*v,,-
Van den Broek naar
begrafenis Hirohito
Minister ontmoet adviseur Arafat
Kamer wil minder
arbeidsongeschikten
Aantal verkeersdoden
met 30 pet gedaald
Toenemende druk op transportondernemers
POSITIEVE REACTIES OP BESLUIT
vandaag
wov
Juryleden
gezocht voor
proces tegen
North
Olie-lek van
schip bedreigt
Antarctica
AUTO-RAI
De verplichte
legitimatie
Mist
232e jaargang no. 27
Woensdag 1 februari 1989
Droomwagens naast
primeurs in de middenklasse
Verademing
Belastingen
Verhuizen
Bollebozen
Uitbreiding
Gunstig
Moedig besluit
Planning
Op veel plaatsen mist en laaghangen
de bewolking. Middagtemperatuur 6
graden. Vanmiddag ivind ruimend
naar zuidwest en mogelijk enkele op
klaringen.
PROVINCIALE ZEEUWSE COURAi
DEN HAAG (ANP) - Drie auto
mobilisten zijn dinsdagoch
tend om het leven gekomen
als gevolg van aanrijdingen in
de dichte mist.
Een ongeval op de A27 bij Lexmond
had twee slachtoffers tot gevolg, ter
wijl vijf personen verwondingen oplie
pen. Een Belgische vrachtwagen
chauffeur kwam door een ongeval om
het leven op de Maasroute tussen Oos
terhout en Raamsdonksveer.
Op de A27 reed een vrachtwagen in op
een stilstaande file en ramde daarbij
een personenbusje en zes auto's. De
25-jarige Spaanse chauffeur van de
LEXMOND (ANPI - Het totaal verniel
de busje op de A27 bij Lexmond
vrachtwagen is door de rijkspolitie
van Vianen aangehouden.
Er stond een kilometers lange file in de
richting van Utrecht door een aantal
kleine ongevallen toen de vrachtwa
gen met een snelheid van ongeveer 80
kilometer per uur op de file inreed, al
dus de politie. De meeste slachtoffers
vielen in het personenbusje. De 53-jari-
ge A. de Vos en de 71-jarige J. Antwer-
pen-Van der Stel uit 's-Gravendeel
overleden later in het AZU-ziekenhuis
te Utrecht aan hun verwondingen. Vijf
andere personen raakten licht ge
wond. De politie sloot de A27 ongeveer
een uur af voor alle verkeer.
De Maasroute werd door zeven aanrij
dingen tussen het kruispunt Zonzeel
op de rijksweg 16 Breda-Rotterdam en
Raamsdonksveer in beide richtingen
afgesloten van de vroege ochtend tot
kwart voor drie 's-middags. Er waren
34 auto's bij betrokken en er vielen zes
gewonden.
Op de luchthaven Schiphol was vanaf
dinsdagavond zeven uur als gevolg
van zeer dichte mist vrijwel geen bin
nenkomend luchtverkeer meer moge
lijk. Het zicht varieerde tussen de 100
en 300 meter, aldus een woordvoerder
van Schiphol.
Dertig vluchten met bestemming
Schiphol waren rond half negen gean
nuleerd. Eenzelfde aantal vluchten
moest naar elders uitwijken.
Ook het uitgaande luchtverkeer
kwam in de loop van de avond vrijwel
stil te liggen. Uitgaande vliegtuigen
hebben doorgaans geen hinder van het
slechte zicht. Maar omdat er vrijwel
geen vliegtuigen binnenkwamen, kwa
men ook de uitgaande vluchten te ver
vallen.
Presentator Herman van Mol-
le ziet de IQ-kwis nog steeds als
een verademing.
PAGINA 2
De PvdA stemt tegen de belas
tingverlaging.
PAGINA 3
Bij de politie moet volgens de
nieuwste voorstellen 1.300 man
verhuizen.
PAGINA 5
Bollebozen zullen in de toe
komst aparte leerstof op
school krijgen.
PAGINA 7
Gedeputeerde staten van Zee
land schrappen de westelijke
WOV-tracés.
PAGINA 15
Het psychiatrisch ziekenhuis
in Kloetinge mag uitbreiden.
PAGINA 17
Timman breekt zijn partij te
gen Portisch in een gunstige
positie af.
