PZC Verboden boeken in de schijnwerper Stijgende zorg voor export oude boeken Het bizarre gezicht van Tibets goden kunst en cultuur HANDELAAR HOOPT OP ECHTHEIDSONDERZOEK u TERREUR EN MAGIE DONDERDAG 23 FEBRUARI 1989 »bw 1 1 Geen stunt Obsceniteiten Pessimisme Extra's 'ijftig cent Misleiding Zwanger Gijzeling Hard Na tientallen jaren lijkt de ontknoping nabij van een thriller waarin de Hilversummer W. Th. J. van de Werd een hoofdrol speelt. Alle ingrediënten voor een gegarandeerde bestseller zijn aanwezig. Een kunstverzameling waar in wellicht schilderijen zitten ter waarde van vele miljoenen, dwarsliggende Zwitserse autoriteiten, persoonlijke rancune, de dood van een kunsthandelaar en een spectaculaire ontdekking van een heuse Manet in Amerika. Zijn ook de overige 150 Van Gogh's, Cezanne's, Renoir's, Manet's, Toulouse Lautrec's en Monet's echt? Van de Werd wil de kunstwereld versteld doen staan, maar moet eerst zijn „gegijzelde" collectie zien te heroveren. Mizzi van der Pluym. (door Jacqueline Hoefnagels Op zich is het mooi dat ons boek in de schijnwerpers staat. Het is een waanzinnige sa menloop van omstandigheden dat een prijs op het hoofd van een schrij ver wordt gezet, terwijl wij de laat ste hand leggen aan Verboden Boe ken, zodat radio- en tv-programma's ons nu willen hebben. Maar dat wij profiteren van de zaak Rushdie, vind ik verschrikkelijk." Dat zegt Mizzi van der Pluijm (26) die samen met Cees Aarts (42) een publi- katie over verboden boeken samen stelde. De Bijenkorf komt elk jaar met een speciale uitgave voor de boekenweek, die telkens een ander literair onderwerp behelst. Aarts werkte met Van der Pluijm een jaar lang aan een selectie van honderd verboden boeken, van Ulysses, via Kuifje in het land van de Sovjets en Spycatcher tot De duivelsverzen van Rushdie. Aarts bedacht het onderwerp. Door dat Rushdie's boek dagelijks in het nieuws staat, krijgt ook deze uitga ve veel aandacht. „Maar ik zie het niet bepaald als een leuke stunt", zegt Mizzi. „Wij wilden een goed boek over een zinnig onderwerp maken. Nu is het ineens superactueel. Prachtig, maar ik maak me steeds kwader. Altijd zijn mensen gedood wegens hun werk, maar de ellendige zaak Rush die slaat alles. Dat komt ook door de media. Nieuws is tegenwoordig we reldwijd, zodat overal mensen wor den bereikt die gehoor willen geven aan de oproep van een geestelijk lei der. Mensen die het boek nooit gele zen kunnen hebben." „Aan de andere kant erger ik me aan mensen die nu beweren dat we het boek even in elkaar hebben ge stampt omdat het onderwerp actu eel is. Wat een onzin. We zijn al een jaar hard aan het werk en er waren meer krantenberichten over verbo den boeken. Zo kondigde Novy Mir in 1988 aan het werk van Solzjenit- syn te publiceren. De chef-ideoloog heeft de Novy Mir daarvoor berispt, omdat zijn werk indruist 'tegen ons politiek systeem, onze geschiedenis, onze revolutie en Lenin'. De zaak Rushdie wekt echter, terecht, meer publiciteit op." Het boek van Aarts en Van der Pluijm lag al bijna bij de drukker toen moslims in Bradford het boek aan de paal nagelden. De pagina over Rushdie is op het laatste nip pertje geactualiseerd. De Bijenkorf heeft naar aanleiding van de aan dacht van radio en tv voor Verboden Boeken, het werk eerder dan bedoeld in de winkels gelegd. Van der Pluijm: „Toeval, waar je let terlijk koud van wordt. Boeken zijn trouwens door de eeuwen heen om de meest belachelijke redenen ver boden geweest. Zo was er een Poolse dichter - dit staat niet in onze verza meling - die het had over het eten van leverworst. De man die het werk re digeerde vond dat dit niet kon, om dat daaruit zou blijken dat Polen