PZC
LODEWIJK DE BOER
ik maak toneel om
te verbijsteren
„O
VERWACHT
vrijdagkrant
spoken
jazzdag
piano panorama
pools duo
mooi bruin
carry tefsen
agenda
broodje boek
de gekkengalerij
sterke wan ja
kleine alice
nieuwe snaar
kleine alice
12
VRIJDAG 24 FEBRUARI 1989
kosmos
ZATERDAG
Ellen Vogel, Hidde Maas en Cor van Rijn zijn morgen, zaterdag, te
zien in het toneelstuk Spoken van Hendrik Ibsen in de Zierikzeese
Concertzaal (20.00 uur).
In Spoken staat het conflict tussen morele plicht en individueel ge
luk centraal. Hoofdpersoon is een vrouw die haar man verlaten heeft
maar door haar dominee, en tevens minnaar, wordt overgehaald te
rug te gaan naar haar gezin. Dan schenkt zij het leven aan een zoon
wiens geestelijke vermogens zijn aangetast door een van zijn vader
geërfde syfilis.
De Jazz Aktiviteiten Stichting Zeeland houdt morgen, zaterdag, de
jaarlijkse jazzdag in de Middelburgse Stadsschouwburg (20.00
uur). Negen orkesten treden in drie zalen tegelijk op.
Het programma ziet er als volgt uit: 20.00 uur: Pihama, Zeeuws Jazz
Collectief en Ambiance Blues Company, 22.00 uur: Swingchroon,
Salt Lake Jazz Band, Zilte Swing, 24.00 uur: Workshop, Jazz Sir en N
O Longfield Jazzcrackers.
Nieuwe Muziek heeft morgen, zaterdag, Piano Panorama II op het
programma staan in de Kloveniersdoelen in Middelburg (21.00
uur).
De pianist Geoffrey Madge speelt onder meer een speciaal voor hem
geschreven sonate van de Oostenrijkse componist Ernst Krenek.
Deze sonate wordt dan voor het eerst ten gehore gebracht. Daar
naast speelt Magde werk van Vogel.
Advertentie
Concertzaal Zierikzee 20.00 uur
SPOKEN van Henriklbsen meto.a. Ellen Vogel, Corvan Rijn
en Frans Vorstman /f21,50; CJP/Pas 65 f 16,50
wo. Stadsschouwburg Middelburg 20.00 uur
01 KLEINE ALICE van Edward Albee door toneelgroep De Appel
met o.a. Sacha Bulthuis, Carol, Linssen, Robert Prager
regie: Lodewijk de Boer f 18,00; CJP/Pas 65 f 13,00
do.
02
vr.
03
za.
04
Stadsschouwburg Middelburg 20.30 uur
DE NIEUWE SNAAR in "Hackadja I"
Zeer beperkt aantal kaarten f 16,00; CJP f 9,50 uitsluitend
verkrijgbaar aan de zaal vanaf 19.45_uur
de Prins van Oranje Goes 20.00 uur
THE DEEP RIVER QUARTET nederlandse vocal group
18,00; CJP/Pas 65 f 13,00
Concertzaal Middelburg 20.00 uur
HET STOCKHOLMS KAMERKOOR o.l.v, Eric Ericson
Skandinavisch programma: Grieg, Sieblius, Nielsen e.a.
