iPZC auto wonen decembertuin: wereldje apart VERKEERSMIDDELENAKTIE slooponderdelen naar derde wereld hypotheken vorstverklikker vrijdagkrant KOOPSOMPOLISSEN J Tel.nr. (overdag): VRIJDAG 2 DECEMBER 1988 on-duits 1uinvijver schroot theelen van der weele Dm Dv D Spaarverzekering met restitutie D Gemengde verzekering D 65ejaar D 62ejaar D 60ejaar D D Volledig D Gedeeltelijk ZO LAAG WAS DE RENTE NOG NOOIT De buitenkant van de Opel Vectra verdient naar smaak het predikaat 'grote Kadett' of'kleine Omega'. rel een aparte gewaarwording als je |ta bene op een streekbus Rame ziet voor een auto. In geval gaat het om de ligende tekst: Nieuw. Vectra. Sok at Opel now! krouwbaarheid is voor veel Ipers een belangrijk gegeven j de keus van hun auto. Bij pel zit het wat dat betreft [gelijk in elkaar en dat blijkt 3 Invoudigweg uit de cijfers. Al I jaar het best verkopende jerk in ons land, dat haal je et met een rommelige Iganisatie, te dure of t betrouwbare produkten en [ker niet als het fcdellenbeleid niet consistent insluit bij de vraag. Ij de Vectra die de Ascona na [aar opvolgt is het niet veel Iders. De nieuwe vormgeving ingezet door de Kadett, daarna doorgetrokken naar de stukken duurdere Omega en het topmodel Senator. In deze middenmoot moet de Vectra het langzaam aflopende succes van de Ascona weer zien te reanimeren. Wat de vormgeving aangaat zal dat geen probleem zijn. Technisch gesproken is er echter niet veel nieuws onder de zon. Behoudens de nog uit te brengen 4x4 versie, de Vectra 2000 en een 'schone' dieselmotor. Wij kregen de beschikking over een alledaags model onder de naam Opel Vectra 1.8S GL. Voor 30.653 gulden is deze Vectra uitgerust met een 'schone' motor en voorzien van een redelijk standaardpakket dat de rijgenoegens verhoogt. Wat het meest opvalt is de on Duitse sfeer in de auto, er is zogezegd gewerkt met 'frohes material'. Het interieur ziet er degelijk uit, geen onnodige frutsels, uiterst functioneel, maar zoals gezegd de soberheid in vorm en Daarmee wordt een gunstig verbruik gerealiseerd van ruim 1:12 en als er gewoon netjes wordt gereden - iets dat meer en meer wordt gedaan gezien het strenge politiebeleid - dan haal je met verve 1:14. Er zit in deze 88 pk motor voldoende pit om op te afwerking is verdwenen. Moet ook wel, wil men de belangrijke jeugdige doelgroep onder de 35 jaar aanspreken. Geen overdaad in stijlgrappen en ook de motorisering past zich daarbij aan. Een goed gedoseerde krachtbron die zijn trekkracht spaarzaam genoeg verdeelt over het toerenbereik. schieten, na het passeren van onze oostgrens is de top van ruim 175 km/u te realiseren. De vijf versnellingen vooruit schakel je vlotweg in, enkel de achteruit is af en toe een haperend geval. Stadswerk in de 3e versnelling is geen punt, het lijkt dan soms wel een Vectra met automaat. Het zicht rondom is mede door de standaard dubbele buitenspiegels prima. Het extra stel 'hoedenplank- ruitjes' heeft voldoende grootte om ook werkelijk iets door waar te nemen. De daklijst komt nogal ver naar voren