PAGINA 25
Rtv, kunst: 2
Binnen- en buitenland: 3, 5
en 7
Opinie, achtergrond: 4
Financiën, economie: 6
AutoRAI: 9,11 en 13
Provincie: 15, 17, 19, 21 en
23
Sport: 25 en 27
DEN HAAG (GPD/ANP) - De grote fracties in de Tweede Ka
mer zijn het eens met het kabinetsbesluit alleen minister Van
den Broek (Buitenlandse Zaken) naar de begrafenis van de Ja
panse keizer Hirohito te sturen. Premier Lubbers maakte gis
teren bekend dat het Koninklijk Huis tijdens de plechtighe
den niet vertegenwoordigd zal zijn.
De VVD wil dat besluit niet verder ter
discussie stellen, omdat volgens de li
beralen niets en niemand gediend is
met verdere discussie over deze aange
legenheid. De liberalen lieten er de af-
(Van onze correspondent)
WASHINGTON - Het proces tegen de
centrale man in het Iran-Contra's-
schandaal, Oliver North, is gisteren
begonnen met de niet makkelijke
taak juryleden te vinden die weinig of
niets van hem afweten.
North staat terecht op 12 punten, on
der meer het voorliegen van het Con
gres, het vernietigen van documenten
en het gebruiken van geld dat voor de'
Contra's was bestemd. Al die punten
hebben te maken met zijn rol in de
Iran-affaire.
Naar Amerikaans recht zullen 12 jury
leden moeten bepalen of North schul
dig is, maar zij zullen de aanklachten
tegen de ex-marinier uitsluitend mo
gen beoordelen op grond van wat ze de
komende maanden in de rechtszaal
horen.
gelopen weken geen misverstand over
bestaan dat afvaardiging van een lid
van het Koninklijk Huis 'betreurd' zou
worden.
De PvdA verklaarde altijd op het
standpunt te hebben gestaan dat Ne
derland niet hoger dan op het niveau
van een minister vertegenwoordigd
moest worden.
Het CDA vond dat het kabinetsbesluit
er blijk van geeft dat terecht rekening
is gehouden met gevoelens die in bre
de kringen van de Nederlandse samen
leving leven.
De 'Stichting herdenking 15 augus
tus', een instelling die het leed van de
slachtoffers van de Japanse bezetting
levend houdt, reageerde bij monde
van voorzitter Boekholt verheugd. Ge
let op de hoge afvaardigingen van an
dere landen vindt Boekholt het besluit
geen lid van het vorstenhuis te sturen
moedig.
In zijn brief aan de Tweede Kamer be
klemtoont premier Lubbers dat in de
afgelopen decennia regelmatig sprake
is geweest van contact met de Keizer
lijke familie, zowel wat betreft leden
van het Koninklijk Huis als bewinds
lieden. .Desalniettemin is - waar bij de
plechtigheden stilgestaan wordt bij de
regeerperiode als geheel van de nu
overleden Keizer - besloten nu in het
bijzonder rekening te houden met her
inneringen in onze samenleving en
daarom te volstaan met de aanwezig
heid van de minister van Buitenlandse
Zaken", zo besluit de premier zijn
brief.
In een bij de brief gevoegde lijst meldt
Lubbers dat Australië en Nieuw-Zee-
land elk hun gouverneur-generaal stu
ren. de hoogste vertegenwoordigers
van het Britse vorstenhuis. In totaal
wonen 52 staats- en regeringsleiders
de plechtigheden bij. Daaronder de
presidenten van Israël, de Verenigde
Staten, Frankrijk en Indonesië.
Groot-Brittannië stuurt prins Philip.
DEN HAAG (ANP) - Minister van
buitenlandse zaken Van den Broek
ontmoette dinsdag aan het begin
van de driedaagse conferentie over
het Midden-Oosten in het Vredes
paleis Bassam abu Sharif, adviseur
van Arafat. De conferentie handelt
over de vraag, hoe Europa kan bij
dragen aan een vredesregeling.
Het ging om de eerste officiële ont
moeting van een Nederlandse be
windsman met een vertegenwoordi
ger van de PLO. Van den Broek en
zijn voorganger Van der Klaauw
hebben Arafat uitsluitend in hun
hoedanigheid van voorzitter van de
ministerraad van de Europese Ge
meenschappen en de Europese Poli
tieke Samenwerking gesproken.
Vrijwel alle andere EG-landen heb
ben al veel eerder contacten met de
PLO op ministerieel niveau gelegd.
Minister Van den Broek beperkte
zich in zijn toespraak tot het mini
mum waarover de EG-landen het
wat betreft het Midden-Oostencon
flict eens zijn geworden. Een oplos
sing moet zijn gebaseerd op erken
ning van het recht van Israel om in
vrede binnen veilige en erkende
grenzen te leven, en op het recht van
het Palestijnse volk op zelfbeschik
king.
