►zc
het profiel
van een
bandenfabriek
J
mager-mengsel-motor van
toyota soepel en schoon
MlltO
hypotheken
lancia
jaar
dedra nog dit
in nederland
vrijdagkrant
11
Wmmm^^mÊÊmÊmÊBÊBÊÊ
theelen van der weele
VRIJDAG 13 JANUARI 1989
ZO LAAG WAS DE RENTE NOG NOOIT
jarenlang stond het met sierlijke letters in de banden gegrift:
Iredestein is tevreden zijn. Maar is dat ook zo? Kunnen we
IInderdaad content zijn met de kwaliteit van onze autoband,
1of is het produkt te commercieel geworden en mikt de fabri
kant op een snelle vervanging zodat de bedrijfskassa tevre
den blijft rinkelen. Wat vindt het personeel van Neerlands
grootste bandenproducent? Is je baan daar wel veilig nu de
automatisering in deze branche volop in gang is gezet. En
last but not least, wat doen we met die berg van vijf miljoen
versleten banden? Eén ding is zeker, met dat milieuprobleem
kun je geen vrede hebben. En toch zijn ze daar in Enschede
Iredelijk tevreden....
r et is warm in de grote
(.bedrijfshal van de
■denfabriek in Enschede.
Bte kolossale machines
Been met de regelmaat van
I de klok zwarte monsters uit.
I De vorm is rond, je weet dat
|het banden moeten worden,
naar daarmee is ook alles
gd. De vertrouwde
adiaalband kom je pas tegen
H het einde van de lijn
vanneer de zwavel aan het
rubber is toegevoegd en het
Btaniseerproces heeft
^ptsgevonden.
In qen van de nissen van het
^jense machinepark staat
■knaap van rond de twintig
Hband op te bouwen. Pas
fi dringt het tot je door, dat
het|stuk rubber dat er voor
■t, dat je met je auto
■fortabel over de weg rolt,
een ingenieus stukje vakwerk
is. De machine levert keurig
fcseerd laagje voor laagje
1 Eerst de voering, dan de
stalen hiel, vervolgens het
Bas, dan een laagje rubber
en ten slotte het loopvlak. Een
_Bt pers drukt de lagen goed
j inpkaar en met een vervaarlijk
wordt de rubberen ring
uit het. mechanisme gedrukt.
Op kleine karretjes worden de
banden getransporteerd naar
hetviilkaniseergedeelte. Het
stinkt hier behoorlijk en door
hejU-edender van de machines
verwordt de conversatie tot een
Treu wpartij. In deze sector
■dt de zwavel, die de
jnsduur van de band
fcterkt, aan het rubber
[gevoegd. Dat gebeurt onder
Ttemperatuur van 200
Iden Celsius. Tegelijkertijd
Bcrij. het rubber het gewenste
^Biel. In dit geval de
■winterjas, de specialiteit van
^Hestein.
|lr A. Dijks, hoofd van de
^pling ontwikkeling en
larch, knikt goedkeurend.
loopt gesmeerd. „We
Jluceren hier zo'n 15.000
■den per dag. Voornamelijk
pbanden, maar we maken
(bus-, vrachtwagen- en
■torbanden. Voor de fiets
|t je bij een andere divisie
Daar bemoeien wij ons
Imee".
fomatisering
is drie uur. Even is het een
en komen van in overalls
loken Tukkers. „Aflossing
de wacht", prevelt Dijks.
dagploeg vertrekt, de
avo.idmensen gaan van start".
De fabriek draait 24 uur per
zes dagen lang. In totaal
lienen hier in Enschede
1400 mensen hun brood,
[r vier jaar zullen dat er 200
[der zijn. „Dat komt door de
imatisering. In de hal
naast bouwen we op dit
nent twee
Bmputeriseerde lijnen. Een
ïindje verderop wordt al met
iet systeem gewerkt. Het is een
B efficiënter, maar het kost
wel banen. We zitten nu
midden in een reorganisatie.
vier jaar is het plan,
■mee in totaal 100 miljoen
lulden is gemoeid, afgerond.
H hebben we acht lijnen en is
de hfcle produktie
leautomatiseerd", verklaart
Dijks
De operatie verloopt niet
Her problemen. Mede door
■re aanloopkosten en
■Baring in de produktie viel
^■esultaat van Vredestein in
|B tegen. De winst over het
eerste halfjaar daalde van bijna
zes miljoen tot ruim drie ton.
