kleintjes
Treinverkeer Amsterdam
lam door stroomstoring
Teengs Gerritsen heeft spijt van
rol bij vrijlaten twee van Breda
nectarines
of pruimen
d;
'REMIE KATALYSATOR
EVEN NAAR JAC. HERMANS
WTTLOF
MINI-PRUS&MAXI-KEUS
50 korting
BIJOU Lange Delft 44/
Werkgevers in
transport voor
nieuw beraad
AMSTERDAM ral
UITVERKOOP
Vlam in de pijp
mag niet doven
500
gram
Somber en nevelig
2$2e jaargang no. 28
Donderdag 2 februari 1989
Temperatuur in
delen VS 44
graden gezakt
Sneeuw
Beveiliging
Supercup
Milieudefensie
Opgave advertenties per telefoon:
01184-84321
of schriftelijk te zenden aan:
advertentie-afdeling PZC
Postbus 18, 4380 AA Vlissingen
Aanbiedingen geldig van do. 2 t/m za. 4 februari 1989
en alleen in filialen met een groenteafdeling.
Een knallend einde van onze
op een groot deel van onze
collectie
Middelburg
Lange Delft
Segeersstraat 4a
AMSTERDAM (GPD) Een stroomstoring heeft woens
dagmorgen het treinverkeer in de richting Amsterdam
drie uur lang geheel lamgelegd. Ongeveer 250 treinen kon
den het Centraal Station niet bereiken of verlaten. Dui
zenden forensen zijn te laat op hun werk gekomen. Vanwe
ge het spitsuur waren er niet genoeg bussen om hen te ver
voeren.
De storing ontstond om half zes door kortsluiting in een
omschakelpaneel van het Amsterdamse electriciteitsbe-
drijf en electrische omvormers van de NS. Even na negen
uur werd het mankement ontdekt en kwam het treinver
keer weer zeer langzaam op gang.
Op het Centraal Station bleef het redelijk rustig. Hoopvol
gestemde groepjes reizigers bleven op de perrons wachten
op vertrek van de vele stilstaande treinen. De anderen had
den waarschijnlijk voor alternatief vervoer gezorgd, of ble
ven thuis.
Het electronische vertrektijdenbord in de hal van het CS
bleef leeg. In plaats daarvan verwees het personeel de reizi
gers naar de extra bussen. Die moesten het vervoer verzor
gen naar Schiphol, Haarlem, Weesp en Sloterdijk, vanwaar
verder reizen per trein mogelijk was. Het Amsterdams ge-
meentevervoer bedrijf had 40 bussen beschikbaar gesteld.
Het extra busvervoer kwam echter zeer moeizaam op gang.
Ook in omgekeerde richting probeerden duizenden foren
sen de stad te bereiken.
Het verkeer op de toevoerwegen naar Amsterdam leverde
geen extra problemen op. Een woordvoerder van de ver
keersdienst in Driebergen zei dat er geen sprake was van
extra drukte door het uitvallen van de treinen. Ook in de
binnenstad was het volgens de Amsterdamse politie niet
drukker dan normaal.
Tegen tien uur reden de treinen nog met een vertraging van
gemiddeld een half uur. Die werd vooral veroorzaakt door
dat de omloop van de treinen totaal ontregeld was.
e transportwereld in
'Nederland heeft het op
acties laten aankomen,
maar het was van het begin
af duidelijk dat die eigenlijk
overbodig waren. Al een paar dagen
nadat de beroepschauffeurs bij de gro
te grensposten demonstratief hun wa
gens voor onbepaalde tijd hadden ge
parkeerd of in de garage van het eigen
bedrijf het contactsleuteltje bij de
baas hadden ingeleverd, ontstonden
er scheuren in het werkgeversfront. Er
was toen plotseling her en der de be
hoefte om te praten met de bonden
over eisen voor een nieuwe cao, die een
paar dagen eerder nog onbespreek
baar waren verklaard. Van de werkge
vers is dat allemaal niet zo handig. Zo
als ze trouwens van het begin van het
conflict af weinig geloofwaardig en
ontactisch hebben gemanoeuvreerd.
