PZC Interessant boek Sint Maarten desnoods naar VN voor onafhankelijkheid opinie en achtergrond -ANTILLEN DONDERDAG 23 FEBRUARI 1989 i Te laks TRIJFEL Nico Scheepmaker Driemaal zoveel Meer uitwisselen Illegalen Oppepper? Versnippering te gast Van onze correspondent Hans de Bruijn in Brussel) r k heb alle begrip voor de wens Lvan Nederland om verder te gaan dan de Europese milieu-normen. Maar ik schaam me absoluut niet voor het compromis dat nu op tafel ligt. Natuurlijk had ook ik graag ge zien dat de normen scherper waren gesteld, maar het betere wordt al gauw de vijand van het goede". In het conflict tussen de Nederlandse mi lieuminister Ed Nijpels en de Europe se Commissie over het belastingvoor deeltje dat de eerste wil geven aan ko pers van 'schone' auto's, speelt mr. Laurens-Jan Brinkhorst als direc teur-generaal voor het milieubeleid van de Commissie een centrale rol. Het is een rel geworden die volgende maand voor het Europese Hof van Jus titie zal worden uitgevochten. Met de visie achter Nijpels' plan heeft Brink horst eigenlijk niet eens zoveel moeite. „Het Nederlandse milieubeleid ken merkt zich door een grote mate van be vlogenheid", zegt hij zelfs. Maar als topambtenaar van de Euro pese Commissie moet hij ook rekening houden met de harde Europese politie ke werkelijkheid. Hoe nobel de bedoe lingen van Nijpels ook zijn, hij zou er immers wel eens het tegenovergestel de mee kunnen bereiken, waarschuwt Brinkhorst. Toen in 1985 de Europese normen voor de uitstoot van schadelijke stoffen door auto's werden aanvaard, liet Frankrijk ondubbelzinnig weten ad- leen in te stemmen als „de eenheid van de markt zou worden bewaard". Dat betekent dat lidstaten geen eigen nor men zouden gaan aanleggen. Daarmee zou immers de auto-indus trie geconfronteerd kunnen worden met overal verschillende eisen. De kwetsbare Franse au to industrie voel de de bui al hangen. Het besluit moest toen nog bij unanimiteit moest geno men, en om het Franse fiat te krijgen gingen de andere landen door de bocht. „Als we toen al de (in 1986 vastgestelde - red) Europese Akte hadden gehad, waarbij meerderheidsbesluiten moge lijk werden, dan hadden we nu waar schijnlijk in een heel andere situatie gezeten". Nu hebben de lidstaten zich erbij moeten neerleggen dat de nor men voor de uitstoot vijfjaar onveran derd zullen blijven. Mr Laurens-Jan Brinkhorst Daarom stelt Brinkhorst dat het een zijdig openbreken van het akkoord door Nederland de hele afspraak op de helling kan zetten. „Dat zou uit mi lieu-oogpunt veel slechter zijn dan wat we nu hebben". De (Franse) auto-in dustrie zou dan wellicht nog minder ernst maken met de produktie van schone auto's. Brinkhorst erkent dat de Europese autoindustrie te laks is geweest bij het omschakelen op de produktie van schone auto's. Nu anderen (Japan, de VS en ook West-Duitsland) het voor beeld geven moet men wel. Dat is duur. „Maar ik ben ervan overtuigd dat de situatie over drie jaar anders is. Dan levert de hele autoindustrie schone auto's". Minister Nijpels wil in Nederland lie ver de strengere Amerikaanse normen toegepast zien. Voor kleine auto's die daar aan voldoen wil hij zijn belasting voordeeltje van 850 of 1700 gulden toe kennen. Maar volgens Brinkhorst zijn die Amerikaanse normen helemaal niet zoveel beter. "De Europese komen daar dicht bij in de buurt. Het is niet waar dat Europe- Zal ik eens zeven heel beroemde schrijvers noemen? 