CABARET ZAK AS wereld schrijft ons programma materie en geest ruden riemens i kampioen engagement kunst boven water bewaerschole jordans rubino campfens ruissen van merde art house van der lee bet je wolff 't zwaluwenhof bellemans schelphoek inter scaldes zijde van grieken in kaart esprit acolye kees roovers, van geyt architectuur scheepvaart veere nieuwvliet la strada kuiperspoort du theatre symmetry 88 fotokabinet zeeuws museum etcetera gevangentoren oostrum keramiek schotse huizen VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1988 kijken heeft geen zin wee exposities deze keer. Een bezoek aan de Middelburgse Vleeshal en een kijkje in het fotokabinet van liet Zeeuws Kunstenaarscentrum. Harry mi de Vliet plaatst in de gotische ruimte een installatie :n spreekt zich uit in een utuïve beeldtaal. Ruden itiemens kijkt scherp om zich ïeen en legt zijn waarnemingen gevoelig vast. Wie de Vleeshal in Middelburg linnenkomt ziet een igenaardig bouwsel. Midden in ie ruimte staat een huisje, jpgebouwd uit gestapelde akstenen. Muren en dak lopen n een gebogen lijn in elkaar iver, eindigend in een punt. De itenen laten openingen vrij, lan de voorkant van het huisje ajn twee openingen vrijlaten. Die doen denken aan deur en aam. Het ziet er donker uit an binnen. Plotseling dringt ach uit dat duister iets wits op, lanzend met wat chroom: een luto. Om het huisje ïeenlopend wijst niets op een aragedeur: de auto is agesloten, staat muurvast. De engte-as van bouwsel en hal komen overeen; naast het huisje tekent zich een lange rij taande glasplaten af: smalle echthoeken, overeind ;ehouden door drie lagen los estapelde baksteen. De ifstand tussen de glasplaten is teeds gelijk, de lengte-as van ie glazen muur loopt in de erte op die van het huisje toe. lier is geen oude volksstam op tezoek geweest, noch een autohandelaar met bizarre neigingen of een glashandel pet speelse werknemers: wie le Vleeshal vaker bezoekt veet dat het hier om kunst aat. In dit geval om een nstallatie van Harry van de /liet. En het is ook kunst: 'antasierijk, vol ,'erbeeldingskracht, helder tan opbouw en nateriaalgebruik. Het industrieel vervaardigde lementen reikt Van de Vliet louwstenen aan voor leschouwing. Waarvan? De titel - 'GIN'- geeft richting. Lijkt het de benaming van een zwaar alcoholische vloeistof, voor Van de Vliet is het in dit geval een afkorting, samengesteld uit de beginletters van Gotiek, Industrie en Neolithicum. Het had ook NIG, ING of GNI kunnen zijn. Maar GIN klinkt aangenamer vindt hij. Een auto uit het industrietijdperk in een neolithisch geinspireerd huisje, geplaatst in een gotische ruimte. De installatie gaat dus in elk geval over tijd en over cultuur. Maar wat zegt Van de Vliet eigenlijk? Het is aan de bezoeker om dat uit te maken. De kunstenaar roept meer op dan ik in deze kolommen kwijt kan. Dat maakt de installatie juist zo boeiend. Een begin: de auto staat voor onze tijd, geïndustrialiseerd, geautomatiseerd. Het is ook Van de Vliets eigen Citroen Ami, hij kan er mee naar Frankrijk zijn gereisd. Daar woonde hij drie maanden in een dorpje dat nog iets van de geest van het neolithische tijdperk ademde: eenvoudige huizen en overal gestapelde stenen muurtjes als omheining van de tuinen. In dat gebied zijn mensen 5000 jaar terug ook - voorzover het West-Europa betreft - voor het eerst op vaste plaatsen gaan wonen en van jagers fokkers geworden. Het huis waar Van de Vliet verbleef had weinig ramen, hij had het Vleeshal, installatie door Harry van Vliet Vleeshal, bouwsel door Harry van Vliet gevoel wel door de muren te willen kijken. Niet alleen vanwege het letterlijke uitzicht op de omgeving. Maar ook om een blik te werpen in het verleden van de Steentijd. Dat is fysiek onmogelijk, zelfs voor iemand die beschikt over geavanceerde middelen om zich voort te bewegen: de tijdmachine is nog steeds niet uitgevonden. Geen wonder dat het voertuig waarmee de derde golf