Geen problemen met
'varende kathedraal'
Vervuiling kanaal
kan leiden tot
een vaarbeperking
almanak
ZWN presenteert
Ontslag directeur
bejaardenhuis na
verdenking fraude
nieuwe bus
wov
VAN DE KRAAYERT LEWEDORP
Klanten
SMIT-KROES IN GENT:
Signalen
ZEEUWSE
RUIMERVEILIGER EN MODERNER
VRIJDAG 13 JANUARI 1989
schepeling gewond
lan boord gehaald
ia blussen brand
zeeland
VLISSINGEN - Het 102 meter hoge
boorplatform Yatzy is vannacht
rond half één bij de reperatiewerf
Scheldepoort in Vlissingen gearri
veerd. De 'varende kathedraal' is
woensdag bij de Boelwerf in het
Belgische Hoboken van stapel gelo
pen. Vier sleepboten hebben het ge
vaarte over de Westerschelde naar
Vlissingen getrokken.
Het torenhoge transport is vanaf de
grens begeleid door een vaartuig
van het directoraat-generaal
scheepvaart en maritieme zaken
(dgsm). De vaart verliep zonder pro
blemen. Het drijvende boorplatform
ondervond volgens een woordvoer
der van dgsm geen noemenswaardi
ge hinder van de wind of de stro
ming. De sleepboten Union 3, Union
4, de Hemiksem en de Burgt hadden
de Yatzy volgens hem goed onder
controle. Voor het transport was een
nauwgezet draaiboek gemaakt.
De Yatzy moest in België, twee keer
elektriciteitskabels over de Wester
schelde passeren, namelijk bij
Zwijndrecht en Doel. Dat waren vol
gens dgsm de spannendste momen
ten tijdens het transport. De kabels
bevinden zich doorgaans op het
laagste punt (in het midden) onge
veer negentig meter boven de water
spiegel. De elektriciteit was echter
uitgeschakeld, waardoor de draden
lichter worden en strakker gaan
staan. Bovendien werd het trans
port zo dicht mogelijk langs de mas
ten gevoerd, waar de draden zich op
een hoogte van ongeveer honderd
meter bevinden. Het boorplatform
had een diepgang van ruim negen
meter, zodat de kabels zonder pro
blemen konden worden gepasseerd.
De Yatzy is de eerste volledige off
shore constructie die in België is ge
bouwd. In Hoboken is ruim drie jaar
aan het gevaarte gewerkt. Het pro
ject heeft vijf miljard Belgische
frank (ongeveer 250 miljoen gulden)
gekost.
Klanten voor de Yatzy zijn er nog
niet. In eerste instantie wilde de
Noorse onderneming Dyvi het plat
form voor een periode van zestien
jaar huren. Dit bedrijf raakte echter
in financiële moeilijkheden en
kwam zijn verplichtingen niet na.
Momenteel wordt onderhandeld
met verschillende andere explora
tie-ondernemingen.
Het boorplatform wordt afhanke
lijk van het weer begin volgende
week vanuit de Scheldestad naar
Rotterdam gesleept. De Yatzy
wordt in de Maasstad van schroe
ven voorzien, zodat het platform
zichzelf kan voortstuwen.
Kerstbal
Eind vorige week was het
zover. De kerstboom was lang
genoeg sfeerbepalend geweest,
vond het gezin in Oostburg. Mi
lieubewust als de ouders wa
ren hadden ze een kerstboom
met kluit gekocht. Van mooi
aangekleed, maar stervend
I groen moesten ze niets weten.
I Dus werd er voor het boompje
I een passende plaats in de tuin
I gezocht.
1 Driejarige Thijs vond de activi-
I teiten machtig interessant. Het
I 'oh denneboom' had de laatste
I weken hoog in zijn persoonlij-
I ke top-tien gestaan.
I Niet verwonderlijk was dat het
I jongetje de boom in de tuin
1 maar kaaltjes vond. Hij uitte
I daarover zijn bezorgdheid.