Een onderhandelaar die zich tegen
over de tegenpartij laat ontvallen „we
hebben het wel, maar we geven het
niet", kan erop rekenen dat hij binnen
de kortste keren onderuit wordt ge
haald. Juist omdat het onder de trans-
Veel bewolking en nevelig iveer met
en kans op mist in de ochtend. Een
wakke tot matige wind uit zuid tot
uidwest. Middagtemperatuur circa 3
raden.
PROVINCIALE ZEEUWSE CQURAN
Autobranche
portondernemers ontbreekt aan een
heid en aan deugdelijke argumenten is
het risico van zo'n oorlog op de weg
veel te groot. Want bij de werkgevers
èn bij de chauffeurs staat voorop dat
de 'vlam in de pijp' bij het Nederlandse
wegtransport moet blijven branden.
Met grote onenigheid in de bedrijfstak
zelf is niemand gediend.
Advertentie
NEW YORK (AP) - In het noor
den van de Verenigde Staten
heeft zich in korte tijd een dra
matische temperatuurdaling
voorgedaan. Van ongewoon
warm voor de tijd van het jaar
werd het plotseling extreem
koud. onder invloed van de kou
de ijslucht die vanuit Alaska
zuidwaarts trok.
egt claim
jij overheid
AMSTERDAM (GPD) De Nederlandse auto-importeurs
gaan bij de overheid schadeclaims indienen nu de premie op
kkinere schone auto's met een driewegkatalysator op zich
laai wachten. „Wij zitten met zo'n 50.000 auto's die al van kata
lysatoren zijn voorzien maar nu niet gesubsidieerd worden.
Die auto's moeten dus tegen gereduceerde prijzen worden ver
kocht", aldus gisteren Rai-voorzitter G. J. J. Wesly, tijdens de
opening van de Personenauto-Rai 1989 in Amsterdam.
Se auto-importeurs willen op basis
■ervan een claim van tien miljoen gul
den op tafel leggen bij minister Nijpels
ven milieu. Maar de bewindsman zei
■steren dat „als er al sprake is van een
■aim, deze niet bij mij thuishoort,
■aar op het bureau van de Europese
Commissie, die het Nederlandse scho-
«-autobeleid frustreert". Nijpels
Het gebrek aan sneeuw in de
skigebieden wordt langzamer
hand onrustbarend.
PAGINA 3
De beveiliging van de Zeeuwse
spoorlijn begint al in '91.
PAGINA 13
•KV Mechelen geeft PSV voet
balles in het eerste duel om de
Supercup: 3-0.
PAGINA 21
Radio, tv en kunst: 2
Binnen- en buitenland: 3
en 5
Opinie en achtergrond: 4
Financiën en economie: 7
Kunst en cultuur: 9
Provincie: 13,15,17 en 19
Sport: 20 en 21
heeft de Europese Commissie, het da
gelijks bestuur van de EG, voor deze
kwestie voor de rechter gedaagd.
De Nederlandse EG-commissaris mr.
F.H. J. J. Andriessen zei gisteren ter ge
legenheid van de opening van de Auto
Rai dat de Europese Commissie al het
mogelijke doet om de procedure rond
de kwestie van de fiscale premie voor
schone auto's in Nederland zo spoedig
mogelijk af te handelen. Daardoor kan
de schade die ontstaat bij auto-impor
teurs aanzienlijk worden beperkt.
„Het ingewikkelde en gevoelige onder
werp in Nederland van de subsidie op
schone auto's moet nu eenmaal van
wege de ratificatie van EG-verdragen
aan het Hof van Justitie worden voor
gelegd", aldus Andriessen. „Ik begrijp
wel dat Nijpels een schoon milieu wil,
maar de stimuleringsmaatregel ver
houdt zich nu eenmaal niet met het ge
meenschappelijk belang".
