De rentmeesters komen in actie 27 ZATERDAG 28 JANUARI 1989 Vereniging Strategie Milieukrant Blinde vlek Onderstroom Platform Tegenbeweging week-in mmmm. De signalen klinken steeds luider. Het milieu balanceert op de rand van de afgrond. De Club van Rome voorspelde het al 1972: er zijn grenzen aan de groei. De waarschuwingen zijn niet écht ter harte genomen. En nu worden de voorspellingen bewaarheid. „Wat wij thans meemaken is niet de vernietiging van de aarde in één klap. maar in een stil drama," zei koningin Beatrix in haar kerstrede 1988. Ze vatte de situatie in één zin treffend samen: „Onze wereld lijdt onder ontbossing, woestijnvorming, vervuiling en vergiftiging van lucht, bodem en water, uitsterving van dier- en plantsoorten, aantasting van de ozonlaag die ons tegen gevaarlijke straling moet beschermen en stijging van de temperatuur met bedreigende gevolgen, zoals verhoging van de zeespiegel." Bewerken hebben we gedaan, maar het bewaren vergeten... Meer dan ooit staan de milieuproble men in de schijnwerper. Het wil ove rigens niet zeggen dat daarmee ook fana tiek gewerkt wordt aan oplossingen. Mi lieuproblemen hangen zeer nauw samen met de cultuur waarin ze zich voordoen. Een doelmatige benadering wordt be grensd door de grote nadruk op econo misch gewin en door heersende sociale normen. Oplossingen zijn vooral tech nisch gericht; de wezenlijke oorzaken van de milieucrisis worden niet aangepakt. Die invalshoek tekent de bezorgdheid van onder meer werkgevers- en werknemers organisaties. Het gaat er in die visie vooral om de schade die de milieuproblematiek aan de economie veroorzaakt, te beper ken. Dat heeft weinig te maken met ethi sche vragen over grenzen aan de economi sche groei en aan de menselijke begeer ten. Er zijn lichtpunten. De milieubeweging is niet meer de enige die erop wijst dat tè lichtzinnig wordt omgesprongen met de aarde, met alle gevolgen van dien voor huidige en toekomstige bewoners. De roe pende in de woestijn heeft medestanders gekregen. Een invloedrijke stroming waarin de aandacht voor de milieuzorg groeit, is die van de kerken. In 1983 riep de wereldraad van kerken op tot een bezin ningsproces. De hoogste tijd, want van de opdracht aan de mens om een goed rent meester te zijn, komt niet veel terecht. Er is altijd gezegd dat de natuur door God aan de mensen gegeven is om te gebrui ken. Dat gebeurt echter op het roekeloze af. 'Vervult de aarde en onderwerpt haar' - deze bijbelwoorden uit Genesis zijn wel zéér eenzijdig uitgelegd. Het toenemende milieubesef binnen de kerken is koren op de molen van de vereni ging Goed Rentmeesterschap. Opgericht in 1984 en werkend vanuit Goes, met als doel de zaak van natuur en milieu meer onder de aandacht van christenen en ker ken te brengen. Een bescheiden vereni ging - nadrukkelijk oecumenisch - die niet hard van stapel loopt, maar gestaag bezig is het doel te verwezenlijken. De ge lovigen wakker schudden. Eén van de ini tiatiefnemers en huidig voorzitter is Mar ten Wiersma (39) uit 's-Heer Hendrikskin deren. Hij is consulent natuur- en milieu educatie in de provincie Zeeland. Iemand die zich door het geloof aange sproken voelt. „Daar hoort soms een kerk bij. Ik voel me wel aangesproken door de kerk, alhoewel de manier waarop het ge loof gepraktiseerd wordt, me vaak teleur gesteld heeft." Wiersma miste binnen de milieubeweging de inbreng van de kerk. „Dat vond ik vreemd. Waarom wel aan dacht voor met name bewapening en ont wikkelingssamenwerking en niet voor het milieu?" Samen met enkele geestverwan ten vormde hij Goed Rentmeesterschap, om het kerkvolk wat te ecologiseren. De keus viel bewust op een club los van de kerken. „In de kerk zelf de trom roeren en En God zegende hen en God zei- de tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het ge vogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt. Genesis 1:28. Zes jaar zult gij uw land be zaaien en zijn opbrengst inzame len, maar in het zevende