Automobilisten in de fuik
Luchtmacht verrast Souburger
met beloning van 12,5 mille
Trekker-estafette bezorgde
boeren richting Den Haag
Antwerpse bemoeienis
met aanleg van WOV
zeer gerechtvaardigd
15
DOOR PCB'S IN TRANSFORMATOREN
Fietser in
levensgevaar
na aanrijding
VRIJDAG 24 FEBRUARI 1989
VLISSINGEN/AMSTERDAM - De Vereniging Milieudefensie
is bang voor een milieuprobleem in Portugal doordat 'De
Schelde' in Vlissingen het oude Scheldepoort-dok aan een An
golees bedrijf heeft verkocht. Het droogdok ligt nu in Lissabon
waar het moet worden ontdaan van twee pcb-houdende tran-
formatoren. Het Vlissingse bedrijf is in gesprek met de nieuwe
eigenaar van het dok over een verantwoorde manier om de
pcb's te verbranden.
Kluis met inhoud
uit schoenenwinkel
in Goes gestolen
Domburger (78)
omgekomen bij
ongeluk Eindhoven
Compensatie
Stijl
Hoog promillage
automobiliste na
aanrijden fietser
Kieviten blijven
door zachte winter
in 't Zwin
Haardos
VOOR GOUDEN IDEE REPARATIE F-16
Besparing
PETITIE VOOR MINISTER BRAKS
SCHEPEN DEVROE:
Doorvaart
zeeland
GOES - Bij een grootscheepse verkeerscontrole op de
rijksweg Vlissingen/Bergen op Zoom, ter hoogte van het
benzinestation De Vliedberg, heeft de gemeentepolitie
van Goes gisteren 67 processen-verbaal uitgedeeld. In to
taal kwamen honderd personen- en vijftig vrachtauto's in
een door de politie opgezette fuik terecht. Met borden wa
ren ter plaatse snelheidsbeperkende maatregelen en een
inhaalverbod aangegeven.
De fuik was 's morgens - in samenwerking met rijksver-
lieersinspectie en douane - opgezet voor een 'gewone' con
trole op ondermeer rijtijden, vrachtbrieven en de techni
sche staat van passerende voertuigen. Maar de controle
rende ambtenaren hadden de grootste moeite om de weg
gebruikers zonder gevaar voor eigen leven in de fuik te diri
geren, omdat velen de snelheidsbeperking en het inhaal
verbod aan hun laars lapten. In die mate zelfs dat de poli
tiemensen 'de vouwen uit de broek' werd gereden, zoals een
politiewoordvoerder het uitdrukte. Daarom werd 's mid
dags besloten om op geruime afstand van de fuik een radar-
instalatie te plaatsen om de snelheidsovertreders te kun
nen aanpakken en werd een politieman geposteerd om het
negeren van het inhaalverbod te kunnen registreren. De
politie bekeurde in totaal 37 snelheidsovertreders. Zes be
stuurders kregen een bon wegens verboden inhalen. Twee
ëntwintig automobilisten werden bekeurd omdat hun
voertuigen technische gebreken vertoonden. Het rijtijden
besluit werd drie maal overtreden.
Scheldedok gevaar
Portugees milieu
Milieudefensie wil van het Vlissingse
scheepsbouwbedrijf, dat het zich met
verwijdering van de kankerverwek
kende, slecht afbreekbare stoffen be
moeit. Deze eis komt mede voort uit de
geringe kennis van en ervaring met
pcb's in Portugal. Volgens de vereni-
l ontbreken in Portugal de moge
lijkheden om de gevaarlijke stoffen
verantwoord te verwijderen uit de
transformatoren. In die situatie acht
GOES - Bij een inbraak in een schoe
nenwinkel in de Lange Vorststraat in
Goes is in de nacht van woensdag op
donderdag een kluis met 6000 gulden
inhoud en honderd gulden wisselgeld
ontvreemd.
De inbreker(s) kwam(en) binnen na
het forceren van de voordeur. In het
pand zelf werd de kassa opengebroken
en een deur naar het kantoor vernield.