van de industriële revolutie startte, opgesloten zit in het verleden. De reis kan niet plaatsvinden met een vehikel dat gebonden is aan de wetten van verbranding en mechanica. Brengt het oog, met de hersenen een verfijnder instrument, uitkomst? De blik kan getoetst worden aan de eindeloos lijkende rij glasplaten. Ze zijn transparant, de herhaling roept ook een gevoel van snelheid op. Reizen met het licht gaat een stuk sneller dan met de auto... Toch biedt het oog onvoldoende soelaas. De glasplaten worden steeds kleiner, lijken te verdwijnen. En als je er recht voor staat en door de platen heen probeert te kijken zie je dat hoe verder je blik reikt, hoe vager het beeld wordt. Sta je vanaf de ingang gezien links van de glazen muur, dan is het uitzicht op het in de vorm van het bouwsel zo nabije verleden nog niet helder. Kijken heeft dus geen zin. De reis naar het verleden kan uiteindelijk alleen in de verbeelding plaatsvinden. Ik vind daarom de plaatsing van deze elementen in een gotische ruimte zo passend; de gotiek was niet alleen een bloeiperiode van de West- Europese cultuur: haar grootheid heeft ze niet in het minst te danken aan de opkomst van de steden. De Middelburgse Vleeshal is daarvan het trotse bewijs. Handel en nijverheid nemen in de 'gotische' eeuwen een enorme vlucht. En toch is de cultuur - en zeker de bouwkunst - in haar meest kenmerkende uitingen op de geest gericht. Als ik me niet vergis, plaatst Van de Vliet met deze installatie een uitspraak over menselijke mogelijkheden én onmacht in een ruimte, die staat op het kruispunt van twee wegen: één gericht op het stoffelijke en één gericht op het geestelijke. Het is duidelijk welke weg de beschaafde wereld heeft gekozen. De doodlopende. Het mooie van kunst is dat zij, zich bedienend van materiële componenten, uiteindelijk steeds de geest prikkelt. Niet in het minst om hem te herinneren aan die keuze. En de mogelijkheid andere keuzes te maken. Met de expositie in het fotokabinet van het ZKC treedt Ruden Riemens zonder schroom in de voetsporen van zijn vader Wim. Riemens jr. zoekt het niet in vormexperimenten of nieuwe inhouden. Zijn doel is het bereiken van zeggingskracht door scherp observeren en optimaal inzetten van klassieke fotografische mogelijkheden. Mij spreken de reeksen 'Middelburg' en 'Venetië' het meest aan. In de Middelburgse portretten maakt Riemens zijn mensen uit het duister los en zet ze in grove korrel neer, in de lichte partijen genuanceerd genoeg om ze in hun kwetsbaarheid te tonen. Zijn modellen zijn ontwapenend zichzelf en ontroeren door wie ze zijn. Riemens is erin geslaagd dat in zwart-wit over te brengen. In de Venetiaanse reeks draait het, ondanks de grotere aandacht voor de omgeving, ook om mensen. Een non, twee oude mannen of een groepje kinderen zijn harmonisch opgenomen in een oude stad, die Riemens met zachte kleuren 'schildert'. Vanuit verrassende, maar nooit gekunstelde standpunten brengt hij voorbijgaan samen met tijdloosheid. NICO OUT De ontstaansgeschiedenis van het Cabaret Zak As mag, afgaande op de woorden van tekstschrijver Justus van Oei (28), weinig spektakulair genoemd worden. „Ik ont moette Erik van Muiswinkel (27) op de middelbare school in Haarlem. We zaten niet in dezelfde klas, maar kwamen elkaar als vanzelf op het po dium tegen. Na de school zakte dat contact even weg en we werden herenigd voor een ge legenheids-optreden. Dat bleek heel goed te bevallen. Door een briljante inval van de vriendin van Erik gaven wij ons op voor het Leids Ca baretfestival 1985. Wat we wonnen. Ja, dat is eigenlijk het hele verhaal". „Op het conservatorium in Amsterdam leerde ik Eric Ey- genraam (27) kennen. We stu deerden beiden schoolmuziek. Hij is inderdaad muziekleraar geworden, ik niet. Aangezien een cabaretgroep best een pia nist kan gebruiken, heeft hij zich bij ons gevoegd en dat was een gelukkig huwelijk. We kun nen het goed met elkaar vin den, alle