Onderzoek naar centrale bediening kanaalbruggen Vragen over oplossing problemen ZIKV blijven Sluiskil-Oost scheepvaart- berichten DIENSTCOMMISSIE HEEFT BEDENKINGEN HERFSTSERVICE 1 VOOR UW AUTO Jos Voet JosVSèt E3o Baggerslib Protest ROVZ tegen bezuinigingen wegverbeteringen marktberichten WD'ER BROEKHUYSEN VREEST ROLCONFLICTEN KLEINE VAART GROTE VAART Golf 10.000.000 Tanker vaart op havendam bij Terneuzen Gemor in raad Hulst over betaald parkeren Eerst ruggespraak Eén voertaal in Europa Blusboten 65,- incl. btw r STORTVLOED BONNEN VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1988 i'TERNEUZEN - Twee jaar na de in- q voering van een centraal bedienings systeem voor het sluizencomplex in Terneuzen wil rijkswaterstaat ook de 'bediening van de kanaalbruggen bij Sluiskil en Sas van Gent vereenvou digen. Binnen een maand krijgt het Zintuig Fysiologisch Instituut van TNO in Soesterberg opdracht de mo gelijkheden te onderzoeken. Directe aanleiding tot dat onderzoek is de 'krimpopdracht', die het kabinet rijkswaterstaat heeft gegeven in het kader van de bezuinigingen. (Advertentie) .li! -u oM qs 75 JAAR VERTROUWD VAKMANSCHAP NET EVEN ANDERS' Fred van Eedenstraai 1 TERNEUZEN fel. 01150-13456 V Hof te Zandeplein 17 KLOOSTERZANDE Tel 01148- 1412 J iSlot van pagina 9) ken. Je kunt niet zeggen: Mensen, we hebben ruzie met het rijk, dus zoek het maar uit. Het staat voor ons vast: In een situatie, zoals die is ontstaan in die wijk, kun je niet wonen!". CDA'er W. Goethals sprak tijdens de rondvraag nogeens z'n bezorgdheid uit over het plan van rijkswaterstaat om tijdelijk 55.000 kubieke meter ver ontreinigd slib te dumpen in zijka naal B bij Sluiskil. Burgemeester Oc- keloen en wethouder J. van Rooijen (welzijn en milieu) waren minder be vreesd voor de gevolgen. Van Rooijen verwees naar de vergun ning-aanvraag, die rijkswaterstaat bij het ministerie van verkeer en water staat heeft ingediend. Hij stelde vast dat waterstaat dusdanige voorzienin gen wil treffen dat er geen reden is om bang te zijn voor enige vorm van 'bo venmatige overlast', laat staan dat er een situatie zou ontstaan die schade lijk zou zijn voor de volksgezondheid. Burgemeester Ockeloen op zijn beurt constateerde dat de hele zaak sterk 'in het emotionele' was getrokken. Hij had vertrouwen in de aanpak van rijkswaterstaat. Ockeloen wees er Goethals terloops op dat het slib nu toch eigenlijk ook al 'onafgedekt' en op verschillende plaatsen op een flinke hoop in het kanaal ligt. Ing W. M. Vinke, hoofd van de dienst- kring Kanaal van Terneuzen: „Met dil politieke gegeven als uitgangspunt proberen we een stukje automatise ring te koppelen aan optimalisering van het gebruik van de bruggen. Maar we moeten dus eerst de resultaten van dat onderzoek afwachten". De onderzoekers moeten antwoord ge ven op de vraag of één persoon in staat is de intensieve verkeersstroom op de bruggen te verwerken. Verder moet het onderzoek, dat ongeveer honderd duizend gulden gaat kosten, uitwijzen of een van de huidige bedieningsge bouwen groot genoeg is om de geavan ceerde apparatuur te herbergen. Zo niet dan zal nieuwbouw moeten wor den gepleegd. Hoewel er nog geen cijfers op papier staan, is wel al duidelijk dat automati sering van de brugbediening een paar miljoen gulden vergt. Vraag is of de kosten uiteindelijk opwegen tegen de besparingen; er zouden uiteindelijk vijf arbeidsplaatsen verloren gaan. VLISSINGEN Het Regionaal Or gaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) is verontrust over de plannen van het dagelijks bestuur van de pro vincie om jaarlijks 1,3 miljoen gulden minder te besteden aan de aanleg en verbetering van secundaire wegen. Het ROVZ heeft een dringend beroep op de statenfacties gedaan het voor stel van gs niet over te nemen. Vol gens het ROVZ kunnen de bezuinigin gen leiden tot een grotere verkeerson veiligheid op de Zeeuwse wegen. In een brief aan de staten wijst het ROVZ er op, dat in Zeeland ongeveer 55 procent van alle ongevallen met verkeersslachtoffers op wegen buiten de bebouwde kom gebeurt. Dertig pro cent daarvan gebeurt op de secundia- re verbindingen. „De