'William Faulkner, André Gide, Pablo Neru- da, Alexander Solzjenitsyn, Jean- Paul Sartre, Boris Pasternak, Er nest Hemingway... Weet u wat ze met elkaar gemeen hebben? Het zijn alle zeven mannen, dat klopt. En zij hebben alle zeven de Nobel prijs voor literatuur gewonnen, dat klopt ook. Maar zij hebben nog iets gemeen, daar mag u nog even over nadenken, dan noem ik ondertus sen, om u op het spoor te brengen, een aantal wel zo beroemde schrij vers uit vroegere eeuwen, die het zelfde met elkaar gemeen hebben als die zeven van hierboven: Homerus, Confucius, Aristophanes, Dante, Boccaccio, Rabelais, Cer vantes, Swift, Voltaire, Goethe, Hei ne, Stendhal, Balzac, Flaubert, Vic tor Hugo, Zola, Tolstoj... Ook dit zijn weer allemaal mannen, en zij hebben gemeen dat zij wereld beroemd zijn geworden zonder de Nobelprijs te hebben gewonnen, dat is waar, maar dat is toch niet de overeenkomst waar ik op doel. Ik zal u nog een derde kans geven en een twaalftal Nederlandse schrij vers noemen: Erasmus, Vondel, Van Deyssel, Ja cob Israel de Haan, C. Joh. Kieviet, S. Vestdijk, Mr. A. Roothaert, J. de Kadt, Theun de Vries, W. F. Her mans, Han B. Aalberse, Harry Mu- lisch... Dat klopt, die hebben ook met el kaar gemeen dat zij de Nobelprijs nooit hebben gewonnen en dat het allemaal mannen zijn, maar er is nog iets anders. Ik geef u nog een allerlaatste kans met een rijtje van vijf nog levende buitenlandse au teurs: Kurt Vonnegut, Breyten Breyten- bach, Milan Kundera, Peter Wright, Salman Rushdie... Ah! Had dat dan eerder gezegd! U hebt het nog net binnen de tijd gera den: alle voornoemde schrijvers zijn de auteur geweest van minstens 1 boek dat verboden werd, door pausen, dictators, puriteinen oj boekenhaters. Honderd van deze schrijvers staan met hun verboden boek in een uitgave van De Bijen korf getiteld 'Verboden boeken', die bedoeld was voor de boekenweek, maar in verband met Rushdie nu al in de Bijenkorven te koop ligt. Een mooi werkstuk van Kees Aarts en Mizzi van der Pluijm. Per boek en schrijver steeds twee pagina's, met een portret van de auteur en een af beelding van het boek, voor zover althans aanwezig. Bij vier boeken ontbreekt de afbeelding van de schrijver: 'Satyricon' van Petro- nius, 'Duizend en een nacht', de Bij bel en de Koran! Daar zullen ze in Teheran niet van terug hebben: 'The satanic verses' van Rushdie en de Koran van Khomeini broederlijk verenigd in een Bijenkorfboek! Op de linkerpagina staat dan steeds de geschiedenis van het ver bod of de verboden, ook van andere boeken van de schrijver, en op de rechterpagina een passage uit het boek en iets over het boek. Uiterma te interessante literatuur! Zo leerde ik dat het onvergankelijke meester werk 'Don Quichot' van Miguel de Cervantes, een roman toch van be duidende omvang, in 1640 in Spanje door de inquisitie werd verboden vanwege een enkele zin. Maar die loog er dan ook niet om: „Werken van liefdadigheid die ach teloos worden gedaan, hebben geen waarde." Verder zag ik dat André Gide een heel mooie staat van dienst heeft. In 1938 werd al zijn werk zowel in de Sovjet-Unie door de communisten, als in Duitsland door de nazi's ver- boden,- dat noem ik pas van twee walletjes eten! En na de oorlog werd in 1952 zijn hele oeuvre op de kerkelijke index van Rome ge plaatst, gevolgd door een algeheel verbod in 1954 in de DDR! Dan kun je als schrijver toch met voldoening op je leven terugzien! Dat geldt trouwens evenzeer voor Gides voorganger Victor Hugo, door onze generatie beschouwd als een schrijver van mooie vertelver halen die zich goed lenen voor verf ilming en vermusicalisatie. Tijdens zijn leven echter werden achtereen volgens zijn toneelstukken 'Marion Delorme', 'Hernani' en 'Le roi s'a- muse' verboden, zijn romans 'No tre-Dame de Paris' en 'Les misera bles' op de index geplaatst, en 'Na poleon le petit' in beslag genomen. Ook in Nederland werd 'De klok kenluider van de Notre-Dame' nog in 1964 door de rooms-katholieke IDIL 'verboden'! Het meest curieus is misschien dat in 1941 door de Befehlshaber der Si- cherheitspolizei 'De zoon van Dik Trom' van C. Joh. Kieviet verboden werd. Het jongensboek stamde uit 1907 en bevatte een sneeuwballen gevecht tussen een Hollandsch en een Duitsch 'kasteel'. We lezen de oorspronkelijke en de gecensureer de versie van circa 1942 en zien dat 'Leve de Koningin!' vervangen is door 'Leve het garnizoen!'en 'Leve de Keizer!' door 'Leve onze aan voerder!'