drie. Dan word je een groepje, ga je oefenen en word je beter. En zowaar plaatsen de schouwburgdirecteuren je op een gegeven moment als num mer één in hun top tien van kleine-zaal-produkties". Dat laatste werd maandag avond bekend gemaakt in het tv-programma 'Haal het doek maar op' van de KRO. Bij die kleine zalen plaatst Justus een kanttekening: „Je steltje daar- bij toch een beetje een rokerig club-sfeertje voor, maar dat is niet aan de orde. We spelen in zalen met tussen de 80 en 500 stoelen. Desalniettemin beoe fenen we het elementaire vak werk ook met groot plezier. In Wormer traden we op in een veredelde gymzaal. We hebben erg gelachen en de toeschou wers ook. Ons programma heeft genoeg inhoud om zich staande te houden in een om geving zonder veel franje". Zak As debuteerde in fe bruari 1986 met het program ma 'Hij is Justus, wij zijn Erik' en toert sinds december 1987 rond met 'Het nut van de neus hoorn', dat nog tot eind dit jaar te zien is. Op 15 maart gaat de nieuweling 'De natio naal kampioen' in première. Over belangstelling heeft het cabaret-trio niet te klagen: „Door heel Nederland treffen we soms verbijsterend uitver kochte zalen aan". „Het is full-time werk, maar geen full-time bestaan. Ik zou er absoluut niet van rond kun nen komen, dus moet er naast een volledige cabaret-baan ook vrolijk gewerkt worden. Ik ben nu aan het minderen, want ik werkte vier dagen in de week en ging ik er toen ook erg slecht uitzien. Eric Eygenraam houdt het stug vol: drie dagen in het onderwijs. Ik zit twee dagen op een reclamebureau en Erik van Muiswinkel doet onder meer het schooltv-weekjournaal. Overigens zou ik niet uitslui tend in het theater willen staan. Je haalt je inspiratie niet uit de foyer, hoor. Ik ben grotendeels verantwoordelijk voor de inhoud en dan is het belangrijk dat ik mij volop in de wereld blijf bewegen". „Hoe de ideeën tot stand ko men? Dat is mij een volstrekt raadsel. Wandel eens op straat en er komt wel wat. De wereld is boeiend genoeg, je hoeft al leen maar de goeie zender op te zoeken. Als je blanco gaat zit ten van waar zal ik het nu eens over hebben, wordt het natuur lijk niks met je. Er moet iets zijn, door watje denkt, watje in de krant leest of de mensen die je tegen komt. De wereld doet zich overstelpend bizar en hu moristisch voor, ook tragisch, dat hoort er allemaal bij. Je bent slechts de filter voor de dingen. Eigenlijk heb ik nog nooit iets bedacht, het is mij al tijd op een presenteerblaadje aangeboden. De kunst is alleen de ober te herkennen die met dat blad langs komt". Het hedendaags cabaret wordt nogal eens gebrek aan engagement verweten. „Dan voel ik mij zeer in mijn wiek geschoten. Wij brengen abso luut geëngageerd cabaret, met dit verschil dat het niet uit mondt in een stemadvies. Wij zijn zeer betrokken bij wat er in de wereld gebeurt. In ons vorige programma hadden we iets over handel in kindertjes, een kinderverkoper. Nou, voert dat niet wat ver, jon gens? Een maand later wordt in Mexico een kuil gevonden met babylijkjes. Alleen opge fokt om de organen te kunnen verkopen. Zodra het hartje rijp was, werd het eruit gesne den en de baby in de kuil ge gooid. Ik bedoel maar, je kan het zo gek niet verzinnen of de werkelijkheid is altijd erger. Wat is hard? De wereld is hard, roep ik dan. De wereld schrijft ons programma, kan je min of meer zeggen". „Er is veel te halen voor wie be reid is een beetje op te letten. En als je niet goed oplet, heb je nog een leuke avond, want in alles proberen wij te voorzien. De onderbroekenlol hebben wij ook binnengehaald, wij zijn niet dogmatisch in die dingen, als het grosso modo maar er gens over gaat, zodat het je hersenen op plezierige of on plezierige manier in beweging kan zetten", meent de tekst schrijver, die zich geïnspireerd weet door Monty Python en de licht absurde kant van Drs P en diens degelijke vers-tech niek. „Achteraf kan je concluderen dat ik schrijf