PZC LODEWIJK DE BOER ik maak toneel om te verbijsteren „O VERWACHT vrijdagkrant spoken jazzdag piano panorama pools duo mooi bruin carry tefsen agenda broodje boek de gekkengalerij sterke wan ja kleine alice nieuwe snaar kleine alice 12 VRIJDAG 24 FEBRUARI 1989 kosmos ZATERDAG Ellen Vogel, Hidde Maas en Cor van Rijn zijn morgen, zaterdag, te zien in het toneelstuk Spoken van Hendrik Ibsen in de Zierikzeese Concertzaal (20.00 uur). In Spoken staat het conflict tussen morele plicht en individueel ge luk centraal. Hoofdpersoon is een vrouw die haar man verlaten heeft maar door haar dominee, en tevens minnaar, wordt overgehaald te rug te gaan naar haar gezin. Dan schenkt zij het leven aan een zoon wiens geestelijke vermogens zijn aangetast door een van zijn vader geërfde syfilis. De Jazz Aktiviteiten Stichting Zeeland houdt morgen, zaterdag, de jaarlijkse jazzdag in de Middelburgse Stadsschouwburg (20.00 uur). Negen orkesten treden in drie zalen tegelijk op. Het programma ziet er als volgt uit: 20.00 uur: Pihama, Zeeuws Jazz Collectief en Ambiance Blues Company, 22.00 uur: Swingchroon, Salt Lake Jazz Band, Zilte Swing, 24.00 uur: Workshop, Jazz Sir en N O Longfield Jazzcrackers. Nieuwe Muziek heeft morgen, zaterdag, Piano Panorama II op het programma staan in de Kloveniersdoelen in Middelburg (21.00 uur). De pianist Geoffrey Madge speelt onder meer een speciaal voor hem geschreven sonate van de Oostenrijkse componist Ernst Krenek. Deze sonate wordt dan voor het eerst ten gehore gebracht. Daar naast speelt Magde werk van Vogel. Advertentie Concertzaal Zierikzee 20.00 uur SPOKEN van Henriklbsen meto.a. Ellen Vogel, Corvan Rijn en Frans Vorstman /f21,50; CJP/Pas 65 f 16,50 wo. Stadsschouwburg Middelburg 20.00 uur 01 KLEINE ALICE van Edward Albee door toneelgroep De Appel met o.a. Sacha Bulthuis, Carol, Linssen, Robert Prager regie: Lodewijk de Boer f 18,00; CJP/Pas 65 f 13,00 do. 02 vr. 03 za. 04 Stadsschouwburg Middelburg 20.30 uur DE NIEUWE SNAAR in "Hackadja I" Zeer beperkt aantal kaarten f 16,00; CJP f 9,50 uitsluitend verkrijgbaar aan de zaal vanaf 19.45_uur de Prins van Oranje Goes 20.00 uur THE DEEP RIVER QUARTET nederlandse vocal group 18,00; CJP/Pas 65 f 13,00 Concertzaal Middelburg 20.00 uur HET STOCKHOLMS KAMERKOOR o.l.v, Eric Ericson Skandinavisch programma: Grieg, Sieblius, Nielsen e.a. f 16,00; CJP/Pas 6512,50 Vestzaktheater Vlissingen 2Ö.3Ö uur MODERN JAZZ DANCE COMPANY DJAZZEX speciale kleine zaalproduktie f 15,00; CJP/Pas 65 f 11,50 zo. Vestzaktheater Vlissingen 16.00 uur 05 MIDDAGKONSERT: HET AURELIA SAXOFOONKWARTET werken van o.a, Debussy, Rivier, Schmitt f 15,00; CJP/Pas 65 f 11,50; jeugds t/m 12 jaar 15,00 ma. Concertzaaf Middelburg 20.30 uur 06 PIANORECITAL; ANDREI NIKOLSKY werken van Mozart, Prokoviev, Tsjaikovsky en Rachmaninov f 19,00; CJP/Pas 65 f 12,50 Voorafgaand om 19.30 uur: lezing door Fred Brouwers over het Koningin Elisabeth Concours wo. Concertzaal Zierikzee 20.00 uur 08 GEDEELDE LIEFDE, HALVE LIEFDE blijspel met o.a. Kitty Jansen en André van den Heuvel f21,50; CJP/Pas 65 f 16,50 Stadsschouwburg Middelburg 2Ö.0Ö uur DE INTERNATIONALE NIEUWE SCENE speelt "De roof van Cecilia" van Dario Fo f 19,00; CJP/Pas 65 f 14,00 do. de