en dan is het vooraan bij een stoplicht nogal lastig om te zien of het op groen springt. De Vectra heeft een heel voorkomend gedrag op de weg. Je zult zelden in paniek raken door onverwachte reacties. Hij is met vaart in de bocht onderstuurd, de dempers doen hun werk netjes en het hele veergedrag is aanvaardbaar. Voor hen die dol op een Franse slag zijn, is de Vectra wellicht te hard, anderen noemen deze vering weer zacht genoeg en een derde zal zeggen 'mij toch te straf. Het sturen gaat over het algemeen goed, het enige dat moeite kost is het langzame werk, daarvoor zou de 1500 gulden kostende bekrachtiging wel standaard mogen zijn. De stoelen zitten redelijk, met voldoende zijdelingse steun en een behoorlijke verhouding tussen harde en zachte kussendelen. Achterin zit je ruim en met een fractie meer dakhoogte zitten ook lange mensen daar helemaal naar hun zin. De verlichte kofferruimte in deze 4-deurs auto is met een gemiddelde maat van lxl mtr en ruim 50 centimeter hoogte zeker fors, de beklede zijkanten en vlakke vloer maken er een keurige ruime container van. SIEM LEEUWENKAMP s er in de donkerste maand van het jaar in de tuin nog at te beleven en te doen? Te eleven zeker. Want waren het in november de kleuren van het fgevallen blad, die door de zon af en toe in gloed werden ge- t, in december kunnen eeuw en rijp van uw tuin een ieel apart wereldje maken, its u niet alle dode stengels tjan de vaste planten als kaarde- jibl, Japanse anemoon, be- ■Éklauw, teunisbloem en derge lijke hebt afgesneden. Éloeit er ook nog wat in de tuin? Isschien de laatste roos, maar [ker de kerstroos, Helleborus. [e witte, want andere kleuren (qat wil zeggen soorten) bloeien iter. Hoewel, het stinkend nies- i ruid begon in november al te J loeien! 1 ie porseleinwitte bloemen van e kerstroos lijden vaak van de interse regenbuien of kille oos- mwinden. Zet er een bescherm- I apje overheen, van plastic of an glazen ruitjes, als het smerig 'eer gaat worden. roege bloeiers zijn ook struiken I ls de toverhazelaar (Hamame- s virginiana) en geurende Vi- i urnums, of Gelderse roosachti- j en. Het peperboompje wil ook l og al eens vroeg uit z'n slof I chieten. e bloeien niet meer, de ruige 1 otanische rozen, maar hun bot- els bieden voedsels aan vogels i is groenling en mezen. De strui- 1 en kunnen worden geplant, als 1 et niet vriest. Snoei ze (nog) t|iet. Hooguit komend voorjaar 'at oude takken wegnemen. I 'oelt u zich geroepen om lastige takken van bomen te zagen, dan lan dat nu. Dek de wonden die u lp.akt af met een van de midde len die in de handel zijn. Doe dat yel meteen. jen winterwerkje is ook: het choonmaken van de tuinvij- f er. In de eerste plaats dienen er r veel mogelijk bladeren uit te gorden gevist zodat die niet gaan rotten. Dikwijls zijn er fruchten, onder meer van de inalus, ingevallen. Die veroor zaken al heel gauw narigheid ?