f 16,00; CJP/Pas 6512,50
Vestzaktheater Vlissingen 2Ö.3Ö uur
MODERN JAZZ DANCE COMPANY DJAZZEX
speciale kleine zaalproduktie f 15,00; CJP/Pas 65 f 11,50
zo. Vestzaktheater Vlissingen 16.00 uur
05 MIDDAGKONSERT: HET AURELIA SAXOFOONKWARTET
werken van o.a, Debussy, Rivier, Schmitt
f 15,00; CJP/Pas 65 f 11,50; jeugds t/m 12 jaar 15,00
ma. Concertzaaf Middelburg 20.30 uur
06 PIANORECITAL; ANDREI NIKOLSKY
werken van Mozart, Prokoviev, Tsjaikovsky en Rachmaninov
f 19,00; CJP/Pas 65 f 12,50
Voorafgaand om 19.30 uur: lezing door Fred Brouwers
over het Koningin Elisabeth Concours
wo. Concertzaal Zierikzee 20.00 uur
08 GEDEELDE LIEFDE, HALVE LIEFDE
blijspel met o.a. Kitty Jansen en André van den Heuvel
f21,50; CJP/Pas 65 f 16,50
Stadsschouwburg Middelburg 2Ö.0Ö uur
DE INTERNATIONALE NIEUWE SCENE
speelt "De roof van Cecilia" van Dario Fo
f 19,00; CJP/Pas 65 f 14,00
do. de Prins van Oranje Goes 20.00 uur
09 DE INTERNATIONALE NIEUWE SCENE
speelt "De roof van Cecilia" van Dario Fo
f 19,00; CJP/Pas 65 f 14,00
VOORVERKOOP BIJ DE VWS TER PLAATSE
VANAF 8 DAGEN VOOR DE EVENEMENTEN
Telefonisch reserveren Middelburg: 15256, Goes: 15154,
Vlissingen: 12345, Zierikzee (van 19-20 uur): 12192
Theaterlijn (01180) 11511 dag en nacht aktuele Informatie
Scène uit Spoken met Frans Vorstman en Ellen Vogel Concertzaal
Zierikzee
Geoffrey Magde, Pianorama II KloveniersdoelenMiddelburg)
Het Poolse duo Ewa Wanat en Janusz Mych geeft morgen, zaterdag,
een concert in het Terneuzense jazzcafé Porgy and Bess (21.00 uur).
Dit concert staat in het teken van de Poolse week in Terneuzen.
Het tweetal maakte jaren deel uit van de Novi Singers. Sinds twee
jaar vormen Wanat en Mych een duo dat muziek brengt voor piano,
viool en twee stemmen. Het tweetal speelt en zingt klassieke muziek,
ballades, populaire- en romantische muziek en jazz.
De Stichting Jeugdkomedie Amsterdam brengt morgen, zaterdag,
de musical Een broodje boek in Den Dullaert in Hulst (14.00 uur).
Hoofdpersoon is meneer Martijn, die er in zijn boekwinkel van
droomt om naast alle boeken die hij om zich heen heeft staan er zelf
één te schrijven. Op een dag echter zijn de boeken verdwenen en
staat er een vitrine met broodjes in de winkel. Een daarmee bevriest
het hart van meneer Martijn, net als in één van zijn lievelingssprook
jes.
Het cabaretduo Martin Waardenberg en Wilfried de Jong is mor
gen, zaterdag, te zien in De Vossenkuil in Oud-Vossemeer met het
programma De Gekkengalerij (20.15 uur).
De twee eigenwijze Rotterdammers brengen een absurd programma
dat bestaat uit een sliert van idiote scènes zonder onderlinge samen
hang. Zo drijft het duo de spot met Japanse vechtsporten, kweelt een
smartlap over een aan lager wal geraakte duif en zingt een lied over
een zoekgeraakt broekie.
Carry Tefsen, Martin Kesseler en Hanny Vree in Hollandse Ouwe (Zuidlandtheater, Terneuzen
Het Middelburgs Theater brengt morgen, zaterdag, opnieuw een
uitvoering van de muzikale komedie Mooi Bruin in het Middel
burgs Minitheater (20.00 uur).
Het verhaal draait rond de weduwe Vermeulen die bij haar zoon en
schoondochter intrekt. De relaties blijken onderling in alle combina
ties verstoord. Het familierelaas wordt af en toe onderbroken voor
liedjes en voordrachten.
ZONDAG
Carry Tefsen is zondag in het Terneuzense Zuidlandtheater te ho
ren samen met Hanny Vree en Martin Kesseler aan de piano in het
nostalgisch liedjesprogramma Hollandse Ouwe (15.00 uur).