I Zijn moeder stelde hem gerust,
I de inmiddels opgeborgen licht-
I jes en ballen zouden de volgen-
I de kerst opnieuw de takken
I ran de den sieren.
I Net is zeer de vraag of die
vroodschap goed is overgeko-
■men. Woensdagmiddag werd
1 Thijs met zijn strandschep in
I de tuin gesignaleerd. Ge-
Ivraagd naar het doel van zijn
onderneming wees hij op een
laantal slordig in de grond ge-
Iptanie kerstversierselen. Die
loaZZen moesten toch ook de
I' ans krijgen om naar de vol
gende kerst toe te groeien?
ind dupe
rinkgedrag
an ouders
MIDDELBURG - In Zeeland zijn enkele honderden ouders
Kerslaafd aan alcohol. Exacte cijfers zijn niet bekend, omdat
Beel mensen niet willen weten dat ze met een probleem te
Bampen hebben. Het leven van de kinderen van deze ouders
}ordt ongunstig beïnvloed door het drankgebruik in het ge-
|n.
Imdat er in Nederland over dit onder
werp nog niets is gepubliceerd en er
Viwelijks onderzoek plaatsvindt
Ear de situatie waarin kinderen van
Èm alcohol verslaafde ouders worden
igevoed, vonden vier instanties in
Iceland het hoog tijd om hierover een
ymposium te houden.
Provinciale Beraadsgroep Jeugd-
ilpverlening, de Raad voor de Kin-
brbescherming, de Stichting voor
Jeugd en Gezin en het Consultatiebu-
Tauvoor Alcohol en Drugs sloegen de
Inden ineen, ook al omdat hulpverle-
prs van verschillende instellingen
tak langs elkaar heen werken. Drs
van der Stel, hoofd voorlichting
Bi preventie van het ZCAD, daarover
donderdag op een persconferentie:
Set gebeurt wel dat er bij eéri en het-
llfde gezin drie hulpverleners op de
Joep staan. Daarom is meer onderlin-
samenwerking zeer gewenst".
linderen die in een gezin worden
[ootgebracht waar de alcohol rijke-
vloeit, blijken zich anders te gaan
i ontwikkelen dan leeftijdgenootjes die
niet, met het drankprobleem te maken
hebben. Ze zijn vaak veel ouwelijker
voor hun leeftijd en hebben dikwijls
een verantwoordelijkheid te dragen
die ze eigenlijk niet aankunnen. De
buitenwereld moet de indruk krijgen
dat er niets aan de hand is. „Het is ech
ter moeilijk aan te geven, wanneer er
nu precies sprake is van een pro
bleem", aldus M. van de Hemel (hoofd
hulpverlening ZCAD) „De ouders on
derkennen het zelf vaak niet en de kin
deren raken gewend aan de situatie
thuis".
LISSINGEN - Een bemanningslid
Lvan het Liberiaanse vrachtschip Sc
lera is donderdagmiddag met adem
halingsproblemen opgenomen in het
lethesda Sint-Joseph-ziekenhuis in
llissingen. Ter hoogte van Zeebrugge
pas hij gewond geraakt bij laswerk-
iamheden. Hij is op de rede van Vlis-
jjngen van boord gehaald.
Jen van de slangen van het lasappa
raat waarmee de man aan het werk
s, vloog tijdens de werkzaamheden
|in brand. Hij kon het vuur doven met
jroog bluspoeder, maar kreeg het
blusmiddel door de felle wind in zijn
■zicht. Ademhalingsproblemen wa-
En het gevolg en opname in het zie
kenhuis was noodzakelijk. Vervanging
Bin de zee- door een rivierloods op de
|de van Vlissingen werd te baat geno-
|en om de gewonde van boord te ha-
Hij is met de redeboot naar Vlis-
ngen gebracht en vervolgens per am-
Jilance naar het Bethesda Sint-Jo-
|ph ziekenhuis vervoerd. De aard van
J verwondingen was niet ernstig. Het
|beriaanse vrachtschip is doorgeva-
naar de plaats van bestemming,
htwerpen.
