kleintjes e PZC Britten willen koning Charles Bezwaar CDA en YVD tegen financiering stormvloedkering Onkostenvergoeding specialist omlaag vandaag SPOREN EXPLOSIEVEN IN BAGAGERUIM Laatste restanten T;< LAARZEN HALVE PRIJS DE LEEUW SCHOENMODES Smit-Kroes tast in anders beurs HEDEN ANTIEKVEILING 231e jaargang no. 307 )onderdag 29 december 1988 Niéuwe Waterweg Caland Kanaal EUROPOORT usv' Al 25,-- 50,- 75,--100,- 125,- LANGE VIELE 2 MIDDELBURG GEZONDHEIDS STORMVLOEDKERING Totaal kosten 1,4 miljard Aanvang 14.00 uur 0 km 2,5 km TARIEVEN TOCH 6 PCT HOGER Zeehond Kustwacht Afgekeurd Lennon Economie Vuurwerk Zaalvoetbal Veiligheid Schiphol 7 Rustig weer Overwegend, droog weer met wolken velden. Kans op mistbanken. Maxi mum temperatuur rond 8 graden. Zwakke tot matige zuidwesten wind. Opgave advertenties per telefoon: 01184-84321 of schriftelijk te zenden aan: advertentie-afdeling PZC Postbus 18, 4380 AA Vlissingen PROVINCIALE ZEEUWSE COURAN 4e Petroleum haven Petroleum haven/V' 7e Petroleum V haven 1 1 VEENDAM - Kantje boord, moeten ze in Veendam gedacht hebben bij het zien van deze uitgerangeerde NS-loco- motief. De loc werd. tijdens rangeerwerkzaamhden weggedrukt door een rij goederenwagons terwijl de brug over het Oosterdiep nog openstond. Net voor het gevaarte over de rand dreigde te vallen viel de zaak stil. HAAL DE POSTBUS 51-BROCHURE BIJ POSTKANTOOR OF BIBLIOTHEEK DEN HAAG (GPD) - De regerings partijen CDA en VVD hebben be zwaren tegen de manier waarop mi nister Smit-Kroes de stormvloed kering in de Nieuwe Waterweg wil financieren. Vooral het uitstel van de verster king van rivierdijken, en de bijdrage van alle waterschappen langs de Noordzee-kust zijn bij CDA en VVD niet goed gevallen. Volgens CDA-vice-fractievoorzitter H. Eversdijk zitten er op die punten „nogal wat haken en ogen" aan de plannen. De WD'er P. Blauw heeft al aangekondigd wijzigingen in de plannen aan te willen brengen. Minister Smit-Kroes (Verkeer en Waterstaat) meldde dinsdag dat zij geen alternatieven ziet voor haar ei gen plannen, die „op dit moment het meest evenwichtige voorstel" zou den zijn. Wijzigingen sloot de be windsvrouwe daarmee vrijwel ge heel uit, maar de regeringspartijen hebben daar geen boodschap aan. „Ik zeg niet op voorhand nee, maar ook geen ongeclausuleerd ja. Wij be houden het recht van amandement voor", aldus de WD'er Blauw. Bei de partijen zijn in principe voorstan der van de bouw van een storm vloedkering in de Nieuwe Waterweg. Smit-Kroes wil dat de waterschap pen langs de kust samen 199 miljoen bijdragen aan de aanleg van de stuw. Ze mogen die bijdrage doorbe rekenen aan de bevolking, maar de Unie van Waterschappen noemde het al meteen „onverdedigbaar" dat van Zeeland tot Groningen meebe taald moet worden aan het project bij Rotterdam. De bouw van de stuw wordt begroot op 1,4 miljard gulden, en zal gaan duren van 1990 tot 1996. Uit de begroting van Verkeer en Wa- Advertentie in de schouwburg te Middelburg veilingmeester A. I. Verhage i i i terstaat komt 878 miljoen gulden beschikbaar; door uitstel van de versterking van rivierdijken komt er nog eens 267 miljoen vrij. De WD'er Blauw toont zich tevre den dat de impasse in het overleg over de financiering is doorbroken. „Zolang financiering uit de algeme ne middelen is uitgesloten, verdient geen enkel plan de schoonheids prijs. Maar over het naar achteren schuiven van de versterking van de rivierdijken moeten we nog maar eens babbelen met de minister", al dus Blauw. Volgens de CDA'er Eversdijk wor den ook dijkversterkingen uitge steld in het gebied dat niet door de nieuwe stormvloedkering wordt beirivloed. De regeringspartijen houden ook een slag om de arm waar het de bijdrage van de water schappen betreft. (Advertentie) UTRECHT (ANP) - De onkostenver goeding voor medisch specialisten gaat per 1 januari omlaag van 107.000 naar 100.000 gulden per jaar, zoals het kabinet onlangs heeft besloten. De Landelijke Specialisten vereniging (LSV) had tegen deze maatregel een schorsingsverzoek ingediend bij het College van Beroep voor het bedrijfsle ven. Dit heeft de gevraagde schorsing woensdag echter geweigerd, zo heeft een woordvoerster