arm is. Hij vond dat leverworst ver anderd moest worden in biefstuk. Het metrum klopte daardoor niet meer. Van die dingen. Altijd zijn zin nen onheus geïnterpreteerd. Zo zou 'de zon zal weer opgaan' een verwij zing naar een ander politiek systeem zijn." „Een moedige uitgeefster verzorgde de eerste druk van het verboden Ulysses van James Joyce. Een man ging elke dag van Canada naar Ame rika met de veerboot met een paar exemplaren in zijn broek. In de tijd van de dranksmokkel, dus gevaar lijk. Later zei ze, dat hij wel een dun ner boek geschreven zou hebben als hij had geweten dat het via die broek moest worden verspreid. Een leider van een kloosterorder werd met zijn werken verbrand op orders van de paus, nadat hijzelf werken van ande ren had verbrand in de strijd tegen de ijdelheid. Veel van onze voorbeel den geven de absurditeit weer, net sprookjes." Hoewel volgens Van der Pluijm door de eeuwen heen politiek vaak de reden was voor censuur, gaan de meeste onderzoeken over het ver bod wegens (vermeende) obscenitei ten. „Daar houden mensen zich natuur lijk het liefst mee bezig, toch is on derdrukking van maatschappelijke groeperingen vaker een reden ge weest." Een ander interessant verschijnsel is wat Van der Pluijm voor censuur noemt: boeken die niet uitgegeven worden omdat de uitgever bang is voor represailles. Wat Nederland be treft zal de zaak Rushdie uitwijzen hoe het ervoor staat met de voorcen- suur: „Ik kan niet voorspellen wat uitgeverij Veen gaat doen". Van der Pluijm weet niet of er in dit land nog boeken verboden zouden worden: „Het vuil, de stad en de dood heeft het als toneelstuk weliswaar niet gehaald, maar het boek is te koop geweest, zij het in een kleine oplage. Het enige verboden boek in ons land is Mein Kampf van Hitier. De gronden van dat verbod zijn ove rigens dubieus. Dat boek moest van ons absoluut in de verzameling, dat was geen overweging. Toch hebben wij in dit geval getwijfeld over de wij ze waarop wij het zouden behande len omdat het zo gevoelig ligt." (Van onze kunstredactie Minister Brinkman van WVC opent de tiende Europese Anti quaren Beurs die van 1 tot en met 3 maart in de Rai in Amsterdam wordt gehouden. De organisatoren willen opnieuw de aandacht vesti gen op de cultuur van het oude boek. Verleden jaar nog klaagde de direc teur van de Koninklijke Bibliotheek, drs J. van Heyst, dat de overheden verhoudingsgewijs veel minder geld besteden aan oude boeken dan aan oude kunst, terwijl beide cultuurui tingen in geen enkel opzicht voor el kaar onderdoen. Op de Antiquaren Beurs zullen be langrijke topstukken worden aange boden. Het is nog maar de vraag of deze stukken ook voor Nederland be houden blijven. Bibliotheekdirec teur Van Heyst heeft destijds gesteld dat Nederland op het gebied van de boekdrukkunst en het behoud van historische boekcollecties een der- de-rangs natie dreigt te worden. „Er is een vlucht gaande van het an tiquarische boek, een verarming van onze openbare historische boekcol lecties. Het buitenland koopt waar wij dagelijks kansen moeten laten liggen." Bas Hesselink, secretaris en organi sator van de European Book Fair en directeur van antiquariaat Forum in Utrecht, is sinds verleden jaar al leen maar pessimistischer gewor den. „Pessimistisch ten aanzien van het aankopen door Nederlandse in stellingen, die althans door de over heid gesubsidiëerd worden. Over omzet heb ik niet te klagen, de zaken lopen voortreffelijk. Alleen halen wij dikwijls belangrijke zaken naar Ne derland, maar moeten deze dan noodgedwongen weer doorverkopen aan het buitenland. Transito dus. En dat is jammer natuurlijk. Gelukkig zijn er nog wel belangrijke particulie