Prins van Oranje Goes 20.00 uur 09 DE INTERNATIONALE NIEUWE SCENE speelt "De roof van Cecilia" van Dario Fo f 19,00; CJP/Pas 65 f 14,00 VOORVERKOOP BIJ DE VWS TER PLAATSE VANAF 8 DAGEN VOOR DE EVENEMENTEN Telefonisch reserveren Middelburg: 15256, Goes: 15154, Vlissingen: 12345, Zierikzee (van 19-20 uur): 12192 Theaterlijn (01180) 11511 dag en nacht aktuele Informatie Scène uit Spoken met Frans Vorstman en Ellen Vogel Concertzaal Zierikzee Geoffrey Magde, Pianorama II KloveniersdoelenMiddelburg) Het Poolse duo Ewa Wanat en Janusz Mych geeft morgen, zaterdag, een concert in het Terneuzense jazzcafé Porgy and Bess (21.00 uur). Dit concert staat in het teken van de Poolse week in Terneuzen. Het tweetal maakte jaren deel uit van de Novi Singers. Sinds twee jaar vormen Wanat en Mych een duo dat muziek brengt voor piano, viool en twee stemmen. Het tweetal speelt en zingt klassieke muziek, ballades, populaire- en romantische muziek en jazz. De Stichting Jeugdkomedie Amsterdam brengt morgen, zaterdag, de musical Een broodje boek in Den Dullaert in Hulst (14.00 uur). Hoofdpersoon is meneer Martijn, die er in zijn boekwinkel van droomt om naast alle boeken die hij om zich heen heeft staan er zelf één te schrijven. Op een dag echter zijn de boeken verdwenen en staat er een vitrine met broodjes in de winkel. Een daarmee bevriest het hart van meneer Martijn, net als in één van zijn lievelingssprook jes. Het cabaretduo Martin Waardenberg en Wilfried de Jong is mor gen, zaterdag, te zien in De Vossenkuil in Oud-Vossemeer met het programma De Gekkengalerij (20.15 uur). De twee eigenwijze Rotterdammers brengen een absurd programma dat bestaat uit een sliert van idiote scènes zonder onderlinge samen hang. Zo drijft het duo de spot met Japanse vechtsporten, kweelt een smartlap over een aan lager wal geraakte duif en zingt een lied over een zoekgeraakt broekie. Carry Tefsen, Martin Kesseler en Hanny Vree in Hollandse Ouwe (Zuidlandtheater, Terneuzen Het Middelburgs Theater brengt morgen, zaterdag, opnieuw een uitvoering van de muzikale komedie Mooi Bruin in het Middel burgs Minitheater (20.00 uur). Het verhaal draait rond de weduwe Vermeulen die bij haar zoon en schoondochter intrekt. De relaties blijken onderling in alle combina ties verstoord. Het familierelaas wordt af en toe onderbroken voor liedjes en voordrachten. ZONDAG Carry Tefsen is zondag in het Terneuzense Zuidlandtheater te ho ren samen met Hanny Vree en Martin Kesseler aan de piano in het nostalgisch liedjesprogramma Hollandse Ouwe (15.00 uur). Het eerste deel van het programma bestaat uit een 'rondje Amster dam' met bekende melodieën, gevolgd door 'Sentimental journey' met evergreens. genschijnlijk gaat het toneelstuk 'Kleine Alice' alleen maar over het katholicisme, maar dat staat natuurlijk ook voor een impe rialistisch machtsblok, een instituut. Of dat nu de staat is of de kerk, is eigenlijk hetzelf de. De kerk is overigens heel aantrekkelijk, met haar ri tuelen, jurken en buitenge woon duidelijke valsheid. De valsheid van het christen dom komt in dit stuk heel sterk naar voren. De kerk is gewoon te koop, is in de ge schiedenis eigenlijk altijd uit geweest op geld. In dit geval krijgt de kerk een