*v,,- Van den Broek naar begrafenis Hirohito Minister ontmoet adviseur Arafat Kamer wil minder arbeidsongeschikten Aantal verkeersdoden met 30 pet gedaald Toenemende druk op transportondernemers POSITIEVE REACTIES OP BESLUIT vandaag wov Juryleden gezocht voor proces tegen North Olie-lek van schip bedreigt Antarctica AUTO-RAI De verplichte legitimatie Mist 232e jaargang no. 27 Woensdag 1 februari 1989 Droomwagens naast primeurs in de middenklasse Verademing Belastingen Verhuizen Bollebozen Uitbreiding Gunstig Moedig besluit Planning Op veel plaatsen mist en laaghangen de bewolking. Middagtemperatuur 6 graden. Vanmiddag ivind ruimend naar zuidwest en mogelijk enkele op klaringen. PROVINCIALE ZEEUWSE COURAi DEN HAAG (ANP) - Drie auto mobilisten zijn dinsdagoch tend om het leven gekomen als gevolg van aanrijdingen in de dichte mist. Een ongeval op de A27 bij Lexmond had twee slachtoffers tot gevolg, ter wijl vijf personen verwondingen oplie pen. Een Belgische vrachtwagen chauffeur kwam door een ongeval om het leven op de Maasroute tussen Oos terhout en Raamsdonksveer. Op de A27 reed een vrachtwagen in op een stilstaande file en ramde daarbij een personenbusje en zes auto's. De 25-jarige Spaanse chauffeur van de LEXMOND (ANPI - Het totaal verniel de busje op de A27 bij Lexmond vrachtwagen is door de rijkspolitie van Vianen aangehouden. Er stond een kilometers lange file in de richting van Utrecht door een aantal kleine ongevallen toen de vrachtwa gen met een snelheid van ongeveer 80 kilometer per uur op de file inreed, al dus de politie. De meeste slachtoffers vielen in het personenbusje. De 53-jari- ge A. de Vos en de 71-jarige J. Antwer- pen-Van der Stel uit 's-Gravendeel overleden later in het AZU-ziekenhuis te Utrecht aan hun verwondingen. Vijf andere personen raakten licht ge wond. De politie sloot de A27 ongeveer een uur af voor alle verkeer. De Maasroute werd door zeven aanrij dingen tussen het kruispunt Zonzeel op de rijksweg 16 Breda-Rotterdam en Raamsdonksveer in beide richtingen afgesloten van de vroege ochtend tot kwart voor drie 's-middags. Er waren 34 auto's bij betrokken en er vielen zes gewonden. Op de luchthaven Schiphol was vanaf dinsdagavond zeven uur als gevolg van zeer dichte mist vrijwel geen bin nenkomend luchtverkeer meer moge lijk. Het zicht varieerde tussen de 100 en 300 meter, aldus een woordvoerder van Schiphol. Dertig vluchten met bestemming Schiphol waren rond half negen gean nuleerd. Eenzelfde aantal vluchten moest naar elders uitwijken. Ook het uitgaande luchtverkeer kwam in de loop van de avond vrijwel stil te liggen. Uitgaande vliegtuigen hebben doorgaans geen hinder van het slechte zicht. Maar omdat er vrijwel geen vliegtuigen binnenkwamen, kwa men ook de uitgaande vluchten te ver vallen. Presentator Herman van Mol- le ziet de IQ-kwis nog steeds als een verademing. PAGINA 2 De PvdA stemt tegen de belas tingverlaging. PAGINA 3 Bij de politie moet volgens de nieuwste voorstellen 1.300 man verhuizen. PAGINA 5 Bollebozen zullen in de toe komst aparte leerstof op school krijgen. PAGINA 7 Gedeputeerde staten van Zee land schrappen de westelijke WOV-tracés. PAGINA 15 Het psychiatrisch ziekenhuis in Kloetinge mag uitbreiden. PAGINA 17 Timman breekt zijn partij te gen Portisch in een gunstige positie af. PAGINA 25 Rtv, kunst: 2 Binnen- en buitenland: 3, 5 en 7 Opinie, achtergrond: 4 Financiën, economie: 6 AutoRAI: 9,11 en 13 Provincie: 15, 17, 19, 21 en 23 Sport: 25 en 27 DEN HAAG (GPD/ANP) - De grote fracties in de Tweede Ka mer zijn het eens met het kabinetsbesluit alleen minister Van den Broek (Buitenlandse Zaken) naar de begrafenis van de Ja panse keizer Hirohito te sturen. Premier Lubbers maakte gis teren bekend dat het Koninklijk Huis tijdens de plechtighe den niet vertegenwoordigd zal zijn. De VVD wil dat besluit