re verzamelaars in Nederland". Op de vraag of boeken een goede be legging zijn, antwoordt Hesselink: „Ik kan als voorbeeld het pensioen fonds van de Engelse spoorwegen noemen. Dat heeft kapitalen in boe ken belegd. En de waardevermeerde ring is ongeveer tien procent per jaar. In alle opzichten belastingvrij". „Kijk, ik heb hier een aantekenboek je van een lid van de van de Verenig de Oostindische Compagnie. Haai- vinnenleer, twee zilveren sloten met de het VOC mongram plus de letter D van Delft en een ornament in het midden met een VOC-schip. Door de sluitingen hen zit een zilveren stift, waarmee je in het opschrijfperka- ment kan krassen, dat er in zit. Het is een omslag dat je steeds liet navul- len, zoals dat ook nu nog wel gedaan wordt". „Tien jaar geleden zou ik dat ver kocht hebben voor 2000 gulden, nu moet het 9.500 gulden opbrengen. Maar dit stuk blijft naar ik vrees niet in Nederland. Want zo'n notitieboek je raakt bijvoorbeeld ook aan de ge schiedenis van Ceylon, India, Thai land en Malaysia". De beurs biedt niet alleen een ver koopexpositie. Er komt ook een overzichtstentoonstelling van Art Nouveau-boeken uit Nederland en Vlaanderen. Meer extra's: Jean Paul Marat gaf het beroemde tijdschrift L'Ami du Peuple uit. Dit periodiek droeg in ho ge mate bij aan en was tevens een af spiegeling van de Franse Revolutie. De uitgave stopte, omdat de hoofd redacteur - zij het kort - aan den lijve mocht ondervinden, dat de guilloti ne een goed werkend instrument was. Vraagprijs voor een groot aan tal nummers van dit tijdschrift f 375.000. Een uitgebreide collectie werken van de Groningse drukkunstenaar- typograaf Hendrik Werkman, waar onder 29 uit de illegale serie De Blauwe Schuit moet f 110.000 op brengen. Tenslotte biedt de beurs een ruime sortering aan wiegedrukken en wor den veel bijzondere typografische prenten aangeboden. Doorbraak lijkt nabij in jacht op gegijzelde kunstcollectie (door Hans de Bruijn Mensen etende goden, incest, ge sol met lijken en gewelddadige seks. Liefhebbers van horror kun nen hun hart ophalen in het Mu seum voor Kunst en Geschiedenis in het Bruselse Jubelpark. Niet in een expositie over afwijkend menselijk gedrag, maar over de twaalf Tibe taanse goden. Terwijl elders in het gebouw de grote tentoonstelling over de oude Pakis taanse cultuur van de Indusvallei is ingericht, is in vijf kleinere zalen een even fascinerend beeld te zien van het godendom van het naburige Ti bet en het lamaisme, de Tibetaanse samensmelting van boeddhisme en enkele andere oosterse religies. De Tibetanen vereren hun goden, die volgens hen wonen in de bergen van de Himalaya. Het mystieke karakter van het dak van de wereld, zoals Ti bet ook wordt genoemd, heeft ook al sinds jaren een magische aantrek kingskracht op de nuchtere wester lingen gehad. Maar van die cultuur is hier maar weinig bekend. De uit het Parijse Musée Guimet af komstige 62 kunstvoorwerpen en tientallen foto's en dia's schetsen een voor westerse begrippen tame lijk bizar godendom. Op het eerste gezicht lijken het wrede heersers, maar uiteindelijk blijken deze twaalf goden juist de beschermers van de gewone gelovigen te zijn. Hun wrede gedrag is bedoeld om vreemde bedreigingen het hoofd te kunnen bieden. De titel van de expo- Door Bert-Jan Klein en Frans Raven 111e kamers van de grote villa in Hilversum staan en hangen vol ieverfschilderijen, pentekeningen, onen en soms metershoge beelden, i de werkkamer kijkt een ballerina ineen doek van de door Dégas geïn- ireerde Nederlandse schilder Fres- i dromerig op de bezoekers neer. Af leidingen van Rubensiaanse vrou- en in bijbelse taferelen staan rug m rug met Nederlandse