Aan de recordwinst van twintig
twijgen 1987zal men zeker
bietkunnen tippen.
mX'S ^redestein tevreden.
de rampzalige periode in het
uegfi van de jaren tachtig, toen
.foneem diep in de rode
cijters verkeerde, heeft men het
gezonde pad weer gevonden.
Datleidde twee jaar geleden
rot privatisering van het
a en een notering op
ae Amsterdamse effectenbeurs.
an\i-slip
iAVe naken ook een goed
Produkt", betoogt Dijks. „Aan
and worden steeds hogere
e'Sf gesteld. Draaide het
vroeger enkel om het heel
'JV< i, tegenwoordig moet-ie
nnt 8 ®n ant'-slip zijn, maar
vprhCgeluidarm en
Ltt Vriende|ijk- Wie
aatste .us dateert uit de jaren
eventig, toen door de
^■••sis de benzineprijs als
Ir A. Dijks in de fabriekshallen van Vredestein in Enschede.
een komeet omhoog schoot.
Een zuinigere motor kon niet
zo een-twee-drie ontwikkeld
worden, maar een band met
minder weerstand moest toch
een kleinigheid zijn".
Dijks schudt meewarig het
hoofd. De bandenbranche
mocht voor de ellende
opdraaien, en dat is eigenlijk
nog zo. „Neem de slippartijen
bij nat weer, sneeuw of ijzel. De
zwarte piet wordt dan vaak ten
onrechte aan ons toegespeeld.
In plaats van naar het profiel
van de band te kijken, moet de
overheid meer doen aan het
wegenonderhoud! Door
gladgereden wegen en
spoorvorming ontstaat er bij
nat weer voor je er erg in hebt
aquaplaning. Daar is geen band
tegen bestand. Daarom zou er
eigenlijk een
stroefheidsminimum voor het
wegdek moeten worden
ingevoerd. Een soort
slipweerstandsvermogen. Nu
lost de gemeente het op met
het plaatsen van een bordje
slipgevaar. Dat is niet alleen
eengoedkope, maar ook een
verwerpelijke oplossing".
Ook over de wettelijk
voorgeschreven minimum-
profieldiepte is Dijks niet te
spreken. „In Nederland geldt
een richtlijn van één
millimeter. Maar die
mimimumeis is door de EG al
lang achterhaald. De Europese
landen hebben afgesproken 1,6
milimeter te hanteren. Alleen
Smit-Kroes heeft die afspraak
nog steeds niet wettelijk
vastgelegd. Eigenlijk is twee
millimeter veel veiliger. Toen ik
zestien jaar geleden bij de
afdeling werktuigbouw van de
universiteit van Delft werkte,
bleek reeds uit een uitvoerig
onderzoek dat twee millimeter
noodzakelijk is. Dat was in
1972. Nu anno 1988 is de
politiek er nog steeds niet uit".
Volgens Dijks gaat een band
zo'n zestigduizend kilometer
mee. „Als je bedenkt dat de
profieldiepte van een nieuwe
band zo'n zeven a acht
milimeter is, dan valt de
slijtage reuze mee. Wie zijn
banden al na twintig- of
dertigduizend kilometer moet
vervangen, maakt te veel
noodstops of rijdt te hard door
de bochten. Daar heeft een
band het meest van te lijden",
legt hij uit.
In een 'onverslijtbare' band,
zoals ingenieur G. Hamm van
TNO die over een jaar of tien
ziet, gelooft Dijks niet. „Dat
zou dan moeten door gebruik
van supervezels. Theoretisch is
die gedachte wel aardig, maar
in de praktijk is ie
onuitvoerbaar. Dat komt
omdat vezels zich niet goed
laten vermengen met rubber".
Wel is de Vredestein-topman
ervan overtuigd dat de band
zich nog verder zal
ontwikkelen. Zo is Michelin
druk bezig met het uittesten
van een band, waarmee in
lekke toestand nog tientallen
kilometers kan worden
gereden. „Dat heeft te maken
met een plattere velg. Wij
hebben in dat kader voor
Porsche een soort opvouwbare
band ontwikkeld. Die neemt
heel weinig ruimte in en kan
door de in de auto aanwezige
compressie opgeblazen worden
tot de gewenste dikte".
milieu
Waarvoor de fabrikanten nog
steeds geen oplossing hebben
gevonden is de alsmaar
groeiende oude bandenberg. In
ons land liggen maar liefst vijf
miljoen oude autobanden te
wachten op een bestemming.
