PZC
sculpturen
in textiel
lezing over
monet in
middelburg
JtXMf/ffol]
mini-filmfestival
rond Colombiaanse
schrijver marquez
filmwijzer
vrijdagkrant
13
VRIJDAG 24 FEBRUARI 1989
du theatre
arthouse
gevangentoren
balans 17
la strada
janneke wessels
dia-hoorspel
in hoogelande
alhambra
schuttershof
bibliotheekthe
ater
roxy
de koning
electro
grand theater
porgy and bess
cinem'actueel
ledel
luxor
schilderen
In het café-restaurant Du Thea
tre bij de Middelburgse Stads
schouwburg is een expositie in
gericht met werk van Renée
Mink. De kunstenaar, lid van de
Zeeuwse Kunstkring, toont
aquarellen. Te zien tot en met 24
maart. Openingstijden: tijdens
openingsuren schouwburg.
In galerie Arthouse in Biervliet
is vanaf zaterdag een expositie
ingericht met handbeschilderde
eieren, getiteld Het versierde ei.
De exposanten zijn Janny Slock,
Annie de Bruyn, Wopje van der
Kamp, Wil van Maanen en Loes
Cozijnsen. Naast eieren zijn
aquarellen van de hand van
Krijn Dollaard te zien. Te zien
tot en met 31 maart. Openings
tijden: maandag tot en met vrij
dag van 9 tot 12 uur, zaterdags
van 9 tot 12 en van 13 tot 16 uur,
zondag 19 en 27 maart geopend
van 13 tot 17 uur.
Lydia Klop-Steendijk exposeert
vanaf zondag in De gevangento
ren in Vlissingen. De beeldend
kunstenares en illustratrice
toont aquarellen, olieverfschil
derijen en portretten in potlood.
De tentoonstelling wordt zon
dag om 16.30 uur geopend door
het statenlid J. I. Hennekey.
Te zien tot en met 6 mei. Ope
ningstijden: dagelijks van 12 tot
14 en van 17 tot 21.30 uur, zater
dag en zondag vanaf 17 uur.
In de expositiezaal van Balans
17 in Middelburg worden nieuwe
kunstaankopen van de gemeen
te Middelburg geëxposeerd. Een
deel van deze werken zal na af
loop van de expositie voor uit
leen beschikbaar komen. Naast
nieuw werk zal ook eerder aan
gekocht werk geexposeerd wor
den. De expositie begint mor
gen. Te zien tot en met 25 maart.
Openingstijden: woensdag, don
derdag en vrijdag van 12 tot 17
uur, zaterdag van 11 tot 16 uur
In de Goese galerie La Strada is
vanaf morgen, zaterdag, een ex
positie ingericht met schilderij
en en objecten van George Scha
de. De tentoonstelling The first
day project getiteld, laat een in
terpretatie zien van de fysische
kenmerken van het licht. Mor
gen wordt de expositie om 16 uur
geopend.
Te zien tot en met 1 april. Ope
ningstijden: maandag tot en
met zaterdag van 11 tot 20 uur.
MIDDELBURG
0 R ABOBANK (Lange Geere):
Fons Bal (schilderijen!, te zien
tot eind februari. Openingstij
den: tijdens kantooruren.
VLEESHAL: Marinus Boe
zem (installatie Degli Uccelli), te
zien tot en met 5 maart. Ope
ningstijden: dinsdag tot en met
zondag van 13 tot 17 uur.
SBK: Gezamelijk experi
ment, Ed Toorenburg, Toto Fri-
ma en Eduard Bergman (foto
grafisch materiaal), te zien tot en
met 18 maart. Openingstijden:
dinsdag tot en met zaterdag van
13 tot 17 uur.
ZEEUWSE BIBLIOTHEEK:
Turkse handwerken in de hal, te
zien tot en met 27 februari. Ope
ningstijden: tijdens openingsu
ren bibliotheek.
BASKET: Otto Egberts (te
keningen), te zien tot en met 11
maart. Openingstijden: woens
dag tot en met zaterdag van 13
tot 17 uur.
ZKC: foto-expositie, te zien
tot en met 9 maart. Openingstij
den: tijdens openingsuren bi
bliotheek.
VLISSINGEN
BELLAMY 19: Harry Boom
(keramisch werk en textiel ob
jecten), te zien tot en met 8
maart. Openingstijden: dinsdag-
tot en met vrijdag van 10 tot
12.30 en van 13.30 tot 17 uur, za
terdags van 13 tot 17 uur.
