CABARET ZAK AS
wereld schrijft ons programma
materie en geest
ruden riemens
i
kampioen
engagement
kunst boven
water
bewaerschole
jordans
rubino
campfens
ruissen
van merde
art house
van der lee
bet je wolff
't zwaluwenhof
bellemans
schelphoek
inter scaldes
zijde
van grieken in kaart
esprit
acolye
kees
roovers,
van geyt
architectuur
scheepvaart
veere
nieuwvliet
la strada
kuiperspoort
du theatre
symmetry 88
fotokabinet
zeeuws museum
etcetera
gevangentoren
oostrum
keramiek
schotse huizen
VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1988
kijken heeft
geen zin
wee exposities deze keer.
Een bezoek aan de
Middelburgse Vleeshal en een
kijkje in het fotokabinet van
liet Zeeuws
Kunstenaarscentrum. Harry
mi de Vliet plaatst in de
gotische ruimte een installatie
:n spreekt zich uit in een
utuïve beeldtaal. Ruden
itiemens kijkt scherp om zich
ïeen en legt zijn
waarnemingen gevoelig vast.
Wie de Vleeshal in Middelburg
linnenkomt ziet een
igenaardig bouwsel. Midden in
ie ruimte staat een huisje,
jpgebouwd uit gestapelde
akstenen. Muren en dak lopen
n een gebogen lijn in elkaar
iver, eindigend in een punt. De
itenen laten openingen vrij,
lan de voorkant van het huisje
ajn twee openingen vrijlaten.
Die doen denken aan deur en
aam. Het ziet er donker uit
an binnen. Plotseling dringt
ach uit dat duister iets wits op,
lanzend met wat chroom: een
luto. Om het huisje
ïeenlopend wijst niets op een
aragedeur: de auto is
agesloten, staat muurvast. De
engte-as van bouwsel en hal
komen overeen; naast het
huisje tekent zich een lange rij
taande glasplaten af: smalle
echthoeken, overeind
;ehouden door drie lagen los
estapelde baksteen. De
ifstand tussen de glasplaten is
teeds gelijk, de lengte-as van
ie glazen muur loopt in de
erte op die van het huisje toe.
lier is geen oude volksstam op
tezoek geweest, noch een
autohandelaar met bizarre
neigingen of een glashandel
pet speelse werknemers: wie
le Vleeshal vaker bezoekt
veet dat het hier om kunst
aat. In dit geval om een
nstallatie van Harry van de
/liet. En het is ook kunst:
'antasierijk, vol
,'erbeeldingskracht, helder
tan opbouw en
nateriaalgebruik.
Het industrieel vervaardigde
lementen reikt Van de Vliet
louwstenen aan voor
leschouwing. Waarvan? De
titel - 'GIN'- geeft richting.
Lijkt het de benaming van een
zwaar alcoholische vloeistof,
voor Van de Vliet is het in dit
geval een afkorting,
samengesteld uit de
beginletters van Gotiek,
Industrie en Neolithicum. Het
had ook NIG, ING of GNI
kunnen zijn. Maar GIN klinkt
aangenamer vindt hij. Een
auto uit het industrietijdperk
in een neolithisch geinspireerd
huisje, geplaatst in een
gotische ruimte. De installatie
gaat dus in elk geval over tijd
en over cultuur. Maar wat zegt
Van de Vliet eigenlijk? Het is
aan de bezoeker om dat uit te
maken.
De kunstenaar roept meer op
dan ik in deze kolommen kwijt
kan. Dat maakt de installatie
juist zo boeiend. Een begin: de
auto staat voor onze tijd,
geïndustrialiseerd,
geautomatiseerd. Het is ook
Van de Vliets eigen Citroen
Ami, hij kan er mee naar
Frankrijk zijn gereisd. Daar
woonde hij drie maanden in een
dorpje dat nog iets van de geest
van het neolithische tijdperk
ademde: eenvoudige huizen en
overal gestapelde stenen
muurtjes als omheining van de
tuinen. In dat gebied zijn
mensen 5000 jaar terug ook -
voorzover het West-Europa
betreft - voor het eerst op vaste
plaatsen gaan wonen en van
jagers fokkers geworden. Het
huis waar Van de Vliet verbleef
had weinig ramen, hij had het
Vleeshal, installatie door Harry van Vliet
Vleeshal, bouwsel door Harry van Vliet
gevoel wel door de muren te
willen kijken. Niet alleen
vanwege het letterlijke uitzicht
op de omgeving. Maar ook om
een blik te werpen in het
verleden van de Steentijd.
