iPZC
auto
wonen
decembertuin:
wereldje apart
VERKEERSMIDDELENAKTIE
slooponderdelen
naar derde wereld
hypotheken
vorstverklikker
vrijdagkrant
KOOPSOMPOLISSEN
J Tel.nr. (overdag):
VRIJDAG 2 DECEMBER 1988
on-duits
1uinvijver
schroot
theelen van der weele
Dm Dv
D Spaarverzekering met restitutie D Gemengde verzekering
D 65ejaar D 62ejaar D 60ejaar D
D Volledig D Gedeeltelijk
ZO LAAG WAS DE RENTE NOG NOOIT
De buitenkant van de Opel Vectra verdient naar smaak het predikaat 'grote Kadett' of'kleine Omega'.
rel een aparte
gewaarwording als je
|ta bene op een streekbus
Rame ziet voor een auto. In
geval gaat het om de
ligende tekst: Nieuw. Vectra.
Sok at Opel now!
krouwbaarheid is voor veel
Ipers een belangrijk gegeven
j de keus van hun auto. Bij
pel zit het wat dat betreft
[gelijk in elkaar en dat blijkt
3 Invoudigweg uit de cijfers. Al
I jaar het best verkopende
jerk in ons land, dat haal je
et met een rommelige
Iganisatie, te dure of
t betrouwbare produkten en
[ker niet als het
fcdellenbeleid niet consistent
insluit bij de vraag.
Ij de Vectra die de Ascona na
[aar opvolgt is het niet veel
Iders. De nieuwe vormgeving
ingezet door de Kadett,
daarna doorgetrokken naar de
stukken duurdere Omega en
het topmodel Senator. In deze
middenmoot moet de Vectra
het langzaam aflopende succes
van de Ascona weer zien te
reanimeren. Wat de
vormgeving aangaat zal dat
geen probleem zijn. Technisch
gesproken is er echter niet veel
nieuws onder de zon.
Behoudens de nog uit te
brengen 4x4 versie, de Vectra
2000 en een 'schone'
dieselmotor.
Wij kregen de beschikking
over een alledaags model
onder de naam Opel Vectra
1.8S GL. Voor 30.653 gulden is
deze Vectra uitgerust met een
'schone' motor en voorzien van
een redelijk standaardpakket
dat de rijgenoegens verhoogt.
Wat het meest opvalt is de on
Duitse sfeer in de auto, er is
zogezegd gewerkt met 'frohes
material'.
Het interieur ziet er degelijk
uit, geen onnodige frutsels,
uiterst functioneel, maar zoals
gezegd de soberheid in vorm en
Daarmee wordt een gunstig
verbruik gerealiseerd van ruim
1:12 en als er gewoon netjes
wordt gereden - iets dat meer
en meer wordt gedaan gezien
het strenge politiebeleid - dan
haal je met verve 1:14.
Er zit in deze 88 pk motor
voldoende pit om op te
afwerking is verdwenen. Moet
ook wel, wil men de belangrijke
jeugdige doelgroep onder de 35
jaar aanspreken.
Geen overdaad in stijlgrappen
en ook de motorisering past
zich daarbij aan. Een goed
gedoseerde krachtbron die zijn
trekkracht spaarzaam genoeg
verdeelt over het toerenbereik.
schieten, na het passeren van
onze oostgrens is de top van
ruim 175 km/u te realiseren. De
vijf versnellingen vooruit
schakel je vlotweg in, enkel de
achteruit is af en toe een
haperend geval. Stadswerk in
de 3e versnelling is geen punt,
het lijkt dan soms wel een
Vectra met automaat.
Het zicht rondom is mede door
de standaard dubbele
buitenspiegels prima. Het
extra stel 'hoedenplank-
ruitjes' heeft voldoende
grootte om ook werkelijk iets
door waar te nemen. De
daklijst komt nogal ver naar
voren en dan is het vooraan bij
een stoplicht nogal lastig om
te zien of het op groen springt.
De Vectra heeft een heel
voorkomend gedrag op de weg.
Je zult zelden in paniek raken
door onverwachte reacties. Hij
is met vaart in de bocht
onderstuurd, de dempers doen
hun werk netjes en het hele
veergedrag is aanvaardbaar.
