De plaats waar Maria woonde In het spoor van Paulus naar Efeze Rel om Paulus Marmeren weg M. P. Dieleman De legendarische koning Croesus, de veroveraar Alexander de Grote, de verleidelijke Egyptische prinses Cleopatra, de reislustige apostel Paulus, in die volgorde zijn ze vele eeuwen geleden de toerist anno 1988 voorgegaan met een bezoek aan één van de mooiste steden van de oudheid. Efeze in West-Turkije is heden ten dage niet veel meer dan een gedeeltelijk geconserveerde ruïne, maar wat er uit de tijd van Grieken en Romeinen is overgebleven, is van zulk een adembenemende schoonheid dat de grootheid van de metropool Efeze - na Alexandrië en Antiochië de derde stad in grootte in het oostelijk deel van het Romeinse rijk - na twintig eeuwen nog voelbaar aanwezig Centrum van cultuur Griekse avonturiers Artemis-cultuur Artemis van Efeze, zoals een anonieme kunstenaar haar zich voorstelde in de eerste eeuw na Christus. de apostel Paulus en jaren later rond de Maria-verering beter te begrijpen. Ten tijde van Paulus stond Efeze op het toppunt van zijn roem. De Romeinse kei zer Augustus (63 V.C.-14 n.C.) promoveer de Efeze tot hoofdstad van de provincie Asia, hetgeen de groei en bloei van de stad enorm heeft gestimuleerd. Tegelijkertijd vormden de stad en haar inwoners een rij ke voedingsbodem voor de nieuwe christelijke godsdienst. In het bijbelboek Handelingen wordt verteld over één van de reizen van Paulus, die hem naar Efeze voerde. De apostel kreeg door zijn welbe spraaktheid en door zijn wijze van optre den duizenden volgelingen, die zich af keerden van de oude afgodendienst, waar in Artemis centraal stond. Aan diezelfde Artemis was een gigantische tempel ge wijd - de tweede al; de eerste was in 356 v.C. in brand gestoken door Herostratus, een mentaal gestoorde man, die naam wil de maken in de geschiedenis. Deze tempel was een groots en indrukwekkend bouw werk, dat als ééln van de zeven wereld wonderen van de oudheid werd be schouwd. De inwoners van Efeze waren er niet weinig trots op, waaraan het feit niet vreemd zal zijn geweest dat een deel van hen er financieel wel bij voer. Bijvoorbeeld de zilversmeden. Zij zagen het optreden van Paulus en zijn volgelingen met ge mengde gevoelens aan. De zilversmeden haalden een belangrijk stuk inkomen uit de verkoop van zogenoemde Artemis- beeldjes, kleine zilveren afbeeldingen van de eerste tempel. De nieuwe godsdienst bracht de verkoop daarvan in gevaar. De onvermijdelijke uitbarsting volgde in 54. De zilversmid Demetrius en vele van zijn medestanders, in totaal enkele dui zenden mensen, stroomden naar het reus achtige amfitheater, waar zij urenlang leuzen schreeuwden tegen Paulus en de christenen. Groot is de Artemis der Efe- ziërs, was één van hun belangrijkste kre ten. Een Joodse inwoner van Efeze, Ale xander genaamd, die evenmin iets met Paulus te maken wilde hebben, probeerde het volk te kalmeren, maar hij kreeg daar toe de gelegenheid niet. Hij kon te nau- wernood het vege lijf redden. Met dit voor beeld voor ogen voorkwam de christelijke gemeente van Efeze dat Paulus zich tot het volk zou wenden. Een dergelijke uit zinnige mensenmassa tot kalmte probe ren te brengen, had hem wellicht het leven kunnen kosten. Wie wél slaagde was de se cretaris van het stadsbestuur. Geen volksgericht, maar klachten bij het stads bestuur, was de inhoud van zijn bood schap. Hij herinnerde het volk eraan dat 'de gehele wereld weet dat de stad der Efe- ziërs de tempelbewaarster is van de grote Artemis en van het beeld dat uit de hemel is gevallen. Daar dit nu buiten kijf is, hebt gij u kalm te houden en niets overijld te doen', waren de bezwerende woorden van de stadsbestuurder. Handelingen 19:40 besluit dit incident in het amfitheater met nog een citaat van de stadssecretaris: 'Want wij lopen gevaar van oproer te wor den aangeklaagd om de dag van heden, daar er geen enkele reden is aan te voeren, waarover wij verantwoording zullen kun nen afleggen, terzake van deze samen scholing.' En met deze woorden ontbond hij de volksvergadering, voegt Lucas, de schrijver van het boek Handelingen