/aar uw vissen niet tegen kun nen. Een modderlaagje op de podem mag best blijven, even éls de gave stengels van water planten. Als het vriest zorgen de luchtkanalen in die stengels voor zuurstof onder de ijslaag die de vijver afdekt. Heeft u een kostbare waterlelie soort in ondiep water staan, haal hem er dan uit en bewaar hem in een emmer water in de koele ga rage, of op een andere plek waar de plant niet kan bevriezen. De rommel uit de vijver kunt u over de tuin verdelen. De komende maanden kan het spulletje stuk- vriezen, waarna het als mest dient. Let op of u in de eventuele modder iets ziet bewegen. Dat kan een kikker zijn die u weer in de vijver moet terugzetten. Heeft u al wat materiaal klaar liggen om planten die niet win terhard zijn, tegen vorst te be schermen? Blad met gaas of sparretakken 'vastgezet' moet zeker boven ingekuilde bloem- bollen-in-potten worden aange bracht. Hoewel, misschien zijn die bollen al zo ver dat u ze in de pot of schaal binnen kunt zet ten? De 'neuzen' moeten dan wel groot genoeg zijn. Omdat goed gereedschap het halve werk is, kijkt u nog eens spa, maaier, schoffel, hark en dergelijke na. Bewaar ze niet in een droog gestookte ruimte, daar kunnen de houten stelen niet tegen. U zou er over kunnen denken om stalmest over het gazon te ver spreiden. Dat beschermt de wor tels tegen vorst. Heeft het gevro ren dan niet op het gras lopen. Ook compost is goed. Bedek king houdt juist de fijnere gras soorten in stand. Niet met sparretakken of blade ren afgedekte vaste planten kunnen nog al eens omhoog vrie zen. Strooi er een dun laagje turf molm tussen. Sparretakken, bij voorbeeld van de afgedankte kerstboom, beschermen heide voldoende. Denk in de winter aan de vogels. Op een eenvoudig voederplank je verschijnen de leukste vogels. Ook kunt u samen met de kinde ren al aan de slag om een nest kastje voor mezen te timmeren, 's Winters slapen veel vogels in de beschutting van zo'n kastje. Soms met vele bij elkaar. Maar dan moet het wel schoon zijn. Dat geldt dus voor bestaande nestkastjes, die afgelopen sei zoen zijn gebruikt. FRANS WEGMAN In december is er in de tuin nog wel iets te beleven, al zijn ijsnaaldjes bp de naalden van een conifeer vaak van korte duur. Een Tanzaniaan bezig met de reparatie van een Landrover in een magazijn met auto-, motor- en tractor onder delen. ir De Missie Verkeersmidde len Aktie (MIVA) haalt geld via collectes op om nieu we en gebruikte auto-onder delen op te kopen en naar de Derde Wereld te sturen. Opge richt in 1935 door loco-burge meester Kropman van Am sterdam en met een donatie van 2000 gulden van C&A is deze organisatie uitgegroeid tot een groot vervoersbedrijf, dat jaarlijks ruim 7 miljoen ophaalt. Er zijn ook vestigin gen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Het verzend- bureau van de congregaties heeft twee jaar geleden orde op zaken gesteld in Tanzania, waar voornamelijk Peugeot, Toyota en Land Rover wordt gereden. In dit 'voorbeeld-land' rijdt nu regelmatig een opgeknapte DAF 3300 truck met contai ners vol onderdelen voor au to's, ziekenhuizen en water pompprojecten, vanuit de ha ven Dar-es-Salaam het bin nenland in. In Mwanza heeft de MIVA