PZC Engeland-Nederland op foto-biennale '89 Jaap van de Merwe: prediker en enige aanhanger van een eenmans-sekte kunst en cultuur KITTY (MEDEA) COURBOIS MA TH1EDE SANTING Nieuwe hoop voor eigenaar omstreden kunstcollectie Sinatra in Rai DINSDAG 21 FEBRUARI 1989 Makkelijker Actueel Deelnemers Respect Radicaal Opleving Grieken Richtsnoer Toneel Voordeelconcert 9 „Twee vrouwen, zoals Mimi (Izumi Ko- bayashi, een Japanse toetseniste met wie ze Breast and Brow heeft ge maakt) en ik, kunnen zo'n plaat juist wel zo noemen. Voor mannen tja, denk ik hoor is het vreemd. Die heb ben zoiets van pfff, breast. Bórst! Maar vrouwen, daar is een borst gewoon iets voor dat je constant bij je hebt. En bórst, dat is ook ademen, het hart. En het verstand dat is Mimi. Die heeft met haar bagage aan elektronica mij beter laten uitkomen." Over vroeger: „Als je niet weet waar mee je bezig bent, laat je je als begin nende artieste door interviewers gauw opjutten om arrogant te zijn. Nee, ik weet wel dat ik zo niet ben, maar je weet dan toch in het begin geen raad...Ik heb ook het beeld opge roepen van de wilskrachtige vrouw. Dan krijg je daar de terugslag van. Ik had toen: hoe moet ik aan die grote verwachtingen voldoen? Ik heb nu voor het eerst een partner die me dui delijk maakt hoe onfatsoenlijk het is om te domineren. Op het zelfde mo ment kan ik er niets aan doen. Ik heb het nu makkelijker." "Ik heb toch maar dat kan ik nu pas inzien ontzettend veel op het kom pas van anderen gevaren. Ik was ener zijds ambitieus, en anderzijds was ik niet overtuigd van mijn capaciteiten. Dan kan je wel achteraf zeggen dat de dingen waarin je je eigen zin hebt door gedrukt ook goed gelukt zijn, maar het was meer het resultaat van een belofte aan mezelf. Toen ik brak met de grote maatschappij WEA en tekende voor het kleine Megadisc heb ik met mezelf Mathilde Santing: gedaanteverwisseling van onze kunstredactie) ENSCHEDE Dertien fotografen uit Engeland en acht Nederlanders laten van 17 maart tot 17 april hun momentopname van de fotografie zien. De Fotobiënnale van Ensche de loopt dit jaar parallel aan het 150-jarig bestaan van de fotografie. In tegenstelling tot de beide vorige biënnales wordt de tentoonstelling beperkt tot vijf locaties, te weten het Rijksmuseum Twenthe, Galerie Beeld en aambeeld, Marktzeven- tien, Fotogalerie Objectief en het Muziekcentrum. In 1986, toen de tweede Fotobiënna le van Enschede 20.000 bezoekers trok, was sprake van een brede pre sentatie. Bewust heeft de Stichting Fotobiënnale Enschede zich nu be perkt tot de actuele analytische en documentaire fotografie. Als part- nerland viel de keus op Engeland, waar deze tendenzen sterk aanwe zig zijn. De selectiecommissie (Li- sette Pelsers, Pier Pennings en Paul de Nooijer) bezocht Engeland twee maal. „Eén van de grootste verrassingen was, dat de Enschedese fotobiënna le bij zeven topfotografen geen na dere introductie nodig had. Alleen al de naam van fotograaf Paul de Nooijer stond garant voor de kwali teit van ons evenement", vertelt coördinator Bert Woudstra. Het kostte weinig moeite om het topje van de Britse fotografen naar En schede te krijgen. Het accent van de presentatie ligt op de actualiteit. Getoond wordt hoe belangrijke ontwikkelingen die zich in de jaren zestig en zeven tig op internationale schaal heb ben voorgedaan zijn uitgekristalli seerd. In deze periode heeft een kritisch onderzoek plaatsgevonden naar de mechanismen van het medium fo tografie. Dit onderzoek zelf werd in die periode tot onderwerp van het fotografisch beeld. In deze analyti sche fase zijn bij uitstek de uit gangspunten ter discussie gesteld die aan het begrip afbeeldingtradi tioneel verbonden met de fotogra fie, ten grondslag liggen. Vanuit