niet verder ter discussie stellen, omdat volgens de li beralen niets en niemand gediend is met verdere discussie over deze aange legenheid. De liberalen lieten er de af- (Van onze correspondent) WASHINGTON - Het proces tegen de centrale man in het Iran-Contra's- schandaal, Oliver North, is gisteren begonnen met de niet makkelijke taak juryleden te vinden die weinig of niets van hem afweten. North staat terecht op 12 punten, on der meer het voorliegen van het Con gres, het vernietigen van documenten en het gebruiken van geld dat voor de' Contra's was bestemd. Al die punten hebben te maken met zijn rol in de Iran-affaire. Naar Amerikaans recht zullen 12 jury leden moeten bepalen of North schul dig is, maar zij zullen de aanklachten tegen de ex-marinier uitsluitend mo gen beoordelen op grond van wat ze de komende maanden in de rechtszaal horen. gelopen weken geen misverstand over bestaan dat afvaardiging van een lid van het Koninklijk Huis 'betreurd' zou worden. De PvdA verklaarde altijd op het standpunt te hebben gestaan dat Ne derland niet hoger dan op het niveau van een minister vertegenwoordigd moest worden. Het CDA vond dat het kabinetsbesluit er blijk van geeft dat terecht rekening is gehouden met gevoelens die in bre de kringen van de Nederlandse samen leving leven. De 'Stichting herdenking 15 augus tus', een instelling die het leed van de slachtoffers van de Japanse bezetting levend houdt, reageerde bij monde van voorzitter Boekholt verheugd. Ge let op de hoge afvaardigingen van an dere landen vindt Boekholt het besluit geen lid van het vorstenhuis te sturen moedig. In zijn brief aan de Tweede Kamer be klemtoont premier Lubbers dat in de afgelopen decennia regelmatig sprake is geweest van contact met de Keizer lijke familie, zowel wat betreft leden van het Koninklijk Huis als bewinds lieden. .Desalniettemin is - waar bij de plechtigheden stilgestaan wordt bij de regeerperiode als geheel van de nu overleden Keizer - besloten nu in het bijzonder rekening te houden met her inneringen in onze samenleving en daarom te volstaan met de aanwezig heid van de minister van Buitenlandse Zaken", zo besluit de premier zijn brief. In een bij de brief gevoegde lijst meldt Lubbers dat Australië en Nieuw-Zee- land elk hun gouverneur-generaal stu ren. de hoogste vertegenwoordigers van het Britse vorstenhuis. In totaal wonen 52 staats- en regeringsleiders de plechtigheden bij. Daaronder de presidenten van Israël, de Verenigde Staten, Frankrijk en Indonesië. Groot-Brittannië stuurt prins Philip. DEN HAAG (ANP) - Minister van buitenlandse zaken Van den Broek ontmoette dinsdag aan het begin van de driedaagse conferentie over het Midden-Oosten in het Vredes paleis Bassam abu Sharif, adviseur van Arafat. De conferentie handelt over de vraag, hoe Europa kan bij dragen aan een vredesregeling. Het ging om de eerste officiële ont moeting van een Nederlandse be windsman met een vertegenwoordi ger van de PLO. Van den Broek en zijn voorganger Van der Klaauw hebben Arafat uitsluitend in hun hoedanigheid van voorzitter van de ministerraad van de Europese Ge meenschappen en de Europese Poli tieke Samenwerking gesproken. Vrijwel alle andere EG-landen heb ben al veel eerder contacten met de PLO op ministerieel niveau gelegd. Minister Van den Broek beperkte zich in zijn toespraak tot het mini mum waarover de EG-landen het wat betreft het Midden-Oostencon flict eens zijn geworden. Een oplos sing moet zijn gebaseerd op erken ning van het recht van Israel om in vrede binnen veilige en erkende grenzen te leven, en op het recht van het Palestijnse volk op zelfbeschik king. De minister sprak niet over de pro clamatie van de staat Palestina door Arafat, noch over het PLO Handvest dat uitgaat van de vesti ging van een enkele democratische staat op ook het grondgebied van Is raël. De