De hulpverleners komen vaak via een
omweg in aanraking met alcoholpro
blemen in een gezin. Matthieu Jans
sen (praktijkbegeleider bij de Raad
voor de Kinderbescherming): „Er
wordt bijvoorbeeld gewaarschuwd
door een buurvrouw, die zich heeft
ontfermd over de buurkinderen, om
dat de moeder zoveel drinkt. Bij on
derzoek bleek in een bepaald geval
dat er in het huis een grote chaos heer
ste. In de huiskamer was het een
zooitje, de slaapkamer lag vol met
flessen, de matrassen lagen in de gang
en de kinderen waren slecht gevoed".
Van der Stel: „Signalen komen ook
binnen via de huisarts, een wijkagent
of de scholen. De geboden hulp is altijd
op vrijwillige basis". Van de Hemel:
„Als de ouders niet gemotiveerd zijn,
moet je je als hulpverlener niet opdrin
gen. Aan de andere kant moet je ook
niet zeggen 'nou, laat dan maar zitten'.
Het is in ieder geval niet zo, dat een al
coholist per definitie slecht voor zijn/
haar kinderen zorgt".
Het symposium, met als thema 'Kin
deren van alcoholverslaafde ouders',
wordt gehouden op vrijdag 27 januari
in hotel Britannia Watertoren in Vlis
singen en begint 's morgens om tien
uur. Het is vooral bedoeld voor de
hulpverleners zelf, hoewel ook geïnte
resseerde ouders van harte welkom
zijn. Er worden diverse inleidingen ge
houden.
De sprekers zijn: ir M. Malmberg,
plaatsvervangend directeur Jeugdbe
leid van het ministerie van WVC, drs J.
van der Keuken, psychotherapeute bij
het Jellinekcentrum in Amsterdam, dr
F. Leenders, onderzoeker op de Rijks
universiteit in Utrecht, dr J. Her
manns, directeur van het medisch
kleuterdagverblijf 'Kleuterdal' in
Maastricht, J. Rycken, adjunct-direc
teur sector sociaal agogisch onderwijs
aan de Hogeschool West-Brabant en
Jaap van der Stel.
Aansluiting op het symposium wordt
begint vrijdag 24 februari een cursus
voor werkers bij een groot aantal
hulpverleningsinstellingen in Zee
land. De cursus is opgezet door de Ho
geschool West-Brabant en behandelt
de problematiek over 'kinderen en
middelengebruik'.
Het boorplatform Yatzy passeert de hoogspanningsmasten bij Doel, eéh van de spannendste momenten van de
transport-operatie.
(Van onze verslaggever)
GENT - Als de vervuiling van het Ka
naal Gent-Terneuzen niet snel- bij de
bron wordt aangepakt, dreigen er gro
te problemen. Die zouden weieens zo
groot kunnen worden dat België en
Nederland niet meer in staat zijn ze
een-twee-drie op te lossen. Die proble
matiek zou zelfs kunnen leiden tot een
noodgedwongen vaarbeperking op
het kanaal, waarschuwde minister N.
Smit-Kroes van verkeer en water
staat donderdagavond in Gent.
„De tijd van negeren of ontkennen van
deze problemen is voorbij. Gent zal
zijn bijdrage aan de oplossing moeten
leveren. Ik vertrouw erop dat deze mo
derne levenskrachtige stad die uitda
ging zal aannemen en de harmonie van
stad, land en water zal herstellen." De
minister roerde de problematiek aan
tijdens een academische zitting in de
Sint Pietersabdij in Gent ter gelegen
heid van de 20ste verjaardag van het
gemoderniseerde Kanaal Gent-Ter
neuzen. Drs Smit-Kroes werd tijdens
die zitting benoemd tot erelid van de
Gentse Havengemeenschap. De ere
penning werd haar onder de ogen van
onder anderen premier W. Martens, ge
deputeerde drs R.C.E. Barbé en de
burgemeester van de Kanaalzonege
meenten overhandigd door voorzitter
professor dr M. Anselin van de Haven
gemeenschap.