vanuit een be paalde innerlijke behoefte, ik heb het altijd gedaan. Dat ik op het toneel sta, heeft een een voudige oorzaak. Het is vaak simpeler je teksten zelf uit te voeren, dan iemand te vinden die het voor jou wil doen. Erik van Muiswinkel is weliswaar gezichtsbepalend, hij heeft een groter aandeel, maar ja, it ta kes two to tango. Zeker in com binatie met mij is zijn komi sche uitstraling het sterkste. Hij is meer een acteur". „Wij onderscheiden ons van het kleinkunstgebeuren waar de zang en de dans het belang rijkste zijn en de mededeling, als die er al is, volstrekt op de tweede plaats komt. Vaak merk je dat ze absoluut niet weten waar ze het over moeten hebben, laat staan waarom ze het over iets moeten hebben. Bij ons ligt dat min of meer an dersom. Vandaar dat de dans nogal zwak vertegenwoordigd is in ons programma, maar daar hebben we nooit klachten over gehad". „Traditioneel cabaret? Daar wordt mee bedoeld dat er een herkenbaar muziekinstru ment op het podium staat, dat er in grote lijnen een afwisse ling is tussen liedje en sketch- je. Dat klopt. Maar vroeger werd er echt op barkrukken ge zeten en werd er weinig met dingen gegooid. Wat dat be treft zijn wij toch een stuk ver der", besluit Justus van Oei, die in de privé-sfeer liever niet op zijn humoristische kwalitei ten wordt aangesproken: „Als een loodgieter bij je op bezoek komt, vraagje toch ook niet ge lijk of hij even het bad doet!". FRANS P. J. DOELEMAN (Cabaret Zak As brengt 'Het nut van de neushoorn' woensdag 28 september in Terneuzen, zaterdag 15 oktober in Wemeldinge en don derdag 20 oktober in Zierikzee. Het nieuwe programma 'De natio naal kampioen' wordt vrijdag 12 mei in Goes verwacht). In het Zeeuws Kunstenaars Centrum in de bibliotheek in Middelburg is vanaf vandaag, vrijdag, de tentoonstelling 'Kunst boven wter' te zien. De opening wordt vandaag om 17.00 uur verricht door gedepu teerde mevrouw G. de Vries- Hommes. De tentoonstelling geeft een overzicht van de beeldende kunst in Zeeland in de jaren veertig tot zestig en bestaat uit een cyclus van vijf exposities. Tot 20 oktober loopt de eerste expositie met werk van onder andre Sarie Góth, W. Vaarzon Morel, D. van Gelder en C. Bo nebakker. Jeroen Braat exposeert in het cultureel centrum De Bewaer schole in Burgh-Haamstede. Te zien zijn olieverven, aqua rellen en tekeningen. De expo sitie loopt tot en met 1 oktober. Openingstijden: dagelijks van 13.30 tot 16.30 uur, zondags ge sloten. In taverne 'Le club CD' in Hulst is een expositie ingericht met werk van Giorgio Rubino uit Axel. Rubino toont schilde rijen. Dagelijks te zien tijdens de openingsuren van de taver ne. In restaurant 't Zwaantje' van scholengemeenschap De Vaart in Terneuzen exposeert J. A. Campfens schilderijen en aquarellen. De tentoonstelling wordt vandaag, vrijdag, om 16.30 uur geopend door Jaap Clement, docent ZIKV. In de bibliotheek in Wemeldin ge exposeert mevrouw Ruis sen haar kralenbrei-werkstuk- ken. De expositie is tijdens openingsuren van de bliblio- theek te zien tot 30 september. Woensdag 28 september geeft zij een demonstratie van de techniek van het kralen breien. In café De Ster in Hulst is tot 10 november een tentoonstelling te zien van de Vlaamse schilder Van Merde. De dertig schilder werken hebben vooral betrek king op wilde dieren. In Galerie Art House aan de Markt in Bierliet exposeert Piet Griep maritieme werken. Te zien tot en met 30 septem ber. Openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 9 tot 12 uur, zaterdag van 9 tot 12 en van 13 tot 16 uur. Gedurende de maanden sep tember en oktober zijn op de veerboot Vlissingen-Breskens werken te zien van Theo Jor dans. Vier lithografiën, land schappen in Zeeuwsch-Vlaan- deren en Vlaanderen, hangen op de boot. Wilma van der Lee exposeert olieverfschilderijen in 'Het Vlaemsche Duyn' aan de Ge rard de Moorsweg in Groede. Zij zal daar de gehele zomer wisselende schilderijen