een regionale garage voor de noordwestelijke regio van Tanzania. Daar worden monteurs opgeleid en het on derhoud georganiseerd. Daar toe is een onderdelenmaga- zijn met een voorraad van ƒ250.000,- aan oud en nieuw materiaal opgezet. Auto's die hun plattelands-taak hebben volbracht, worden na revisie in dit centrum voor lokale doeleinden ingezet. Het systeem dat de MIVA voor de 900 auto's die in Tan zania rijden hanteert, werkt nu optimaal. Elke auto die via het verzendbureau in Baam- brugge wordt gekocht, krijgt aan de hand van de typenum mers van alle aanwezige on derdelen waaruit hij is opge bouwd, een moederkaart. Zo kan snel en accuraat het juiste onderdeel besteld worden en worden er geen containers au tomateriaal gestuurd, dat la ter totaal onbruikbaar blijkt. Het grote probleem met de steeds weer wisselende type nummers is op deze wijze op gelost. Intussen is de MIVA bezig om ook in de Centraal Afrikaanse Republiek en Ghana dergelijke steunpun ten op te zetten. In het eerste land wordt nu in kaart ge bracht wat er aan, voorname lijk Franse, auto's rijdt via de MIVA. Om een adequate ser vice te kunnen bieden moeten de medewerkers die met de auto naar een ontwikkelings land willen zich beperken tot de merkenkeuze waaruit het onderdelenmagazijn bestaat. In ons land worden er ruim een half miljoen auto's tot schroot verwerkt. De onder delen die nog bruikbaar zijn, kunnen volgens de onlangs opgerichte Nederlandse Au tohandelaren en Reparateurs Unie (NARU) beter naar ont wikkelingslanden gestuurd worden. De NARU wil specia le inlevercentra oprichten, waar mensen van sociale werkplaatsen geschikte on derdelen uit de wrakken ha len. Bij de NARU hebben zich inmiddels pakweg 100 be langstellende bedrijven aan gemeld. Het is de bedoeling dat de NARU-leden het APK- tarief van 50,- naar 25,- brengen. Het sloopbedrijf is intussen bezig met een door minister Nijpels van Milieuhygiëne in gang gezette sanering. In dit kader zijn vaste inleveradres- sen voor sloopauto's bij erken de bedrijven opgezet, die zich inmiddels hebben verenigd in de STIBA. Die Stichting Be langenbehartiging Autoslo persbranche telt 150 leden. Zij zijn onlangs op de markt ge komen met een Service Gids waarin de aangesloten bedrij ven staan. Het materiaal wordt bij hen verkocht met een garantie van 14 dagen, een recht op inruil bij mankemen ten of niet passen. Is er geen vervangend onderdeel, dan wordt het geld teruggegeven. Het zou een aardig initiatief zijn van de drie voornoemde instanties als ze de onderde- lenstromen bijeen brengen om daarmee het huidige hulp verlenende autoverkeer in de Derde Wereld mobiel te hou den. Voorzitter L. de Boer ziet het idee nog niet direct zitten: „Wij zijn met een veel groter en veelomvattender plan voor de totale autobranche bezig en wachten nu op antwoord van de regering. Nederland dreigt niet alleen in de auto branche na '92 in de kou te ko men staan, als doorvoerland wordt er ook al flink aan onze positie geknaagd. Over een paar weken treden we wellicht naar buiten