Onderzoek naar centrale
bediening kanaalbruggen
Vragen over oplossing
problemen ZIKV blijven
Sluiskil-Oost
scheepvaart-
berichten
DIENSTCOMMISSIE HEEFT BEDENKINGEN
HERFSTSERVICE 1
VOOR
UW AUTO
Jos Voet
JosVSèt E3o
Baggerslib
Protest ROVZ
tegen bezuinigingen
wegverbeteringen
marktberichten
WD'ER BROEKHUYSEN VREEST ROLCONFLICTEN
KLEINE VAART
GROTE VAART
Golf
10.000.000
Tanker vaart op
havendam bij
Terneuzen
Gemor in raad
Hulst over
betaald parkeren
Eerst ruggespraak
Eén voertaal
in Europa
Blusboten
65,- incl. btw
r
STORTVLOED BONNEN
VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1988
i'TERNEUZEN - Twee jaar na de in-
q voering van een centraal bedienings
systeem voor het sluizencomplex in
Terneuzen wil rijkswaterstaat ook de
'bediening van de kanaalbruggen bij
Sluiskil en Sas van Gent vereenvou
digen. Binnen een maand krijgt het
Zintuig Fysiologisch Instituut van
TNO in Soesterberg opdracht de mo
gelijkheden te onderzoeken. Directe
aanleiding tot dat onderzoek is de
'krimpopdracht', die het kabinet
rijkswaterstaat heeft gegeven in het
kader van de bezuinigingen.
(Advertentie)
.li!
-u
oM
qs
75 JAAR VERTROUWD VAKMANSCHAP NET EVEN ANDERS'
Fred van Eedenstraai 1 TERNEUZEN fel. 01150-13456
V Hof te Zandeplein 17 KLOOSTERZANDE Tel 01148- 1412 J
iSlot van pagina 9)
ken. Je kunt niet zeggen: Mensen, we
hebben ruzie met het rijk, dus zoek het
maar uit. Het staat voor ons vast: In
een situatie, zoals die is ontstaan in die
wijk, kun je niet wonen!".
CDA'er W. Goethals sprak tijdens de
rondvraag nogeens z'n bezorgdheid
uit over het plan van rijkswaterstaat
om tijdelijk 55.000 kubieke meter ver
ontreinigd slib te dumpen in zijka
naal B bij Sluiskil. Burgemeester Oc-
keloen en wethouder J. van Rooijen
(welzijn en milieu) waren minder be
vreesd voor de gevolgen.
Van Rooijen verwees naar de vergun
ning-aanvraag, die rijkswaterstaat bij
het ministerie van verkeer en water
staat heeft ingediend. Hij stelde vast
dat waterstaat dusdanige voorzienin
gen wil treffen dat er geen reden is om
bang te zijn voor enige vorm van 'bo
venmatige overlast', laat staan dat er
een situatie zou ontstaan die schade
lijk zou zijn voor de volksgezondheid.
Burgemeester Ockeloen op zijn beurt
constateerde dat de hele zaak sterk 'in
het emotionele' was getrokken. Hij
had vertrouwen in de aanpak van
rijkswaterstaat. Ockeloen wees er
Goethals terloops op dat het slib nu
toch eigenlijk ook al 'onafgedekt' en
op verschillende plaatsen op een flinke
hoop in het kanaal ligt.
Ing W. M. Vinke, hoofd van de dienst-
kring Kanaal van Terneuzen: „Met dil
politieke gegeven als uitgangspunt
proberen we een stukje automatise
ring te koppelen aan optimalisering
van het gebruik van de bruggen. Maar
we moeten dus eerst de resultaten van
dat onderzoek afwachten".
De onderzoekers moeten antwoord ge
ven op de vraag of één persoon in staat
is de intensieve verkeersstroom op de
bruggen te verwerken. Verder moet
het onderzoek, dat ongeveer honderd
duizend gulden gaat kosten, uitwijzen
of een van de huidige bedieningsge
bouwen groot genoeg is om de geavan
ceerde apparatuur te herbergen. Zo
niet dan zal nieuwbouw moeten wor
den gepleegd.
Hoewel er nog geen cijfers op papier
staan, is wel al duidelijk dat automati
sering van de brugbediening een paar
miljoen gulden vergt. Vraag is of de
kosten uiteindelijk opwegen tegen de
besparingen; er zouden uiteindelijk
vijf arbeidsplaatsen verloren gaan.
VLISSINGEN Het Regionaal Or
gaan Verkeersveiligheid Zeeland
(ROVZ) is verontrust over de plannen
van het dagelijks bestuur van de pro
vincie om jaarlijks 1,3 miljoen gulden
minder te besteden aan de aanleg en
verbetering van secundaire wegen.
Het ROVZ heeft een dringend beroep
op de statenfacties gedaan het voor
stel van gs niet over te nemen. Vol
gens het ROVZ kunnen de bezuinigin
gen leiden tot een grotere verkeerson
veiligheid op de Zeeuwse wegen.
In een brief aan de staten wijst het
ROVZ er op, dat in Zeeland ongeveer
55 procent van alle ongevallen met
verkeersslachtoffers op wegen buiten
de bebouwde kom gebeurt. Dertig pro
cent daarvan gebeurt op de secundia-
re verbindingen. „De verkeers(on(vei
ligheidsproblematiek op de secundai
re routes is derhalve bepaald niet weg
te cijferen", aldus het ROVZ.