verkeers(on(vei ligheidsproblematiek op de secundai re routes is derhalve bepaald niet weg te cijferen", aldus het ROVZ. Bij de aanleg van nieuwe wegen en de verbetering van knelpunten speelt de aanpak van de verkeersonveiligheid een erg belangrijke rol. Indien hier voor minder geld beschikbaar gesteld wordt, heeft dat directe gevolgen voor de verkeersveiligheid, schrijft het Re gionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland. „Verlaging van het investe ringsniveau zal ongetwijfeld leiden tot een geringere verbetering van de ver keersveiligheid in deze regio, waar het aantal verkeersslachtoffers nog altijd te hoog is". Het voorstel van het colle ge van gs spoort ook niet met een lan delijke actie, die er op gericht is het aantal verkeersslachtoffers de komen de jaren met ongeveer een kwart te verminderen, meent het ROVZ. HEINKENSZAND De Stenge, 21 uur: Voorronde Grote Prijs van Neder land. MIDDELBURGMolenwater, 9.30-17 uur: Miniatuur Walcheren. Burgerzaal Stadhuis, 20.15 uur: Blok fluitconcert trio Las Fontegara. TERNEUZEN Porgy Bess: Con certen William Clarke Blues Band en The Mick Clarke Band. BERGEN OP ZOOM Roxy I, 19 en 21.30 uur: She's having a baby, a.l. Roxy II, 19 en 21.30 uur: Crocodile Dundee II, a.l. Cinemactueel 1,19 en 21.30 uur: Salsa, a.l. Cinemactueel II, 19 en 21.30 uur: Good Morning, Vietnam, 12 jr.. Cinemactueel III, 19 en 21.30 uur: Nico, 12 jr. GOES Grand, 19 en 21.30 uur: Cro codile Dundee II. HULST De Koning van Engeland, 19 en 21.30 uur: Rambo III, 12 jr., 19 en 21.30 uur: Salsa, a.l., 19 en 21.30 uur: Deadly pursuit, 12 jr., 19 en 21.30 uur: Biloxy Blues, a.l. MIDDELBURG Electro, 19.30 uur: Powaqqatsi, 21.30 uur: The coach trip. Schuttershof, 20 uur: Dancers, 22.30 uur: Powaqqatsi. TERNEUZEN Luxor, 19 en 21.30 uur: Can't buy me love, a.l., 19 en 21.30 uur: Colors, 16 jr. OOSTBURG Ledel, 20 uur: Honne- ponnetje, a.l. VLISSINGEN Alhambra I, 19 en .21.30 uur: Deadly pursuit. Alhambra II, 20 uur: The unbearable lightness of being. Secretaris J. C. Jaspers van de dienst commissie (een soort ondernemings raad) van rijkswaterstaat-Zeeland zet vraagtekens bij de hele operatie. Wa terstaat spaart dan weliswaar geld uit aan salarissen, maar daartegenover staan fikse investeringen én bijvoor beeld de kosten van een onderhouds contract. Caspers: „Het overheidsbe leid op dit gebied is erg ondoorzichtig. Enerzijds predikt men bezuiningen en het terugdringen van de werkloosheid en anderzijds worden miljoenen uitge geven om een paar mensen van de loonlijst af te kunnen voeren". Caspers vraagt zich trouwens ook af of één bedieningsman of -vrouw die taak aankan. Indien het TNO-onderzoek zou aantonen dat er zowel technisch als fysisch geen bezwaren kleven aan centraüsatie dan kan de waterstaat directie desondanks rekenen op een pittige discussie met de dienstcom missie, verzekert hij. Ing Vinke in een reactie: „Voor zover we het nu kunnen bekijken, staan er beslist geen arbeidsplaatsen op de tocht. De hele operatie moet worden gezien als een lange termijn-planning. Het onderzoek is niet eerder dan in mei '89 voltooid en hoelang het dan nog duurt voor een eventuele aanpassing een feit is nu nog met geen mogelijk heid te zeggen. De vut-regeling en de mogelijkheden tot herplaatsing in an dere takken van dienst zijn, denk ik, voldoende waarborgen voor behoud van de werkgelegenheid. Van de huidi ge elf brugwachters zullen er bij een centralisatie zeker zes overblijven. Het is niet de bedoeling dat de bediening van de kanaalbruggen wordt overge heveld naar een andere tak van de dienst". De bediening van de drie sluizen in Terneuzen is sinds '86 gecentraliseerd. Voor de directe bediening van de sluis deuren en -bruggen is sindsdien nog één man werkzaam op respectievelijk de binnenvaart-, midden- en zeesluis. De centrale post staat aan de midden- sluis, continu bezet door drie mensen: een dienstleider, een contactpersoon tussen sluizen en verkeerspost en een mobiele man die in geval van calami teiten naar een van de drie sluizen kan worden gedirigeerd. Tentoonstellingen BERGEN OP ZOOM Markiezenhof, 14-17 uur: Wiegersma collectie (t/m 7/ 1 11). Etcetera, 14-17 uur: Anneke van Dijck-Borghouts (batik painting) en Louis Matthijs (portretten in brons en gips) (t/m 17/10). BIERVLIET Art House, 9-12 uur: Maritieme werken (t/m 30/9. BURGH-HAAMSTEDE De Bewaer- schole, zat. 13.30-16.30 uur: Oliever ven, aquarellen en tekeningen van Je roen Braat. De Burght, 9-12 en 14-17 uur: Hedi Bo- gaers (beelden en schilderijen) en Ed ward van den Bogaerdt (glas-in-tin- werken) (t/m 30/9). CLINGE Galerie Esprit, 13.30-17.30 uur: ,Met het oog op grafiek'. 