zult gij bet braak laten liggen en- het met rust laten, opdat de armen van uw volk eten, en wat zij overlaten zal het gedierte des velds eten. Evenzo zult gij doen met uw wijngaard en met uw olijfbomen. Exodus 23:10-12. Te dien dage zal Ik voor hen een verbond sluiten met het gedierte des velds, het gevogelte des hemels en het kruipend ge dierte der aarde. Dan zal Ik boog en zwaard en oorlogstuig in het land verbreken, en hen veilig doen wonen. Hosea 2:17. hard op de deur bonzen, dat wordt vaak gesmoord in allerlei formaliteiten en diep zinnige discussies, die de zaak in het hon derd laten lopen." De gelovigen zijn wakker geschud. Het be zinningsproces, in Nederland gedragen door de protestantse en rooms-katholieke kerken, is aan de gang. Dit zogenaamde conciliair proces moet in 1990 uitmonden in een wereldwijde bijeenkomst over vre de, gerechtigheid en heelheid van de schepping. De vereniging Goed Rent meesterschap wacht een nieuwe taak. Voorkomen dat het kerkvolk weer insuft. De zorg voor het milieu moet volgens de vereniging Goed Rentmeesterschap in de kerken aan de orde van de dag zijn. Net zo vanzelfsprekend als een gebed. Die op dracht is geen sinecure. Goed Rentmees terschap voert weloverwogen een strate gie uit. „Ons werk heeft te maken met de manier waarop binnen de kerken met gro te wereldvraagstukken wordt omgegaan. Je ziet te vaak dat onderwerpen worden afgesloten, zonder dat ze wortel hebben geschoten. Er blijft dan niks van hangen in de organisatie. Als je op zo'n manier er mee bezig wilt zijn, zeggen we; doe het maar niet. De aandacht voor wereldvraag stukken - het milieu is er één van - hoort verankerd te zijn in het beleid van de ker ken." Marten Wiersma, voorzitter van Goed Rentmeesterschap, beseft dat er voor een kleine club veel werk aan de winkel is. Hij wil het bescheiden houden. „We hoeven geen honderdduizend leden. Onze vereni ging is geen tweede vereniging Natuurmo numenten of Milieudefensie. Wat we no dig hebben is een club van zo'n 5.000 men sen, die in staat is zonder subsidies ie mand aan het werk te houden die folders maakt, boekjes schrijft en regelmatig stu diebijeenkomsten organiseert. Daarmee kun je de mensen wakker houden. Dan zien ze: die jongens en meisjes doen wel wat leuks." De vereniging staat er in de kerken niet alleen voor. Zo hebben bijvoorbeeld de Franciscaner Samenwerking en de Qua kers een heel sterke traditie op milieuge bied. Dat ligt meer in de sfeer van sober heid en onthechting. Deze bewegingen zijn in Nederland niet zo groot, ze hebben wel een inbreng in de raad van kerken. En binnen de verschillende kerkgenoot schappen zitten mensen die oog hebben voor het milieu, verzekert Wiersma. „Die individuele mensen moeten aan de gang gehouden worden." Goed Rentmeester schap telt in het vijfde levensjaar onge veer 200 leden. „Het gaat niet zo hard," er kent de voorzitter. „Maar we hebben ook 1 nooit zo sterk aan ledenwerving gedaan. Je moet eerst zorgen dat je wat te bieden hebt." Er is sinds kort een actieplan dat op drie pijlers rust. In de eerste plaats het produ ceren van informatiemateriaal. Binnen kort verschijnt een milieukrant voor de kerken, in een oplage van 100.000, getiteld 'Heel de schepping'. Op stapel staat een bundel waarin mensen uit diverse secto ren hun visie geven op de relatie tussen levensbeschouwing en milieu. Wiersma: „Het informatiemateriaal moet een hand vat zijn om in kerkelijke kring over het mi lieu te praten. Hoe gaan we met de verant woordelijkheid om." Verder staan in het plan het houden van studiebijeenkom sten en het werven van leden. „We willen graag netwerkjes opbouwen. Het zou aar dig zijn als je per provincie een werkgroep je krijgt." Voor het bestaansrecht van Goed Rent meesterschap zijn duidelijke redenen, stelt Wiersma. „Als je naar de kerken kijkt en naar hun boodschap, dan zijn ze door de eeuwen heen gericht op mensen. Daar zit een blinde vlek in de theologie: het moet gericht zijn