kleintjes
e PZC
Britten willen
koning Charles
Bezwaar CDA en YVD tegen
financiering stormvloedkering
Onkostenvergoeding
specialist omlaag
vandaag
SPOREN EXPLOSIEVEN IN BAGAGERUIM
Laatste
restanten
T;<
LAARZEN
HALVE PRIJS
DE LEEUW
SCHOENMODES
Smit-Kroes tast
in anders beurs
HEDEN
ANTIEKVEILING
231e jaargang no. 307
)onderdag 29 december 1988
Niéuwe Waterweg
Caland Kanaal
EUROPOORT
usv' Al
25,-- 50,-
75,--100,-
125,-
LANGE VIELE 2 MIDDELBURG
GEZONDHEIDS
STORMVLOEDKERING Totaal kosten 1,4 miljard
Aanvang 14.00 uur
0 km 2,5 km
TARIEVEN TOCH 6 PCT HOGER
Zeehond
Kustwacht
Afgekeurd
Lennon
Economie
Vuurwerk
Zaalvoetbal
Veiligheid Schiphol
7
Rustig weer
Overwegend, droog weer met wolken
velden. Kans op mistbanken. Maxi
mum temperatuur rond 8 graden.
Zwakke tot matige zuidwesten wind.
Opgave advertenties per telefoon:
01184-84321
of schriftelijk te zenden aan:
advertentie-afdeling PZC
Postbus 18, 4380 AA Vlissingen
PROVINCIALE ZEEUWSE COURAN
4e Petroleum
haven
Petroleum
haven/V'
7e Petroleum
V haven
1
1
VEENDAM - Kantje boord, moeten ze in Veendam gedacht hebben bij het zien van deze uitgerangeerde NS-loco-
motief. De loc werd. tijdens rangeerwerkzaamhden weggedrukt door een rij goederenwagons terwijl de brug over
het Oosterdiep nog openstond. Net voor het gevaarte over de rand dreigde te vallen viel de zaak stil.
HAAL DE
POSTBUS 51-BROCHURE
BIJ POSTKANTOOR OF
BIBLIOTHEEK
DEN HAAG (GPD) - De regerings
partijen CDA en VVD hebben be
zwaren tegen de manier waarop mi
nister Smit-Kroes de stormvloed
kering in de Nieuwe Waterweg wil
financieren.
Vooral het uitstel van de verster
king van rivierdijken, en de bijdrage
van alle waterschappen langs de
Noordzee-kust zijn bij CDA en VVD
niet goed gevallen.
Volgens CDA-vice-fractievoorzitter
H. Eversdijk zitten er op die punten
„nogal wat haken en ogen" aan de
plannen. De WD'er P. Blauw heeft
al aangekondigd wijzigingen in de
plannen aan te willen brengen.
Minister Smit-Kroes (Verkeer en
Waterstaat) meldde dinsdag dat zij
geen alternatieven ziet voor haar ei
gen plannen, die „op dit moment het
meest evenwichtige voorstel" zou
den zijn. Wijzigingen sloot de be
windsvrouwe daarmee vrijwel ge
heel uit, maar de regeringspartijen
hebben daar geen boodschap aan.
„Ik zeg niet op voorhand nee, maar
ook geen ongeclausuleerd ja. Wij be
houden het recht van amandement
voor", aldus de WD'er Blauw. Bei
de partijen zijn in principe voorstan
der van de bouw van een storm
vloedkering in de Nieuwe Waterweg.
Smit-Kroes wil dat de waterschap
pen langs de kust samen 199 miljoen
bijdragen aan de aanleg van de
stuw. Ze mogen die bijdrage doorbe
rekenen aan de bevolking, maar de
Unie van Waterschappen noemde
het al meteen „onverdedigbaar" dat
van Zeeland tot Groningen meebe
taald moet worden aan het project
bij Rotterdam. De bouw van de stuw
wordt begroot op 1,4 miljard gulden,
en zal gaan duren van 1990 tot 1996.