Voor hen die dol op een Franse
slag zijn, is de Vectra wellicht
te hard, anderen noemen deze
vering weer zacht genoeg en
een derde zal zeggen 'mij toch
te straf.
Het sturen gaat over het
algemeen goed, het enige dat
moeite kost is het langzame
werk, daarvoor zou de 1500
gulden kostende bekrachtiging
wel standaard mogen zijn.
De stoelen zitten redelijk, met
voldoende zijdelingse steun en
een behoorlijke verhouding
tussen harde en zachte
kussendelen. Achterin zit je
ruim en met een fractie meer
dakhoogte zitten ook lange
mensen daar helemaal naar
hun zin. De verlichte
kofferruimte in deze 4-deurs
auto is met een gemiddelde
maat van lxl mtr en ruim 50
centimeter hoogte zeker fors,
de beklede zijkanten en vlakke
vloer maken er een keurige
ruime container van.
SIEM LEEUWENKAMP
s er in de donkerste maand
van het jaar in de tuin nog
at te beleven en te doen? Te
eleven zeker. Want waren het
in november de kleuren van het
fgevallen blad, die door de zon
af en toe in gloed werden ge-
t, in december kunnen
eeuw en rijp van uw tuin een
ieel apart wereldje maken,
its u niet alle dode stengels
tjan de vaste planten als kaarde-
jibl, Japanse anemoon, be-
■Éklauw, teunisbloem en derge
lijke hebt afgesneden.
Éloeit er ook nog wat in de tuin?
Isschien de laatste roos, maar
[ker de kerstroos, Helleborus.
[e witte, want andere kleuren
(qat wil zeggen soorten) bloeien
iter. Hoewel, het stinkend nies-
i ruid begon in november al te
J loeien!
1 ie porseleinwitte bloemen van
e kerstroos lijden vaak van de
interse regenbuien of kille oos-
mwinden. Zet er een bescherm-
I apje overheen, van plastic of
an glazen ruitjes, als het smerig
'eer gaat worden.
roege bloeiers zijn ook struiken
I ls de toverhazelaar (Hamame-
s virginiana) en geurende Vi-
i urnums, of Gelderse roosachti-
j en. Het peperboompje wil ook
l og al eens vroeg uit z'n slof
I chieten.
e bloeien niet meer, de ruige
1 otanische rozen, maar hun bot-
els bieden voedsels aan vogels
i is groenling en mezen. De strui-
1 en kunnen worden geplant, als
1 et niet vriest. Snoei ze (nog)
t|iet. Hooguit komend voorjaar
'at oude takken wegnemen.
I 'oelt u zich geroepen om lastige
takken van bomen te zagen, dan
lan dat nu. Dek de wonden die u
lp.akt af met een van de midde
len die in de handel zijn. Doe dat
yel meteen.
jen winterwerkje is ook: het
choonmaken van de tuinvij-
f er. In de eerste plaats dienen er
r veel mogelijk bladeren uit te
gorden gevist zodat die niet
gaan rotten. Dikwijls zijn er
fruchten, onder meer van de
inalus, ingevallen. Die veroor
zaken al heel gauw narigheid
?/aar uw vissen niet tegen kun
nen. Een modderlaagje op de
podem mag best blijven, even
éls de gave stengels van water
planten. Als het vriest zorgen de
luchtkanalen in die stengels
voor zuurstof onder de ijslaag
die de vijver afdekt.
Heeft u een kostbare waterlelie
soort in ondiep water staan, haal
hem er dan uit en bewaar hem in
een emmer water in de koele ga
rage, of op een andere plek waar
de plant niet kan bevriezen. De
rommel uit de vijver kunt u over
de tuin verdelen. De komende
maanden kan het spulletje stuk-
vriezen, waarna het als mest
dient. Let op of u in de eventuele
modder iets ziet bewegen. Dat
kan een kikker zijn die u weer in
de vijver moet terugzetten.