1 GOES Museum, 10-16 uur: 'Zeeland in kaart' (t/m 1/10). Lunchcafé, 9-18 uur: Luchtfoto's van Jacqueline Midavaine. HEILLE Landbouwmuseum, 10-12 en 13-17 uur: Oude landbouwwerktui gen. HEINKENSZAND De Stenge, 13.30-20 uur: vetkrijttekeningen van Lidy Hoewaar. HULST Galerie Van Geyt, 9-12 en 14-18 uur: werken Jits Bakker en Wim van de Mey. KATS Galerie 't Zwaluwenhof, 14-18 uur: Werken Matthy Murre, Nico Ooy- man en Piet van 't Hageland (t/m 30/9). MIDDELBURG Zeeuwse Biblio theek, zat. 10-13, 18-21 en 10-21 uur: tentoonstelling over Johan de Brune de Oude (1588-1658). Z.K.C., 10-21 uur: 'Kunst boven water', werken Zeeuwse kunstenaars. Gortstraat 36, 10.30-18 uur: Nationaal Holografie Museum. Zeeuws Museum, 11-17 uur: 'Oog op de Deltawerken', grafieken en schilder stukken (t/m 7/11). Kunstuitleen, 13-17 uur: Greet Ha- rinck, sieraden (t/m 30/9) en Eddy Qui te, tekeningen (t/m 8/10). Vleeshal, 11-17 uur: 'Gin', Harry v. d. Vliet (t/m 16/10). NEELTJE JANS Topshuis, 10-17 uur: Delta Expo. OOSTKAPELLE Zeeuws Museum Natuurhistorie, 11-17 uur: 'Saeftinghe' OOST-SOUBURG Bibliotheek, 13.30-17.30 uur: 'Honderd jaar Leger des Heils Vlissingen'. TERNEUZEN Hal Stadhuis, 8.30-12 en 13.30-16 uur: Aquarellen en oliever ven van Michiel Warbroek. VEERE Grote Kerk, 10-17 uur: Wil lem III en de Zeeuwen (t/m 30/10). Optische telegrafie in Zeeland (t/m 31/ 10). Tekeningen Leendert van der Pool (t/ m 26/10). De Schotse Huizen, 10-17 uur: werken Jos Errens (t/m 26/10). Stadhuis, 12-17 uur: 'Veere en Willem III 1650-1702' (t/m 30/9). VLISSINGEN Reptielenzoo Igua na, 10-12.30 en 14-17.30 uur: Expositie levende reptielen, amfibieën en insek- ten. Zelke Negen-Een 10-20 uur: 'Anders bekeken', kunstwerken uit de ateliers van verstandelijk en lichamelijk ge handicapten (t/m 4/10). IJZENDIJKE Streekmuseum, 10-12 en 13-17 uur: 'Van tram tot bus' (t/m 30/10). ZIERIKZEE Museum, 10-12 en 13- 17 uur: 'De strijd tegen het water', muntenexpo. (t/m 30/9). Maritiem Museum, 10-17 uur: 'Kijk op koggen' (t/m 30/9). Hulpcentra Noord- en Midden-Zeeland, tel. 01184-14444 (ook voor milieuklachten). Zeeuwsch-Vlaanderen - Alarmnummer 01150-12200 (brandweer en ambulance). SOS Telefonische Hulpdienst Zeeland, tel. 01180-15551, dag en nacht bereikbaar. Chr. hulpdienst Zeeland voor mensen in nood, tel. 01180-36251, van 10.00-24.00 uur- weekends van 20.00-24.00 uur. Stichting 'Blijf van m'n lijf Zeeland, tel. 01184-14645, dag en nacht bereikbaar. Stichting 'Vrouwen bellen vrouwen', tel. 01100-32233. Kinder- en Jeugdtelefoon Zeeland, tel. 01180-38080, dag. van 16-20 uur. Bureau Vertrouwensarts Kindermishan deling, tel. 01180-28800. Aids Infolijn: tel. 01180-38384. Bediening kanaalbrug bij Sas van Gent. AEL AMERICA 28 100 nw Azoren nr New York; ALSYTA SMITS 28 vn Chicago nr Montreal; ANITA SMITS 4 okt te Amster dam verw.; BARENTZGRACHT 28 vn Bre men nr Stettin; BEURSGRACHT 29 vn Mantyluoto nr Valkom; BLOEMGRACHT 28 vn Rotterdam nr Helsinki; BUFFALO EXPRESS 28 300 z Fuji Eil. nr Brisbane; BRURRO 28 vn Rotterdam nr Bremen; CHRISTINA SMITS 28 vn Mersin nr Pi raeus; CORRIE BROERE 28 te Barreiro; DUTCH GLORY 28 p Texel nr Helsinki; DUTCH SPIRIT 28 te Rotterdam; EURO FLORIDA 6 okt te San Juan verw.; HOUT MANGRACHT 28 275 no Galapagos; INAN- NA 28 vn Gothenburg nr Bremerhaven; IRI- NA 28 10 n Flamborohead nr Emden; JAC QUELINE BROERE 29 60 z Brest nr Le Ha vre; JUMBO 29 93 no Hartlepool nr Pors- grun; KLIPPERGRACHT 28 te Pto Alegre; LENNEBORG 29 60 o Gavle nr Antwerpen; MIRABELLA 28 100 w CApe Ray nr Ale- xandrie; NAYADIC 28 vn Pto Cabello nr Turbo; NOBLESSE 28 vn Rotterdam nr