PZC sculpturen in textiel lezing over monet in middelburg JtXMf/ffol] mini-filmfestival rond Colombiaanse schrijver marquez filmwijzer vrijdagkrant 13 VRIJDAG 24 FEBRUARI 1989 du theatre arthouse gevangentoren balans 17 la strada janneke wessels dia-hoorspel in hoogelande alhambra schuttershof bibliotheekthe ater roxy de koning electro grand theater porgy and bess cinem'actueel ledel luxor schilderen In het café-restaurant Du Thea tre bij de Middelburgse Stads schouwburg is een expositie in gericht met werk van Renée Mink. De kunstenaar, lid van de Zeeuwse Kunstkring, toont aquarellen. Te zien tot en met 24 maart. Openingstijden: tijdens openingsuren schouwburg. In galerie Arthouse in Biervliet is vanaf zaterdag een expositie ingericht met handbeschilderde eieren, getiteld Het versierde ei. De exposanten zijn Janny Slock, Annie de Bruyn, Wopje van der Kamp, Wil van Maanen en Loes Cozijnsen. Naast eieren zijn aquarellen van de hand van Krijn Dollaard te zien. Te zien tot en met 31 maart. Openings tijden: maandag tot en met vrij dag van 9 tot 12 uur, zaterdags van 9 tot 12 en van 13 tot 16 uur, zondag 19 en 27 maart geopend van 13 tot 17 uur. Lydia Klop-Steendijk exposeert vanaf zondag in De gevangento ren in Vlissingen. De beeldend kunstenares en illustratrice toont aquarellen, olieverfschil derijen en portretten in potlood. De tentoonstelling wordt zon dag om 16.30 uur geopend door het statenlid J. I. Hennekey. Te zien tot en met 6 mei. Ope ningstijden: dagelijks van 12 tot 14 en van 17 tot 21.30 uur, zater dag en zondag vanaf 17 uur. In de expositiezaal van Balans 17 in Middelburg worden nieuwe kunstaankopen van de gemeen te Middelburg geëxposeerd. Een deel van deze werken zal na af loop van de expositie voor uit leen beschikbaar komen. Naast nieuw werk zal ook eerder aan gekocht werk geexposeerd wor den. De expositie begint mor gen. Te zien tot en met 25 maart. Openingstijden: woensdag, don derdag en vrijdag van 12 tot 17 uur, zaterdag van 11 tot 16 uur In de Goese galerie La Strada is vanaf morgen, zaterdag, een ex positie ingericht met schilderij en en objecten van George Scha de. De tentoonstelling The first day project getiteld, laat een in terpretatie zien van de fysische kenmerken van het licht. Mor gen wordt de expositie om 16 uur geopend. Te zien tot en met 1 april. Ope ningstijden: maandag tot en met zaterdag van 11 tot 20 uur. MIDDELBURG 0 R ABOBANK (Lange Geere): Fons Bal (schilderijen!, te zien tot eind februari. Openingstij den: tijdens kantooruren. VLEESHAL: Marinus Boe zem (installatie Degli Uccelli), te zien tot en met 5 maart. Ope ningstijden: dinsdag tot en met zondag van 13 tot 17 uur. SBK: Gezamelijk experi ment, Ed Toorenburg, Toto Fri- ma en Eduard Bergman (foto grafisch materiaal), te zien tot en met 18 maart. Openingstijden: dinsdag tot en met zaterdag van 13 tot 17 uur. ZEEUWSE BIBLIOTHEEK: Turkse handwerken in de hal, te zien tot en met 27 februari. Ope ningstijden: tijdens openingsu ren bibliotheek. BASKET: Otto Egberts (te keningen), te zien tot en met 11 maart. Openingstijden: woens dag tot en met zaterdag van 13 tot 17 uur. ZKC: foto-expositie, te zien tot en met 9 maart. Openingstij den: tijdens openingsuren bi bliotheek. VLISSINGEN BELLAMY 19: Harry Boom (keramisch werk en textiel ob jecten), te zien tot en met 8 maart. Openingstijden: dinsdag- tot en met vrijdag van 10 tot 12.30 en van 13.30 tot 17 uur, za terdags van 13 tot 17 uur. GOES PRINS VAN ORANJE: Rie Baauw (olieverven