Verbranden kan niet, want dat
is uiterst schadelijk voor het
milieu. Begraven is ook geen
oplossing, want de natuur
breekt het rubber niet af.
„Oude bus- en tractorbanden
kunnen we regenereren in onze
fabriek in Maastricht. Daar
worden de circa veertig
grondstoffen keurig uit de
afvalhoop gehaald en gebruikt
voor de produktie van nieuwe
banden. Jaarlijks worden zo'n
zeshonderdduizend oude
exemplaren op die manier bandenberg
opgeruimd. Voor autobanden is probleem is.
deze procedure te duur. Alleen gebruikt als
wanneer de rubberprijs sterk asfaltwegen,
zou stijgen wordt recyclen rubber goed
wellicht lonend". voor vloeren
Dijks geeft toe dat de groeiende de band nog
een nijpend
„Een deel wordt
grondstof voor
Ook kan het
gebruikt worden
in sporthallen. Is
in redelijke staat.
dan kan er een nieuw loopvlak
op worden gelegd (de
zogenaamde Coverband) en kun
je er nog wat jaartjes op
rijden".
Tien procent van de
afdankertjes wordt ten slotte
geëxporteerd naar de Derde
Wereld. „Dat klopt. Daar
hebben de banden vanwege de
zandwegen weinig profiel
nodig".
Het levert de handel een leuk
bedrag op en tegelijkertijd
wordt het milieuprobleem in de
schoenen van een ander
geschoven. Eigenlijk net zoals
bij het dumpen van chemisch
afvl. Veel Derde Wereld
landen stemmen daarin toe
omdat het geld oplevert. Dijks
knikt en zwijgt.
JOAN HAAN
De Toyota Carina II met MM-motor.
De MM-motor van Toyota
is een prima geval. Zeker
als je hem vergelijkt met een
aantal motoren waarbij het
kwaad achteraf wordt bestre
den door de katalysator. De
mager-mengsel-motor van
Toyota pakt het probleem
van de vervuiling door ver
branding van de benzine ech
ter bij de bron aan.
Auto's die op loodvrije benzi
ne rijden en dus een (ongere
gelde katalysator kunnen ge
bruiken, komen vaak wat
traag op gang. Met name in de
koudfase wil het nog wel eens
haperen bij de start. Het
grootste nadeel blijft echter
het milieuprobleem. Er wordt
immers met kunst en vlieg
werk niet echt bijster schoon
'gescoord'.
Het principe van 'lean-burn'
komt neer op het afknijpen
van de lucht-brandstofmeng-
sels. Normaal is een verhou
ding van 14 delen lucht op 1
deel brandstof. Dat wil nog
wel tot ontbranding komen in
een cilinder. De MM-motor in
onze testauto Toyota Carina
II gaat bijna tot het dubbele
bij die verhouding. Het zeer
schrale mengsel van 25:1
komt normaal gesproken niet
tot ontbranding. Door echter
zeer krachtige wervelstromen
in de inlaatkanalen en boven
de cilinder, meer compressie
(9,5:1) en een dubbele capaci
teit van de ontstekingvonk,
komt het mengsel wel tot ont
branding.
zuinig
Rijden met deze Carina II is
dan ook een plezierige bezig
heid. De motor slaat direct
aan en hij loopt ook met lage
re toerentallen vlekkeloos.
Hij is stationair nauwelijks
hoorbaar. Als je buiten staat
twijfel je zelfs of hij nog wel
loopt. Zuinig is de auto ook.
Bij normaal gebruik is het
niet bijzonder om 1:17 te ha
len en wordt er iets meer aan
getrokken dan is het gemid
delde nog altijd 1:15.
Deze Toyota rijdt eigenlijk
net zo makkelijk als alle ande
re modellen van dit Japanse
merk. Soepel schakelen, dui
delijk hanteerbaar dash
board, verzorgd interieur, goe
de stoelen en geen overdaad
aan snuisterijen. De 1.6 ltr mo
tor met 4 kleppen per cilinder
geeft 100 pk vermogen af,
ruimschoots voldoende om de
auto vlotweg naar 120 km/u
door de 5-bak te schakelen. De
topsnelheid ligt rond de 170
km/u.