Plymouth; NOVA ZEMBLA 29 te Havanna; OLIVIER 29 vn Rotterdam nr Gothenburg; PACIFIC FREESIA 29 85 zw Kreta nr Gi braltar; PACIFIC LADY 29 te Tunis; PACI FIC PEERES 2 okt te Gijon verw.; POOL- GRACHT 28 25 nno Salvador nr Santos; SALMON 28 vn Rotterdam nr Fawley; SIN GELGRACHT 28 170 w Palermo nr Antwer pen; SLOTERGRACHT 29 108 nw Finister- re nr Las Palmas; STADIONGRACHT 28 vn Orrskaer nr Aviles; SUNERGON 29 vn Amsterdam nr Southampton; TARAS 28 te Rotterdam; VARNEBANK 29 te Rotter dam; VILLE DE VESTA 28 p Gibraltar nr Marseille; VISSERSBANK 29 vn Rotter dam nr Barrow. ALKES 28 vn Theems nr Dagenham; CAU- RICA 28 vn Antwerpen nr Pauillac; CONTI NENTAL RELIANCE 28 vn Sparrowspoint nr Baltimore; DOCK EXPRESS 7 okt te Bordeaux verw.; EEMNES 29 te Rotterdam; FELIPES 27 te Boston; FICUS 5 okt te Yok- kaichi verw.; HONOLULU 28 250 wnw Azo ren nr Gothenburg; JO CLIPPER 28 1200 w San Francisco nr San Francisco; JO CY PRESS 28 vn Jacksonville nr Philadelphia; LARGSBAY 28 te Port Kelang; MAAS STROOM 28 310 nw Madeira nr Corpus Christi; MAASSTAD 28 vn Sakai nr Glad stone; MAERSK ROTTERDAM 29 te Rot terdam; MIJDRECHT 28 170 zw Panama Ci ty; NEDLLOYD BANGKOK 29 750 zzo Sa moa eil. nr Sydney; NEDLLOYD BARCE LONA 29 vn Acajutla nr Los Angeles; NEDLLOYD CLARENCE 27 vn Singapore nr Hongkong; NEDLLOYD KATWIJK 28 te Baltimore; NEDLLOYD KEMBLA 28 t.a. rede Guayaquil; NEDLLOYD LINGE 28 vn Nagoya nr Yokohama; NEDLLOYD LOIRE 30 te Durban; NEDLLOYb NAGASAKI 28 te Yokohama; NEDLLOYD NAPIER 7 okt te Buenos Aires verw.; NEDLLOYD NEER- LANDIA 29 te Felixstowe; NEDLLOYD ROSARIO 29 te Timaru; NEDLLOYD ROTTERDAM 28 te Le Havre; NEDLLOYD SAN JUAN 28 vn Port of Spain nr Fortaleza; NEDLLOYD SANTOS 28 te Hongkong; NEDLLOYD ZEELANDIA 28 80 zo Recife nr Rio de Janeiro; NIEUW AMSTERDAM 29 vn Los Angeles; PRINS ALEXANDER 28 8 zw Beachyhead nr Fawley; PRINS FRE- DERIK HENDRIK 29 23 n Barranquilla nr Willemstad; PRINS MAURITS 29 te Gran gemouth; SIDELIA 28 710 no Antiqua nr Hamburg; STELLATA 28 220 nw Los Ange les nr Los Angeles. (Advertentie) Fred van Eedenstraat 1 TERNEUZEN rel 01150-13456 jlj K Hof te Zandeplein 17 KIX30STERZANDE Tel. 01148- 14124 TERNEUZEN - Verschillende frac ties in de gemeenteraad van Terneu zen hebben wethouder W. van Walra ven (cultuur) tevergeefs om ophelde ring gevraagd over de problemen bin nen de pas gevormde combinatie Ter- neuzense Muziekschool/ZIKV. B en w gingen dinsdagmiddag akkoord met de benoeming van drie topmambte- naren in een interim-bestuur, dat een aantal interne problemen moet oplos sen. De ambtenaren maken overigens op persoonlijke titel deel uit van dat bestuur. VVD-raadslid W. H. Broekhuysen had grote moeite met die gang van zaken. Hij kaartte de zaak tijdens de rond vraag aan. „Een beter voorbeeld van functievermenging zou ik niet kunnen bedenken. Zou deze potpourri van pet op-pet af niet kunnen leiden tot rol conflicten bij de betrokken ambtena ren? Bespelen ze niet teveel instru menten? Formeel misschien juist alle maal, maar is deze constructie wel ge loofwaardig en zuiver". Broekhuysen vroeg zich af of er wel goed genoeg was gezocht naar geschikte bestuurskan- didaten en hij wilde ook weten 'hoe tij delijk die tijdelijke constructie' wel is. In de marge stipte de WD'er 'het ge rucht' aan dat achter de schermen ge werkt zou worden aan een nieuwe or ganisatie, waarin behalve de Muziek school en het ZIKV ook het Zuidland- theater zouden worden onderge bracht. Broekhuysen had begrepen dat die zaak ter sprake was gekomen tijdens een recente vergadering van de PvdA-Terneuzen. Voor alle zekerheid liet hij alvast maar weten niets voor zo'n 'cultuurmoloch' te voelen. „Ama teuristische en professionele kunst beoefening onder één paraplu? Nee toch!" TERNEUZEN - De Nederlandse bin- nenvaarttanker Victor H is donder dagavond omstreeks negen uur op de oostelijke havendam van Terneuzen gevaren. Het schip was geladen met stookolie onderweg naar Gent. Met be hulp van de sleepboot Jerom van de Union kwam de tanker om tien voor half tien weer vlot. Eenmaal geschut, meerde de Victor H in Terneuzen af voor inspectie naar eventuele schade. HULST - De gemeenteraad van Hulst heeft donderdag aangedrongen op een aanpassingvan de regeling voor het betaald parkeren in de binnenstad. In de raadsvergadering werd een lans gebroken voor een versoepeling van het beleid bij overtredingen. In Hulst zou sprake zijn van een groeiende er gernis over de stortvloed van par keerbonnen sinds 1 september. Raadslid G. C. Naessens (gemeentebe langen) gooide de knuppel in het hoen derhok. „Er wordt de laatste weken bijzonder ijverig geverbaliseerd. Dat leidttot irritatie, onbegrip en discus sies. De plaats van de parkeerautoma ten is blijkbaar slecht aangegeven. Ge zien de problemen is het misschien zin vol om ook een vertegenwoordiging van de raad te laten deelnemen aan de evaluatie van het betaald parkeren". Volgens W. F. de Brouwer (gemeen schappelijke belangen) deelde de par keerwachter zo'n twintig tot dertig bonnen per uur uit. VVD-raadslid A. P. T. N. Houben viel hem bij. „Ook men sen, die te goeder trouw zijn, worden direct op de bon geslingerd. Het is veel beter om opvoedend te corrigeren, dan meteen met de botte bijl te hakken. We moeten voorzichtig optreden, willen we ons imago als gastvrije stad hoog houden". De raadsleden A. de Booij (vvd) en A. F. Bruggeman (eigen lijst) wilden het betaald parkeren opheffen voor de Paardenmarkt. Wethouder G. A. van de Voorde zat duidelijk met het betaald parkeren in zijn maag. Nog geen twee maanden na de invoering van de maatregel, bleek de wethouder al te zijn begonnen met een vroegtijdige evaluatie. „Dat de re geling ingrijpend zou zijn, hadden we voorzien. Maar het is ons tegengeval len, dat de borden nauwelijks worden opgemerkt. Misschien moeten we te kens aanbrengen op het wegdek. Wie ook die aanwijzingen over het hoofd ziet, bhoort niet achter het stuur van een auto te zitten". CDA-raadslid P. Schoenmaker-Rotte sprak van 'onheilspellende berichtge ving' over de problemen binnen de combinatie Muziekschool/ZIKV. Ze wilde weten hoe de docenten, die wor den geconfronteerd met minder lesu ren, dus minder salaris, worden bege leid. Ook zij wilde weten hoe tijdelijk het interim-bestuur nu precies zal zijn. PvdA-fractievoorzitter A. Stahl- Hemelsoet tenslotte vroeg om een na dere uitleg van de kant van de wet houder. Wat haar betreft gebeurt dat tijdens de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie voor onder wijs en cultuur. Van Walraven toonde zich daartoe di rect bereid. Hij maakte Broekhuysen vervolgens fijntjes duidelijk dat hij he lemaal op het verkeerde spoor zat. Voor die opmerkingen, gemaakt tij dens een PvdA-afdelingsvergadering verwees hij de WD'er door naar die partij. En over de 'pettenpotpourri' zei sW. H. Broekhuyysen de wethouder: „Ik denk dat we hier op dit moment dan allemaal met verkeer de petten op het hoofd zitten. Want het bestuur van de Muziekschool is nu eenmaal autonoom. Wat de benoe ming van bestuursleden betreft, dat is een zaak van b en w. Dat gaat dus bui ten de raad om. Dat zult u dan wel niet leuk vinden, maar ik wil hier voor de duidelijkheid toch nog maar even vaststellen". Hoewel GPV/RPF-raadslid F. K. Ha melink de wethouder er bij interruptie op wees dat b en w wel degelijk een ver antwoordingsplicht tegenover de raad hebben, stelde Van Walraven formeel vast dat hij alleen met toestemming van het Muziekschool-bestuur dieper op de zaken mocht ingaan. Met andere woorden: de wethouder zou zus eerst ruggespraak moeten houden met dat bestuur alvorens de vrijheid te hebben uitgebreid antwoord te geven op vra gen vanuit de raad. Van Walraven ver zekerde dat de noodgreep - de benoe ming van drie gemeente-ambtenaren in het dagelijks bestuur - enkel en al leen tot doel had een situatie te cree- "ren, waarin het bestuur een aantal be langrijke zaken goed kan afwikkelen. „En verder ben ik dus bereid in de commissie opening van zaken te ge ven", aldus Van Walraven. Burgemeester C. Ockeloen gaf toe dat' hij het eigenlijk 'ook allemaal geen mooie gang van zaken' vond. „Dat verantwoordelijke hoofdambtenaren in hun vrije tijd dit soort werk moe ten doen...Maar ja, zoiets kan noodza kelijk zijn voor een goeie gang van za ken. Je moet weieens minder elegant tewerk gaan om een nog minder ele gante situatie te voorkomen. Kon het maar anders..". Ockeloen benadrukte dat het interim-bestuur echt maar tij delijk aan het bewind zal zijn. „Wij streven als college wat dit betreft echt niet naar continuïteit". Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reac ties op berichten, artikelen, of commentaren, die in de PZC zijn verschenen. Niet voor open brieven, gedichten en dergelijke. Anonieme in zendingen of stukken zonder duidelijke opgave van adres en woonplaats worden niet in behan deling genomen. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 40 regels in de krant (maximaal 250 woorden). De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over geweigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Eén Europese voertaal is zeker geen slecht idee (PZC 22 sept.), evenmin als de gedachte dat op de basisschool met het leren hiervan moet worden begon nen en dat een voertaal van groot be lang is voor de gemeenschappelijke markt. En voor cultuur en weten schap, vermelden wij. Maar moet dat door loting beslist wor den? Wat te denken van Italiaans en Spaans? Er is naar ons inzicht geen enkel steek houdend argument waarom Esperan to niet toegepast kan worden. De re den is veelal taalchauvinisme, onbe kendheid met het gemak van Esperan to. Waarom zou Esperanto niet lijden onder dezelfde gemakzucht, waarvan in vele landen zowel de moedertaal als vreemde talen slachtoffer zijn? Esperanto bestaat uit componenten van Engelse, Duitse, Romaanse en Slavische origine. De taalregels bevat ten geen uitzonderingen, het systeem zit logisch in elkaar en is fonetisch bo vendien. Het omvat verder de volgende zaken: een goede literatuur, Shakespeare is erin vertaald bijvoorbeeld; vele hon derden tijdschriften, ook wetenschap pelijke; honderden conferenties, onder meer in 1987 in Warschau waar 6000 Esperanto-sprekenden geen vertaal apparatuur nodig hadden; een net werk van informele contacten tussen vele gebieden als Noord- en Zuid-Ame- rika, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Oost-Europa, Azië en Afri ka. In West-Europa wonen de meeste Esperanto-sprekenden in Engeland, Frankrijk en Italië. De laatste jaren is er informeel overleg tussen de Espe- ranto-beweging en een groep Europar lementariërs. In 1980 nam de World Tourist Organisation in Manilla een verklaring aan, waarin het belang van Esperanto in de toeristische wereld onderkend werd. Tenslotte zijn er in ternationale radiostations die in Espe ranto uitzendingen verzorgen. Namens de Esperanto-groep in Zeeland Hans Schutijser Alexander Gogelweg 31 Vlissingen In het artikel blusboten (PZC van dinsdag 27 september 1988), liet burge meester mr. Kessen can Hontenisse het één en ander uit zijn mond vallen. Ik citeer: „De bergingsploegen die naar een schip in nood toegaan doen dat echt niet om te blussen. Het enige materiaal dat zij bij wijze van spreken meenemen zijn bijlen om elkaar de hersens in te slaan". Volgens mij heeft deze burgemeester de klok horen lui den, maar weet hij niet waar de klepel hangt. Hij spreekt wel dat de bergings ploegen hersens hebben wat mis schien bij hem ontbreekt, óf is hij in zijn dommigheid de Attican Unity ver geten, waarbij twaalf slepers actief be zig waren met blussen, na eerst de ge hele bemanning van boord te hebben gehaald. Na dagenlang gevecht werd deze brand geblust. En de Olympic Dream vrij recent, waarbij de bergingsploegen van de Union dag en nacht in de weer zijn ge weest met het risico voor eigen leven en na een strijd van dagen deze enor me vuurhaard door acht blusboten on der controle werd gekregen. Als er op niveau over bergingswerk zaamheden wordt gepraat kan burge meester Kessen beter zijn mond hou den en zich beslist niet mengen in een discussie over blusboten. Om in zijn termen te praten: Op blus boten horen namelijk bijlen thuis, zo als uiers onder een koe. U kunt zich beter ophouden met de boeren uit uw eigen regio en gezellig praten over koetjes en kalfjes. W. Riemens I. C. v.d. Lindestraat 2 Biervliet Marktbericht van de Coöperatieve tuin