Bij de aanleg van nieuwe wegen en de
verbetering van knelpunten speelt de
aanpak van de verkeersonveiligheid
een erg belangrijke rol. Indien hier
voor minder geld beschikbaar gesteld
wordt, heeft dat directe gevolgen voor
de verkeersveiligheid, schrijft het Re
gionaal Orgaan Verkeersveiligheid
Zeeland. „Verlaging van het investe
ringsniveau zal ongetwijfeld leiden tot
een geringere verbetering van de ver
keersveiligheid in deze regio, waar het
aantal verkeersslachtoffers nog altijd
te hoog is". Het voorstel van het colle
ge van gs spoort ook niet met een lan
delijke actie, die er op gericht is het
aantal verkeersslachtoffers de komen
de jaren met ongeveer een kwart te
verminderen, meent het ROVZ.
HEINKENSZAND De Stenge, 21
uur: Voorronde Grote Prijs van Neder
land.
MIDDELBURGMolenwater, 9.30-17
uur: Miniatuur Walcheren.
Burgerzaal Stadhuis, 20.15 uur: Blok
fluitconcert trio Las Fontegara.
TERNEUZEN Porgy Bess: Con
certen William Clarke Blues Band en
The Mick Clarke Band.
BERGEN OP ZOOM Roxy I, 19 en
21.30 uur: She's having a baby, a.l.
Roxy II, 19 en 21.30 uur: Crocodile
Dundee II, a.l.
Cinemactueel 1,19 en 21.30 uur: Salsa,
a.l.
Cinemactueel II, 19 en 21.30 uur: Good
Morning, Vietnam, 12 jr..
Cinemactueel III, 19 en 21.30 uur: Nico,
12 jr.
GOES Grand, 19 en 21.30 uur: Cro
codile Dundee II.
HULST De Koning van Engeland,
19 en 21.30 uur: Rambo III, 12 jr., 19 en
21.30 uur: Salsa, a.l., 19 en 21.30 uur:
Deadly pursuit, 12 jr., 19 en 21.30 uur:
Biloxy Blues, a.l.
MIDDELBURG Electro, 19.30 uur:
Powaqqatsi, 21.30 uur: The coach trip.
Schuttershof, 20 uur: Dancers, 22.30
uur: Powaqqatsi.
TERNEUZEN Luxor, 19 en 21.30
uur: Can't buy me love, a.l., 19 en 21.30
uur: Colors, 16 jr.
OOSTBURG Ledel, 20 uur: Honne-
ponnetje, a.l.
VLISSINGEN Alhambra I, 19 en
.21.30 uur: Deadly pursuit.
Alhambra II, 20 uur: The unbearable
lightness of being.
Secretaris J. C. Jaspers van de dienst
commissie (een soort ondernemings
raad) van rijkswaterstaat-Zeeland zet
vraagtekens bij de hele operatie. Wa
terstaat spaart dan weliswaar geld uit
aan salarissen, maar daartegenover
staan fikse investeringen én bijvoor
beeld de kosten van een onderhouds
contract. Caspers: „Het overheidsbe
leid op dit gebied is erg ondoorzichtig.
Enerzijds predikt men bezuiningen en
het terugdringen van de werkloosheid
en anderzijds worden miljoenen uitge
geven om een paar mensen van de
loonlijst af te kunnen voeren".
Caspers vraagt zich trouwens ook af of
één bedieningsman of -vrouw die taak
aankan. Indien het TNO-onderzoek
zou aantonen dat er zowel technisch
als fysisch geen bezwaren kleven aan
centraüsatie dan kan de waterstaat
directie desondanks rekenen op een
pittige discussie met de dienstcom
missie, verzekert hij.
Ing Vinke in een reactie: „Voor zover
we het nu kunnen bekijken, staan er
beslist geen arbeidsplaatsen op de
tocht. De hele operatie moet worden
gezien als een lange termijn-planning.
Het onderzoek is niet eerder dan in mei
'89 voltooid en hoelang het dan nog
duurt voor een eventuele aanpassing
een feit is nu nog met geen mogelijk
heid te zeggen. De vut-regeling en de
mogelijkheden tot herplaatsing in an
dere takken van dienst zijn, denk ik,
voldoende waarborgen voor behoud
van de werkgelegenheid. Van de huidi
ge elf brugwachters zullen er bij een
centralisatie zeker zes overblijven. Het
is niet de bedoeling dat de bediening
van de kanaalbruggen wordt overge
heveld naar een andere tak van de
dienst".
De bediening van de drie sluizen in
Terneuzen is sinds '86 gecentraliseerd.
Voor de directe bediening van de sluis
deuren en -bruggen is sindsdien nog
één man werkzaam op respectievelijk
de binnenvaart-, midden- en zeesluis.
De centrale post staat aan de midden-
sluis, continu bezet door drie mensen:
een dienstleider, een contactpersoon
tussen sluizen en verkeerspost en een
mobiele man die in geval van calami
teiten naar een van de drie sluizen kan
worden gedirigeerd.
Tentoonstellingen
BERGEN OP ZOOM Markiezenhof,
14-17 uur: Wiegersma collectie (t/m 7/
1 11).
Etcetera, 14-17 uur: Anneke van
Dijck-Borghouts (batik painting) en
Louis Matthijs (portretten in brons en
gips) (t/m 17/10).
BIERVLIET Art House, 9-12 uur:
Maritieme werken (t/m 30/9.
BURGH-HAAMSTEDE De Bewaer-
schole, zat. 13.30-16.30 uur: Oliever
ven, aquarellen en tekeningen van Je
roen Braat.
De Burght, 9-12 en 14-17 uur: Hedi Bo-
gaers (beelden en schilderijen) en Ed
ward van den Bogaerdt (glas-in-tin-
werken) (t/m 30/9).
CLINGE Galerie Esprit, 13.30-17.30
uur: ,Met het oog op grafiek'.