. Even een kleine schoonheidsbehan deling en de patiënt kon weer jaren lang mee! Natuurlijk moest ook 'Weg met de Duitschers!' worden weggemasseerd. Dat gebeurde zo degelijk, dat deze passage tot op de huidige dag niet in 'De zoon van Dik Trom' is teruggekeerd... se auto's viezer zijn voor het milieu dan de Amerikaanse. Maar ons uit gangspunt was dat het effect van de maatregelen voor het Europese milieu hetzelfde moest zijn als de Amerikaan se maatregelen voor het milieu daar. En dat is gelukt". De oud-staatssecretaris voor buiten landse zaken, oud-D'66-leider en oud- EG-ambassadeur in Japan vindt dat de autozaak geen symbool van het Eu ropese milieubeleid mag worden. „Dat zou een ontzettende versmalling betekenen. Er zijn belangrijker za ken, zoals de afvalproblematiek". Critici van het EG-beleid zeggen dat andermaal bewezen is dat economisch belangen (nu van de auto-industrie) het steeds weer winnen van het milieu belang. De EG-commissaris voor con currentie Leon Brittan zei onlangs zelfs dat alles in de EG ondergeschikt moet worden gemaakt aan de vrije handel. Brinkhorst bestrijdt dat, maar vindt ook niet dat industrie en milieu per de finitie vijanden zijn. „De beste bedrij ven voeren vaak ook het beste milieu beleid. Dat is immers ook kosteneffec tief. Kijk maar eens naar wat Nissan en Toyota in Japan hebben gedaan. Die zijn daar veel eerder mee begonnen dan wij hier in Europa". „We hebben hier in de industrie veel te lang alleen maar naar factoren als ar beid en kapitaal gekeken. Het milieu was een sluitpost. Vandaar dat we in Europa opgescheept zitten met de af valbergen en de Lekkerkerken. Dat begint men nu pas goed in te zien". Het milieubeleid begint inderdaad eindelijk de plaats in het EG- beleid te krijgen die het verdient. Nu het Euro pese integratie- proces ('1992') goed op gang is, heeft de nieuwe Europese Commissie het milieubeleid zelfs bo venaan haar prioriteitenlijstje voor de komende vier jaar gezet. Er moet meer geld beschikbaar ko men om het Europese milieu schoner te maken. Nu besteden de lidstaten sa men 1,5 procent van hun gezamenlij ke bruto-produkt aan milieumaatre gelen, dat is zo'n 100 tot 125 miljard gulden per jaar. Maar de vervuiling kost ons ongeveer drie maal zoveel. „Ik vind dat we op Europees vlak dui delijk vooruitgang hebben geboekt", zegt Brinkhorst desondanks, „vooral op het punt van de bewustwording en de milieu-wetgeving. Het gaat er nu om het milieubeleid in andere beleids terreinen te integreren". De landbouw is daarvan een goed voorbeeld. Die is altijd alleen maar als produktie- sector beschouwd. Bij de beheersing van de landbouwproduktie werd al leen maar gekeken naar de nadelen van de boterbergen, melkplassen en vleesvoorraden. Maar nu begint men langzamerhand te beseffen dat de landbouw ook een grote rol speelt in het milieubeleid. Neem het voor Nederland acute mest problemen. „Dat is bijna onoplosbaar geworden", geeft Brinkhorst toe. „In geen enkel EG-land wordt momenteel tegelijk zoveel kunstmest als natuur lijke mest geproduceerd. Zo'n pro bleem moet daardoor breed aange pakt worden". Nederland zal dat zelf moeten doen. Van de EG heeft het voor zo'n natio naal probleem weinig te verwachten. Die stelt alleen de normen vast waar aan ook ons land moet voldoen. Behal ve vermindering van het aantal dieren in de landbouw ziet Brinkhorst alleen een 'oplossing' in het spreiden van de mest. Bijvoorbeeld door de mest uit Bra bant, het grootste probleemgebied, 'uit te rijden' in het noorden van Bel- gie. Dat is dus het verplaatsen van het probleem naar andere landen. Maar gezien de omvang van het probleem vindt Brinkhorst dat geen verkeerde uitweg. Een structurele oplossing is het natuurlijk niet. Brinkhorst somt een aantal prioritei ten voor het Europese milieubeleid van de komende jaren. Het milieu in de derde wereld, de problemen van de tro pische regenwouden, het broeikasef fect en de aantasting