Heeft u al wat materiaal klaar
liggen om planten die niet win
terhard zijn, tegen vorst te be
schermen? Blad met gaas of
sparretakken 'vastgezet' moet
zeker boven ingekuilde bloem-
bollen-in-potten worden aange
bracht. Hoewel, misschien zijn
die bollen al zo ver dat u ze in de
pot of schaal binnen kunt zet
ten? De 'neuzen' moeten dan wel
groot genoeg zijn.
Omdat goed gereedschap het
halve werk is, kijkt u nog eens
spa, maaier, schoffel, hark en
dergelijke na. Bewaar ze niet in
een droog gestookte ruimte,
daar kunnen de houten stelen
niet tegen.
U zou er over kunnen denken om
stalmest over het gazon te ver
spreiden. Dat beschermt de wor
tels tegen vorst. Heeft het gevro
ren dan niet op het gras lopen.
Ook compost is goed. Bedek
king houdt juist de fijnere gras
soorten in stand.
Niet met sparretakken of blade
ren afgedekte vaste planten
kunnen nog al eens omhoog vrie
zen. Strooi er een dun laagje turf
molm tussen. Sparretakken, bij
voorbeeld van de afgedankte
kerstboom, beschermen heide
voldoende.
Denk in de winter aan de vogels.
Op een eenvoudig voederplank
je verschijnen de leukste vogels.
Ook kunt u samen met de kinde
ren al aan de slag om een nest
kastje voor mezen te timmeren,
's Winters slapen veel vogels in
de beschutting van zo'n kastje.
Soms met vele bij elkaar. Maar
dan moet het wel schoon zijn.
Dat geldt dus voor bestaande
nestkastjes, die afgelopen sei
zoen zijn gebruikt.
FRANS WEGMAN
In december is er in de tuin nog wel iets te beleven, al zijn ijsnaaldjes
bp de naalden van een conifeer vaak van korte duur.
Een Tanzaniaan bezig met de reparatie van een Landrover in een magazijn met auto-, motor- en tractor onder delen.
ir
De Missie Verkeersmidde
len Aktie (MIVA) haalt
geld via collectes op om nieu
we en gebruikte auto-onder
delen op te kopen en naar de
Derde Wereld te sturen. Opge
richt in 1935 door loco-burge
meester Kropman van Am
sterdam en met een donatie
van 2000 gulden van C&A is
deze organisatie uitgegroeid
tot een groot vervoersbedrijf,
dat jaarlijks ruim 7 miljoen
ophaalt. Er zijn ook vestigin
gen in Duitsland, Oostenrijk
en Zwitserland. Het verzend-
bureau van de congregaties
heeft twee jaar geleden orde
op zaken gesteld in Tanzania,
waar voornamelijk Peugeot,
Toyota en Land Rover wordt
gereden.
In dit 'voorbeeld-land' rijdt nu
regelmatig een opgeknapte
DAF 3300 truck met contai
ners vol onderdelen voor au
to's, ziekenhuizen en water
pompprojecten, vanuit de ha
ven Dar-es-Salaam het bin
nenland in. In Mwanza heeft
de MIVA een regionale garage
voor de noordwestelijke regio
van Tanzania. Daar worden
monteurs opgeleid en het on
derhoud georganiseerd. Daar
toe is een onderdelenmaga-
zijn met een voorraad van
ƒ250.000,- aan oud en nieuw
materiaal opgezet. Auto's die
hun plattelands-taak hebben
volbracht, worden na revisie
in dit centrum voor lokale
doeleinden ingezet.
Het systeem dat de MIVA
voor de 900 auto's die in Tan
zania rijden hanteert, werkt
nu optimaal. Elke auto die via
het verzendbureau in Baam-
brugge wordt gekocht, krijgt
aan de hand van de typenum
mers van alle aanwezige on
derdelen waaruit hij is opge
bouwd, een moederkaart. Zo
kan snel en accuraat het juiste
onderdeel besteld worden en
worden er geen containers au
tomateriaal gestuurd, dat la
ter totaal onbruikbaar blijkt.
Het grote probleem met de
steeds weer wisselende type
nummers is op deze wijze op
gelost. Intussen is de MIVA
bezig om ook in de Centraal
Afrikaanse Republiek en
Ghana dergelijke steunpun
ten op te zetten. In het eerste
land wordt nu in kaart ge
bracht wat er aan, voorname
lijk Franse, auto's rijdt via de
MIVA. Om een adequate ser
vice te kunnen bieden moeten
de medewerkers die met de
auto naar een ontwikkelings
land willen zich beperken tot
de merkenkeuze waaruit het
onderdelenmagazijn bestaat.