De minister sprak niet over de pro
clamatie van de staat Palestina
door Arafat, noch over het PLO
Handvest dat uitgaat van de vesti
ging van een enkele democratische
staat op ook het grondgebied van Is
raël. De minister verklaarde eerder
dat de PLO meer stappen moet ne
men om dit Handvest buiten wer
king te stellen.
De Israëlische oud-minister van
buitenlandse zaken, Abba Eban,
sprak zich in Den Haag indirect uit
voor onderhandelingen met de
PLO. Hij zei dat de Israëliërs er aan
moeten wennen dat zij wel hun ei
gen onderhandelingsdelegatie kun
nen aanwijzen, maar niet die van de
tegenpartij.
mmammmmmmmmmm
DEN HAAG (GPD) Een meerder
heid van de Tweede Kamer, be
staande uit CDA, VVD en PvdA, wil
snelle actie van het kabinet om het
aantal arbeidsongeschikten (nu
ruim 800.000) te beperken. Dit
bleek gisteravond in de Kamer aan
het begin van de behandeling van
de begroting Sociale Zaken.
De drie fracties willen dat werkge
vers die niet vrijwillig vijf procent
van hun personeel uit gehandicap
ten laten bestaan, daartoe verplicht
worden. Een beleid gericht op het
voorkomen van arbeidsongeschikt
heid, scholing aan arbeidsonge
schikten en een actiever beleid om
hen aan werk te helpen, zijn andere
kamerwensen.
Daarnaast kunnen VVD en PvdA
zich vinden in een voorstel van
staatssecretaris De Graaf (sociale
zaken» om werkgevers die hun best
doen arbeidongeschiktheid te voor
komen, een reductie te geven op te
betalen premies algemene arbeid
songeschiktheidswet (aaw). Werk
gevers die niet genoeg doen, zouden
meer premie moeten betalen. De
VVD wil een dergelijke premiediffe
rentiatie ook doortrekken naar de
wet arbeidsongeschiktheid (wao).
Voor die wet betalen alleen werkne
mers een premie.
VVD'er Nijhuis kwam met een groot
aantal voorstellen om het aantal ar
beidsongeschikten te beperken. Zo
moet actiever geprobeerd worden
arbeidsongeschiktheid te voorko
men. Daarnaast moeten de criteria
om als arbeidsongeschikte aange
merkt te worden, verscherpt wor
den. Volgens hem heeft 40 procent
van de arbeidsongeschikten geen
duidelijke klachten. Hij pleitte ver
der voor herkeuring van alle wa-
o'ers. Om het ziekteverzuim terug
te dringen, wil hij onder meer dat
werknemers zelf voor kortdurend
verzuim opdraaien.
Voorzitter Minco van het samenwer
kend verzet is dankbaar dat het vor
stenhuis niet bij de plechtigheden zal
zijn. Volgens Minco past de beslissing
in de planning, door premier Lubbers
vantevoren nauwgezet vastgesteld
voorafgaand aan het voornemen de
Twee van Breda te gratiëren.
De gevoelens van hen die tijdens de
oorlog te lijden hebben gehad van het
Japanse optreden „hebben een be
langrijke rol gespeeld" in de besluit
vorming over de afvaardiging, aldus
Van den Broek. In een eerder stadium
toonde hij zich voorstander van verte
genwoordiging op hoger niveau.
Een woordvoerder van de Japanse am
bassade in Den Haag verklaarde dat
men de Nederlandse regering „zeer er
kentelijk" is voor de beslissing om Van
den Broek te sturen.
AMSTERDAM (GPD) - De invoering van de snelheids
limieten van 100 en 120 km op de autowegen en auto
snelwegen heeft geleid tot een drastische daling van
het aantal verkeersslachtoffers. Uit de cijfers van de
periode mei tot en met november vorig jaar blijkt dat
er 30 procent minder dodelijkje slachtoffers gevallen
zijn dan in de vergelijkbare periode in 1987. Een
woordvoerder van de rijkspolitie heeft dit meegedeeld
tijdens een bijeenkomst in de RAI.