van de ozonlaag staan bovenaan zijn lijstje. Ook zullen de EG-Ianden meer gege vens over het milieu met elkaar moe ten gaan uitwisselen. Nu werkt men langs elkaar heen. En veel van de ge gevens zijn bovendien afkomstig van Amerikaanse satellieten. Brinkhorst zou graag zien dat de EG een eigen mi lieu-satelliet zou krijgen. Dat zou sneller optreden mogelijk maken. Een andere prioriteit noemt hij het mi- lied in de landen rond de Middellandse Zee. Die zijn de laatste jaren econo misch sterk in ontwikkeling. „We moe ten ervoor waken dat het zuiden niet de weg van Noord-Europa in de jaren '60 opgaat, waarbij de ongebreidelde groei ten koste is gegaan van het mi lieu". Toch wil Brinkhorst er rekening mee houden dat Zuid-Europa veel minder heeft bijgedragen aan de huidige mi lieuproblemen op ons continent. De zure regen is een vooral Noordeuro pees probleem. Daarom kan de EG wat hem betreft ook wat soepeler zijn tegenover de zuidelijke EG-landen. Zo kreeg Spanje tien jaar langer de tijd om zich aan te passen aan de normen voor de uitstoot door grote stookin- stallaties dan de rest van de EG. Hier gebeurde hetzelfde als bij de discussie over de schone auto's in 1985: alleen onder die voorwaarde wilde Spanje ak koord gaan met de strenge uitstoot normen. „Een aanvaardbare concessie", aldus Brinkhorst.. „Je kan nu eenmaal niet vergeten dat milieubeleid in belangrij ke mate internationaal beleid is. Je hebt eerst internationale afspraken nodig. Dat is vervelend voor landen met acute problemen, maar het is nu eenmaal niet anders". Punt van het eiland Sint-Maarten met ruines van fort Amsterdam en oprukkende hotelbouw (Van onze correspondent Elly Wempe op Curacao) Het Antilliaanse eiland Sint Maarten zal binnen drie tot vier maanden een verzoek indienen bij de Nederlandse regering om onaf hankelijk te worden. Als Nederland weigert om mee te werken, zal Sint Maarten zich tot de Verenigde Na ties wenden. De politieke leider van het eiland, Claude Wathey, gaat er nu hard tegenaan. Wathey voelt er bovendien niets voor om met de klei ne bovenwindse eilandjes Saba en Sint Eustatius de onafhankelijkheid in te gaan. Hij raadde deze eilanden aan om met de Nederlandse regering over hun toekomstperspectieven te praten. Volgens deze 'kroonprins' van Sint Maarten - die nu al maar dan 35 jaar aan de macht is - hoeft daarover nie mand verbaasd te zijn. Vorig jaar ging er ai een vertegenwoordiging van de eilandsraad naar Den Haag om daar de onafhankelijkheidsplan nen te bespreken. De 64-jarige Wa they „wil het toneel verlaten met een onafhankelijk Sint Maarten", kon digde hij aan. De Nederlandse regering heeft het ei land ten sterkste afgeraden om onaf hankelijk te worden. Volgens minis ter De Koning van Antilliaanse za ken beschikt Sint Maarten over on voldoende middelen en hoger kader om een apart bestuursapparaat op te zetten. De oppositiepartij op het ei land, de Sint Maarten Patriottic Mo vement (SPM) stelt dat de bevolking zich eerst in een referendum moet uitspreken voordat er een ingrijpen de beslissing over de staatkundige toekomst genomen kan worden. In Willemstad wordt verondersteld dat Wathey mogelijk onder druk han delt omdat ernstige pogingen wor den ondernomen om orde op zaken te stellen op het bovenwindse eiland. Binnen enkele maanden komt er een nieuwe Nederlandse officier van jus titie die op Sint Maarten wordt gesta tioneerd. Dit is de Rotterdamse offi cier van justitie Wesselink die zich op Sint Maarten vooral zal richten op de 'witte-boorden'-criminaliteit. Als lof flcier van justitie is Wesselink boven dien belast met toezicht op de poli® Momenteel is het wegens gebrek aa personeel vaak moeilijk om het eiste niveau van recherchewerk t< handhaven, zo wordt ook door l| openbaar ministerie in Willemst| erkend. Het ministerie van sociale zaken in Willemstad heeft een voorstel I daan om de duizenden illegalen! Sint Maarten een beperkte moj lijkheid te