met de naar onze mening noodzakelijke aan pak om de toekomst het hoofd te bieden". SIEM LEEUWENKAMP Advertentie makelaardij in assurantiën B.V. Voor o.a. fiscale aftrek, oudedagsvoorziening, be houd van premie-A, combinatie met hypotheek, etc. Adres: I I Naam: I I Postcode: I Geb.datum: I Koopsom: I I I I I Woonplaats: Jaarlijkse premie: Uitkering in: Guldens Ponden US-dollars Austr. dollars i Eindleeftijd: I Lijfrenteclausule: I I I I ■jaar I j Stuur deze aanvraag voor een vrijblijvend voorstel aan Theelen I j Van der Weele, Badhuisstraat 31-33, 4381 LN Vlissingen, of bell 101184-13920. 1 De vorige week ingezette rust op het rentefront duurt ook deze week voort. Ten opzichte van de afgelopen week werden dan ook nauwe lijks wijzigingen gesignaleerd. Voor de nabije toekomst lijkt het er op dat met een lichte rentestijging rekening moet worden gehouden. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente beta- rente per lings- vast 29 november 1988 wijze gedu rende af- rentepercentages sluit- met gemeente- zonder gem.- provi- garantie garantie siein opgave werke- opgave werke- bank lijk bank lijk ANNUITEITENHYPOTHEKEN ABN M/A variabel 1,5 6,1 6,42 6,3 6,64 ABN M/A ljr 1,5 6,3 6,64 6,5 6,85 ABN MA 3 jr 1,5 6,7 7,07 6,9 7,28 ABN MA 5 jr 1,5 7,0 7,39 7,2 7,61 ABN MA 7 jr 1,5 7,2 7,61 7,4 7,82 ABN MA 10 jr 1,5 7,3 7,71 7,5 7,93 ABN MA 15 jr 1,5 7,7 8,15 7,9 8,36 ABP MA 2 jr 1 6,0 6,27 6,2 6,48 ABP MA 5 jr 1 6,7 7,01 6,9 7,23 ABP MA 10 jr 1 6.8 7,12 7,0 7,34 ABP MA 15 jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Amrobank MA variabel 1,5 6,1 6,42 6,3 6,64 Amrobank MA 2 jr 1,5 6,5 6,85 6,7 7,07 Amrobank MA 5 jr 1,5 7,0 7,39 7,2 7,61 Amrobank MA 7 jr 1,5 7,2 7,61 7,4 7,82 Bouwfonds (rentek )MA variabel 1,5 6,5 6,85 6,5 6,85 Nederlandse MA 5 jr 1,5 6,9 7,38 7,1 7,60 Gemeenten MA 10 jr 1,5 7,3 7,81 7,5 8,03 Bouwf. Ned. Gem. MA 30 jr 1,5 7,9 8,46 8,1 8,68 Bouwf. Ned. Gem. MA renterustl,5 7,1 7,60 7,3 7,81 Centrale MA 2 jr 1 6,1 6,37 6,3 6,59 Volksbank MA 5 jr 1 6,7 7,01 6,9 7,23 Direktbank/ MA ljr 1 6,2 6,48 6,4 6,69 NCB-bank MA 3 jr 1 6,7 7,01 6,9 7,23 Direktbank MA 5 jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Grenswissel- MA ljr 1 6,3 6,59 6,5 6,80 kantoren/CDK MA 5 jr 1 6,9 7,23 7,1 7,44 Grenswisselk. HJ/A ljr 1 6,5 6,71 6,7 6,91 Grenswisselk. HJ/A 6 jr 1 7,1 7,33 7,3 7,54 Lanschot/opstart MA variabel 1 XXXX xxxx 5,9 6,16 Van Lanschot MA variabel 1 xxxx xxxx 6,2 6,48 Van Lanschot MA ljr 1 xxxx xxxx 6,3 6,59 Van Lanschot MA 2 jr 1 xxxx xxxx 6,5 6,80 Van Lanschot MA 5 jr 1 xxxx xxxx 7,1 7,44 Lanschot/comf. MA 5 jr. 1 xxxx xxxx 7,0 7,39 NMB MA ljr 1,5 6,3 6,64 6,5 6,85 NMB MA 3 jr 1.5 6,7 7,07 6,9 7,28 NMB MA 5 jr 1,5 7,0 7,39 7,2 7,61 NMB MA 7 jr 1,5 7,2 7,61 7,4 7,82 Postbank MA 2 jr 1 6,3 6,64 6,5 6,80 Postbank MA 5 jr 1 6,9 7,23 7,1 7,44 Postbank MA 7 jr 1 7,1 7,44 7,3 7,66 Rabobank Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente MA MA MA MA HJ/A HJ/A HJ/A HJ/A var./l jr. 1 2/3 jr 1 4/5 jr 1 stabiel 1 var ./ljr 1 2/3 jr 1 4/5 jr 1 stabiel 1 6,3 6,7 7,0 7,3 xxxx xxxx xxxx xxxx 6,64 7,07 7,34 7,71 xxxx xxxx xxxx xxxx 6,5 6,9 7,2 7,5 6,7 7,1 7,4 7,7 6,80 7,23 7,55 7,87 6,91 7,33 7,64 7,96 Rabo MA 3 jr 1 6,7 7,07 6,9 7,23 Hypotheekbank MA 5 Jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Hypotheekbank HJ/A 3 jr 1 xxxx xxxx 7,1 7,33 Hypotheekbank HJ/A 5 jr 1 xxxx xxxx 7,4 7,64 Verenigde Spaarbank Spaarbank Spaarbank Spaarbank MA Vzjr MA 3 jr MA 5 jr 1 MA 7 jr 1 MA ideaalren. 