minister verklaarde eerder dat de PLO meer stappen moet ne men om dit Handvest buiten wer king te stellen. De Israëlische oud-minister van buitenlandse zaken, Abba Eban, sprak zich in Den Haag indirect uit voor onderhandelingen met de PLO. Hij zei dat de Israëliërs er aan moeten wennen dat zij wel hun ei gen onderhandelingsdelegatie kun nen aanwijzen, maar niet die van de tegenpartij. mmammmmmmmmmm DEN HAAG (GPD) Een meerder heid van de Tweede Kamer, be staande uit CDA, VVD en PvdA, wil snelle actie van het kabinet om het aantal arbeidsongeschikten (nu ruim 800.000) te beperken. Dit bleek gisteravond in de Kamer aan het begin van de behandeling van de begroting Sociale Zaken. De drie fracties willen dat werkge vers die niet vrijwillig vijf procent van hun personeel uit gehandicap ten laten bestaan, daartoe verplicht worden. Een beleid gericht op het voorkomen van arbeidsongeschikt heid, scholing aan arbeidsonge schikten en een actiever beleid om hen aan werk te helpen, zijn andere kamerwensen. Daarnaast kunnen VVD en PvdA zich vinden in een voorstel van staatssecretaris De Graaf (sociale zaken» om werkgevers die hun best doen arbeidongeschiktheid te voor komen, een reductie te geven op te betalen premies algemene arbeid songeschiktheidswet (aaw). Werk gevers die niet genoeg doen, zouden meer premie moeten betalen. De VVD wil een dergelijke premiediffe rentiatie ook doortrekken naar de wet arbeidsongeschiktheid (wao). Voor die wet betalen alleen werkne mers een premie. VVD'er Nijhuis kwam met een groot aantal voorstellen om het aantal ar beidsongeschikten te beperken. Zo moet actiever geprobeerd worden arbeidsongeschiktheid te voorko men. Daarnaast moeten de criteria om als arbeidsongeschikte aange merkt te worden, verscherpt wor den. Volgens hem heeft 40 procent van de arbeidsongeschikten geen duidelijke klachten. Hij pleitte ver der voor herkeuring van alle wa- o'ers. Om het ziekteverzuim terug te dringen, wil hij onder meer dat werknemers zelf voor kortdurend verzuim opdraaien. Voorzitter Minco van het samenwer kend verzet is dankbaar dat het vor stenhuis niet bij de plechtigheden zal zijn. Volgens Minco past de beslissing in de planning, door premier Lubbers vantevoren nauwgezet vastgesteld voorafgaand aan het voornemen de Twee van Breda te gratiëren. De gevoelens van hen die tijdens de oorlog te lijden hebben gehad van het Japanse optreden „hebben een be langrijke rol gespeeld" in de besluit vorming over de afvaardiging, aldus Van den Broek. In een eerder stadium toonde hij zich voorstander van verte genwoordiging op hoger niveau. Een woordvoerder van de Japanse am bassade in Den Haag verklaarde dat men de Nederlandse regering „zeer er kentelijk" is voor de beslissing om Van den Broek te sturen. AMSTERDAM (GPD) - De invoering van de snelheids limieten van 100 en 120 km op de autowegen en auto snelwegen heeft geleid tot een drastische daling van het aantal verkeersslachtoffers. Uit de cijfers van de periode mei tot en met november vorig jaar blijkt dat er 30 procent minder dodelijkje slachtoffers gevallen zijn dan in de vergelijkbare periode in 1987. Een woordvoerder van de rijkspolitie heeft dit meegedeeld tijdens een bijeenkomst in de RAI. In 1987 vielen er op de rijkswegen in de betreffende pe riode 111 verkeersdoden te betreuren, afgelopen jaar waren dat er nog 79. Ook het aantal gewonden dat in een ziekenhuis moest worden opgenomen, is gedaald: met 15 procent van 519 naar 444. De rijkspolitie baseert de cijfers op de gegevens van de Verkeersongevallen Regi stratie en het Centraal Bureau voor de Statistiek. Strengere snelheidscontroles zullen dit jaar ongeveer 300.000 processen-verbaal opleveren. Dat stelde voor zitter Spee van de werkgroep Justitiële Handhaving Rijsnelheden dinsdagochtend voor de KRO-radio. Zijn schatting ligt bijna drie