kleintjes Treinverkeer Amsterdam lam door stroomstoring Teengs Gerritsen heeft spijt van rol bij vrijlaten twee van Breda nectarines of pruimen d; 'REMIE KATALYSATOR EVEN NAAR JAC. HERMANS WTTLOF MINI-PRUS&MAXI-KEUS 50 korting BIJOU Lange Delft 44/ Werkgevers in transport voor nieuw beraad AMSTERDAM ral UITVERKOOP Vlam in de pijp mag niet doven 500 gram Somber en nevelig 2$2e jaargang no. 28 Donderdag 2 februari 1989 Temperatuur in delen VS 44 graden gezakt Sneeuw Beveiliging Supercup Milieudefensie Opgave advertenties per telefoon: 01184-84321 of schriftelijk te zenden aan: advertentie-afdeling PZC Postbus 18, 4380 AA Vlissingen Aanbiedingen geldig van do. 2 t/m za. 4 februari 1989 en alleen in filialen met een groenteafdeling. Een knallend einde van onze op een groot deel van onze collectie Middelburg Lange Delft Segeersstraat 4a AMSTERDAM (GPD) Een stroomstoring heeft woens dagmorgen het treinverkeer in de richting Amsterdam drie uur lang geheel lamgelegd. Ongeveer 250 treinen kon den het Centraal Station niet bereiken of verlaten. Dui zenden forensen zijn te laat op hun werk gekomen. Vanwe ge het spitsuur waren er niet genoeg bussen om hen te ver voeren. De storing ontstond om half zes door kortsluiting in een omschakelpaneel van het Amsterdamse electriciteitsbe- drijf en electrische omvormers van de NS. Even na negen uur werd het mankement ontdekt en kwam het treinver keer weer zeer langzaam op gang. Op het Centraal Station bleef het redelijk rustig. Hoopvol gestemde groepjes reizigers bleven op de perrons wachten op vertrek van de vele stilstaande treinen. De anderen had den waarschijnlijk voor alternatief vervoer gezorgd, of ble ven thuis. Het electronische vertrektijdenbord in de hal van het CS bleef leeg. In plaats daarvan verwees het personeel de reizi gers naar de extra bussen. Die moesten het vervoer verzor gen naar Schiphol, Haarlem, Weesp en Sloterdijk, vanwaar verder reizen per trein mogelijk was. Het Amsterdams ge- meentevervoer bedrijf had 40 bussen beschikbaar gesteld. Het extra busvervoer kwam echter zeer moeizaam op gang. Ook in omgekeerde richting probeerden duizenden foren sen de stad te bereiken. Het verkeer op de toevoerwegen naar Amsterdam leverde geen extra problemen op. Een woordvoerder van de ver keersdienst in Driebergen zei dat er geen sprake was van extra drukte door het uitvallen van de treinen. Ook in de binnenstad was het volgens de Amsterdamse politie niet drukker dan normaal. Tegen tien uur reden de treinen nog met een vertraging van gemiddeld een half uur. Die werd vooral veroorzaakt door dat de omloop van de treinen totaal ontregeld was. e transportwereld in 'Nederland heeft het op acties laten aankomen, maar het was van het begin af duidelijk dat die eigenlijk overbodig waren. Al een paar dagen nadat de beroepschauffeurs bij de gro te grensposten demonstratief hun wa gens voor onbepaalde tijd hadden ge parkeerd of in de garage van het eigen bedrijf het contactsleuteltje bij de baas hadden ingeleverd, ontstonden er scheuren in het werkgeversfront. Er was toen plotseling her en der de be hoefte om te praten met de bonden over eisen voor een nieuwe cao, die een paar dagen eerder nog onbespreek baar waren verklaard. Van de werkge vers is dat allemaal niet zo handig. Zo als ze trouwens van het begin van het conflict af weinig geloofwaardig en ontactisch hebben gemanoeuvreerd. Een onderhandelaar die zich tegen over de tegenpartij laat ontvallen „we hebben het wel, maar we geven het niet", kan erop rekenen dat hij binnen de kortste keren onderuit wordt ge haald. Juist omdat het onder de trans- Veel bewolking en nevelig iveer met en kans op mist in de ochtend. Een wakke tot matige wind uit zuid tot uidwest. Middagtemperatuur circa 3 raden. PROVINCIALE ZEEUWSE CQURAN Autobranche portondernemers ontbreekt aan een heid en aan deugdelijke argumenten is het risico van zo'n oorlog op de weg veel te groot. Want bij de werkgevers èn bij de chauffeurs staat voorop dat de 'vlam in de pijp' bij het Nederlandse wegtransport moet blijven branden. Met grote onenigheid in de bedrijfstak zelf is niemand gediend. Advertentie NEW YORK (AP) - In het noor den van de Verenigde Staten heeft