verschillende benaderingen werd consequenter dan ooit aangetoond, dat de fotografie geen werkelijk heidsgetrouwe afbeelding levert, maar altijd een interpretatie in houdt, zowel gezien vanuit de ma ker als vanuit de beschouwer. Toonaangevende Britse fotografen zijn Victor Burgin, John Hilliard, Martin Parr, Olivier Richon, Gra ham Smith, Paul Reas, Paul Gra ham, Peter Fraser, Karen Knorr, Mitra Tabrizian, Brian Griffin, Jo Spence en Rosy Martin. De Nederlandse fotografen zijn ge kozen in relatie tot de Engelse selec tie. Maar de stand van zaken binnen de Nederlandse fotografie verschilt wezenlijk van de Engelse situatie. De Engelse nadruk op de theoreti sche discussie ontbreekt hier gro tendeels. Bij de selectie van Neder landse deelnemers is niet gezocht naar absolute overeenkomsten tus sen fotografen uit beide landen. Geselecteerd: Oscar van Alphen, Paul de Nooijer, Taco Anema, Kor- rie Besems, Hans Aarsman, Ad van Denderen, Diana Blok en Tjarda Sixma. Daags na de opening, zaterdag 18 maart, is er in de kleine zaal van de Twentse schouwburg een sympo sium over de actuele Engelse en Ne derlandse fotografie. John Hilliard, Martin Parr, Mitra Tabrizian, Oscar van Alphen en Paul de Nooijer zul len inleidingen houden. (van onze kunstredactie HILVERSUM - De Hilversumse kunsthandelaar Van de Werd ver wacht dat zijn al twintig jaar in Zwit serland vastgehouden collectie 'meesterwerken' spoedig naar Neder land mag. In Amerika is onlangs door experts vastgesteld dat een van de schilderijen uit die collectie door Edouard Manet is geschilderd. De collectie bestaat uit 150 schilderij en en tekeningen die toegeschreven zijn aan Vincent van Gogh, Henri Ma tisse, Henri de Toulouse Lautrec-Mon- fa, Auguste Renoir en Paul Cézanne. De echtheid is nooit officieel erkend. De Zwitserse justitie legde in 1967 be slag op de werken tijdens een tentoon- afgesproken dat ik door een leerproces zou gaan. Zodat ik aan het einde van die periode kon zeggen: nou heb ik een hoop geleerd. Dat is nu zover." Mathilde Santing heeft haar stem van de al te gepolitoerde glans ontdaan en aan haar expressie meer bezieling ge geven. Bovendien heeft ze een ensem ble gevormd (met Rolf Hermsen, Se- bastiaan Koolhoven, Michael Vat- cher, Peter Meuris en Simon Planting) dat een waardevolle muzikale twee eenheid oplevert. Ze toont op Breast and Brow opnieuw respect voor goede songschrijvers: John Cale (Close Watch), Todd Rundg- ren Wouldn't have made any differen ce), Harry Nilsson Think about your troubles) en Roddy Frame (We could send letters). Santing: „De keuze van nummers blijft heel persoonlijk. Ik kies alleen maar stukken die prettig zijn om te doen, maar dat gaat soms minder om het super-persoonlijke en meer om vakmanschap. Het is éérst vakman schap, eerst een mooie song. Gewoon puur: kan je dat nummer zo vaak bren gen dat het overtuigend is? Uit een goeie song spreekt een combinatie van vakmanschap èn een tekst waarin iets verschuift." „Het is een melancholische plaat. Ik ben er zelfs soms een beetje verlegen mee. Ik vind hem radicaal in een rich ting die me goed ligt. In een stijl die me past als een nauwsluitende hand schoen. Maar waarvan ik wel eens denk: wat moeten de mensen wel niet van me denken? Ik wist dat ik een me lancholieke plaat ging maken, maar dat het zo'n vreselijk doorgevoerd do cument zou worden?" Breast and Brow is een samenwer kingsproject met de Japanse, in Lon den woonachtige toetseniste Mimi Izumi Kobayashi. Zij schreef alle ar rangementen, produceerde de plaat en woonde maanden met Santing in één huis teneinde op één lijn te komen. „Mimi en ik hebben samen leren ade men, zou je bijna zeggen. In het begin repeteerden we onophoudelijk, vaak zaten we dagen op