JÉ mi Vervuiling kanaal kan leiden tot een vaarbeperking u Ontslag directeur bejaardenhuis na verdenking fraude Geen problemen met 'varende kathedraal' ZWN presenteert nieuwe bus 15 SMIT-KROES IN GEN VAN DE KRAAYERT LEWEDORP Klanten Signalen RUIMERVEILIGER EN MODERNER iSS VRIJDAG 13 JANUARI 1989 wov [diepe/ing gewond (an boord gehaald la blussen brand zeeland (Van onze verslaggever GENT - Als de vervuiling van het Ka naal Gent-Terneuzen niet snel bij de bron wordt aangepakt, dreigen er gro te problemen. Die zouden weieens zo groot kunnen worden dat België en Nederland niet meer in staat zijn ze een-twee-drie op te lossen. Die proble matiek zou zelfs kunnen leiden tot een noodgedwongen vaarbeperking op het kanaal, waarschuwde minister N. Smit-Kroes van verkeer en water staat donderdagavond in Gent. „De tijd van negeren of ontkennen van deze problemen is voorbij. Gent zal zijn bijdrage aan de oplossing moeten leveren. Ik vertrouw erop dat deze mo derne levenskrachtige stad die uitda ging zal aannemen en de harmonie van stad, land en water zal herstellen." De minister roerde de problematiek aan tijdens een academische zitting in de Sint Pietersabdij in Gent ter gelegen heid van de 20ste verjaardag van het gemoderniseerde Kanaal Gent-Ter neuzen. Drs Smit-Kroes werd tijdens die zitting benoemd tot erelid van de Gentse Havengemeenschap. De ere penning werd haar onder de ogen van onder anderen premier W. Martens, ge deputeerde drs R.C.E. Barbé en de burgemeester van de Kanaalzonege meenten overhandigd door voorzitter professor dr M. Anselin van de Haven gemeenschap. De minister toonde zich bijzonder in genomen met de onderscheiding ('de eerste keer dat een Belgische haven mij zo'n eer verleent en ik verwacht niet dat dit op korte termijn een twee de maal zal geschieden'), maar liet des ondanks niet na de nodige kritische kanttekeningen te plaatsen bij met name de verontreiniging van de grens overschrijdende kanalen en rivieren vanuit België. „Het kanaalslib heeft een zodanige kwaliteit dat het niet meer in de Westerschelde mag worden gestort. In Nederland lopen nu p.oce- dures om voor één keer verantwoorde stortlokaties op land voor dit slib te vinden. Ik ga er vanuit dat dit de laat ste keer is, want voorkomen is beter dan genezen. Gent had lang een slech te naam op dit gebied. Geen zuivering, geen collectoren, weinig aandacht voor het milieu bij de industrie. Ik zie nu met voldoening dat ook hier veel verbetert. Er is hier een nieuwe zuive ringsinstallatie, die echter nog zwaar onderbelast is door gebrek aan aan- voerriolen." Leuke ontwikkelingen, noemde de minister dat. „Maar er is haast bij! De Schelde, het Kanaal Gent-Terneuzen en de Noordzee accu muleren al veel te lang de zware meta len, de fosfaten en de organische mi cro-verontreinigingen van lozingen uit het Scheldebekken." Ze was blij dat de Vlaamse Zuiveringsmaatschappij nu in ieder geval is begonnen met het aan pakken van de lozingen van verontrei nigende stoffen op het Kanaal Gent- Terneuzen. Minister Smit-Kroes kreeg de onder scheiding niet voor niets. Voorzitter Anselin stak die 'bijbedoelingen' don derdagavond trouwens ook niet on der stoelen of banken: Gent rekent er vast op dat de benoeming tot erelid Smit-Kroes zo mild heeft gestemd dat zij in de nabije toekomst nieuwe plei dooien voor een grotere zeesluis bij Terneuzen en een verdere modernise ring van het kanaal van harte zal on dersteunen. En dat had de minister ei genlijk al door toen ze de uitnodiging in haar brievenbakje had gevonden, bekende ze. „Ik dacht toen al: Hoe is het mogelijk dat een Nederlandse minister van ver keer en waterstaat een dergelijke eer te beurt valt. Ik heb zelfs een beetje moeten blozen..." Over de hartewens van Gent zei ze on der meer: „Naar Gent varen grote zee schepen, maar de verruiming van het kanaal heeft daarmee geen gelijke tred gehouden. U begrijpt wat ik zeggen wil: een toename van de scheepsgroot- te verlaagt de veiligheid als het kanaal niet wordt aangepast. Het mag u dan ook niet verbazen en zelfs niet verdrie ten dat wij kritisch zijn ten aanzien van uw