ELEKTRONICA WIJST DE WEG RECLAME CODE COMMISSIE bewaker van tekst en beeld vrijdagkrant de vrij(e)dagkrant 8 almanak 9 opel 10 uit 11 kunst PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT - VRIJDAG 2 DECEMBER 1988 beeldscherm kaartinformatie vertrouwen postorderbedrijven redactie PZC-bi jlagen advertentie en Vlissingen administratie Terneuzen j opening kantoren de enkhuizer almanak voor 1989, postzegelrubriek en de kleine kaart een on-duitse opel, de decembertuin en slooponderdelen voor de derde wereld culturele uitgaansmogelijkheden voor de komende week, met onder anderen willem nijholt zelfportretten van leendert beije, cd-rubriek en tentoonstellingsagenda de denksporten en de kruiswoordpuzzel zijn met ingang van morgen (zaterdag) te vinden in de bijlage 'week-in'. vrijdagkrant Autofabrikanten, elektronica firma's en chauffeurs dromen ervan: een elektronisch navigatie systeem voor in de auto, dat precies aangeeft waar je bent en dat je overal heen leidt. Verschillende elektronica firma's hebben onderzoek gedaan naar zo'n systeem. Een hgel geavanceerd voorbeeld ervan is dat van Philips in Nederland: Carin. Het heeft de meeste mogelijkheden, maar is oqH het verst weg van realisatie. Voor nauwkeurige njjaatsbepaling zijn onder meer gegevens van navigatie satellieten nodig. Veel dichter bij realisatie is het Blaupunkt TravelPilot systeem, dat onlangs is voorgesteld en dat gebruik maakt van digitaal vérvaardigde kaarten. Het is een werkelijk elektronisch systeem, met een elektronisch dismay, een microcomputer en een elektronische kaartenbak in dé vorm van een compact disc. De TravelPilot is een onaihankelijk plaatsbepalend systeem dat door Blaupunkt al in énkele proefauto's is gebouwd. Het gaat uit van een speciaal soort CD's, die CD- ROM worden genoemd. Op deze plaatjes staat geen muziek maar geweldig veel elektronische informatie. Het wegennet van de hele Benelux zóu op één zo'n plaatje kunnen worden ondergebracht. Die elektronische gegevens vergaart Blaupunkt zelf, maar in Nederland kan men beschikken over de kartografische databank van Tele Atlas in Den Bosch, een uitgeverij die zich richt op het elektronisch in kaart brengen yan wegen en gebouwen in Europa. Men zet die gegevens ook keurig op de CD-ROM (CD Read Only Memory). Deze elektronische gegevens wérden gecombineerd met extra apparatuur aan boord van de auto. Wielsensoren tellen de afgelegde kilometers en bekijken de bochten die de auto draait. Voor het bepalen van de richting wordt alanvullend een kompas met magneetsonde gebruikt. In het samenspel tussen wielsensoren, het; elektronisch kompas worden ook afwijkingen gecompenseerd. De positie van de auto wordt dan bepaald op basis van afgelegde weg en rijrichting. De bestuurder krijgt zijn informatie op een 12 centimeter groen beeldschermpje te zien, dat op het dasboard is gemonteerd. Daarop is een deelkaart geprojecteerd van het gebied waar hij rijdt met als bovenzijde niet het Noorden, maar de plaats waar men naar toe gaat. Het reisdoel wordt ingegeven met hulp van zes, rechts van het beeldscherm aangebrachte toetsen, waarbij behalve de letters van het alfabet ook cijfers ter beschikking staan. Aan de eerste paar letters van de straatnaam heeft de TravelPilot genoeg. De in aanmerking komende straten worden dan op het scherm gebracht, waarna de keus gemakkelijk is. Een uitsnede van de kaart draait vervolgens met de auto mee, op weg naar zijn bestemming. Het gaat steeds om een klein stratenplan rondom de auto. Bij het naderen van het reisdoel wordt de kaart automatisch aangepast d.w.z hij wordt steeds fijnmaziger. Het staat de bestuurder echter vrij correcties aan te brengen tussen maximaal 50 kilometer en minimaal 200 meter in de rijrichting. Het