keer zo hoog als die van politie en justitie. Het geraamde aantal van 130.000 bekeurin gen was negen maanden na invoering van de nieuwe maximumsnelheden al gehaald. In dat licht vroeg Spee extra personeel om het strenger beleid ook in de prak tijk uit te kunnen voeren. De zes miljoen personenauto's, motorfietsen, vrachtau to's en bussen in Nederland produceren met elkaar een flinke hoeveelheid geluidhinder en luchtverontreini ging. In tonnen uitgerekend veroorzaakt het wegver keer in ons land zelfs meer luchtverontreiniging dan de industrie en de landbouw samen, aldus cijfers van het CBS, TNO en het directoraat-generaal milieubeheer. Alle voertuigen in Nederland werpen elk jaar samen en kele honderdduizenden tonnen aan schadelijke uitlaat gassen uit. Deze bestaan uit koolmonoxiden, stikstofo xiden, koolwaterstoffen, aerosolen, roet en stof en lood- verbindingen. En al deze stoffen bedreigen de gezond heid en het milieu. Volgens het ministerie van milieubeheer moet er iets gebeuren om de geluidhinder en de luchtvervuiling door het verkeer tot aanvaardbare proporties terug te brengen. Schone auto's kopen, de auto selectief gebrui ken en de snelheid beheersen helpt, aldus milieube heer. Voor minister Korthals Altes is er geen reden om problemen te maken over in voering van een (beperkte) legitimatieplicht in Neder land. Zijn uitleg is even simpel als ar geloos: „Na 1992, in een Europa zonder slagbomen, wordt de grens verlegd van Venlo, van Baarle Nassau, van Heerlen en van Koewacht naar de voordeur van uw eigen huis. En daar om moet u bij het passeren van die grens - net zoals dat nu op reis naar de Duitse Bondsrepubliek of België het geval is - met een geldig document kunnen aantonen wie u bent". De be windsman van justitie vindt dat Ne derland niet kan achterblijven met de verplichting voor iedere burger om een legitimatiebewijs bij zich te dragen, zoals dat in Italië, in Belgie en in Frankrijk al lang een doodnormale ge woonte is. De regeringspartijen CDA en WD steunen hem daarin. Als be langrijkste argument geldt dat de be strijding van de criminaliteit er in hoge mate mee is gediend. E n verder is er deze week meteen de no dige heisa ontstaan over de 'Europese mogelijkheden' van een nieuw soort identiteitskaart, die wel eens een ge duchte concurrent zou kunnen wor den van het Europese paspoort, - als dat er tenminste ooit komt. Gisteren rolden de woordvoerders van de on derscheiden Tweede Kamerfracties namelijk al weer van verbazing over el kaar en de minister van justitie heen. De discussie over de vraag of Ne derland nu echt zijn burgers moet verplichten altijd een document tot le gitimatie op zak te dragen komt zo niet goed uit de verf. Ze wordt ver smald tot een onderdeeltje van de kneuterige ruzie over de aanmaak van het paspoort; en dat is een slechte zaak. Nederland kent tot nu toe geen algemene identificatieplicht. Wie op straat wordt aangehouden door de po litie hoeft naam en adres niet te noe men, hoeft geen papier te tonen dat daarover uitsluitsel geeft. In de meeste van de ons omringende landen is er te gen zo'n identificatieplicht weinig weerstand. Alleen de Britten zitten met de dezelfde bezwaren tegen een dergelijke maatregel. Ook daar wordt een identificatieplicht als een aantasting van de persoonlijke levens sfeer gezien en zijn er de herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog toen ie dereen, net als in Nederland, verplicht was een persoonsbewijs (Ausweis) bij zich te dragen. Bij de kabinetsformatie in 1986 heeft het voornemen om de burger bijna een halve eeuw later op nieuw tot het dragen van een per soonsbewijs te verplichten, veel pro test losgemaakt. Het kabinet deed het daarom wat voorzichtiger aan en be loofde eerst uitvoerig onderzoek naar de consequenties. Als we Korthals Altes moeten gelo ven is dat