landschap- in. onsthandelaar in ruste Van de Werd 1) excuseert zich voor de rommel in |n werkkamer en ruimt een stapel mstboeken op om twee stoelen vrij maken voor zijn bezoekers. Een bu- au met een oude schrijfmachine >emt de laatste vierkante meters in (slag. Hij vraagt of er zin in koffie is, iaar als hij eenmaal met zijn levens taal is begonnen is hij zijn aanbod eersnel vergeten. oen Van de Werd in de jaren dertig ig eigenaar van een kunstgalerie in msterdam was, handelde hij in Ne- •rlandse landschapschilders, Bijbel taferelen en portretten van klassie- snit. „Voor mijn privé-verzameling acht ik af en toe tekeningen, schilde- jen en beelden. Voor impressionisten ekeningen die werden toegeschre- maan Vincent Van Gogh kwamen in ijn bezit voor vijftig cent of hoog te enkele guldens. Schilderijen an Matisse, Rénoir en Toulouse Lau- ec verwisselden voor enkele hon- irden guldens van eigenaar. Na der- jjaar verzamelen had Van de Werd :n unieke collectie. Alleen de echt- tid van de 'meesterwerken' moet tg steeds worden aangetoond. Toen ik de werken kocht had ik nog (en idee, dat ik misschien een miljoe- ïncollectie in handen had. Ik besloot il965 met vijf andere collectioneurs aor middel van een tentoonstelling in msterdam de wereld kennis te laten aken met onze 'Van Goghs, Matis- ts, Toulouse Lautrecs en andere leestere'Eén van de andere verzame- lars was de Amsterdamse kunstex- ertJelIe de Boer". ■Wedoeling was zoveel mogelijk Acties op de kunstwerken te krij- en. Dat lukte. Zelfs de internationale irs dook er bovenop. Sommige ex its twijfelden aan de echtheid van collectie en verklaarden de bevlo- m Nederlanders voor gek. Maar de leeste deskundigen waren razend en- lousiast. et verhaal over het Zwitserse avon- lur, dat zich leent voor het script van m succesvolle Hollywoodfilm, begint 11967. Sleutelfiguren in de affaire zijn nton Achermann, de directeur van (bekende Hofgalerie in Luzern, en de merikaanse advocaat Brainerd, die ij de Verenigde Naties in Genève erkt. Als Van de Werd toen had gewe- (n wat hem boven het hoofd hing, zou ij nooit met Achermann in zee zijn ge- san. Toch klinkt in zijn verhaal over ijn belevenissen in Zwitserland geen tok door. Met Achermann regelden Jelle de loer en ik dat de hele collectie in de witserse galerie zou komen te han- tn. Maar het transport en de verzeke- iigspremie van de werken waren ra- tnd duur. Door enkele exemplaren it de collectie voor een schijntje aan Irainerd te verkopen, kwamen we aan (ld om de operatie door te laten gaan. )e hele collectie werd voor een half iljoen gulden verzekerd en naar Iwitserland gebracht", ode sfeervolle Hofgalerie worden in- oiddels de voorbereidingen getroffen bi de expositie met veel fanfare te ipenen. Tal van prominenten laten op Ie premièredag hun gezicht zien en lengen een toast uit op het succes M de tentoonstelling. Terwijl ieder- fflzijn lof uit over de werken, voltrekt ich achter de schermen het begin van (t drama. Een klein foutje op de affi xes voor de expositie blijkt een kapi- ile misser. het aanplakbiljet stond niet ver- uld dat de echtheid van sommige wken nog niet officieel was aange- "nd. De Zwitserse kunstenaars- #nd greep dat, wellicht uit jaloezie, Mom Achermann in een kwaad dag- 'dit te stellen. De bond diende een Mklacht in bij officier van justitie "Winniger wegens misleiding van l(' publiek. Achermann plakte nog 'o strook over de affiches, maar het 'as al te laat". k Zwitserse justitie haalt de gehele ollectie van de muren. Zo'n honderd- 'ifig schilderijen, toegeschreven aan ttende meesters als Van Gogh, Ma- ®e, Renoir en Toulouse Lautrec ver wijnen in een donkere kelder van het 