In ons land worden er ruim
een half miljoen auto's tot
schroot verwerkt. De onder
delen die nog bruikbaar zijn,
kunnen volgens de onlangs
opgerichte Nederlandse Au
tohandelaren en Reparateurs
Unie (NARU) beter naar ont
wikkelingslanden gestuurd
worden. De NARU wil specia
le inlevercentra oprichten,
waar mensen van sociale
werkplaatsen geschikte on
derdelen uit de wrakken ha
len. Bij de NARU hebben zich
inmiddels pakweg 100 be
langstellende bedrijven aan
gemeld. Het is de bedoeling
dat de NARU-leden het APK-
tarief van 50,- naar 25,-
brengen.
Het sloopbedrijf is intussen
bezig met een door minister
Nijpels van Milieuhygiëne in
gang gezette sanering. In dit
kader zijn vaste inleveradres-
sen voor sloopauto's bij erken
de bedrijven opgezet, die zich
inmiddels hebben verenigd in
de STIBA. Die Stichting Be
langenbehartiging Autoslo
persbranche telt 150 leden. Zij
zijn onlangs op de markt ge
komen met een Service Gids
waarin de aangesloten bedrij
ven staan. Het materiaal
wordt bij hen verkocht met
een garantie van 14 dagen, een
recht op inruil bij mankemen
ten of niet passen. Is er geen
vervangend onderdeel, dan
wordt het geld teruggegeven.
Het zou een aardig initiatief
zijn van de drie voornoemde
instanties als ze de onderde-
lenstromen bijeen brengen
om daarmee het huidige hulp
verlenende autoverkeer in de
Derde Wereld mobiel te hou
den.
Voorzitter L. de Boer ziet het
idee nog niet direct zitten:
„Wij zijn met een veel groter
en veelomvattender plan voor
de totale autobranche bezig
en wachten nu op antwoord
van de regering. Nederland
dreigt niet alleen in de auto
branche na '92 in de kou te ko
men staan, als doorvoerland
wordt er ook al flink aan onze
positie geknaagd. Over een
paar weken treden we wellicht
naar buiten met de naar onze
mening noodzakelijke aan
pak om de toekomst het hoofd
te bieden".
SIEM LEEUWENKAMP
Advertentie
makelaardij in assurantiën B.V.
Voor o.a. fiscale aftrek, oudedagsvoorziening, be
houd van premie-A, combinatie met hypotheek, etc.
Adres:
I
I Naam:
I
I Postcode:
I Geb.datum:
I Koopsom:
I
I
I
I
I
Woonplaats:
Jaarlijkse premie:
Uitkering in:
Guldens Ponden US-dollars Austr. dollars i
Eindleeftijd:
I Lijfrenteclausule:
I
I
I
I
■jaar
I
j Stuur deze aanvraag voor een vrijblijvend voorstel aan Theelen I
j Van der Weele, Badhuisstraat 31-33, 4381 LN Vlissingen, of bell
101184-13920.