GOES
PRINS VAN ORANJE: Rie
Baauw (olieverven en aquarel
len), te zien tot eind februari.
Openingstijden: gedurende ope
ningsuren van de schouwburg.
OOSTERSCHELDEZIEKE
NHUIS: Leendert van der Pool
(schilderijen) in de galerie van
het ziekenhuis. Te zien tot eind
februari. Iedere dag doorlopend
te bezichtigen.
LUNCHCAFÉ: Janneke Wes-
sels (werkstukken van textiel),
te zien tot eind februari. Ope
ningstijden: tijdens openingsu
ren stadhuis.
KRUININGEN
GEMEENTEHUIS: Henriet-
te van Antwerpen (schilderijen),
te zien tot eind maart. Openings
tijden: tijdens openingsuren van
het gemeentehuis.
NEELTJE JANS
IR TOPSHUIS :Beppy Eve-
raers (fotografiën), te zien tot
eind februari. Openingstijden:
woensdag tot en met zondag van
10 tot 17 uur.
TERNEUZEN
TROUVAILLE: Michiel
Brink, Veronique Declerq en Co-
rinne Boureau (grafiel, schilder
werk, collages en keramiek), te
zien tot eind februari. Openings
tijden: gedurende winkeluren.
't ZWAANTJE: Peter Clijsen
(Klassieke oorsprong van de he
dendaagse techniek, glas-in-
lood), te zien tot en met 23
maart. Openingstijden: donder
dag van 19 tot 21 uur.
CLINGE
ESPRIT: Evert van Hemert
(bronzen en schilderijen), te zien
tot en met 5 maart. Openingstij
den: vrijdag tot en met ondag
van 13.30 tot 21.00 uur.
AXEL
NMB: Gerard van Grieken
(aquarellen, potlood- en pente
keningen), te zien tot en met 28
febmari Openingstiiden: tij
dens kantooruren.
OOSTBURG
DEN HOEKZAK: Schilderij
en Zeeuwsvlaamse kunstenaars
F. D. de Potter, H. Metsers en K.
J. Huineman, te zien tot en met 2
maart. Openingstijden: tijdens
openingsuren cultureel cen
trum.
BERGEN OP ZOOM
MARKIEZENHOF: T' Veld
teken (carnavalstekeningen,
vastenavondherinneringen en -
relia), te zien tot en met 26 fe
bruari. Openingstijden: dinsdag
tot en met zondag van 14 tot 17
uur.
ETCETERA: Wouter Bou-
man, Roel van Dieren en Linda
Verkaaik (beelden, reliëfs,
emaille en pasteltekeningen), te
zien tot en met 19 maart. Ope
ningstijden: dagelijks van 14 tot
17 uur, maandags gesloten.
benadrukt door een teer rose
zachtgebogen vorm die
diagonaal over de blauwe is
bevestigd. In het midden
achter die vorm is nog juist een
hoekpunt van een zwart
vierkant zichtbaar. Als ik die
vorm interpreteer als een
landschappelijke, weerhoudt
die de toeschouwer van een
blik op de oneindigheid. Niet
alle grenzen kunnen vooralsnog
worden overschreden....
De fraai ingerichte
tentoonstelling heeft maar één
klein manco, waarvoor echter
de organisator tekent. Ik kon
nergens de nummers van de
werken vinden, zodat de
aanwezige titellijst zinloos is.
De werkstukken in textiel die
in het Goese Lunchcafé te zien
zijn bieden mij na het bezoek
aan Booms' expositie vooral
teleurstelling. De maakster,
Janneke Wessels -woonachtig
in Goes-, heeft hopelijk geen
professionele pretenties. Haar
kleine meestal landschappelijk
geïnspireerde appliqué's zijn
weliswaar smaakvol en geven
soms blijk van een goed
kleurgevoel, maar zijn bijna
altijd zwak van vorm en
zelden een eenheid.
Dat komt door een storende
boomvorm die niet soepel is en
spanning mist. Of te sterk
contrasteert met de in zachte
tinten gehouden achtergrond.
In twee poëtisch aandoende
werkjes speelt Wessels met
driehoeken in een zeshoekig
kader. In het centrum is een
vrouwengestalte zichtbaar, in
het andere geval een paar
bergen. De onevenwichtige
verhoudingen van het
lijnenspel van zeshoek en
driehoeken doen afbreuk aan
de op zich nogal voorspelbare
voorstelling. En zo verdwijnt
voor mij de aanzet tot poëzie
weer.