1 6,8 7,0 6,7 6,69 6,91 7,12 7,34 7,01 6,6 6.8 7,0 7,2 6.9 6,91 7,12 7,34 7,55 7,31 Westl. Utr. (stand) MV ljr 1,5 (stand) MV 5 jr 1,5 (stand) MV 7 jr 1,5 (stand) MV 10 jr 1,5 (stand) MV 15 jr 1,5 (interim) M/V ljr 1,5 4e kwartaal 1988 budget KW/A variabel 1,5 6,3 6,79 6,9 7,28 7,1 7,66 7,3 7,88 op aanvraag xxxx xxxx 6,8 7,13 6,3 6,79 7,1 7,66 7,3 7,88 7.5 8,10 op aanvraag 6.6 7,12 6,8 7,13 Woonfonds/aut. MA variabel 1,5 6,0 6,32 xxxx xxxx Woonf. wacht af MA ljr 1,5 6,1 6,42 xxxx xxxx Woonf. wacht af MA 2 jr 1,5 6.3 6,64 xxxx xxxx Woonfonds Holl. MA 3 jr 1,5 6,6 6,96 xxxx xxxx Woonfonds Holl. MA 5 jr 1,5 6,8 7,17 xxxx xxxx Woonf. Holland MA 10 jr 1,5 7,1 7,50 xxxx xxxx Woonfonds/comf MA 5 jr 1,5 6,8 7,17 xxxx xxxx Woonfonds comf MA 10 jr 1,5 7,1 7,50 xxxx xxxx 'VERBETERDE' LEVENHYPOTHEKEN 7,47 FGH/Kapitaal MV 5 jr 1 7,0 7,36 7,1 FGH/Kapitaal MV 7 jr 1 7,2 7,58 7,3 7,69 FGH/Kapitaal M/V 10 jr 1 7,4 7,80 7,5 7,91 Verenigde Spaarbank 7,55 Spaarhypotheek MA 5 jr 1 7,0 7,34 7,2 Zwolsche Alg. 7,12 (ZA-Hyp.plan) MA 5 jr 1 6,8 7,12 6,8 (ZA-Hyp.plan) MA 10 jr 1 7,1 7,44 7,2 7,55 (ZA-Hyp.plan) MA 15 jr 1 7,4 7,77 7,4 7,77 LEVENHYPOTHEKEN Centraal Beheer MA 5/10 jr - 6,9 7,12 6,9 7,12 Centraal Beheer MA 15/20 jr - 7,3 7,55 7,3 7,55 NVL-maatschap MA 5/10 jr 6,9 7,12 6,9 7,12 NVL-maatschap. M/A 15/20 jr 7,3 7,55 7,3 7,55 Westl. Utrecht 7,66 (lage lasten) MA 7 jr 1 7,1 7,44 7,3 (lage lasten) MA 14 jr 1 7,4 7,77 7,6 7,98 1,5%. MA maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf MV maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. (Advertentie) 1 telefoontje is voldoende GRAAF 5 jaar 6,3%, 10 jaar 6,45%, 20 jaar 6,95% 01 1 80-33035 In de winter worden automobilisten soms overvallen door plotseling optredende gladheid. Dit levert elk winterseizoen weer vele slippartijen op. Een nieuw beveiligingsapparaatje waarschuwt daartegen. Het is de 'vorstverklikker', die bestaat uit een zeer gevoelige sensor en een inbouw-alarmrelais dat op het dashboard wordt aangebracht. De sensor dient bijvoorbeeld op een bumper bevestigd te wor den, op een zo laag mogelijk punt en buiten de stralingswarmte van de motor of de uitlaat. De montage is eenvoudig: de grijze draad die het temperatuur- signaal doorgeeft wordt verbonden met het inbouwrelais, de massadraad met de carrosserie, de stroomdraad met het con tactslot. Zodra er onverwacht gevaar voor gladheid optreedt, geeft het lampje van de sensor dit ogenblikkelijk aan. De automobilist kan dan zijn snelheid aanpassen. Een complete set kost f 24,95. MAR GROEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 9