een song. Dan weer in een boogie woogie-versie, dan weer als ballad. Om maar het akkoorden materiaal gewoon helemaal te onder zoeken. Ze is écht een Japannertje. Zó, ppprrriiinnggg, doet ze weer even Li- berace, en dan weer een walsje. Ze imi teert alles. Maar het resultaat is gewel dig. Als we samen spelen hoeven we ons alleen de vraag te stellen waar heen de reis gaat. Dat soort optredens hebben we gehad, gewoon één grote improvisatie." Toernee Mathilde Santing onder meer in Rotterdam Schouwburg 2 april, Roosen daal De Kring 15 april, Rotterdam Zuid pleintheater 18 april en Middelburg Schouwburg 10 mei. Kitty Courbois: die hardheid heb ik wel in me... De klassieke Grieken mogen weer (door Frank van Dijl) AMSTERDAM - Klassiek toneel kan weer. Toneelgroep Amsterdam trekt met Medea van Euripides vol le zalen. Hoofdrolspeelster Kitty Courbois: „Als ik al die jeugd daar zie zitten in die Stadsschouwburg. Euripides is toch wel een wonder, hij was zijn tijd zó ver vooruit. Hij kiest zó waanzinnig voor de vrouw. Het stuk zit boordevol hedendaagse uitspraken. Ik wil niet zeggen femi nistisch, zelf ben ik helemaal niet zo... Het is gewoon vertaald, recht streeks vanuit het Grieks, niks be werking, maar voor veel mensen is het hoogstactueel. Gerard-Jan Rijn- ders is een gevoelsregisseur. Heer lijk. Volgens mij is Medea daarom zo'n succes." Iedereen moet weten dat de Stads schouwburg in Amsterdam weer vol zit: „Het is een feest, zelfs de hele en gelenbak zit vol! Je raakt verwend, op zondagmiddag speelden we voor vierhonderd mensen, wat veel is voor een matinee, en toch denk je: waar is iederéén? Het is fantastisch. En hoe dat nou komt? Het komt uit de lucht vallen, zo maar. Zonder enige publi citeit zaten er al driehonderdvijftig mensen, de volgende avond waren het er vijfhonderd... Wij vinden dat heel leuk, want het is heel moeilijk om de schouwburg vol te krijgen." Het stuk werd in 431 voor Christus in Athene geschreven. Medea ver moordt haar kinderen om haar weg gelopen man te treffen. Courbois: „Het enige wat Gerard- Jan Rijnders heeft gedaan is het ein de naar het begin verplaatsen, zodat je precies op de hoogte bent van wat er gaat gebeuren. De rest van het ver haal wordt in flashback verteld, waarna het einde wordt herhaald. Er is geen zin uit het stuk weggelaten, het koor is zo simpel mogelijk gehou den, het decor is niet afleidend. Geen poespas, een eerlijke voorstelling. Dat trekt aan. Mensen roepen bravo! en zo. Ik denk: oja, zo was het toen ik begon..." „Ik had op een gegeven moment het idee dat er geen publiek meer was voor toneel. Waar blijft het? Maar het is er toch, het wil alleen iets goeds zien." We gaan terug naar de klassieken? „Terug weet ik niet. Maar bij Toneel groep Amsterdam hebben we wel iets van... als het zo aansluit... hup, naar de volgende klassieker! De Grieken zijn altijd mijn grote voor liefde geweest. Mijn eerste klassieke rol was de vrouw van Troje, onder re gie van Ton Lutz hij heeft me de liefde voor de Grieken bijgebracht. Ik ben ook in Griekenland geweest, in Korinthe, in Delphi, zodat ik een beetje wist waar ik vandaan kwam. Moet je je voorstellen, van de Pelo ponnesus naar Athene, dat was in de tijd van Euripides misschien wel een paar weken lopen... Medea is pas mijn tweede Griekse rol. Ik heb heel wat omzwervingen gedaan maar nooit aan Medea gedacht. Het was een donderslag bij heldere hemel dat ik dit te spelen kreeg. Het is een ijzersterk stuk van een ij- zersterk schrijver. Toen ik het ias dacht ik: wat gek wat daar allemaa staat! Ze vonden hem toen al erg mo-l dern, Euripides, in zijn tijd..." Is het een moeilijke rol? „Als je gewoon los gelaten wordt zon-' der steun van een regisseur is het moeilijk om te doen, maar