1 GOES Museum, 10-16 uur: 'Zeeland
in kaart' (t/m 1/10).
Lunchcafé, 9-18 uur: Luchtfoto's van
Jacqueline Midavaine.
HEILLE Landbouwmuseum, 10-12
en 13-17 uur: Oude landbouwwerktui
gen.
HEINKENSZAND De Stenge,
13.30-20 uur: vetkrijttekeningen van
Lidy Hoewaar.
HULST Galerie Van Geyt, 9-12 en
14-18 uur: werken Jits Bakker en Wim
van de Mey.
KATS Galerie 't Zwaluwenhof, 14-18
uur: Werken Matthy Murre, Nico Ooy-
man en Piet van 't Hageland (t/m 30/9).
MIDDELBURG Zeeuwse Biblio
theek, zat. 10-13, 18-21 en 10-21 uur:
tentoonstelling over Johan de Brune
de Oude (1588-1658).
Z.K.C., 10-21 uur: 'Kunst boven water',
werken Zeeuwse kunstenaars.
Gortstraat 36, 10.30-18 uur: Nationaal
Holografie Museum.
Zeeuws Museum, 11-17 uur: 'Oog op de
Deltawerken', grafieken en schilder
stukken (t/m 7/11).
Kunstuitleen, 13-17 uur: Greet Ha-
rinck, sieraden (t/m 30/9) en Eddy Qui
te, tekeningen (t/m 8/10).
Vleeshal, 11-17 uur: 'Gin', Harry v. d.
Vliet (t/m 16/10).
NEELTJE JANS Topshuis, 10-17
uur: Delta Expo.
OOSTKAPELLE Zeeuws Museum
Natuurhistorie, 11-17 uur: 'Saeftinghe'
OOST-SOUBURG Bibliotheek,
13.30-17.30 uur: 'Honderd jaar Leger
des Heils Vlissingen'.
TERNEUZEN Hal Stadhuis, 8.30-12
en 13.30-16 uur: Aquarellen en oliever
ven van Michiel Warbroek.
VEERE Grote Kerk, 10-17 uur: Wil
lem III en de Zeeuwen (t/m 30/10).
Optische telegrafie in Zeeland (t/m 31/
10).
Tekeningen Leendert van der Pool (t/
m 26/10).
De Schotse Huizen, 10-17 uur: werken
Jos Errens (t/m 26/10).
Stadhuis, 12-17 uur: 'Veere en Willem
III 1650-1702' (t/m 30/9).
VLISSINGEN Reptielenzoo Igua
na, 10-12.30 en 14-17.30 uur: Expositie
levende reptielen, amfibieën en insek-
ten.
Zelke Negen-Een 10-20 uur: 'Anders
bekeken', kunstwerken uit de ateliers
van verstandelijk en lichamelijk ge
handicapten (t/m 4/10).
IJZENDIJKE Streekmuseum, 10-12
en 13-17 uur: 'Van tram tot bus' (t/m
30/10).
ZIERIKZEE Museum, 10-12 en 13-
17 uur: 'De strijd tegen het water',
muntenexpo. (t/m 30/9).
Maritiem Museum, 10-17 uur: 'Kijk op
koggen' (t/m 30/9).
Hulpcentra
Noord- en Midden-Zeeland, tel. 01184-14444
(ook voor milieuklachten).
Zeeuwsch-Vlaanderen - Alarmnummer
01150-12200 (brandweer en ambulance).
SOS Telefonische Hulpdienst Zeeland, tel.
01180-15551, dag en nacht bereikbaar.
Chr. hulpdienst Zeeland voor mensen in
nood, tel. 01180-36251, van 10.00-24.00 uur-
weekends van 20.00-24.00 uur.
Stichting 'Blijf van m'n lijf Zeeland, tel.
01184-14645, dag en nacht bereikbaar.
Stichting 'Vrouwen bellen vrouwen', tel.
01100-32233.
Kinder- en Jeugdtelefoon Zeeland, tel.
01180-38080, dag. van 16-20 uur.
Bureau Vertrouwensarts Kindermishan
deling, tel. 01180-28800.
Aids Infolijn: tel. 01180-38384.
Bediening kanaalbrug bij Sas van Gent.
AEL AMERICA 28 100 nw Azoren nr New
York; ALSYTA SMITS 28 vn Chicago nr
Montreal; ANITA SMITS 4 okt te Amster
dam verw.; BARENTZGRACHT 28 vn Bre
men nr Stettin; BEURSGRACHT 29 vn
Mantyluoto nr Valkom; BLOEMGRACHT
28 vn Rotterdam nr Helsinki; BUFFALO
EXPRESS 28 300 z Fuji Eil. nr Brisbane;
BRURRO 28 vn Rotterdam nr Bremen;
CHRISTINA SMITS 28 vn Mersin nr Pi
raeus; CORRIE BROERE 28 te Barreiro;
DUTCH GLORY 28 p Texel nr Helsinki;
DUTCH SPIRIT 28 te Rotterdam; EURO
FLORIDA 6 okt te San Juan verw.; HOUT
MANGRACHT 28 275 no Galapagos; INAN-
NA 28 vn Gothenburg nr Bremerhaven; IRI-
NA 28 10 n Flamborohead nr Emden; JAC
QUELINE BROERE 29 60 z Brest nr Le Ha
vre; JUMBO 29 93 no Hartlepool nr Pors-
grun; KLIPPERGRACHT 28 te Pto Alegre;
LENNEBORG 29 60 o Gavle nr Antwerpen;
MIRABELLA 28 100 w CApe Ray nr Ale-
xandrie; NAYADIC 28 vn Pto Cabello nr
Turbo; NOBLESSE 28 vn Rotterdam nr
Plymouth; NOVA ZEMBLA 29 te Havanna;
OLIVIER 29 vn Rotterdam nr Gothenburg;
PACIFIC FREESIA 29 85 zw Kreta nr Gi
braltar; PACIFIC LADY 29 te Tunis; PACI
FIC PEERES 2 okt te Gijon verw.; POOL-
GRACHT 28 25 nno Salvador nr Santos;
SALMON 28 vn Rotterdam nr Fawley; SIN
GELGRACHT 28 170 w Palermo nr Antwer
pen; SLOTERGRACHT 29 108 nw Finister-
re nr Las Palmas; STADIONGRACHT 28
vn Orrskaer nr Aviles; SUNERGON 29 vn
Amsterdam nr Southampton; TARAS 28 te
Rotterdam; VARNEBANK 29 te Rotter
dam; VILLE DE VESTA 28 p Gibraltar nr
Marseille; VISSERSBANK 29 vn Rotter
dam nr Barrow.