van het college des gevraagd meegedeeld. Over de achtergronden van die weige ring kon de woordvoerster niets zeg gen, de uitspraak staat nog niet op schrift. De lagere onkostenvergoeding die vanaf 1 januari geldt, leidt tot een ver laging van de specialistentarieven met 2,5 procent. Het is de eerste stap op weg naar een uiteindelijke verlaging tot 65.000 gulden. Toch gaan de specialisten er op 1 ja nuari per saldo niet op achteruit. Dat is het gevolg van een eerdere, wel suc cesvolle, procedure van de LSV bij het College van Beroep voor het bedrijfsle ven. Het college was het toen met de specialisten eens dat minister De Ko ning van Sociale Zaken op onjuiste wijze het norminkomen had verlaagd. Die ingreep moet volgend jaar worden rechtgetrokken. Omdat er in januari bovendien een eind komt aan een eerdere, tijdelijke, tariefsverlaging, zullen de tarieven volgend jaar gemiddeld zo'n 6 procent hoger zijn dan nu. S)Hoek van Holland Spoorlijn Spoorlijn v_ ttt at minister Smit-Kroes VV van haar bedoeninkje op verkeer en waterstaat niet via privatisering de deur uitwerkt, laat ze wel door an deren financieren. Het plan voor de bouw van een stormvloedkering in de monding van de Nieuwe Waterweg is daar een brutaal voorbeeld van. De be windsvrouw heeft het kabinet nu zover gekregen, dat voor dit project een fi nancieringstruc wordt toegepast waarmee het rijk voor zichzelf de deur openzet om ongegeneerd in ander mans portefeuille te graaien. 'Bijdra gen van derden' heet dat in het Haagse dieventaaltje. In werkelijkheid wordt ermee bedoeld dat anderen dan wie er rechtstreeks belang hebben bij zo'n project, gewoon een belastingaanslag in de bus krijgen. En die anderen wor den dan volstrekt willekeurig gekozen. In dit geval zijn het de waterschappen langs de kust - van Zeeland tot Gronin gen. Zij moeten meebetalen aan de stormvloedkering in de Nieuwe Water weg en zullen die kosten dus moeten verhalen op de burgers in hun gebied, 14,2 miljoen gulden per jaar. De minis ter bouwt een ingewikkelde redene ring op om deze ongebruikelijke finan ciering te verdedigen. Maar ze ver zuimt uit te leggen waarom niet ge woon iedereen in dit land via de alge mene middelen van het rijk aan deze stormvloedkering helpt betalen. Bij de bouw van de stormvloedkering in de Oosterschelde is dat toch ook ge beurd? De Unie van Waterschappen heeft al fel geprotesteerd tegen de ma nier van financieren van dit project. Ze vindt het 'onverdedigbaar en on rechtvaardig' om de belastingplichti gen van de zeewerende waterschap pen te laten opdraaien voor de veilig heidsproblemen in de regio Rotter dam. De waterschappen doen er ver standig aan, niet te zwichten voor de druk vanuit Smit-Kroes' ministerie. Het voorstel van de bewindsvrouw aan de Haagse Plesmanweg legt namelijk de zaag bij de stoelpoten van de water schapsbestuurders. Het Nederlandse waterschapsbestel is gebaseerd op het principe dat deze openbare lichamen de waterstaatsbelangen in hun eigen gebied verzorgen. Met het oog op die nauw omschreven taak hebben be langhebbenden in zo'n waterschaps- gebied - boeren, tuinders, huis- en grondeigenaren - de bevoegdheid om waterschapsbestuurders te kiezen. En die bestuurders kunnen erop worden aangesproken of de financiële midde len wel uitsluitend voor doeleinden van dijk-, water-, wegen- en zuiverings- beheer in het eigen waterschap wor den aangewend. Met 'bijdragen' aan een project elders (een Zeeuws of Gro nings waterschap dat betaalt voor een stormvloedkering in de Nieuwe Water weg) is dat niet meer het geval. De goede werking van een water schap berust op het principe dat direct betrokkenen opkomen voor hun SCHIPHOL (ANP) - Bij de douane op eigen zaken en daarvoor ook betalen. Schiphol was het dinsdag alles goud De belangen van de rijksoverheid zijn wat er blonk na de aanhouding van breder en algemener; de rijksoverheid een 28-jarige Zwitser. Hij was afkom- heeft ook een nationaal belastingstel- stig uit Zurich en wilde via ons land sel om de burger te laten betalen voor naar Antwerpen reizen. De man bleek die algemene belangen. Met haar jong- bij controle 2.250 stuks gouden siera- ste uitvinding om