wensen voor nog grotere sche pen." In dat verband wees ze op de pro blemen die de kanaalbochten bij Sluiskil en Sas van Gent opleveren. Studies naar de nieuwe zeesluis én be leidsanalyses liggen klaar. „Het ant woord moet hier uit België komen. Hetzelfde geldt voor de vraag naar schaalvergroting. We kunnen niet doorgaan steeds maar een paar meter langer, een metertje breder of een deci- metertje dieper te varen in het be staande kanaal. Ik zei het al eerder: het kanaal wordt volledig, meer dan volledig, gebruikt. Eerst zal een aantal principiële vragen beantwoord moe ten worden over de toekomstige ont wikkeling van de Kanaalzone." Smit- Kroes plaatste terloops vraagtekens bij de gedachte om van de hele Ka naalzone één gezamenlijk gebied te maken. „Die gedachte onderschrijf ik niet meteen, omdat ik nog een hele boel leeuwen en beren zie, ook weer als gevolg van die cultuurverschillen. De gedachte lijkt mij echter voor Gent en Terneuzen intrigerend genoeg om ver der bilateraal te bespreken." Professor Anselin had tijdens zijn toe spraak de vrees uitgesproken dat de Westerschelde oeververbinding wei eens een belemmering zou kunnen gaan vormen voor de scheepvaart van en naar Antwerpen, Gent en Terneu zen. Anselin: „We mogen immers niet vergeten dat dergelijke infrastruc- (Slot zie pagina 19 kolom 1 GOES - Directeur A. Th. van W. van het bejaardentehuis De Kraayert in Lewedorp is op staande voet ontsla gen. Het bestuur verdenkt hem van frauduleuze handelingen. Hoeveel geld de directeur in eigen zak heeft ge stoken staat nog niet vast. Een ac countant voert in opdracht van het bestuur een onderzoek uit. De politie is nog niet ingeschakeld. Het bestuur wil eerst harde gegevens hebben, voordat het de directeur aangeeft. Voorzitter H. M. M. Zwartelé heeft dit donderdagavond bevestigd. Het bestuur heeft zaterdagmiddag om half een na uitvoerig overleg unaniem besloten de directeur van De Kraayert mondeling de wacht aan te zeggen. Maandagmiddag is het ontslag be krachtigd door een aangetekende brief. Bewoners en personeel van het bejaardentehuis zijn eveneens maan dagmiddag ingelicht over het besluit van het bestuur. Van W. is een kleine tien jaar in dienst geweest bij het be jaardentehuis. Tot het eindrapport van de accoun tantsdienst klaar is, wil het bestuur geen enkele mededeling doen over de hoeveelheid geld die Van W. voor pri- vé-doeleinden heeft gebruikt. „Als het om een paar honderd gulden zou gaan", aldus Zwartelé, „zouden we deze maatregel niet hebben genomen. Ik geef geen enkele indicatie." Hoe (Slot zie pagina 19 kolom 7) Het boorplatform Yatzy passeert de hoogspanningsmasten bij Doel, eéh van de spannendste momenten van de transport-operatie. VLISSINGEN - Het 102 meter hoge boorplatform Yatzy is vannacht rond half één bij de reperatiewerf Scheldepoort in Vlissingen gearri veerd. De 'varende kathedraal' is woensdag bij de Boelwerf in het Belgische Hoboken van stapel gelo pen. Vier sleepboten hebben het ge vaarte over de Westerschelde naar Vlissingen getrokken. Het torenhoge transport is vanaf de grens begeleid door een vaartuig van het directoraat-generaal scheepvaart en maritieme zaken (dgsm). De vaart verliep zonder pro blemen. Het drijvende boorplatform ondervond volgens een woordvoer der van dgsm geen noemenswaardi ge hinder van de wind of de stro ming. De sleepboten Union 3, Union 4, de Hemiksem en de Burgt hadden de Yatzy volgens hem goed onder controle. Voor het transport was een nauwgezet draaiboek gemaakt. De Yatzy moest in België twee keer elektriciteitskabels over de Wester schelde passeren, namelijk bij Zwijndrecht en Doel. Dat waren vol gens dgsm de spannendste momen ten tijdens het transport. De kabels bevinden zich doorgaans op het laagste punt (in het midden) onge veer negentig meter boven de water spiegel. De elektriciteit was echter uitgeschakeld, waardoor de draden lichter worden en strakker gaan staan. Bovendien werd het trans port zo dicht mogelijk langs de mas ten gevoerd, waar de draden zich op een hoogte van ongeveer honderd meter bevinden. Het boorplatform had een diepgang van ruim negen