zich in korte tijd een dra matische temperatuurdaling voorgedaan. Van ongewoon warm voor de tijd van het jaar werd het plotseling extreem koud. onder invloed van de kou de ijslucht die vanuit Alaska zuidwaarts trok. egt claim jij overheid AMSTERDAM (GPD) De Nederlandse auto-importeurs gaan bij de overheid schadeclaims indienen nu de premie op kkinere schone auto's met een driewegkatalysator op zich laai wachten. „Wij zitten met zo'n 50.000 auto's die al van kata lysatoren zijn voorzien maar nu niet gesubsidieerd worden. Die auto's moeten dus tegen gereduceerde prijzen worden ver kocht", aldus gisteren Rai-voorzitter G. J. J. Wesly, tijdens de opening van de Personenauto-Rai 1989 in Amsterdam. Se auto-importeurs willen op basis ■ervan een claim van tien miljoen gul den op tafel leggen bij minister Nijpels ven milieu. Maar de bewindsman zei ■steren dat „als er al sprake is van een ■aim, deze niet bij mij thuishoort, ■aar op het bureau van de Europese Commissie, die het Nederlandse scho- «-autobeleid frustreert". Nijpels Het gebrek aan sneeuw in de skigebieden wordt langzamer hand onrustbarend. PAGINA 3 De beveiliging van de Zeeuwse spoorlijn begint al in '91. PAGINA 13 •KV Mechelen geeft PSV voet balles in het eerste duel om de Supercup: 3-0. PAGINA 21 Radio, tv en kunst: 2 Binnen- en buitenland: 3 en 5 Opinie en achtergrond: 4 Financiën en economie: 7 Kunst en cultuur: 9 Provincie: 13,15,17 en 19 Sport: 20 en 21 heeft de Europese Commissie, het da gelijks bestuur van de EG, voor deze kwestie voor de rechter gedaagd. De Nederlandse EG-commissaris mr. F.H. J. J. Andriessen zei gisteren ter ge legenheid van de opening van de Auto Rai dat de Europese Commissie al het mogelijke doet om de procedure rond de kwestie van de fiscale premie voor schone auto's in Nederland zo spoedig mogelijk af te handelen. Daardoor kan de schade die ontstaat bij auto-impor teurs aanzienlijk worden beperkt. „Het ingewikkelde en gevoelige onder werp in Nederland van de subsidie op schone auto's moet nu eenmaal van wege de ratificatie van EG-verdragen aan het Hof van Justitie worden voor gelegd", aldus Andriessen. „Ik begrijp wel dat Nijpels een schoon milieu wil, maar de stimuleringsmaatregel ver houdt zich nu eenmaal niet met het ge meenschappelijk belang". Het schone-milieubeleid van Nijpels vindt wel weerklank bij de Vereniging Milieudefensie. Het kort geding dat Nijpels tegen de Europese Commissie aanspant over de subsidie op schone auto's (maximaal f 1700), geeft volgens woordvoerder Marijke Vos weer hoe sterk de lobby van een aantal autopro- ducerende landen is. „In Amerika, Zwitserland en Japan komen alleen auto's voor import in aanmerking die voldoen aan de schone regels. Het zou heel normaal zijn als Nijpels die ge dragslijn ook volgt". De vereniging heeft vorig jaar al aan gegeven dat er meer dient te gebeuren dan alleen het monteren van kataly satoren onder auto's. „De beperking van het autoverkeer is een veel be langrijker punt. Het gebruik van de auto moet geleidelijk aan met 70 pro cent teruggebracht worden. Gelijktij dig moet gezorgd worden voor goed openbaar vervoer. De auto blijft een tè sterke vervuiler". In sommige steden daalde de temperatuur binnen 24 uur maar liefst 44 graden. In één stad werd binnen een minuut een daling van 13 graden gemeten. De ijzige koude ging vergezeld van sneeuwstormen en kwam voor de meeste inwoners van het noorden en middenwesten van de VS als een uiterst onaangena me verrassing AMSTERDAM (ANP) - Treinpassagiers wachten bij het station Amsterdam Sloterdijk op aansluitend busvervoer. Het Nederlandse beroepsgoederen- vervoer beheerst al sinds jaar en dag het Europese wegennet, maar het is tegelijk bijzonder kwetsbaar. De concurrentie tussen de assen is moor dend en buurlanden azen erop een flin ke portie van de Nederlandse trans- portmarkt over te nemen. Maatrege len zoals de Duitse Bondsrepubliek onlangs heeft aangekondigd - tolhef fing voor buitenlandse vrachtwagens - zijn daarvan een openlijke aanwij zing. Bovendien zal het wegvallen van de Europese grensbelemmeringen ('1992') de Nederlandse positie in het transport er niet eenvoudiger op ma ken. De werkgevers zijn daarom bang