De minister toonde zich bijzonder in
genomen met de onderscheiding ('de
eerste keer dat een Belgische haven
mij zo'n eer verleent en ik verwacht
niet dat dit op korte termijn een twee
de maal zal geschieden'), maar liet des
ondanks niet na de nodige kritische
kanttekeningen te plaatsen bij met
name de verontreiniging van de grens
overschrijdende kanalen en rivieren
vanuit België. „Het kanaalslib heeft
een zodanige kwaliteit dat het niet
meer in de Westerschelde mag worden
gestort. In Nederland lopen nu p.oce-
dures om voor één keer verantwoorde
stortlokaties op land voor dit slib te
vinden. Ik ga er vanuit dat dit de laat
ste keer is, want voorkomen is beter
dan genezen. Gent had lang een slech
te naam op dit gebied. Geen zuivering,
geen collectoren, weinig aandacht
voor het milieu bij de industrie. Ik zie
nu met voldoening dat ook hier veel
verbetert. Er is hier een nieuwe zuive
ringsinstallatie, die echter nog zwaar
onderbelast is door gebrek aan aan-
voerriolen." Leuke ontwikkelingen,
noemde de minister dat. „Maar er is
haast bij! De Schelde, het Kanaal
Gent-Terneuzen en de Noordzee accu
muleren al veel te lang de zware meta
len, de fosfaten en de organische mi
cro-verontreinigingen van lozingen uit
het Scheldebekken." Ze was blij dat de
Vlaamse Zuiveringsmaatschappij nu
in ieder geval is begonnen met het aan
pakken van de lozingen van verontrei
nigende stoffen op het Kanaal Gent-
Terneuzen.
Minister Smit-Kroes kreeg de onder
scheiding niet voor niets. Voorzitter
Anselin stak die 'bijbedoelingen' don
derdagavond trouwens ook niet on
der stoelen of banken: Gent rekent er
vast op dat de benoeming tot erelid
Smit-Kroes zo mild heeft gestemd dat
zij in de nabije toekomst nieuwe plei
dooien voor een grotere zeesluis bij
Terneuzen en een verdere modernise
ring van het kanaal van harte zal on
dersteunen. En dat had de minister ei
genlijk al door toen ze de uitnodiging
in haar brievenbakje had gevonden,
bekende ze.
„Ik dacht toen al: Hoe is het mogelijk
dat een Nederlandse minister van ver
keer en waterstaat een dergelijke eer
te beurt valt. Ik heb zelfs een beetje
moeten blozen..."
Over de hartewens van Gent zei ze on
der meer: „Naar Gent varen grote zee
schepen, maar de verruiming van het
kanaal heeft daarmee geen gelijke tred
gehouden. U begrijpt wat ik zeggen
wil: een toename van de scheepsgroot-
te verlaagt de veiligheid als het kanaal
niet wordt aangepast. Het mag u dan
ook niet verbazen en zelfs niet verdrie
ten dat wij kritisch zijn ten aanzien
van uw wensen voor nog grotere sche
pen." In dat verband wees ze op de pro
blemen die de kanaalbochten bij
Sluiskil en Sas van Gent opleveren.
Studies naar de nieuwe zeesluis én be
leidsanalyses liggen klaar. „Het ant
woord moet hier uit België komen.
Hetzelfde geldt voor de viaag naar
schaalvergroting. We kunnen niet
doorgaan steeds maar een paar meter
langer, een metertje breder of een deci-
metertje dieper te varen in het be
staande kanaal. Ik zei het al eerder:
het kanaal wordt volledig, meer dan
volledig, gebruikt. Eerst zal een aantal
principiële vragen beantwoord moe
ten worden over de toekomstige ont
wikkeling van de Kanaalzone." Smit-
Kroes plaatste terloops vraagtekens
bij de gedachte om van de hele Ka
naalzone één gezamenlijk gebied te
maken. „Die gedachte onderschrijf ik
niet meteen, omdat ik nog een hele
boel leeuwen en beren zie, ook weer als
gevolg van die cultuurverschillen. De
gedachte lijkt mij echter voor Gent en
Terneuzen intrigerend genoeg om ver
der bilateraal te bespreken."