bouwveiling Zeeland, fruitveiling, 29 sep tember 1988. Alkmene 12700 kg kl 1 60/70 54-56, 70/80 94- 102, 80/90 71, kl 2 60/70 23-36, 70/80 44-63, 80/ 90 34-46, cox orrange pippin 143500 kg kl 1 55/60 39-50, 60/65 58-73, 65/70 68-104, 70/75 84-113, 75/80 75-111, 80/85 55-93 85/90 41-62, kl 2 55/60 31-41, 60/65 30-48, 65/70 32-58, 70/75 32-70, 75/80 32-61, 80/85 32-61, 80/85 32-50, 85/ 90 33-45, elan 2800 kg kl 1 65/70 67, 70/80 54- 88, 80/90 62-84, 90/op 49-61, 100-op 49, odin 31800 kg kl 1 60/70 24-31, 70/80 54-58, kl 2 60/ 70 26-36,70/80 24-54, elstar 82000 kg kil 60/65 28-36, 65/70 81-119, 70/75 58-135,75/80 73-136, 80/85 79-114, 85/90 66-92, 90/95 67, kl2 60/65 23-29, 65/70 32-59, 70/75 32-98, 75/80 34-97, 80/ 85 41-89, 85/90 44-69, golden delicious 11700 kg kl 160/70 38,70/80 63-74,80/90 52-62, goud- reinette 4100 kg kil 75/85 46-52, 85/95 42-46, rode boskoop 10200 kg kil 70/75 37-47, 75/85 63-72, 85/95 57-65, 95+10 35-41, karmijn de sonnaville 9500 kg kil 80/85 32-53, 85/90 45- 50, 90/op 32-47, kl 2 80/85 41, 85/90 32, confe rence 92300 kg kil 55/65 27-106, 65/75 64-104, 75/85 57-64, kl 2 45/55 26-44, 55/65 25-63, 65/75 33-76, 75/85 42, legipont 1000 kg kl 1 60/70 24, kl 2 60/70 50,70/80 35-51, bonne louise 6900 kg kl 1 50/55 25-48, 55/60 38-73, 60/70 56-104, kl 2 55/60 40, 55/65 38, 60/70 66, gieser wildeman 2800 kg kl 1 50/55 61-68, 55/60 97-109, 60/70 118-136, kl 2 45/50 35,55/60 78,60/70 111, saint remy 400 kg kl 1 60/70 74, 70/80 77, 80/90 70, winterrietpeer 1400 kl 2 60/70 53,70/80 51-52, doyenne du cornice 99200 kg kl 1 65/75 131- 173, 75/85 142-167, 85/95 98-117, kl 2 60/65 28- 88, 65/75 93-137, 75/85 101-142, 85/95 75-100, beurre alexander lucas 500 kg kl 2 65/70 23, 70/80 37, 80/90 28, beurre hardy 6600 kg kl 1 60/65 83, 65/70 94, 70/80 104-108, 80/90 75, kl 2 55/60 51, bramen doornloos dsx200 gr. 440 ds kl 1 130-150, kl 2 110, frambozen doosx200 gr 10 ds kl 1 230. Totaal aantal colli 40.568. VEILING BARENDRECHT 29 September. Andijvie: 49.000 kg, al2 20- 32, al5 20-30; aubergines: 1.000 kg, 225/300 250-280, 175/225 250-260; bleekselderij: 8.000 St., 800/op 27-65, 650/800 25-58; bloemkool: 17.000 St., 6 per bak 190-221, 8 172-204, 10 147-168; broccoli: 350 kg, 10/15 280-330; Chi nese kool: 6.000 kg, 8/12 18-27, 5/8,5 16-26; ei- kebladsla: 1.000 st., 300/400 106-133; knol venkel: 3.500 kg, 10/12 110-150, 8/10 110-150, 6/8 70-90; komkommers: 87.000 st., 76/91 122-133, 61/76 116-134, 51/61 112-128, 41/51 98-130, 36/41 86-98, 31/36 77-81, krom: 4.000 kg, 73-117, stek: 9.000 kg, grof 67-70, middel 59-76; lollo rossa: 3.500 St., 200/300 54-103; paksoi: 650 kg, 550/800 72-90; paprika: 11.000 kg, rood: 3.000 kg, 85/op 290-310, 75/85 250- 280, 65/75 250-260, groen: 8.000 kg, 85/op 210- 220, 75/85 210-230, 65/75 190-200, 55/65 110- 120; radijs: 14.000 bs., middel grof 33-40; sla: natuur, 36.000 st., 37/40 38-45, 34/36 42-48,31/ 33 31-54, 28/30 18-20; spitskool: 20.000 kg, a9 17-26, all 16-37, al5 27-39; spruiten: 242.000 kg, al 57-75, bl 56-66, cl 46-57, dl 73-147; to maten: 45.000 kg, bl-1 183-196, bl-2 185-188, al-1 170-179, al-2167-185, cl-2126-150; vlees tomaten: 6.000 kg, bbb 1-2 116-133, bb 1-2 130-162, b 1-2 174-182; cherry tomaten: 2.000 ds, grof 186-190, middel 210-241; veldsla: 500 kg, 310-360; witlof: 31.000 kg, kort grof 1 260- 330, lang 1 270-330, kleinverp. grof 320-390, kort grof II 220-260, lang II 190-210, III 100- 230; ijsbergsla: 45.000 st., 60/70 62-76, 50/60 45-75, 45/50 32-35; aardappelen: 36.000 kg, bintje bonken 22-32, groot 15-27, kriel 71- 120; eigenheimer: 24-31; krul-andijvie: 2.500 st., 23-80; bindsla: 500 st, 11-17; boerekool: 6.000 kg, 19-51; bospeen: 3.000 bs, 92-103; courgettes: 6.000 st, 15-128; knolselderij: 4.000 st, 12-62; mini-komkommers: 750 st, 18-33; koolrapen: 5.000 kg, 28-35; groene kool: 3.000 kg, 19-37; witte kool: 8.000 kg, 5- 28; rode kool 16.000 kg, 6,5-35; kroten: 2.500 kg, 10-43; peterselie: 26.000 bs, 8-31: poste lein: 5.000 kg, 45-77; prei: 10.000 kg, 36-96; pe pers: 500 kg, groen 460-540, rood 440-490; sel derij: 23.000 bs, 8-59; sperciebonen: 54.000 kg, 186-259, kas 510-600; snijbonen: 