PZC 4 Het Statuut voor het Koninkrijk: hoe elastisch is dat nu nog? België overhoop met vroegere kolonie Zaire KADOSTUNT opinie en achtergrond DONDERDAG 15 DECEMBER 1988 Hoge eisen TRIJFEL Nico Scheepmaker Referendum Moboetoe ziedend Geen probleem De Generale Passtoors PRACHTKADO GOES, Ganzepoortstraat 9 ALTIJD BETER ALTIJD VOORDELIGER Door ANP-correspcmdent Rajendre Khargi op Curagaoi Het zegt velen wellicht niets, maar vandaag (15 december) is het Sta tuutdag. Deze dag van de bevestiging van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden was tot 1976 nog een algemene vrije dag op de Nederlandse Antillen. Maar sinds het 'opstandige' Aruba (toen nog deel van de Antillen) dat jaar besloot deze dag te schrappen en een eigen nationale feestdag vast te stellen (18 maart, 'dag van vlag en volkslied') is Statuutdag een zachte dood gestorven. Maar de belangstelling voor het Sta tuut is weer opgebloeid, sinds medio augustus dit jaar een stoutmoedige rechter op aangeven van een listige ad vocaat de Nederlandse regering op de vingers tikte en de zogenaamde Har monisatiewet op onderdelen buiten werking stelde. De Haagse rechtbank president mr M.R. Wijnholt bevond de wet na toetsing aan het Statuut te licht. De uitspraak ging als een storm door juridisch Nederland en leidde tot heftige discussie in de vakpers over de vraag of een rechter formele wetten mag toetsen aan het Statuut. De discussie is op de Antillen wat ach tergebleven en een recente lezing van mr Wijnholt over rechtsbescherming van de burger tegen de overheid, tij dens een kort verblijf op de Antillen, bracht daar weinig verandering in. De voormalige rector-magniflcus van de Antilliaanse universiteit en thans weer fungerend als lector staatsrecht, mr drs Alex Reinders, reageert wat ambivalent op het vonnis van Wijn holt. „Het is een hoogst belangwek kend vonnis dat terecht een gevoelige dreun uitdeelt aan de Nederlandse wetgever, maar dat zo snel en effectief mogelijk gecasseerd moet worden door de Hoge Raad", aldus Reinders. Behalve dat het de fundamenten van het bestaande staatsrechtelijke sys teem in het Koninkrijk ondergraaft is het volgens Reinders gebaseerd op een verkeerde uitleg van artikel 43 van het Statuut, het artikel dat de hoeksteen vormt voor Wijnholts toetsing. In dat artikel wordt aan de landen in het Ko ninkrijk (Nederland, Antillen en Aru ba) een waarborgtaak opgedragen. Reinders wijst ondermeer naar de his torie en de totstandkoming van het Statuut in 1954. „Toen is nadrukkelijk gesproken over het toetsingsrecht en dat is als een hete aardappel vooruit geschoven met de mededeling dat er een rijkswet zou komen om dat te rege len. Die rijkswet is nooit tot stand ge komen". De geringe aandacht op de Antillen en op Aruba voor de juridische haarklo verij over de vraag of er nu wél of niet aan het Statuut mag worden getoetst is wel begrijpelijk. Het Statuut heeft hier een andere betekenis, een andere functie. De Encyclopedie van de Ne derlandse Antillen omschrijft het Statuut als „de hoogste wettelijke re geling in het Koninkrijk". Waar in Ne derland het Statuut op papier een ho gere betekenis heeft, maar niet in werkelijkheid, is het hier net anders om. Begrijpelijk want het Statuut is in 1954 niet tot stand gekomen omdat er in het rijksdeel in Europa zoveel veran derde, maar het moest vooral dienen om de drang naar grotere autonomie in 'de West' inhoud te geven. Minister Jan de Koning van Nederlands-Antil liaanse en Arubaanse zaken noemde enkele jaren geleden tijdens een vlieg tocht van Sint Maarten naar Curasao het Statuut „het elastiek om het Ko ninkrijk". De Nederlandse bewinds man discussieerde toen met een jour nalist over de vraag hoe ver de autono mie van de verschillende landen in het Koninkrijk ging. Nederland stelt zich op het standpunt dat die autonomie, de eigen verant woordelijkheid van de landen, zo groot mogelijk moet zijn. Het Statuut, het rekbare elastiek tevens bindmid del, staat daarvoor borg maar stelt te vens hoge eisen aan het goed functio neren van de overheidsorganen