op heel de schepping. Planten en dieren horen daar evengoed bij als mensen. In de tijd dat de bijbel ge schreven werd, verkeerden de mensen in de situatie dat de natuur vijandig was. De mensen stonden in de verdrukking. Blij ven denken en handelen in die sfeer is vol strekt verkeerd. Het scheppingsverhaal begint met de mededeling dat alles goed was. Dus ook de planten en dieren. In het Genesisverhaal krijgt Adam de opdracht de dieren een naam te geven. Dat is erg belangrijk; dan horen ze erbij. Denk ook aan het Noach-verhaal." Marten Wiersma onderstreept dat het gaat om bewerken en bewaren. „Het be werken hebben we wel gedaan, het bewa ren zijn we even vergeten." Hij vindt dat vanwege heel de schepping de kerk zich met het milieu bezig móet houden en dat is in het verleden onvoldoende gedaan. Wiersma herinnert aa de discussies, ge voed door opvattingen uit de jaren zestig. „Daarin speelt het joods-christelijke den ken een rol: de natuur op zich is niet heilig en God zit niet in de bomen. Dat is op zich plezierig. Aan de andere kant kan het een vrijbrief zijn om de natuur geen plaats on der de zon te geven. De joods-christelijke traditie redeneert dat er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen. Daar is het streven op gericht en dan doet het er niet zoveel toe wat je achterlaat. Je kunt ook altijd als excuus aanvoeren: we leven in een gebroken wereld, we zijn zondige men sen." In het christendom is het goede rentmees terschap als onderstroom altijd aanwezig geweest, meent Wiersma. Hij noemt men sen als Franciscus van Assisi en Albert Schweitzer. „Die onderstroom is nooit bo ven komen drijven. Dat het nu wat meer zichtbaar wordt heeft te maken met de grotere aandacht voor milieuproblemen. Die problemen wil men vooral met tech niek bestrijden. Zo langzamerhand wordt duidelijk dat het daar niet alleen in zit. Techniek is hard nodig; het gaat erom hoe de mensen ermee omgaan in hun alle daagse leven. Wat doen ze ten aanzien van het milieu. Het is niet alleen een technisch vraagstuk, maar ook een maatschappe lijk, waarbij normen en waarden een grote rol spelen." Wiersma beklemtoont dat het denken over milieu fundamenteel moet verande ren. „De kerk heeft de plicht daar wat aan te doen. De natuur moet in de kerk een eigen plaats krijgen. Het zijn niet alleen de mensen. Als dit fundamentele beginsel meer aan de oppervlakte komt, dan heb ben we veel gewonnen. Het gaat om de vraag: hoort de natuur erbij, ja of nee?" Hij wijst in samenhang hiermee op de zorg voor mensen elders op de wereld („die ver schrikkelijk slachtoffer zijn van óns mi lieubeleid") en op de zorg voor toekomsti ge generaties. Aandacht van de gelovigen voor het mi lieu is geen zaak van vrijheid, blijheid, be toogt Marten Wiersma. „De kerk kan vrij fundamentele kritiek laten horen in de richting van maatschappelijke organisa ties. Natuurlijk hoeft het niet zo te zijn dat de kerkeraad van Middelburg met span doeken de straat op gaat, of het verkeer lam legt als protest tegen de zure regen. Daarvoor leent de kerk zich niet zo en mi lieugroepen zetten zich daar al vaak en goed voor in". Hij ziet voor de kerk andere mogelijkheden, juist omdat die kerk één van de weinige organisaties is - 'zo niet de enige' - waarin mensen van diverse plui mage samenkomen. Werknemers, werk gevers, uitkeringsgerechtigden, indus triëlen, natuurbeschermers, politici, agra riërs, technici en biologen - hun levens overtuiging bindt ze. „Het is interessant te kijken hoe iedereen de verantwoordelijkheid waarmaakt. Neemt de zure regen. Iedereen zegt: wij zijn niet de grootste vervuilers, kijk maar naar een ander. De kerk is een platform waar mensen uit allerlei sectoren van de samenleving bij elkaar zitten. Doorschui ven is minder gemakkelijk", zegt Wiersma optimistisch. „Het kan zodoende meer dan een praatclub worden. Mensen kun nen elkaar inspireren, een beetje aan de gang houden. Als je niks doet, wordt het almaar beroerder. Daarom