Dat is fysiek onmogelijk, zelfs
voor iemand die beschikt over
geavanceerde middelen om
zich voort te bewegen: de
tijdmachine is nog steeds niet
uitgevonden. Geen wonder dat
het voertuig waarmee de derde
golf van de industriële revolutie
startte, opgesloten zit in het
verleden. De reis kan niet
plaatsvinden met een vehikel
dat gebonden is aan de wetten
van verbranding en mechanica.
Brengt het oog, met de
hersenen een verfijnder
instrument, uitkomst? De blik
kan getoetst worden aan de
eindeloos lijkende rij
glasplaten. Ze zijn transparant,
de herhaling roept ook een
gevoel van snelheid op. Reizen
met het licht gaat een stuk
sneller dan met de auto... Toch
biedt het oog onvoldoende
soelaas. De glasplaten worden
steeds kleiner, lijken te
verdwijnen. En als je er recht
voor staat en door de platen
heen probeert te kijken zie je
dat hoe verder je blik reikt, hoe
vager het beeld wordt. Sta je
vanaf de ingang gezien links
van de glazen muur, dan is het
uitzicht op het in de vorm van
het bouwsel zo nabije verleden
nog niet helder. Kijken heeft
dus geen zin. De reis naar het
verleden kan uiteindelijk alleen
in de verbeelding plaatsvinden.
Ik vind daarom de plaatsing
van deze elementen in een
gotische ruimte zo passend; de
gotiek was niet alleen een
bloeiperiode van de West-
Europese cultuur: haar
grootheid heeft ze niet in het
minst te danken aan de
opkomst van de steden. De
Middelburgse Vleeshal is
daarvan het trotse bewijs.
Handel en nijverheid nemen in
de 'gotische' eeuwen een
enorme vlucht. En toch is de
cultuur - en zeker de
bouwkunst - in haar meest
kenmerkende uitingen op de
geest gericht. Als ik me niet
vergis, plaatst Van de Vliet
met deze installatie een
uitspraak over menselijke
mogelijkheden én onmacht in
een ruimte, die staat op het
kruispunt van twee wegen: één
gericht op het stoffelijke en
één gericht op het geestelijke.
Het is duidelijk welke weg de
beschaafde wereld heeft
gekozen. De doodlopende. Het
mooie van kunst is dat zij, zich
bedienend van materiële
componenten, uiteindelijk
steeds de geest prikkelt. Niet in
het minst om hem te
herinneren aan die keuze. En
de mogelijkheid andere keuzes
te maken.
Met de expositie in het
fotokabinet van het ZKC
treedt Ruden Riemens zonder
schroom in de voetsporen van
zijn vader Wim. Riemens jr.
zoekt het niet in
vormexperimenten of nieuwe
inhouden. Zijn doel is het
bereiken van zeggingskracht
door scherp observeren en
optimaal inzetten van
klassieke fotografische
mogelijkheden.
Mij spreken de reeksen
'Middelburg' en 'Venetië' het
meest aan. In de Middelburgse
portretten maakt Riemens zijn
mensen uit het duister los en
zet ze in grove korrel neer, in de
lichte partijen genuanceerd
genoeg om ze in hun
kwetsbaarheid te tonen. Zijn
modellen zijn ontwapenend
zichzelf en ontroeren door wie
ze zijn. Riemens is erin
geslaagd dat in zwart-wit over
te brengen.
In de Venetiaanse reeks draait
het, ondanks de grotere
aandacht voor de omgeving,
ook om mensen. Een non, twee
oude mannen of een groepje
kinderen zijn harmonisch
opgenomen in een oude stad,
die Riemens met zachte
kleuren 'schildert'. Vanuit
verrassende, maar nooit
gekunstelde standpunten
brengt hij voorbijgaan samen
met tijdloosheid.