Uit de begroting van Verkeer en Wa-
Advertentie
in de
schouwburg
te
Middelburg
veilingmeester
A. I. Verhage
i i i
terstaat komt 878 miljoen gulden
beschikbaar; door uitstel van de
versterking van rivierdijken komt er
nog eens 267 miljoen vrij.
De WD'er Blauw toont zich tevre
den dat de impasse in het overleg
over de financiering is doorbroken.
„Zolang financiering uit de algeme
ne middelen is uitgesloten, verdient
geen enkel plan de schoonheids
prijs. Maar over het naar achteren
schuiven van de versterking van de
rivierdijken moeten we nog maar
eens babbelen met de minister", al
dus Blauw.
Volgens de CDA'er Eversdijk wor
den ook dijkversterkingen uitge
steld in het gebied dat niet door de
nieuwe stormvloedkering wordt
beirivloed. De regeringspartijen
houden ook een slag om de arm
waar het de bijdrage van de water
schappen betreft.
(Advertentie)
UTRECHT (ANP) - De onkostenver
goeding voor medisch specialisten
gaat per 1 januari omlaag van 107.000
naar 100.000 gulden per jaar, zoals het
kabinet onlangs heeft besloten.
De Landelijke Specialisten vereniging
(LSV) had tegen deze maatregel een
schorsingsverzoek ingediend bij het
College van Beroep voor het bedrijfsle
ven. Dit heeft de gevraagde schorsing
woensdag echter geweigerd, zo heeft
een woordvoerster van het college des
gevraagd meegedeeld.
Over de achtergronden van die weige
ring kon de woordvoerster niets zeg
gen, de uitspraak staat nog niet op
schrift.
De lagere onkostenvergoeding die
vanaf 1 januari geldt, leidt tot een ver
laging van de specialistentarieven met
2,5 procent. Het is de eerste stap op
weg naar een uiteindelijke verlaging
tot 65.000 gulden.
Toch gaan de specialisten er op 1 ja
nuari per saldo niet op achteruit. Dat
is het gevolg van een eerdere, wel suc
cesvolle, procedure van de LSV bij het
College van Beroep voor het bedrijfsle
ven. Het college was het toen met de
specialisten eens dat minister De Ko
ning van Sociale Zaken op onjuiste
wijze het norminkomen had verlaagd.
Die ingreep moet volgend jaar worden
rechtgetrokken.
Omdat er in januari bovendien een
eind komt aan een eerdere, tijdelijke,
tariefsverlaging, zullen de tarieven
volgend jaar gemiddeld zo'n 6 procent
hoger zijn dan nu.
S)Hoek van Holland
Spoorlijn
Spoorlijn
v_ ttt at minister Smit-Kroes
VV van haar bedoeninkje
op verkeer en waterstaat
niet via privatisering de deur
uitwerkt, laat ze wel door an
deren financieren. Het plan voor de
bouw van een stormvloedkering in de
monding van de Nieuwe Waterweg is
daar een brutaal voorbeeld van. De be
windsvrouw heeft het kabinet nu zover
gekregen, dat voor dit project een fi
nancieringstruc wordt toegepast
waarmee het rijk voor zichzelf de deur
openzet om ongegeneerd in ander
mans portefeuille te graaien. 'Bijdra
gen van derden' heet dat in het Haagse
dieventaaltje. In werkelijkheid wordt
ermee bedoeld dat anderen dan wie er
rechtstreeks belang hebben bij zo'n
project, gewoon een belastingaanslag
in de bus krijgen. En die anderen wor
den dan volstrekt willekeurig gekozen.
In dit geval zijn het de waterschappen
langs de kust - van Zeeland tot Gronin
gen. Zij moeten meebetalen aan de
stormvloedkering in de Nieuwe Water
weg en zullen die kosten dus moeten
verhalen op de burgers in hun gebied,
14,2 miljoen gulden per jaar. De minis
ter bouwt een ingewikkelde redene
ring op om deze ongebruikelijke finan
ciering te verdedigen. Maar ze ver
zuimt uit te leggen waarom niet ge
woon iedereen in dit land via de alge
mene middelen van het rijk aan deze
stormvloedkering helpt betalen. Bij de
bouw van de stormvloedkering in de
Oosterschelde is dat toch ook ge
beurd?