In 1987 vielen er op de rijkswegen in de betreffende pe
riode 111 verkeersdoden te betreuren, afgelopen jaar
waren dat er nog 79. Ook het aantal gewonden dat in een
ziekenhuis moest worden opgenomen, is gedaald: met
15 procent van 519 naar 444. De rijkspolitie baseert de
cijfers op de gegevens van de Verkeersongevallen Regi
stratie en het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Strengere snelheidscontroles zullen dit jaar ongeveer
300.000 processen-verbaal opleveren. Dat stelde voor
zitter Spee van de werkgroep Justitiële Handhaving
Rijsnelheden dinsdagochtend voor de KRO-radio. Zijn
schatting ligt bijna drie keer zo hoog als die van politie
en justitie. Het geraamde aantal van 130.000 bekeurin
gen was negen maanden na invoering van de nieuwe
maximumsnelheden al gehaald. In dat licht vroeg Spee
extra personeel om het strenger beleid ook in de prak
tijk uit te kunnen voeren.
De zes miljoen personenauto's, motorfietsen, vrachtau
to's en bussen in Nederland produceren met elkaar een
flinke hoeveelheid geluidhinder en luchtverontreini
ging. In tonnen uitgerekend veroorzaakt het wegver
keer in ons land zelfs meer luchtverontreiniging dan de
industrie en de landbouw samen, aldus cijfers van het
CBS, TNO en het directoraat-generaal milieubeheer.
Alle voertuigen in Nederland werpen elk jaar samen en
kele honderdduizenden tonnen aan schadelijke uitlaat
gassen uit. Deze bestaan uit koolmonoxiden, stikstofo
xiden, koolwaterstoffen, aerosolen, roet en stof en lood-
verbindingen. En al deze stoffen bedreigen de gezond
heid en het milieu.
Volgens het ministerie van milieubeheer moet er iets
gebeuren om de geluidhinder en de luchtvervuiling
door het verkeer tot aanvaardbare proporties terug te
brengen. Schone auto's kopen, de auto selectief gebrui
ken en de snelheid beheersen helpt, aldus milieube
heer.
Voor minister Korthals
Altes is er geen reden om
problemen te maken over in
voering van een (beperkte)
legitimatieplicht in Neder
land. Zijn uitleg is even simpel als ar
geloos: „Na 1992, in een Europa zonder
slagbomen, wordt de grens verlegd
van Venlo, van Baarle Nassau, van
Heerlen en van Koewacht naar de
voordeur van uw eigen huis. En daar
om moet u bij het passeren van die
grens - net zoals dat nu op reis naar de
Duitse Bondsrepubliek of België
het geval is - met een geldig document
kunnen aantonen wie u bent". De be
windsman van justitie vindt dat Ne
derland niet kan achterblijven met de
verplichting voor iedere burger om een
legitimatiebewijs bij zich te dragen,
zoals dat in Italië, in Belgie en in
Frankrijk al lang een doodnormale ge
woonte is. De regeringspartijen CDA
en WD steunen hem daarin. Als be
langrijkste argument geldt dat de be
strijding van de criminaliteit er in
hoge mate mee is gediend. E
n verder is er deze week meteen de no
dige heisa ontstaan over de 'Europese
mogelijkheden' van een nieuw soort
identiteitskaart, die wel eens een ge
duchte concurrent zou kunnen wor
den van het Europese paspoort, - als
dat er tenminste ooit komt. Gisteren
rolden de woordvoerders van de on
derscheiden Tweede Kamerfracties
namelijk al weer van verbazing over el
kaar en de minister van justitie heen.
De discussie over de vraag of Ne
derland nu echt zijn burgers moet
verplichten altijd een document tot le
gitimatie op zak te dragen komt zo
niet goed uit de verf. Ze wordt ver
smald tot een onderdeeltje van de
kneuterige ruzie over de aanmaak van
het paspoort; en dat is een slechte
zaak. Nederland kent tot nu toe geen
algemene identificatieplicht. Wie op
straat wordt aangehouden door de po
litie hoeft naam en adres niet te noe
men, hoeft geen papier te tonen dat
daarover uitsluitsel geeft. In de meeste
van de ons omringende landen is er te
gen zo'n identificatieplicht weinig
weerstand. Alleen de Britten zitten
met de dezelfde bezwaren tegen een
dergelijke maatregel. Ook daar
wordt een identificatieplicht als een
aantasting van de persoonlijke levens
sfeer gezien en zijn er de herinneringen
aan de Tweede Wereldoorlog toen ie
dereen, net als in Nederland, verplicht
was een persoonsbewijs (Ausweis) bij
zich te dragen. Bij de kabinetsformatie
in 1986 heeft het voornemen om de
burger bijna een halve eeuw later op
nieuw tot het dragen van een per
soonsbewijs te verplichten, veel pro
test losgemaakt. Het kabinet deed het
daarom wat voorzichtiger aan en be
loofde eerst uitvoerig onderzoek naar
de consequenties.