NICO OUT
De ontstaansgeschiedenis
van het Cabaret Zak As
mag, afgaande op de woorden
van tekstschrijver Justus van
Oei (28), weinig spektakulair
genoemd worden. „Ik ont
moette Erik van Muiswinkel
(27) op de middelbare school
in Haarlem. We zaten niet in
dezelfde klas, maar kwamen
elkaar als vanzelf op het po
dium tegen. Na de school zakte
dat contact even weg en we
werden herenigd voor een ge
legenheids-optreden. Dat
bleek heel goed te bevallen.
Door een briljante inval van
de vriendin van Erik gaven
wij ons op voor het Leids Ca
baretfestival 1985. Wat we
wonnen. Ja, dat is eigenlijk
het hele verhaal".
„Op het conservatorium in
Amsterdam leerde ik Eric Ey-
genraam (27) kennen. We stu
deerden beiden schoolmuziek.
Hij is inderdaad muziekleraar
geworden, ik niet. Aangezien
een cabaretgroep best een pia
nist kan gebruiken, heeft hij
zich bij ons gevoegd en dat was
een gelukkig huwelijk. We kun
nen het goed met elkaar vin
den, alle drie. Dan word je een
groepje, ga je oefenen en word
je beter. En zowaar plaatsen de
schouwburgdirecteuren je op
een gegeven moment als num
mer één in hun top tien van
kleine-zaal-produkties".
Dat laatste werd maandag
avond bekend gemaakt in het
tv-programma 'Haal het doek
maar op' van de KRO. Bij die
kleine zalen plaatst Justus een
kanttekening: „Je steltje daar-
bij toch een beetje een rokerig
club-sfeertje voor, maar dat is
niet aan de orde. We spelen in
zalen met tussen de 80 en 500
stoelen. Desalniettemin beoe
fenen we het elementaire vak
werk ook met groot plezier. In
Wormer traden we op in een
veredelde gymzaal. We hebben
erg gelachen en de toeschou
wers ook. Ons programma
heeft genoeg inhoud om zich
staande te houden in een om
geving zonder veel franje".
Zak As debuteerde in fe
bruari 1986 met het program
ma 'Hij is Justus, wij zijn Erik'
en toert sinds december 1987
rond met 'Het nut van de neus
hoorn', dat nog tot eind dit
jaar te zien is. Op 15 maart
gaat de nieuweling 'De natio
naal kampioen' in première.
Over belangstelling heeft het
cabaret-trio niet te klagen:
„Door heel Nederland treffen
we soms verbijsterend uitver
kochte zalen aan".
„Het is full-time werk, maar
geen full-time bestaan. Ik zou
er absoluut niet van rond kun
nen komen, dus moet er naast
een volledige cabaret-baan
ook vrolijk gewerkt worden. Ik
ben nu aan het minderen, want
ik werkte vier dagen in de week
en ging ik er toen ook erg slecht
uitzien. Eric Eygenraam houdt
het stug vol: drie dagen in het
onderwijs. Ik zit twee dagen op
een reclamebureau en Erik van
Muiswinkel doet onder meer
het schooltv-weekjournaal.
Overigens zou ik niet uitslui
tend in het theater willen
staan. Je haalt je inspiratie
niet uit de foyer, hoor. Ik ben
grotendeels verantwoordelijk
voor de inhoud en dan is het
belangrijk dat ik mij volop in
de wereld blijf bewegen".
„Hoe de ideeën tot stand ko
men? Dat is mij een volstrekt
raadsel. Wandel eens op straat
en er komt wel wat. De wereld
is boeiend genoeg, je hoeft al
leen maar de goeie zender op te
zoeken. Als je blanco gaat zit
ten van waar zal ik het nu eens
over hebben, wordt het natuur
lijk niks met je. Er moet iets
zijn, door watje denkt, watje in
de krant leest of de mensen die
je tegen komt. De wereld doet
zich overstelpend bizar en hu
moristisch voor, ook tragisch,
dat hoort er allemaal bij. Je
bent slechts de filter voor de
dingen. Eigenlijk heb ik nog
nooit iets bedacht, het is mij al
tijd op een presenteerblaadje
aangeboden. De kunst is alleen
de ober te herkennen die met
dat blad langs komt".