De Unie van Waterschappen heeft
al fel geprotesteerd tegen de ma
nier van financieren van dit project. Ze
vindt het 'onverdedigbaar en on
rechtvaardig' om de belastingplichti
gen van de zeewerende waterschap
pen te laten opdraaien voor de veilig
heidsproblemen in de regio Rotter
dam. De waterschappen doen er ver
standig aan, niet te zwichten voor de
druk vanuit Smit-Kroes' ministerie.
Het voorstel van de bewindsvrouw aan
de Haagse Plesmanweg legt namelijk
de zaag bij de stoelpoten van de water
schapsbestuurders. Het Nederlandse
waterschapsbestel is gebaseerd op het
principe dat deze openbare lichamen
de waterstaatsbelangen in hun eigen
gebied verzorgen. Met het oog op die
nauw omschreven taak hebben be
langhebbenden in zo'n waterschaps-
gebied - boeren, tuinders, huis- en
grondeigenaren - de bevoegdheid om
waterschapsbestuurders te kiezen. En
die bestuurders kunnen erop worden
aangesproken of de financiële midde
len wel uitsluitend voor doeleinden
van dijk-, water-, wegen- en zuiverings-
beheer in het eigen waterschap wor
den aangewend. Met 'bijdragen' aan
een project elders (een Zeeuws of Gro
nings waterschap dat betaalt voor een
stormvloedkering in de Nieuwe Water
weg) is dat niet meer het geval.
De goede werking van een water
schap berust op het principe dat
direct betrokkenen opkomen voor hun
SCHIPHOL (ANP) - Bij de douane op eigen zaken en daarvoor ook betalen.
Schiphol was het dinsdag alles goud De belangen van de rijksoverheid zijn
wat er blonk na de aanhouding van breder en algemener; de rijksoverheid
een 28-jarige Zwitser. Hij was afkom- heeft ook een nationaal belastingstel-
stig uit Zurich en wilde via ons land sel om de burger te laten betalen voor
naar Antwerpen reizen. De man bleek die algemene belangen. Met haar jong-
bij controle 2.250 stuks gouden siera- ste uitvinding om de stormvloedke-
den met een totaal gewicht van 24 kilo ring in de Nieuwe Waterweg te finan-
in een smokkelvest met zich mee te eieren hutselt Smit-Kroes de taken
torsen. Dit heeft de woordvoerder van van rijksoverheid en waterschappen
de douane woensdag meegedeeld. door elkaar. En daarmee is zij op de
De waarde van de sieraden bedraagt verkeerde weg. Zoals het voorstel nu is
volgens de douanewoordvoerder getracteerd hoeft de minister niet op
645.616 gulden. Wanneer de man, vrijwillige medewerking van water-
P.M.F. uit Zurich, een boete van schappen buiten de Rotterdamse ag-
313.000 gulden aan de douane voldoet, gelomeratie te rekenen. Voor een op
kan hij de in beslag genomen sieraden gelegde heffing bij die waterschappen
terug krijgen. ontbreekt een wettelijke basis. De
Het is de vierde omvangrijke smokkel Tweede Kamer zal daarvoor dus wet-
van sieraden yia Schiphol die de doua- geving moeten maken. Maar dat wordt
ne dit jaar ontdekt. Ook in de drie eer- dan wel pure gelegenheidswetgeving,
dere gevallen waren de zendingen af- Een bedenkelijke vertroebeling van de
komstig uit Zwitserland met Antwer- verhouding tussen de rijksoverheid en
pen als eindbestemming. De nu aange- de zelfstandig opererende waterschap-
troffen zending is een record. Pen' Wanneer er goede argumenten
Volgens de douanewoordvoerder moe- zÜn voor de bouw van een stormvloed
ten in België hogere rechten voor de kering in de Nieuwe Waterweg - een
invoer van gouden sieraden worden uitgangspunt dat niet wordt bestre-
betaald dan in Nederland. Zou de nu den - moeten daar op een reguliere ma-
onderschepte zending in ons land voor nfer geldmiddelen voor komen. Niet
invoer zijn aangeboden, dan zou een via trucs.