eraan toe. Voor Paulus was de opschudding onder het volk aanleiding zijn evangelisatie-rei zen voort te zetten. Macedonië in Grieken land en Rome waren zijn volgende doelen. Wie de dag van vandaag door de ten dele goed bewaard gebleven overblijfselen van Efeze dwaalt, volgt automatisch de ander halve kilometer lange marmeren hoofd weg en de prachtige met mozaïek ingeleg de overdekte trottoirs. De weg komt uit bij de gedeeltelijk gerestaureerde biblio theek van Celsus, een monumentaal bouwwerk, dat in het begin van de tweede eeuw na Christus door Gaius Julius Aqui- la is gebouwd ter nagedachtenis van zijn overleden vader. De faam van de bibliotheek van Efeze reikte in de oudheid tot ver over de gren zen van de provincie Asia. Met een boe kenbezit van meer dan tweehonderddui zend exemplaren stak Efeze het Egypti sche Alexandrië naar de kroon. Overigens bezat ook Pergamom eenzelfde soort bi bliotheek met een al even uitgebreid boe kenbezit, zo groot zelfs dat de Egyptena- ren op een bepaald moment weigerden nog langer papyrus te leveren, bang als zij waren dat de bibliotheek van Pergamom die van Alexandrië zou overvleugelen. De heersers van Pergamom zaten er niet echt mee. Zij schreven volgens de plaatselijke overlevering een prijsvraag uit waaruit diegene als winnaar te voorschijn zou ko men die een vervangingsmiddel voor pa pyrus ontdekte. Op die manier is de we reld met de vinding van het perkament - afgeleid van de naam Pergamom - ver rijkt. Waarheid of verzinsel? Het is in elk geval een mooi verhaal, dat iedere gids in Pergamom of Efeze graag zal vertellen. De opgravingen in Efeze, nauwelijks tien procent van wat er in zijn totaliteit onder de grond zit, geven alles bij elkaar een goed beeld van het reilen en zeilen in een grote stad uit de Grieks-Romeinse tijd. Overblijfselen van tempels, badhuizen, markten en winkels, standbeelden van keizers, tal van openbare gebouwen, zelfs openbare toiletten en een bordeel zijn blootgelegd. Opvallend in Efeze is de met rechthoekige marmeren platen geplavei de Heiligenweg, die voert van de biblio theek naar het grote amfitheater, waar ruim 1900 jaar geleden zich de oproer te gen de apostel Paulus afspeelde. Vanuit het amfitheater heeft de bezoeker een fraai uitzicht over de elf meter brede en vijfhonderd meter lange weg naar de ha ven. Voor de zeelieden was er een speciaal badhuis, want de stad mochten ze pas bin nen als ze zichzelf een goede wasbeurt hadden gegeven. Verlichting aan beide zijden van de straat droeg er zorg voor dat de schepelingen ook bij donker gemakke lijk de weg konden vinden. Anno 1988 voert die weg naar een groene vlakte, waar twintig eeuwen geleden de zee nog vrij spel had. Opgaan, blinken en verzinken: het zijn begrippen die op zo'n moment meer dan ooit opgeld doen. In het begin van de negentiende eeuw had een blinde Duitse non, Katharina Emmerich, een visioen, naar aanleiding waarvan zij een gedetailleerde beschrij ving gaf van het huis bij Efeze, waarin Maria, de moeder van Jezus, haar laat ste levensjaren zou hebben doorge bracht. Zeventig jaar later ontdekten monniken op een plek in de bergen, ze ven kilometer van Efeze, overblijfselen van een huisje, die verrassend veel over eenkwamen met de beschrijving van de non. Sindsdien is op grond van wat Ka tharina Emmerich in haar dromen zag, een eenvoudige Mariakapel gebouwd op de funderingen van het huis. Huis van de Maagd Maria, noemen de Turken deze kapel, die in de loop van vele jaren is uitgegroeid tot een bede vaartplaats van zowel christenen als mohammedanen. Met name sinds het bezoek van paus Paulus VI in 1967 mag de kapel zich in een grote belangstelling verheugen. Aan het water van de bijbe horende bron worden genezende krach ten toegekend. De bewoners van de streek rondom Efe ze kenden al langer de legende van de apostel Johannes en Maria: Johannes zou zich na de dood van Jezus in Efeze hebben teruggetrokken en in zijn gezel schap bevond zich Maria. Die zienswijze is mede gebaseerd op de bijbeltekst in Johannes 19:27: 'En van dat uur af nam de discipel haar bij zich in huis.' Vast staat in