Het hedendaags cabaret
wordt nogal eens gebrek aan
engagement verweten. „Dan
voel ik mij zeer in mijn wiek
geschoten. Wij brengen abso
luut geëngageerd cabaret, met
dit verschil dat het niet uit
mondt in een stemadvies. Wij
zijn zeer betrokken bij wat er
in de wereld gebeurt. In ons
vorige programma hadden we
iets over handel in kindertjes,
een kinderverkoper. Nou,
voert dat niet wat ver, jon
gens? Een maand later wordt
in Mexico een kuil gevonden
met babylijkjes. Alleen opge
fokt om de organen te kunnen
verkopen. Zodra het hartje
rijp was, werd het eruit gesne
den en de baby in de kuil ge
gooid. Ik bedoel maar, je kan
het zo gek niet verzinnen of de
werkelijkheid is altijd erger.
Wat is hard? De wereld is
hard, roep ik dan. De wereld
schrijft ons programma, kan
je min of meer zeggen".
„Er is veel te halen voor wie be
reid is een beetje op te letten.
En als je niet goed oplet, heb je
nog een leuke avond, want in
alles proberen wij te voorzien.
De onderbroekenlol hebben
wij ook binnengehaald, wij zijn
niet dogmatisch in die dingen,
als het grosso modo maar er
gens over gaat, zodat het je
hersenen op plezierige of on
plezierige manier in beweging
kan zetten", meent de tekst
schrijver, die zich geïnspireerd
weet door Monty Python en de
licht absurde kant van Drs P
en diens degelijke vers-tech
niek.
„Achteraf kan je concluderen
dat ik schrijf vanuit een be
paalde innerlijke behoefte, ik
heb het altijd gedaan. Dat ik
op het toneel sta, heeft een een
voudige oorzaak. Het is vaak
simpeler je teksten zelf uit te
voeren, dan iemand te vinden
die het voor jou wil doen. Erik
van Muiswinkel is weliswaar
gezichtsbepalend, hij heeft een
groter aandeel, maar ja, it ta
kes two to tango. Zeker in com
binatie met mij is zijn komi
sche uitstraling het sterkste.
Hij is meer een acteur".
„Wij onderscheiden ons van
het kleinkunstgebeuren waar
de zang en de dans het belang
rijkste zijn en de mededeling,
als die er al is, volstrekt op de
tweede plaats komt. Vaak
merk je dat ze absoluut niet
weten waar ze het over moeten
hebben, laat staan waarom ze
het over iets moeten hebben.
Bij ons ligt dat min of meer an
dersom. Vandaar dat de dans
nogal zwak vertegenwoordigd
is in ons programma, maar
daar hebben we nooit klachten
over gehad".
„Traditioneel cabaret? Daar
wordt mee bedoeld dat er een
herkenbaar muziekinstru
ment op het podium staat, dat
er in grote lijnen een afwisse
ling is tussen liedje en sketch-
je. Dat klopt. Maar vroeger
werd er echt op barkrukken ge
zeten en werd er weinig met
dingen gegooid. Wat dat be
treft zijn wij toch een stuk ver
der", besluit Justus van Oei,
die in de privé-sfeer liever niet
op zijn humoristische kwalitei
ten wordt aangesproken: „Als
een loodgieter bij je op bezoek
komt, vraagje toch ook niet ge
lijk of hij even het bad doet!".
FRANS P. J. DOELEMAN
(Cabaret Zak As brengt 'Het nut
van de neushoorn' woensdag 28
september in Terneuzen, zaterdag
15 oktober in Wemeldinge en don
derdag 20 oktober in Zierikzee.
Het nieuwe programma 'De natio
naal kampioen' wordt vrijdag 12
mei in Goes verwacht).
In het Zeeuws Kunstenaars
Centrum in de bibliotheek in
Middelburg is vanaf vandaag,
vrijdag, de tentoonstelling
'Kunst boven wter' te zien. De
opening wordt vandaag om
17.00 uur verricht door gedepu
teerde mevrouw G. de Vries-
Hommes.