reisdoel wordt steeds als een pijl in het display afgebeeld. De kaart op het Op een 12 cm groot displayop het dshboard gemonteerd ziet de automobilist waar hij rijdt en waar hij naar toegaat Wiel-sensoren (achter), een compas en een inclatiemeter geven de bevindingen door aan de centrale micro-processordie tevens de CD-ROM-speler bevat. display draait mee door de impulsgevers aan de beide (niet aangedreven) wielen. Uit de som van beide signalen wordt de lengte van de afgelegde weg afgeleid, terwijl het verschil een maat is voor de richtingsverandering. Voor de richtingsinformatie in absolute zin wordt aanvullend nog een inklinatiemeter en het kompas toegepast. Het elektronisch kompas is voor het opmerken van flauwe bochten in bijvoorbeeld autowegen van groot belang, terwijl de inklinatiemeter veranderingen registreert rond de drie richtings-assen van een voertuig: de vertikale as, de lengte- en de breedte-as. Bij de metingen onderweg vullen wielsensoren en kompas elkaar voorbeeldig aan, omdat de wielsensoren bij flauwe bochten aan nauwkeurigheid verliezen, terwijl het kompas dan juist goed werkt. Bij scherpe bochten is het kompas minder betrouwbaar, maar dan werken de sensoren juist optimaal. Een kompas alleen zou ook vanwege de in de stad aanwezige magnetische stoorvelden, bijvoorbeeld veroorzaakt door metalen bruggen en tramleidingen niet de vereiste nauwkeurigheid bereiken. De gegevens worden aldus op verschillende manieren verzameld en getoetst aan de op CD vastgelegde kaartinformatie en zonodig gecorrigeerd. Daarbij gaat het systeem ervan uit dat het voertuig op openbare, op de kaart voorkomende, wegen rijdt. Alleen heel scherpe bochten, zoals die zich voordoen bij het binnenrijden van een parkeerplaats of een garage, blijven buiten beschouwing. Bij de ontwikkeling van de TravelPilot hebben Bosch en Blaupunkt veel jarenlange ervaring met het Elektronische Verkeersbegeleidingssysteem voor Automobilisten (EVA) verwerkt. Sinds 1983 was er al sprake van een onafhankelijk plaatsbepalings- en navigatiesysteem, dat men nu verder heeft uitgewerkt. Professor Gunther Bolle van Robert Bosch GmbH heeft daarin een belangrijke rol gespeeld. Vast is komen te staan dat een digitaal raster, waarbinnen het voertuig zich beweegt, onontbeerlijk is. Dat raster bestaat uit lijnen en knooppunten die stuk voor stuk genummerd zijn. Lijsten met nummers van knooppunten aan het begin en het einde van de lijn, plus de nummers van de lijnen die het knooppunt verlaten, vormen een samenhangend geheel. Daarnaast zijn er aan iedere lijn attributen verbonden die betrekking hebben op de verkeersregels ter plaatse. Ze geven aan of er sprake is van eenrichtingsverkeer, een parkeerverbod, een brug met een beperkt draagvermogen, enzovoort. Die informatie laat zich gemakkelijk samenvatten op een CD-ROM, waarvan de capaciteit 600 MegaByte bedraagt. Ter illustratie: het volledige Duitse wegennet neemt 'slechts' 200 Megabyte in beslag (200 miljoen tekens). De TravelPilot van Blaupunkt/ Bosch moet komend jaar op de markt komen. Men verwacht dat het systeem dienst zal kunnen doen in de semi- en professionele sector: bij ambulance-diensten, huurauto's, koeriersdiensten, transportbedrijven en dergelijke. Een ieder die met enige regelmaat z'n weg moet zien te vinden in een voor hem onbekende stad, zal eveneens veel baat hebben bij toepassing van de TravelPilot. De CD-ROM-discs zullen waarscijnlijk op de markt gebracht worden voor een prijs die duidelijk onder die van een gelijkwaardig pakket kaarten en plattegronden ligt. Veranderingen in het wegennet kunnen, op een voor de consument goedkope wijze, snel verwerkt worden door het uitbrengen van een geaktualiseerde CD. De prijs van de TravelPilot