geven hun verblijf we® lijk te maken. Zij zouden zich da moeten aanmelden en aantonen da zij al geruime tijd op het eiland w( nen en werken. Tevens zou daarrne de positie van de buitenlandse weri nemers in de bouw en in de toerisfl sche sector kuhnen worden verb) terd. Zij kunnen dan het wettelijH minimumloon opeisen. Aan devef illegalen, afkomstig van de eiland! in de omgeving zoals St. Barths, I Kitts en andere Engelstalige eila den wordt slechts een zeer schan loontje uitbetaald. De familie Wathey heeft echter tS langen in vele zaken op het eiland: d onroerend-goedsector, reisageii schappen, banken en toerisme. l| zakenlieden op Sint Maarten zij waarschijnlijk ook weinig enthoi siast over het wetsontwerp voor to| lating en uitzetting van buitenlai ders, dat momenteel door de Anl| liaanse regering wordt opgesteld, 1 dit nieuwe wetsontwerp ligt de n| druk bij de strafbaarheid van werkgever als deze illegalen in dier| heeft. Volgens de nieuwe wet moet dl werkgever dan hoge boetes gaan b( talen. Wathey heeft eveneens aangekc| digd dat Sint Maarten een eigen u| versiteit zal oprichten, los van de tf staande universiteit van de Ned| landse Antillen. In samenwerkin met de Johnson en Wales university van Rhode Island van de VS zullen plannen worden opgesteld. Heti daarbij om de afdelingen: businJ management, financiën, toerisme informatica. Kosten en baten in VW-land (Door F. van Slooten) Daar ik vele jaren nauw betrokken ben geweest bij het toerisme en het horecabedrijf heb ik met meer dan gewone belangstelling kennis geno men van de artikelen over de Provin ciale VVV Zeeland in de PZC van 3 en 4 februari. Daarbij zijn bij mij vragen gerezen, die niet onvermeld mogen blijven. Nadat WV-directeur A. C. Bontenbal zijn ontslag heeft aangekondigd zegt hij dat in Zeeland de neuzen dezelfde kant moeten opstaan en men voor de promotie van deze provincie als toeris tisch gebied geld over moet hebben. Als echter alle neuzen van de onderne mers, betrokken bij toerisme en re creatie, dezelfde kant opstaan dan zul len velen van hen op hun neus vallen. In Zeeland zijn nu eenmaal alle be trokken bedrijven kleinschalig waar bij de dirigistische aanpak van direc teur Bontenbal geen succes kon ople veren. Zijn suggestie om heel Walche ren als één groot Center Pare te zien, waarbij de ene gemeente een subtro pisch zwemparadijs heeft, de volgende alles doet op het gebied van de sauna en een derde zich op de golfsport stort, heeft in het kleinschalige bedrijfsleven geen vertrouwen maar wantrouwen gewekt. Verder signaleert VVV-directeur Bon tenbal dat de Zeeuwse promotiepot leeg is. Maar dat dit kon gebeuren is een gevolg van zijn beleid en dat van het bestuur van VVV-Zeeland. Ten aanzien van VVV-Zeeland kan men be ter spreken van 'gebrek aan beleid' en van het volledig ontbreken van reali teitszin. Vijfjaar geleden heeft men het Advies bureau Bos in Utrecht een onderzoek laten instellen om het functioneren van VVV-Zeeland als organisatie door te lichten. Vastgesteld dient te worden dat het bureau Bos geen expert is op J het terrein van toerisme en recreatie, terwijl er op dit gebied een paar voor treffelijke ingevoerde adviesbureaus bestaan. Hier dus een eerste teken van 'gebrek aan beleid'. Het Bureau Bos kwam tot de conclusie dat er een goede samenwerking moest komen tussen de provincie en het toe ristische bedrijfsleven. Het eerste re sultaat van die conclusie was dat het bestuur van VVV-Zeeland de toenma lige directeur De Regt op een zijspoor zette, hetgeen uiteindelijk tot een eer vol ontslag in 1988 heeft geleid. Gelijk tijdig met het op een zijspoor rangeren van De Regt werd een aantal nieuwe staffunctionarissen aangesteld, van wie er inmiddels ook al weer drie zijn verdwenen. Niet zonder reden heb ik als titel voor deze reactie gekozen 'Kosten en ba ten', want zowel de personeelsuitbrei ding als die ontslagen hebben tot zeer aanzienlijke uitgaven geleid, die