De ruimte in deze uiterlijk
niet zo opmerkelijke auto is
goed voor vijf personen met
hun vakantiebagage die in de
van binnenuit te openen roya
le kofferbak past. Deze Japan
ner is gebouwd met logica,
iets dat bij Ford, Opel en VW
ook zo hoog in het vaandel
staat. Toch hebben die drie
Duitse merken een eigenlijk
niet te duiden meer Europees
imago en liggen daardoor be
ter in de (inruil)markt. Zegt
men, want het blijkt dat een
Toyota-rijder behoorlijk mer
kentrouw is. Gezien de in
spanningen om tot steeds be
tere en vooral verantwoorde
technieken te komen staat dit
merk haast op eenzame hoog
te.
Na een testperiode van vele
honderden kilometers mag je
dit produkt van 31 mille klas
seren in de rangorde van 'bij
zonder goed'. Het is een pro
bleemloze auto, die met de
nieuwste techniek onder de
motorkap heel plezierig rijdt
en verbluffend zuinig is.
SIEM LEEUWENKAMP
Advertentie
De Annuïlevenhypotheek
- AFSLUITPROVISIE'N HALF PROCENT
WÊ De VIP-hypotheek
- AFSLUITPROVISIE: NUL PROCENT
Bi De Pluspunthypotheek
geen taxatiekosten en kosteloze overlij-
densrisicoverzekering tijdens de bouw
bij al deze vormen bieden wij u een uitgebreide
BRANDVERZEKERING
tegen de scherpe jaarpremie van
f 0,90 per f 1000,- verz. bedrag (incl. glas)
Het aandragen van de juiste oplossingen vereist
vandaag de dag een diepgaand inzicht in de
totale hypotheekmarkt.
Wij zijn ervan overtuigd dat onze hypotheekoffer
te, als totaliteit, door geen enkele andere over
troffen kan worden.
Neemt u gerust de proef op de som; wij stellen dit
zelfs zeer op prijs.
badhuisstraat 31 -35,4381 LN vlissingen, tel. 01184-13920
Een rustige week op het hypotheekrentefront. Ten opzichte van
vorige week hebben alleen de Nutsspaarbank Den Haag en de Zwol-
sche Algemeene hun tarieven voor korte rente vaste perioden met ge
middeld 0,1 a 0,2% verhoogd. De situatie op de kapitaalmarkt blijft zor
gelijk.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente
beta
rente
af-
rentepercentages
per
lings
vast
sluit-
met gemeente-
zonder gem.-
10 januari 1989
wijze
gedu
provi- garantie
garantie
rende
sie in opgave werke-
opgave
werke
bank
lijk
bank
lijk
ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN
ABN
M/A
variabel
1,5
6.1
6.42
6.3
6,64
ABN
M/A
Ijr
1.5
6,3
6.64
6.5
6,85
ABN
M/A
3 jr
1,5
6,7
7.07
6,9
7,28
ABN
M/A
5 jr
1,5
7,0
7.39
7,2
7.61
ABN
M/A
7 jr
1.5
7,2
7,61
7.4
7.82
ABN
M/A
10 jr
1.5
7,3
7.71
7.5
7.93
ABN
M/A
15 jr
1,5
7.7
8.15
7,9
8,36
ABP
M/A
rnt.vr.h.
1
6,0
6.27
6,2
6,48
ABP
M/A
5 jr
1
6.7
7.01
6,9
7,23
ABP
M/A
10 jr
1
6.8
7,12
7.0
7,34
ABP
M/A
15 jr
1
7.0
7,34
7.2
7,55
Amrobank
M/A
variabel
1.5
6,1
6,42
6,3
6.64
Amrobank
M/A
2 jr
1,5
6.5
6,85
6.7
7.07
Amrobank
M/A
5 jr
1.5
7.0
7,39
7.2
7,61
Amrobank
M/A
7 jr
1,5
7.2
7,61
.7,4
7.82
Bouwfonds (rentek.)M/A
variabel
1,5
6.5
6,85
6.5
6.85
Nederlandse
M/A
5 jr
1.5
6.9
7,28
7,1
7,50
Gemeenten
M/A
10 jr
1.5
7.3
7.71
7,5
7.93
Bouwf. Ned. Gem.
M/A
30 jr
1,5
7.9
8.36
8,1
8.58
Bouwf. Ned. Gem.