bedrag van 156.500 gulden betaald vdM.
moeten worden aan omzetbelasting en
invoerrechten. (Advertentie)
VVXTXTTXTT-s;
cMaassluis^
[OTTERDAM (GPD) - Bewoners en bedrijven in het Rot-
erdamse Scheepvaartkwartier kunnen zich volgend jaar
,vaarschijnlijk abonneren op een particuliere wijk-bewa-
lingsdienst. Daarmee wordt de Maasstad de eerste stad in
(ederland waar een woonwijk door een particulier be-
Irijf wordt beveiligd. Directeur P. Breen van het Alge
neen Beveiligingsbureau, dat de bewaking ter hand zal
ïemen, verwacht dat deze vorm van bewaking binnen-
;ort ook elders in het land zal worden toegepast.
Bewoners en bedrijven van het scheepvaartkwartier zullen
ach tegen betaling van 188 gulden per jaar kunnen verze
keren van beveiliging. Elke keer dat bewakers van het be
veiligingsbedrijf in actie komen, wordt 35 gulden per half
uur in rekening gebracht. Abonnees krijgen een herken
ningsplaatje aan hun gevel.
Het Algemeen Beveiligingsbureau zal daartoe een kantoor
in de wijk inrichten van waaruit de geüniformeerde bewa
kers buiten kantooruren opereren. Behalve surveillances
per auto, reageren de bewakers ook op alarmsystemen die
de abonnees in huis hebben. Alarmsignalen worden via het
hoofdkantoor in Amersfoort vliegensvlug doorgeseind
naar Rotterdam. In dat geval wordt ook de politie gealar
meerd. Als er iets loos is bij een niet-abonnee, zullen de wa
kers alleen de politie bellen, maar zelf geen actie onderne
men.
Kroonprins Charles
LONDEN (RTR) - De meerderheid
van de Britten vindt dat de 62-jari-
ge koningin Elizabeth afstand moet
doen ten gunste van kroonprins
Charles. Dit blijkt uit een opinie
peiling, die de „Daily Telegraph"
woensdag.
Volgens de krant vond 59 procent
van de ondervraagden dat koningin
Elizabeth, die sinds 1952 op de troon
zit, nu plaats moet maken voor haar
40-jarige zoon. Uit het opinie-onder
zoek blijkt verder dat een ruime
meerderheid van 82 procent voor
handhaving van de monarchie in
haar huidige vorm is. Wel vindt 40
procent van de ondervraagden dat
de toelage van ongeveer 20 miljoen
gulden die het koningshuis jaarlijks
krijgt te hoog is.
Prins Charles is het geliefdste lid
van het koningshuis, gevolgd door
de koningin-moeder, prinses Anne,
zijn vrouw Diana en dan pas konin
gin Elizabeth.
Bom oorzaak van
ramp Lockerbie
De zeehond is in het Neder
landse deel van de Waddenzee
inmiddels voor 70 tot 75 pro
cent uitgestorven.
PAGINA 3
De kustwacht waarschuwt de
reddingmaatschappijen syste
matisch uren te laat bij in
moeilijkheden verkerende
schepen.
PAGINA 3
In de eerste vier maanden na
opkomst worden ongeveer
achtduizend dienstplichtigen,
ofwel twintig procent, om me
dische redenen afgekeurd.
PAGINA 5
John Lennon, op 8 december
1980 in New York vermoord,
blijft voer voor psychologen.
PAGINA 6
De economie blijft in een op
gaande lijn, de Nederlandsche
Bank is erg optimistisch.
PAGINA 7
In Zeeland gaat het, in tegen
stelling tot in de rest van Ne
derland, niet zo best met de
vuurwerkverkoop.
PAGINA 9
Oogstrelend technisch voetbal
wordt zelfs tot bij de jongste pu
pillen beheerst, bijna zeven
honderd jeugdvoetballers uit
Goes en omgeving houden de
ze week een zaalvoetbaltoer
nooi.