is het zinvol zoveel mogelijk als groep actief te zijn. Kleine dingen, zoals compostvaten, kop pelen aan grotere, zoals bijvoorbeeld het milieubeleid van een gemeente." De voorzitter van Goed Rentmeester schap erkent grif dat er een enorme kloof gaapt tussen denken en doen, óók binnen de kerken. „Ik wil dat niet te negatief zien. Wij zijn als vereniging nog maar een paar jaar bezig. Als ik zie wat er afgelopen jaar aan bijeenkomsten zijn gehouden in ker kelijk verband, dan is dat heel wat. De aandacht voor het milieu is er zeker en de mensen komen er ook nog wel eens voor in beweging". Die beweging moet aange wakkerd worden, betoogt Wiersma. Daar bij hoort het leggen van verbindingen naar 'de politiek', al is dat in kerkelijk ver band geen gebruikelijke zaak. „Ik heb wel eens de indruk dat het conci liair proces zich met het milieuvraagstuk bezighoudt onder het motto: dat is niet zo politiek. Dat is natuurlijk een grote ver gissing. De opstelling wordt gevoed door dat met name het Christen Democratisch Appèl in het hele vraagstuk van de heel heid van de schepping een beetje weg blijft. Men kijkt wel naar wat de kerken doen, maar men blijft vooralsnog langs de zijlijn staan." Marten Wiersma betreurt die houding van het CDA. „Als de kerk be zig is met een waardeoriëntatie over mi lieuvraagstukken, dan kan een christelij ke politieke partij daar niet omheen. Die moet er een bijdrage aan leveren en dat gebeurt naar mijn idee veel te weinig." Wiersma gelooft dat CDA-politici, ook die in Zeeland, hun handelen teveel laten be palen door de traditionele gedachte: wel bewerken, minder bewaren. „Het CDA is toe aan een heroriëntatie op het rentmees terschap. Er is in die partij een discussie nota over milieu geproduceerd. Ik ben zeer benieuwd hoe het daarmee gaat. Be paalde geluiden, zoals die van de jong- ren, worden in het CDA onvoldoende ge hoord. Het CD JA is realistischer. Die club gaat uit van een ontvlucht rentmeester schap en een ontluisterde schepping." In de politiek wordt vooral door evangeli sche partijen het begrip rentmeester schap vaak gebruikt. Wiersma: „Helaas meestal verkeerd. Doorgaans om econo mische waarden veilig te stellen. Niet eens met verkeerde bedoelingen. Meer vanuit de gedacht: eerst bewerken, daaraan ver dienen en pas daarna bewaren. Dat kan niet meer. Men moet nu bewerken om te bewaren en bewaren omdat we anders niks meer te bewerken hebben." Goed Rentmeesterschap hoopt dat de kerk naast praten over milieuzorg, ook de voorlichting erover ter hand neemt. Dat kan bescheiden, zonder grootse preten ties. Wiersma stelt dat in de samenleving de prikkels tot verspilling erg sterk zijn. „Dat varieert van televisie-reclame tot fis cale voordelen om in een eigen auto te rij den. Aan aardse goederen ontleen je je identiteit, zo van: meer is beter. De infor matiestroom naar de mensen toe is eenzij dig gericht. De verspilling verder aanmoe digen." Hij pleit voor een krachtige tegen beweging, mede in de informatiesfeer. „Wij kunnen geen pagina's in de krant ko pen en vierkleuren drukwerk huis-aan- huis verspreiden. We zullen het met een voudige middelen moeten doen, en veel mensen erbij zien te betrekken. En probe ren verschillende sectoren van de samen leving aan elkaar te knopen. Neem koffie. Al lange tijd drinkt een klein aantal men sen Derde Wereldkoffie. Die kleine kern heeft gezorgd voor de komst van Max Ha- velaarkoffie en nu drinken veel meer men sen koffie van kleine boeren uit Derde We reldlanden." Wiersma vindt dat een prima bewijs van de uitstraling die kleine daden kunnen hebben. „Het kopen van zuivere koffie is natuurlijk een klein onderdeel van het systeem. Maar het draagt bij. Ook oud papier, ook statiegeldflessen, ook meer op de fiets. Het heeft zin als het in een groter verband komt te staan." Rinus Antonisse Marten Wiersma: rentmeesterschap nieuwe inhoud geven. Fotografie Wim Riemens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 27