In het kantoor werd de complete kluis
meegenomen.
EINDHOVEN (ANP) - De 78-jarige K.
van Bennekom uit Domburg is woens
dagavond in Eindhoven bij een ver
keersongeluk om het leven gekomen.
De man werd bij het oversteken van
een weg aangereden door een perso
nenauto. Het slachtoffer overleed kor
te tijd later in een ziekenhuis aan zijn
verwondingen.
men een gifschandaal niet uitgesloten.
Medewerker T. Warns van Milieude
fensie wees erop, dat de voor het milieu
zeer schadelijke pcb's (polychloorbife-
nylen) zich aan het eind van de voed
selketen ophopen. De achteruitgang
van de zeehondenstand en de otters in
Nederland wordt toegeschreven aan
de vervuiling van het milieu door deze
stoffen; in ons land is het gebruik er
van als koelvloeistof in bijvoorbeeld
transformatoren sinds vier jaar verbo
den.
Warns heeft eind vorig jaar contact
opgenomen met 'De Schelde'. Een
woordvoerdster van de scheepswerf
gaf donderdag aan, dat 'De Schelde'
niets meer met het dok - op Schelde-
poort vervangen door het Panamax-
dok - te maken heeft. Zij verklaarde
dat het bedrijf in de besprekingen met
de nieuwe eigenaar een compensatie
bedrag heeft aangeboden om de pcb's
zorgvuldig te laten vernietigen. Dat
moet gebeuren door een goedgekeurd
bedrijf in Frankrijk.
Volgens 'De Schelde' is het dok in zijn
geheel verkocht en is het dan niet ge
bruikelijk dat de transformatoren er
uit gehaald worden; ze zaten al in het
dok voor in Nederland het gebruik en
de handel van pcb's werden verboden.
De compensatie is aangeboden nadat
duidelijk werd dat niet de Vlissingse,
maar een Portguese werf de order
kreeg het dok voor de nieuwe Angolese
eigenaar aan te passen. Deze heeft nog
niet gereageerd op het aanbod, vol
gens de Vlissingse woordvoerdster.
De heer Warns verklaarde desge
vraagd dat 'De Schelde' naar zijn in
druk het pcb-besluit niet heeft overtre
den. Wel wees hij erop, dat nog steeds
dergelijke verontreinigende stoffen in
het leefmilieu terecht komen. Als ge
volg van de transactie met het dok zou
dat ook in Portugal kunnen gebeuren.
Volgens Warns is het de tweede keer
binnen een jaar dat een grote hoeveel
heid pcb's ongecontroleerd verdwijnt.
Warns: „Bij de ramp met het boorplat-
form Piper Alpha vorig najaar zijn vijf
ton pcb's niet meer teruggevonden.
Blijkbaar- heeft de Europese Gemeen
schap nog onvoldoende greep op deze
gevaarlijke stoffen, ondanks de EG-
richtlijn die het verbiedt pcb's op de
markt te brengen."
Roelof en Wilhelmina Hoogenberg: ...ontzettend gelukkig..
MIDDELBURG - 'Vrienden, gelovi
gen en huichelaars, Roelof Hoogen
berg en Wilhelmina Hoogenberg-
Bimmel trouwden 22-2-1989'.
Met deze opmerkelijke advertentie
teksttekst werd in de PZC van giste
ren het huwelijk van de Hoogen-
bergs bekend gemaakt. Zij trouw
den in stilte (zonder uitnodigingen
en receptie), 's morgens om tien uur
in het Middelburgse stadhuis. Waar
om?
„Omdat", vertelde Roelof donder
dag, „zoveel vrienden ons hebben la
ten vallen, toen^e hoorden dat we
gingen trouwen. Wat de meeste
mensen vooral dwars zit is ons leef
tijdsverschil: ik word 1 maart 61 en
Wilhelmina is gisteren 29 geworden.
Ik zeg dan, nou èn. Maar anderen
vinden dat zoiets niet kan."