en aquarel len), te zien tot eind februari. Openingstijden: gedurende ope ningsuren van de schouwburg. OOSTERSCHELDEZIEKE NHUIS: Leendert van der Pool (schilderijen) in de galerie van het ziekenhuis. Te zien tot eind februari. Iedere dag doorlopend te bezichtigen. LUNCHCAFÉ: Janneke Wes- sels (werkstukken van textiel), te zien tot eind februari. Ope ningstijden: tijdens openingsu ren stadhuis. KRUININGEN GEMEENTEHUIS: Henriet- te van Antwerpen (schilderijen), te zien tot eind maart. Openings tijden: tijdens openingsuren van het gemeentehuis. NEELTJE JANS IR TOPSHUIS :Beppy Eve- raers (fotografiën), te zien tot eind februari. Openingstijden: woensdag tot en met zondag van 10 tot 17 uur. TERNEUZEN TROUVAILLE: Michiel Brink, Veronique Declerq en Co- rinne Boureau (grafiel, schilder werk, collages en keramiek), te zien tot eind februari. Openings tijden: gedurende winkeluren. 't ZWAANTJE: Peter Clijsen (Klassieke oorsprong van de he dendaagse techniek, glas-in- lood), te zien tot en met 23 maart. Openingstijden: donder dag van 19 tot 21 uur. CLINGE ESPRIT: Evert van Hemert (bronzen en schilderijen), te zien tot en met 5 maart. Openingstij den: vrijdag tot en met ondag van 13.30 tot 21.00 uur. AXEL NMB: Gerard van Grieken (aquarellen, potlood- en pente keningen), te zien tot en met 28 febmari Openingstiiden: tij dens kantooruren. OOSTBURG DEN HOEKZAK: Schilderij en Zeeuwsvlaamse kunstenaars F. D. de Potter, H. Metsers en K. J. Huineman, te zien tot en met 2 maart. Openingstijden: tijdens openingsuren cultureel cen trum. BERGEN OP ZOOM MARKIEZENHOF: T' Veld teken (carnavalstekeningen, vastenavondherinneringen en - relia), te zien tot en met 26 fe bruari. Openingstijden: dinsdag tot en met zondag van 14 tot 17 uur. ETCETERA: Wouter Bou- man, Roel van Dieren en Linda Verkaaik (beelden, reliëfs, emaille en pasteltekeningen), te zien tot en met 19 maart. Ope ningstijden: dagelijks van 14 tot 17 uur, maandags gesloten. benadrukt door een teer rose zachtgebogen vorm die diagonaal over de blauwe is bevestigd. In het midden achter die vorm is nog juist een hoekpunt van een zwart vierkant zichtbaar. Als ik die vorm interpreteer als een landschappelijke, weerhoudt die de toeschouwer van een blik op de oneindigheid. Niet alle grenzen kunnen vooralsnog worden overschreden.... De fraai ingerichte tentoonstelling heeft maar één klein manco, waarvoor echter de organisator tekent. Ik kon nergens de nummers van de werken vinden, zodat de aanwezige titellijst zinloos is. De werkstukken in textiel die in het Goese Lunchcafé te zien zijn bieden mij na het bezoek aan Booms' expositie vooral teleurstelling. De maakster, Janneke Wessels -woonachtig in Goes-, heeft hopelijk geen professionele pretenties. Haar kleine meestal landschappelijk geïnspireerde appliqué's zijn weliswaar smaakvol en geven soms blijk van een goed kleurgevoel, maar zijn bijna altijd zwak van vorm en zelden een eenheid. Dat komt door een storende boomvorm die niet soepel is en spanning mist. Of te sterk contrasteert met de in zachte tinten gehouden achtergrond. In twee poëtisch aandoende werkjes speelt Wessels met driehoeken in een zeshoekig kader. In het centrum is een vrouwengestalte zichtbaar, in het andere geval een paar bergen. De onevenwichtige verhoudingen van het lijnenspel van zeshoek en driehoeken doen afbreuk aan de op zich nogal voorspelbare voorstelling. En zo verdwijnt voor mij de aanzet tot poëzie weer. NICO OUT Harry Boom, Bellamy 19, Vlissin