in de verschillende landen van het Konink rijk. De zorg voor goed functionerende or ganen die zelf orde op zaken kunnen stellen, een gezonde democratie, kan niet los gezien worden van de in mei 1969 opgelopen trauma's toen Neder- lande mariniers ingezet moesten wor den om een opstand op Curasao te be dwingen. Artikel 43 van het Statuut fungeerde toen, in de woorden van de Utrechtse hoogleraar staatsrecht M.C.B. Beurkens, als 'loopplank' waarover Nederlandse mariniers in Willemstad afdaalden. Minister De Koning zelf vindt dat het Statuut geen 'eeuwigheidswaarde' heeft. Het is - en daar is iedereen het over eens - als overgangsvorm be doeld geweest naar een volledige onaf hankelijkheid van Suriname en de An tillen. De onafhankelijkheid van Suri name werd op 25 november 1975 gerea liseerd. Aruba zal, zo staat expliciet in het Statuut opgenomen, op 1 januari 1996 onafhankelijk worden. Oscar Castillo is leraar geschiedenis en tevens voorzitter van de stichting Tamelijk geestig vind ik wel, dat de meeste kranten van dinsdag de verkeerde 'Aardappeleters' van Vincent van Gogh als het gestolen schilderij hadden afgebeeld. Dat doet toch eigenlijk niet onder voor het altijd weer grappige berichtje dat een abstract doek dagenlang onopgemerkt ondersteboven op een tentoonstelling had kunnen han gen. Of voor een foto van Rene van de Kerkhof bij een bericht over zijn tweelingbroer Willy,- hoewel, die lij ken meer op elkaar dan de beide 'Aardappeleters' En in de woensdagkranten ben ik lang niet altijd een 'verbeterde ver sie' tegengekomen, dus een repro ductie van het gestolen schilderij uit Kröller-Muller als rectificatie op de eerder afgebeelde versie die in Amsterdam nog steeds brutaalweg in het Van Gogh Museum hangt. Wat doet het er ook eigenlijk toe, de ene aardappeleter of de andere aardappeleter, als het maar een beetje lijkt... Het scheelt anders aanzienlijk. Ten eerste 2652 vierkante centimeter in oppervlakte, want de Amsterdamse versie <82 x 114 cm is groter dan het gestolen schilderij (72 x 93 cm). Dat scheelt zowel in Van Gogh als ook in geld. De 'Veertien zonnebloemen in vaas' van Van Gogh werden vorig jaar voor 74 miljoen gulden ver kocht. Dat was dus 9736 gulden per vierkante centimeter, dus het scheelt so-wie-so al 9736 x 2652 25.819.672 gulden dat niet de 'Aard appeleters' uit het Van Gogh, maar die uit Kr öller-Muller zijn gestolen. Dat is pure winst, en ruim acht keer zoveel als de 3 miljoen gulden die er de laatste tijd aan extra veilig heidsvoorzieningen zijn getroffen. Daar komt nog bij dat het niet gestolen schilderij de 'Aardappele ters' door Van Gogh veel doorwerk ten geschilderd is dan zijn eerdere versie <er is een nog eerdere met vier inplaats van vijf figuren, maar die tellen we niet mee) en daarom dubbel zoveel waard geacht mag worden. Als ik even een ruwe schat ting mag wagen, dan denk ik dat de gestolen versie op een veiling 150 miljoen gulden zou opbrengen, en de niet gestolen versie 310 miljoen gulden. Ik kan er een paar gulden naast zitten, maar geen honderd duizend. We mogen dus nog niet mopperen dat de dieven zich tevre den hebben gesteld met de tweede keus. Je zou trouwens een interessante discussie kunnen opzetten over de vraag of Van Goghs eerste versie, die dus gestolen is, evenveel waard zou zijn als de definitieve versie niet bestond, of dan juist meer of minder waard zou zijn. Vergeleken met de definitieve versie is de gestolen ver sie immers heel primitief en schets matig opgezet. Stel Van Gogh was niet aan de definitieve versie toege komen, dan was die eerste versie de enige 'Aardappeleters' geweest en daardoor meer waard zijn geweest dan nu. Maar je kunt ook redeneren, dat die eerste versie haar belang ontleent aan de definitieve versie, omdat we daardoor weten waaruit de be roemde 'Aardappeleters' ontstaan is. Dat belang zou verdwenen zijn als de tweede versie er niet was, waardoor de eerste versie als niet meer dan een schetsmatig probeer sel bij de minder imposante werken van Van Gogh zou zijn ingedeeld. Het heeft trouwens niet