1
De vorige week ingezette rust op het rentefront duurt ook deze week
voort. Ten opzichte van de afgelopen week werden dan ook nauwe
lijks wijzigingen gesignaleerd. Voor de nabije toekomst lijkt het er op
dat met een lichte rentestijging rekening moet worden gehouden.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente beta- rente
per lings- vast
29 november 1988 wijze gedu
rende
af- rentepercentages
sluit- met gemeente- zonder gem.-
provi- garantie garantie
siein opgave werke- opgave werke-
bank lijk bank lijk
ANNUITEITENHYPOTHEKEN
ABN M/A variabel 1,5 6,1 6,42 6,3 6,64
ABN M/A ljr 1,5 6,3 6,64 6,5 6,85
ABN MA 3 jr 1,5 6,7 7,07 6,9 7,28
ABN MA 5 jr 1,5 7,0 7,39 7,2 7,61
ABN MA 7 jr 1,5 7,2 7,61 7,4 7,82
ABN MA 10 jr 1,5 7,3 7,71 7,5 7,93
ABN MA 15 jr 1,5 7,7 8,15 7,9 8,36
ABP
MA
2 jr
1
6,0
6,27
6,2
6,48
ABP
MA
5 jr
1
6,7
7,01
6,9
7,23
ABP
MA
10 jr
1
6.8
7,12
7,0
7,34
ABP
MA
15 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Amrobank
MA
variabel
1,5
6,1
6,42
6,3
6,64
Amrobank
MA
2 jr
1,5
6,5
6,85
6,7
7,07
Amrobank
MA
5 jr
1,5
7,0
7,39
7,2
7,61
Amrobank
MA
7 jr
1,5
7,2
7,61
7,4
7,82
Bouwfonds (rentek
)MA
variabel
1,5
6,5
6,85
6,5
6,85
Nederlandse
MA
5 jr
1,5
6,9
7,38
7,1
7,60
Gemeenten
MA
10 jr
1,5
7,3
7,81
7,5
8,03
Bouwf. Ned. Gem.
MA
30 jr
1,5
7,9
8,46
8,1
8,68
Bouwf. Ned. Gem.
MA
renterustl,5
7,1
7,60
7,3
7,81
Centrale
MA
2 jr
1
6,1
6,37
6,3
6,59
Volksbank
MA
5 jr
1
6,7
7,01
6,9
7,23
Direktbank/
MA
ljr
1
6,2
6,48
6,4
6,69
NCB-bank
MA
3 jr
1
6,7
7,01
6,9
7,23
Direktbank
MA
5 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Grenswissel-
MA
ljr
1
6,3
6,59
6,5
6,80
kantoren/CDK
MA
5 jr
1
6,9
7,23
7,1
7,44
Grenswisselk.
HJ/A
ljr
1
6,5
6,71
6,7
6,91
Grenswisselk.
HJ/A
6 jr
1
7,1
7,33
7,3
7,54
Lanschot/opstart
MA
variabel
1
XXXX
xxxx
5,9
6,16
Van Lanschot
MA
variabel
1
xxxx
xxxx
6,2
6,48
Van Lanschot
MA
ljr
1
xxxx
xxxx
6,3
6,59
Van Lanschot
MA
2 jr
1
xxxx
xxxx
6,5
6,80
Van Lanschot
MA
5 jr
1
xxxx
xxxx
7,1
7,44
Lanschot/comf.
MA
5 jr.
1
xxxx
xxxx
7,0
7,39
NMB
MA
ljr
1,5
6,3
6,64
6,5
6,85
NMB
MA
3 jr
1.5
6,7
7,07
6,9
7,28
NMB
MA
5 jr
1,5
7,0
7,39
7,2
7,61
NMB
MA
7 jr
1,5
7,2
7,61
7,4
7,82
Postbank
MA
2 jr
1
6,3
6,64
6,5
6,80
Postbank
MA
5 jr
1
6,9
7,23
7,1
7,44
Postbank
MA
7 jr
1
7,1
7,44
7,3
7,66
Rabobank
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
MA
MA
MA
MA
HJ/A
HJ/A
HJ/A
HJ/A
var./l jr. 1
2/3 jr 1
4/5 jr 1
stabiel 1
var ./ljr 1
2/3 jr 1
4/5 jr 1
stabiel 1
6,3
6,7
7,0
7,3
xxxx
xxxx
xxxx
xxxx
6,64
7,07
7,34
7,71
xxxx
xxxx
xxxx
xxxx
6,5
6,9
7,2
7,5
6,7
7,1
7,4
7,7
6,80
7,23
7,55
7,87
6,91
7,33
7,64
7,96
Rabo MA 3 jr 1 6,7 7,07 6,9 7,23
Hypotheekbank MA 5 Jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55
Hypotheekbank HJ/A 3 jr 1 xxxx xxxx 7,1 7,33
Hypotheekbank HJ/A 5 jr 1 xxxx xxxx 7,4 7,64
Verenigde
Spaarbank
Spaarbank
Spaarbank
Spaarbank
MA Vzjr
MA 3 jr
MA 5 jr 1
MA 7 jr 1
MA ideaalren. 1
6,8
7,0
6,7
6,69
6,91
7,12
7,34
7,01
6,6
6.8
7,0
7,2
6.9
6,91
7,12
7,34
7,55
7,31
Westl. Utr. (stand) MV ljr 1,5
(stand) MV 5 jr 1,5
(stand) MV 7 jr 1,5
(stand) MV 10 jr 1,5
(stand) MV 15 jr 1,5
(interim) M/V ljr 1,5
4e kwartaal 1988
budget KW/A variabel 1,5
6,3 6,79
6,9 7,28
7,1 7,66
7,3 7,88
op aanvraag
xxxx xxxx
6,8 7,13
6,3 6,79
7,1 7,66
7,3 7,88
7.5 8,10
op aanvraag
6.6 7,12
6,8
7,13
Woonfonds/aut.