M/A
renterustl,5
7.1
7,50
7,3
7,71
Centrale
M/A
2 jr
1
6,1
6,37
6.3
6,59
Volksbank
M/A
5 jr
1
6,7
7,01
6,9
7.23
Direktbank/
M/A
1 jr
1
6,2
6,48
6.4
6.69
NCB-bank
M/A
3 jr
1
6.7
7.01
6.9
7,23
Direktbank
M/A
5 jr
1
7.0
7,34
7.2
7,55
Grenswissel-
M/A
1 jr
1
6.3
6.59
6,5
6.80
kantoren/CDK
M/A
5 jr
1
6.9
7.23
7,1
7.44
Grenswisselk.
HJ/A
1 jr
1
6.5
6.71
6.7
6,91
Grenswisselk.
HJ/A
5 jr
1
7.1
7,33
7,3
7.54
Lanschot/opstart
M/A
variabel
1
xxxx
xxxx
6,2
6,48
Van Lanschot
M'A
variabel
1
xxxx
xxxx
6,5
6,80
Van Lanschot
M/A
1 jr
1
xxxx
xxxx
6,3
6,59
Van Lanschot
M/A
2 jr
1
xxxx
xxxx
6,5
6,80
Van Lanschot
M/A
5 jr
1
xxxx
xxxx
7.1
7.44
Lanschot/comf.
M/A
5 jr.
1
xxxx
xxxx
7,1
7.44
NMB
M/A
1 jr
1,5
6.3
6.64
6,5
6.85
NMB
M/A
3 jr
1.5
6.7
7,07
6,9
7,28
NMB
M/A
5 jr
1.5
7,0
7,39
7.2
7,61
NMB
M/A
7 jr
1,5
7.2
7,61
7.4
7.82
Postbank
M/A
2 jr
1
6,3
6,64
6.5
6.80
Postbank
M/A
5 jr
1
6.9
7,23
7,1
7,44
Postbank
M/A
7 jr
1
7.1
7,44
7,3
7,66
Rabobank
M/A
var./l jr.
1
6.3
6.59
6.5
6.80
Adviesrente
M/A
2/3 jr
1
6.7
7.01
6.9
7.23
Adviesrente 4
M/A
4/5 jr
1
7.0
7.34
7,2
7.55
Adviesrente
M/A
stabiel
1
7.3
7,66
7.5
7,87
Adviesrente
HJ/A
var./l jr
1
xxxx
xxxx
6.7
6.91
Adviesrente
HJ/A
2/3 jr
1
xxxx
xxxx
7,1
7,33
Adviesrente
HJ/A
4/5 jr
1
xxxx
xxxx
7.4
7.64
Adviesrente
HJ/A
stabiel
1
xxxx
xxxx
7.7
7.96
Rabo
M/A
3 jr
1
6.7
7.01
6.9
7.23
Hypotheekbank
M/A
5 jr
1
7,0
7.34
7.2
7,55
Hypotheekbank
HJ/A 3 jr
1
xxxx
xxxx
7.1
7,33
Hypotheekbank
HJ/A
5 jr
1
xxxx
xxxx
7.4
7.64
Verenigde
M/A
0.5 jr
1
6,4
6.69
6,6
6,91
Spaarbank
M/A
3 jr
1
6.6
6,91
6.8
7.12
Spaarbank
M'A
5 jr
1
6,8
7,12
7.0
7,34
Spaarbank
M/A
7 jr
1
7.0
7.34
7.2
7,55
Spaarbank
M/A
ideaalren
1
6.7
7,01
6,9
7,31
Westl. Utr. (stand)
M/V
1 jr
1,5
6.3
6,79
6.3
6,79
(stand)
M/V
5 jr
1,5
6.9
7,28
7.1
7.66
(stand)
M/V
7 jr
1.5
7,1
7.66
7,3
7.88
(stand)
M/V
10 jr
1.5
7.3
7,88
7,5
8.10
(stand)
M/V
15 jr
1.5
op aanvraag
op aanvraag
(interim) M/V
1 jr
1,5
xxxx
xxxx
6.6
7,12
4e kwartaal 1988
7.13
budget
KW/A
variabel
1,5
6.8
7,13
6.8
Woonfonds/aut.
M/A
variabel
1,5
6.0
6,32
xxxx
xxxx
Woonf. wacht af
M/A
1 jr
1,5
6.1
6,42
xxxx
xxxx
Woonf. wacht af
M/A
2 jr
1.5
6.3
6,64
xxxx
xxxx
Woonfonds Holl.