zal, inclusief de CD-ROM-speler, rond de f 5500,- komen te liggen. Dit uiteraard afgezien van de inbouwkosten. HUGO VAN DER HEEM De Reclame Code Commis sie in Amsterdam is aan een forse uitbreiding toe. Dat is de eerste gedachte die op komt na een gesprek met me dewerkster mr. Ineke Kamp- huisen. De Commissie, die onlangs het 25-jarig bestaan heeft gevierd, komt regelmatig in het nieuws als een of andere reclamema ker op zijn vingers is getikt om dat zijn leuzen niet helemaal kloppen, maar aan een echte campagne om meer mensen te bereiken komt het kleine groepje medewerkers op het Amsterdamse bureau niet toe. Toch weet een toenemend aan tal ontevreden consumenten de commissie te vinden. ,,En de consument is onze politie agent bij het opsporen van on regelmatigheden," zegt Kamp- huisen. Daarnaast is ook de concurrent van de reclamema ker attent op fouten van zijn collega. In 1964 kwamen 11 van de 27 behandelde klachten van de consumentenorganisaties. Gaandeweg werd deze rol over genomen door de consument zelf. Nu is 77 procent van de klachten direct afkomstig van de getroffene zelf (vorig jaar 254 van de 390 ingediende klachten). De onderwerpen die de afgelopen jaren zijn behan deld varieerden van Hollandse Nieuwe tot zomerhuizen in Spanje. Aanvankelijk waren de klachten in hoofdzaak ge richt tegen advertenties in dagbladen en tijdschriften. In middels zijn daar buitenrecla mes, winkeldispays, verpak kingen en in één geval zelfs een briefhoofd aan toegevoegd. Het secretariaat van de com missie bestaat uit twee mede werkers met een volle dagtaak en een parttimer. „Bij de juridi sche afdeling heb ik nog drie collega's. We zijn officieel alle maal parttimers. Wat heet parttimers? Ik ben hier nu vier dagen in de week," vertelt Kamphuisen. En het werkter rein blijft zich uitbreiden. Bo vendien kost de behandeling van een klacht meer tijd dan menige indiener denkt. Een leugen in een advertentie is gauw te achterhalen, met hal ve leugens wordt het al moeilij ker. Een oordeel over goede smaak, fatsoen of andere rek bare begrippen levert nog meer problemen op. Organisaties van uitgevers, adverteerders en consumen ten zijn de oprichters van de stichting, die in 1963 op een symposium in Enschede voor het eerst werd gepresenteerd. De bedrijven wilden voorko men dat de overheid en het pu bliek het vertrouwen in de re clame zouden verliezen. Er werden gedragsregels opge steld waaraan de reclame boodschappen moeten vol doen. Iedereen die vindt dat een be paalde boodschap niet door de beugel kan mag bij de commis sie een klacht indienen. Sinds Mr. Ineke Kamphuizen januari van dit jaar wordt ook de reclame op tv en radio, waar vroeger de Reclameraad over waakte, door de commissie in Amsterdam behandeld. Wordt een klacht gegrond geacht, dan krijgt het betrok ken bedrijf een 'aanbeveling' om de boodschap te wijzigen. De codecommissie kan een re clamecampagne ook verbie den. De media (kranten, tijd schriften, radio en tv) hebben afgesproken dat zij geen mis leidende advertenties zullen opnemen. De leden zijn ver plicht, op straffe van een geld boete, om de aanbevelingen van de codecommissie uit te voeren. Een afgekeurde adver tentie wordt dus geweigerd. Deze maatregel werkt preven tief. Veranderingen in een re clamecampagne kunnen enorm veel geld kosten. Een re den voor de makers om zich zo goed mogelijk aan de regels te houden. Daar staan andere zakenlie den tegenover die hun adver tentie ten koste van alles er door willen krijgen. Soms ver anderen zij een enkel woord en gaan door met hun campagne. Worden ze weer terechtgewe zen, dan fantaseren zij er op nieuw wat anders bij. De tele foontjes en brieven van de doordouwers onder de klagers over vermeende ongerechtig heden in