Het schone-milieubeleid van Nijpels
vindt wel weerklank bij de Vereniging
Milieudefensie. Het kort geding dat
Nijpels tegen de Europese Commissie
aanspant over de subsidie op schone
auto's (maximaal f 1700), geeft volgens
woordvoerder Marijke Vos weer hoe
sterk de lobby van een aantal autopro-
ducerende landen is. „In Amerika,
Zwitserland en Japan komen alleen
auto's voor import in aanmerking die
voldoen aan de schone regels. Het zou
heel normaal zijn als Nijpels die ge
dragslijn ook volgt".
De vereniging heeft vorig jaar al aan
gegeven dat er meer dient te gebeuren
dan alleen het monteren van kataly
satoren onder auto's. „De beperking
van het autoverkeer is een veel be
langrijker punt. Het gebruik van de
auto moet geleidelijk aan met 70 pro
cent teruggebracht worden. Gelijktij
dig moet gezorgd worden voor goed
openbaar vervoer. De auto blijft een
tè sterke vervuiler".
In sommige steden daalde de
temperatuur binnen 24 uur maar
liefst 44 graden. In één stad werd
binnen een minuut een daling
van 13 graden gemeten. De ijzige
koude ging vergezeld van
sneeuwstormen en kwam voor
de meeste inwoners van het
noorden en middenwesten van
de VS als een uiterst onaangena
me verrassing
AMSTERDAM (ANP) - Treinpassagiers wachten bij het station Amsterdam
Sloterdijk op aansluitend busvervoer.
Het Nederlandse beroepsgoederen-
vervoer beheerst al sinds jaar en
dag het Europese wegennet, maar het
is tegelijk bijzonder kwetsbaar. De
concurrentie tussen de assen is moor
dend en buurlanden azen erop een flin
ke portie van de Nederlandse trans-
portmarkt over te nemen. Maatrege
len zoals de Duitse Bondsrepubliek
onlangs heeft aangekondigd - tolhef
fing voor buitenlandse vrachtwagens -
zijn daarvan een openlijke aanwij
zing. Bovendien zal het wegvallen van
de Europese grensbelemmeringen
('1992') de Nederlandse positie in het
transport er niet eenvoudiger op ma
ken. De werkgevers zijn daarom bang
om de door de bonden geëiste loons
verhogingen op tafel te leggen omdat
ze bang zijn zich uit de Europese
markt te prijzen. Op zichzelf een be
grijpelijk standpunt. In zekere zin heb
ben veel beroepschauffeurs voor die
benadering ook wel enig gevoel ge
toond. Tenslotte zijn de aanvankelijke
aarzelingen om aan acties mee te doen
te verklaren uit angst voor ontslag
wanneer het werkelijk fout zou lopen
bij een volledig platgegooide trans
portsector. Kwam nog bij dat de bon
den zeer beperkt zijn in hun middelen
van actievoeren. De rechter heeft ten
slotte in 1985 wegblokkades verboden
en daarmee mogelijkheden tot ontre
geling van het wegverkeer op voor
hand uitgesloten.
Het gaat bij de chauffeursstakin
gen overigens niet alleen om geld,
maar ook om een betere cao voor het
wegvervoer, met sluitende regelingen
voor de (vaak te lange) werktijden en
dus meer veiligheid en zekerheid voor
de werknemers op de weg. Dat zijn be
langen waarmee de kwaliteit van de
bedrijfstak kan worden opgevijzeld,
want aan de arbeidsverhoudingen in
deze sector (een zwaar beroep, veel on
regelmatigheid en lange werkweken)
valt nog best iets te verbeteren. Neder
land telt enkele honderden middelgro
te transportbedrijven en zo'n zes- tot
zevenduizend kleine tot zeer kleine.
Juist in die laatste categorie zijn ge
zonde arbeidsomstandigheden en pas
sende beloning lang niet altijd zo van
zelfsprekend. Zeker wanneer het Ne
derlandse goederenvervoer over de
weg straks te maken krijgt met een
harder gevecht om het Europese
marktaandeel zal het sterk en
slagvaardig moeten kunnen opereren.
