg gaat, toch precies hetzelfde?" De Ant werpse schepen liet dus geen ruimte voor twijfel. „En echt...de technieken bij de tunnelbouw zijn enorm gevor derd. Zelfs wij Belgen kunnen het nu, dus"... (Zie ook pagina 17: „Nieuw beleid no dig voor zuivering Scheldewater".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 15