de reclame zijn min der geworden. Heeft de com missie een klacht verworpen, dan kan die alleen tegen beta ling van 25 gulden nog in be handeling worden genomen. Er zijn niettemin mensen die zo voor hun zaak opkomen dat zij dat bedrag er best voor over hebben. Als voorbeeld geeft Kamphuisen het verhaal van een arts, die de naam van een sigarettemerk had ontdekt in een STER-spot. Reclame voor rookwaren is nu eenmaal ver boden op de tv. Mr. Kamphui sen laat de videoband van de spot zien: een tafereeltje in de pits van een autorace-circuit om de mensen over te halen zich te verzekeren bij assuran- tiebedrijf Centraal Beheer. Een aantal monteurs neemt een auto onder handen. Op de auto in enorme letters het be wuste merk. „De klacht is uit eindelijk verworpen, want die ging toch te ver," vindt Kamp huisen. Een echt probleem beschouwt Kamphuisen de zogenaamde sweepstakes van een aantal postorderbedrijven. Daarover blijft het dan ook klachten re genen. De bedrijven kennen een eigen zelfregulering, re gels waaraan de leden van de postorderbond zich hebben te houden. Voor de prijzenfesti vals heeft de bond extra eisen opgesteld om te voorkomen dat deze vorm van reclame uit de hand zou gelopen. Even leek het erop dat de leden er zich iets van aantrokken. Nu is de chaos groter dan ooit met op naam verstuurde brieven die suggereren dat de ontvan ger een enorme prijs heeft ge wonnen. „Zelfregulering helpt alleen als de leden bereid zijn er zich aan te houden," zegt Kamphuisen. Waar de codecommissie voorts moeilijk mee uit de voeten kan, zijn de zogenaamde adverto rials, betaalde reclameteksten van bedrijven die gebracht worden als redactionele artike len. De vrijheid van meningsui ting speelt daarbij een grote rol. De toenemende vermen ging van redactionele inhoud en reclame stelt de commissie herhaaldelijk voor de taak de grens tussen beide gebieden aan te geven. Is een kant en klaar door een producent aan geleverd verhaal dat zonder wijziging door de redactie wordt overgenomen gewone informatie of reclame? Pas in het laatste geval kan de com missie erover oordelen. Wat moet je bijvoorbeeld met een verhaal over de kwaliteit van spijkerbroeken, dat een da mesblad publiceerde? Nog steeds heerst het misver stand dat de medewerkers in het bureau zo talrijk zijn dat zij dagelijks alle reclamebood schappen bij de winkels, in kranten en tijdschriften, en op tv en radio zelf kunnen contro leren en toetsen. Maar met een van staf van zes mensen kom je niet ver. En het is verbazing wekkend dat met zo weinig mensen nog zo'n enorm werk- tterein kan worden behandeld. Tot nu toe wilde de commissie niets weten van subidie. Men wilde geen inmenging van de overheid. Bij de jubileumvie ring pleitte voorzitter Heijting voor een wijziging van dit standpunt. De overheid houdt zich rechtstreeks bezig met het werk van de stichting door het opstellen van gedragsregels, zo redeneerde hij. Daarom lijkt hem het aanvragen van subsi die gerechtvaardigd. Meer geld betekent ook meer armslag voor de medewerkers. Het nut van een goed werkend contro le-apparaat is in de afgelopen 25 jaar duidelijk bewezen. HARRY BOUTS wmm Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. 01184-84000 Middelburg Markt 51 4331 LK Middelburg Tel. 01180-81000 Goes Grote Markt 2 4461 AJ Goes Tel. 01100-31800 Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. 01184-84000 Nieuwstraat 22 4351 CW Terneuzen Tel. 01150-94457 Hulst Steenstraat 6 4561 AS Hulst Tel. 01140-14058 Zierikzee Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee Tel. 01110-15380 p;>- Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. Willem Nijholt speelt Alan Turing in 'De verbro ken code'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 7