gigantisch bedrag van ene juffrouw Ali ce en offert daarvoor één van haar onderdanen". Altviolist, toneelschrijver en regisseur Lodewijk de Boer (52) heeft 'Tiny Alice', uit 1964, van Edward Albee altijd een intrigerend stuk gevonden. Toneelgroep De Appel in Den Haag bood hem dit seizoen de gelegenheid het te regisseren. „Dit is het soort stukken waar ik van houd, dat late absurdis me. Twee jaar geleden heb ik 'The Birthday Party' van Pin ter gedaan. Dat is net zo'n si tuatie: het individu ten op zichte van een grote machine- rende macht. Ik vind het ook belangrijk om dit te tonen, aan de orde te stellen. Zeker in deze maatschappij, waarin zo veel dingen zo langzamer hand buiten je omgaan, waar eigenlijk het Kafka-visioen steeds meer verwezenlijkt wordt met sofi-nummers en de computer die alles van je af weet. Doordat de maatschap pij ingewikkeld is, worden de machten steeds anoniemer en daardoor gevaarlijker. Je weet niet meer waar je ze moet treffen, want je moet ze altijd treffen". „Binnen 'Tiny Alice' zit nog een tweede aspect, het thema van schijn en werkelijkheid. Een filosofisch thema dat heel dicht tegen de godsdienst aan ligt: hebben wij ons een god geschapen of heeft god ons ge schapen? Daarvoor gebruikt Albee een geniale inval, name lijk een maquette van het ge bouw waarin het stuk zich af speelt. Dat model heeft iets magisch, iets godsdienstigs. Lodewijk de Boer Er komen geluiden uit, er gaan lichten branden, er ge beuren dingen die ook in de werkelijkheid gebeuren. Het is een soort monitor waarmee je in een ander vertrek kan kij ken". „Op een gegeven moment breekt er brand uit in de ka pel in de maquette, maar dan blijkt in werkelijkheid de ka pel in dat gebouw ook in brand te staan. Het is een me tafoor voor; waar leven we ei genlijk in? Ik bedoel, we kij ken omhoog en geloven in god, dat hij in de kosmos leeft. Maar waarom zijn wij de kosmos niet en leeft god, als hij leeft, niet in de schoe nendoos in de kast? Mis schien is de aarde wel een mo del voor iets veel oneindi- gers. Nee, Albee is niet be paald een gelovig christen. Maar ik ken ook bijna geen kunstenaars die dat zijn. Je moet niet in god geloven als je zelf god wil zijn, wil schep pen. Als gelovig christen moet je dat maar aan god overlaten". „Als je vindt dat de wereld te begrijpen is, moet je nooit meer naar toneel gaan, denk ik. Je hebt mensen die van 'Ti ny Alice' zeggen: ik begrijp er niets van. Maar kan je een symfonie van Beethoven be grijpen, in die zin dat je het verhaal kan navertellen? Het is niet iets wat bij jou in de straat is gebeurd, zo zit dat stuk niet in elkaar, het is geen realisme. Het gaat niet over een echtpaar, zoals in 'Who is afraid of Virginia WoolfDat had Albee net geschreven en iedereen vond het, terecht, ab soluut fantastisch. Dus men zat handenwrijvend te wach ten op zijn volgend stuk. En dat werd iets totaal anders. Je moet het zien zoals je Kafka leest of naar Beckett kijkt". „Als ik naar toneel ga, een concert of een museum, als je je hoe dan ook met kunst be zig houdt, met de fantasie, de creatie van iemand anders, dan lijkt dat misschien nutte loos, maar het verschaft wel inzicht in heel veel raadsels van het bestaan of van de poli tiek, van