Professor Anselin had tijdens zijn toe
spraak de vrees uitgesproken dat de
Westerschelde oeververbinding wei
eens een belemmering zou kunnen
gaan vormen voor de scheepvaart van
en naar Antwerpen, Gent en Terneu
zen. Anselin: „We mogen immers niet
vergeten dat dergelijke infrastruc-
(Slot zie pagina 19 kolom 1)
VLISSINGEN - De vervoersmaat
schappij Zuid-West-Nederland (ZWN)
heeft donderdagmiddag in Vlissingen
haar nieuwe standaardbus gepresen
teerd. De zogeheten SB 220 is ruimer,
veiliger en moderner dan de oude bus
sen. De ZWN heeft inmiddels elf nieu
we bussen in gebruik. Half februari
worden nog zeventien SB's 220 aan
het bestand toegevoegd.
Om de genodigden onverwacht met de
nieuwe bus te confronteren was er eéh
op het dak van hotel Britannia geta
keld. De SB 220 is speciaal voor het
streekvervoer ontworpen door chas-
sisbouwer DAF en carrossier Den
Oudsten. De cabine voor de chauffeur
is groter geworden. Hij heeft meer
beenruimte en een verbrede pedaal-
vloer. Het stuur en de stoel zijn verstel
baar. Het bedieningspaneel is over
zichtelijker en de chauffeur heeft een
grotere betaaltafel met kluisje gekre
gen. De verwarming en beluchting zijn
ook verbeterd en apart voor zijn cabi
ne te regelen.
De SB 220 is veiliger door een grotere
kreukelzone en een motor van 220 pk.
Het zicht is door grotere ramen en
spiegels verbeterd. Ook de passagiers
hebben een beter uitzicht. Om het in
stappen te vergemakkelijken is de
busvloer zo laag mogelijk gehouden.
(Slot zie pagina 19 kolom 1
GOES - Directeur A. Th. van W. van
het bejaardentehuis De Kraayert in
Lewedorp is op staande voet ontsla
gen. Het bestuur verdenkt hem van
frauduleuze handelingen. Hoeveel
geld de directeur in eigen zak heeft ge
stoken staat nog niet vast. Een ac
countant voert in opdracht van het
bestuur een onderzoek uit. De politie
is nog niet ingeschakeld. Het bestuur
wil eerst harde gegevens hebben,
voordat het de directeur aangeeft.
Voorzitter H. M. M. Zwartelé heeft dit
donderdagavond bevestigd.
Het bestuur heeft zaterdagmiddag om
half een na uitvoerig overleg unaniem
besloten de directeur van De Kraayert
mondeling de wacht aan^te zeggen.
Maandagmiddag is het ontslag be
krachtigd door een aangetekende
brief. Bewoners en personeel van het
bejaardentehuis zijn eveneens maan
dagmiddag ingelicht over het besluit
van het bestuur. Van W. is een kleine
tien jaar in dienst geweest bij het be
jaardentehuis.
Tot het eindrapport van de accoun
tantsdienst klaar is, wil het bestuur
geen enkele mededeling doen over de
hoeveelheid geld die Van W. voor pri-
vé-doeleinden heeft gebruikt. „Als het
om een paar honderd gulden zou
gaan", aldus Zwartelé, „zouden we
deze maatregel niet hebben genomen.
Ik geef geen enkele indicatie." Hoe
(Slot zie pagina 19 kolom 7)
Professor Anselin poogt minister Smit-Kroes de erepenning te overhandigen,
Maar...het dekseltje klemt wat...
Een exemplaar van het nieuwe type standaarsbus van de ZWN was donderdag ter gelegenheid van de officiële presenta
tie op het dak van het hotel Britannia aan de Vlissingse boulevard 'geparkeerd'.