ALKES 28 vn Theems nr Dagenham; CAU-
RICA 28 vn Antwerpen nr Pauillac; CONTI
NENTAL RELIANCE 28 vn Sparrowspoint
nr Baltimore; DOCK EXPRESS 7 okt te
Bordeaux verw.; EEMNES 29 te Rotterdam;
FELIPES 27 te Boston; FICUS 5 okt te Yok-
kaichi verw.; HONOLULU 28 250 wnw Azo
ren nr Gothenburg; JO CLIPPER 28 1200 w
San Francisco nr San Francisco; JO CY
PRESS 28 vn Jacksonville nr Philadelphia;
LARGSBAY 28 te Port Kelang; MAAS
STROOM 28 310 nw Madeira nr Corpus
Christi; MAASSTAD 28 vn Sakai nr Glad
stone; MAERSK ROTTERDAM 29 te Rot
terdam; MIJDRECHT 28 170 zw Panama Ci
ty; NEDLLOYD BANGKOK 29 750 zzo Sa
moa eil. nr Sydney; NEDLLOYD BARCE
LONA 29 vn Acajutla nr Los Angeles;
NEDLLOYD CLARENCE 27 vn Singapore
nr Hongkong; NEDLLOYD KATWIJK 28 te
Baltimore; NEDLLOYD KEMBLA 28 t.a.
rede Guayaquil; NEDLLOYD LINGE 28 vn
Nagoya nr Yokohama; NEDLLOYD LOIRE
30 te Durban; NEDLLOYb NAGASAKI 28
te Yokohama; NEDLLOYD NAPIER 7 okt
te Buenos Aires verw.; NEDLLOYD NEER-
LANDIA 29 te Felixstowe; NEDLLOYD
ROSARIO 29 te Timaru; NEDLLOYD
ROTTERDAM 28 te Le Havre; NEDLLOYD
SAN JUAN 28 vn Port of Spain nr Fortaleza;
NEDLLOYD SANTOS 28 te Hongkong;
NEDLLOYD ZEELANDIA 28 80 zo Recife
nr Rio de Janeiro; NIEUW AMSTERDAM
29 vn Los Angeles; PRINS ALEXANDER 28
8 zw Beachyhead nr Fawley; PRINS FRE-
DERIK HENDRIK 29 23 n Barranquilla nr
Willemstad; PRINS MAURITS 29 te Gran
gemouth; SIDELIA 28 710 no Antiqua nr
Hamburg; STELLATA 28 220 nw Los Ange
les nr Los Angeles.
(Advertentie)
Fred van Eedenstraat 1 TERNEUZEN rel 01150-13456 jlj
K Hof te Zandeplein 17 KIX30STERZANDE Tel. 01148- 14124
TERNEUZEN - Verschillende frac
ties in de gemeenteraad van Terneu
zen hebben wethouder W. van Walra
ven (cultuur) tevergeefs om ophelde
ring gevraagd over de problemen bin
nen de pas gevormde combinatie Ter-
neuzense Muziekschool/ZIKV. B en w
gingen dinsdagmiddag akkoord met
de benoeming van drie topmambte-
naren in een interim-bestuur, dat een
aantal interne problemen moet oplos
sen. De ambtenaren maken overigens
op persoonlijke titel deel uit van dat
bestuur.
VVD-raadslid W. H. Broekhuysen had
grote moeite met die gang van zaken.
Hij kaartte de zaak tijdens de rond
vraag aan. „Een beter voorbeeld van
functievermenging zou ik niet kunnen
bedenken. Zou deze potpourri van pet
op-pet af niet kunnen leiden tot rol
conflicten bij de betrokken ambtena
ren? Bespelen ze niet teveel instru
menten? Formeel misschien juist alle
maal, maar is deze constructie wel ge
loofwaardig en zuiver". Broekhuysen
vroeg zich af of er wel goed genoeg was
gezocht naar geschikte bestuurskan-
didaten en hij wilde ook weten 'hoe tij
delijk die tijdelijke constructie' wel is.
In de marge stipte de WD'er 'het ge
rucht' aan dat achter de schermen ge
werkt zou worden aan een nieuwe or
ganisatie, waarin behalve de Muziek
school en het ZIKV ook het Zuidland-
theater zouden worden onderge
bracht. Broekhuysen had begrepen
dat die zaak ter sprake was gekomen
tijdens een recente vergadering van de
PvdA-Terneuzen. Voor alle zekerheid
liet hij alvast maar weten niets voor
zo'n 'cultuurmoloch' te voelen. „Ama
teuristische en professionele kunst
beoefening onder één paraplu? Nee
toch!"