Het eerste deel van het programma bestaat uit een 'rondje Amster
dam' met bekende melodieën, gevolgd door 'Sentimental journey'
met evergreens.
genschijnlijk gaat het
toneelstuk 'Kleine
Alice' alleen maar over het
katholicisme, maar dat staat
natuurlijk ook voor een impe
rialistisch machtsblok, een
instituut. Of dat nu de staat is
of de kerk, is eigenlijk hetzelf
de. De kerk is overigens heel
aantrekkelijk, met haar ri
tuelen, jurken en buitenge
woon duidelijke valsheid. De
valsheid van het christen
dom komt in dit stuk heel
sterk naar voren. De kerk is
gewoon te koop, is in de ge
schiedenis eigenlijk altijd uit
geweest op geld. In dit geval
krijgt de kerk een gigantisch
bedrag van ene juffrouw Ali
ce en offert daarvoor één van
haar onderdanen".
Altviolist, toneelschrijver en
regisseur Lodewijk de Boer
(52) heeft 'Tiny Alice', uit 1964,
van Edward Albee altijd een
intrigerend stuk gevonden.
Toneelgroep De Appel in Den
Haag bood hem dit seizoen de
gelegenheid het te regisseren.
„Dit is het soort stukken waar
ik van houd, dat late absurdis
me. Twee jaar geleden heb ik
'The Birthday Party' van Pin
ter gedaan. Dat is net zo'n si
tuatie: het individu ten op
zichte van een grote machine-
rende macht. Ik vind het ook
belangrijk om dit te tonen,
aan de orde te stellen. Zeker in
deze maatschappij, waarin zo
veel dingen zo langzamer
hand buiten je omgaan, waar
eigenlijk het Kafka-visioen
steeds meer verwezenlijkt
wordt met sofi-nummers en de
computer die alles van je af
weet. Doordat de maatschap
pij ingewikkeld is, worden de
machten steeds anoniemer en
daardoor gevaarlijker. Je
weet niet meer waar je ze moet
treffen, want je moet ze altijd
treffen".
„Binnen 'Tiny Alice' zit nog
een tweede aspect, het thema
van schijn en werkelijkheid.
Een filosofisch thema dat heel
dicht tegen de godsdienst aan
ligt: hebben wij ons een god
geschapen of heeft god ons ge
schapen? Daarvoor gebruikt
Albee een geniale inval, name
lijk een maquette van het ge
bouw waarin het stuk zich af
speelt. Dat model heeft iets
magisch, iets godsdienstigs.
Lodewijk de Boer
Er komen geluiden uit, er
gaan lichten branden, er ge
beuren dingen die ook in de
werkelijkheid gebeuren. Het
is een soort monitor waarmee
je in een ander vertrek kan kij
ken".
„Op een gegeven moment
breekt er brand uit in de ka
pel in de maquette, maar dan
blijkt in werkelijkheid de ka
pel in dat gebouw ook in
brand te staan. Het is een me
tafoor voor; waar leven we ei
genlijk in? Ik bedoel, we kij
ken omhoog en geloven in
god, dat hij in de kosmos
leeft. Maar waarom zijn wij
de kosmos niet en leeft god,
als hij leeft, niet in de schoe
nendoos in de kast? Mis
schien is de aarde wel een mo
del voor iets veel oneindi-
gers. Nee, Albee is niet be
paald een gelovig christen.
Maar ik ken ook bijna geen
kunstenaars die dat zijn. Je
moet niet in god geloven als
je zelf god wil zijn, wil schep
pen. Als gelovig christen
moet je dat maar aan god
overlaten".
„Als je vindt dat de wereld te
begrijpen is, moet je nooit
meer naar toneel gaan, denk
ik. Je hebt mensen die van 'Ti
ny Alice' zeggen: ik begrijp er
niets van. Maar kan je een
symfonie van Beethoven be
grijpen, in die zin dat je het
verhaal kan navertellen? Het
is niet iets wat bij jou in de
straat is gebeurd, zo zit dat
stuk niet in elkaar, het is geen
realisme. Het gaat niet over
een echtpaar, zoals in 'Who is
afraid of Virginia WoolfDat
had Albee net geschreven en
iedereen vond het, terecht, ab
soluut fantastisch. Dus men
zat handenwrijvend te wach
ten op zijn volgend stuk. En
dat werd iets totaal anders. Je
moet het zien zoals je Kafka
leest of naar Beckett kijkt".