NICO OUT
Harry Boom, Bellamy 19, Vlissin
gen. Tot en met 8 maart.
Janneke Wessels, Lunchcafé Goes.
Tot eind februari.
Als voorbereiding op de
boekenweek (van 9 tot en
met 15 maart) houdt de Stich
ting Filmtheaters in Middel
burg een mini-festival rond
de Colombiaanse schrijver
Gabriel Garcia Marquez.
Marquez ontving in '82 de No
belprijs voor literatuur.
Terugkerend thema in veel
van zijn werk is de politieke
situatie waartegen indivi
duen, vaak vergeefs, strijden.
De dood vormt ook een be
langrijk onderdeel in zijn
werk. Niet alleen als gevolg
van politiek geweld maar ze
ker ook als gevolg van tradi
ties. Het ophouden van de fa
milie-eer of het wreken van
een gedode vader.
Een reeks van vier films wordt
vertoond: Kroniek van een
aangekondigde dood, Erendi
ra, La Viuda de Montiel en
Tiempo de morir.
De eerste drie films zijn direct
gebaseerd op een gelijknamig
boek of verhaal van Gabriel
Garcia Marquez. Voor de vier
de film schreef Marquez het
script.
Kroniek van een aangekon
digde dood, naar het geljkna-
mige boek, speelt in een Co-
lombiaans dorp aan een rivier.
Een hedendaagse bezoeker
kijkt daar terug op een drama
dat zich dertig jaar geleden
voltrok. Een schatrijke jonge
man ontdekt in zijn huwelijks
nacht dat zijn beeldschone
vrouw geen maagd meer is.
Woedend levert hij haar dan
weer af bij haar ouderlijke wo
ning en verlaat definief het
dorp. Het 'onteerde' meisje
wordt door haar broers ge
dwongen de naam van de da
der te noemen. Een bloed
wraak is op komst.
Erendira is een jong meisje
dat door haar grootmoeder
gedwongen wordt tot prosti
tutie. Het meisje verliest, on
danks het duivelse in haar
grootmoeder, haar onschuld
echter nooit. Marquez behan
delt het thema niet op depri
merende of afstotende wijze.
Hij benadert het gegeven sur
realistisch: de wereld rond
Erendira is gevuld met grotes
ke personages en aan de bo
men groeien sinaasappels met
een diamant binnenin. Mar
quez schreef het scenario voor
deze film in 1983. Het idee voor
dit verhaal rond Irendira
speelde overigens al veel lan
ger bij Marquez. Hij wilde dit
idee echter eerst via een film
tot uitdrukking brengen. La
ter schreef hij de roman geti
teld Het droevige en ongeloof
lijke verhaal van de argeloze
Erendira en haar duivelse
grootmoeder.
De film La Viuda de Montiel
is gebaseerd op de roman
Honderd jaar eenzaamheid
van Marquez. De verfilming
«co Kortenoever verzorgt zon-
in de Kapel van Hoogelande
111 Hoogelande een dia-hoor-
W. In dit spel worden de toch-
van een zwerver gevolgd.
man trekt langs sloten en
fessen, boerderijen en kronkel-
Men, door bossen en polders.
®co Kortenoever heeft een na-
Mrbeschermings-educatiebu-
r®u in 's Gravenland. Het dia
programma begint om 14.30 uur. Monet, Nympheas (Waterlelies), 1904
In de Zeeuwse Bibliotheek wordt zaterdag 4
maart een lezing gehouden over de Franse
schilder Monet. De lezing wordt georganiseerd
door de afdeling Walcheren van de Alliance Fran-
caise. Mevrouw Edith Desaleux zal aan de hand
van dia's het thema Monet a Giverny belichten.
Mevrouw Desaleux is kunsthistorica en archeolo
ge. Na de lezing kunnen boeken en affiches over het
leven en werk van Monet bekeken worden.- De le
zing begint om 20.15 uur. kaarten zijn aan de zaal
verkrijgbaar.
VLISSINGEN (01184-12260)
'Jan Rap en zijn maat'. Van
daag (vrijdag), zaterdag en
zondag 19.00 en 21.30 uur,
maandag, dinsdag en woens
dag 20.00 uur.
'Young guns'. Vandaag (vrij
dag), zaterdag en zondag 19.00
en 21.30 uur, maandag, dins
dag en woensdag 20.00 uur.
'Fidelio' (Bioscopera). Zon
dag 11.00 uur.