TERNEUZEN - De Nederlandse bin-
nenvaarttanker Victor H is donder
dagavond omstreeks negen uur op de
oostelijke havendam van Terneuzen
gevaren. Het schip was geladen met
stookolie onderweg naar Gent. Met be
hulp van de sleepboot Jerom van de
Union kwam de tanker om tien voor
half tien weer vlot. Eenmaal geschut,
meerde de Victor H in Terneuzen af
voor inspectie naar eventuele schade.
HULST - De gemeenteraad van Hulst
heeft donderdag aangedrongen op een
aanpassingvan de regeling voor het
betaald parkeren in de binnenstad. In
de raadsvergadering werd een lans
gebroken voor een versoepeling van
het beleid bij overtredingen. In Hulst
zou sprake zijn van een groeiende er
gernis over de stortvloed van par
keerbonnen sinds 1 september.
Raadslid G. C. Naessens (gemeentebe
langen) gooide de knuppel in het hoen
derhok. „Er wordt de laatste weken
bijzonder ijverig geverbaliseerd. Dat
leidttot irritatie, onbegrip en discus
sies. De plaats van de parkeerautoma
ten is blijkbaar slecht aangegeven. Ge
zien de problemen is het misschien zin
vol om ook een vertegenwoordiging
van de raad te laten deelnemen aan de
evaluatie van het betaald parkeren".
Volgens W. F. de Brouwer (gemeen
schappelijke belangen) deelde de par
keerwachter zo'n twintig tot dertig
bonnen per uur uit. VVD-raadslid A. P.
T. N. Houben viel hem bij. „Ook men
sen, die te goeder trouw zijn, worden
direct op de bon geslingerd. Het is veel
beter om opvoedend te corrigeren, dan
meteen met de botte bijl te hakken. We
moeten voorzichtig optreden, willen
we ons imago als gastvrije stad hoog
houden". De raadsleden A. de Booij
(vvd) en A. F. Bruggeman (eigen lijst)
wilden het betaald parkeren opheffen
voor de Paardenmarkt.
Wethouder G. A. van de Voorde zat
duidelijk met het betaald parkeren in
zijn maag. Nog geen twee maanden na
de invoering van de maatregel, bleek
de wethouder al te zijn begonnen met
een vroegtijdige evaluatie. „Dat de re
geling ingrijpend zou zijn, hadden we
voorzien. Maar het is ons tegengeval
len, dat de borden nauwelijks worden
opgemerkt. Misschien moeten we te
kens aanbrengen op het wegdek. Wie
ook die aanwijzingen over het hoofd
ziet, bhoort niet achter het stuur van
een auto te zitten".
CDA-raadslid P. Schoenmaker-Rotte
sprak van 'onheilspellende berichtge
ving' over de problemen binnen de
combinatie Muziekschool/ZIKV. Ze
wilde weten hoe de docenten, die wor
den geconfronteerd met minder lesu
ren, dus minder salaris, worden bege
leid. Ook zij wilde weten hoe tijdelijk
het interim-bestuur nu precies zal
zijn. PvdA-fractievoorzitter A. Stahl-
Hemelsoet tenslotte vroeg om een na
dere uitleg van de kant van de wet
houder. Wat haar betreft gebeurt dat
tijdens de eerstvolgende vergadering
van de raadscommissie voor onder
wijs en cultuur.
Van Walraven toonde zich daartoe di
rect bereid. Hij maakte Broekhuysen
vervolgens fijntjes duidelijk dat hij he
lemaal op het verkeerde spoor zat.
Voor die opmerkingen, gemaakt tij
dens een PvdA-afdelingsvergadering
verwees hij de WD'er door naar die
partij. En over de 'pettenpotpourri' zei
sW. H. Broekhuyysen
de wethouder: „Ik denk dat we hier op
dit moment dan allemaal met verkeer
de petten op het hoofd zitten. Want het
bestuur van de Muziekschool is nu
eenmaal autonoom. Wat de benoe
ming van bestuursleden betreft, dat is
een zaak van b en w. Dat gaat dus bui
ten de raad om. Dat zult u dan wel niet
leuk vinden, maar ik wil hier voor de
duidelijkheid toch nog maar even
vaststellen".
Hoewel GPV/RPF-raadslid F. K. Ha
melink de wethouder er bij interruptie
op wees dat b en w wel degelijk een ver
antwoordingsplicht tegenover de raad
hebben, stelde Van Walraven formeel
vast dat hij alleen met toestemming
van het Muziekschool-bestuur dieper
op de zaken mocht ingaan. Met andere
woorden: de wethouder zou zus eerst
ruggespraak moeten houden met dat
bestuur alvorens de vrijheid te hebben
uitgebreid antwoord te geven op vra
gen vanuit de raad. Van Walraven ver
zekerde dat de noodgreep - de benoe
ming van drie gemeente-ambtenaren
in het dagelijks bestuur - enkel en al
leen tot doel had een situatie te cree-
"ren, waarin het bestuur een aantal be
langrijke zaken goed kan afwikkelen.
„En verder ben ik dus bereid in de
commissie opening van zaken te ge
ven", aldus Van Walraven.
Burgemeester C. Ockeloen gaf toe dat'
hij het eigenlijk 'ook allemaal geen
mooie gang van zaken' vond. „Dat
verantwoordelijke hoofdambtenaren
in hun vrije tijd dit soort werk moe
ten doen...Maar ja, zoiets kan noodza
kelijk zijn voor een goeie gang van za
ken. Je moet weieens minder elegant
tewerk gaan om een nog minder ele
gante situatie te voorkomen. Kon het
maar anders..". Ockeloen benadrukte
dat het interim-bestuur echt maar tij
delijk aan het bewind zal zijn. „Wij
streven als college wat dit betreft
echt niet naar continuïteit".