veel ge scheeld of de definitieve versie zou nog gevolgd zijn door een derde, nog definitievere versie. Ook had het niet veel gescheeld of Vincent had nog verder gewerkt aan die tweede versie. Hij stuurde zijn broer Theo de 'Aardappeleters' toe en schrijft: „Geheel en al droog was het niet, toen ik het inpakte, toch dacht ik het niet noemenswaard meer be schadigen kon. Ik zou er echter nog veel aan hebben willen doen, doch wegens het inschieten, en daar 't al meer dan eens was uitgehaald merkte ik, ik er uit moest scheiden. En begin opnieuw aan iets anders." Dat 'iets anders' had ook nog een nieuwe 'Aardappeleters' kunnen worden, want Vincent schrijft later aan Theo: „Hetgeen gij zegt van de figuren is waar, dat als figuur ze niet zijn als de koppen er van. Ik heb er dan ook over gedacht het heel anders aan te leggen, namelijk het aan te pakken vanuit de torsen inplaats van uit de koppen. Doch dan zou het iets gansch en al anders geworden zijn. Vergeet echter bij wat het zitten be treft niet, dat de luidjes geenszins op gelijksoortige stoelen zitten als in een cafe van Duval bijvoorbeeld. Maar enfin, 't is nu eenmaal ge schilderd zooals 't geschilderd is, en we doen 't nog wel eens over, en dan zeker niet eender." Maar daar is het dus nooit van ge komen. Wel schrijft hij in een latere brief: „De figuren begin ik in deze nieuwe teekeningen met den romp, en het komt mij voor, zij daardoor voller en breeder worden." Vanuit de tors, vanuit de romp, had hij nog even ge duld gehad met het verzenden van de 'Aardappeleters' aan Theo dan zouden we nu waarschijnlijk volle re en bredere types rond de schaal met aardappelen hebben zien zit ten! Kousa Komun, een organisatie die zich ten doel stelt de politieke ont wikkelingen op de Antillen kritisch te belichten. Castillo is een van de weinigen die het Statuut in het licht houdt van toekomstige staatkundige veranderingen. „We moeten er ons van bewust zijn dat ons land, of we het nou willen of niet, aan de voor avond staat van onafhankelijkheid. De jaren van het Statuut zijn geteld, niet alleen omdat Nederland het niet wil continueren, maar omdat Den Haag het niet kan continueren". De geschiedenisleraar wijst onder meer naar de Europese integratie. „Nederland wordt steeds meer een deel van Europa, in dat proces wordt de Nederlandse overheid steeds meer vervangen door een Europese over heid. Het proces van de Europese inte gratie staat haaks op het Statuut, om dat daarin verplichtingen zijn opgeno men waaraan Nederland straks niet meer kan voldoen". Castillo waarschuwt daarom voor pressie van Nederlandse zijde om de Statutaire banden met de Antillen te wijzigen in een Gemenbestrelatie als Aruba in 1996 onafhankelijk wordt. „Mocht het Nederland dan niet lukken dan kunnen we alleen maar grotere druk verwachten om onafhankelijk te worden en op een gegeven moment zal die druk niet meer zijn te weerstaan. We moeten er dus rekening mee hou den dat we na 1996 onafhankelijk zul len worden." Wat betekent dat voor onze democra tie en territoriale integriteit van de An tillen en Aruba? Castillo: „Werken aan een verbete ring van het democratisch proces. Ar tikel 43 van het Statuut zorgt er nu nog voor dat Nederland onze demo cratie waarborgt. Dit artikel garan deert dat, wat er ook gebeurt, wij rus tig kunnen slapen. Zolang artikel 43 nog van kracht is zal niemand het in zijn hoofd halen een staatsgreep te plegen, omdat hij weet dat de Neder landse marine direct ingrijpt. Maar als we onafhankelijk zijn, in een Ge- menbest-relatie of niet, dan is artikel 43 er niet meer". Terwijl Nederlandse functionarissen met afgrijzen reageren bij de gedachte dat Nederland ooit weer eens zou moe ten interveniëren, leeft aan Antilliaan se zijde meestal de geruststellende ge dachte dat die mogelijkheid nog be staat. Maar de woorden van Castillo duiden ook op bezorgdheid over de vraag of de Antillen momenteel bere kend zijn op hun taak als die „hogere" bescherming van het Statuut komt te weg te vallen. „Een slecht functionerende democra tie gepaard aan een