gen. Tot en met 8 maart. Janneke Wessels, Lunchcafé Goes. Tot eind februari. Als voorbereiding op de boekenweek (van 9 tot en met 15 maart) houdt de Stich ting Filmtheaters in Middel burg een mini-festival rond de Colombiaanse schrijver Gabriel Garcia Marquez. Marquez ontving in '82 de No belprijs voor literatuur. Terugkerend thema in veel van zijn werk is de politieke situatie waartegen indivi duen, vaak vergeefs, strijden. De dood vormt ook een be langrijk onderdeel in zijn werk. Niet alleen als gevolg van politiek geweld maar ze ker ook als gevolg van tradi ties. Het ophouden van de fa milie-eer of het wreken van een gedode vader. Een reeks van vier films wordt vertoond: Kroniek van een aangekondigde dood, Erendi ra, La Viuda de Montiel en Tiempo de morir. De eerste drie films zijn direct gebaseerd op een gelijknamig boek of verhaal van Gabriel Garcia Marquez. Voor de vier de film schreef Marquez het script. Kroniek van een aangekon digde dood, naar het geljkna- mige boek, speelt in een Co- lombiaans dorp aan een rivier. Een hedendaagse bezoeker kijkt daar terug op een drama dat zich dertig jaar geleden voltrok. Een schatrijke jonge man ontdekt in zijn huwelijks nacht dat zijn beeldschone vrouw geen maagd meer is. Woedend levert hij haar dan weer af bij haar ouderlijke wo ning en verlaat definief het dorp. Het 'onteerde' meisje wordt door haar broers ge dwongen de naam van de da der te noemen. Een bloed wraak is op komst. Erendira is een jong meisje dat door haar grootmoeder gedwongen wordt tot prosti tutie. Het meisje verliest, on danks het duivelse in haar grootmoeder, haar onschuld echter nooit. Marquez behan delt het thema niet op depri merende of afstotende wijze. Hij benadert het gegeven sur realistisch: de wereld rond Erendira is gevuld met grotes ke personages en aan de bo men groeien sinaasappels met een diamant binnenin. Mar quez schreef het scenario voor deze film in 1983. Het idee voor dit verhaal rond Irendira speelde overigens al veel lan ger bij Marquez. Hij wilde dit idee echter eerst via een film tot uitdrukking brengen. La ter schreef hij de roman geti teld Het droevige en ongeloof lijke verhaal van de argeloze Erendira en haar duivelse grootmoeder. De film La Viuda de Montiel is gebaseerd op de roman Honderd jaar eenzaamheid van Marquez. De verfilming «co Kortenoever verzorgt zon- in de Kapel van Hoogelande 111 Hoogelande een dia-hoor- W. In dit spel worden de toch- van een zwerver gevolgd. man trekt langs sloten en fessen, boerderijen en kronkel- Men, door bossen en polders. ®co Kortenoever heeft een na- Mrbeschermings-educatiebu- r®u in 's Gravenland. Het dia programma begint om 14.30 uur. Monet, Nympheas (Waterlelies), 1904 In de Zeeuwse Bibliotheek wordt zaterdag 4 maart een lezing gehouden over de Franse schilder Monet. De lezing wordt georganiseerd door de afdeling Walcheren van de Alliance Fran- caise. Mevrouw Edith Desaleux zal aan de hand van dia's het thema Monet a Giverny belichten. Mevrouw Desaleux is kunsthistorica en archeolo ge. Na de lezing kunnen boeken en affiches over het leven en werk van Monet bekeken worden.- De le zing begint om 20.15 uur. kaarten zijn aan de zaal verkrijgbaar. VLISSINGEN (01184-12260) 'Jan Rap en zijn maat'. Van daag (vrijdag), zaterdag en zondag 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en woens dag 20.00 uur. 'Young guns'. Vandaag (vrij dag), zaterdag en zondag 19.00 en 21.30 uur, maandag, dins dag en woensdag 20.00 uur. 