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reac
ties op berichten, artikelen, of commentaren,
die in de PZC zijn verschenen. Niet voor open
brieven, gedichten en dergelijke. Anonieme in
zendingen of stukken zonder duidelijke opgave
van adres en woonplaats worden niet in behan
deling genomen. Bijdragen mogen niet langer
zijn dan 40 regels in de krant (maximaal 250
woorden). De redactie behoudt zich het recht
voor inzendingen te bekorten. Over geweigerde
brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Eén Europese voertaal is zeker geen
slecht idee (PZC 22 sept.), evenmin als
de gedachte dat op de basisschool met
het leren hiervan moet worden begon
nen en dat een voertaal van groot be
lang is voor de gemeenschappelijke
markt. En voor cultuur en weten
schap, vermelden wij.
Maar moet dat door loting beslist wor
den? Wat te denken van Italiaans en
Spaans?
Er is naar ons inzicht geen enkel steek
houdend argument waarom Esperan
to niet toegepast kan worden. De re
den is veelal taalchauvinisme, onbe
kendheid met het gemak van Esperan
to. Waarom zou Esperanto niet lijden
onder dezelfde gemakzucht, waarvan
in vele landen zowel de moedertaal als
vreemde talen slachtoffer zijn?
Esperanto bestaat uit componenten
van Engelse, Duitse, Romaanse en
Slavische origine. De taalregels bevat
ten geen uitzonderingen, het systeem
zit logisch in elkaar en is fonetisch bo
vendien.
Het omvat verder de volgende zaken:
een goede literatuur, Shakespeare is
erin vertaald bijvoorbeeld; vele hon
derden tijdschriften, ook wetenschap
pelijke; honderden conferenties, onder
meer in 1987 in Warschau waar 6000
Esperanto-sprekenden geen vertaal
apparatuur nodig hadden; een net
werk van informele contacten tussen
vele gebieden als Noord- en Zuid-Ame-
rika, Groot-Brittannië, Frankrijk,
Duitsland, Oost-Europa, Azië en Afri
ka. In West-Europa wonen de meeste
Esperanto-sprekenden in Engeland,
Frankrijk en Italië. De laatste jaren is
er informeel overleg tussen de Espe-
ranto-beweging en een groep Europar
lementariërs. In 1980 nam de World
Tourist Organisation in Manilla een
verklaring aan, waarin het belang van
Esperanto in de toeristische wereld
onderkend werd. Tenslotte zijn er in
ternationale radiostations die in Espe
ranto uitzendingen verzorgen.
Namens de
Esperanto-groep in Zeeland
Hans Schutijser
Alexander Gogelweg 31
Vlissingen
In het artikel blusboten (PZC van
dinsdag 27 september 1988), liet burge
meester mr. Kessen can Hontenisse
het één en ander uit zijn mond vallen.
Ik citeer: „De bergingsploegen die
naar een schip in nood toegaan doen
dat echt niet om te blussen. Het enige
materiaal dat zij bij wijze van spreken
meenemen zijn bijlen om elkaar de
hersens in te slaan". Volgens mij heeft
deze burgemeester de klok horen lui
den, maar weet hij niet waar de klepel
hangt. Hij spreekt wel dat de bergings
ploegen hersens hebben wat mis
schien bij hem ontbreekt, óf is hij in
zijn dommigheid de Attican Unity ver
geten, waarbij twaalf slepers actief be
zig waren met blussen, na eerst de ge
hele bemanning van boord te hebben
gehaald. Na dagenlang gevecht werd
deze brand geblust.
En de Olympic Dream vrij recent,
waarbij de bergingsploegen van de
Union dag en nacht in de weer zijn ge
weest met het risico voor eigen leven
en na een strijd van dagen deze enor
me vuurhaard door acht blusboten on
der controle werd gekregen.
Als er op niveau over bergingswerk
zaamheden wordt gepraat kan burge
meester Kessen beter zijn mond hou
den en zich beslist niet mengen in een
discussie over blusboten.
Om in zijn termen te praten: Op blus
boten horen namelijk bijlen thuis, zo
als uiers onder een koe.
U kunt zich beter ophouden met de
boeren uit uw eigen regio en gezellig
praten over koetjes en kalfjes.
W. Riemens
I. C. v.d. Lindestraat 2
Biervliet
Marktbericht van de Coöperatieve tuin
bouwveiling Zeeland, fruitveiling, 29 sep
tember 1988.