Wilhelmina: „Er zijn zoveel aantij
gingen gedaan aan ons adres, door
vrienden en familie. Onder hen zijn
veel gelovigen die regelmatig naar
de kerk gaan en nu laten ze me links
liggen. Daarnaast waren er mensen
die altijd beweerden dat ze van me
hielden. Die laten nu niks meer ho
ren, dat zijn de huichelaars. Maar
het belangrijkste is dat we gelukkig
zijn en dat steken we niet onder
stoelen of banken". Het tweetal leer
de elkaar kermen in oktober vorig
jaar in een Spaans hotel. Zij: „Het
klikte zo goed, dat we eigenlijk toen
al besloten te gaan trouwen". Hij:
„We delen veel interesses: schilde
ren, fotografie en muziek."
Wilhelmina: „We zijn in stijl ge
trouwd: ik in een zwart jurkje en
Roelof in zwart pak met witte col
trui". Roelof filosofisch ('ik studeer
de ooit voor dominee'): „Het omhul
sel is zwart, maar van binnen schijnt
een heel helder licht". In de adver
tentie in de krant vermeldde het
kersverse echtpaar ook zijn tele
foonnummer. Wilhelmina: „Daar
hebben we al een heleboel positieve
reacties op gehad. Niet dat er in
stond dat er zo'n groot leeftijdsver
schil is, maar er werd gewoon gebeld
uit belangstelling en ook uit nieuws
gierigheid. Veel mensen vonden de
advertentie zo opvallend, dat ze
dachten dat er wel wat achter moest
zitten".
Roelof: „We willen nu een club gaan
oprichten voor echtparen met een
groot leeftijdsverschil, zeg vanaf een
jaar of twintig.
Samen staan we tenslotte sterk. Het
is zo vervelend dat anderen zich met
jou bemoeien. Op straat ook: lopen
we gearmd door de stad. Dan zie je
de mensen denken: 'daar heb je weer
zo'n ouwe kerel die met een jonge
meid aanpapt'. Nou, ze denken
maar."
Wilhelmina: „We zijn ontzettend
gelukkig en dat laten we ons door
niemand afpakken. Het is voor ons
alle dagen feest en dat willen we zo
houden".
nnHMM
KLOOSTERZANDE - Bij een aanrij
ding donderdag om 16.40 uur op de
kruising Hulsterweg/Waterstraat -
Groenendijk/Verbindingsweg in
Kloosterzande is de fietser W. K. uit
Walsoorden levensgevaarlijk gewond
geraakt.
Een bestelwagen, bestuurd door V. de
B. uit Sluiskil, naderde over de Groe
nendijk uit de richting Walsoorden en
stak de kruising over richting Verbin
dingsweg. Hij gaf hierbij geen voor
rang aan W. K„ die vanuit de Water
straat - op de fietsersoversteekplaats
- de kruising overstak.
W. K. is per ambulance overgebracht
naar streekziekenhuis De Honte in
Terneuzen. Van daaruit is hij overge
bracht naar het Academisch Zieken
huis in Gent. Zijn toestand was
gisteravond.00 uur nog steeds kritiek.
MIDDELBURG - De 31-jarige V. P. de
W. uit Middelburg is woensdagavond
rond half twaalf zwaar gewond ge
raakt bij een aanrijding op de Krom
me Weele in Middelburg.
De man, die met zijn fiets aan de hand
aan de kant van de weg stond, werd ge
schept door een personenauto. De be
stuurster van de auto reed na het onge
val door, maar kon later door de politie
worden aangehouden. Ze bleek een al
coholpromillage van 2.3 te hebben.
Het slachtoffer werd per ambulance
naar het ziekenhuis gebracht, waar
een zware hersenschudding werd ge
constateerd.
KNOKKE - In het natuurreservaat 't
Zwin verblijven als -gevolg van de
zachte winter duizenden kieviten. In
een normale, wat strengere winter
trekken de vogels verder naar het
zuiden, maar door het uitblijven van
vorst zijn ze niet verder gekomen dan
't Zwin.