meter, zodat de kabels zonder pro blemen konden worden gepasseerd. De Yatzy is de eerste volledige off shore constructie die in België is ge bouwd. In Hoboken is ruim drie jaar aan het gevaarte gewerkt. Het pro ject heeft vijf miljard Belgische frank (ongeveer 250 miljoen gulden) gekost. Klanten voor de Yatzy zijn er nog niet. In eerste instantie wilde de Noorse onderneming Dyvi het plat form voor een periode van zestien jaar huren. Dit bedrijf raakte echter in financiële moeilijkheden en kwam zijn verplichtingen niet na. Momenteel wordt onderhandeld met verschillende andere explora tie-ondernemingen. Het boorplatform wordt afhanke lijk van het weer begin volgende week vanuit de Scheldestad naar Rotterdam gesleept. De Yatzy wordt in de Maasstad van schroe ven voorzien, zodat het platform zichzelf kan voortstuwen. ind dupe rinkgedrag an ouders Kerstbal Eind vorige week was het zover. De kerstboom was lang genoeg sfeerbepalend geweest, vond het gezin in Oostburg. Mi lieubewust als de ouders wa ren hadden ze een kerstboom met kluit gekocht. Van mooi dangekleed, maar stervend groen moesten ze niets weten. Dus werd er voor het boompje een passende plaats in de tuin gezocht. Driejarige Thijs vond de activi teiten machtig interessant. Het 'oh denneboom' had de laatste weken hoog in zijn persoonlij ke top-tien gestaan. Niet verwonderlijk was dat het jongetje de boom in de tuin maar kaaltjes vond. Hij uitte I daarover zijn bezorgdheid. Zijn moeder stelde hem gerust, de inmiddels opgeborgen licht jes en ballen zouden de volgen de kerst opnieuw de takken van de den sieren. Net is zeer de vraag of die boodschap goed is overgeko men. Woensdagmiddag werd Któjs met zijn strandschep in Jue tuin gesignaleerd. Ge- vraagd naar het doel van zijn onderneming wees hij op een aantal slordig in de grond ge plante kerstversierselen. Die .bolleji moesten toch ook de •kans krijgen om naar de vol gende kerst toe te groeien? MIDDELBURG - In Zeeland zijn enkele honderden ouders verslaafd aan alcohol. Exacte cijfers zijn niet bekend, omdat ve (1 mensen niet willen weten dat ze met een probleem te ËLmpen hebben. Het leven van de kinderen van deze ouders |ordt ongunstig beïnvloed door het drankgebruik in het ge- Izin Bndat er in Nederland over dit onder- Bftrp nog' niets is gepubliceerd en er huwelijks onderzoek plaatsvindt ar de situatie waarin kinderen van In alcohol verslaafde ouders worden (gevoed, vonden vier instanties in eland het hoog tijd om hierover een [mposium te houden. Provinciale Beraadsgroep Jeugd- (lpverlening, de Raad voor de Kin- escherming, de Stichting voor jlugd en Gezin en het Consultatiebu- voor Alcohol en Drugs sloegen de Inden ineen, ook al omdat hulpverle- van verschillende instellingen langs elkaar heen werken. Drs Ja p van der Stel, hoofd voorlichting en preventie van het ZCAD, daarover lnderdag op een persconferentie: |et gebeurt wel dat er bij eéh en het- gezin drie hulpverleners op de stoep staan. Daarom is meer onderlin ge samenwerking zeer gewenst". ^fcideren die in een gezin worden ^ftotgebracht waar de alcohol rijke lijk vloeit, blijken zich anders te gaan omwikkelen dan leeftijdgenootjes die met het drankprobleem te maken pben. Ze zijn vaak veel ouwelijker voor hun leeftijd en hebben dikwijls een verantwoordelijkheid te dragen die ze eigenlijk niet aankunnen. De buitenwereld moet de indruk krijgen dat er niets aan de hand is. „Het is ech ter moeilijk aan te geven, wanneer er nu precies sprake is van een pro bleem", aldus M. van de Hemel (hoofd hulpverlening ZCAD) „De ouders on derkennen het zelf vaak niet en de kin deren raken gewend aan de situatie thuis". De hulpverleners komen vaak via een omweg in aanraking met alcoholpro blemen in een gezin. Matthieu Jans sen (praktijkbegeleider bij de Raad voor de Kinderbescherming): „Er wordt bijvoorbeeld gewaarschuwd door een buurvrouw, die zich heeft ontfermd over de buurkinderen, om dat de moeder zoveel drinkt. Bij on derzoek bleek in een bepaald geval dat er in het huis een grote chaos heer ste. In de huiskamer was het een zooitje, de slaapkamer lag vol met