economische cri sis kan leiden tot het einde van de de mocratie. Een situatie die in onze ge meenschap elke dag reëler wordt. Van alle ex-koloniën die zijn begonnen met een democratische regeringsvorm is slechts 10 procent er in geslaagd die ook te handhaven". Ook naar buiten toe zijn volgens Castillo goede en sterke democrati sche verhoudingen belangrijk. Het Statuut vrijwaart een klein land als de Antillen nu nog van ongewenste bui tenlandse invloeden. „Chaos hier kan ertoe leiden dat externe krachten in grijpen om zo stabiliteit terug te bren gen in wat wordt beschouwd als een strategische plek in het Caribisch ge bied." Behalve artikel 43 bevat het Statuut nog meer bepalingen waarbij vraag tekens gezet kunnen worden. Zo zegt artikel 62, „ten aanzien van Aruba eindigt de rechtsorde, neergelegd in het Statuut met ingang van 1 januari 1996". In het Statuut is dus expliciet vastgelegd dat Aruba per die datum onafhankelijk wordt. Algemeen is men het er echter over eens dat Aruba per die datum niet de onafhankelijk heid kan worden ingeduwd als dat ei land zich blijft verzetten, hetgeen nu (nog) het geval is. Enkele leden van de Tweede Kamer hebben soms ferm ge roepen dat „een afspraak een af spraak is",maar niet duidelijk is hoe ze zullen rageren als een, reeds in het vooruitzicht gesteld, referendum op Aruba aantoont dat de bevolking he lemaal niet wil. De Haagse rechtbankpresident Wijn holt heeft met zijn uitspraak over de Harmonisatiewet weer nieuw leven ge blazen in de discussies over het Sta tuut. De juridische vraag of toetsing aan het Statuut mag, zal binnen af zienbare tijd worden beantwoord door de Hoge Raad. De politieke vraag wat de toekomst is van het Statuut, hoé elastisch het nog is, blijft voorlopig nog enkele jaren onbeantwoord. De Handelskade in Willemstad, flaneerboulevard voor de toeristen. Premier Mariens. Moboetoe Sese Seko. Van onze correspondent Hans de Bruijn in Brussel) Komt het ooit nog goed tussen België en Zaire? Dat vragen ve len in Brussel zich af nu de relatie tussen onze zuiderburen en hun voormalige kolonie in Centraal- Afrika een absoluut dieptepunt heeft bereikt. Een paar weken gele den leek alles nog koek en ei en kon premier Wilfried Martens bij zijn bezoek aan het vroegere Belgisch Kongo nog zijn warme gevoelens voor het land, zijn volk en degenen die het besturen uitdragen. Maar nu zijn de betrekkingen gespannen, scheldt de Zairese dictator Moboe toe Sese Seko de Belgen de huid vol en draagt hij zijn duizenden landge noten op, België zo snel mogelijk te verlaten en elke band met de oude kolonisator te verbreken. Het begon allemaal tijdens datzelfde bezoek van Martens aan Zaire. Mo boetoe hoopte daar van hem te ho ren dat België de ruim 2 miljard gul den aan schuld die Zaire bij Brussel heeft, met een genereus gebaar zou kwijtschelden. Maar dat gebeurde niet. België bleek slechts bereid tot niet meer dan een herschikking van de schuld. Een be drag van zo'n 50 miljoen gulden zou worden kwijtgescholden, maar moest wel weer worden gebruikt voor ontwikkelingsprojecten. Bo vendien wilde België wel ontwikke lingshulp verstrekken (jaarlijks gaat 300 miljoen gulden ofwel 30 procent van alle Belgische hulp aan de derde wereld naar Zaire), maar zouden wil de aan die hulp wel enige voorwaar den worden verbonden. Zo is er de slechte situatie van de mensenrechten in Zaire, waar tegen standers worden opgesloten, slechts een politieke partij is toegestaan (de MPR van Moboetoe zelf) en geen vrij heid van meningsuiting bestaat. Moboetoe was ziedend en liet Mar tens de rest van het bezoek zelfs al leen. Zijn woede werd daarna nog aangewakkerd toen in de Belgische pers verhalen verschenen waarin het beleid van de dictator werd af gekraakt. Er kwamen beschuldigin gen dat veel ontwikkelingsgelden niet aan de arme bevolking ten goe de zou komen, maar in de zakken van de leiders (lees Moboetoe en zijn clan) zouden verdwijnen. Zaire is niet voor niets wel een 'kleptocra-, tie' genoemd. Bovendien werd in die verhalen 's mans uitzonderlijke vermogen be