Daarnaast komen er momenteel enke
le honderden zilverplevieren naar 't
Zwin. Deze vogel, die in het binnen
land niet voorkomt, trekt tussen de Si
berische toendra's en Zuid-Afrika.
Conservator Guido Burggraeve heeft
verder de laatste tijd diverse eende
soorten, oeverpiepers, talloze kraai-
achtigen, duiven en roofvogels waar
genomen.
Bijna vier maanden oud, dacht
de Middelburgse vader enkele
weken geleden, en Matthijs is
nog steeds weinig energiek met
zijn handen in de weer. Dat
baarde hem zorgen. Hoe vro
lijk en goedlachs het mannetje
ook mocht zijn, vader wilde
meer.
Uitdagen met rammelpop
petjes en felgekleurde speel
goedbeesten had weinig effect.
Matthijs greep het hem voorge
houden speelgoed, en ging er
innig tevreden op zitten sabbe
len.
Om meer leven in de brouwerij
te brengen besloot de bezorgde
vader zijn haardos in de strijd
te werpen. Bij zijn vorige zoon
had hij daar ook altijd succes
mee geboekt. Dus waarom zou
Matthijs niet binnen de kortste
keren kraaiend aan zijn lok
ken hangen?
Zijn tactiek - zo vernamen we
onlangs - heeft vruchten afge
worpen. Zoonlief vergrijpt zich
tegenwoordig maar al te graag
aan de vaderlijke krullen. Zo
zeer zelfs, dat vader zijn hoofd
niet boven het ledikant kan la
ten zien, of Matthijs vliegt hem
schaterend in de haren.
Dat, verzuchtte de man deze
week, was ook weer niet de be
doeling geweest. Hij betreurt
zijn opvoedkundige aanpak
inmiddels zeer. Er rest hem één
troost. Hij zal niet meer van
spijt de haren uit zijn hoofd
moeten trekken.
M.P. Kommers uit Bergen op Zoom (links) en adjudant M. Marinissen uit Oost-Souburg (rechts) ontvingen op de
vliegbasis Woensdrecht voor hun gouden idee uit handen van gerneraal-majoor ir J.P.D. van Zutphen ieder een
symbolische cheque ter waarde van 12.500,- en een oorkonde.
(Van onze verslaggever
WOENSDRECHT - Volledig ver
rast is luchtmacht-adjudant M. Ma
rinissen uit Oost-Souburg donder
dagochtend 12.500 gulden rijker ge
worden. Hij kreeg dat bedrag voor
zijn gouden idee om een nieuwe re
paratieprocedure toe te passen
voor de straalmotoren van de F-16.
De koninklijke luchtmacht be
spaart daardoor ruim 1,1 miljoen
gulden per jaar. Marinissen ont
wikkelde de reparatie-procedure
samen met M. P. Kommers uit Ber
gen op Zoom die ook 12.500 gulden
ontving.
Generaal-majoor ir J. P. D. van Zut
phen maakte donderdagochtend op
de vliegbasis Woensdrecht bekend
dat de rijksideeënbus de maximale
beloning had toegekend aan de bei
de luchtmachtmedewerkers. Onder
afgunstige bijval van hun collega's
en stralende blikken van hun echt
genotes namen Marinissen en Kom
mers een symbolische cheque en
een oorkonde in ontvangst. Voordat
hun idee in overweging werd geno
men, ontving het inventieve duo een
boekenbon van vijf gulden. „Welis
waar kent de luchtmacht maximaal
25.000 gulden toe voor een idee,
maar u mag die vijf gulden ook hou
den", aldus ir Van Zupthen geksche
rend.