MA
variabel
1,5
6,0
6,32
xxxx
xxxx
Woonf. wacht af
MA
ljr
1,5
6,1
6,42
xxxx
xxxx
Woonf. wacht af
MA
2 jr
1,5
6.3
6,64
xxxx
xxxx
Woonfonds Holl.
MA
3 jr
1,5
6,6
6,96
xxxx
xxxx
Woonfonds Holl.
MA
5 jr
1,5
6,8
7,17
xxxx
xxxx
Woonf. Holland
MA
10 jr
1,5
7,1
7,50
xxxx
xxxx
Woonfonds/comf
MA
5 jr
1,5
6,8
7,17
xxxx
xxxx
Woonfonds comf
MA
10 jr
1,5
7,1
7,50
xxxx
xxxx
'VERBETERDE' LEVENHYPOTHEKEN
7,47
FGH/Kapitaal
MV
5 jr
1
7,0
7,36
7,1
FGH/Kapitaal
MV
7 jr
1
7,2
7,58
7,3
7,69
FGH/Kapitaal
M/V
10 jr
1
7,4
7,80
7,5
7,91
Verenigde Spaarbank
7,55
Spaarhypotheek
MA
5 jr
1
7,0
7,34
7,2
Zwolsche Alg.
7,12
(ZA-Hyp.plan)
MA
5 jr
1
6,8
7,12
6,8
(ZA-Hyp.plan)
MA
10 jr
1
7,1
7,44
7,2
7,55
(ZA-Hyp.plan)
MA
15 jr
1
7,4
7,77
7,4
7,77
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer
MA
5/10 jr
-
6,9
7,12
6,9
7,12
Centraal Beheer
MA
15/20 jr
-
7,3
7,55
7,3
7,55
NVL-maatschap
MA
5/10 jr
6,9
7,12
6,9
7,12
NVL-maatschap.
M/A
15/20 jr
7,3
7,55
7,3
7,55
Westl. Utrecht
7,66
(lage lasten)
MA
7 jr
1
7,1
7,44
7,3
(lage lasten)
MA
14 jr
1
7,4
7,77
7,6
7,98
1,5%.
MA maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf
MV maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf
Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort.
(Advertentie)
1 telefoontje is voldoende GRAAF
5 jaar 6,3%, 10 jaar 6,45%, 20 jaar 6,95% 01 1 80-33035
In de winter worden automobilisten soms overvallen door
plotseling optredende gladheid. Dit levert elk winterseizoen
weer vele slippartijen op. Een nieuw beveiligingsapparaatje
waarschuwt daartegen. Het is de 'vorstverklikker', die bestaat
uit een zeer gevoelige sensor en een inbouw-alarmrelais dat op
het dashboard wordt aangebracht.
De sensor dient bijvoorbeeld op een bumper bevestigd te wor
den, op een zo laag mogelijk punt en buiten de stralingswarmte
van de motor of de uitlaat.
De montage is eenvoudig: de grijze draad die het temperatuur-
signaal doorgeeft wordt verbonden met het inbouwrelais, de
massadraad met de carrosserie, de stroomdraad met het con
tactslot.
Zodra er onverwacht gevaar voor gladheid optreedt, geeft het
lampje van de sensor dit ogenblikkelijk aan. De automobilist
kan dan zijn snelheid aanpassen.
Een complete set kost f 24,95.
MAR GROEN