elk geval dat Johannes in Efeze is geweest. Het derde oecumenische concilie, in 431 in Efeze gehouden, heeft zich ook al be zig gehouden met de Maria-verering. Dit concilie aanvaardde de term Theo- tokos, waarbij verklaard werd dat Maria God heeft gebaard. De belangstelling van de Efeziërs voor Maria wordt voor een deel teruggebracht op de eerdere Artemis-verering van de inwoners van deze stad. De Mariakapel bij Efeze: een bedevaartplaats voor christenen en moslims. Artemis' laatste ademtocht ligt in marmer bevroren is. De marmeren Curetestraat in Efeze, met op de achtergrond de gerestaureerde gevel van de bibliotheek van Celsus. Foto Cas van Houtert Voor de christelijke kerk heeft Efeze een bijzondere betekenis. De apostel Paulus vertoefde er meermalen; eenmaal zelfs langer dan twee jaar. Vanuit Efeze verspreidde hij het christelijk geloof in grote delen van West-Anatolië. Het bijbel boek Handelingen laat zich er heel beslist over uit: En dit ging twee jaar lang zo voort, zodat allen die in Asia woonden, het woord des Heren hoorden, Joden zowel als Grieken (Handelingen 19:10). Op het voor de kust gelegen eiland Pat mos, nauwelijks honderd kilometer van Efeze, kwamen aan het eind van de eerste eeuw de Openbaringen van Johannes tot stand. De eerste van deze zeven bijzonde re brieven van Johannes waren aan de ge meente van Efeze gericht. Als vaststaand wordt aangenomen dat Johannes, die na de dood van Jezus de zorg voor diens moe der Maria op zich nam (Johannes 19:27) een aantal jaren in de omgeving van Efeze heeft gewoond. De overlevering wil dat hij is begraven in de kerk van Efeze, die naar hem is vernoemd. In de tweede eeuw van de jaartelling werd ook een kerk gebouwd ter ere van Maria. Enkele kilometers bui ten Efeze ligt het Huis van de maagd Ma ria, nu een bedevaartplaats voor zowel christenen als moslims. De geschiedenis van Efeze is er één van opgaan, blinken en verzinken. Als deze drie woorden ooit golden voor een stad uit de oudheid dan is het wel voor Efeze. Eens was het een machtige handelsstad en cen trum van een rijk cultureel leven. Het baadde letterlijk in weelde. Marmer dien de als plaveisel voor de 'heilige weg', de verbinding tussen de beroemde biblio theek van Celsus en het amfitheater, met zijn 24.000 zitplaatsen een van de grootste in het oostelijk deel van het toenmalige Romeinse rijk. Schitterende openbare ge bouwen, overdekte winkelstraten en zelfs openbare straatverlichting langs de brede avenue naar de haven, maakten Efeze tot een wonder van Grieks-Romeinse bouw kunst. Het rioleringsysteem van het antie ke Efeze zou menige twintigste eeuwse Nederlandse stad tot voorbeeld kunnen dienen. Efeze, rijk genoeg om een grote gift van Alexander de Grote voor de bouw van een tempel - één van de zeven wereld wonderen uit de oudheid - te weigeren. Waar zou het met de wereld naar toegaan als de ene god een tempel aan de andere god zou wijden? Alexander begreep de wenk. De Efeziërs mochten hun Artemis- tempel zelf bekostigen. Bij het aanschou wen van de vele indrukwekkende over blijfselen van het oude Efeze is er anno 1988 weinig fantasie voor nodig zich de grootheid en de rijkdom van deze Grieks- Romeinse metropool met zijn .tweehon derdvijftigduizend inwoners voor te stel len. Efeze is ongeveer duizend jaar voor Chris tus door Atheense immigranten gesticht. De oorspronkelijke bewoners van de streek zijn bij de komst van de Grieken in het duister der geschiedenis verdwenen. Voor zover zij zich konden handhaven as simileerden zij zich met de kolonisten. In die tijd overspoelden de Grieken in hun drang haar expansie de kusten van Klein-Azië. De val van Troye had de weg vrijgemaakt. Tal van plaatsen, nu niet meer dan ruïnes, in sommige gevallen zelfs helemaal van de aardbodem verdwe nen, getuigen van de Griekse kolonisatie. Tot begin van de jaren twintig van deze eeuw hebben de Grieken zich kunnen handhaven in West-Anatolië. Kort na de Eerste Wereldoorlog, waarin Turkije aan de zijde van de Asmogendheden (Duits land en zijn bondgenoten) streed, kreeg Griekenland bij de vrede van Sèvres (1920) de westelijke