'Fidelio' (Bioscopera). Zon dag 11.00 uur. 'Pippi langkous'. Zondag 14.00 uur. MIDDELBURG (01180-13482) 'Une histoire de vent'. Van daag (vrijdag) en zaterdag 20.00 uur, zondag, maandag, dinsdag en woensdag 20.30 uur. 'Erendira'. Vandaag (vrijdag 22.30 uur. 'Kroniek van een aangekon digde dood'. Zaterdag 22.30 uur. 'Kuifje en de zonnetempel'. Zaterdag en zondag 14.00 uur. MIDDELBURG 'Teorama'. Maandag 20.30 uur. BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) 'Jan Rap en z'n maat'. Van daag (vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, zaterdag óók 14.00, zon dag óók 14.00 en 16.30 uur, maandag en dinsdag 20.15 uur, woensdag óók 14.00 uur. 'Tucker'. Zondag 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en woensdag 20.00 uur. '18 Again'. Vandaag (vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, zaterdag óók 14.00 uur, zondag 14.00 en 16.30 uur, woensdag 14.00 uur. HULST (01140-12030) 'Cocktail'. Vandaag (vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, zaterdag óók 20.15 en 22.30 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en woens dag 20.00 uur. 'Who framed Roger Rabbit'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.00 uur, zondag 13.45 en 16.15 uur. 'Jan Rap en z'n maat'. Van daag (vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, zaterdag 21.30 uur. zon dag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en woensdag 20.00 uur 'A fish called wanda'. Van daag (vrijdag) en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 16.15, 19.00 en 21.30 uur, man dag en dinsdag 20.00 uur. 'License to drive'. Vandaag (vrijdag) 21.30 uur, zondag 13.45, 19.00 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20.00 uur. MIDDELBURG (01180-38900) 'Kroniek van een aangekon digde dood'. Zondag 21.00 uur. 'Big'. Vandaag (vrijdag) en aterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 19.00 uur. 'Moonwalker'. Zaterdag en zondag 14.00 uur. 'Erendira'. Maandag 20.30 uur. 'La Viuda de Montiel'. Dins dag 20.30 uur. 'Tiempo de Morir'. Woensdag 20.30 uur. GOES (01100-15165) 'A fish called Wanda'. Van daag (vrijdag), zaterdag en zondag 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en woens dag 20.00 uur. 'Frank en Frey'. Zondag en woensdag 14.00 uur. TERNEUZEN 'Ironweed'. Woensdag 20.00 uur. BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) 'A fish called Wanda'. Van daag (vrijdag) 19.00 en 21.45 uur, zaterdag óók 14.00 uur, zondag 16.30, 19.00 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20.00 uur, woensdag óók 14.00 uur. 'Amadeus' (muziekserie). Zaal 1: Zondag 12.00 uur Zaal 3: maandag en dinsdag 20.00 uur. 'Cocktail'. Zaal 2: Vandaag (vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, za terdag óók 14.00 uur, zondag óók 14.00 en 16.30 uur, maan dag en dinsdag 20.00 uur, woensdag óók 14.00 uur. Zaal 3: Vandaag (vrijdag) en zater dag 21.30 uur, zondag 19.00 ur. 'Who framed Roger Rabbit', vandaag (vrijdag) 19.00 uur, zaterdag óók 14.00 uur, zondagl4.00, 16.30 en 21.30 uur, woensdag 14.00 en 20.00 uur. OOSTBURG (01170-2735) 'Coming to America'. Van daag (vrijdag) 20.00 uur, zon dag óók 14.30 uur. TERNEUZEN (01150-20505) 'Willow'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 13.45, 16.15 en 20.00 uur, maandag 20.00 uur. 'Big'. Vandaag (vrijdag) en za terdag 19.00 en 21.30 uur, zon dag 16.15 en 20.00 uur, maan dag 20.00 uur. 'Cocktail'. Zondag 13.45, 15.00 en 16.15 uur. 