Marissen en Kommers ontwikkel
den al in 1985 een nieuwe procedure
voor het repareren van zogeheten
uitlaatflaps aan straalmotoren. Tot
voor kort konden die afgesleten on
derdelen niet gemaakt worden. Als
gevolg daarvan verdwenen jaarlijks
zo'n vierhonderd flaps in de vuilnis
bak. Reparatie van materiaal dat
voor 99 procent was afgekeurd, was
volgens de luchtmachtleiding veel
duurder dan het vervangen door
nieuwe straalmotorelementen. Eén
flap kost ongeveer 3100 gulden.
De door Marinissen en Kommers
voorgestelde reparatie-methode
wordt inmiddels al een kleine twee
jaar toegepast op de vliegbasis
Woensdrecht. Met een kleine wijzi
ging van het gereedschap en een
nieuwe lasmethode bespaart de
luchtmacht behalve een miljoen
aan materiaalkosten, jaarlijks
ongeveer 15.000 gulden aan manu
ren.
Generaal Van Zutphen, die zelf ge
ruime tijd op Woensdrecht heeft ge
werkt, toonde zich bijzonder in zijn
nopjes met de inventieve geest van
het technische duo. „U denkt mee
aan wat er gedaan wordt binnen de
luchtmacht. U volgt niet slechts de
boeken. U hebt laten zien wat vak
manschap inhoudt".
Het was voor de derde keer dit jaar
dat de luchtmacht een maximale
beloning toekende. Eerder gebeur
de dat in Leeuwarden en in Arn
hem. Volgens een woordvoerder
van de basis in Woensdrecht heeft
nog geen enkele medewerker van
de Brabantse luchtmachtbasis een
zo'n hoge beloning ontvangen.
GOES - Enkele honderden Zeeuwse
akkerbouwers klimmen maandag en
dinsdag op hun trekkers om per esta
fette een petitie met grieven over het
landbouwbeleid naar Den Haag te
brengen. De brief moet daar woens
dag aankomen om te kunnen worden
overhandigd aan landbouwminister
ir G. J. Braks. De strekking van de pe
titie: kritiek op het kille markt- en
prijsbeleid van de Europese Gemeen
schap, op het afstandelijke nationale
landbouwbeleid en op het hoge tempo
waarin milieumaatregelen worden
ingevoerd. De akkerbouwers vrezen
massale faillissementen.
De trekker-estafette is een initiatief
■van de drie centrale landbouworgani
saties. Vanuit drie richtingen zullen
trekkers de petitie naar Den Haag
brengen. De estafette vanuit het zuid
westen begint in Goes. Maandagmor
gen vroeg komen boeren uit
Zeeuwsch-Vlaanderen, Walcheren en
de Bevelanden met hun trekkers naai
de Grote Markt in Goes. De animo on
der akkerbouwers om mee te doen is zo
groot dat het plein, zo verwachten de
organisators, alle trekkers nauwelijks
zal kunnen bergen. Om twaalf uur
spreekt voorzitter H. C. van der Maas
van de drie Zeeuwse landbouworgani
saties de actievoerende boeren toe,
waarna de estafette begint. De tocht
voert richting Zeelandbrug, waar de
petitie per auto overheen zal worden
gebracht.
De volgende dag vertrekt om 10 uur bij
Zierikzee een colonne trekkers naar de
grens met de provincie Zuid-Holland.
De Schouwse boeren dragen de petitie
over aan hun collega's van de buurpro
vincie. Eveneens dinsdag rijdt vanaf
Bergen op Zoom een trekker-estafette
door West-Brabant richting Zuid-Hol
land. De akkerbouwers uit deze pro
vincie brengen de petitie woensdag
per trekker naar het SER-gebouw aan
de Bezuidenhoutseweg in Den Haag,
waar minister Braks met het Land
bouwschap overlegt. Verwacht wordt
dat veel akkerbouwers uit alle delen
van het land naar Den Haag zullen ko
men om de aanbieding van de petitie
mee te maken.