'Pippi langkous'. Zondag
14.00 uur.
MIDDELBURG (01180-13482)
'Une histoire de vent'. Van
daag (vrijdag) en zaterdag
20.00 uur, zondag, maandag,
dinsdag en woensdag 20.30
uur.
'Erendira'. Vandaag (vrijdag
22.30 uur.
'Kroniek van een aangekon
digde dood'. Zaterdag 22.30
uur.
'Kuifje en de zonnetempel'.
Zaterdag en zondag 14.00 uur.
MIDDELBURG
'Teorama'. Maandag 20.30
uur.
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'Jan Rap en z'n maat'. Van
daag (vrijdag) 19.00 en 21.30
uur, zaterdag óók 14.00, zon
dag óók 14.00 en 16.30 uur,
maandag en dinsdag 20.15
uur, woensdag óók 14.00 uur.
'Tucker'. Zondag 19.00 en
21.30 uur, maandag, dinsdag
en woensdag 20.00 uur.
'18 Again'. Vandaag (vrijdag)
19.00 en 21.30 uur, zaterdag
óók 14.00 uur, zondag 14.00 en
16.30 uur, woensdag 14.00 uur.
HULST (01140-12030)
'Cocktail'. Vandaag (vrijdag)
19.00 en 21.30 uur, zaterdag
óók 20.15 en 22.30 uur, zondag
13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur,
maandag, dinsdag en woens
dag 20.00 uur.
'Who framed Roger Rabbit'.
Vandaag (vrijdag) en zaterdag
19.00 uur, zondag 13.45 en
16.15 uur.
'Jan Rap en z'n maat'. Van
daag (vrijdag) 19.00 en 21.30
uur, zaterdag 21.30 uur. zon
dag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30
uur, maandag, dinsdag en
woensdag 20.00 uur
'A fish called wanda'. Van
daag (vrijdag) en zaterdag
19.00 en 21.30 uur, zondag
16.15, 19.00 en 21.30 uur, man
dag en dinsdag 20.00 uur.
'License to drive'. Vandaag
(vrijdag) 21.30 uur, zondag
13.45, 19.00 en 21.30 uur,
maandag en dinsdag 20.00
uur.
MIDDELBURG (01180-38900)
'Kroniek van een aangekon
digde dood'. Zondag 21.00
uur.
'Big'. Vandaag (vrijdag) en
aterdag 19.00 en 21.30 uur,
zondag 19.00 uur.
'Moonwalker'. Zaterdag en
zondag 14.00 uur.
'Erendira'. Maandag 20.30
uur.
'La Viuda de Montiel'. Dins
dag 20.30 uur.
'Tiempo de Morir'. Woensdag
20.30 uur.
GOES (01100-15165)
'A fish called Wanda'. Van
daag (vrijdag), zaterdag en
zondag 19.00 en 21.30 uur,
maandag, dinsdag en woens
dag 20.00 uur.
'Frank en Frey'. Zondag en
woensdag 14.00 uur.
TERNEUZEN
'Ironweed'. Woensdag 20.00
uur.
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'A fish called Wanda'. Van
daag (vrijdag) 19.00 en 21.45
uur, zaterdag óók 14.00 uur,
zondag 16.30, 19.00 en 21.30
uur, maandag en dinsdag
20.00 uur, woensdag óók 14.00
uur.
'Amadeus' (muziekserie). Zaal
1: Zondag 12.00 uur Zaal 3:
maandag en dinsdag 20.00
uur.
'Cocktail'. Zaal 2: Vandaag
(vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, za
terdag óók 14.00 uur, zondag
óók 14.00 en 16.30 uur, maan
dag en dinsdag 20.00 uur,
woensdag óók 14.00 uur. Zaal
3: Vandaag (vrijdag) en zater
dag 21.30 uur, zondag 19.00 ur.
'Who framed Roger Rabbit',
vandaag (vrijdag) 19.00 uur,
zaterdag óók 14.00 uur,
zondagl4.00, 16.30 en 21.30
uur, woensdag 14.00 en 20.00
uur.
OOSTBURG (01170-2735)
'Coming to America'. Van
daag (vrijdag) 20.00 uur, zon
dag óók 14.30 uur.
TERNEUZEN (01150-20505)
'Willow'. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 19.00 en 21.30 uur,
zondag 13.45, 16.15 en 20.00
uur, maandag 20.00 uur.