flessen, de matrassen lagen in de gang en de kinderen waren slecht gevoed". ■MHMHMi Van der Stel: „Signalen komen ook binnen via de huisarts, een wijkagent of de scholen. De geboden hulp is altijd op vrijwillige basis". Van de Hemel: „Als de ouders niet gemotiveerd zijn, moet je je als hulpverlener niet opdrin gen. Aan de andere kant moet je ook niet zeggen 'nou. laat dan maar zitten'. Het is in ieder geval niet zo, dat een al coholist per definitie slecht voor zijn/ haar kinderen zorgt". Het symposium, met als thema 'Kin deren van alcoholverslaafde ouders', wordt gehouden op vrijdag 27 januari in hotel Britannia Watertoren in Vlis singen en begint 's morgens om tien uur. Het is vooral bedoeld voor de hulpverleners zelf, hoewel ook geïnte resseerde ouders van harte welkom zijn. Er worden diverse inleidingen ge houden. De sprekers zijn: ir M. Malmberg, plaatsvervangend directeur Jeugdbe leid van het ministerie van WVC, drs J. van der Keuken, psychotherapeute bij het Jellinekcentrum in Amsterdam, dr F. Leenders, onderzoeker op de Rijks universiteit in Utrecht, dr J. Her manns, directeur van het medisch kleuterdagverblijf 'Kleuterdal' in Maastricht, J. Rycken, adjunct-direc teur sector sociaal agogisch onderwijs aan de Hogeschool West-Brabant en Jaap van der Stel. Aansluiting op het symposium wordt begint vrijdag 24 februari een cursus voor werkers bij een groot aantal hulpverleningsinstellingen in Zee land. De cursus is opgezet door de Ho geschool West-Brabant en behandelt de problematiek over 'kinderen en middelengebruik'. VLISSINGEN - De vervoersmaat schappij Zuid-West-Nederland (ZWN) heeft donderdagmiddag in Vlissingen haar nieuwe standaardbus gepresen teerd. De zogeheten SB 220 is ruimer, veiliger en moderner dan de oude bus sen. De ZWN heeft inmiddels elf nieu we bussen in gebruik. Half februari worden nog zeventien SB's 220 aan het bestand toegevoegd. Om de genodigden onverwacht met de nieuwe bus te confronteren was er eéh op het dak van hotel Britannia geta keld. De SB 220 is speciaal voor het streekvervoer ontworpen door chas- sisbouwer DAF en carrossier Den Oudsten. De cabine voor de chauffeur is groter geworden. Hij heeft meer beenruimte en een verbrede pedaal- vloer. Het stuur en de stoel zijn verstel baar. Het bedieningspaneel is over zichtelijker en de chauffeur heeft een grotere betaaltafel met kluisje gekre gen. De verwarming en beluchting zijn ook verbeterd en apart voor zijn cabi ne te regelen. De SB 220 is veiliger door een grotere kreukelzone en een motor van 220 pk. Het zicht is door grotere ramen en spiegels verbeterd. Ook de passagiers hebben een beter uitzicht. Om het in stappen te vergemakkelijken is de busvloer zo laag mogelijk gehouden. (Slot zie pagina 19 kolom 1 L1SSINGEN - Een bemanningslid Jvan het Liberiaanse vrachtschip Se- pa is donderdagmiddag met adem- klingsproblemen opgenomen in het Ethesda Sint-Joseph-ziekenhuis in lissingen. Ter hoogte van Zeebrugge as hij gewond geraakt bij laswerk- Bamheden. Hij is op de rede van Vlis- ngen van boord gehaald. In van de slangen van het lasappa- Sat waarmee de man aan het werk jas, vloog tijdens de werkzaamheden J brand. Hij kon het vuur doven met Boog bluspoeder, maar kreeg het lusmiddel door de felle wind in zijn Izicht. Ademhalingsproblemen wa- Jn het gevolg en opname in het zie- finhuis was noodzakelijk. Vervanging Dn de zee- door een rivierloods op de jde van Vlissingen werd te baat geno- Jen om de gewonde van boord te ha len Hij is met de redeboot naar Vlis- Jigen gebracht en vervolgens per am- ffilance naar het Bethesda Sint-Jo- ;seph ziekenhuis vervoerd. De aard van D verwondingen was niet ernstig. Het 'Liberiaanse vrachtschip is doorgeva- pn naar de plaats van bestemming, Bitwerpen. Een exemplaar van het nieuwe type standaarsbus van de ZWN was donderdag ter gelegenheid van de officiële presenta tie op het dak van het hotel Britannia aan de Vlissingse boulevard 'geparkeerd'. Professor Anselin poogt minister Smit-Kroes de erepenning te overhandigen. Maar...het dekseltje klemt wat...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 15