'erichtshof van Luzern. Van de Werd 11 De Boer blazen ontgoocheld de af- jkht en wachten thuis gelaten op de ®!gen die volgen. Achermann wordt ïarresteerd. Zodra de Nederlanders horen, reizen ze opnieuw af naar Oberland en proberen de officier •anjustitie te overtuigen van hun bes- bedoelingen. Tevergeefs. ■Ons werd toen duidelijk dat officier •inniger Achermann persoonlijk een lak wilde zetten. Ook de Nederlandse ®bassadeur in Luzern hulde zich in «zwijgen. Bij terugkomst in Neder- !r,0 restte ons niets anders dan op een ^conferentie op Schiphol onze bit sheid te uiten". Na een lange juridi- ®e strijd wordt Achermann uiteinde- jjkin hoger beroep vrijgesproken. 'Wermann, eerst de steun en toever- 'at van Van der Werd en De Boer, ,otdt nu opeens opponent in het ™aakspel om de collectie. De recht- Kunsthandelaar W. van de Werd: mogelijk einde aan gijze- Edouard Manet, Spaans meisje in een kerk, omstreeks ling kunstwerken. 1860. Uit de verzameling van Brainerd. bank bepaalt dat alle kunstwerken aan Achermann moeten worden terug geven, met uitzondering van 23 stuks die in een Zwitsers museum worden opgeslagen. Achermann spreekt met Van de Werd af dat hij de collectie be waakt totdat justitie hem een schade vergoeding heeft betaald. De Zwitser krijgt inderdaad geld, maar weigert vervolgens de collectie terug te geven. Van de Werd laat een map met repro- dukties zien, die zijn gemaakt van te keningen van Van Gogh uit de collec tie. Deze werden ter gelegenheid van de eerste expositie in Amsterdam in een beperkte oplage van 250 gedrukt. Nog bij de eigen drukkerij van Van de Werd in Amsterdam. Hij laat aan de hand van een boek over Vincent van Gogh zien, waarom hij één van de tekeningen voor onmisken baar echt houdt. De afgebeelde zwan gere vrouw komt ook voor op een reeds door experts als écht bestempelde Van Gogh. Die tekening hangt in het Kröller Müllermuseum in Otterlo. „Kijk maar naar de lijn van dat schou derblad en het dikke buikje van de zwangerschap. Bovendien had Vin cent aan zijn broer Theo van Gogh ge schreven dat hij van de vrouw twee te keningen had gemaakt. Eén zittend en één staand. Mijn tekening toont het staande model". Het trieste avontuur in Zwitserland en de mislukte pogingen om de schilderij en terug te krijgen, grijpt vooral zijn kunstmakker Jelle de Boer erg aan. De Amsterdammer heeft zeer te lijden on der de hele affaire. De Boer krijgt ern stige hartklachten. Tijdens één van de besprekingen in Zwitserland wordt hij on\yel. In 1972 overlijdt De Boer aan een hartaanval. Nadat zijn hele brood winning als kunsthandelaar kapot was gegaan, werd de affaire hem ten slotte zelf noodlottig". Een affaire, die met de vrijspraak van Achermann en de teruggave van de kunstwerken ten einde had kunnen zijn. Jarenlang doet Van de Werd verwoe de pogingen de collectie van Acher mann terug te krijgen, maar hij komt geen stap verder. Meende hij aanvan kelijk nog dat de Zwitser te goeder trouw was, inmiddels bestond er geen enkele twijfel meer over zijn kwade bedoelingen. Uiteindelijk, in 1982, brengt de Hilversummer een bezoek aan Achermann. „Hij vertelde mij dat hij de collectie net zo lang zou houden. totdat hij een nog grotere schadever goeding van justitie had ontvangen. Met andere woorden: Achermann gij zelt onze kunstwerken"! Ook de pogingen van Van de Werd kort daarna om de 23 kunstwerken te rug te krijgen die door de Zwitserse au toriteiten in beslag zijn genomen, lo pen op niets uit. „Toen ik hierover een gesprek had met een Zwitserse officier van justitie, zag ik achter hem in zijn kamer plotseling een exemplaar uit onze collectie aan de wand hangen. Hoogst merkwaardig. In verband