Vandaag (vrijdag) krijgt Braks' hoog
ste vertegenwoordiger in Zeeland, di
recteur landbouw, natuur en open
luchtrecreatie ir C. A. C. J. Oomen van
Van der Maas bij wijze van voorproef
je een pamflet over de gevolgen van
de dalende prijzen voor akkerbouw-
produkten en de strenge milieumaat
regelen. Die leiden, zo is de overtui
ging van de Zeeuwse landbouworga
nisaties tot een koude sanering in de
akkerbouw. De boeren in deze sector
eisen een met andere beroepsgroepen
vergelijkbaar inkomen. Ze maken
aanspraak op overheidssteun om hun
bedrijfstak uit het dal te halen.
i ■mhmwii MP.
TERNEUZEN - Achter de uitspraak
van de gemeenteraad van Antwerpen
over de aanleg van de Westerschelde
Oeververbinding (WOV) schuilt abso
luut geen arrogantie. Schepen van de
haven J. Devroe liet daarover donder
dag in Terneuzen geen misverstand
bestaan. De Antwerpse raad sprak
zich maandag bijna unaniem uit té
gen een hangbrug en vóór een tunnel.
Devroe: „Die uitspraak ligt er en is
heel duidelijk. Wij vonden dat die aan
het dossier moest worden toege
voegd. Opdat iedereen weet hoe wij er
over denken".
„Je zou je natuurlijk kunnen afvragen
wat wij ons te bemoeien hebben met
een brug te ver bij de buren in Neder
land...En dat nog wel op nauwelijks
vijftig kilometer afstand van onze
nieuwe Liefkenshoektunnel. Dat jullie
Zeeuwen dat willen is een logische
zaak, want dan ben je van die prachti
ge veerboten af. Maar we moeten tege
lijkertijd kijken naar de functie van de
Westerschelde als internationale
scheepvaartroute". En met het oog op
dat laatste vond Devroe de bemoeie
nis vanuit Antwerpen alleszins ge
rechtvaardigd. Er ligt immers nog al
tijd dat verdrag van 1839, waarin de
vrije doorvaart van en naar Antwer
pen is gegarandeerd. En een tunnel ga
randeert die vrije doorvaart.
De Antwerpse schepen rekende - tij
dens een spreekbeurt voor het depar
tement Zeeland van de Maatschappij
voor Nijverheid en Handel - snel af
met de plannen voor de bouw van een
brug. Die zou minstens 90 meter hoog
moeten worden. In de praktijk van al
ledag zou dat alleen maar problemen
opleveren. Ooit was Devroe in Tampa
in de Amerikaanse staat Florida. Daar
stortte een dergelijke brug in; tot op de
dag van vandaag is-ie niet herbouwd.
Met zulke risico's wil Antwerpen niet
worden opgezadeld. De schepen wees
ook op de windgevoeligheid en op de
problemen die een brug de passerende
scheepvaart zou bezorgen. „Er wordt
nu ook gesproken over een uitneem-
baar deel van de brug...Als je praat
over een internationale wegverbin
ding is zoiets toch ondenkbaar? Laat
dat uitnemen een paar uur in beslag
nemen; dat kan toch niet!".
Een brug zou, daarvan bleek Devroe
heilig overtuigd, de vrije doorvaart
wel degelijk beperken. In dat verband
wees hij op het recente transport van
een 90-meter hoog boorplatform, dat
ternauwernood onder de elektrici
teitskabels bij Doel door kon (er
moest worden gewacht op laag wa
ter). En ook de passage van een passa
giersschip als de Europa van de Ha-
paglijn zou problemen kunnen ople
veren.
Devroe stipte ook de nieuwste ontwik
kelingen in de scheepsbouw aan::
steeds groter en hoger. Daarom vond:
hij het standpunt van Antwerpen hele
maal niet zo vreemd. „Rotterdam
doet, als het om de Nieuwe Waterweg
gaat, toch precies hetzelfde?" De Ant
werpse schepen liet dus geen ruimte
voor twijfel. „En echt...de technieken
bij de tunnelbouw zijn enorm gevor
derd. Zelfs wij Belgen kunnen het nu,
dus"...
(Zie ook pagina 17: „Nieuw beleid no
dig voor zuivering Scheldewater".