'Frank en Frey'. Zondag 13.45 uur. lextiel. Oeroud materiaal, met een lange staat van nst. Grondstof voor kleding, rmte en decoratie biedend (vvand)tapijt. Knopen, ven, borduren, appliqueren, innen, er is van alles mee gelijk. Beeldend kent het teriaal nog steeds een keur i toepassingen, van tuterig knusse huisvlijt tot nst van allure. De twee in [Zeeuwse te signaleren positie bestrijken beide len. Bellamy 19 te Vlissingen rdt snel duidelijk dat hier pand aan het werk is geweest ii een eigen visie op het teriaal en op kunst. Harry om toont ruimtelijke jecten die een verfijnde ihniek paren aan een ipirerende fantasie en een stekend vorm- en urgevoel. om startte zijn loopbaan id zestiger jaren met het iken van geweven indkleden. In nauwe menwerking met ouderwets geleide wevers bereikte hij rrassende resultaten. Steeds dreven door de wil om jnzen te overschrijden zocht daarnaast ook naar andere tdrukkingsvormen, met én rider textiel. Vanuit de lioefte om ook snel en direkt werken nam hij bijvoorbeeld ri onderhanden en toverde de icedbare materie om in (iressieve portretten. Boom os niet voor het zorgvuldig etseren en gelijkenis istreven, maar kneedde, sloeg duwde de klei tot abstraheerde beelden van osaardige én kwetsbare tnsen. Driftig beschilderen rhoogde de expressiviteit van koppen. Met textiel jkende hij eveneens de mte, te beginnen met een auwzwarte lap fluweel ■drapeerd over een houten jme. In alle eenvoud een rigerend beeld, associaties edend met een lage stoel aarover een mantel ligt drapeerd. Deze toont sporen n beschadiging: het is alsof n scherp mes soms in rkelvormige bewegingen de achte opperhuid van het uweel heeft weggesneden. Gabriel Garcia Marquez ervan werd in '80 bekroond op het Festival van Biarritz met de Grote Prijs van de Jury. De weduwe van Mon tiel, gespeeld door Geraldine Chaplin, blijkt de enige te zijn die de dood van haar man betreurd. Verzot als deze was op macht en geld verried hij 'de zaak van het volk' en le verde hij mensen over aan de terreur van de heersenden. De dorpelingen plunderen dan ook zijn bezittingen na de begrafenis. Tiempo de Morir (tijd om te sterven) is een oorspronkelijk script van Marquez. Juan keert na achttien jaar gevan genisstraf terug in zijn dorp. Daar schoot hij ooit Paul dood in een duel. Juan vindt dat hij daarvoor echter genoeg ge straft is en luistert niet naar waarschuwingen van zijn dorpsgenoten dat de twee zo nen van Paul uit zijn op wraak. ANNEMARIE ZEVENBERGEN Scène uit Cocktail (Cinem'actueel, Bergen op Zoom; De Koning, Hulst 'Mantel' en de eronder verborgen ruimte roepen vragen op, prikkelen de fantasie. Dat geldt ook voor de andere objecten, zoals de diepduistere tors van gecapittonneerd fluweel. De laatste jaren zoekt Boom, als aanvulling op het langdurige proces van het weven, ook in textiel een snellere, meer directe werkwijze. Hij ziet af van het cappitonneren en spant het fluweel over een licht houten frame. Dan beschildert hij de vorm met acrylverf, afwisselend dekkend en transparant, zó dat de textuur van de stof blijft meespelen in het eindresultaat. Het ruim twee bij drie meter grote van de wand naar voren - bollende 'Naar Landschap' is er een prachtig voorbeeld van. De in tere blauwen met rose en groenige accenten beschilderde vorm is aan de rechterkant als het ware afgesneden. De zwarte zijkant verwijst naar mijn idee naar een oneindige onbekende ruimte achter het blauw van het uitspansel, wat wordt 'Naar landschap'Harry Boom (Bellamy 19, Vlissingen)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 13