als je sa menwerkt valt het reuze mee. Die ge voelens, die hardheid, die heb ik wel in me, ja... Als het publiek zover met Medea meegaat dat het begrijpt waarom zij die kinderen doodt, dan lukt dat wel. Ik zou zelf overigens nooit een kind kunnen doden. Medea heeft een wrede aard. Voordat ze bij Jason was, heeft ze koning Pelias la ten doden, ze heeft haar eigen broer in stukken geknipt... Ze was een to venares. Ze kon een schaap door knippen en er een lammetje van ma ken. Ik denk dan: dat schaap had ge woon een lammetje in zijn buik..." Voorstelling: Medea. Toneelgroep Am sterdam. Hoofdrol Kitty Courbois, regie Gerard-Jan Rijnders. Stadsschouwburg Amsterdam. stelling in Luzern, omdat de organisa tor van de expositie, de Zwitser Acher- mann, de werken voor echt had willen laten doorgaan. Achermann werd in hoger beroep van opzettelijke mislei ding vrijgesproken. De Amerikaanse advocaat A. W. Brai- nerd, die vijf doeken uit de collectie in 1967 had gekocht, heeft één doek (Ma- net)in de Verenigde Staten laten on derzoeken bij het Mc. Crone-instituut. Het instituut kwam na microscopisch onderzoek tot de conclusie dat de verf overeenkomt met die van andere werken van Manet. Van de Werd hoopt dat deze erkenning van de Manet de Zwiterse justitie en Achermann, die inmiddels een deel van de collectie in bezit heeft, ertoe be wegen de doeken vrij te geven. (Door Ale van Dijk) AMSTERDAM Tijdens een bezoek aan zijn broer in Oosterhout is zon dagavond cabaretier-tekstdichter Jaap van de Merwe overleden. Van de Merwe (64) bezweek aan een hartaan val. De in Rotterdam geboren cabare tier trok de afgelopen jaren nog regel matig door het land met een mini- one-man-show. Jaap van de Merwe noemde zichzelf ooit eens „een soort éénpersoons-sec- te, waarvan ik de enige prediker ben en de enige aanhanger". De inspiratie voor zijn rebelse liedjes vond hij meestal in het oproer tegen maatschappelijk onrecht. En als nie mand het hem vroeg produceerde en verkocht hij zelf zijn teksten en zijn platen en vormde hij zelf cabaret groepjes. Van de Merwe heeft geduren de zijn leven zelf veel aan de man of de vrouw moeten brengen omdat nie mand om zijn werk vroeg. Omdat er ook brood op de plank moest komen, bewerkte hij buitenlandse co- medy-tv-series tot populaire Hilver sumse kijkerstrekkers als 'Stiefbeen en zoon' (NCRV) en 'Tot de dood ons scheidt' (KRO). In de regie van Rob Touber presenteerde Van de Merwe zelf ook enkele seizoenen lang de serie "t Oproer kraait' voor de Vara-tv. Dat was een serie, waarin Jaap zich volle dig kon uitleven: in de ogen van Van de Merwe barst de maatschappij tot op de huidige dag nog van de on rechtvaardigheden. In de recent nog door de Vara-radio uitgezonden reeks Tony van Verre ontmoet...Jaap van de Merwe getuig de de cabaretier er uitvoerig van. „Mijn richtsnoer", zei hij in één van die uitzendingen, „is altijd geweest het goede in de mensen, hoe weinig dat ook is, een beetje te bevorderen. En dan het liefst een beetje op een ge zellige manier". Veel van zijn teksten zijn door „ken ners" altijd als briljant, scherp en snij dend omschreven. Maar, zeiden de Jaap van de Merwe. deskundigen, ze werden door de au teur zelf „om zeep gebracht als hij ze zelf ging presenteren". Jaap miste de uitstraling om zich als cabaretier bij een groot publiek populair te maken en als zanger „kon hij de wijs niet hou den". In 1959 wierp hij zichzelf in het „diepe van het cabaretier-vak": een conflict ter kunstredactie van Het Vrije Volk in Amsterdam bracht hem er toe ontslag te nemen als journalist. In de foyer van het Leidsepleintheater begon hij kort daarna met zijn programma 'Alle gek ken kijken', met Aart Brouwer, Adèle Bloemendaal, Hansje Toussaint en pianist