Transportbedrijven, die sociaal hun
zaken voor elkaar hebben, zullen daar
alleen maar hun voordeel mee kunnen
doen. De staking die de werkgevers in
de Nederlandse transportwereld over
zich hebben afgeroepen getuigt daar
om bepaald niet van handig inspelen
op de toekomst; eerder van angst er
voor. Aan de onderhandelingstafel
had meer bereikt kunnen worden dan
het verlies dat nu met stilstaande wie
len moet worden geaccepteerd.
vdM.
DEN HAAG (GPD) De meeste inter
nationale transportondernemers zijn
vóór heropenen van de onderhande
lingen over de cao voor het wergver-
voer. Dat blijkt uit een enquête die
het Nieuwsblad Transport heeft ge
houden onder honderd transportbe
drijven die op buitenlandse bestem
mingen rijden. Van de honderd onder
nemers bleken 54 voor nieuwe cao-be
sprekingen te zijn, 34 tegen en 12 wis
ten het niet.
De enquête is vooral opmerkelijk om
dat juist de internationale transport
ondernemers volgens werkgeverson
derhandelaar Bergmans in problemen
komen als de vakbondseisen (3 pro
cent meer loon en invoering van een
onregelmatigheidstoeslag) worden in
gewilligd.
Ongeveer 1500 chauffeurs deden
woensdag aan de vakbondsacties mee.
Bij twee bedrijven, in Rotterdam en
Papendrecht, werden de acties afge
blazen toen de chauffeurs tegen de
richtlijnen van de bond in poortblok
kades vormden.
Zie ook pagina 13:
Blokkades bij Kapellebrug.
GEOPEND 10-17 EN 19-22 UUR.
ZATERDAG EN ZONDAG 10-17 UUR.
TOEGANG F13,-, 'S AVONDS F10,-.
GRATIS PENDELDIENST; VOLG BORDEN P RAI
TREIN TOEGANGBILJETTEN BIJ NS-STATIONS
AMSTERDAM - Dat niet iedereen zo ingenomen is met de Auto-RAI, toonden ongeveer twintig tegenstanders gisteren voor de hoofdingang.Schone auto -
Valse hoop", zo luidde het betoog van enkele milieugroeperingen die zich hadden georganiseerd in de actiegroep Auw Auw Auioto-RAI. Via een iedere dag
weerkerend toneel van ..slachtoffers" van de auto wijzen zij op de vier doden en dertig gewonden die het autoverkeer nog gemiddeld per dag eist.
Advertentie
DEN HAAG (GPD) De oud-verzets
man H. J. Teengs Gerritsen heeft spijt
van de rol die hij heeft gespeeld bij de
vrijlating van de Twee van Breda. „Ik
heb niet beseft dat mijn stem zo'n ge
wicht in de schaal zou leggen. Dat heb
ik niet gewild. Ik vind het erg dat ik
mijn vrienden, en dan vooral mijn
joodse, zoveel verdriet doe".
De ex-verzetsman behoort tot de
groep van negentien die het kabinet
vroeg de oorlogsmisdadigers Aus der
Funten en Fischer vrij te laten. In een
interview met Vrij Nederland distan
tieert Teengs Gerritsen zich nu van de
ze groep, waarin vooral juridische ar
gumenten overheersten voor de vrijla
ting. Nederland zou geen rechtsstaat
meer zijn als de twee niet werden vrij
gelaten. Dat was niet het motief van
Teengs Gerritsen, die zich in deze
groep een vreemde eend voelde:
„Als de discussie over die twee steeds
weer zou zijn opgelaaid, had ik dat mij
zelf kwalijk genomen. Iemand moest
het zeggen. Ik vond dat ik de kop van
jut moest zijn en er eindelijk rust zou
komen in de gelederen van oorlogs
slachtoffers en verzetsmensen".
Teengs Gerritsen had in 1986 tot
schrik van zijn achterban al laten we
ten voor vrijlating' van de twee te zijn.
Dat onderwerp kwam daarna ook aan
de orde in een persoonlijk gesprek met
premier Lubbers. Hij legde toen uit
wat zijn motieven daarvoor waren. Be
gin vorig jaar ontstond 'de groep van
negentien' en in mei van dat jaar
schreef de groep haar brief aan de rege
ring.