geen enkel nut hebben opgeleverd. Als er gens 'kosten en baten' nauwkeurig te gen elkaar moeten worden afgewogen dan is het in het VVV-wezen, waar men altijd werkt met het geld van derden. De provincie Zeeland heeft hierin on verantwoord hoge bedragen gepompt, waarvan het redenement volledig ont breekt. Toch zeker niet doordat een bekende chef-kok van een twee-sterren restau rant heeft gezegd dat Zeeland de meest culinaire provincie van ons land is. Zo'n uitspraak is namelijk alleen van belang voor toeristen met een goed gevulde beurs en die zijn maar dun gezaaid. Evenmin door gelegen heidschauffeurs beschikbaar te heb ben die op afroep naar een restaurant komen om gasten, die een paar glazen wijn hebben gedronken, in hun eigen auto naar hun hotel te rijden. Toeris ten die luxe restaurants bezoeken rij den veelal in luxe auto's, die ze niet zo maar aan volkomen vreemde perso nen toevertrouwen. Om dan over de wedstrijd voor de beste Bolus-bakker van het jaar maar te zwijgen. Zulks doet uiteraard niets af aan de grote vakbekwaamheid van de winnende bakker, waarvoor we alle respect heb ben. Bedenkelijk vind ik voorts de uit spraak van Bontenbal dat de VVV niet langer de belangen van de toerist dient maar als een producentenorganisatie fungeert. Daarmede wordt de respec tieve taak van de VVV, die zo uiterma te belangrijk is voor de mond tot mond-reclame, volkomen verwaar loosd. Of er vanaf de komst van de directeur Bontenbal in januari 1986 volgens een vast omlijnd beleidsplan is gewerkt, waag ik te betwijfelen. Evenzo heb ik mijn twijfels over de uitspraak van gdeputeerde Ventevogel - tevens voorzitter van VVV-Zeeland - dat de promotie van Zeeland door toedoen van Bontenbal een enorme oppepper heeft gekregen. Laat hij dan de con crete voorbeelden eens noemen. Gedeputeerde Ventevogel heeft als voorzitter van VVV-Zeeland een hoofdrol gespeeld bij het opstarten van het nieuwe beleid dat vanaf 1986 is gevoerd. Hij zegt nu dat het VVV-be- stuur met grote voortvarendheid een nieuwe directeur zal zoeken. Dat lijkt me iets te simplistisch gedacht. Het ligt meer voor de hand dat provinciale staten van Zeeland de heer Ventevogel (met het VVV-bestuur) verantwoor ding vragen over het gevoerde beleid. Het met zoveel bravour aangekondig- j__ de Provinciale Bureau voor Recreati en Toerisme (PBRT) is op sterven 6 dood; eigenlijk heeft het nooit be staan. De zogenaamde herstructure ring is een grote mislukking gewor den. Op promotioneel gebied is de versnippering groter dan ooit, on danks het toenmalige promotiefonds van de provincie Zeeland. In het bedrijfsleven gelden in soortge lijke omstandigheden strenge regelSj de betrokkenen dienen hieraan conse quenties te verbinden, vrijwillig of dei noods gedwongen. Toeristisch Zeg land wacht in spanning af of politf^ prestige en angst voor gezichtsverl| het zullen winnen van een vakkund en zakelijke aanpak door een hardv, kende directeur die van alle markt| thuis is. Ondanks alle uitgaven heeft de oflt wikkeling van de toeristische promo tie en dienstverlening in Zeeland gr het provinciale vlak ruim drie iaar;fL gestaan en dat is voor de bedrijfstffl een slechte zaak. Een nieuw bestuurf met een zakenman van formaat voorzitter, zal zeker orde op zii M kunnen stellen, waarbij het per® neelsbeleid in verband met de last® terdege onder de loep zal moeten wor den genomen. Toerisme en recreatie vormen be langrijke bronnen van inkomstelf voor Zeeland. Het is dus van het aller grootste belang dat toerist en re creant in toenemende mate blijven komen. Daarvoor is echter een g»ed efficiënt werkend VVV-wezen als een bijzondere vorm van infrastructug^ onmisbaar. (De schrijver van deze reactie, F. van Sloot- en te Zierikzee, is oud-bestuurslid Prov\ ciale VVV Gelderland, oud-bestuur- Streek-VVV Achterhoek, oud-voorzitter VVV, Doetinchem, en oud-hoojdredacte^ Missets Horeca

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 4