Alkmene 12700 kg kl 1 60/70 54-56, 70/80 94-
102, 80/90 71, kl 2 60/70 23-36, 70/80 44-63, 80/
90 34-46, cox orrange pippin 143500 kg kl 1
55/60 39-50, 60/65 58-73, 65/70 68-104, 70/75
84-113, 75/80 75-111, 80/85 55-93 85/90 41-62,
kl 2 55/60 31-41, 60/65 30-48, 65/70 32-58, 70/75
32-70, 75/80 32-61, 80/85 32-61, 80/85 32-50, 85/
90 33-45, elan 2800 kg kl 1 65/70 67, 70/80 54-
88, 80/90 62-84, 90/op 49-61, 100-op 49, odin
31800 kg kl 1 60/70 24-31, 70/80 54-58, kl 2 60/
70 26-36,70/80 24-54, elstar 82000 kg kil 60/65
28-36, 65/70 81-119, 70/75 58-135,75/80 73-136,
80/85 79-114, 85/90 66-92, 90/95 67, kl2 60/65
23-29, 65/70 32-59, 70/75 32-98, 75/80 34-97, 80/
85 41-89, 85/90 44-69, golden delicious 11700
kg kl 160/70 38,70/80 63-74,80/90 52-62, goud-
reinette 4100 kg kil 75/85 46-52, 85/95 42-46,
rode boskoop 10200 kg kil 70/75 37-47, 75/85
63-72, 85/95 57-65, 95+10 35-41, karmijn de
sonnaville 9500 kg kil 80/85 32-53, 85/90 45-
50, 90/op 32-47, kl 2 80/85 41, 85/90 32, confe
rence 92300 kg kil 55/65 27-106, 65/75 64-104,
75/85 57-64, kl 2 45/55 26-44, 55/65 25-63, 65/75
33-76, 75/85 42, legipont 1000 kg kl 1 60/70 24,
kl 2 60/70 50,70/80 35-51, bonne louise 6900 kg
kl 1 50/55 25-48, 55/60 38-73, 60/70 56-104, kl 2
55/60 40, 55/65 38, 60/70 66, gieser wildeman
2800 kg kl 1 50/55 61-68, 55/60 97-109, 60/70
118-136, kl 2 45/50 35,55/60 78,60/70 111, saint
remy 400 kg kl 1 60/70 74, 70/80 77, 80/90 70,
winterrietpeer 1400 kl 2 60/70 53,70/80 51-52,
doyenne du cornice 99200 kg kl 1 65/75 131-
173, 75/85 142-167, 85/95 98-117, kl 2 60/65 28-
88, 65/75 93-137, 75/85 101-142, 85/95 75-100,
beurre alexander lucas 500 kg kl 2 65/70 23,
70/80 37, 80/90 28, beurre hardy 6600 kg kl 1
60/65 83, 65/70 94, 70/80 104-108, 80/90 75, kl 2
55/60 51, bramen doornloos dsx200 gr. 440 ds
kl 1 130-150, kl 2 110, frambozen doosx200 gr
10 ds kl 1 230. Totaal aantal colli 40.568.
VEILING BARENDRECHT
29 September. Andijvie: 49.000 kg, al2 20-
32, al5 20-30; aubergines: 1.000 kg, 225/300
250-280, 175/225 250-260; bleekselderij: 8.000
St., 800/op 27-65, 650/800 25-58; bloemkool:
17.000 St., 6 per bak 190-221, 8 172-204, 10
147-168; broccoli: 350 kg, 10/15 280-330; Chi
nese kool: 6.000 kg, 8/12 18-27, 5/8,5 16-26; ei-
kebladsla: 1.000 st., 300/400 106-133; knol
venkel: 3.500 kg, 10/12 110-150, 8/10 110-150,
6/8 70-90; komkommers: 87.000 st., 76/91
122-133, 61/76 116-134, 51/61 112-128, 41/51
98-130, 36/41 86-98, 31/36 77-81, krom: 4.000
kg, 73-117, stek: 9.000 kg, grof 67-70, middel
59-76; lollo rossa: 3.500 St., 200/300 54-103;
paksoi: 650 kg, 550/800 72-90; paprika: 11.000
kg, rood: 3.000 kg, 85/op 290-310, 75/85 250-
280, 65/75 250-260, groen: 8.000 kg, 85/op 210-
220, 75/85 210-230, 65/75 190-200, 55/65 110-
120; radijs: 14.000 bs., middel grof 33-40; sla:
natuur, 36.000 st., 37/40 38-45, 34/36 42-48,31/
33 31-54, 28/30 18-20; spitskool: 20.000 kg, a9
17-26, all 16-37, al5 27-39; spruiten: 242.000
kg, al 57-75, bl 56-66, cl 46-57, dl 73-147; to
maten: 45.000 kg, bl-1 183-196, bl-2 185-188,
al-1 170-179, al-2167-185, cl-2126-150; vlees
tomaten: 6.000 kg, bbb 1-2 116-133, bb 1-2
130-162, b 1-2 174-182; cherry tomaten: 2.000
ds, grof 186-190, middel 210-241; veldsla: 500
kg, 310-360; witlof: 31.000 kg, kort grof 1 260-
330, lang 1 270-330, kleinverp. grof 320-390,
kort grof II 220-260, lang II 190-210, III 100-
230; ijsbergsla: 45.000 st., 60/70 62-76, 50/60
45-75, 45/50 32-35; aardappelen: 36.000 kg,
bintje bonken 22-32, groot 15-27, kriel 71-
120; eigenheimer: 24-31; krul-andijvie: 2.500
st., 23-80; bindsla: 500 st, 11-17; boerekool:
6.000 kg, 19-51; bospeen: 3.000 bs, 92-103;
courgettes: 6.000 st, 15-128; knolselderij:
4.000 st, 12-62; mini-komkommers: 750 st,
18-33; koolrapen: 5.000 kg, 28-35; groene
kool: 3.000 kg, 19-37; witte kool: 8.000 kg, 5-
28; rode kool 16.000 kg, 6,5-35; kroten: 2.500
kg, 10-43; peterselie: 26.000 bs, 8-31: poste
lein: 5.000 kg, 45-77; prei: 10.000 kg, 36-96; pe
pers: 500 kg, groen 460-540, rood 440-490; sel
derij: 23.000 bs, 8-59; sperciebonen: 54.000
kg, 186-259, kas 510-600; snijbonen: 9.000 kg,
280-460; spinazie: 5.000 kg, 89-190; suiker-
maïs: 14.000 st., 10-39; uien: 32.000 kg, bon
ken 41-46, grof 25-34, middel 20-27, drileing
7-10, geschoond 50-74; winterpeen: 9.000 kg,
grof 24-39, middel 14-32; roodlof: 750 kg, 90-
310; div. kruiden: 500 bs, dille 53-75; kervel
26-56; champignons: 750 ds, 101-126; aard
beien: 1.250 ds, 140-180; druiven: 1.000 kg,
black alicante 490-660, frankenthaler 390-
540; meloenen: ogen: 2.500 st, 110-380; appe
len: 100 ton; alkmene: 5 ton, 80/90 37-98, 70/
80 62-120; odin: 13 ton, 70/80 26-55; cox oran
ge pippin: 37 ton, 80/85 39-96, 75/80 43-110;
elstar: 6 ton, 80/85 77-118, 75/80 86-140; rode
goudreinet: 20 ton, 75/85 31-77, 65/75 33-51;
peren: 73 ton, voorverkoop conférence, 56
ton, 65/75 I 112, 55/65 I 97-100, 50/55 n 59;
beurre hardy: 10 ton, 70/80 104-108, 60/70 91-
99; legipont: 10 ton, 65/75 28-105, 55/65 19-66;
sint-remy: 11 ton, 80/90 47-60, 70/80 53-81;
doyenne du comice: 21 ton, 75/85 125-174,
65/75 126-168; conference: 17 ton, 65/75 57-84,
55/65 33-73.