De tentoonstelling geeft een
overzicht van de beeldende
kunst in Zeeland in de jaren
veertig tot zestig en bestaat uit
een cyclus van vijf exposities.
Tot 20 oktober loopt de eerste
expositie met werk van onder
andre Sarie Góth, W. Vaarzon
Morel, D. van Gelder en C. Bo
nebakker.
Jeroen Braat exposeert in het
cultureel centrum De Bewaer
schole in Burgh-Haamstede.
Te zien zijn olieverven, aqua
rellen en tekeningen. De expo
sitie loopt tot en met 1 oktober.
Openingstijden: dagelijks van
13.30 tot 16.30 uur, zondags ge
sloten.
In taverne 'Le club CD' in
Hulst is een expositie ingericht
met werk van Giorgio Rubino
uit Axel. Rubino toont schilde
rijen. Dagelijks te zien tijdens
de openingsuren van de taver
ne.
In restaurant 't Zwaantje' van
scholengemeenschap De
Vaart in Terneuzen exposeert
J. A. Campfens schilderijen en
aquarellen. De tentoonstelling
wordt vandaag, vrijdag, om
16.30 uur geopend door Jaap
Clement, docent ZIKV.
In de bibliotheek in Wemeldin
ge exposeert mevrouw Ruis
sen haar kralenbrei-werkstuk-
ken. De expositie is tijdens
openingsuren van de bliblio-
theek te zien tot 30 september.
Woensdag 28 september geeft
zij een demonstratie van de
techniek van het kralen breien.
In café De Ster in Hulst is tot 10
november een tentoonstelling
te zien van de Vlaamse schilder
Van Merde. De dertig schilder
werken hebben vooral betrek
king op wilde dieren.
In Galerie Art House aan de
Markt in Bierliet exposeert
Piet Griep maritieme werken.
Te zien tot en met 30 septem
ber. Openingstijden: maandag
tot en met vrijdag van 9 tot 12
uur, zaterdag van 9 tot 12 en
van 13 tot 16 uur.
Gedurende de maanden sep
tember en oktober zijn op de
veerboot Vlissingen-Breskens
werken te zien van Theo Jor
dans. Vier lithografiën, land
schappen in Zeeuwsch-Vlaan-
deren en Vlaanderen, hangen
op de boot.
Wilma van der Lee exposeert
olieverfschilderijen in 'Het
Vlaemsche Duyn' aan de Ge
rard de Moorsweg in Groede.
Zij zal daar de gehele zomer
wisselende schilderijen ten
toon stellen.
Onder de titel 'Betje Wolff,
haar leven, haar werk' is in het
Stedelijk Museum aan het Bel-
lamypark in Vlissingen tot en
met 24 september een tentoon
stelling te zien waarin drie ele
menten centraal staan: het le
ven van Betje Wolff, haar boe
ken en de stad Vlissingen
(waar zij 250 jaar geleden op 24
juli werd geboren) ten tijde van
deze schrijfster. Het museum is
van maandag tot en met vrij
dag geopend tussen 10.00 en
17.00 uur en op zaterdag en
zondag tussen 13.00 en 17.00
uur.
In Galerie 't Zwaluwenhof aan
de Noordlangeweg in Kats ex
poseert Matthy Murre abstrac
te beeldhouwwerken in mar
mer en hardsteen, Nico Ooy-
man zijn marmerkunst en Piet
van 't Hageland schilderijen
die het Zeeuwse landschap tot
onderwerp hebben. De galerie
is van maandag tot en met vrij
dag geopend tussen 14.00 en
18.00 uur en op zaterdag van
10.00 tot 18.00 uur. Tot eind
september.
In galerie-boekhandel Belle
mans in Axel zijn twee exposi
ties te zien. In de Kindergalerij
hangt een selectie uit het werk
van de kinderboekenillustra
trice Marit Törnqvist. In de af
deling Kunstuitleen heeft Eric
Brandts uit Vlissingen een 'Ro
ze Kamer' ingericht.