de stormvloedke- den met een totaal gewicht van 24 kilo ring in de Nieuwe Waterweg te finan- in een smokkelvest met zich mee te eieren hutselt Smit-Kroes de taken torsen. Dit heeft de woordvoerder van van rijksoverheid en waterschappen de douane woensdag meegedeeld. door elkaar. En daarmee is zij op de De waarde van de sieraden bedraagt verkeerde weg. Zoals het voorstel nu is volgens de douanewoordvoerder getracteerd hoeft de minister niet op 645.616 gulden. Wanneer de man, vrijwillige medewerking van water- P.M.F. uit Zurich, een boete van schappen buiten de Rotterdamse ag- 313.000 gulden aan de douane voldoet, gelomeratie te rekenen. Voor een op kan hij de in beslag genomen sieraden gelegde heffing bij die waterschappen terug krijgen. ontbreekt een wettelijke basis. De Het is de vierde omvangrijke smokkel Tweede Kamer zal daarvoor dus wet- van sieraden yia Schiphol die de doua- geving moeten maken. Maar dat wordt ne dit jaar ontdekt. Ook in de drie eer- dan wel pure gelegenheidswetgeving, dere gevallen waren de zendingen af- Een bedenkelijke vertroebeling van de komstig uit Zwitserland met Antwer- verhouding tussen de rijksoverheid en pen als eindbestemming. De nu aange- de zelfstandig opererende waterschap- troffen zending is een record. Pen' Wanneer er goede argumenten Volgens de douanewoordvoerder moe- zÜn voor de bouw van een stormvloed ten in België hogere rechten voor de kering in de Nieuwe Waterweg - een invoer van gouden sieraden worden uitgangspunt dat niet wordt bestre- betaald dan in Nederland. Zou de nu den - moeten daar op een reguliere ma- onderschepte zending in ons land voor nfer geldmiddelen voor komen. Niet invoer zijn aangeboden, dan zou een via trucs. bedrag van 156.500 gulden betaald vdM. moeten worden aan omzetbelasting en invoerrechten. (Advertentie) VVXTXTTXTT-s; cMaassluis^ [OTTERDAM (GPD) - Bewoners en bedrijven in het Rot- erdamse Scheepvaartkwartier kunnen zich volgend jaar ,vaarschijnlijk abonneren op een particuliere wijk-bewa- lingsdienst. Daarmee wordt de Maasstad de eerste stad in (ederland waar een woonwijk door een particulier be- Irijf wordt beveiligd. Directeur P. Breen van het Alge neen Beveiligingsbureau, dat de bewaking ter hand zal ïemen, verwacht dat deze vorm van bewaking binnen- ;ort ook elders in het land zal worden toegepast. Bewoners en bedrijven van het scheepvaartkwartier zullen ach tegen betaling van 188 gulden per jaar kunnen verze keren van beveiliging. Elke keer dat bewakers van het be veiligingsbedrijf in actie komen, wordt 35 gulden per half uur in rekening gebracht. Abonnees krijgen een herken ningsplaatje aan hun gevel. Het Algemeen Beveiligingsbureau zal daartoe een kantoor in de wijk inrichten van waaruit de geüniformeerde bewa kers buiten kantooruren opereren. Behalve surveillances per auto, reageren de bewakers ook op alarmsystemen die de abonnees in huis hebben. Alarmsignalen worden via het hoofdkantoor in Amersfoort vliegensvlug doorgeseind naar Rotterdam. In dat geval wordt ook de politie gealar meerd. Als er iets loos is bij een niet-abonnee, zullen de wa kers alleen de politie bellen, maar zelf geen actie onderne men. Kroonprins Charles LONDEN (RTR) - De meerderheid van de Britten vindt dat de 62-jari- ge koningin Elizabeth afstand moet doen ten gunste van kroonprins Charles. Dit blijkt uit een opinie peiling, die de „Daily Telegraph" woensdag. Volgens de krant vond 59 procent van de ondervraagden dat koningin Elizabeth, die sinds 1952 op de troon zit, nu plaats moet maken voor haar 40-jarige zoon. Uit het opinie-onder zoek blijkt verder dat een ruime meerderheid van 82 procent voor handhaving van de monarchie in haar huidige vorm is. Wel vindt 40 procent van de ondervraagden dat de toelage van ongeveer 20 miljoen gulden die het koningshuis jaarlijks krijgt te hoog is. Prins Charles is het geliefdste lid van het koningshuis, gevolgd door de koningin-moeder, prinses Anne, zijn vrouw Diana en dan pas konin gin Elizabeth. Bom oorzaak van ramp Lockerbie De zeehond is in het Neder landse deel van de Waddenzee inmiddels voor 70 tot 75 pro cent uitgestorven. PAGINA 3 De kustwacht waarschuwt de reddingmaatschappijen