om de door de bonden geëiste loons verhogingen op tafel te leggen omdat ze bang zijn zich uit de Europese markt te prijzen. Op zichzelf een be grijpelijk standpunt. In zekere zin heb ben veel beroepschauffeurs voor die benadering ook wel enig gevoel ge toond. Tenslotte zijn de aanvankelijke aarzelingen om aan acties mee te doen te verklaren uit angst voor ontslag wanneer het werkelijk fout zou lopen bij een volledig platgegooide trans portsector. Kwam nog bij dat de bon den zeer beperkt zijn in hun middelen van actievoeren. De rechter heeft ten slotte in 1985 wegblokkades verboden en daarmee mogelijkheden tot ontre geling van het wegverkeer op voor hand uitgesloten. Het gaat bij de chauffeursstakin gen overigens niet alleen om geld, maar ook om een betere cao voor het wegvervoer, met sluitende regelingen voor de (vaak te lange) werktijden en dus meer veiligheid en zekerheid voor de werknemers op de weg. Dat zijn be langen waarmee de kwaliteit van de bedrijfstak kan worden opgevijzeld, want aan de arbeidsverhoudingen in deze sector (een zwaar beroep, veel on regelmatigheid en lange werkweken) valt nog best iets te verbeteren. Neder land telt enkele honderden middelgro te transportbedrijven en zo'n zes- tot zevenduizend kleine tot zeer kleine. Juist in die laatste categorie zijn ge zonde arbeidsomstandigheden en pas sende beloning lang niet altijd zo van zelfsprekend. Zeker wanneer het Ne derlandse goederenvervoer over de weg straks te maken krijgt met een harder gevecht om het Europese marktaandeel zal het sterk en slagvaardig moeten kunnen opereren. Transportbedrijven, die sociaal hun zaken voor elkaar hebben, zullen daar alleen maar hun voordeel mee kunnen doen. De staking die de werkgevers in de Nederlandse transportwereld over zich hebben afgeroepen getuigt daar om bepaald niet van handig inspelen op de toekomst; eerder van angst er voor. Aan de onderhandelingstafel had meer bereikt kunnen worden dan het verlies dat nu met stilstaande wie len moet worden geaccepteerd. vdM. DEN HAAG (GPD) De meeste inter nationale transportondernemers zijn vóór heropenen van de onderhande lingen over de cao voor het wergver- voer. Dat blijkt uit een enquête die het Nieuwsblad Transport heeft ge houden onder honderd transportbe drijven die op buitenlandse bestem mingen rijden. Van de honderd onder nemers bleken 54 voor nieuwe cao-be sprekingen te zijn, 34 tegen en 12 wis ten het niet. De enquête is vooral opmerkelijk om dat juist de internationale transport ondernemers volgens werkgeverson derhandelaar Bergmans in problemen komen als de vakbondseisen (3 pro cent meer loon en invoering van een onregelmatigheidstoeslag) worden in gewilligd. Ongeveer 1500 chauffeurs deden woensdag aan de vakbondsacties mee. Bij twee bedrijven, in Rotterdam en Papendrecht, werden de acties afge blazen toen de chauffeurs tegen de richtlijnen van de bond in poortblok kades vormden. Zie ook pagina 13: Blokkades bij Kapellebrug. GEOPEND 10-17 EN 19-22 UUR. ZATERDAG EN ZONDAG 10-17 UUR. TOEGANG F13,-, 'S AVONDS F10,-. GRATIS PENDELDIENST; VOLG BORDEN P RAI TREIN TOEGANGBILJETTEN BIJ NS-STATIONS AMSTERDAM - Dat niet iedereen zo ingenomen is met de Auto-RAI, toonden ongeveer twintig tegenstanders gisteren voor de hoofdingang.Schone auto - Valse hoop", zo luidde het betoog van enkele milieugroeperingen die zich hadden georganiseerd in de actiegroep Auw Auw Auioto-RAI. Via een iedere dag weerkerend toneel van ..slachtoffers" van de auto wijzen zij op de vier doden en dertig gewonden die het autoverkeer nog gemiddeld per dag eist. Advertentie DEN HAAG (GPD) De oud-verzets man H. J. Teengs Gerritsen heeft spijt van de rol die hij heeft gespeeld bij de vrijlating van de Twee van Breda. „Ik heb niet beseft dat mijn stem zo'n ge wicht in de schaal zou leggen. Dat heb ik niet gewild. Ik vind het erg dat ik mijn vrienden, en dan vooral mijn joodse, zoveel verdriet doe". De ex-verzetsman behoort tot de groep van negentien die het kabinet vroeg de oorlogsmisdadigers Aus der Funten en Fischer vrij te laten. In een interview met Vrij Nederland distan tieert Teengs Gerritsen zich nu van de ze groep, waarin vooral juridische ar gumenten overheersten voor