In restaurant 'De Schelphoek'
in Serooskerke (Schouwen) ex
poseert Jan Kloet glasgravu
res (die de Deltawerken tot on
derwerp hebben) en Ger van
Dijk schilderijen en pastels.
In het restaurant en de tuin
van Inter Scaldes te Kruinin-
gen exposeren Ellie Hahn, Het
ty Heyster en Jenny Mulder
beeldhouwwerken. Tot 1 okto
ber.
In het Aurin Huis aan de Min
nepoortstraat in IJzendijke ex
poseert Gerard van Grieken
tekeningen, aquarellen en pot
loodtekeningen. Te zien tot
eind september. Openingstij
den: dagelijks van 14 tot 18
uur.
In Galerie Esprit in Clinge is,
tot en met, 16 oktober ingericht
met als thema 'met het oog op
grafiek'. De tentoonstelling be
vat grafisch werk van 17 kun
stenaars en keramiek van An
tonio lampecco. De galerie is
geopend van donderdag tot en
met vrijdag vanaf 13.30 uur.
In het museum voor Zuid- en
Noord-Beveland te Goes wordt
tot 1 oktober de tentoonstel
ling Zeeland in kaart gehou
den. De expositie brengt aan
de hand van een vijftigtal kaar
ten de ontwikkeling in beeld:
van het prille begin tot heden.
Dinsdag tot en met vrijdag van
10 tot 16 uur, zaterdagen van 11
tot 16 uur.
De Vlissinger Kees Koovers
exposeert gouaches, olieverf
schilderijen en beschilderde
panelen in de PZEM-galerie.
Alle werken hebben betrek
king op geometrische inversie.
Geopend tijdens kantooruren.
In galerie Van Geyt aan de
Steenstraat in Hulst is een ex
positie met het werk van Wim
van de Mey en Jits Bakker.
Van de Mey maakt grafiek en
Bakker beelden. De tentoon
stelling duurt tot 4 oktober.
In de hal van de Zeeuwse Bi
bliotheek in Middelburg is een
expositie ingericht van archi-
tectuurschetsen van professor
dr C. A. van Swigchem. De
schetsen zijn te zien tot en met
3 oktober tijdens de openings
uren van de bibliotheek.
Op de bovenverdieping van de
Vergulde Garnaal in Brou
wershaven is een expositie te
zien over Brouwershaven en de
scheepvaart. Openingstijden:
maandag tot en met zaterdag
van 9 tot 12 en van 14 tot 17 uur.
Te zien tot en met 24 septem
ber.
Jan Treffers exposeert brons
plastiek en zilveren sieraden in
gallery De Blauwe Acolye aan
het Bellamypark in Vlissingen.
Ook zijn er maritieme sieraden
te zien van Menno Meyer. De
gallery is dagelijks geopend
van 11.00 tot 12.30 uur en van
13.30 tot 17.30 uur. Maandags
gesloten. Tot 1 oktober.
De Stichting Delta Kultureel
heeft in de Grote Kerk in Veere
verschillende exposities inge
richt. De onderwerpen zijn
'Willem III en de Zeeuwen', 'op
tische telegrafie en de functie
van de Grote Kerk daarin', En
gelse landschapsschilders en
'Verbeeld verleden' tekenin
gen rond het thema VOC van
Leendert van der Pool. De Gro
te Kerk is maandag tot en met
zaterdag geopend van 10 en 17
uur en zondag van 14 tot 17
uur. Tot 31 oktober.
Willem III staat tevens cen
traal in de expositie 'Veere in
de tijd van Koning Stadhouder
Willem III in het Veerse stad
huis. Dagelijks te zien tot en
met 30 september op maandag
tot en met zaterdag tussen 12
en 17 uur.
In de tentoonstellingsruimte
van galerie/winkel Adelbert
Jacqueline in Nieuwvliet expo
seren tot en met 31 december
Marie-Claire Moonen (aquarel
len) en B. J. Keyl (potterie).
Daarnaast is werk te zien van
de Amsterdamse pottenbak
kerij De Olifant. Openingstij
den: zondags van 10 tot 17 uur.