met het onderhoud was het beter de werken in het departement op te han gen, zei hij. Het was een schilderij dat Jelle de Boer had toegeschreven aan Toulouse Lautrec met de naam 'In het restaurant Blampied'." Van de Werd nam vervolgens een Zwit serse advokaat in de hand, die met veel moeite voor elkaar kreeg Acher mann voor de rechter te laten verschij nen. „Tijdens die rechtszitting zei Achermann dat hij de collectie net zo lang houdt, totdat de weduwe van Jel le de Boer en ik hem 250.000 Zwitserse franc zou hebben gegeven. Er zou een langdurige en kostbare civiel-rechter- lijke procedure moeten komen om Achermann te dwingen de collectie zonder meer af te staan". Van de Werd kan en wil daar niet aan. Net als de zaak hopeloos vast lijkt te zitten, duikt een oude bekende op. De advocaat mr Brainerd meldt zich bij Van de Werd. Tussen de werken die hij in 1967 kocht, waardoor het transport van Nederland naar Zwiterland moge lijk werd, zat een heuse Manet! Dat heeft hij laten onderzoeken in het be kende Amerikaanse laboratorium van Mc. Crone in Chicago. Van de Werd ziet na bijna achttien jaar opeens een doorbraak in de strijd om erkenning voor de collectie. In ieder geval staat nu vast, dat één van de werken echt is. Hij hoopt dat het hier door makkelijker wordt om een vuist te maken tegen de Zwitsers. Dat vindt ook Brainerd, die aanbiedt aan om voor éénderde van de collectie te proberen alle kunstwerken uit Zwit serland los te krijgen. Van de Werd gaat daarmee akkoord. Hij legt tevens vast dat eenderde van de 'heroverde' collectie aan hem toekomt en de reste rende eenderde aan de weduwe van Jelle de Boer. Begin deze week is Brainerd naar Zwitserland vertrokken om ter plaatse te onderhandelen. Voor Van de Werd is de spannendste tijd van zijn leven aan gebroken. „Ik hoop dat Brainerd de zaak nu ein delijk kan afsluiten. Dan kan worden bereikt, wat twintig jaar geleden al had moeten gebeuren: een echtheids- onderzoek. Misschien hebben de ande re eigenaren en ik straks een milj oe nencollectie in bezit. Het geld kan mij echter niets schelen, want mijn deel gaat naar liefdadige doelen en naar een op te richten stichting ter bevorde ring van het particuliere kunstbezit. Maar het belangrijkste is dat ik einde lijk rust krijg". sitie, Tibet: terreur en magie dekt de bedoelingen dan ook maar half. Van terreur is in de beleving van het la- maïsme immers geen sprake. Hoog uit houden die goden er andere ge woonten op na. De twaalf goden hebben hun eigen plekje in de tentoonstelling. Er zijn in het Tibetaanse lamaïsme twee soorten goden: de beschermgoden, die voor de gelovigen in de bres springen, en de god-bewakers, die de religie beschermen. Dat kan er soms hard aan toe gaan. Zo zijn er afbeeldingen van goden die hun gedode vijanden het vel afstro pen, van uitpuilende ingewanden, van goden die op lijkenvelden de do den aan de vogels voeren of er zelf van eten. Die goden zien er vaak he lemaal niet zo goddelijk uit. De gewelddadige afbeeldingen en copulatie-taferelen, zoals die van de god Mahavajrabhairava met zijn 34 armen, laten niets aan de fantasie over. Deze taferelen hebben vaak voor ophef gezorgd. Géén wonder als je een god ziet die drinkt uit in beker die is gemaakt van het hoofd van een kind, of een andere die de ingewan den van zijn vijanden uitrukt. Toch is alles met grote verfijning uitge beeld in de vorm van beelden, zijden doeken (Thang-Ka's) of wandkleden. (Tibet: terreur en magie, Koninklijke Mu sea voor Kunst en Geschiedenis, in het Ju belpark in Brussel. Tot 14 mei's maan dags gesloten). Bizar godendom uitgebeeld in Brussel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 11