PAGINA 13
Radio, tv en kunst: 2
Binnen- en buitenland; 3
en 5
Opinie en achtergrond: 4
Kunst, cultuur en pop: 6
Beurs en financiën: 7
Provincie: 9,11 en 12
Sport 13
(Van onze correspondent)
LONDEN, DEN HAAG - De ramp met de Amerikaanse Boeing
boven het Schotse Lockerbie, waarbij minstens 270 mensen
om het leven kwamen, is veroorzaakt door een bomexplosie.
Britse zowel als Amerikaanse experts die de brokstukken van
de Jumbo onderzoeken, zeggen schade door een ontploffing te
hebben kunnen vaststellen aan de kunststof bekleding van het
voorste vrachtruim. Deze is gemaakt van kevlar, een mate
riaal zo hard dat het alleen kan worden beschadigd door een
zeer grote hitte, zoals bij een explosie.
Fragmenten van met metaalsplinters
doorboorde bagage zijn opgestuurd
naar een onderzoekafdeling van het
Britse ministerie van defensie in Kent.
Volgens het Britse departement van
verkeer staat echter na het eerste on
derzoek al onomstotelijk vast dat de
ramp met het Pan Am-toestel is ver
oorzaakt door een zeer krachtige bom.
Het zal echter nog geruime tijd duren
voor de samenstelling van de bom en
de precieze plaats waar hij in het vlieg
tuig verborgen was, bekend zullen zijn,
aldus gisteravond een verklaring van
het departement.
De weg is nu vrij voor het inschakelen
van de anti-terreurbrigade voor het
opsporen van de daders. Bij dat on
derzoek zal vrijwel zeker ook de Ame
rikaanse FBI worden betrokken.
Reddingswerkers hebben dinsdag op
nieuw een stoffelijk overschot gevon
den in de wijk Sherwood, die vrijwel
volledig werd vernietigd. Niet duide
lijk is of het gaat om een van de 259
passagiers of iemand van de 11 vermis
te inwoners. In het geïmproviseerde
mortuarium in het stadhuis van Loc
kerbie staan nog 70 kisten met nog
niet geïdentificeerde menselijke res
ten. In totaal zijn 241 lijken geborgen.
De veiligheidsmaatregelen die op
Schiphol gelden voor de drie Ameri
kaanse maatschappijen blijven zoals
ze nu zijn. Dit zegt woordvoerder R.
Hirs van de rijkspolitie dienst lucht
vaart die op Schiphol verantwoor
delijk is voor de beveiliging tegen ter
roristische acties. Begin december
was de beveiliging voor de drie Ameri
kaanse maatschappijen verder opge
voerd na een verzoek om verhoogde
waakzaamheid van de Amerikaanse
autoriteiten.
Grote vraag is thans hoe de explosie
ven aan boord van de Amerikaanse
747 gekomen zijn. Daarbij speelt niet
alleen de beveiligingssituatie op de
Londense luchthaven Heathrow een
rol waar de Boeing 747 aan de reis be
gon. Bagage met explosieven kan ook
van elders, bijvoorbeeld Frankfurt,
naar Londen zijn verscheept en zonder
dat daar de dodelijke inhoud is opge
merkt, zijn overgeladen in de Pan Am-
Boeing.
Hirs wilde geen enkele mededeling
doen over de controle op Schiphol
van transito-bagage en over de con
trole op vrachtzendingen. De rijkspo
litie dienst luchtvaart beschikt op
Schiphol over explosievenhonden die
ook in de bagagekelders waar transit-
koffers worden afgehandeld, werken.
De NV Luchthaven Schiphol heeft
voorts een onderdrukruimte, waar
complete vrachtzendingen kunnen
worden gecontroleerd op de aanwe
zigheid van springladingen.
LOCKERBIE - Een auto met vijf Amerikaanse slachtoffers van de vliegramp, onder ivie een achtjarig meisje en haar
tweejarig broertje, verlaat Lockerbie op weg naar het Londense vliegveld Heathrow. Leden van de reddingsploegen
vormden bij vertrek een erewacht.