„Als ik naar toneel ga, een
concert of een museum, als je
je hoe dan ook met kunst be
zig houdt, met de fantasie, de
creatie van iemand anders,
dan lijkt dat misschien nutte
loos, maar het verschaft wel
inzicht in heel veel raadsels
van het bestaan of van de poli
tiek, van de rechtvaardigheid
of de moraal. Dat is mijn enige
norm. Wie daar anders over
denkt, moet maar niet naar
kunst gaan kijken en zelf
moord plegen of iets in die
richting. Ik ben geen moralist,
ik maak geen toneel om men
sen te veranderen, maar om ze
te verbijsteren, een beetje
schrikachtige ervaring bezor
gen of te ontroeren. Ook om
hen hun eigen cultuur te laten
zien".
Met die cultuur is het volgens
Lodewijk de Boer momenteel
niet zo best gesteld. „Dit is
een tijd waarin ik het wat
moeilijk heb, omdat ik het
een beetje suffe tijd vind, een
decadente, nietszeggende
tijd. Toneel is zo'n losgesla
gen hoerenjong, dat wanneer
je leuk kan ensceneren en
heel modieus bent, je ook het
telefoonboek kan laten spe
len. Toneel heeft zo te maken
met de aders van de tijd
waarin het ontstaat. 'The Fa
mily' was mijn grootste suc
ces als toneelschrijver, ja,
maar dat is niet los te maken
van de tijd, begin jaren zeven
tig, met de Nieuwmarktbuurt
in Amsterdam, een ontzet
tend branderige, energieke
tijd".
„Wat ik vóór het oudeman
nenhuis, voor de totale senili
teit nog zou willen doen? Mis
schien ga ik wel weer een hele
tijd in een orkest altviool spe
len, want ik kan heel erg veel.
Als ik de Winkler Prins opens
la, sta ik daar in, wat ik ge
maakt heb. Laatst heb ik alles
eens achter elkaar overgetikt
in mijn computer en ik werd
echt doodmoe toen ik zag wat
ik allemaal heb gedaan sinds
mijn achttiende".
„En verder...? Ik heb een hele
lieve vriendin en wij hebben
een klein vrouwtje, een kindje
van zo'n anderhalfjaar. Dat is
iets heel eigenaardigs voor
zo'n oude kerel als ik die altijd
tegen procreatie (voortplan
ting) is geweest. Ik vind het
heel leuk, zij vindt vooral mij
zo vreselijk leuk. Dus ben ik
een redelijk tevreden mens. In
wezen natuurlijk heel erg
somber en suicidaal, ik denk
er echt om de andere dag over
om mij op te hangen, omdat ik
al dit geluk niet aankan. Dit
moet je in de krant zetten: ie
dere dag probeert hij zelf
moord te plegen, maar dan
ziet hij zijn dochtertje en bergt
het touw maar weer op".
FRANS P. J. DOELEMAN
(Toneelgroep De Appel speelt
'Kleine Alice' woensdag 1 maart
in de Stadsschouwburg in Mid
delburg en donderdag 2 maart in
het Zuidlandtheater in Terneu
zen).
WOENSDAG
Poppentheater Parabel uit Koudekerke brengt woensdag 1 maa
de voorstelling Sterke Wanja, gebaseerd op een Russisch volk
sprookje, in het Middelburgse Schuttershoftheater (15.00 uur).
De voorstelling wordt gespeeld met stok- en handpoppen en is j
schikt voor kinderen vanaf 5 jaar. Wanja, een boerenzoon, ontmo
in het bos een blinde man die hem verteld dat Wanja keizer zal wo
den. Daarvoor moet hij zeven jaar slapen, zwij gen en zonnebloempi
ten eten. Na die zeven jaar wordt Wanja sterke Wanja en gaat op et
avontuurlijke reis naar het land achter de witte bergen.
Toneelgroep De Appel brengt woensdag het stuk Kleine Alice va
Edward Albee op de planken in de Middelburgse Stadsschouwbui
(20.30 uur).