Ruud Bos. Later kwam ook Dorien Mijksenaar er bij. Zijn enige ca bareteske steun in de rug was Wim Sonneveld die een liedje van hem in het repertoire had opgenomen: het Pa terliedje. Van andere gerenommeerde cabaretiers en liedjeszangers kreeg hij zijn toegezonden teksten terug met een beleefd briefje: „Met dank voor het toezenden. Na 'Alle gekken kijken' werkten ook Marjan Berk en Peter Lohr in Jaaps cabaret-ondernemin gen. Na zijn cabaret-jaren schreef Van de Merwe, naast zijn tv- en radiowerk, toneelstukken voor gezelschappen als De Nieuwe Komedie, Centrum en de Theater Unie ('De vrolijke guerril la'). Hij schreef boeken, waaronder in 1979 de thriller Daar komen de wij ven, waarin hij op sarcastische wijze afrekende met het feit dat zijn echtge note Pijkei (geruime tijd voorzitter van de Rooie Vrouwen) door de golf van het feminisme was gegrepen, met scheiding als gevolg. Jaap schreef mu sicals als 'De ongelooflijke avonturen van Pieter Jelles Troelstra' (met het idee had hij twintig jaar rondgelopen) en 'Hollanditus' (1981) en toneelwerk jes onder de titel 'Ze doen maar', 'Af gang der autorariteiten en Barrica de'. In 1974/'75 verscheen zijn bundel 'Roerige liedjes', die als ondertitel meekreeg: 'Gij zijt canalje, heeft men ons verweten'. In 1979 trad hij af als voorzitter van de Vereniging van Letterkundigen, nadat hij zijn mede-bestuurders ervan had beticht frauduleus te werk te zijn ge gaan. Na vergelijkbare beweringen over medebestuursleden van de Stem- ra, het auteursrechtenbureau, kreeg Jaap een proces aan zijn broek. In 1971 werd hij betrokken bij de kiezingstournee van de PvdA. schreef er de verkiezingshit 'Op del] wereld is geen Uil te koop als onze C Joop'. Voor Nooy's Volksthe^ schreef hij 'Had je me maar'. Omdat de platenmaatschappijen 1 roerige liedjes niet wilden uitbrenl ging Jaap vorig jaar zijn eigen CDf geven. Met als titelsong de populaia hit, die hij zelf ooit scoorde: 'Blolf doos, blokkedoos, boem', een san sche ontboezeming over de raarf waarop regeringen mensen laten! nen in hoge, onpersoonlijke flatgetj wen. „De wereld barst nog altijd vanj rechtvaardige zaken", zo liet Jaapl de Vara-radio en Tony van Verre f weten. Jaap zong er nog regelml over, op uitnodiging in kleine zaaj overal in het land. Jaap van de f we: „Ik wou dominee worden nj ben dat ook geworden". (van onze kunstredactie) HILVERSUM - Het gala-concer« Frank Sinatra, Liza Minnelli en SJ my Davis op 8 april in Ahoy Ron dam geven, zal op 27 april in de Amsterdam worden herhaald, management van de artiesten n daartoe besloten wegens de gj vraag naar kaarten voor het eersty treden. Ahoy' was begin deze ma in een mum van tijd totaal uitj kocht. L Het tweede optreden zal een ancten rakter krijgen. De exclusieve VUI fels van Ahoy', die voor prijzen l 8.000 tot 21.000 gulden aan de 1 werden gebracht, zullen in de RA E breken. Een gala-party na afloopi bij het optreden in Rotterdam 1 prijs is inbegrepen, wordt eV(jnrn' geven. De prijs van een kaart vo a tweede optreden zal wat goed j liggen. Vanaf 75 gulden kan de tr tra-fan al op een tribunestoeltje p j nemen. B. Het jazz meisje werd een diva van onze kunstredactie) AMSTERDAM - Mathilde Santing is een tournee begonnen langs meer dan vijftig Nederlandse schouwburgen. In amper zeven jaar maakte de Amsterdamse zangeres een verrassende ge daantewisseling door. Van een schuchter talent dat optrad voor de gevel van een kiosk tot de zelfbewuste diva die regelmatig opduikt in de buitenlandse media. Binnenkort verschijnt haar vierde langspeler, Breast and Brow. Het is een plaat met gedurfd uitgevoerde arrange menten. De definitieve doorbraak van La Santing lijkt aanstaande.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 8