M/A
3 jr
1.5
6,6
6.96
xxxx
xxxx
Woonfonds Holl.
M/A
5 jr
1,5
6.8
7,17
xxxx
xxxx
Woonf. Holland
M/A
10 jr
1,5
7.1
7.50
xxxx
xxxx
Woonfonds/comf
M/A
5 jr
1.5
6.8
7.17
xxxx
xxxx
Woonfonds comf
M/A
10 jr
1.5
7.1
7.50
xxxx
xxxx
'VERBETERDE' LEVENHYPOTHEKEN
FGH/Kapitaal
M/V
5 jr
1
7.0
7,36
7,1
7,47
FGH/Kapitaal
MA/
7 jr
1
7.2
7,58
7,3
7,69
FGH/Kapitaal
M/V
10 jr
1
7.4
7,80
7,5
7.91
Verenigde Spaarbank
Spaarhypotheek
M/A
5 jr
1
7.0
7,34
7,2
7.55
Zwolsche Alg.
(ZA-Hyp.plan)
M/A
5 jr
1
6.8
7.12
6,8
7,12
(ZA-Hyp.plan)
M/A
10 jr
1
7.1
7,44
7,2
7.55
(ZA-Hyp.plan)
M/A
15 jr
1
7.4
7,77
7.4
7,77
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer
M/A
5/10 jr
-
7,1
7,34
7.1
7,34
Centraal Beheer
M/A
15/20 jr
-
7,5
7,76
7,5
7,76
NVL-maatschap.
M/A
5/10 jr
-
7,1
7,34
7,1
7,34
NVL-maatschap.
M/A
15/20 jr
-
7.5
7,76
7.5
7,76
Westl. Utrecht
:lage lasten)
M/A
7 jr
1
7,1
7,44
7,3
7.66
lage lasten)
M/A
14 jr
1
7.4
7.77
7,6
7.98
RABOBANK UTRECHT executiewaarde onder 50.000.- afsluitprov.
1,5%.
M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf
Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort.
(Advertentie)
1 telefoontje is voldoende DE GRAAF
5 jaar 6,3%, 10 jaar 6,45%, 20 jaar 6,95% 011 80-33035
De Lancia Dedra eind 1989 op de Nederlandse markt.
Lancia heeft een nieuwe auto
aangekondigd, de 'Dedra'.
De kersverse Lancia-importeur,
Lanim in Vianen, hoopt met
deze auto het marktaandeel in
Nederland te verdubbelen. Een
woordvoerder van Lanim voegt
daar aan toe: „De auto vult het
gat op tussen de Prisma en de
Thema, auto's die qua model en
prijs ver uit elkaar liggen. Daar
tussen brachten wij tot dusver
geen auto. Het is voor ons een
nieuw marktsegment en we ver
wachten er erg veel van".
De Lancia Dedra wordt in mei
op de Italiaanse markt gelan
ceerd. Op de komende RAI staat
de auto helaas nog niet. Die eer
valt zelfs Genève niet te beurt.
Vermoedelijk zal de Dedra prij
ken op de Salon van Turijn, die
in april wordt gehouden. In Ne
derland komt het model eind
van dit jaar in de verkoop'.
De nieuwe Lancia is 4.34 meter
lang. Het is een vierdeurs sedan
met klassieke Italiaanse lijnen.
De luchtweerstand is met een
CW-waarde van 0,29 buitenge
woon gunstig. Net als bij alle an
dere Lancia's is bij de Dedra de
motor dwars voorin geplaatst en
geschiedt de aandrijving op de
voorwielen.
uitrusting
Er komen drie viercilinder ben
zinemotoren en een turbo-die
sel. De goedkoopste Dedra (La
nim schat de prijs op rond
38.000) heeft een 1600 motor.
Dan volgt een nieuwe 1800 mo
tor en tenslotte de tweeliter, die
men ook in de Thema aantreft.
Alle benzineversies hebben
elektronische brandstofinspui
ting en een geregelde katalysa
tor. De turbo-diesel meet 1,9 li
ter.
Voor het duurste Dedra-model
moet men rekenen op 45 mille.
Het uitrustingsniveau komt
hoog te liggen. ABS, volautoma
tische airconditioning en regel
bare vering behoren tot de mo
gelijke extra's.
NOL VANBENNEKOM