ten toon stellen. Onder de titel 'Betje Wolff, haar leven, haar werk' is in het Stedelijk Museum aan het Bel- lamypark in Vlissingen tot en met 24 september een tentoon stelling te zien waarin drie ele menten centraal staan: het le ven van Betje Wolff, haar boe ken en de stad Vlissingen (waar zij 250 jaar geleden op 24 juli werd geboren) ten tijde van deze schrijfster. Het museum is van maandag tot en met vrij dag geopend tussen 10.00 en 17.00 uur en op zaterdag en zondag tussen 13.00 en 17.00 uur. In Galerie 't Zwaluwenhof aan de Noordlangeweg in Kats ex poseert Matthy Murre abstrac te beeldhouwwerken in mar mer en hardsteen, Nico Ooy- man zijn marmerkunst en Piet van 't Hageland schilderijen die het Zeeuwse landschap tot onderwerp hebben. De galerie is van maandag tot en met vrij dag geopend tussen 14.00 en 18.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 18.00 uur. Tot eind september. In galerie-boekhandel Belle mans in Axel zijn twee exposi ties te zien. In de Kindergalerij hangt een selectie uit het werk van de kinderboekenillustra trice Marit Törnqvist. In de af deling Kunstuitleen heeft Eric Brandts uit Vlissingen een 'Ro ze Kamer' ingericht. In restaurant 'De Schelphoek' in Serooskerke (Schouwen) ex poseert Jan Kloet glasgravu res (die de Deltawerken tot on derwerp hebben) en Ger van Dijk schilderijen en pastels. In het restaurant en de tuin van Inter Scaldes te Kruinin- gen exposeren Ellie Hahn, Het ty Heyster en Jenny Mulder beeldhouwwerken. Tot 1 okto ber. In het Aurin Huis aan de Min nepoortstraat in IJzendijke ex poseert Gerard van Grieken tekeningen, aquarellen en pot loodtekeningen. Te zien tot eind september. Openingstij den: dagelijks van 14 tot 18 uur. In Galerie Esprit in Clinge is, tot en met, 16 oktober ingericht met als thema 'met het oog op grafiek'. De tentoonstelling be vat grafisch werk van 17 kun stenaars en keramiek van An tonio lampecco. De galerie is geopend van donderdag tot en met vrijdag vanaf 13.30 uur. In het museum voor Zuid- en Noord-Beveland te Goes wordt tot 1 oktober de tentoonstel ling Zeeland in kaart gehou den. De expositie brengt aan de hand van een vijftigtal kaar ten de ontwikkeling in beeld: van het prille begin tot heden. Dinsdag tot en met vrijdag van 10 tot 16 uur, zaterdagen van 11 tot 16 uur. De Vlissinger Kees Koovers exposeert gouaches, olieverf schilderijen en beschilderde panelen in de PZEM-galerie. Alle werken hebben betrek king op geometrische inversie. Geopend tijdens kantooruren. In galerie Van Geyt aan de Steenstraat in Hulst is een ex positie met het werk van Wim van de Mey en Jits Bakker. Van de Mey maakt grafiek en Bakker beelden. De tentoon stelling duurt tot 4 oktober. In de hal van de Zeeuwse Bi bliotheek in Middelburg is een expositie ingericht van archi- tectuurschetsen van professor dr C. A. van Swigchem. De schetsen zijn te zien tot en met 3 oktober tijdens de openings uren van de bibliotheek. Op de bovenverdieping van de Vergulde Garnaal in Brou wershaven is een expositie te zien over Brouwershaven en de scheepvaart. Openingstijden: maandag tot en met zaterdag van 9 tot 12 en van 14 tot 17 uur. Te zien tot en met 24 septem ber. Jan Treffers exposeert brons plastiek en zilveren sieraden in gallery De Blauwe Acolye aan het Bellamypark in Vlissingen. Ook zijn er maritieme sieraden te zien van Menno Meyer. De gallery is dagelijks geopend van 11.