de rechtvaardigheid of de moraal. Dat is mijn enige norm. Wie daar anders over denkt, moet maar niet naar kunst gaan kijken en zelf moord plegen of iets in die richting. Ik ben geen moralist, ik maak geen toneel om men sen te veranderen, maar om ze te verbijsteren, een beetje schrikachtige ervaring bezor gen of te ontroeren. Ook om hen hun eigen cultuur te laten zien". Met die cultuur is het volgens Lodewijk de Boer momenteel niet zo best gesteld. „Dit is een tijd waarin ik het wat moeilijk heb, omdat ik het een beetje suffe tijd vind, een decadente, nietszeggende tijd. Toneel is zo'n losgesla gen hoerenjong, dat wanneer je leuk kan ensceneren en heel modieus bent, je ook het telefoonboek kan laten spe len. Toneel heeft zo te maken met de aders van de tijd waarin het ontstaat. 'The Fa mily' was mijn grootste suc ces als toneelschrijver, ja, maar dat is niet los te maken van de tijd, begin jaren zeven tig, met de Nieuwmarktbuurt in Amsterdam, een ontzet tend branderige, energieke tijd". „Wat ik vóór het oudeman nenhuis, voor de totale senili teit nog zou willen doen? Mis schien ga ik wel weer een hele tijd in een orkest altviool spe len, want ik kan heel erg veel. Als ik de Winkler Prins opens la, sta ik daar in, wat ik ge maakt heb. Laatst heb ik alles eens achter elkaar overgetikt in mijn computer en ik werd echt doodmoe toen ik zag wat ik allemaal heb gedaan sinds mijn achttiende". „En verder...? Ik heb een hele lieve vriendin en wij hebben een klein vrouwtje, een kindje van zo'n anderhalfjaar. Dat is iets heel eigenaardigs voor zo'n oude kerel als ik die altijd tegen procreatie (voortplan ting) is geweest. Ik vind het heel leuk, zij vindt vooral mij zo vreselijk leuk. Dus ben ik een redelijk tevreden mens. In wezen natuurlijk heel erg somber en suicidaal, ik denk er echt om de andere dag over om mij op te hangen, omdat ik al dit geluk niet aankan. Dit moet je in de krant zetten: ie dere dag probeert hij zelf moord te plegen, maar dan ziet hij zijn dochtertje en bergt het touw maar weer op". FRANS P. J. DOELEMAN (Toneelgroep De Appel speelt 'Kleine Alice' woensdag 1 maart in de Stadsschouwburg in Mid delburg en donderdag 2 maart in het Zuidlandtheater in Terneu zen). WOENSDAG Poppentheater Parabel uit Koudekerke brengt woensdag 1 maa de voorstelling Sterke Wanja, gebaseerd op een Russisch volk sprookje, in het Middelburgse Schuttershoftheater (15.00 uur). De voorstelling wordt gespeeld met stok- en handpoppen en is j schikt voor kinderen vanaf 5 jaar. Wanja, een boerenzoon, ontmo in het bos een blinde man die hem verteld dat Wanja keizer zal wo den. Daarvoor moet hij zeven jaar slapen, zwij gen en zonnebloempi ten eten. Na die zeven jaar wordt Wanja sterke Wanja en gaat op et avontuurlijke reis naar het land achter de witte bergen. Toneelgroep De Appel brengt woensdag het stuk Kleine Alice va Edward Albee op de planken in de Middelburgse Stadsschouwbui (20.30 uur). In het stuk wordt de rol onderzocht die de godsdienst kan spelen t het vormen van een buffer tussen de mens en de dingen zoals die zit aan hem voordoen. De lekebroeder Julian komt in een gewetensco flict terecht als hij van zijn kardinaal een transactie tot stand moi brengen tusen de