Karin van Vught exposeert tot
en met 30 september handbe
schilderde zijde kleding in het
Zijdemuseum aan de School
straat in Wouw. Openingstij
den: maandag tot en met zater
dag van 10 tot 17 uur, zondag
van 13 tot 17 uur.
Albert Verburg exposeert tot
en met 29 september in La
Strada in Goes. De tentoon
stelling, getiteld 'Das Abend-
land, deel I', omvat foto's, fo
tosculpturen en fotoschilderij
en. Openingstijden: dagelijks
van 11 tot 20 uur, behalve op
zondag.
In de expositieruimte van de
Stichting Beeldende Kunst
Zeeland in de Middelburgse
Kuiperspoort exposeren Eddy
Quite (tekeningen) en Greet
Harinck (sieraden). Te zien tot
en met 8 oktober. De sieraden
van Harinck zijn tot en met
eind september te zien. Ope
ningstijden: dinsdag tot en
met zaterdag van 13 tot 17 uur
en donderdagavond van 19 tot
21 uur.
Saskia Eggink, lid van de
Zeeuwse Kunstkring, toont et
sen in het café-restaurant Du
Theatre bij de Middelburgse
schouwburg. Te zien tot en met
7 oktober.
Gedurende het hele jaar wordt
in de Sint Pieterstraat in Mid
delburg het etalageproject
'Symmetrie 88' gehouden. Een
groot aantal buitenlandse
kunstenaars presenteert daar,
op uitnodiging van de Middel
burgse kunstenaar Ko de Jon
ge, werk waarin het begrip-
symmetrie gestalte krijgt. Tot
en met 28 september toont Pa
wel Petasz uit Polen zijn werk.
Het ZKC houdt op de eerste
verdieping van de Zeeuwse Bi
bliotheek in Middelburg wisse
lende foto-exposities. Ruden
Riemens uit Middelburg toont
tot en met 29 september zijn fo
tografisch werk. Openingstij
den: maandag 18 tot 21 uur,
dinsdag tot en met vrijdag van
10 tot 21 uur, zaterdag van 10
tot 13 uur.
In het Zeeuws Museum in Mid
delburg is tot en met 7 novem
ber de tentoonstelling 'Met het
oog op de Deltawerken' te zien.
Deze expositie geeft een over
zicht van de werken die in op
dracht van het Rijk in '60 wer
den gemaakt van de Deltawer
ken die toen nog in uitvoering
waren. De kunstenaars zijn
met name ingegaan op de uit
voering van de Deltawerken,
men ziet het storten van beton,
de bouwputten, de caissons, de
zandzuigers en de werkhavens.
Openingstijden: dinsdag tot
en met vrijdag van 11 tot 17
uur, zaterdag tot en met maan
dag van 13.30 tot 17 uur.
In de zaal van Stichting Etce
tera in het Markiezenhof in
Bergen op Zoom exposeren
vanaf zondag Anneke van
Dijck-Borghouts, batik pain
ting, en Louis Matthijs, por
tretten in brons en gips. De
tentoonstelling loopt tot en
met 16 oktober. Openingstij
den: dagelijks van 14 tot 17
uur, behalve op maandag.
In de Gevangentoren aan de
Vlissingse Boulevard de Ruy-
ter is een tentoonstelling te
zien getiteld 'Vlissingen Ves
ting 40/45'. De expositie be
staat uit schilderijen, tekenin
gen, technische illustraties,
maquettes en schaalmodellen.
Te zien tot 16 november. Ope
ningstijden: woensdag, zater
dag en zondag van 11 tot 17
uur.
Nico Oostrum exposeert schil
derijen in het Psychiatrisch
Ziekenhuis Zeelands bij Kloe-
tinge. Oostrum toont zowel
landschappen als stillevens.
Te zien gedurende de maand
september.
Ben van Trirum exposeert ke
ramiek in de hal van de Am-
rao-bank in Goes. De handge-
vormde potten zijn te zien tot
en met 1 oktober tijdens kan
tooruren.
In het museum De Schotse
Huizen in Veere is een exposi
tie ingericht met werk van de
Vlaamse schilder Jos Errens.
De schilder toont aquarellen
en potloodtekeningen. Te zien
tot eind oktober.