„De beslissing viel niet meer tegen te
houden. Onze brief lag al maanden bij
de minister-president. Als die uitlekte,
zou de Kamer kunnen vragen: wat is
hier aan de hand. Het begon een risico
voor Lubbers te worden".
Vrijdag 20 januari verzocht Lubbers
hem naar het Catshuis te komen, waar
de fractievoorzitters van de grote par
tijen zouden worden ingelicht. Een
paar dagen werden de kleine fracties
en de kamervoorzitter ingelicht. Daar
na volgde voor Teengs Gerritsen de
zwaarste opgave, de confrontatie met
de vertegenwoordigers van vervolg
den en voormalig verzet. Die kwamen
tot hun verbazing achter het bestaan
van de brief en de betrokkenheid van
hem.
Hij vindt het jammer dat zijn motief
voor de vrijlating niet naar buiten is
gekomen. „Ik zag bij die geschiedenis
rond de toekenning van het oorlogs
pensioen aan mevrouw Rost van Ton
ningen dat veel van onze mensen er
niet meer tegenop konden. Sommigen
van ons deden dingen die zij normaal
niet zouden doen. En toen heb ik bij
mijzelf gezegd: dit nooit meer".
DEN IIAAG (ANP) - Staatssecretaris De Graaf (sociale za
ken en werkgelegenheid) zal in de tweede helft van dit
jaar bedrijven die onvoldoende (deels) gehandicapte
werknemers in dienst hebben verplichten dat alsnog te
doen. Bedrijven die er niet in slagen de norm van vijf pro
cent gehandicapten te halen krijgen een heffing opgelegd.
De Graaf zei dit woensdag in de Tweede Kamer bij de be
handeling van zijn begroting.
Inkrimping van het personeelsbestand of beroepen waar
bij het moeilijk is gehandicapten in te schakelen kunnen
een verzachtende omstandigheid bij de beoordeling vor
men.
Achtergrond van het straffere beleid is de vrees dat het
aantal afgekeurde WAO'ers in de jaren negentig zal oplo
pen tot boven het miljoen. De VVD vindt dat een schrik
beeld dat het werkloosheidsprobleem in de schaduw stelt.
CDA en PvdA toonden zich woensdag content met de toe
zegging van De Graaf dat hij de gehandicaptenbepaling
vanaf 1 juli wil opleggen.
De wettelijke bepaling dat werkgevers zieke werknemers
minstens zes weken het loon moet doorbetalen, dient te
veranderen. Ook de werknemer moet gedurende een aan
tal ziektedagen, in het inkomen voelen wat daarvan de
gevolgen zijn. Dit als methode om het stijgende ziektever
zuim een halt toe te roepen.
Dit is de inzet van De Graaf bij discussies rond het toene
mende ziekteverzuim. Hij wil binnenkort de SER advies
vragen over zijn denkbeelden. De bepaling dat een werkge
ver gedurende zes weken het loon moet doorbetalen, is op
genomen in het Burgerlijk Wetboek. Door deze bepaling
wordt een eerder besluit om in de Ziektewet twee wachtda-
gen in te voeren, ontkracht. Van de wachtdagen merkt de
werknemer niets. De werkgever wel. Hij krijgt geen vergoe
ding van de bedrijfsvereniging.
De Graaf wil nu in overleg met zijn collega Korthals Altes
(justitie) de gewraakte bepaling in het Burgerlijk Wetboek
aanpassen. Dat zou zo moeten, dat de werkgever niet lan
ger verplicht is de werknemer bij ziekte het volledige loon
door te betalen. Het effect is dat de werknemer ook zelf in
het inkomen de gevolgen van ziekte ondervindt.
De Graaf wil dit plan koppelen aan uitbreiding van het
aantal wachtdagen in de Ziektewet van twee naar drie. Hij
kan op steun rekenen van een kamermeerderheid bestaan
de uit CDA en VVD.
(Advertentie)