kerk en juffrouw Alice die astronomische bedrage wil schenken. Julian wordt juffrouw Alice gedwongen te geloven d£ zich in een maquette in het kasteel waar zij woont, nog een klein Alice bevindt. DONDERDAG De Nieuwe Snaar brengt donderdag het muzikale programma Hai kadja in de Middelburgse Stadsschouwburg (20.30 uur). De Nieuwe Snaar wordt gevormd door het Belgische trio Geert Ve meulen en J an en Kris de Smet. De nadruk in de produktie Hackadj ligt iets meer op de muziek en iets minder op verbale grappen en/c theatersketches. Met veel genoegen 'slopen' de heren genres als jaz klassiek, tango, smartlap, rock, blues en doowop. Toneelgroep de Apel speelt donderdag het stuk Kleine Alice van Edward Albee in het Terneuzense Zuidlandtheater (20.00 uur) In het stuk wordt de rol die godsdienst kan spelen bij het vormen va een buffer tussen de mens en de dingen zoals die zich aan hem voo doen. De Grote Mijnheer Kaktus Shoiu van Peter Jan Rens Stadsschoui burg, Middelburg De Nederlandse close-harmonygroep The Deep River Quartet is vrijdag 3 maart te horen in De Prins van Oranje in Goes (20.00 uur). Het Stockholms Kamerkoor geeft vrijdag 3 maart een concert jg de Middelburgse Concertzaal (20.00 uur). Djazzex Modern Jazz Dance Company danst vrijdag 3 maart de produktie Djazz Impuls in De Vroone in Kapelle (20.00 uur). Kinderen kunnen zaterdag 4 maart hun hart ophalen bij de Grote meneer Kaktus Show in de Middelburgse Stadsschouwburg (15.® uur). Het Middelburgs Musical en Operettegezelschap Groep Papil! an houdt zaterdag 4 maart de jaarlijkse Weense Avond in de Middel burgse Concert- en Gehoorzaal in Middelburg (20.00 uur). Groupe des Sept geeft zaterdag 4 maart en concert in De Kloevef- niersdoelen in Middelburg (21.00 uur). Dj azzex Modern Jazz Dance Company danst zaterdag 4 maart es speciale kleine zaalproduktie in het Vestzaktheater in Vlissinga (20.30 uur.) L Hans Liberg brengt zaterdag 4 maart zijn programma Wort® Bach live in De Stoelemat in Bergen op Zoom (20.15 uur). Het Aurelia Saxofoon Kwartet geeft zondag 5 maart een middag- concert in het Vlissingse Vestzaktheater (16.00 uur). In het Terneuzense Zuidlandtheater wordt zondag 5 maart opera Die Zaberflöte van Mozart opgevoerd (15.00 uur). Robert Bakker (blokfluit), Alexander Pavloff (clavecimbel) Ludmilla Chekarjova (cello) geven zondag 5 maart een koffieconce| in de Hofzaal van het Markiezehof in Bergen op Zoom (12.00 uur). -Andrei Nikolsky geeft maandag 6 maart een pianorecital in r Concert- en Gehoorzaal in Middelburg (20.30 uur). Het Théatre Loyal du Trac uit Brussel speelt maandag 6 maa de twee stukken La cantatric'e chauve en exercises van Eugène I nesco in de Middelburgse Stadsschowburg (14.00 uur). André van den Heuvel, Kitty Janssen en Michiel Kerbosch zi. woensdag 8 maart te zien in het blijspel gedeelde liefde, halve liefc in de Zierikzeese Concertzaal (20.00 uur). De Internationale Nieuwe Scène speelt woensdag 8 maart De ro van Cecillia geschreven door Dario Fo in de Stadsschouwburg i Middelburg (20.00 uur). De Roof van Cecillia wordt donderdag 9 maart opgevoerd door c Internationale Nieuwe Scène in De Prins van Oranje in Goes (20. uur).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 12