kuststrook toegewe zen. Maar de Turken onder leiding van Kemal Atatürk wilden zich niet neerleg gen bij deze beslissing. Nog geen jaar later brak oorlog uit tussen Griekenland en Turkije. In de slag bij Smyrna (nu Izmir) werd het Griekse leger in 1922 vernieti gend verslagen. Na meer dan dertig eeu wen kwam een eind aan de Griekse aan wezigheid in het westen van Anatolië. De exodus van een miljoen Grieken van Klein-Azië naar het moederland kwam op gang. Smyrna werd Izmir en de 'Griekse' westkust van Anatolië werd volledig Turks. Drie millennia daarvoor ging het de Grie ken heel wat voorspoediger. De Atheense koningszoon Androklos sleepte zijn vrien den mee op avontuur in Klein-Azië. Zoals gebruikelijk op zo'n reis naar onbekende landen raadpleegden ze het orakel van Apollo. Op een plaats langs de kust waar hun het teken van de vis en de beer werd geopenbaard, zouden ze een nederzetting moeten bouwen, was de uitkomst van het orakel. Eenmaal aan land in de buurt van Efeze sprong bij het bereiden van de maal tijd de nog levende vis plotseling uit de braadpan. Het gevolg was dat het pas aan gelegde vuur zich verspreidde in de bos jes, waaruit op dat moment een beer weg vluchtte. Deze twee gebeurtenissen waren voldoende voor de Atheense avonturiers; zij wisten nu meteen de plaats waar ze hun stad moesten bouwen. Het is niet de enige stad, die de Grieken op het vasteland van Azië hebben gesticht. In het millennium voorafgaande aan de jaartelling zijn hon derden Griekse nederzettingen verrezen, waarvan sommige tot grote bloei zijn ge komen. Efeze bijvoorbeeld leefde eeuwen lang in de schaduw van het noordelijker gelegen Pergamon, dat zich pas bij de komst van de Romeinen in de tweede eeuw voor Christus door de havenstad Efeze zag overvleugeld. Oorlogen, rampen en aardbevingen - alleen al in Efeze drie grote aardbevingen in de vierde eeuw: in 355, in 365 en in 368 - bezegelden in de vijf de en zesde eeuw het lot van vele van die steden, zo ook van Efeze. De grootste en uiteindelijk niet te keren ramp die Efeze trof, was de verzanding van de haven door aanvoer van grind, slib en zand via de ri vier de Maeander. Al bij de komst van de apostel Paulus kampte de stad met aan- zanding van de haven. Zelfs de beste tech nici konden dat proces niet keren, hooguit slaagden zij erin tijdelijk een oplossing te vinden. Vandaag de dag bevindt de kust lijn zich op ruim vijf kilometer van de res ten van het Grieks-Romeinse Efeze. Waar eens de baai en de haven van Efeze lagen, strekt zich nu kilometers lang een gras achtige vlakte uit, die verloren gaat in het blauwe water van de Middellandse Zee. Voor Efeze betekende de verzanding van de haven het einde op termijn. Na de bloei in de eerste eeuwen van de jaartelling ging het snel bergafwaarts. Het aantal inwo ners liep drastisch terug. In de Byzantijn se tijd had Efeze al veel aan invloed inge boet. Toen de Osmaanse Turken in het be gin van de veertiende eeuw Efeze inna men, kwam de stad nog eenmaal tot bloei, om daarna voorgoed in de vergetenheid weg te zinken. Opgaan, blinken en verzin ken; voor Efeze was de cirkel rond. In de ruim tweeduizend jaren van zijn be staan bleef Efeze contacten onderhouden met het moederland, ook al ontwikkelde het zich tot een zelfstandige stad, waar de oosterse invloeden zichtbaar aanwezig waren als gevolg van oorlogen met Egypte en Perzië en hun bondgenoten. De stad was eeuwenlang befaamd door zijn Arte- mis-cultus, een soort variant op de hei dense cultus van Kybele, de moedergodin van de Hittieten. Dit hoogbeschaafde volk beheerste tussen 2000 en ongeveer 1200 voor Chistus grote delen van Anato lië. Artemis was gedurende vele eeuwen de belangrijkste god(in) van Efeze. Zij was 'de grote moeder' voor zowel mensen als dieren, godin van vruchtbaarheid en le venskracht, van geboorte en dood, be schermvrouwe van recht en gerechtig heid. Zij was in alle opzichten 'een strenge moeder voor haar kinderen'; liefde kende deze godin niet. Tegen die achtergrond zijn de gebeurtenissen in 54 in Efeze rond i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 33