EIERVEILING EIVEBA BARNEVELD -
Aanvoer 5.215.856 stuks, stemming rustig.
Prijzen in gulden per 100 stuks: eieren van
50-51 gram bruin 9,74-9,88, 55-56 gram wit
8,51-8,67 en bruin 10,30, 60-61 gram wit 9,80-
10,00 en bruin 10,55-10,73 en 65-66 gram wit
11,20-11,60 en bruin 11,08-12,03.
EIERMARKT BARNEVELD - Aanvoer
2.000.000 stuks, stemming redelijk. Prijzen
in gulden: eieren van 48 gram 9,70 per 100
stuks en 2,02 per kg; 54 gram 10,80 per 100
stuks en 2,00 per kg; 57 gram 11,10 per 100
stuks en 1,95 per kg; 59 gram 11,40 per 100
stuks en 1,93 per kg; 61 gram 11,70 per 100
stuks en 1,92 per kg; 64 gram 12,25-12,50 per
100 stuks en 1,91-1,95 per kg; 67 gram 11,75-
12,60 per 100 stuks en 1,75-1,88 per kg. Schar
releieren 2,75-3,50 per 100 stuks hoger in
prijs.
VEEMARKT UTRECHT 29 september
Slachtrunderen: (gulden per kg gesl.gew.)
Aanvoer 1022, waarvan 180 stieren. Stieren
le kwal. 7,40-7,80,2e kwal. 6,45-7,40, vaarzen
le kwal. 7,50-8,20, 2e kwal. 6,80-7,50, koeien
le kwal. 6,75-7,35,2e kwal. 5,80-6,40,3è kwal.
5,60-5,80, worstkoeien 5,20-5,85. Handel stie
ren rustig en iets hoger, koeien redelijk en
gelijk.
Gebrukksrunderen: (gulden per stuk)
Aanvoer 175, waarvan 28 graskalveren.
Melk- en kalfkoeien le soort 2050-2450, 2e
soort 1775-1975, melk- en kalfvaarzen le
soort 1825-2475, 2e soort 1450-1725, guste
koeien le soort 1375-1925,2e soort 1125-1375,
enterstieren 1525-2075, pinken 1225-1450,
graskalveren 1075-1375. Handel koeien rus
tig en gelijk, pinken rustig en gelijk, kalve
ren rustig en gelijk, enterstieren rustig en
gelijk.
Nuchtere kalveren: (gulden per stuk)
Aanvoer roodbont 185. Stierkalf 575-750,
stierkalf extra kwal. 750-800, vaarskalf 300-
500. Aanvoer zwartbont 510. Stierkalf 350-
565, stierkalf extra kwal. 565-610, vaarskali
275-450. Handel roodbont matig en prijzen
lager, zwartbont redelijk en prijzen iets ho
ger.
Varkens: (gulden per kg lev.gew.)
Aanvoer 547 varkens. Slachtvarkens 2,40-
2,50, zeugen le kwal. 2,17-2,27,2e kwal. 2,07-
2,17. Handel redelijk, prijzen iets hoger.
Slachtschapen- en lammeren: (gulden per
kg gesl.gew.)
Aanvoer 1856. Schapen 4,50-6,00, lammeren
(rammen) 9,00-10,75, lammeren (ooien) 7,00-
10,25, (per stuk) schapen 100-210, lammeren
(rammen) 175-225, lammeren (ooien) 170-
200. Handel schapen redelijk en prijzen ge
lijk, lammeren redelijk en prijzen gelijk.
Gebruiksschapen-, lammeren en geiten:
(gulden per stuk)
Aanvoer gebruiksschapen- en lammeren
275. Weidelammeren 130-180. Handel lam
meren redelijk en prijzen iets hoger. Aan
voer geiten 15 stuks. Geiten 20-75. Handel
geiten goed en prijzen gelijk.
Totale aanvoer 4585 stuks.
PAARDENMARKT DEN BOSCH
29 September 1988
DEN BOSCH - Aanvoer 114 stuks. Prijzen in
gulden per stuk: luxe paarden 2775-3400, ou
de paarden 2075-2800, 3-jarige paarden
1475-2850, 2-jarige paarden 1475-2450, veu
lens 675-1250, hitten 825-1750, pony's 475-
1550, Shetlandse pony's 350-625. Oude
slachtpaarden 4,10-5,85 per kg gesl. gew. en
jonge slachtpaarden 4,35-5,90. De handel
verliep redelijk; prijzen gelijk.