schreven. Moboetoe geldt als een van de rijkste mannen ter wereld met een privé-vermogen van meer dan 10 miljard gulden, vier maal zo veel als de hele schuld van zijn land. Moboetoe, die Zaire al sinds 1965 met ijzeren hand regeert en geen op positie duldt, bezit elf kastelen in België en Frankrijk, huizen in Span je, Italië en Zwitserland, panden in Parijs en Ivoorkust en acht huizen plus een paleis in Zaire zelf. Voorts heeft hij schepen, vliegtuigen en maar liefst 51 Mercedessen. En dat in een land dat economisch totaal aan de grond zit, grote armoede onder de bevolking kent en een torenhoge buitenlandse schuld heeft. Dertig procent van de totale staats begroting zou naar Moboetoes pre sidentiële bureau gaan. De winsten van de staat verdwijnen in zijn zak, de verliezen worden op de staatsre kening geschreven waarna het bui tenland gevraagd wordt om hulp. Zelf ziet hij dat grote vermogen als geen probleem. „Dit land en v« hebben een schuld tegenover mij. heb al zoveel opgeofferd voor de sl; biliteit en het welzijn van dit land zou zou hij eens hebben gezegd. Zaire is volgens al die verhalen ind Belgische pers bovendien zo corrup als maar mogelijk is. Er is een lever dige zwarte markt. De landboir functioneert niet, gezondheidszori transport en onderwijs zijn onda maats. Die kritiek viel verkeerd bij Mobos toe en hij beval alle Zairesen in Be gië (13.000, waaronder ruim 5000sti den ten) voor 1 januari uit het land I verdwijnen. Zairese middenstander in de Matonge, de Zairese wijk Brussel, maken zich al zorgen. Voii| ge week stuurde Moboetoe eenzw delegatie van zijn MPR-partij België om daar 'de waarheid' ovel Zaire te vertellen en tegenwicht tl bieden tegen de vele negatievepuMj caties van de laatste tijd. De politici vroegen Martens mad gelen te nemen tegen de pers, d zij in Zaire waren. En zondagavotl verscheen het drietal op de Vlaarri en Waalse tv in een discussie met q groepje Belgische journalisten, ft werd een 'dovemansgesprek'. Dm spraak die het meest opviel m van delegatieleider Kamanda Kamanda, de vice-secretaris-gei» raai van de MPR. Hij zei dataani 'geprivilegeerde relatie' van Bi met Zaire een eind is gekomen. Dat lijkt niet iets om van wakkert liggen, maar een feit is dat Zair niet alleen van België profiteer maar ook (vooral?) andersom, Ver van de Belgische hulp vloeit indi reet immers weer terug naarBeffiéJ Diverse ondernemingen, die hebbel geholpen bij de kolonisatie van dt Kongo, zitten er nog. Op de eerst* plaats natuurlijk de Generale Maat schappij van België, die groot is gej worden van haar koloniale verledea Zaire is de grootste koperproducen! van de wereld en Generale-dochte Union Minieres haalt dat naar ven. Ook andere mineralen, a zink, kobalt en cadmium wordei door maatschappijen van de Gene rale uit de Zairese bodem gehaald De Zairesen betoogden op televisie dat jaarlijks voor 1,5 miljard grondstoffen naar België wordi geexporteerd om daar verwerkt te worden. Bovendien levert diezei Generale dan weer fabrieken a energieinstallaties aan Zaire, verdient dus meer aan Zaire danhe er aan kwijt is, zo was de redenering En dan past enige bescheiden!» vonden de Zairesen, en zeker geer neo-kolonialistische houding of menging in Zairese binnenlands aangelegenheden. De Belgische regering opereert i deze hele vooral via de media uit? vochten ruzie erg behoedzaam., was het alleen maar omdat Mobof toe nog een troef in handen heeft.D in Zuidafrikaanse gevangens* zittende Heieen Passtoors. Moboetoe, die goede relaties metlK Zuidafrikaanse apartheids-regi» schijnt te hebben, beweert met PK toria al een afspraak te hebben? maakt over de vrijlating van Ps stoors, de ex-vrouw van de Nederltt der Klaas de Jonge. Terwijl Nederland er in slaagde C Jonge vrij te krijgen, is Brussel' nog steeds niet in geslaagd iets vc: Passtoors te doen. Zolang Moboet mogelijk wel succes kan hebbes speelt de Belgische regering in1 Zaire-rel op zeker. (Advertentie) Vergroting 20 x 28 van uw eigen negatief. INCLUSIEF randloze SN-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 4