Als we Korthals Altes moeten gelo
ven is dat onderzoek uitgevoerd
en is er van de bezwaren weinig steek
houdends overgebleven. Hij wil dan
ook snel spijkers met koppen slaan.
Toch is die benadering wat al te voort
varend en tegelijk flink nonchalant.
Het gaat niet aan om in een kwestie
met dergelijke gevoelige kanten ter
loopse beslissingen te nemen en de
kern van de zaak te verdonkeremanen.
Het kabinet heeft zich vorig jaar in
deze zaak laten adviseren door een
commissie onder leiding van de oud
president van de Hoge Raad, mr Wiar-
da. Conclusie van de daarin verzamel
de deskundigen was, dat een beperkte
identificatieplicht niet in strijd is met
de grondwet of met de mensenrechten
verdragen. Maar de commissie teken
de erbij aan, dat invoering van zo'n
maatregel moet berusten op 'een drin
gende maatschappelijke noodzaak'.
Het kabinet heeft die tot nu toe onvol
doende aangetoond. En daarom moet
de Tweede Kamer eisen dat minister
Korthals Altes met meer op tafel
komt dan hij de laatste tijd heeft ge
daan. Aan een sluipende invoering van
een identificatieplicht heeft Neder
land geen behoefte. Een principiële
kwestie vergt een principiële behan
deling.
vdM.
WASHINGTON (RTR) - Een Argen
tijns schip, dat op weg was naar een
basis bij de Zuidpool, is dinsdag op de
rotsen gelopen. Als gevolg hiervan
dreigt bijna een miljoen liter dieselo
lie in zee terecht te komen.
Het ongeluk deed zich voor op onge
veer 960 kilometer ten zuiden van
Kaap Hoorn. Bij de Amerikaanse
Zuidpool-basis Palmer zou reeds olie
zijn aangespoeld. De lekkende brand
stof doodt het kril, planktonkreeftjes
die van vitaal belang zijn voor de voed
selketen bij de Zuidpool.
DEN HAAG (GPD) - Steeds meer
transportbedrijven zetten werkge
versonderhandelaar Bergmans onder
druk om terug te keren naar de onder
handelingstafel en de besprekingen
over de cao voor het wegvervoer te
hervatten. Nadat eerder op de dag een
aantal bedrijven in het Westland op
nieuwe onderhandelingen had aange
drongen, kwam gisteravond de groot
ste werkgever in het wegtransport,
het Rotterdamse bedrijf Nedlloyd
Road Cargo, met eenzelfde verzoek.
„Het huidige conflict treft ons behoor
lijk hard en levert geen van de partijen
iets op. Daarom heb ik de heer Berg
mans gezegd dat het meest verstandi
ge is om zo snel mogelijk verder te pra
ten", aldus directeur Peskens van
Nedlloyd Road Cargo. Hij kent meer
dere ondernemers die er net zo over
denken.
Volgens cao-onderhandelaar Wim
van der Berg van de Vervoersbond
FNV zullen de bonden niet stoppen
met acties bij bedrijven die een derge
lijke verklaring aan Bergmans heb
ben gestuurd. Hoewel de oproep vol
gens hem aangeeft dat de tweedracht
in de werkgeversorganisaties groeit,
vindt hij de verklaring van Peskens
„vlees noch vis". Alleen bedrijven die
in een protocol verklaren in te stem
men met de eisen van de bonden, zul
len van acties worden gevrijwaard. In
de loop van de dag tekende een derde
bedrijf, Den Hartogh uit Rozenburg,
deze verklaring.
Werkgeversonderhandelaar Berg
mans liet gisterenavond weten on
danks de oproepen van de bedrijven
voorlopig nog niet aan de onderhande
lingstafel te zullen keren. Volgens hem
moeten de cao-eisen van de bonden
eerst van tafel, voordat hij met hen
verder wil spreken.
Gisteren deden in het totaal zo'n 1000
chauffeurs aan de acties mee. Voor
vandaag worden stakingen bij een
aantal nieuwe bedrijven verwacht. In
middels hebben chauffeurs in het
noorden van het land besloten voor
onbepaalde tijd in staking te gaan.
Tot nu toe hadden de bonden afge
sproken dat de acties niet langer dan
48 uur zouden duren. Dat daar nu van
af geweken wordt, komt volgens
FNV-woordvoerder Bert Duijm „om
dat de haarscheuren in het werkge
versfront snel echte scheuren worden
en een aantal chauffeurs daar graag
wat meer druk op zet".
Zie ook pagina 15