'Big'. Vandaag (vrijdag) en za
terdag 19.00 en 21.30 uur, zon
dag 16.15 en 20.00 uur, maan
dag 20.00 uur.
'Cocktail'. Zondag 13.45, 15.00
en 16.15 uur.
'Frank en Frey'. Zondag 13.45
uur.
lextiel. Oeroud materiaal,
met een lange staat van
nst. Grondstof voor kleding,
rmte en decoratie biedend
(vvand)tapijt. Knopen,
ven, borduren, appliqueren,
innen, er is van alles mee
gelijk. Beeldend kent het
teriaal nog steeds een keur
i toepassingen, van
tuterig knusse huisvlijt tot
nst van allure. De twee in
[Zeeuwse te signaleren
positie bestrijken beide
len.
Bellamy 19 te Vlissingen
rdt snel duidelijk dat hier
pand aan het werk is geweest
ii een eigen visie op het
teriaal en op kunst. Harry
om toont ruimtelijke
jecten die een verfijnde
ihniek paren aan een
ipirerende fantasie en een
stekend vorm- en
urgevoel.
om startte zijn loopbaan
id zestiger jaren met het
iken van geweven
indkleden. In nauwe
menwerking met ouderwets
geleide wevers bereikte hij
rrassende resultaten. Steeds
dreven door de wil om
jnzen te overschrijden zocht
daarnaast ook naar andere
tdrukkingsvormen, met én
rider textiel. Vanuit de
lioefte om ook snel en direkt
werken nam hij bijvoorbeeld
ri onderhanden en toverde de
icedbare materie om in
(iressieve portretten. Boom
os niet voor het zorgvuldig
etseren en gelijkenis
istreven, maar kneedde, sloeg
duwde de klei tot
abstraheerde beelden van
osaardige én kwetsbare
tnsen. Driftig beschilderen
rhoogde de expressiviteit van
koppen. Met textiel
jkende hij eveneens de
mte, te beginnen met een
auwzwarte lap fluweel
■drapeerd over een houten
jme. In alle eenvoud een
rigerend beeld, associaties
edend met een lage stoel
aarover een mantel ligt
drapeerd. Deze toont sporen
n beschadiging: het is alsof
n scherp mes soms in
rkelvormige bewegingen de
achte opperhuid van het
uweel heeft weggesneden.
Gabriel Garcia Marquez
ervan werd in '80 bekroond
op het Festival van Biarritz
met de Grote Prijs van de
Jury. De weduwe van Mon
tiel, gespeeld door Geraldine
Chaplin, blijkt de enige te
zijn die de dood van haar man
betreurd. Verzot als deze was
op macht en geld verried hij
'de zaak van het volk' en le
verde hij mensen over aan de
terreur van de heersenden.
De dorpelingen plunderen
dan ook zijn bezittingen na de
begrafenis.
Tiempo de Morir (tijd om te
sterven) is een oorspronkelijk
script van Marquez. Juan
keert na achttien jaar gevan
genisstraf terug in zijn dorp.
Daar schoot hij ooit Paul dood
in een duel. Juan vindt dat hij
daarvoor echter genoeg ge
straft is en luistert niet naar
waarschuwingen van zijn
dorpsgenoten dat de twee zo
nen van Paul uit zijn op
wraak.
ANNEMARIE ZEVENBERGEN
Scène uit Cocktail (Cinem'actueel, Bergen op Zoom; De Koning, Hulst
'Mantel' en de eronder
verborgen ruimte roepen
vragen op, prikkelen de
fantasie. Dat geldt ook voor de
andere objecten, zoals de
diepduistere tors van
gecapittonneerd fluweel.
De laatste jaren zoekt Boom,
als aanvulling op het
langdurige proces van het
weven, ook in textiel een
snellere, meer directe
werkwijze. Hij ziet af van het
cappitonneren en spant het
fluweel over een licht houten
frame. Dan beschildert hij de
vorm met acrylverf,
afwisselend dekkend en
transparant, zó dat de textuur
van de stof blijft meespelen in
het eindresultaat.
Het ruim twee bij drie meter
grote van de wand naar voren -
bollende 'Naar Landschap' is er
een prachtig voorbeeld van. De
in tere blauwen met rose en
groenige accenten beschilderde
vorm is aan de rechterkant als
het ware afgesneden. De zwarte
zijkant verwijst naar mijn idee
naar een oneindige onbekende
ruimte achter het blauw van
het uitspansel, wat wordt
'Naar landschap'Harry Boom (Bellamy 19, Vlissingen)