9.000 kg, 280-460; spinazie: 5.000 kg, 89-190; suiker- maïs: 14.000 st., 10-39; uien: 32.000 kg, bon ken 41-46, grof 25-34, middel 20-27, drileing 7-10, geschoond 50-74; winterpeen: 9.000 kg, grof 24-39, middel 14-32; roodlof: 750 kg, 90- 310; div. kruiden: 500 bs, dille 53-75; kervel 26-56; champignons: 750 ds, 101-126; aard beien: 1.250 ds, 140-180; druiven: 1.000 kg, black alicante 490-660, frankenthaler 390- 540; meloenen: ogen: 2.500 st, 110-380; appe len: 100 ton; alkmene: 5 ton, 80/90 37-98, 70/ 80 62-120; odin: 13 ton, 70/80 26-55; cox oran ge pippin: 37 ton, 80/85 39-96, 75/80 43-110; elstar: 6 ton, 80/85 77-118, 75/80 86-140; rode goudreinet: 20 ton, 75/85 31-77, 65/75 33-51; peren: 73 ton, voorverkoop conférence, 56 ton, 65/75 I 112, 55/65 I 97-100, 50/55 n 59; beurre hardy: 10 ton, 70/80 104-108, 60/70 91- 99; legipont: 10 ton, 65/75 28-105, 55/65 19-66; sint-remy: 11 ton, 80/90 47-60, 70/80 53-81; doyenne du comice: 21 ton, 75/85 125-174, 65/75 126-168; conference: 17 ton, 65/75 57-84, 55/65 33-73. EIERVEILING EIVEBA BARNEVELD - Aanvoer 5.215.856 stuks, stemming rustig. Prijzen in gulden per 100 stuks: eieren van 50-51 gram bruin 9,74-9,88, 55-56 gram wit 8,51-8,67 en bruin 10,30, 60-61 gram wit 9,80- 10,00 en bruin 10,55-10,73 en 65-66 gram wit 11,20-11,60 en bruin 11,08-12,03. EIERMARKT BARNEVELD - Aanvoer 2.000.000 stuks, stemming redelijk. Prijzen in gulden: eieren van 48 gram 9,70 per 100 stuks en 2,02 per kg; 54 gram 10,80 per 100 stuks en 2,00 per kg; 57 gram 11,10 per 100 stuks en 1,95 per kg; 59 gram 11,40 per 100 stuks en 1,93 per kg; 61 gram 11,70 per 100 stuks en 1,92 per kg; 64 gram 12,25-12,50 per 100 stuks en 1,91-1,95 per kg; 67 gram 11,75- 12,60 per 100 stuks en 1,75-1,88 per kg. Schar releieren 2,75-3,50 per 100 stuks hoger in prijs. VEEMARKT UTRECHT 29 september Slachtrunderen: (gulden per kg gesl.gew.) Aanvoer 1022, waarvan 180 stieren. Stieren le kwal. 7,40-7,80,2e kwal. 6,45-7,40, vaarzen le kwal. 7,50-8,20, 2e kwal. 6,80-7,50, koeien le kwal. 6,75-7,35,2e kwal. 5,80-6,40,3è kwal. 5,60-5,80, worstkoeien 5,20-5,85. Handel stie ren rustig en iets hoger, koeien redelijk en gelijk. Gebrukksrunderen: (gulden per stuk) Aanvoer 175, waarvan 28 graskalveren. Melk- en kalfkoeien le soort 2050-2450, 2e soort 1775-1975, melk- en kalfvaarzen le soort 1825-2475, 2e soort 1450-1725, guste koeien le soort 1375-1925,2e soort 1125-1375, enterstieren 1525-2075, pinken 1225-1450, graskalveren 1075-1375. Handel koeien rus tig en gelijk, pinken rustig en gelijk, kalve ren rustig en gelijk, enterstieren rustig en gelijk. Nuchtere kalveren: (gulden per stuk) Aanvoer roodbont 185. Stierkalf 575-750, stierkalf extra kwal. 750-800, vaarskalf 300- 500. Aanvoer zwartbont 510. Stierkalf 350- 565, stierkalf extra kwal. 565-610, vaarskali 275-450. Handel roodbont matig en prijzen lager, zwartbont redelijk en prijzen iets ho ger. Varkens: (gulden per kg lev.gew.) Aanvoer 547 varkens. Slachtvarkens 2,40- 2,50, zeugen le kwal. 2,17-2,27,2e kwal. 2,07- 2,17. Handel redelijk, prijzen iets hoger. Slachtschapen- en lammeren: (gulden per kg gesl.gew.) Aanvoer 1856. Schapen 4,50-6,00, lammeren (rammen) 9,00-10,75, lammeren (ooien) 7,00- 10,25, (per stuk) schapen 100-210, lammeren (rammen) 175-225, lammeren (ooien) 170- 200. Handel schapen redelijk en prijzen ge lijk, lammeren redelijk en prijzen gelijk. Gebruiksschapen-, lammeren en geiten: (gulden per stuk) Aanvoer gebruiksschapen- en lammeren 275. Weidelammeren 130-180. Handel lam meren redelijk en prijzen iets hoger. Aan voer geiten 15 stuks. Geiten 20-75. Handel geiten goed en prijzen gelijk. Totale aanvoer 4585 stuks. PAARDENMARKT DEN BOSCH 29 September 1988 DEN BOSCH - Aanvoer 114 stuks. Prijzen in gulden per stuk: luxe paarden 2775-3400, ou de paarden 2075-2800, 3-jarige paarden 1475-2850, 2-jarige paarden 1475-2450, veu lens 675-1250, hitten 825-1750, pony's 475- 1550, Shetlandse pony's 350-625. Oude slachtpaarden 4,10-5,85 per kg gesl. gew. en jonge slachtpaarden 4,35-5,90. De handel verliep redelijk; prijzen gelijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 57