onderzoek uitgevoerd en is er van de bezwaren weinig steek houdends overgebleven. Hij wil dan ook snel spijkers met koppen slaan. Toch is die benadering wat al te voort varend en tegelijk flink nonchalant. Het gaat niet aan om in een kwestie met dergelijke gevoelige kanten ter loopse beslissingen te nemen en de kern van de zaak te verdonkeremanen. Het kabinet heeft zich vorig jaar in deze zaak laten adviseren door een commissie onder leiding van de oud president van de Hoge Raad, mr Wiar- da. Conclusie van de daarin verzamel de deskundigen was, dat een beperkte identificatieplicht niet in strijd is met de grondwet of met de mensenrechten verdragen. Maar de commissie teken de erbij aan, dat invoering van zo'n maatregel moet berusten op 'een drin gende maatschappelijke noodzaak'. Het kabinet heeft die tot nu toe onvol doende aangetoond. En daarom moet de Tweede Kamer eisen dat minister Korthals Altes met meer op tafel komt dan hij de laatste tijd heeft ge daan. Aan een sluipende invoering van een identificatieplicht heeft Neder land geen behoefte. Een principiële kwestie vergt een principiële behan deling. vdM. WASHINGTON (RTR) - Een Argen tijns schip, dat op weg was naar een basis bij de Zuidpool, is dinsdag op de rotsen gelopen. Als gevolg hiervan dreigt bijna een miljoen liter dieselo lie in zee terecht te komen. Het ongeluk deed zich voor op onge veer 960 kilometer ten zuiden van Kaap Hoorn. Bij de Amerikaanse Zuidpool-basis Palmer zou reeds olie zijn aangespoeld. De lekkende brand stof doodt het kril, planktonkreeftjes die van vitaal belang zijn voor de voed selketen bij de Zuidpool. DEN HAAG (GPD) - Steeds meer transportbedrijven zetten werkge versonderhandelaar Bergmans onder druk om terug te keren naar de onder handelingstafel en de besprekingen over de cao voor het wegvervoer te hervatten. Nadat eerder op de dag een aantal bedrijven in het Westland op nieuwe onderhandelingen had aange drongen, kwam gisteravond de groot ste werkgever in het wegtransport, het Rotterdamse bedrijf Nedlloyd Road Cargo, met eenzelfde verzoek. „Het huidige conflict treft ons behoor lijk hard en levert geen van de partijen iets op. Daarom heb ik de heer Berg mans gezegd dat het meest verstandi ge is om zo snel mogelijk verder te pra ten", aldus directeur Peskens van Nedlloyd Road Cargo. Hij kent meer dere ondernemers die er net zo over denken. Volgens cao-onderhandelaar Wim van der Berg van de Vervoersbond FNV zullen de bonden niet stoppen met acties bij bedrijven die een derge lijke verklaring aan Bergmans heb ben gestuurd. Hoewel de oproep vol gens hem aangeeft dat de tweedracht in de werkgeversorganisaties groeit, vindt hij de verklaring van Peskens „vlees noch vis". Alleen bedrijven die in een protocol verklaren in te stem men met de eisen van de bonden, zul len van acties worden gevrijwaard. In de loop van de dag tekende een derde bedrijf, Den Hartogh uit Rozenburg, deze verklaring. Werkgeversonderhandelaar Berg mans liet gisterenavond weten on danks de oproepen van de bedrijven voorlopig nog niet aan de onderhande lingstafel te zullen keren. Volgens hem moeten de cao-eisen van de bonden eerst van tafel, voordat hij met hen verder wil spreken. Gisteren deden in het totaal zo'n 1000 chauffeurs aan de acties mee. Voor vandaag worden stakingen bij een aantal nieuwe bedrijven verwacht. In middels hebben chauffeurs in het noorden van het land besloten voor onbepaalde tijd in staking te gaan. Tot nu toe hadden de bonden afge sproken dat de acties niet langer dan 48 uur zouden duren. Dat daar nu van af geweken wordt, komt volgens FNV-woordvoerder Bert Duijm „om dat de haarscheuren in het werkge versfront snel echte scheuren worden en een aantal chauffeurs daar graag wat meer druk op zet". Zie ook pagina 15

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 1