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.30 uur. Maandags gesloten. Tot 1 oktober. De Stichting Delta Kultureel heeft in de Grote Kerk in Veere verschillende exposities inge richt. De onderwerpen zijn 'Willem III en de Zeeuwen', 'op tische telegrafie en de functie van de Grote Kerk daarin', En gelse landschapsschilders en 'Verbeeld verleden' tekenin gen rond het thema VOC van Leendert van der Pool. De Gro te Kerk is maandag tot en met zaterdag geopend van 10 en 17 uur en zondag van 14 tot 17 uur. Tot 31 oktober. Willem III staat tevens cen traal in de expositie 'Veere in de tijd van Koning Stadhouder Willem III in het Veerse stad huis. Dagelijks te zien tot en met 30 september op maandag tot en met zaterdag tussen 12 en 17 uur. In de tentoonstellingsruimte van galerie/winkel Adelbert Jacqueline in Nieuwvliet expo seren tot en met 31 december Marie-Claire Moonen (aquarel len) en B. J. Keyl (potterie). Daarnaast is werk te zien van de Amsterdamse pottenbak kerij De Olifant. Openingstij den: zondags van 10 tot 17 uur. Karin van Vught exposeert tot en met 30 september handbe schilderde zijde kleding in het Zijdemuseum aan de School straat in Wouw. Openingstij den: maandag tot en met zater dag van 10 tot 17 uur, zondag van 13 tot 17 uur. Albert Verburg exposeert tot en met 29 september in La Strada in Goes. De tentoon stelling, getiteld 'Das Abend- land, deel I', omvat foto's, fo tosculpturen en fotoschilderij en. Openingstijden: dagelijks van 11 tot 20 uur, behalve op zondag. In de expositieruimte van de Stichting Beeldende Kunst Zeeland in de Middelburgse Kuiperspoort exposeren Eddy Quite (tekeningen) en Greet Harinck (sieraden). Te zien tot en met 8 oktober. De sieraden van Harinck zijn tot en met eind september te zien. Ope ningstijden: dinsdag tot en met zaterdag van 13 tot 17 uur en donderdagavond van 19 tot 21 uur. Saskia Eggink, lid van de Zeeuwse Kunstkring, toont et sen in het café-restaurant Du Theatre bij de Middelburgse schouwburg. Te zien tot en met 7 oktober. Gedurende het hele jaar wordt in de Sint Pieterstraat in Mid delburg het etalageproject 'Symmetrie 88' gehouden. Een groot aantal buitenlandse kunstenaars presenteert daar, op uitnodiging van de Middel burgse kunstenaar Ko de Jon ge, werk waarin het begrip- symmetrie gestalte krijgt. Tot en met 28 september toont Pa wel Petasz uit Polen zijn werk. Het ZKC houdt op de eerste verdieping van de Zeeuwse Bi bliotheek in Middelburg wisse lende foto-exposities. Ruden Riemens uit Middelburg toont tot en met 29 september zijn fo tografisch werk. Openingstij den: maandag 18 tot 21 uur, dinsdag tot en met vrijdag van 10 tot 21 uur, zaterdag van 10 tot 13 uur. In het Zeeuws Museum in Mid delburg is tot en met 7 novem ber de tentoonstelling 'Met het oog op de Deltawerken' te zien. Deze expositie geeft een over zicht van de werken die in op dracht van het Rijk in '60 wer den gemaakt van de Deltawer ken die toen nog in uitvoering waren. De kunstenaars zijn met name ingegaan op de uit voering van de Deltawerken, men ziet het storten van beton, de bouwputten, de caissons, de zandzuigers en de werkhavens. Openingstijden: dinsdag tot en met vrijdag van 11 tot 17 uur, zaterdag tot en met maan dag van 13.30 tot 17 uur. In de zaal van Stichting Etce tera in het Markiezenhof in Bergen op Zoom exposeren vanaf zondag Anneke van Dijck-Borghouts, batik pain ting, en Louis Matthijs, por tretten in brons en gips. De tentoonstelling loopt tot en met 16 oktober. Openingstij den: dagelijks van 14 tot 17 uur, behalve op maandag. In de Gevangentoren aan de Vlissingse Boulevard de Ruy- ter is een tentoonstelling te zien getiteld 'Vlissingen Ves ting 40/45'. De expositie be staat uit schilderijen, tekenin gen, technische illustraties, maquettes en schaalmodellen. Te zien tot 16 november. Ope ningstijden: woensdag, zater dag en zondag van 11 tot 17 uur. Nico Oostrum exposeert schil derijen in het Psychiatrisch Ziekenhuis Zeelands bij Kloe- tinge. Oostrum toont zowel landschappen als stillevens. Te zien gedurende de maand september. Ben van Trirum exposeert ke ramiek in de hal van de Am- rao-bank in Goes. De handge- vormde potten zijn te zien tot en met 1 oktober tijdens kan tooruren. In het museum De Schotse Huizen in Veere is een exposi tie ingericht met werk van de Vlaamse schilder Jos Errens. De schilder toont aquarellen en potloodtekeningen. Te zien tot eind oktober.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 15