syste matisch uren te laat bij in moeilijkheden verkerende schepen. PAGINA 3 In de eerste vier maanden na opkomst worden ongeveer achtduizend dienstplichtigen, ofwel twintig procent, om me dische redenen afgekeurd. PAGINA 5 John Lennon, op 8 december 1980 in New York vermoord, blijft voer voor psychologen. PAGINA 6 De economie blijft in een op gaande lijn, de Nederlandsche Bank is erg optimistisch. PAGINA 7 In Zeeland gaat het, in tegen stelling tot in de rest van Ne derland, niet zo best met de vuurwerkverkoop. PAGINA 9 Oogstrelend technisch voetbal wordt zelfs tot bij de jongste pu pillen beheerst, bijna zeven honderd jeugdvoetballers uit Goes en omgeving houden de ze week een zaalvoetbaltoer nooi. PAGINA 13 Radio, tv en kunst: 2 Binnen- en buitenland; 3 en 5 Opinie en achtergrond: 4 Kunst, cultuur en pop: 6 Beurs en financiën: 7 Provincie: 9,11 en 12 Sport 13 (Van onze correspondent) LONDEN, DEN HAAG - De ramp met de Amerikaanse Boeing boven het Schotse Lockerbie, waarbij minstens 270 mensen om het leven kwamen, is veroorzaakt door een bomexplosie. Britse zowel als Amerikaanse experts die de brokstukken van de Jumbo onderzoeken, zeggen schade door een ontploffing te hebben kunnen vaststellen aan de kunststof bekleding van het voorste vrachtruim. Deze is gemaakt van kevlar, een mate riaal zo hard dat het alleen kan worden beschadigd door een zeer grote hitte, zoals bij een explosie. Fragmenten van met metaalsplinters doorboorde bagage zijn opgestuurd naar een onderzoekafdeling van het Britse ministerie van defensie in Kent. Volgens het Britse departement van verkeer staat echter na het eerste on derzoek al onomstotelijk vast dat de ramp met het Pan Am-toestel is ver oorzaakt door een zeer krachtige bom. Het zal echter nog geruime tijd duren voor de samenstelling van de bom en de precieze plaats waar hij in het vlieg tuig verborgen was, bekend zullen zijn, aldus gisteravond een verklaring van het departement. De weg is nu vrij voor het inschakelen van de anti-terreurbrigade voor het opsporen van de daders. Bij dat on derzoek zal vrijwel zeker ook de Ame rikaanse FBI worden betrokken. Reddingswerkers hebben dinsdag op nieuw een stoffelijk overschot gevon den in de wijk Sherwood, die vrijwel volledig werd vernietigd. Niet duide lijk is of het gaat om een van de 259 passagiers of iemand van de 11 vermis te inwoners. In het geïmproviseerde mortuarium in het stadhuis van Loc kerbie staan nog 70 kisten met nog niet geïdentificeerde menselijke res ten. In totaal zijn 241 lijken geborgen. De veiligheidsmaatregelen die op Schiphol gelden voor de drie Ameri kaanse maatschappijen blijven zoals ze nu zijn. Dit zegt woordvoerder R. Hirs van de rijkspolitie dienst lucht vaart die op Schiphol verantwoor delijk is voor de beveiliging tegen ter roristische acties. Begin december was de beveiliging voor de drie Ameri kaanse maatschappijen verder opge voerd na een verzoek om verhoogde waakzaamheid van de Amerikaanse autoriteiten. Grote vraag is thans hoe de explosie ven aan boord van de Amerikaanse 747 gekomen zijn. Daarbij speelt niet alleen de beveiligingssituatie op de Londense luchthaven Heathrow een rol waar de Boeing 747 aan de reis be gon. Bagage met explosieven kan ook van elders, bijvoorbeeld Frankfurt, naar Londen zijn verscheept en zonder dat daar de dodelijke inhoud is opge merkt, zijn overgeladen in de Pan Am- Boeing. Hirs wilde geen enkele mededeling doen over de controle op Schiphol van transito-bagage en over de con trole op vrachtzendingen. De rijkspo litie dienst luchtvaart beschikt op Schiphol over explosievenhonden die ook in de bagagekelders waar transit- koffers worden afgehandeld, werken. De NV Luchthaven Schiphol heeft voorts een onderdrukruimte, waar complete vrachtzendingen kunnen worden gecontroleerd op de aanwe zigheid van springladingen. LOCKERBIE - Een auto met vijf Amerikaanse slachtoffers van de vliegramp, onder ivie een achtjarig meisje en haar tweejarig broertje, verlaat Lockerbie op weg naar het Londense vliegveld Heathrow. Leden van de reddingsploegen vormden bij vertrek een erewacht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 1