de vrijla ting. Nederland zou geen rechtsstaat meer zijn als de twee niet werden vrij gelaten. Dat was niet het motief van Teengs Gerritsen, die zich in deze groep een vreemde eend voelde: „Als de discussie over die twee steeds weer zou zijn opgelaaid, had ik dat mij zelf kwalijk genomen. Iemand moest het zeggen. Ik vond dat ik de kop van jut moest zijn en er eindelijk rust zou komen in de gelederen van oorlogs slachtoffers en verzetsmensen". Teengs Gerritsen had in 1986 tot schrik van zijn achterban al laten we ten voor vrijlating' van de twee te zijn. Dat onderwerp kwam daarna ook aan de orde in een persoonlijk gesprek met premier Lubbers. Hij legde toen uit wat zijn motieven daarvoor waren. Be gin vorig jaar ontstond 'de groep van negentien' en in mei van dat jaar schreef de groep haar brief aan de rege ring. „De beslissing viel niet meer tegen te houden. Onze brief lag al maanden bij de minister-president. Als die uitlekte, zou de Kamer kunnen vragen: wat is hier aan de hand. Het begon een risico voor Lubbers te worden". Vrijdag 20 januari verzocht Lubbers hem naar het Catshuis te komen, waar de fractievoorzitters van de grote par tijen zouden worden ingelicht. Een paar dagen werden de kleine fracties en de kamervoorzitter ingelicht. Daar na volgde voor Teengs Gerritsen de zwaarste opgave, de confrontatie met de vertegenwoordigers van vervolg den en voormalig verzet. Die kwamen tot hun verbazing achter het bestaan van de brief en de betrokkenheid van hem. Hij vindt het jammer dat zijn motief voor de vrijlating niet naar buiten is gekomen. „Ik zag bij die geschiedenis rond de toekenning van het oorlogs pensioen aan mevrouw Rost van Ton ningen dat veel van onze mensen er niet meer tegenop konden. Sommigen van ons deden dingen die zij normaal niet zouden doen. En toen heb ik bij mijzelf gezegd: dit nooit meer". DEN IIAAG (ANP) - Staatssecretaris De Graaf (sociale za ken en werkgelegenheid) zal in de tweede helft van dit jaar bedrijven die onvoldoende (deels) gehandicapte werknemers in dienst hebben verplichten dat alsnog te doen. Bedrijven die er niet in slagen de norm van vijf pro cent gehandicapten te halen krijgen een heffing opgelegd. De Graaf zei dit woensdag in de Tweede Kamer bij de be handeling van zijn begroting. Inkrimping van het personeelsbestand of beroepen waar bij het moeilijk is gehandicapten in te schakelen kunnen een verzachtende omstandigheid bij de beoordeling vor men. Achtergrond van het straffere beleid is de vrees dat het aantal afgekeurde WAO'ers in de jaren negentig zal oplo pen tot boven het miljoen. De VVD vindt dat een schrik beeld dat het werkloosheidsprobleem in de schaduw stelt. CDA en PvdA toonden zich woensdag content met de toe zegging van De Graaf dat hij de gehandicaptenbepaling vanaf 1 juli wil opleggen. De wettelijke bepaling dat werkgevers zieke werknemers minstens zes weken het loon moet doorbetalen, dient te veranderen. Ook de werknemer moet gedurende een aan tal ziektedagen, in het inkomen voelen wat daarvan de gevolgen zijn. Dit als methode om het stijgende ziektever zuim een halt toe te roepen. Dit is de inzet van De Graaf bij discussies rond het toene mende ziekteverzuim. Hij wil binnenkort de SER advies vragen over zijn denkbeelden. De bepaling dat een werkge ver gedurende zes weken het loon moet doorbetalen, is op genomen in het Burgerlijk Wetboek. Door deze bepaling wordt een eerder besluit om in de Ziektewet twee wachtda- gen in te voeren, ontkracht. Van de wachtdagen merkt de werknemer niets. De werkgever wel. Hij krijgt geen vergoe ding van de bedrijfsvereniging. De Graaf wil nu in overleg met zijn collega Korthals Altes (justitie) de gewraakte bepaling in het Burgerlijk Wetboek aanpassen. Dat zou zo moeten, dat de werkgever niet lan ger verplicht is de werknemer bij ziekte het volledige loon door te betalen. Het effect is dat de werknemer ook zelf in het inkomen de gevolgen van ziekte ondervindt. De Graaf wil dit plan koppelen aan uitbreiding van het aantal wachtdagen in de Ziektewet van twee naar drie. Hij kan op steun rekenen van een kamermeerderheid bestaan de uit CDA en VVD. (Advertentie)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 1