In het stuk wordt de rol onderzocht die de godsdienst kan spelen t
het vormen van een buffer tussen de mens en de dingen zoals die zit
aan hem voordoen. De lekebroeder Julian komt in een gewetensco
flict terecht als hij van zijn kardinaal een transactie tot stand moi
brengen tusen de kerk en juffrouw Alice die astronomische bedrage
wil schenken. Julian wordt juffrouw Alice gedwongen te geloven d£
zich in een maquette in het kasteel waar zij woont, nog een klein
Alice bevindt.
DONDERDAG
De Nieuwe Snaar brengt donderdag het muzikale programma Hai
kadja in de Middelburgse Stadsschouwburg (20.30 uur).
De Nieuwe Snaar wordt gevormd door het Belgische trio Geert Ve
meulen en J an en Kris de Smet. De nadruk in de produktie Hackadj
ligt iets meer op de muziek en iets minder op verbale grappen en/c
theatersketches. Met veel genoegen 'slopen' de heren genres als jaz
klassiek, tango, smartlap, rock, blues en doowop.
Toneelgroep de Apel speelt donderdag het stuk Kleine Alice van
Edward Albee in het Terneuzense Zuidlandtheater (20.00 uur)
In het stuk wordt de rol die godsdienst kan spelen bij het vormen va
een buffer tussen de mens en de dingen zoals die zich aan hem voo
doen.
De Grote Mijnheer Kaktus Shoiu van Peter Jan Rens Stadsschoui
burg, Middelburg
De Nederlandse close-harmonygroep The Deep River Quartet is
vrijdag 3 maart te horen in De Prins van Oranje in Goes (20.00 uur).
Het Stockholms Kamerkoor geeft vrijdag 3 maart een concert jg
de Middelburgse Concertzaal (20.00 uur).
Djazzex Modern Jazz Dance Company danst vrijdag 3 maart de
produktie Djazz Impuls in De Vroone in Kapelle (20.00 uur).
Kinderen kunnen zaterdag 4 maart hun hart ophalen bij de Grote
meneer Kaktus Show in de Middelburgse Stadsschouwburg (15.®
uur).
Het Middelburgs Musical en Operettegezelschap Groep Papil! an
houdt zaterdag 4 maart de jaarlijkse Weense Avond in de Middel
burgse Concert- en Gehoorzaal in Middelburg (20.00 uur).
Groupe des Sept geeft zaterdag 4 maart en concert in De Kloevef-
niersdoelen in Middelburg (21.00 uur).
Dj azzex Modern Jazz Dance Company danst zaterdag 4 maart es
speciale kleine zaalproduktie in het Vestzaktheater in Vlissinga
(20.30 uur.) L
Hans Liberg brengt zaterdag 4 maart zijn programma Wort®
Bach live in De Stoelemat in Bergen op Zoom (20.15 uur).
Het Aurelia Saxofoon Kwartet geeft zondag 5 maart een middag-
concert in het Vlissingse Vestzaktheater (16.00 uur).
In het Terneuzense Zuidlandtheater wordt zondag 5 maart
opera Die Zaberflöte van Mozart opgevoerd (15.00 uur).
Robert Bakker (blokfluit), Alexander Pavloff (clavecimbel)
Ludmilla Chekarjova (cello) geven zondag 5 maart een koffieconce|
in de Hofzaal van het Markiezehof in Bergen op Zoom (12.00 uur).
-Andrei Nikolsky geeft maandag 6 maart een pianorecital in r
Concert- en Gehoorzaal in Middelburg (20.30 uur).
Het Théatre Loyal du Trac uit Brussel speelt maandag 6 maa
de twee stukken La cantatric'e chauve en exercises van Eugène I
nesco in de Middelburgse Stadsschowburg (14.00 uur).
André van den Heuvel, Kitty Janssen en Michiel Kerbosch zi.
woensdag 8 maart te zien in het blijspel gedeelde liefde, halve liefc
in de Zierikzeese Concertzaal (20.00 uur).
De Internationale Nieuwe Scène speelt woensdag 8 maart De ro
van Cecillia geschreven door Dario Fo in de Stadsschouwburg i
Middelburg (20.00 uur).
De Roof van Cecillia wordt donderdag 9 maart opgevoerd door c
Internationale Nieuwe Scène in De Prins van Oranje in Goes (20.
uur).